Təlim-tərbiyə
prosesində əsas sima
Müstəqil
respublikamızda həyata
keçirilən təhsil islahatının ilk addımı təhsilin
humanistləşdirilməsi, müəllim-şagird,
şagird-müəllim münasibətlərinin insaniləşdirilməsidir.
Bu, təhsil işçilərinin, əsasən müəllimlərin
nəinki birinci dərəcəli
vəzifəsinə, eyni zamanda onların müqəddəs
borcuna, fəaliyyətinin məğzinə çevrilməlidir. Müəllim adını
daşıyan hər bir pedaqoq
"İnsanlıq
emalatxanası" olan məktəbin aparıcı
qüvvəsidir. Ona görə ki, dərin bilik, möhkəm
bacarıq, yüksək tərbiyəlilik zirvəsinə gedən
yol dərsdən keçir, müasir tərbiyənin
ziyası ilə
işıqlanır, müəllim yaradıcılığı ilə
cilalanır, büllurlaşır. Dərsin
"sükançısı" nüfuzlu,
qayğıkeş, yaradıcı müəllimdir.
Pedaqoji
təfəkkürün inkişafı dərsdə
özünü büruzə verir. Dərsdə şagird
özünü sərbəst hiss etməli, bildiyini deməkdən
çəkinməməlidir. "Sən xeyli fəallaşmısan",
"Sənin yaxşı yaddaşın var", "Belə
getsə sən əlaçı olarsan" ruhverici sözləri
müəllim şagirdə deməlidir. Bunun üçün
müəllimdən böyük ustalıq, pedaqogikanı,
psixologiyanı, öz fənnini yaxşı bilmək, təmkin,
ağıl, hikmət və ədalət kimi sifətləri
özündə cəmləşdirmək tələb olunur.
Müəllimin
nüfuzu, onun şəxsiyyəti o zaman dəyərli olur ki,
o, yüksək ictimai şüura, siyasi mədəniyyətə,
dərin elmi zəkaya, mənəvi zənginliyə, əxlaqı
saflığa və ləyaqətə malik olsun.
Müəllim təlim-tərbiyə
prosesində əsas simadır. Öz üzərində
çalışan, daim axtarışda olan, həmişə yeni fikirlə
sinfə daxil olan hazırlıqlı və yüksək şəxsiyyətli
müəllimlər həm şagirdlərin, həm valideynlərin,
həm də ictimaiyyətin hörmətini qazanır, işlərində
yaxşı səmərə əldə edirlər.
Məhz buna görə də müəllimin
nüfuzu, şəxsiyyəti, qayğıkeşliyi,
mehribanlığı, ziyalılığı şagirdlərin
təlim-tərbiyə prosesində mühüm rol oynayır.
Bütün gözəl sifətlərin sahibi olan müəllimin
əlindən heç vaxt "zay" məhsul
çıxmaz.
Uşaqların daxili keyfiyyətləri
müəllim tərəfindən öz vaxtında kəşf
edilməli, uşaqları mənfi sifətlərdən qorumaq
yolları, metodları, priyomları tapılmalıdır.
Bunun üçün uşağın bütün keyfiyyətləri
ələkdən, süzgəcdən keçməlidir.
Müəllim ta qədimdən xalqın gözündə
kamil sayılıb. Onun bütün hərəkətləri
başqa peşə sahiblərindən tez gözə dəyir.
Müəllimin danışığı, oturuşu,
duruşu, geyimi, şagirdlərlə davranmağı həmişə
izlənib.
Müəllim cəmiyyətin bilikli, bacarıqlı,
mədəni üzvüdür. Ona görə də o,
xalqın gözündə humanistdir, mülayimdir,
mehribandır, sadədir. Belə keyfiyyət və xasiyyət
sahibi olan müəllim ucadan danışmaz, acı sözlə
könül sındırmaz, kimsənin qəlbinə toxunub
onu incitməz.
Müəllim sinifdə əsas simadır.
O, şagirdlərin qəlbində böyükdür, uludur,
yenilməzdir. Müəllim ustaddır.
Belə yüksək ada layiq olan şəxs
- müəllim şagird şəxsiyyətinə hörmət
və ehtiramla yanaşmalıdır. Müəllim şagirdin
qabiliyyətini, bacarığını, istedadını, nəyə
qadir olduğunu üzə çıxarmaqda mahir
olmalıdır. Apardığım müşahidələr nəticəsində
öyrənmişəm ki, mənəviyyatı zəngin olan
müəllimdən heç kim narazılıq etmir.
Müəllim metod seçməyi
bacarmalıdır. Təhsil islahatlarının tələblərinə
uyğun hərəkət etməlidir. Passivlikdən fəallığa,
ənənəvilikdən interaktiv üsula, fəal təlimə
keçməlidir. Səbirli olmaqda, nəzakətli davranmaqda,
mərhəmət göstərməkdə hamıdan yüksəkdə
durmalıdır.
Xatirimdədir, 1957-ci ildə Bakının
44 nömrəli məktəbində təcrübə
keçirdik. O vaxt mürəkkəbqabı, qələmlər
partanın üstündə kərtilmiş yerdə
olardı.
VII sinifdə "açıq dərs"im
idi. Metodistlər, qrup yoldaşlarım arxa cərgədə əyləşmişdilər.
Dərsin təhlili mənim taleyimi həll edirdi. "3"
qiyməti alsaydım mənim təqaüdüm kəsilirdi. Dərsdə
suallara cavab verə bilməyən bir şagirdə "2"
qiymət yazdım. Bu, şagirdi narahat etdi. O, yerindən durdu,
partanın üstündəki mürəkkəbqabını
götürüb gəlib qənşərimdə dayandı:
-Müəllim. Xahiş edirəm, alın
bu badəni nuş edin!
Mən çıxılmaz vəziyyətə
düşmüşdüm. Lakin səbirli olmaq, hikkəmi
cilovlamaq dadıma çatdı.
Yadımdadır, VII sinifdə oxuyan
"Q"-nın əlindən dad aman çəkən fizika
müəllimi onu həmişə danlayır,
gözümçıxdıya salır və rübdə
"2" qiymət verirdi. Bir dəfə mənə məlumat
verdilər ki, "Q" ikinci mərtəbədən
xalçanı endirdi. Maraqlandım. Aydın oldu ki, xalça
sahibi xalçanı balkondan asıb günə verirmiş,
"Q" gedib bir yekə pişik tapır və gətirib
xalçanın üstünə atır. Pişik xalça
yuxarı dırmaşdıqca, xalça
sürüşür aşağı. Fizika fənnindən
"qeyri-kafi" qiymət alan şagird, "təsir əks-təsirə
bərabərdir qanunu"ndan məharətlə istifadə
edir. Deməli, şagirdin düşünmə tərzi var.
Onun başqa qabiliyyəti də olmamış deyil. Bunları
üzə çıxarmaq üçün kamil müəllim
olmalıdır.
Uşaqlar lap kiçik yaşlarından hər
işi həvəslə özləri görmək istəyirlər.
Corabını, ayaqqabılarını tərsinə geyinsə
də özü geyinmək, xörəyi qaşıqla
özü yemək, çantanı özü götürmək
istəyir. Lakin ata-ana bu həvəsini uşaqların gözlərində
qoyurlar, onları incidir, üstlərinə
qışqırırlar:
- Sən özün yemək yeyənsən,
üst-başını batırarsan. Sən corab geyinənsən,
ilməsini qaçırarsan. Sən ayaqqabı geyənsən,
dabanını əzərsən və s. Bundan sonra da
uşaqlar corab geyinmək, xörək yemək, su içmək
istəyəndə anasını köməyə
çağırır. Axı anası deyib ki, sən
özün bunları bacarmazsan.
Uşaqlar ailədə dərindən
öyrənilməlidir, onun arzularına diqqətlə,
qayğıyla yanaşılmalıdır. Şagird müəllimdən
mərdliyi, sərtliyi, eniş-yoxuş
çıxmağı, gözəlliyə baxmağı, erkən
yaşlarından öyrənməlidir.Valideyn uşağı
məktəbə, məktəb isə onları həyata
hazırlayır. Hər iki tərəf bilməlidir ki, uşaqlar
dünyanın sevincidir, onların sevincini almaq günahdır.
Bu gün təhsilimizə dövlət qayğısı
danılmazdır. Yeni məktəblərin inşası,
köhnə təhsil ocaqlarının əsaslı təmiri,
dünya standartlarına cavab verməsi sevindiricidir.
Əvəz Mahmud LƏLƏDAĞ
Azərbaycan
müəllimi.- 2012.- 5 oktyabr.- S.6.