Görkəmli alim, tanınmış pedaqoq
Tanrının ona ilk hədiyyəsi Səməd
Vurğun torpağında dünyaya
göz açması oldu.
1937-ci ilin 1 aprelində Qazax
rayonunun Çaylı kəndində,
mayası halallıqla yoğrulmuş, zəhmətkeş,
saf mənəviyyatlı, sadə bir ailədə
doğulan Mirzəli İsmayıl oğlu Murquzov saz və söz
aləmində, pedaqoji fikrin
günü-gündən sürətlə təşəkkül
tapdığı bir yerdə böyüdü, yetişdi
və püxtələşdi. Nağıllarda olduğu kimi ailədə
yeddi qardaş, bir bacı idilər. Görünür
buna görə də yeddi
rəqəmi həftənin yeddi günü, işığın yeddi rəngi, səsin yeddi
ahəngi, "göyün yeddi qatı", kristalların yeddi sistemi kimi
onun həyatına daxil
oldu. Həyatında baş
verən bir sıra hadisələr yeddi rəqəmi ilə bağlı oldu. Yeddi qardaşın yaşca ən kiçiyi idi. Atası İsmayıl kişinin
qucağına alıb, əzizlədiyi yeganə oğlan uşağı da
o idi. Dünyaya böyük
şəxsiyyətlər verən Qazağın havasından udub, suyundan içərək
böyüdü. Uşaqkən xəlvəti
şeirlər də yazmağa
başladı. Tanıyanlar əsl söz-sənət
bulağından bəhrələnən gənc Mirzəlinin ədəbiyyatçı
olacağını düşünürdü. Lakin necə deyərlər
"sən saydığını say, gör fələk nə sayır", o, tamam başqa
peşəni seçdi. Həmin
seçim onu ADPU-nun (keçmiş V.İ.Lenin adına APİ) fizika-riyaziyyat
fakültəsinə gətirib çıxardı. Bu seçimin əsas səbəbkarı
isə onun böyük
qardaşı, Gəncə Pedaqoji İnstitutunun riyaziyyat və
onun tədrisi metodikası
kafedrasının müdiri, mərhum professor Nəcəf Murquzov
olmuşdu. Nəcəf müəllimi
bir ideal kimi qəbul edən
gənc Mirzəli onun kimi alim-pedaqoq olmağı qarşıya məqsəd qoymuşdu.
1962-ci
ildə ADPU-nu uğurla
bitirdikdən sonra o, Ukrayna EA-nın Materialşünaslıq İnstitutunun aspiranturasına daxil
oldu. Akademik B.V.Samsonovun rəhbərliyi
altında müxtəlif kristal maddələrin
fiziki xassələri ilə atom quruluşu arasında əlaqəni
tədqiq etməyə başladı. O, ilk
dəfə olaraq öz
elmi rəhbərinin konfiqurasiya
modelinə əsaslanaraq mürəkkəb
yarımkeçirici maddələrdə fiziki
və fiziki-kimyəvi xassələrin
formalaşmasında lokallaşma effektinin rolunu müəyyənləşdirdi.
Gərgin əməyin nəticəsi olaraq M.Murquzovun maddənin
xassəsi ilə elektron quruluşu
arasındakı əlaqəyə
həsr olunmuş elmi-tədqiqat işi onun elmi
rəhbəri tərəfindən ilin ən
yaxşı işi hesab
edildi və bu barədə
Ukraynanın mərkəzi qəzeti olan
"Radianskaya Ukrayna"
geniş informasiya verdi. Yeri gəlmişkən
qeyd edək ki, çox sonralar
kafedranın seminarında Q.Səfərəliyev GaSb-da mənşəyi məlum olmayan p-tip keçiricilikdən
məruzə etdikdən sonra elmi mübahisələr nəticəsində
məhz M.Murquzov elektron
konfiqurasiyası modeli ilə bu mənşəyin düzgün
izahını verdi. Sonradan həmin iş Moskvada keçirilən
beynəlxalq simpoziumun gündəliyinə
daxil edildi və
mütəxəssislər tərəfindən yüksək
qiymətləndirildi.
Vətənə
qayıtdıqdan sonra aktuallığı
ilə seçilən elmi işlərini davam etdirir. Onun təkidi ilə Azərbaycanda ilk dəfə Elmlər Akademiyasının Qeyri-üzvi və Fiziki Kimya İnstitutunda lantanoidli materialların tədqiqinə
başlanır. Bu institutda sırf həmin sahənin
tədqiqi ilə məşğul olan xüsusi laboratoriyanın yaradılması təklifini
irəli sürür. İndi
belə materialların tədqiqi ilə MEA-nın Fizika, Radiasiya Problemləri
institutlarında, aparıcı təhsil müəssisələrindən
olan BDU, ADPU, AzTU, SDU və
digərlərində intensiv tədqiqat
işləri aparılır. Lantanoidlərin oxşar elektron
quruluşlarına görə onların fərdi xüsusiyyətlərinin
dəqiq araşdırılaraq sistemləşdirilməsi
problemlərinin həllində onun müstəsna
xidmətləri vardır. Aldığı elmi
nəticələrlə bir sıra xarici ölkələrdə keçirilən
beynəlxalq konfranslarda iştirak
edərək ixtisasçı alimlərin böyük
marağına səbəb olmuşdur. Məhz Mirzəli müəllim lantanoidlərin iştirak etdiyi çoxkomponentli mürəkkəb birləşmə
və bərk məhlulların tədqiqilə məşğul
olan, özünün
məktəbi olan, respublikamızda və ondan kənarda öz dəst-xətti
ilə dünya elmi
ictimaiyyəti tərəfindən tanınan və qəbul
edilən görkəmli alimlərimizdəndir. Onun
işlərində istifadə olunan istinadlar dediklərimizə parlaq
misaldır.
Elmi tədqiqat işi ilə yanaşı, öz
biliyini gənclərə vermək, gənc
nəslin təlim-tərbiyəsində yaxından iştirak etmək arzusu onu rahat buraxmırdı. Məhz
bu arzu 1969-cu ildə onu təhsil aldığı ali
məktəbə - ADPU-ya gətirib
çıxardı. Müsabiqə yolu ilə
institutun ümumi fizika və astronomiya kafedrasına baş müəllim vəzifəsinə seçildi. Kafedraya gəldiyi
ilk gündən o, kollektivin həyatında fəal iştirak etməyə başladı, müəllim
və tələbə heyətinin böyük
məhəbbətini və rəğbətini qazandı.
M.Murquzov 1981-ci ildə V.Kansukas adına Vilnüs
Dövlət Universitetinin
ixtisaslaşmış müdafiə şurasında "Lantanoidlərin iştirakı
ilə mürəkkəb yarımkeçiricilərdə valent elektronların vəziyyəti" mövzusunda doktorluq dissertasiyasını
müvəffəqiyyətlə müdafiə etdi
və 1982-ci ildə elektrik və optika kafedrasının müdiri vəzifəsinə
seçildi. Kafedra müdiri kimi o, kafedrada tədris
laboratoriyalarının yenidən qurulması və yeni cihazlarla təchiz
olunması, yeni laboratoriya
işlərinin qurulması və elmi tədqiqat
işlərinin genişləndirilməsi sahəsində xüsusi fəaliyyət göstərdi. Yeni elmi tədqiqat
laboratoriyaları yaradılır, kafedranın bütün
əməkdaşları elmi tədqiqat
işinə cəlb olunur. Məhz
bu tədbirlərin nəticəsində
Mirzəli müəllimin kafedra müdiri olduğu
dövrdə 4 nəfər elmlər doktoru,
15 nəfər elmlər namizədi alimlik
dərəcəsi almışdır. 1996-cı ildə universitetin fizika fakültəsinin
dekanı vəzifəsinə seçildikdən sonra Mirzəli müəllimin pedaqoji fəaliyyət dairəsi bir az da
genişləndi. O, bütün
kafedraların fəaliyyətinin gücləndirilməsində,
tələbə kollektivinin dərslərə
müntəzəm davamiyyətinin təşkilində xüsusi səy göstərməyə
başladı.
Professor M.Murquzovun
əmək fəaliyyətini elmi, pedaqoji və ictimai kimi üç qrupa ayırmaq olar. Səmərəli
elmi axtarışları ilə
yanaşı, kadr hazırlığı
sahəsindəki fəaliyyəti də təqdirəlayiqdir. O, bir alim kimi müxtəlif ölkələrin elmi jurnallarında və məcmuələrində
nəşr olunmuş 250-dən artıq elmi əsərin müəllifi, on bir aspirantın rəhbəri, iki doktorantın məsləhətçisi olmuş, çoxsaylı dissertasiya
və avtoreferatlara rəylər vermişdir. O, eyni zamanda kafedranın nəzdindəki elmi-tədqiqat
laboratoriyasının rəhbəri kimi
yarımkeçirici kristalların alınması və tədqiqi
sahəsində xüsusi fəaliyyət
göstərmişdir. AIVBVI tipli binar birləşmələr
əsasında nadir torpaq
metallarının iştirakı ilə alınmış sistem ərinti və birləşmələrində
defektlərin təbiətinin, elektron-fonon proseslərinin öyrənilməsi
professor M.Murquzovun elmi yaradıcılığında xüsusi yer tutur. Onun rəhbərliyi altında IV qrup
halkogenidləri ilə lantanoid halkogenidləri
sistemlərinin qarşılıqlı təsirləri öyrənilmiş,
kompleks fiziki-kimyəvi analizlərinin nəticələri
əsasında bu sistemlərin hal diaqramları qurulmuş,
tədqiqat nümunələri sintez edilmiş, monokristalları yetişdirilmişdir. Alınan nümunələrdə
daşınma hadisələri, fotoelektrik
və optik xassələri geniş
temperatur intervalında tədqiq olunmuş, onlara müxtəlif
mənşəli şüaların təsiri öyrənilmiş,
alınan nəticələr təhlil edilmiş,
onların fiziki xassələrinin formalaşmasına
lantanoidlərin tam dolmamış daxili 4f təbəqə
elektronlarının dolma
ardıcıllığının
təsiri araşdırılmış, fərdi
xüsusiyyətləri təhlil edilmiş
və onlar əsasında müxtəlif elektron cihazların hazırlanması mümkünlüyü, tətbiq olunma imkanları dəyərləndirilmişdir.
Onun 10-dan artıq elmi
işi keçmiş
SSRİ Dövlət Komitəsinin
"Müəlliflik şəhadətnaməsi"nə layiq görülmüşdür.
Mirzəli
müəllimin əmək fəaliyyətində ikinci istiqamət onun pedaqoji fəaliyyətidir. Bu
fəaliyyəti də iki hissəyə
ayırmaq olar. Birincisi,
ali məktəbdə pedaqoji
fəaliyyətidir. Bu barədə irəlidə qısaca qeyd
etdik. Əlavə edək ki,
yeni təhsil sisteminə keçilməsi
müasir dövrdə təhsilin səmərəli
təşkilində dərsliklərin əvəzsiz rolunu, yeni əlifbaya keçidi nəzərə alsaq,
tələbələrin latın qrafikası və yeni proqram əsasında
yazılmış çətin qrafikalı yeni dərslik və dərs vəsaitlərinə
ehtiyacı yaranmışdır. Məhz bu
məqamda M.Murquzov ali
məktəb tələbələri üçün 8 dərslik və dərs vəsaiti
yazıb onların istifadəsinə verdi.
Bu kitabların arasında onun
"Atom fizikası" kitabını xüsusi qeyd etmək istəyirik.
Ali məktəblərin bakalavr
təhsil pilləsi üçün nəzərdə
tutulan bu vəsait istər
sisteminə, istərsə də məzmununa görə ənənəvi
dərsliklərdən əsaslı şəkildə fərqlənir.
Prosesləri mikroaləmdən makroaləmə doğru öyrənməklə kursun məzmununu xeyli sadələşdirmiş,
yeniləşdirmiş və ümumiləşdirmişdir.
Özünəməxsus çətinlikləri olan bu yolu
seçməklə Mirzəli müəllim uzunçuluğun
və təkrarçılığın
qarşısını almış və tədris prosesində
vaxta qənaətə nail olmuşdur. Vəsaitdə
obyektlərin əlaqəli sistemləri müqayisəli şəkildə
verilmiş, onların ümumi
əlamətləri göstərilmişdir. Müxtəlif
uğurlu ümumiləşdirmələr
aparan müəllif, maddənin fiziki xassələrinin kimyəvi rabitənin təbiətindən
asılı olmasını və maddənin fiziki
xassələrinin formalaşmasında onu
təşkil edən atomların fərdi xüsusiyyətlərinin
roluna xüsusi diqqət
ayırmışdır. Bu kitab on ildən
artıqdır ki, tələbələrin
stolüstü kitabına
çevrilmişdır. O, kafedra əməkdaşlarının
pedaqoji fəaliyyətini gücləndirmək
məqsədilə dərslik və dərs vəsaitlərinin
yazılmasına onları da həmişə cəlb etmişdir.
Böyük məmnuniyyət hissi ilə qeyd edək ki, bu sətirlərin
müəllifləri də onunla bəzi
kitablarında həmmüəllif olmuşlar.
M.Murquzovun pedaqoji
fəaliyyətinin ikinci hissəsi orta məktəblə bağlıdır.
Respublikamız müstəqillik qazandıqdan sonra
professor M.İ.Murquzov təhsil sahəsində aparılan islahatların həyata
keçirilməsində fəal
iştirak edir. Azərbaycan təhsil sisteminin dünya təhsil sisteminə tam
inteqrasiya olunmasının təmin edilməsində
əlindən gələni əsirgəməyən Mirzəli müəllim yaratdığı işçi
qrupu tərəfindən orta
ümumi təhsil məktəblərində
"Fizika"
və "Astronomiya" fənlərinin dövlət
standartları müəyyənləşdirilmiş,
proqramları tərtib olunmuş, müasir
konsepsiyaları hazırlanmışdır. Mirzəli müəllimin rəhbərliyi ilə tərtub olunmuş yeni proqram ona qədər mövcud olan fizika və astronomiya proqramlarından əsaslı şəkildə
fərqlənir. Aparılan təhsil
islahatlarının tələblərinə uyğun
olaraq proqramın quruluş
və məzmunu əsaslı şəkildə yeniləşdirilmiş,
təkmilləşdirilmiş və elmi səviyyəsi
yüksəldilərək inkişaf etmiş ölkələrin tədris
proqramlarına uyğunlaşdırılmışdır.
Qəbul
olumuş proqram əsasında
VII-XI siniflər üçün "Fizika", XI
siniflər üçün "Astronomiya" milli dərsliklərinin
qısa müddət ərzində yüksək səviyyədə
hazırlanması Mirzəli müəllimin dərin zəkası,
gərgin əməyi və yüksək təşkilatçılıq
bacarığı sayəsində mümkün olmuşdur.
Onun müəllifi olduğu
dərsliklər yetişməkdə olan gənc
nəslin fizika elminin əsaslarına
yiyələnməsində böyük rol oynayır.
Məlumdur ki, məktəblilər
üçün dərslik yazmaq zəngin bilik,
yüksək analiz və sintez
qabiliyyəti, böyük pedaqoji
ustalıq tələb edir. Dərslik
müəllifi yaxşı alim, pedaqoq olmaqla yanaşı,
həm də həssas psixoloq
olmalıdır. Mirzəli müəllim bütün
bu xüsusiyyətləri özündə
ehtiva edən
görkəmli maarif xadimlərimizdəndir.
Bu fənlərin
tədrisinin səviyyəsinin yüksəldilməsi və dərsliklərin
təkmilləşdirilməsi məqsədi ilə
respublikamızın müxtəlif guşələrində
qabaqcıl fizika müəllimləri ilə
görüşlər təşkil etməklə pedaqoji ictimaiyyət qarşısında
çıxışlar etmiş, köməkçi tədris vasitələri kimi
dərsliklərə uyğun "İş dəftərləri"nin, "Fizikadan məsələlər, VII-IX siniflər
üçün", "Fizikadan laboratoriya praktikumu", "Astronomik
təqvim", təhsildə İKT-nin geniş tətbiq
olunması ilə əlaqədar "Elektron
dərsliklər"in, multimediaların hazırlanmasına rəhbərlik
etmişdir.
Mirzəli
müəllimin əmək fəaliyyətinin üçüncü
istiqaməti onun ictimai
fəaliyyəti ilə bağlıdır. O, həm universitet və həm də respublika
miqyasında ictimaiyyətçidir. Respublika Təhsil
Şurası sədrinin müavini, respublika Təhsil Nazirliyinin
Elmi-Metodiki Şurasının "Fizika" bölməsinin sədri, respublika TQDK-da fizika fənni üzrə ekspert
şurasının sədri, Təhsil Sektorunun
İnkişafı Layihəsi çərçivəsində
ümumtəhsil məktəbləri üçün
fizika fənninin kurikulumunu
hazırlayan işçi qrupun
sədri, ADPU-nun nəzdində fəaliyyət
göstərən Ümumi pedaqogika, pedaqogika və təhsilin
tarixi ixtisası üzrə Dissertasiya Şurasının üzvü
- bütün bunlar
Mirzəli müəllimin daşıdığı ictimai vəzifələrdir. Onun respublika
miqyaslı bir ictimai vəzifəsi
də vardır ki, onu
xüsusi qeyd etmək
istəyirik: məktəblilərin fizika fənni
üzrə Respublika Olimpiadasının
münsiflər heyətinin sədri. Şagirdlərimizin beynəlxalq
olimpiadalarda uğurları məhz bu olimpiadanın təşkilindən, olimpiada tapşırıqlarının səviyyəsindən,
habelə iştirakçıların obyektiv
qiymətləndirilməsindən asılıdır. Məhz onun gərgin əməyi
sayəsində uzun illər keçmiş sovetlər birliyində
keçirilən Ümumittifaq fizika olimpiadalarında uğur qazana bilməyən Azərbaycan komandası beynəlxalq
olimpiadalarda yüksək nəticələr göstərdi.
2002-ci ildə İndoneziyada keçirilən
XXXIII Beynəlxalq Fizika Olimpiadasında
komandamız 3 qızıl və 1 gümüş medal
qazandı. 2005-ci ildə İspaniyanın Kasamalanka
şəhərində keçirilən XXXVI Beynəlxalq Fizika Olimpiadasında komandamızın üzvü Azər Eyvazov
nəzəri turda ən yüksək nəticə
göstərərək "Birincilərin birincisi"
fəxri mükafatına layiq görüldü.
Ümumiyyətlə bu günə qədər
şagirdlərimiz beynəlxalq olimpiadalarda 5
qızıl, 8 gümüş,
9 bürünc medal
qazanmışlar, 6 həvəsləndirici
yerə layiq görülmüşlər.
Fərəhləndirici haldır ki, beynəlxalq olimpiadalarda fərqlənən şagirdlərimizi
dünyanın qabaqcıl
universitetləri öz tələbə heyətinə qəbul edir. Hazırda beynəlxalq fizika olimpiadalarında uğur
qazanmış onlarla həmvətənimiz
Oksford, Massaçusets Texnologiya, Sinqapur, Leyster Universiteti və s. kimi yüksək
reytinqli təhsil müəssisələrində
ödənişsiz təhsil alırlar. Şübhəsiz ki, bütün bunlar günümüzün "qara
qızıl kapitalını intellektual
insan kapitalına çevirək"
şüarının həyata keçirilməsinə Mirzəli
müəllimin verdiyi töhfələrdən
biridir.
Bütün mənalı ömrünü şərəflə
xalqının elm və təhsilinə həsr
edən Mirzəli müəllim Pedaqoji Universitetin professor-müəllim heyəti və
tələbə kollektivinin, həmçinin
respublika pedaqoji
ictimaiyyətinin dərin hörmət və rəğbətini
qazanıb. O, elm və təhsil sahəsində
sanballı uğurları ilə seçilən, özünü təsdiq edən görkəmli
bir alim, böyük nüfuz sahibi olan
ziyalılarımızdandır.
Uzun müddətdir ki, ADPU-nun elektrik
və optika kafedrasının müdiri, fizika fakültəsinin
dekanı kimi fəaliyyət göstərən
M.İ.Murquzov
"fizika müəllimliyi" (bakalavr) və
"yarımkeçiricilər və dielektriklər
fizikası" (magistr) sahəsində kadr
hazırlığında, ümumiyyətlə fizikanın təbliğində fədakarlıqla
çalışır. Onun rəhbərlik etdiyi fakültə
və kafedrada əməkdaşlarına,
tələbə və magistrlərinə səmimi və mehriban davranışı, yüksək həssaslıqla,
bir valideyn
qayğısı ilə yanaşması bütün
təhsil işçiləri üçün
layiqli bir örnəkdir.
İndi respublikamızda fəaliyyət
göstərən tədris ocaqlarının əksəriyyətində
onun tələbələri
çalışır və tədrisi onun
ərsəyə gətirdiyi dərslik, köməkçi
vasitələr əsasında qururlar.
Böyük bir nəslin
ağsaqqalı, hamının düzgün
yol göstərəni, xırda uğuruna belə sevinən,
qayğısını çəkən, dərdinə şərik olan Mirzəli
müəllim həm də gözəl ailə
başçısıdır. Böyük nüfuz və uğur
qazanmasında yüksək intellektual səviyyəyə
malik, əsl Azərbaycan qadınına xas olan bütün
keyfiyyətləri özündə əks etdirən həyat
yoldaşı Rəna xanımın müstəsna rolu olmuşdur. Milli və vətənpərvər
ruhda böyüyən oğlu
Şahin BDU-nu beynəlxalq
hüquq ixtisası üzrə bitirmiş, ABŞ-ın Harvard
Universitetində təhsil almış, bir
neçə əcnəbi dili mükəmməl
bilən, zəngin dünyagörüşü
və ensiklopedik savada
malik yetkin mütəxəssisdir.
Deyirlər
insan ömrü dağ cığırlarına bənzəyir.
Bəziləri dağın ətəklərində itib batır, bəziləri isə sərt
yoxuşları dolanaraq dağın zirvəsinə
kimi yüksəlir. Zəngin
elmi pedaqoji fəaliyyəti
sahəsində şərəfli bir ömür yolu keçən
Mirzəli müəllimin saldığı izlər elə bir zirvəyə çatır ki,
bu zirvə Azərbaycanımızın hər
bir yaşayış məskənindən
aydın görünür.
Tələbkar
və ciddi rəhbər, təcrübəli
elm təşkilatçısı, mahir pedaqoq kimi
tanınan professor M.Murquzovun
əmək fəaliyyəti respublika Prezidenti tərəfindən yüksək qiymətləndirilmiş,
ona "Əməkdar müəllim" fəxri
adı verilmiş, "Şöhrət"
ordeni ilə təltif olunmuşdur.
Aydın
təfəkkürə, dərin məntiqə, zəngin
dünyagörüşünə, sağlam
düşüncəyə, iti hafizəyə,
möhkəm iradəyə, qətiyyətli mövqeyə, hüdudsuz təmkinə malik olan, həyatda həmişə səliqə-sahmanı
sevən, lakin təntənələrdən,
dəbdəbələrdən
qaçan Mirzəli müəllimin 75 illik yubileyi
yaxınlaşır. Bu münasibətlə
biz onu təbrik edirik! Biz - dostları, həmkarları
və tələbələri Mirzəli müəllimə uzun və sağlam ömür, ailə səadəti, elmi işlərində yeni-yeni
uğurlar arzulayırıq. Və arzu edirik ki,
od-alovlu ürəyi onun
həyatını həmişə
səhmana salsın, zaman qatarında səfərini
uğurla davam etdirsin.
Vaqif NƏSİR,
fizika-riyaziyyat elmləri doktoru, professor,
Cahangir HÜSEYNOV,
fizika-riyaziyyat elmləri namizədi, dosent
Azərbaycan müəllimi.- 2012.- 30 mart.- S.5.