Məktəbdə ilk addımlar
Məktəbə yenicə
qədəm qoyan şagirdlər üçün çox vacibdir ki, özlərini məktəb
ailəsinə qəbul edilmiş hiss etsinlər və böyüklər tərəfindən
eşidilib anlansınlar. Məhz
buna görə, təxminən bir həftə davam edən
məktəbə adaptasiya dövrünün
ilk mərhələsində I sinif müəlliminin qarşısında mühüm vəzifələr durur: şagirdləri bir-birilə tanış
etmək, sinifdə səmimi mühit yaratmaq, şagirdlərə özlərini yeni cəmiyyətin üzvləri saymaq üçün
şərait yaratmaq.
İkinci mərhələdə məktəblinin
rejimi üzərində işləyərkən
uşaqlar qruplarda əməkdaşlığın
ilk təcrübəsini əldə edirlər.
Bu halda qruplar, ilk öncə, yeni situasiyada şagirdə
dəstək mexanizminə çevrilirlər. Hər sinifdə
gün rejimi
özünəməxsus tərzdə tərtib olunur. Şagirdlər səhər məktəbə
hazırlaşarkən, gündüz məktəbdən
qayıdarkən nə etdiklərini xatırlayırlar. Bir sinifdə şagirdlər pantomima
nümayiş etdirir,
digərində rəsm çəkirlər,
üçüncüsündə isə fəaliyyəti əks
etdirən şəkillər seçirlər. Hər bir qrup özünəməxsus
gün rejimini tərtib
edərək onu izah edir. Sonra isə birincilər,
onların fikrincə, əsl məktəbli üçün
nəyin vacib olduğunu
və məktəblinin məktəbəqədərki uşaqlardan nə ilə fərqləndiyini
müzakirə edirlər. Nəticədə bu
mərhələdə şagirdlər dərsdə əməkdaşlığın
əhəmiyyətini dərk edir, yəni
təhsil prosesində onlara nəyin mane və əsl məktəbli olmaq üçün nəyin
vacib olduğunu müəyyənləşdirirlər.
Üçüncü mərhələdə
müəllim şagirdləri ilə təhsildə qiymətləndirmənin
müxtəlif meyarları (düzgünlük,
səliqəlilik, gözəllik, maraq və
s.) və buna nail olmaq üçün
lazım olan çoxsaylı
üsulları müzakirə edirlər.
Birincilərin
adaptasiya dövrünün
dördüncü mərhələsi, qabaqcadan qəbul edilmiş
qayda və iş
priyomlarının mənimsənilməsinin nəzarətinə
həsr edilir. Çox
vacibdir ki, müəllim
elə bir situasiya
yaratsın ki, şagirdlər özləri
bu nəzarəti həyata keçirsinlər. Bu mərhələdə
müəllimin qarşısında mühüm
bir məsələ durur:
şagirdlərin üzləşdiyi əsas çətinliklərin
müşahidəsi və qeydə alınması (çox astagəl, həddən artıq impulsiv, çox həyəcanlı
və s.). Kiçik qruplarla, cütlərlə işləyən uşaqlar fikirlərin toqquşduğu
situasiyada müəyyən ortaq məxrəcə gəlməyə, nəticə
çıxarmağa cəhd edirlər. Bir-birinin
xətrinə dəymədən, bir-birindən küsmədən
bəhs etmək, birinci sinif
şagirdləri üçün çox çətin bir
işə çevrilir. Onlar
qarşılıqlı fikirlər yürüdür,
öz mövqelərini inamla
müdafiə edir və müəyyən
nəticə əldə etməyə müvəffəq olurlar. İşin sonunda şagirdlər
qarşılaşdıqları çətinlikləri təhlil
edir, öz mövqelərini
necə qoruduqları və bəhs etmələrini qiymətləndirirlər.
Müəllim uşaqların diqqətini onların necə düzgün işləməsinə və bu işdə onlara kömək
edən məktəb həyatının qaydalarına cəlb edir.
Yekun mərhələdə
şagirdlər ilk məktəb günləri
haqqında təəssüratlarını bir-biri
ilə bölüşür,
məktəbdə gördükləri, xoşlarına gələn,
yaddaşına həkk olunan hadisələr,
olaylar haqqında rəsm çəkirlər,
ictimai tapşırıqları
bölüşdürürlər.
Sonra onlar
məktəbin həyətində asfalt
üstündə rəsm çəkmək müsabiqəsində
iştirak edirlər.
Günbəgün,
saatbasaat uşaqlar məktəb
həyatına alışır, yeni dostlar, tanışlar tapırlar.
Adaptasiya dövrünün
əsas məqamlarından biri də valideyn iclasıdır. İclasda
müəllim valideynlərə şagirdlərdən gözlədiyi
nailiyyətlər haqqında söhbət açır,
onları təlimin xüsusiyyətləri ilə tanış
edir, adaptasiya
dövründəki ilk çətinliklər
və müvəffəqiyyətlər haqqında danışır.
İbtidai sinif
müəllimini narahat edən problemlərdən
biri də digər məktəblərdən
III-IV siniflərə gələn
uşaqların adaptasiyasıdır. Bu
şəraitdə yenicə gəlmiş şagirdlərin məktəb
mühitinə uyğunlaşması təbii olmalıdır.
Kiçik məktəb kollektivi yeni gələn şagirdi öz
sıralarına qəbul etməyə hazır
olmalıdır. Çünki o, sinfə, kollektivə lazım olan yeni dost,
bərabərhüquqlu kollektiv üzvüdür.
Solmaz
MƏHƏRRƏMOVA,
Bakı şəhəri,
166 nömrəli
məktəb-liseyin
müəllimi
Azərbaycan
müəllimi.- 2012.- 2 noyabr.- S.7.