V sinif
"Azərbaycan dili" dərsliyi barədə
mülahizələrim
Təhsil islahatı dövlətin təhsil
siyasətinin bir hissəsidir. 1999-cu ildə ümummilli
liderimiz Heydər Əliyev tərəfindən
imzalanmış və mərhələ-mərhələ həyata
keçirilən bu islahat bütün ölkəmizi əhatə edir. Beləliklə,
bu islahat hər bir şəhərdə,
rayonda, hər bir kənddə və məktəbdə həyata
keçirilir.
Müasir cəmiyyətdə insanların
tam hərtərəfli
inkişaf etməsində təhsil əhəmiyyətli
rol oynayır. Ölkəmizdə son zamanlar təhsildə
kurikulum islahatı üzrə görülən işlər fənlərin
inteqrasiyasını, dərslərin yeni məzmunda təşkilini,
texnologiyalardan
istifadə olunmasını ciddi vəzifə kimi
qarşıya qoyur.
Ümumtəhsil məktəblərində
ana dilinin tədrisi
milli maraqlar və dövlətçilik baxımından vacib
məsələlərdən biridir. Firudin bəy Köçərlinin
təbirincə desək "Ana dili millətin mənəvi diriliyidir. Ananın
südü bədənin mayəsi olduğu kimi, ananın dili
də ruhun qidasıdır".
Hələ ümumi orta təhsil bazasında kurikulumun tədris
olunmadığı vaxtlarda, kurikulumla bağlı kitab və
jurnallarla tanış olur, iş təcrübəsi
qazanmağa, öyrəndiklərimi keçdiyim dərslərdə
istifadə etməyə
çalışırdım. Artıq bu il ümumi orta təhsil
bazasında kurikulumun tətbiqi
ilə əlaqədar ixtisasartırma kurslarında iştirak
etdim. Kurikulumun nəzəri əsaslarını (tam olmasa da)
öyrəndim. Artıq əlimizdə kurikulumun tələbləri
əsasında V siniflər üçün
yazılmış dərslik və metodik vəsait vardır.
Mən də yüksək zövq və bədii tərtibatla hazırlanmış
bu vəsaitlərdən istifadə edərək dərslərimi təhsildə gedən əsaslı islahatlara uyğun, müasir
pedaqoji texnologiyalar əsasında
qururam. İKT-dən tədris prosesində səmərəli istifadə etməyə
çalışıram. Bu zaman
şagirdlərdə yüksək təlim marağı
yaranır, onlar təlim materiallarından daha həvəslə
öyrənməyə səy göstərirlər.
Artıq kurikulumun tələbləri əsasında
yazılmış dərsliklərin məktəbdə tədrisindən
iki aya yaxın vaxt keçmişdir. V sinifdə
dərs deyən müəllimlər öz qənaətlərini
həmkarları ilə bölüşürlər. Təcrübəm,
həmkarlarımla apardığım fikir mübadiləsi
aşağıdakı nəticələrə gəlməyimə
səbəb olmuşdur.
V sinif "Azərbaycan dili" dərsliyində
diqqəti çəkən uğurlu cəhətlərdən
biri şagirdləri düşündürmək, fəallığa
sövq etmək istəyidir. Müəlliflər, xüsusən sual və
tapşırıqlarda bu məsələyə ayrıca
diqqət yetirmişlər.
"Söz ehtiyatı"
başlığı altında verilmiş
tapşırıqlar, bu baxımdan daha maraqlı və
faydalıdır.Bu zaman şagirdlərin yeni-yeni
sözlərlə tanış olmaları onların
söz ehtiyatını artırır və zənginləşdirir.
Dərslikdə "Dil qaydaları" üzrə
verilmiş tapşırıqlar da, əsasən, dəqiq və
qənaətbəxşdir.
Şagirdlər mövcud bilik və bacarıqlarını tətbiq
etməklə həmin tapşırıqları yerinə
yetirir, yeni keyfiyyətlər qazanırlar. Dil qaydaları üzrə təkrar
üçün təklif olunan tapşırıqlar bölmənin tədrisi prosesində qazanılmış bilik və
bacarıqları, demək olar
ki, əhatə edir. Müəllim onlardan geniş
yararlanır.
"Düşün və cavab ver",
"Araşdırma" sərlövhəsi ilə verilmiş tapşırıqlar
şagirdləri müstəqil
düşünüb fikir yürütmələrinə stimul yaradır.
"Araşdırma" bölməsində verilən
tapşırıqlar xüsusilə əhəmiyyətlidir. Bu
zaman şagirdlər bir tədqiqatçı
kimi müstəqil
araşdırma apararaq (İKT-dən istifadə etməklə)
verilən mövzu ilə bağlı məlumat toplayıb
fikir yürüdürlər. Dərslikdə verilmiş
lüğət əhatəlidir, şagirdlər ondan da həvəslə
istifadə edirlər.
Şagirdlərin dərs materialını
daha yaxşı
mənimsəməsi, keçilən mövzunun dərk edilməsi
üçün dərsliyin müxtəlif bölmələrə
ayrılması da təqdirəlayiqdir.
Bütün bu müsbət cəhətləri ilə
yanaşı, müəllimləri razı salmayan cəhətlər
də vardır. Onlardan bəzilərini qeyd etmək istəyirəm.
Dərsliklərin dil qaydaları
ilə yüklənməsinin mən də
əleyhinəyəm. Amma dərslikdə dil qaydalarının kəmiyyətcə çox az və
bəsit şəkildə verilməsini təəccüblə
qarşılayıram. Elə mühüm məsələlər
var ki, onlar barədə V sinifdə təsəvvür yaradılmasa,
sonrakı siniflərdə ciddi çətinliklərlə
üzləşəcəyik. Fonetikanın tədrisində heca, vurğu barədə məlumatın
verilməsi, zəruri bacarıqların
formalaşdırılması vacibdir. İsmin tədrisi
zamanı şagirdlərin nisbətən
çətin mənimsədikləri "Mənsubiyyət
şəkilçiləri" və "Bəzi iki hecalı isimlərdə son
saitin düşməsi"
bölmələri barədə
məlumatın olması da
zəruridir.
Dil qaydaları
üzrə verilən
məlumatların biliyə çevrilməsi
və onların əsasında bacarıqların formalaşdırılmasının geniş və əhatəli olunmasını arzu edərdim.
Bəzi mövzuların tədrisində reallaşdırılması
nəzərdə tutulan
standartlar sayca çoxdur. Belədə bir dərs saatı
üçün nəzərdə
tutulmuş standartları
(və təbii ki, müvafiq tapşırıqları) reallaşdırılma
çətinləşir. Dərslikdə
bədii mətnlərə
geniş yer verilməsi onların tədrisinə xeyli vaxt ayrılmasını
tələb edir. Fikrimcə, kiçik rabitəli mətnlər vermək, dinləmə üzrə işləri, dil qaydalarının öyrənilməsini həmin mətnlərin
əsasında həyata
keçirmək daha səmərəli olardı.
Düşünürəm
ki, dərsliyin sonrakı nəşrlərində müəlliflər,
yəqin ki, müəllimlərin
arzu və təkliflərini
nəzərə alacaqlar.
Ümumilikdə isə V sinif "Azərbaycan dili" dərsliyində
verilmiş mövzu və mətnlər, tapşırıqlar kurikulumun tələblərinə cavab
verən,məzmunca və
keyfiyyətcə şagirdlərin anlayıb başa düşəcəyi formada yazılmaqla dərslik bu istiqamətdə atılmış uğurlu
bir addımdır.
Kəmalə ŞEYDAYEVA,
Şabran şəhər R.Yusifov adına
2 nömrəli orta məktəb-liseyin
Azərbaycan dili və
ədəbiyyat müəllimi
Azərbaycan
müəllimi.- 2012.- 9 noyabr.- S.7.