Ukraynada bir ay
(Başlanğıcı
ötən saylarımızda)
Qolodomor
Bazar günü şəhəri gəzməyə
çıxdım. İlk növbədə
Qolodomor muzeyi’ni
görmək istəyirdim. "Amarant"ın Yuliya’ları (otelin 4 inzibatçı qızından
3-ünün adı YuliyaTydı; ukraynalılar bu adı çox sevirlər)
oranı asan tapmaqçün
İnternetin yardımıyla mənə
sadə yol xəritəsi tərtib
etmişdilər.
Metronun
"Arsenalna" stansiyasından
ayağımı dışarı qoyan kimi gözümə qoşa
çadırlar sataşdı. Biri ağ, biri
qırmızıydı. Ukraynada bu il oktyabrın 28-də Parlament seçkiləri keçiriləcəyinə
görə partiyalar qanuna
uyğun şəkildə şəhərlərdə
çadırlarını qurub təbliğatlarını
aparır, camaata pulsuz ədəbiyyat paylayır. Ağ çadır Nataliya
Korolevskayanın "Ukrayna - irəli!"
partiyasının, qırmızı çadırsa Ukrayna kommunist
partiyasınındı. Belə çadırları sonra Odessa və Xarkovda da çox
gördüm.
Bunu deməyə
bilmərəm ki, kommunistlərin təbliğat
və təşviqatı Ukraynada çox güclüdür.
Olduğum bütün
şəhərlərdə onların saysız-hesabsız reklam lövhələrini gördüm.
Başlıca şüarları budur:
"Ölkəni xalqa
qaytaracağıq". Əsasən yaşlı nəslin könlünü ələ almağa
çalışır, onlara müraciətlə,
parlamentdə çoxluğu qazansalar (nəüzibillah!), təqaüd
yaşını azaldacaqlarına söz
verirlər. Maraqlısı da budur ki, bütün
reklamları ruscadır, halbuki Ukraynada rusca yazı nadir işlənir.
Bizdən
fərqli olaraq Ukraynada
əski kommunist atributlarına, demək olar ki, toxunulmayıb. Leninin, başqa kommunistlərin
bütün heykəlləri durur. Küçələr, müəssisələr,
hətta yaşayış məskənləri indi
də Sov.İKP rəhbərlərinin,
qurultaylarının adını daşıyır. Bu üzdən ölkədə kommunist nüfuzunun çox güclü
olacağını düşünürdüm,
ancaq sıravi vətəndaşlardan
kommunistlərə münasibətini soruşduğumda
tam əksini gördüm
- əksəriyyət onları "yalançı", "hay-küyçü" adlandırır.
Metronun
qarşısındakı küçəylə gəzə-gəzə
muzeyə doğru gedirdim.
Düzdür, orayadək hələ bir
neçə kilometr vardı, ancaq həm piyada gəzmək,
həm də şəhəri arxayınlıqla seyr etmək istəyir, gördüyüm
gözəl binaların, abidələrin şəkillərini
çəkirdim (Ukraynada üst-üstə
1300-dən artıq şəkil çəkmişəm).
Dairəvi
biçiminə görə kiyevlilərin zarafatla
"Əl qumbarası" adlandırdığı
çoxqatlı "Salyut" oteli və Milli Nəqliyyat
Universiteti qarşısındakı böyük yeraltı keçiddən geniş bir parka çıxılır. Burada
İkinci Dünya
savaşında həlak olmuş zabitlər
dəfn edilib və onların şərəfinə
abidə ucaldılıb. Məzarlar yan-yana
düzülüb. Bura
çox hündürdə olduğuna görə şəhərin
gözəl mənzərəsi görünür.
Qolodomor muzeyi bu kompleksdən bir qədər aşağıda, yerişlə
3-4 dəqiqəlik məsafədədir. Muzey
2009-cu ildə açılmış əzəmətli abidənin
altında - zirzəmi sayılacaq birinci
qatdadır. Abidənin ağ gövdəsi
çoxüzlüdür və çoxlu xaçlarla
naxışlanıb. Gövdə bir-birinə
calanmış 4 hündür qara xaçla əhatələnib.
Şəbəkədən hazırlanmış hər
xaçın üstündə Ukrayna
xalqının rəmzi olan
qızılı rəngli leyləklər təsvir edilib. Ən aşağıdakı leyləyin
qanadları iki tərəfdən də tutulduğuna görə o
uça bilmir. Hər
xaçın qarşısında Ukrayna qolodomorunun başlıca dönəmləri
yazılıb: 1921-1922, 1932-1933, 1946-1947.
Azərbaycan
oxucusunun bir çoxu qolodomorun mahiyyətindən
xəbərsizdir, ona görə burada çox qısa bilgi verməyi gərəkli sayıram. Ukraynaca "aclıqdan ölmə"
anlamına gələn "qolodomor" sözü dünyanın hər yerində tərcüməsiz
işlədilir. Düzdür, "qolodomor" dedikdə başlıca olaraq 1932-1933-cü illər aclığı nəzərdə
tutulur, ancaq bu abidə və müzey
ukraynalıların həmin hadisəni daha
geniş təsəvvür etdiyini bildirir.
Məsələnin özəyi
bundan ibarətdir ki, Ukrayna müstəqilliyə daha
çox can
atdığına görə başda Stalin, Molotov, Kaqanoviç və b. olmaqla ozamankı SSRİ rəhbərliyi Ukrayna xalqına qarşı məqsədyönlü
soyqırımı siyasətini gerçəkləşdirib. Əslində
SSRİ-nin taxıl anbarı olan bu ölkədə
kollektivləşmə adıyla qırmızı ordu kəndlilərin bütün
kənd təsərrüfatı alətlərini və
"şəhərə yardım" adıyla bütün taxıl ehtiyatını əlindən
alıb və əhalini labüd
aclığa məhkum edib. Doğrudur, Kiyev və Xarkov kimi iri şəhərlərdə
nisbətən ərzaq tapılıb, ancaq
çoxlu ukraynalıdan eşitdiyimə
görə, həmin şəhərləri qırmızı
ordu əsgərləri tam
mühasirəyə alıb və şəhərə girmək
istəyənləri yerindəcə güllələyib.
Ukrayna MEA Demoqrafiya və
Sosial Araşdırmalar İnstitutunun
əldə etdiyi nəticələrə
görə, təkcə 1932-1933-cü illərdə Ukraynada ən azı 3,2 milyon
nəfər aclıqdan ölüb. Bu siyasətin sovet
Ukraynasında əhalinin 20-30 faizini məhv
etdiyi bildirilir.
Doğrudur, ruslar qolodomoru qəbul etmir və onu keçmiş SSRİ-nin ümumi bəlasının tərkib hissəsi
kimi götürürlər, ancaq ukraynalılar bunu rəsmən
soyqırımı sayırlar. Yeri gəlmişkən,
ABŞ, Andorra, Argentina,
Avstraliya, Belçika,
Braziliya, Çexiya, Çili, Ekvador, Estoniya, Gürcüstan, İspaniya, İtaliya, Kanada, Kolumbiya, Latviya, Litva, Macarıstan, Meksika, Paraqvay, Peru, Polşa, Slovakiya və Vatikan
dövlətləri də qolodomoru
soyqırımı aktı kimi
tanıyıb.
Alt qatdakı muzeyə
başdaşlarını andıran, yan-yana
düzülmüş qara
mərmər lövhələrin arasıyla enirsən.
İçəri, əsasən, qaranlıqdır. Geniş ekranda daim sənədli filmlər göstərilir. Ukrayna Milli Yaddaş
İnstitutunun hazırladığı 51 cildlik, Ukraynanın bütün
vilayət və şəhərlərini qapsayan
"Ukraynada 1932-1933-cü illər qolodomoru qurbanlarının milli
YADDAŞ KİTABI" adlı möhtəşəm nəşrin
cildləri bir neçə yerdə qoyulub; istəyənlər vərəqləyib
tanış ola bilər. Çox
da geniş olmayan otaqda o dönəmdə Ukrayna
kəndlilərinin durumunu göstərən
müxtəlif muzey eksponatları düzülüb.
Muzeydən
çıxışdakı dar dəhlizin
başlanğıcında kiçik bir kilsə zəngi asılıb. Buradan Dnepr çayına
gözəl bir mənzərə
açılır.
Kiyevo-Peçyorska lavra
Kiyevin bəzəyi
buranın ən nüfuzlu və ən
gözəl kilsəsi "Kiyevo-Peçyorska
lavra"dır. Şəhərə gələn turistlərin
ən mühüm hissəsinin buraya yönəldiyini desəm yanılmaram.
Rusiyadakı ilk monastrlardan
sayılan bu tikilinin özülü Yaroslav
Mudrı dönəmində - 1051-ci ildə qoyulub.
"Peçyora" ukraynaca
"mağara" deməkdir, çünki bu kilsənin
ilk sakinləri olan
rahiblər öncə yaxınlıqdakı mağaralarda
yaşayaraq buranı ibadətgaha
çeviriblər.
Lavrada
xaçpərəstlərin müqəddəs
saydığı bir çox
insanlar dəfn edilib.
Maraqlıdır ki, Rusiyanın baş naziri olmuş P.A.Stolıpin (1862-1911) də bu kilsədə uyuyur.
Kilsənin
qarşısı daim turistlərlə və
ziyarətə gələn yerli sakinlərlə
doludur. Mən də onlara
qoşuluram. Maraqlıdır ki, kilsəyə girən bütün
qadınlar, müsəlmanlarda olduğu kimi, başlarını örtürlər.
İndi muzey kimi
çalışan Kiyevo-Peçyorska
lavranın bütün gözəllik və
özəlliklərindən burada söz açmağa imkan yoxdur. Təkcə onu deyim ki,
"minarə"sinin hündürlüyü
100 metrdən artıqdır. Ukraynanın muzey
işçiləri də xeyli vətənsevər
olduqlarına görə, turistlərdən əldə edilən
vəsaiti dağıtmadan onun bərpasına,
gözəlləşdirilməsinə sərf edirlər.
Neçə kilolarla qızıl işlədilərək
rənglənmiş günbəzləri gün
işığında göz
qamaşdırır. İçərinin gözəlliyini təsvir
etməkçünsə ayrıca bir məqalə
yazmaq gərəkdir.
Əfqanıstan
müharibəsi qurbanlarına abidə
Kilsədən
bir qədər aralıdakı bir turist firması ikimərtəbə
avtobuslarla şəhərə səyahət
təşkil edir. Oranı tapmaq
üçün soraqlaşa-soraqlaşa
gedirəm. Yenə bir balaca
kilsənin qarşısından ötüb
küçənin o tayına keçməliyəm.
Ortada kiçik bir bağ var.
Bağa girəndə gördüm
ki, burada 1979-1989-cu illər
Əfqanıstan müharibəsi qurbanlarının şərəfinə
çox təsirli bir
abidə ucaldılıb. Ortada üç silahlı əsgər görünür. Onlardan ikisi qabağa baxır,
birisə oturub və başını dizləri
üzərinə qoyub - ya
hədsiz dərdlidir, ya da
hədsiz yorulub. Bu
abidənin dörd bir
yanı iri qara mərmər
daşlarla əhatələnib. Həmin
daşların üstündə Əfqanıstan müharibəsində
həlak olmuş və itkin
düşmüş bütün
ukraynalıların adı yazılıb.
Kiyev gəzintisi
200
qrivna verib (bizim 25 manata yaxın)
ikiqatlı, üstüaçıq turist avtobusuna əyləşirəm. Arada yüngülcə yağış yağsa da heç
kəs yerindən tərpənmir, aşağı qata düşmək istəmir. Mən şəhəri
daha yaxşı görüb
şəkillər çəkmək üçün
ən qabaqda otururam.
Avtobus
öncə bizi Dnepr
çayının üzərindəki körpüdən
keçirərək şəhərin çağdaş
hissəsinə aparır. Burada ən
görməli yer Ana Vətən
abidəsidir. Kiyevin, yalan
olmasın, hər yerindən görünən bu
olduqca əzəmətli abidəni 1981-ci
ildə şəxsən Sov.İKP MK baş katibi L.İ.Brejnev (1906-1982) açıb.
Altında
muzey yerləşən abidə keçmiş SSRİ-dəki ən hündür heykəldir. Onu hər biri
25-30 ton ağırlığında blokları
qaynaq etməklə
quraşdırıblar. 150 illiyə və 9 bal
zəlzələyə hesablanmış heykəlin hündürlüyü Ananın əlindəki
qılıncın ucunadək 62 metr,
özüllə birlikdəsə 102 metrdir.
Danışılanlara görə Kiyev mitropoliti ozamankı Ukrayna
rəhbəri V.V.Şerbitski (1918-1990) ilə
danışaraq qılıncın Kiyevo-Peçyorska
lavranın xaçından yüksək olmaması barədə
razılığa gəlib. Gerçəkdən, indi qılıncın ucu
həmin xaçdan 12 metr
aşağıdadır. Ananın əlindəki
qılıncın uzunluğu 16 metr, çəkisi 9 tondur.
Ananın sol əlindəsə
ağırlığı 13 ton olan qalxan var.
Bütün heykəlin
ağırlığısa 450 tondur.
Avtobusla yenidən
Dunayı keçərək geriyə dönür,
bu dəfə "əski" Kiyevə giririk. Əslində Kiyevlə bağlı əski
və çağdaş
anlayışları çox şərtidir,
çünki əski hissənin
özündə də geniş müasir məhəllələr var. Doğrudur,
Bakının üç butasına çatacaq binaları yoxdur,
ancaq istənilən ölkənin
paytaxtını bəzəyəcək həm çox
yüksək, həm də zövqlə tikilmiş,
gözoxşayan binalar
az deyil. Doğrudur, şəhərin içərisində
uca binalar tikilməsinə
hədsiz ehtiyatla
yanaşıldığı hiss olunur, ancaq bu
tikililərin özləri də böyük
ustalıqla köhnə binalarla
uzlaşdırılıb, eyni ansamblda qovuşdurulub.
Adını
bilmədiyim küçələri bir-bir
ötürük. Bələdçimiz
aramsız olaraq bilgi verir. Başdan-başa
açıq-qırmızı rənglə boyanmış
binanın qarşısından keçəndə o bildirir ki,
bura Ukrayna Milli Universitetidir. Onun qırmızı rəngi haqqında belə
bir lətifə var ki, bu binanın rəngi tələbələrin
qanından yaranıb. Bununla o zaman universitetdə
oxumağın çox çətin olduğuna işarə ediblər.
Açığı,
bu binanın qarşısından keçəndə
çox həyəcanlandım, çünki hələ mənim müəyyənləşdirə
bildiyim 63 Azərbaycan oğlu
bu binanın divarları arasında ali təhsil alıb! Onların bu
binaya girib-çıxmalarını, auditoriyalarda mühazirə dinləmələrini,
qarşı-qarşıya durub söhbət
etmələrini xəyalında canlandırmaq nə qədər
xoşdur!..
Timoşenkoçuların
çadırları
Kiyevin ən
mərkəzi küçələrindən birinə keçirik. Qarşıda cəlbedici bir mənzərə açılır - geniş səkidə onlarca
çadır yan-yana düzülüb.
Öncə onları ticarət çadırları bildik - belələri şəhərdə
ağzınacandır. Yaxınlaşdıqda
bunları indi həbsdə olan keçmiş baş nazir Yuliya Timoşenko tərəfdarlarının
qurduğu anlaşıldı. Üzü küçəyə Timoşenkonun Ukrayna
bayrağı fonunda iri
portreti qoyulub, portretin üstündə və altında, əlbəttə,
öz vətəndaşlarına deyil, əcnəbilərə
ünvanlanmış ingiliscə "Stop politikal repressions",
"Freedom for Yulia Tymoshenko", "Freedom for Ukraine"
cümlələri yazılıb. Portretin sağ
tərəfində təxminən 20-30 metr
uzunluqdakı bir sahədə müxtəlif
dillərdə indiki prezident
Yanukoviçin, ümumən hakimiyyətin
əleyhinə kəskin ifadəli çoxlu
şüarlar asılıb.
Çadırdakılar onların şəklini çəkdiyimi
görərkən sevinclə əl edirdilər.
Bu sözləri Timoşenkoya rəğbətimdən
yazmıram. Doğrudur, onun hörüyündən çox xoşum gəlir,
ancaq şəxsiyyəti haqqında heç bir ukraynalıdan xoş söz eşitmədim.
Özəlliklə onun Ukrayna-Rusiya
qaz danışıqlarında
milyardları mənimsəməsindən çox
danışır və haqlı tutulduğunu
bildirirdilər. Ancaq bununla
yanaşı, onu tutanların da heç də ondan geri
qalmadıqlarını eşidirdim.
Ziyalıların
birindən hakimiyyətin aydan artıq burada "sakinləşmiş"
çadırlara niyə toxunmadığının səbəbini
soruşdum. Xoşuma
gələn cavab verdi:
"Bu çadırları
dağıtsalar, camaat elə bilər ki, Timoşenkoda nəsə
var. Ancaq onun buradakı tərəfdarlarıyla söhbət
edəndən sonra yanıldıqlarını
görürlər".
Hər
bir halda, Ukrayna hakimiyyətinin söz
azadlığına sayğısı göz
qabağındadır.
Bir saatlıq gəzintimiz Kiyevin, gerçəkdən, dünyanın ən
gözəl şəhərlərindən biri
olduğuna məni inandıra bildi.
Qoca musiqiçi
Metroda
tez-tez gördüyüm qoca musiqiçidən yazmasam Kiyev
haqqında qeydlərimi yarımçıq sayaram.
Bu
başdan deyim ki, Ukraynada tənbəl, yəni küçədə
oturub heç bir iş görmədən dilənənləri
nadir halda görərsən. Bura dilənçiləri ya
müxtəlif hərəkətlərlə səni əyləndirəcək,
güldürəcək, ya musiqi çalacaq, yaxud oxuyacaq, ya da
öz istedadını başqa sahədə göstərəcək,
sən də onun qarşısındakı papağa, yaxud kisəyə
pul atacaqsan. Danışacağım
qoca da onlardan
biridir.
70-75
yaşı olar. Demək ki,
təqaüdçüdür və pulu
yetmədiyinə görə mədəni şəkildə
dilənir. Ancaq şıq geyinib.
Başında qara şlyapa,
əynində təzə yay kostyumu var. Gitarada
çalır və oxuyur. Qarşısındakı
təkərli əl çamadanının əlcəyini
qaldırıb, onun qolunun
başından oxuyacağı mahnıların mətnini
asır, yan qollarının birindən gül dəstəsi, birindənsə "nəzir"
torbası asıb (yeri gəlmişkən,
ukraynalılar da "torba"
sözünü bizdəki anlamda işlədir, ancaq vurğunu birinci hecanın üstünə salırlar).
Qoca
müğənni köynəyinin yaxasından
çıxarıb ağzının yanında
quraşdırdığı mikrofona oxuyur. Mikrofonsa yanına qoyduğu balaca dinamikə
calanıb. O oxumağa başlayanda
səsi bütün vaqona
yayılır. Səsi də elə tənzimləyir ki, sərnişinlər rahatsız olmasın.
Mahnıların
məzmunu ən müxtəlifdir. Onların içində prezidenti, hakimiyyəti "danlamaqdan"
tutmuş, xalqın durumuna,
dünyanın gedişinə, məişət problemlərinə...
qədər hər şey tapmaq
mümkündür. İstədiyini oxuyur. Onunla heç kəsin işi yoxdur - polisin də, vətəndaşların
da. İstəyən qulaq
asır, "nəzir"ini verir, istəməyən
dinləmir, söhbət edir.
Bir dəfə onunla üzbəüz düşdüm.
Şəklini bir neçə pozada çəkdim. Baxdı, ancaq
heç nə demədi. Razı
qaldığını hiss etdim. Ancaq bundan
sonra onu bir daha görmədim.
İyulun 28-də
Kiyevdən ayrılıb Odessaya uçdum...
(Ardı
gələn sayımızda)
Ədalət
TAHİRZADƏ,
Bakı
Avrasiya
Universitetinin
professoru
adalet_tahirzade@yahoo.com
Tel.: +994-50-612-68-13
Azərbaycan müəllimi.- 2012.- 12 oktyabr.- S.4.