Azərbaycan musiqisinin
Bülbülü
Azərbaycan professional
vokal sənətinin banisi, SSRİ xalq artisti, professor, ictimai
xadim Bülbül böyük və gərgin
yaradıcılıq yolu keçib. Bülbül dünya vokal
təcrübəsində təkraredilməz fenomen
sayılır. Spesifik Şərq oxu tərzindən Avropa oxu məktəbinə
keçmiş ilk azərbaycanlı vokalçı
Bülbüldür. O, Azərbaycan milli oxuma sənətinin ən
layiqli üsullarını rus və Avropa məktəbi ilə
birləşdirərək Azərbaycanda yeni vokal məktəbi
yaradıb. Bu məktəb nəinki Azərbaycanda,
keçmiş SSRİ məkanında, həmçinin
Yaxın və Orta Şərq ölkələrində də
vokal sənəti sahəsində öz mühüm təsirini
göstərib. Azərbaycan musiqi incəsənətinin
inkişafı tarixində Bülbül
yaradıcılığı ayrıca bir səhifədir. O, nəhəng
diapazonlu səsə, nadir istedada malik əvəzsiz bir sənətkardı.
Bülbül milli musiqi incəsənətimizdəki
bütün mütərəqqi yeniliklərin ilk təşəbbüsçüsü
və yorulmaz təbliğatçısı olub.
"İlk"
sözü onun bütün yaradıcılığından
qırmızı xətlə keçir. I Ümumittifaq
vokalçıların Moskvada keçirilən müsabiqəsinin
ilk azərbaycanlı laureatı
Bülbül olub. O, bütün müsəlman aləmindən
İtaliyada təhsil almağa gedən ilk azərbaycanlı tələbədir.
Bülbülün müasirləri olan rus vokal incəsənətinin
tanınmış nümayəndələri Sobinov və
Kozlovskinin Fiqner, Şalyapin kimi sələfləri olduğu halda,
onun klassik opera ənənələri əsasında azərbaycanlı
sələfləri olmayıb. O, Azərbaycan vokal sənətində
heç kimin getmədiyi naməlum bir yolda yeni
cığır açmışdır. O cığırla
bu gün Azərbaycanın bütöv vokalçılar
ordusu irəliləyir. Azərbaycanın vokal sənəti öz
nadir, təkraredilməz korifeyini Bülbülün şəxsində
tapmışdı.
...Mən Bülbüləm...
Murtuza
Məşədi Rza oğlu Məmmədov 22 iyun 1897-ci ildə
Şuşa yaxınlığında, Xan bağı deyilən
məhəllədə dünyaya göz açıb. Hələ
kiçik ikən öz məlahətli səsi, zəngulələri
ilə hamıdan seçilən, bülbülləri
yamsılayıb onlar kimi cəh-cəh vuran Murtuzanı el
içində "Bülbül" adlandırıblar.
Sonralar elə bu adla məşhurlaşan sənətkarın əsl
adı unudularaq, onu yalnız körpəlikdən
tanıyanların yaddaşında qalıb.
Bülbülün
doğulduğu Şuşa şəhəri Azərbaycanın
bir çox tanınmış şair və musiqiçilərinin,
Şərq üslubunda avazı və özünəməxsus
oxuma tərzi ilə muğam tariximizdə iz qoyan məşhur
xanəndələrin beşiyi olub. Bülbülün
atası Məşədi Rzanın da çox ürəyəyatımlı
səsi olub. Məhz belə bir mühitdə böyüyən
Bülbül 8 yaşına çatanda öz təkrarsız
səsi ilə artıq xanəndə kimi tanınıb.
...1907-ci
ildə atası Bülbülü Şuşa mollaxanasına
göndərir. O zaman mollaxanada dini mərasimlərdə oxumaq
məqsədilə, yəni mərsiyə demək və şəbih
çıxarmaq üçün xüsusi xanəndələr
hazırlanırdı. Fikri dərsdən yayınan şagirdləri
molla əlində tutduğu nazik çubuqla cəzalandırardı...
Şuşanın
tanınmış xanəndələri ilə daim ünsiyyətdə
olan, onlardan musiqini, təsnif və muğamları öyrənən
Bülbül artıq yeniyetmə yaşlarında nəinki
Zaqafqaziyada, hətta Orta Asiyada da tanınır, sevilirdi.
Bülbülün
qeyri-adi səsinin sorağını Gəncədə məşhur
qarmonçalan Müseyib də almışdı.
O, iki dəfə
məxsusi Bülbülə görə Şuşaya gəlir
və onu yola gətirməyə çalışır ki, Gəncəyə
gedib "Şamaxı" mehmanxanasında birlikdə
çıxış etsinlər. Bülbül mollaxanada təhsilini
buraxmaq istəmədiyi üçün Müseyibə
"yox" cavabı verir. Müseyibin axırıncı gəlişindən
sonra Bülbül onun təklifini elə hey götür-qoy
edir və fikri dərs zamanı yayınır. Mollanın nazik
çubuğu əlini göynədəndə o, özünə
gəlir. Mollanın onu vurmasını qüruruna
sığışdırmır. Etiraz əlaməti kimi sinfi
icazəsiz tərk edir və bir daha mollaxanaya qayıtmır.
Hardasa bir yol var, məni gözləyir...
1909-cu ildə Gəncəyə
köçən Bülbülün səsinin sorağı
çox keçməmiş hər yerə çatır.
1911-ci ildə Bülbülü
Gürcüstana -Tiflisə dəvət edirlər. Orada
Bülbül ictimai yığıncaqlar keçirilən yay
binasında çıxışlar edir, məşhur
gürcü müğənnisi Vano Saracşvili ilə də
Tiflis səfəri zamanı tanış olur.
Sonralar daha tez-tez Tiflisə dəvət
alan Bülbül orada müxtəlif konsert və tamaşalara,
gürcü operalarına baxır, Tiflisdə qastrolda olan
italyan müğənnilərinin ifasında operalara tamaşa
edir. Bütün bunlar Bülbülün
dünyagörüşündə böyük dəyişikliklərə
səbəb olur. Ürəyində opera sənətinə
meyil oyanan gənc Bülbül İtaliyanı görmək,
orada təhsil almaq fikrinə düşür.
1912-ci ildə görkəmli şair Abbas Səhhətlə
tanışlıq Bülbülün həyatında önəmli
rol oynayır. Abbas Səhhət Bülbülə
savadını artırmaqda kömək edir, ədəbiyyat və
incəsənətə daha dərindən bələd olmaqda
ona istiqamət verir. Şair Bülbülə rus dilini öyrətməklə
yanaşı, həm də özünün Puşkindən,
Lermontovdan etdiyi tərcümələri oxuyur, rus ədəbiyyatından
Bülbülə mükəmməl bilgi verir.
Gəncədə yaşayan Məşədi
Cəmil Əmirov isimli bir musiqişünasın (bəstəkar
Fikrət Əmirovun atası) yazdığı "Seyfəlmülk"
operası 1916-cı ildə tamaşaya qoyulanda Bülbül
ilk dəfə həmin operada çıxış edir. Bu,
Bülbülün böyük səhnədə ilk
addımı idi.
Bülbül Gəncədə
yaşadığı illərdə xanəndə və
musiqiçilərdən ibarət xor yaratmış, Gəncə
və onun qəzalarında musiqi-teatr işinin təşkilatçısı
olmuşdu.
Bakı - arzular şəhəri
1920-ci ildə Bülbülü Bakıya -
opera teatrına dəvət edirlər. O, həmişəlik
Bakıya köçür. Elə həmin ildən
Bülbül Birləşmiş Dövlət Teatrı opera
truppasının (həmin teatr 1924-cü ildən Azərbaycan
Opera və Balet Teatrı adlandırıldı) solisti kimi fəaliyyətə
başlayır. O, Üzeyir Hacıbəyovun muğam
operası olan "Əsli və Kərəm"də baş
rola dəvət alır. Muğamın bütün incəliklərinə
bələd olan Bülbül Qurban Primovun
çaldığı tarın müşayiəti ilə
heç bir çətinlik çəkmədən iki-iki
yarım oktavalı diapazonda baş rolu ifa edir.
Opera səhnəsində
Bülbülün ilk yaradıcılıq uğuru Kərəm
obrazı olub. Bülbülün səhnə müvəffəqiyyətinin
sirri nədə idi? Musiqi folklorunu dərindən bilməsində,
aşıqların, xanəndələrin, el sənətkarlarının
məişətinə, adət-ənənələrinə
yaxından bələd olmasında, gözəl səsinin
sehrində, oxuduğu sözləri açıq və
aydın tələffüz etməsində,
tamaşaçı, dinləyici diqqətini özünə cəlb
edə bilməsində...
1921-ci ildə Bülbül təşkilində
özünün də iştirak etdiyi konservatoriyanın tələbəsi
olur.
O dövrdə Xalq Maarifi
Komissarlığında xalq konservatoriyası təşkil etmək
məqsədilə komissiya işləyirdi. Bülbül
özü də bu komissiyanın üzvü idi. Professional
musiqi təhsili almağa can atan Bülbül həmin illərdə
professor A.Drozdo-Polyayevin və
professor N.Speranskinin sinfində dərs alırdı.
Bununla yanaşı, o, fikrində İtaliyada təhsil almaq
arzusunu da yaşadırdı.
Xoş
gördük, Milan!
1924-cü ilin yayında Bülbül
İtaliyaya getdi və bu səfərində o, İtaliyada təhsilini
artırmaq fikrini qətiləşdirdi.
1927-ci ildə Bülbül
konservatoriyanı bitirdi. Azərbaycan hökuməti onu
İtaliyaya, Milan şəhərinə, biliyini təkmilləşdirmək
üçün dördillik ezamiyyətə göndərdi.
1927-ci ilin noyabrından 1931-ci ilin
oktyabrına kimi Bülbül Milanda yaşadı, Delliponti və
R.Qranidən dərs aldı. Dörd il mükəmməl təhsil
alan Bülbül iki fərqli məktəbin sintezini - dünya
musiqisinin və milli musiqimizin ən yaxşı cəhətlərinin
üzvi birləşməsini öz ecazkar səsində
böyük auditoriyaya təqdim etdi.
Azərbaycan
musiqisində vokal tarixindən
Bülbül 1931-ci ilin oktyabrında
İtaliyadan vətənə döndü. Onun konservatoriyada
ilk məruzəsi və Xalq Maarifi Komissarlığında
keçirilən müşavirədəki
çıxışı ilə Azərbaycan musiqi sənətinin
inkişafında yeni dövr başlandı.
Beləliklə, Bülbülün Azərbaycan
musiqi sənəti sahəsindəki çoxşaxəli və
gərgin zəhmət tələb edən fəaliyyəti
yeni mərhələyə qədəm qoydu.
1931-ci ildən Azərbaycan Dövlət
Konservatoriyasında dərs deyən, 1940-cı ildən isə
həmin təhsil ocağının professoru olan Bülbül
Azərbaycan vokal sənətinin inkişafında əvəzsiz
xidmət göstərib. Bülbülün geniş səs
imkanlarına malik ifaçılığında milli vokal
üslubu ilə italyan vokal məktəbi ənənələri
üzvi şəkildə birləşib.
Bülbül Azərbaycan milli vokal məktəbi
ənənələrinin tədqiqinə, bu ənənələrin
rus və Avropa opera mədəniyyəti ilə sintezinə və
s. məsələlərə aid bir neçə əsərin
müəllifidir.
1932-ci ildə Bülbülün təşəbbüsü
və rəhbərliyi ilə Azərbaycan Dövlət
Konservatoriyası nəzdində xalq musiqisini öyrənən
elmi-tədqiqat kabineti yaradıldı.
Bülbül Qarabağa - ilk elmi
ekspedisiyaya həmin kabinetdə işləməyə dəvət
etdiyi Azərbaycan
romanslarının bəstəçisi Asəf Zeynallı ilə
birlikdə getdi. Onların topladıqları çox zəngin
material musiqi kabinetinin fəaliyyətinin əsasını
qoydu.
Bülbül təşkil etdiyi musiqi
kabineti ilə əməkdaşlığa Ü.Hacıbəyovu,
S.Rüstəmovu, Q.Qarayevi, C.Hacıyevi, F.Əmirovu, Niyazini,
Z.Bağırovu, S.İsmayılovu da dəvət etmişdi.
Azərbaycanın musiqi tarixində hər birinin imzası olan
bu xadimlər xalq musiqisinin inkişafına öz töhfələrini
veriblər.
Kabinetin fəaliyyəti nəticəsində
Bülbülün redaktəsi ilə "50 Azərbaycan el
mahnısı" (1938), "Azərbaycan xalq
mahnıları" (1956, təkrar nəşri 1958)
topluları çap edildi (sonralar, 1945-ci ildə elmi-tədqiqat
musiqi kabinetinin bazası əsasında Azərbaycan EA İncəsənət
və Memarlıq İnstitutu yarandı).
1933-cü ildə Bülbül I
Ümumittifaq Moskva Müsabiqəsinin laureatı oldu.
Mükafat aldı, konservatoriyanın böyük zalında,
İttifaqlar evinin sütunlu salonunda, Moskva Alimlər Evində
çıxışlar etdi, paytaxt tamaşaçılarına
Azərbaycanı tanıtdı.
Bülbülün SSRİ məkanında
bütün ölkə boyu və
xarici ölkələrə qastrol səfərinə
çıxmağının əsası elə həmin ildən,
yəni 1933-cü ildən qoyuldu.
Opera səhnəsinin
batmayan Günəşi
Gözəl və məlahətli,
axıcı və geniş diapazonlu səsə malik
Bülbülün aktyorluq istedadı Tanrı vergisiydi. O,
yaratdığı obrazların daxili aləmlərini, hiss və
həyəcanlarını səsinin verdiyi imkanlarla hərtərəfli
aça bilirdi. Bülbülün yaratdığı
bütün obrazlar həmişə ən yüksək zirvədə
dayanıb.
Üzeyir Hacıbəyovun "Əsli və
Kərəm" operasında Kərəm, "Arşın
mal alan" operettasında Əsgər, "Koroğlu"
operasında Koroğlu, Müslüm Maqomayevin "Nərgiz"
operasında Əlyar, Niyazinin "Xosrov və Şirin"
operasında Fərhad, Əfrasiyab Bədəlbəylinin
"Nizami" operasında Nizami, R.M.Qliyerin "Şahsənəm"
operasında Qərib, Qara Qarayev
və Gövdət Hacıyevin "Vətən"
operasında Aslan obrazları Bülbülün Azərbaycanın
musiqili teatr tarixində açdığı yeni bir səhifədir.
Milli
operalarımızla yanaşı, Bülbül Qərbi Avropa və
rus klassiklərinin də operalarında müvəffəqiyyətlə
çıxış etmişdir. İ.Bizenin "Karmen",
C.Verdinin "Riqoletto", İ.Massnenin "Verter",
C.Puççininin "Toska", N.A.Rimski-Korsakovun "May
gecəsi", S.Raxmaninovun "Aleko", R.M.Qliyerin
"Şahsənəm", Çileanın
"Arlezianka" operalarında canlandırdığı obrazlar
Bülbülün repertuarında geniş yer tuturdu.
Azərbaycan musiqi tarixində
Bülbül dövrü
Xalq
mahnılarımızı böyük ustalıqla ifa edən
Bülbül "Süsən sünbül", "Qara
gözlər", "Yaxan düymələ",
"Çal oyna", "Segah təsnifləri"
sırasından olan bir çox mahnılara yeni nəfəs gətirib.
Azərbaycan
bəstəkarlarının kamera-vokal əsərlərinin
populyarlaşmasında Bülbülün müstəsna xidmətləri
var. Asəf Zeynallının "Ölkəm", Üzeyir
Hacıbəyovun "Sənsiz", "Sevgili canan"
romanslarının da ilk ifaçısı Bülbül olub.
Bülbülün
istər yaradıcılıq, istər ifaçılıq,
istər elmi-pedaqoji, istərsə də ictimai fəaliyyəti
həmişə zirvədə olub. O, hansı işi
başlayıbsa, onu ən yüksək səviyyədə
başa çatdırıb. Sənətdə
yaratdığı obrazlar həmişə seçilib, yadda
qalıb.
Bülbül
o dövrdə bütün ümumittifaq müsabiqələrdə
münsiflər heyətinin üzvü, bütün vokal
konfranslarının və müsabiqələrinin
iştirakçısı və məruzəçisi olub.
Bülbülün səsinin
özü bir məktəb idi
1957-ci
ildə keçirilən VI Ümumittifaq Moskva festivalında
Şərq xalqlarının klassik oxuma müsabiqəsinin
münsiflər heyətinə Bülbülü sədr
seçmişdilər. Bu festivalda iştirak edən Misir,
İndoneziya, Koreya, Çin nümayəndələrinə Bülbül vokal sənətinin
inkişaf yollarını necə axtarıb tapmaqdan
danışır, öz zəngin təcrübəsini
qonaqlarla bölüşürdü.
Bülbülün
bütün əmək fəaliyyəti vətəninə,
xalqına, milli musiqi sənətinə fədakarlıqla xidmət
etməyin ən bariz nümunəsidir. O, öz ifasında
Şərq və Qərbin musiqi mədəniyyətinin
qovuşdurulmasına nail olmuşdu.
Bülbül
Azərbaycanın vokal sənətində inqilab edən, Azərbaycanın
musiqi sənətinin inkişafı naminə bütün
ömrünü sərf edən bir şəxsiyyətdir.
Bakıda vaxtilə özünün yaşadığı
küçə bu gün Bülbül prospekti adlanır.
Bülbülün adına Orta İxtisas Musiqi Məktəbi fəaliyyət
göstərir.
Bülbül
I-V çağırış Azərbaycan SSR Ali Sovetinin deputatı
olmuş, iki dəfə Lenin ordeni, iki dəfə
"Qırmızı Əmək Bayrağı" ordeni,
"Şərəf nişanı" ordeni, İtaliyanın
Qaribaldi ordeni, həmçinin müxtəlif medallarla təltif
edilmişdir.
Bülbülün
yaradıcılığı hərtərəfli inkişaf
etmiş bir xəzinədir. Bülbül peşəkar xanəndə,
musiqi folkloru tədqiqatçısı, Azərbaycan
professional vokal məktəbinin banisidir.
1938-ci
ildə SSRİ xalq artisti adına layiq görülən
Bülbül 1950-ci ildə SSRİ Dövlət
Mükafatı laureatı olub.
Böyük
sənətkar 1961-ci il sentyabr ayının 26-da Bakıda
öz evində ürək tutmasından vəfat etmişdir.
1982-ci
il iyunun 10-da ümummilli liderimiz Heydər Əliyevin təşəbbüsü
ilə Bülbülün Memorial Muzeyinin təntənəli
açılışı olub. Açılışda Heydər
Əliyev özü və bütün hökumət nümayəndələri,
o cümlədən, SSRİ Böyük Teatrının şöhrətli
truppası da iştirak edib. Bu gün muzeydə
Bülbülün yaradıcılığını, elmi-tədqiqat,
pedaqoji və ictimai fəaliyyətini əks etdirən 9000-ə
yaxın sənəd toplanıb qorunur.
"Mən Bülbüldən
sonra ömrümü bu muzeyə həsr eləmişəm"
Bu materialı hazırlayarkən Bülbül
Memorial Muzeyinə baş çəkdim. Bülbülün həyat
yoldaşı və muzeyin direktoru Adelya xanımla
görüşdük. Çöhrəsindən nur yağan
90 yaşlı bu ağsaçlı qadının təqdim
etdiyi materiallar mənə Bülbül haqqında xeyli bilgi
verdi. Adelya xanımın Bülbüllə bağlı xatirələrinin
də oxucular üçün maraqlı olacağını zənn
edirəm.
- Biz Bülbüllə 1938-ci ilin əvvəllərində
ailə qurduq. Mən 22 avqust 1922-ci ildənəm. Özüm
Tiflisdə doğulmuşam. Anam gürcüydü, knyaz
qızıydı - Ketevanna Vezirişvili, atam da Rza Qasımov
İrəvanın ən böyük, ən məşhur
tacirinin oğluydu. Mən uşaq olanda ailəmiz Bakıda
yaşayırdı. Atam Bülbüllə dostluq edirdi. Sonra da
atam getdi çıxdı İrana, bizsə yenidən
köçdük Tiflisə. Bülbül həmişə
Tiflisə qastrola gələndə, bizə də baş
çəkərdi...
Xülasə, 16 yaşım vardı ailə
həyatı quranda. Sonralar hüquq təhsili alsam da, heç
vaxt o sahədə işləmədim, çünki
Bülbül razı olmadı.
Bülbüllə 25 il yaş fərqimiz
olsa da, çox yaxşı anlaşırdıq. Heç vaxt
xətrimə dəyməz, səsini ucaltmazdı. Həmişə
mənə deyərdi ki, uşaqlar danışanda qoy
danışsınlar, hərdən uşaqlar çox
ağıllı sözlər danışırlar.
İlk oğlumuz Çingiz 1938-ci ildə
dünyaya gəldi. 1945-ci ildə isə Polad doğuldu.
İndi Çingizdən iki, Poladdan üç nəvəm
var. Poladın özünün də artıq iki qız nəvəsi
var.
...Bülbülgil ailədə 6 qardaş
olublar. Bülbüldən başqa hamısı uşaq
vaxtı rəhmətə gedib. Bülbül körpə
olanda anası da dünyasını dəyişib. Sonra
atası başqa qadınla ailə qurub. O qadının öz
övladı olmayıb, amma Bülbülü köynəyindən
keçirib, ona əsl ana olub. Bülbülün
atasının sənəti dabbaq olsa da, çox şirin
oxuması varmış. Deyilənə görə,
Bülbül çox ağıllı, sakit uşaq olub. 12
yaşından Zaqafqaziyaya, Orta Asiyaya sorağı çatan
uşaq möcüzə deyil, bəs nədir?
Azərbaycan musiqi tarixindən
Bülbülsüz danışmaq olmaz. O tarixə hansı
yöndən nəzər salsaq, orada Bülbül görünəcək.
Bülbül həmişə öz üzərində
çalışırdı, rusca, türkcə, italyanca,
farsca sərbəst danışa bilirdi.
Bülbül oxuduğu partiyaları evdə
çox məşq edərdi.
Ən yaxın dostu, yazıçı Mirzə
İbrahimov idi.
1961-ci il sentyabrın 26-da rəhmətə
getdi Bülbül. "Təcili yardım" gəldi,
baxdı... Bülbül gözünü açıb dedi ki,
daha hər şey gecdi, mən ölürəm... 10 dəqiqənin
içində Bülbül bizi tərk elədi...
Onda Çingizin 23, Poladın 16
yaşı vardı. Bülbül deyərdi ki, iki məqamda
valideyn uşağın işinə
qarışmamalıdır. Bir ailə quranda, bir də sənət
seçəndə. Hələ Bülbülün
sağlığında uşaqlarıma başa
salmışdım ki, elə hərəkət edin ki, ata
heç vaxt sizə görə
qızarmasın. Şükür Allaha, uşaqlarım
elə böyüdü ki, bizi narazı salacaq hərəkətləri
olmadı.
Mən Bülbüldən sonra ömrümü
bu muzeyə həsr eləmişəm. Hər il
Bülbülün doğum, ölüm gününü qeyd
edirik.
Bu
gün Bülbülün doğum günüdür. Düz
yüz on beş il əvvəl Azərbaycanın Şuşa
şəhərində Murtuza adında bir körpə
dünyaya göz açmışdı... İndi, nə Şuşaya səsimiz
çatır, nə o körpəyə... Arada böyük
bir zaman dayanıb: 115 il! Yerin behişt olsun, Bülbül!
Hazırladı:
Ellada UMUDLU
Azərbaycan
müəllimi.- 2012.- 22 iyun.- S.6.