İstedadlı uşaqlar intellektual sərvətimizdir
Ölkəmizdə
istedadlı uşaq və gənclərin aşkara çıxarılmasına xüsusi diqqət yetirilir
və bu istiqamətdə dövlət səviyyəsində
mühüm tədbirlər həyata keçirilir. Aydındır ki,
qabiliyyətli və istedadlı şagirdlərin üzə
çıxarılması və inkişaf
etdirilməsində məktəbin, müəllimin üzərinə
böyük məsuliyyət düşür. Bu sahədə gözəl iş
təcrübəsi ilə respublikada
tanınan müəllimlərdən biri də
Yardımlı rayonu Alçabulaq
kənd tam orta məktəbinin
müəllimi, əməkdar
müəllim Heybət Qədirovdur. Əməkdaşımızın
onunla söhbətini oxuculara
təqdim edirik.
- Heybət müəllim,
istedadlı uşaqların aşkarlanması və inkişaf etdirilməsi müəllimdən böyük zəhmət tələb edir. Bu sahədə sizin zəngin təcrübəniz var. Necə oldu ki, siz istedadlı
şagirdləri aşkar etmək və onlarla işləmək fikrinə düşdünüz?
-
Sözlərimə ümummilli liderimiz Heydər Əliyevin çox
məşhur bir ifadəsi ilə başlamaq istəyirəm:
"Ziyalılıq kütləvi ola bilməz.
Alim, şair, bəstəkar, rəssam, yazıçı, artist - bunlar
fitri istedada malik nadir insanlardır".
Bu o deməkdir ki, fitri istedadlar
vaxtında aşkarlanmalı,
onlara xüsusi diqqət və qayğı göstərilməlidir.
Elə ölkə başçısının
sərəncamı ilə
həyata keçirilən
"Xüsusi istedada malik uşaqların (gənclərin) yaradıcılıq
potensialının inkişafı
üzrə Dövlət
Proqramı (2006-2010-cu illər)"
da bu məqsəddən
qaynaqlanıb. Bu gün
gənclər xarici ölkələrin ən nüfuzlu ali məktəblərində təhsil
alır, təhsil müəssisələrində "Kiçik Akademiya"lar yaradılır və s. Göründüyü kimi,
bu uzunmüddətli bir strategiyadır və gələcək nəsillərin mükəmməl
təhsilinə hesablanmışdır.
37 ildir müəllim
işləyirəm.
Hər il
respublika fənn olimpiadalarında iştirak
etmişəm. 1975-1978-ci illərdə bilik yarışlarında şagirdlərim
III və IV yerləri
tuturdu. Şagirdlərlə çox ciddi
məşğul olsam
da, nəticələr
sevindirici olmurdu.
Çox fikirləşəndən
sonra qərara gəldim ki, bacarıqlı uşaqları
aşağı siniflərdən
seçərək, onlarla
fərdi iş aparım. Məktəb rəhbərliyinin razılığı ilə
V-VIII sinif şagirdləri
olmaqla 80 nəfərin
arasından psixoloji və məntiqi testlərin köməyi ilə əvvəlcə
10, sonra 4, nəhayət,
1 uşaq seçdim.
Həmin
uşaq - Zöhrab İsayev V sinifdə oxuyurdu. Onunla riyaziyyat, fizika və rus dili
fənləri üzrə
fərdi iş apardım və onun çox qabiliyyətli bir uşaq olduğunu aydınlaşdırdım. VI sinifdə oxuyarkən kimya fənni ilə məşğul olduq. 6 ay ərzində
Zöhrab artıq bu fənn üzrə
VIII və IX sinif proqramlarını mənimsədi.
Bundan sonra isə onu respublika fənn olimpiadalarına hazırlamağa başladım.
Yaşı çatmadığından təhsil şöbəsindən
onun olimpiadaya buraxılmasını xahiş
etdim.
IX sinif şagirdləri
ilə birlikdə kimya fənni üzrə bilik yarışında iştirak
edən Z.İsayev yaxşı bal topladı. Bu barədə
Təhsil Nazirliyinə
məlumat verildi və həmin uşaq nazirliyə dəvət olundu. Psixoloqlar bu şagirdlə müəyyən iş
apardıqdan sonra onun doğrudan da fitri qabiliyyətə
malik olduğu təsdiqləndi. Məhz bundan
sonra VI sinif şagirdi Z.İsayev olimpiadanın respublika mərhələsinə buraxıldı
və yaxşı nəticə göstərərək
III yeri tutdu. Növbəti tədris ilində
keçirilən bilik
yarışında isə
onun bacarığı
I yerə layiq görüldü. Bu fakt böyük sensasiya
yaratdı.
Həmin
o vaxtdan
çalışdığım məktəbdə, eləcə
də rayonun ümumtəhsil məktəblərində
oxuyan istedadlı şagirdləri aşkar etmək və onların qabiliyyətlərini
daha da inkişaf
etdirmək məqsədilə sistemli iş aparmaq qərarına
gəldim.
Yeri gəlmişkən, qeyd edim ki,
müəllim işlədiyim bu illər ərzində
dərs dediyim şagirdlər müxtəlif
bilik yarışlarında, müsabiqə
və olimpiadalarda həmişə fəal
iştirak ediblər və öz
bilikləri ilə fərqlənərək mükafata
layiq yerlərə sahib
olublar.
Bunun sübutu kimi şagirdlərimizin 2012-ci ilin
fənn olimpiadalarında qazandıqları uğurları
oxucuların diqqətinə çatdırmaq istərdim. Kimya fənni
üzrə bilik yarışının respublika mərhələsində şəhər
2 nömrəli tam orta
məktəbin XI sinif şagirdi
Kamran Cümşüdlü
II, Bozayran kənd tam orta məktəbinin X sinif
şagirdi Rakif Həsənli
III, Alçabulaq kənd tam
orta məktəbinin VIII sinif
şagirdi Nağı
Ağamalıyev IV, Vəlixanlı kənd orta
məktəbinin XI sinif şagirdi
Xəyalə Məmmədli isə biologiya
fənni üzrə IV yeri tutmuşlar.
- Heybət müəllim,
maraqlıdır ki, siz
hələ kimya fənnini keçməyən
şagirdləri bu fənn üzrə bilik yarışlarına
hazırlamısınız. Yəqin ki, iş prosesində çox
böyük çətinliklərlə
üzləşmisiniz...
-İş təcrübəmdə
müşahidə etmişəm ki, istedad sözünün bir dağ
ağırlığı, bir qranit tutumu var.
Axan çaya, qaynayan çeşməyə də bənzətmək
olar bu sözü.
Yaşıdlarına nisbətən istedadlı uşaqla işləmək daha
asandır. İstedadın inkişafına imkan
yaradan başlıca amil
təbii imkanlardır. Lakin təbii imkanlar məqsədyönlü və sistemli şəkildə aparılan təlim-tərbiyə
prosesində inkişaf etdirilə bilər.
Saf toxumun cücərməsi
üçün münbit
torpaq lazım olduğu
kimi istedadlı uşaq
üçün də nəzəri
hazırlıq və düzgün istiqamətləndirmə
başlıca şərtlərdəndir. Unutmaq
olmaz ki, tez alışan maddə olan
benzin oksigensiz
mühitdə yanmır. Deməli, istedadın üzə
çıxarılması məktəbsiz və müəllimsiz
mümkün deyil. Uşaq parta arxasında, məktəbdə
formalaşır. Daim müəllimin tərbiyəsi,
psixoloqun müşahidələri
altındadır. Hər müəllimin öz
fərdi iş üslubu
var. Müəllim öz
fəhmi, pedaqoji ustalığı, metodik bacarığı ilə istedadlı
şagirdləri aşkar edib
üzə çıxarır. Təcrübə
göstərir ki, məktəbdə
keçirilən mədəni-kütləvi tədbirlər, görüşlər, diskussiyalar, bilik
yarışları, inşa yazı və
şeir müsabiqələri istedadlı
uşaqların aşkar edilməsində münbit şərait rolunu
oynayır. Güclü məntiq tələb edən testlər, sınaq
imtahanları şagirdin qabiliyyətini tez büruzə verir. Çünki istedadlı uşağın
özünəməxsus düşüncə tərzi, riyazi təfəkkürü, dərin
müşahidə qabiliyyəti vardır. İstedadlı şagird problemə başqalarından fərqli
aspektdən yanaşır, məsələnin həllində
çətin variant axtarır. Sərgidəki
tabloda nazik
budağın üstündə oturmuş
qartal təsvir olunub.
Rəsm əsəri hamıda xoş duyğular oyadır. İstedadlı uşaq isə belə fikirləşir: "İri qartal nazik budağa qonub, ancaq budaq
əyilməyib". Bax, əsl istedad budur!
- İşlədiyiniz müddətdə
xüsusi istedada malik uşaqlarla
qarşılaşmağınız təbiidir...
- Pedaqoji fəaliyyətim dövründə 1066
nəfər şagirdin ali
məktəbə hazırlanmasında xüsusi
əməyim olub. Onların arasında fitri istedadlı uşaqlar
da olub. Bu uşaqlar üçün redaksiyada
görüşlər keçirmiş, təhsil
şöbəsində "dəyirmi masa"lar təşkil etmiş, respublika və beynəlxalq olimpiadalara hazırlamışam və onlar mənim ümudlərimi həmişə
doğruldublar. Bu gün
alim kimi müxtəlif
sahələrdə çalışan Nasim
Abışov, İqrar Nəzərov,
Elşən Sultanov, Şahin
Rzayev, Tahir Hüseynov, Eşqin
İsmayılov, Leyla Əliyeva, Gülər
Şabiyeva, Elvin İbadov, Günel Ələbbasova,
Elnur Hüseynov, Nəzər
Nəzərov, Xanış Təmrazov və başqalarının
adını iftixarla çəkirəm.
Nasim Abışov olimpiadada I yeri tutaraq BDU-nun kimya fakültəsinə imtahansız qəbul
olunmuşdu. Hazırda o,
doktorluq dissertasiyası üzərində
çalışır.
Zöhrab İsayev
məktəblilərin fənn olimpiadalarında kimya fənni üzrə I yeri
tutduğuna və proqramı vaxtından qabaq mənimsədiyinə görə təhsil
nazirinin əmri ilə VIII sinifdən X
sinfə keçirilmişdi.
Təmrazovlar
ailəsinin Alçabulaq kənd tam orta məktəbinin yetirmələri olan
4 üzvü kimya elmi üzrə alimlik dərəcəsi
almışdır. Şahin Rzayev bu gün
respublikada tanınmış uroloq-cərrahlardandır.
İqrar Nəzərov alimdir
və öz elmi
axtarışlarını davam etdirir.
Onlarla məzun Bakı, Sumqayıt və Gəncə
şəhərlərinin ən qabaqcıl təhsil müəssisələrində
kimya müəllimi işləyir.
- Sizcə, istedadlı
uşaqların aşkar edilməsi,
onların inkişaf etdirilməsi istiqamətində
hansı mühüm işlərin
görülməsi, nə kimi tədbirlərin
həyata keçirilməsi zəruridir?
- Bu gün Azərbaycan təhsili dünya
təhsil sisteminə inteqrasiya edir. Hazırda ölkəmizdə xüsusi istedada malik uşaqların yaradıcılıq potensialının
inkişaf etdirilməsi məqsədilə
sistemli iş
aparılır. Respublikamızda liseylər, gimnaziyalar,
təmayüllü məktəblər yaradılıb, təmayüllü
siniflər təşkil olunub. Bundan əlavə,
fənn kurikulumları, müasir dərsliklər,
test bankları, məntiq kursları, intellektual oyunlar, inşa müsabiqələri, fənn
olimpiadaları və s. də istedadlı
uşaqların inkişaf etdirilməsində
xüsusi rol
oynayır. Ən vacibi odur
ki, istedadlar üzə
çıxarılır, rəğbətləndirilir və inkişaf etdirilir. Onlara xüsusi
qayğı göstərilir.
İstedadlı
uşaqları inkişaf etdirmək üçün alimlərimiz çoxlu
vəsaitlər, didaktik materiallar
hazırlamışlar. Hazırda orta məktəblərdə,
kurslarda istedadlı uşaqları inkişaf etdirmək üçün
geniş imkanlar mövcud olsa da, yenə də ən başlıcası
müəllim əməyi, müəllim yaradıcılığıdır.
Bilikli, metodik, psixoloji hazırlığı və pedaqoji ustalığı ilə fərqlənən
müəllimlər istedadları vaxtında üzə
çıxarır və inkişaf etdirir. İnsafən belə novator
müəllimlərimiz çoxdur.
- Heybət müəllim, bu istiqamətdə çoxillik,
zəngin təcrübəniz elmi-metodik
yaradıcılığınızda öz
əksini necə tapıb?
-
Yaxşı bilirik ki,
kainatı Tanrı idarə edir.
Dünyanı isə onun xüsusi
istedad bəxş etdiyi
insanlar. Tarix bizə
göstərir ki, belə insanlar
Allahın yer üzərinə bir töhfəsidir. Bu
töhfələr hesabına elm və texnika inkişaf edir, insanlar dünən
ağıla gəlməyən şeyləri bu
gün bir
reallığa çevirə bilirlər. Mən də
istedadlı şagirdlərin düzgün
istiqamətləndirilməsi məqsədi ilə ölkə
mətbuatında bir sıra yazılar dərc
etdirmişəm. Yerli qəzetdə "İstedadlar
dəyirmi stol arxasında" (Redaksiyada istedadlarla görüş), "Qabiliyyətli və
istedadlı uşaqların psixoloji cəhətdən
araşdırılması", "Azərbaycan müəllimi"
qəzetində "İstedadları aşkara
çıxararkən", "Qabiliyyətli və
istedadlı uşaqların aşkar edilməsi
və onlarla işin təşkili",
"Azərbaycan məktəbi" jurnalında
"İstedadlı şagirdlərin seçilməsi və
onların fərdi keyfiyyətlərinin aşkar
edilməsi təcrübəsindən", "Qabiliyyətli uşaqlarla işin təşkili"
kimi onlarla məqalə
və müsahibələr dərc etdirmişəm.
1998-ci
ildə Təhsil Nazirliyinin xətti ilə
"Kimyanın tədrisində istedadlı şagirdlərin aşkar edilməsi və onlarla
aparılacaq işin təşkili
formaları" adlı metodik vəsait nəşr
etdirmişəm. Bundan sonrakı
yazılarımda da bu
məsələyə toxunacağam. Çünki istedadlı şagirdlər gələcəyimiz,
intellektual sərvətimizdir.
Hicran ƏKBƏROVA
Azərbaycan
müəllimi.- 2012.- 11 may.- S.6.