"Nə
qədər çox qonorar alsa da, atamın əlində pul
qalmazdı"
Müsahibimiz
xalq şairi Süleyman Rüstəmin oğlu, filologiya elmləri
üzrə fəlsəfə doktoru Azad Rüstəmzadədir
Xalq şairi Süleyman Rüstəmin
yaradıcılığı oxucularımıza yaxşı
tanışdır. Səhifəmizin qonağı şairin
oğlu, filologiya elmləri üzrə fəlsəfə
doktoru, ərəb filologiyası mütəxəssisi Azad
Rüstəmzadə ilə söhbətimizi ona köklədik
ki, bir ata, bir ailə
başçısı, həm də bir dövlət
xadimi kimi Süleyman Rüstəmlə
bağlı onun öz övladının xatirələrini
oxucularımıza çatdıraq.
- Atamın
çiynində çox ağır vəzifələr
dururdu. Xalq şairi, xalq
elçisi, dövlət
xadimi... Evdə mənim tərbiyəmlə, təhsilimlə
demək olar ki, anam məşğul olurdu. Özü də mən
belə tərbiyə olunmuşam ki, nə qədər çox istəsələr də, valideynlərim məni ərköyün böyütməyiblər. Anam
bir fikri həmişə mənə təlqin edib ki, mən
Süleyman Rüstəmin oğlu
olduğum
üçün
özümü daha tərbiyəli,
daha mədəni aparmağa
borcluyam. Heç bir hərəkətimlə atamın adına xələl gətirməməliyəm.
Məktəbdə
oxuduğum illərdə valideynlərim, xüsusən də anam
heç vaxt məni sərbəst çölə-bayıra buraxmazdı. Ailəmizin yeganə
övladı olduğuma
görə evdəkilər həddən artıq
mənim üstümdə əsirdilər.
...1934-cü
ildə atam anamla ailə qurub. 1935-ci ildə ailənin
ilki dünyaya gəlib. Adını Azad
qoyublar. Bir ildən sonra uşaq dünyasını dəyişib
və on bir il ailəmiz həsrətlə övlad yolu gözləyib.
Həmin illərdə
anam Azərbaycan Dövlət Universitetinin (indiki BDU) filologiya
fakültəsində ali təhsil alıb, atam isə cəbhə
bölgələrinə təhkim olunub, daha sonra Təbrizə gedib...
Atamın 40
yaşı olanda, yəni 1946-cı ildə mən doğulmuşam. Məndən sonra da nə bacım olub, nə də
qardaşım. Mən ata-anamın ikinci
Azadıyam. Dünyaya göz
açdığım gündən anam öz
ömrünün hər bir anını mənə həsr
edib. Birinci
sinfə gedəndə
də əlimdən tutub anam
aparıb məni məktəbə...
- Hansı məktəbdə
təhsil almısınız?
- Elə
evimizin yaxınlığındakı 160 nömrəli şəhər
məktəbində, rus bölməsində
oxumuşam. Eyni zamanda, musiqi məktəbinin yeddiillik piano
sinfini də
bitirmişəm. O vaxtın ziyalı ailələrində bu da
bir dəb idi
düşmüşdü ki, hamı
uşaqlarını ümumtəhsil məktəbləri ilə yanaşı, musiqi məktəbində də oxudurdu. İnanırsız, doqquzuncu sinifdə oxuyurdum, yenə
də anam məktəbə məni tək buraxmır,
özü aparıb gətirirdi. Məktəbin
bütün ictimai işlərində ən fəal valideyn mənim
anam idi. Valideyn komitəsinin də üzvüydü... Məktəbdə uşaqdan-böyüyə
hamı anamı tanıyırdı desəm, yanılmaram.
Anam universiteti müharibə illərində
bitirmişdi. O illərdə bir
qrup yazıçı və
şair qadınları - Səməd Vurğunun, Mir Cəlalın, Mehdi Hüseynin həyat yoldaşı... onlar da anam
Sayadxanımla eyni fakültədə oxumuşdular.
...Ağlım
söz kəsən vaxtlarımda qışda həsrətlə bazar
günlərini gözləyərdim. Çünki
qış aylarında hər bazar günü atam məni də
götürüb bağımıza gedərdi.
Ağaclarımızın dibini bellə boşaldar, quru
budaqları kəsib
atar, yorulmaq bilmədən
çalışardı. Ağac əkmək, bağ sulamaq
atamın ən çox sevdiyi məşğuliyyət idi.
Yay
aylarında isə bütün mövsümü bağda
yaşayırdıq.
- Xalq şairi Süleyman Rüstəmin
oğlu XX əsr Azərbaycan ədəbiyyatı haqqında
bu günün
oxucularına nə demək
istərdi?
- XX əsr Azərbaycan
ədəbiyyatı çox məhsuldar olub. Həm nəsrdə,
həm də poeziyada... Əsrin əvvəlində Sabirimiz
olub, Məmməd Səid Ordubadimiz... sonrakı onilliklərdə
Səməd Vurğunumuz, Rəsul Rzamız, Məmməd
Rahimimiz olub. Orta nəslin nümayəndələri də həmçinin...Onlar
hamısı
öz qələm məhsulları ilə göstəriblər ki, insan öz
xalqını, torpağını, vətənini necə
sevsin! Atam da bu yolda yarım əsrdən çox öz izini
qoyub, sözünü deyib...
- O dövrdə
çox populyar olan mövzulardan bu gün hansına yenə də
rəğbətlə baxa bilirsiniz?
- Bir çox
mövzular var ki, onlar heç dəbdən düşməməlidir. Məsələn,
sülhün, qələbənin, döyüşçülərimizin,
əsgər analarının tərənnümü...
Elə bu gün ən böyük dərdimiz olan Qarabağ mövzusu, vətənə
məhəbbət, bayrağımıza, himnimizə sədaqət...
Əli qələm tutanlarımız bu
mövzularda hər gün külüng işlətməlidirlər.
Hətta mən düşünürəm ki, əmək
bahadırlarına həsr olunan əsərlərin, mahnıların
nəyi pisdi ki? Taxıl əkən, çay becərən,
neft
çıxaran zəhmətkeş insanların vəsfi
məgər qəbahətdir?
- Azad
müəllim, atanız uşaqlıqdan zəhmətə
qatlaşıb...
- Atamın
atası Məşədi Əliabbas babam dəmirçi olub. Beşmərtəbəynən
üzbəüz küçədə babamın dəmirçi
dükanı varmış.
Atam da əli iş tutandan babama kömək edib. Hələ
kiçik yaşlarından atamın ovcunun içi
qabar tutubmuş...Sonralar atam deyəndə
eşitmişdim ki, babama kömək etdiyi illərdə atam
öz-özünə söz verib, qarşısına məqsəd
qoyubmuş ki, nəyin bahasına olursa- olsun, oxuyub təhsil
alacaq.
Atamgil
ailədə dörd qardaş olub, dörd bacı. Atamın böyük qardaşı İkinci
Dünya müharibəsində itkin düşüb. Atam o əmimi
həmişə
xatırlayıb qüssələnərdi.
Zəhmətkeş
ailədə böyüdüyündən ömrünün sonuna kimi zəhmətdən,
işdən- gücdən yorulmadı atam. 1938-ci ildə
birinci
çağırış
Azərbaycan Ali Sovetinə deputat seçildi. Sonrakı bütün çağırışlarda xalqın elçisi
seçilməklə bərabər, həm də Azərbaycan
Ali Sovetinin sədri vəzifəsində
çalışdı. Atam 10 iyun 1989-cu ildə vəfat edəndə
düz 84
yaşın içində idi. Atamın
yaşı çox olsa da, ürəyi cavan idi. Tükənməz enerjisi ona istər zehni əməkdən,
istər fiziki əməkdən yoruldum deməyə imkan
vermirdi.
Atamın əlindən ancaq
yaxşılıq gələrdi. O dövrün bir
çox cavan şairləri - adlarını çəkməyə
ehtiyac görmürəm - müxtəlif, xüsusən də
təhsil problemlərinin həll olunması ilə
bağlı atamın
yanına tez-tez xahişə gələrdilər. Bir kimsəni əliboş, naümid
qaytarmazdı. Xoşlayardı ki, ona işi düşənlərin
problemini həll etsin. Təbii ki, vəzifə səlahiyyətləri çərçivəsində.
Öz mənafeyinə
çalışan
adam deyildi. Uşaqla
uşaq idi, böyüklə böyük. Ömrünün
sonuna kimi də öz
xarakterinə sadiq qaldı...
O ki qaldı
yaradıcılıq fəaliyyətinə...Atamın dönə-dönə
müraciət etdiyi cənub mövzusu onun ürəyinin ən ağrıyan yeriydi. O mövzudan
danışanda atamın çöhrəsi
buludlanırdı. Ümumiyyətlə, təbiətində
gizlədilə bilməyəcək dərəcədə
kövrəklik, ürəyiyumşaqlıq, həssaslıq
vardı atamın...
- Azad müəllim,
atanız
Süleyman Rüstəm
demək olar ki, bütün janrlarda qələmini
işlədib. Həmçinin Ali Sovetin sədri ...digər ictimai vəzifələr...
Bəs o qədər işin-gücün
arasında yaradıcılıqla məşğul olmağa
necə vaxt ayıra bilirdi?
- Atam adətən gecələr
evdə yazırdı. Biz artıq onun
iş üslubuna öyrəşmişdik. Çalışırdıq ki, evdə səs-küy salmayaq. Yatanda da həmişə yastığının
yanına kağız-qələm qoyardı. Hərdən yuxudan ayılıb fikrinə
gələn
misraları, qafiyələri o kağıza köçürərdi.
- Yazdıqlarını
kiməsə oxuyurdumu?
- Ən
çox şair Qabilə oxuyardı ilk yazdıqlarını. Aralarında yaş fərqi
olmasına baxmayaraq, atam Qabilin məsləhətlərinə
həmişə qulaq asardı. Qabil də bilirsiniz də,
açıq danışan, sözü üzə deyən adam idi. Əgər Qabil atamı dinləyib desəydi
ki, bu bənd, və ya bu misra
yerində deyil, zəifdi... Onda atam yazdığını ya
cırıb atar, ya da vaxt tapıb yenidən o şeirin üzərində
işləyərdi... Atamın çapa vermək
istədiyi şeirlərinin də ilk oxucusu və ilk rəyçisi
Qabil idi.
O
dövrün cavan şairlərindən Sabir Rüstəmxanlı,
rəhmətlik Əliağa Kürçaylı ilə atamın
isti münasibətləri vardı. Atamın son
yazdığı məktub da Sabir Rüstəmxanlıya ünvanlanıb.
- Sirr deyilsə,
məktub nə ilə bağlı yazılmışdı?
- Sabir
Rüstəmxanlının baş redaktor işlədiyi nəşriyyatda
atamın əsərləri çap olunmuşdu. Axırıncı cild
qalmışdı. O cildin çapı ilə
bağlı idi atamın yazdığı məktub. Elə həmin
günlərdə də atam dünyasını dəyişdi.
...Zəngin potensialı, güclü müşahidə qabiliyyəti vardı atamın. O yaşda heyrət doğuracaq dərəcədə yaddaşa
malik idi. Bir də görürdüm
çağırırdı məni
yanına, soruşurdu, Azad, filankəsin telefonu
neçədi? Fikirləşirdim. Deyirdim, qoy, kitabçaya baxım gəlim. Yumorla gülümsəyib deyirdi ki, qələm götür, mən
deyim, sən də yaz. ...Və soruşduğu
nömrəni əzbərdən söyləyib "inanmırsan, get yoxla"
- deyirdi. Demək istədiyim odur ki, 83 yaşında olanda da atamın hafizəsi
20 yaşında
cavanın hafizəsi kimi
yerində idi. O yaşda eşitməsindən də bir
şikayəti yox idi.
Danışığı da səlisdi, sözləri, cümlələri də yerli-yerində
idi. Yəni, yaşını nəzərə alanda
heç bir qüsuru yox idi.
Ömrünün
sonlarında
heç bir gün də xəstə yatmadı.
...Kiçik bir
problemi vardı, demək olar ki, lap cavanlığından. Cərrahi müdaxiləylə aradan
qaldırıla bilərdi...
Bir gün
dedi ki, mən işdə - prezidiumda saatlarla otururam, deyəsən, bu
balaca problemim yavaş-yavaş mənə əziyyət
vermək istəyir.
...Öz ayaqları ilə
getdi girdi xəstəxanaya.
Üç gündən sonra da
elə palatada
dünyasını dəyişdi.
- Azad müəllim,
Süleyman Rüstəmin "Ana
və
poçtalyon"
şeiri ana, xüsusən
əsgər anası
mövzusunda yazılmış
ən təsirli poeziya
nümunəsidir...
- Atamın qələm
dostu Huseyn Abbaszadənin yazdığı cümlələr
"Ana və poçtalyon"a verilən ən səmimi qiymətdir:
"Əgər mənə desəydilər ki, dünya ədəbiyyatında
analara həsr edilmiş ən gözəl şeirləri
seç, bir antologiya tərtib elə, mən mütləq o
antologiyanın ilk səhifəsinə "Ana və
poçtalyon" şeirini verərdim. Çünki
bu kiçik şeir qədim ənənələrə malik
qüdrətli Azərbaycan poeziyasının nadir incilərindən
biridir. Süleyman Rüstəmin əsərləri
içində belə incilər çox-çoxdur".
Atamın
öz əlləri ilə
gündəliyinə
yazdığı bu
cümlələr də ana məfhumunun onun üçün necə
böyük bir önəm daşıdığından xəbər
verir: "Mən öz xoşbəxtliyimdə, sevincimdə anamı
minnətdarlıq hissi ilə
xatırlayıram. O anam ki, savadsız idi. Lakin
qohumlarımın "dəmirçi oğludur, qoy atasının sənətini davam etdirsin" təkidinə etiraz
səsini ucaldıb məni
oxumağa, təhsilə həvəsləndirmişdir.
Mənə hər cür
qayğı göstərmişdir".
...Atam olduğu
üçün
demirəm, şair Süleyman Rüstəmin yazmaq
ilhamı
qaynayıb-daşan bir bulaq
idi. Atamı tez-tez məktəblərə,
ali təhsil ocaqlarına
görüşə dəvət edirdilər. Bakıda
elə bir təhsil ocağı tapılmazdı ki, atam oraya dəvət
edilməsin. O görüşlərdə şagirdlər,
tələbələr atamın şeirlərini əzbərdən
deyir, pyeslərindən səhnəciklər
oynayırdılar.
...Qara cildli,
qalın bir kitabçası vardı atamın.
Özünün ən yaxşı şeirlərini qara rəngli
qələmlə həmin kitabçaya köçürmüşdü.
Dəvət olunduğu tədbirlərə gedəndə, o
kitabça mütləq atamın əlində olardı...
Bəzən atam anamla məni
də o görüşlərə aparardı. Atamın şeirləri səsləndiriləndə mən
şair oğlu olduğumdan
qürur duyurdum.
Atamla
bağlı ən çox yadımda qalan Bakıdakı 190 və
132 nömrəli məktəblərdə keçirilən tədbirlərdi...
Çox canlı, maraqlı təşkil edirdilər.
Xüsusən, 190 nömrəli məktəbin dil-ədəbiyyat
müəllimi Zərbalı müəllimin yazdığı
ssenarilər üzrə...
- Atanızın
ən çox hansı mövzuda yazdıqları bir oxucu kimi
sizin daha çox xoşunuza gəlirdi?
- Atam qəlbən, ruhən odlu bir
vətənpərvər idi. Onun Cənubi Azərbaycana həsr
etdiyi silsilə şeirləri, Qarabağ ünvanlı, vətən soraqlı misraları həmışə dillər əzbəri olub...
- Azad müəllim,
atanızla bağlı xatirələriniz...
- Atam boz rəngi
çox sevərdi. Demək olar ki,
kostyumlarının, köynəklərinin əksəriyyəti
boz rəngdə idi. Əlli yaşından sonra buxara
papaq qoymağa başladı. Sadıq Murtuzayev vardı, eşitmiş olardınız, uzun illər
Abşeronda, Ağdamda, Şəkidə katib
işləmişdi. Deyirdi ki, kişi məndən boz rəng
papaq istəmişdi, o rəngdə dəri tapa bilmədim, odur ki, boza oxşar rəng dəridən
tikdirdim kişiyə papağı,
hədiyyə elədim.
...Atam adətən
dekadalara (ongünlüklərə - müəllif) gedəndə anamla məni də özü ilə
götürərdi... Dəfələrlə Moskvada, Daşkənddə
keçirilən tədbirlərin ailəvi iştirakçısı olmuşuq.
...Nə qədər
çox qonorar alsa
da, atamın əlində pul qalmazdı. Səxavətli adam idi. Ürəyi yuxa
idi. Hamı da
xasiyyətini bilirdi.
Ona görə də ona
ağız açanlar, nəyinsə
xahişini edənlər
çox olurdu.
- Süleyman Rüstəmin
son şeiri?
- Təxminən
14-15 bənddən ibarət
"Qarabağnamə" yazıb. Oxuyursan, elə bil bu
gün üçün
yazılıb:
Yersizin əmri
ilə yerli
yerindən köçməz,
Hansı övlad Vətən uğrunda canından
keçməz!
İki gözdən kor olan dostunu
yaddan seçməz,
Vətən
övladı səni yadlara verməz, Qarabağ!
Hüsnünü, mənliyini odlara
verməz, Qarabağ!
- Azad müəllim, sənət
seçiminizdə ata-ananızın rolu oldumu?
- 1963-cü
ildə orta məktəbi bitirdim. Anam istəyirdi
ki, həkim olum.
...Bir gün
atam məni apardı universitetin rektoru Şəfayət
Mehdiyevin yanına. İndiki İqtisad Universitetinin
sağındakı binanın ikinci mərtəbəsində rektorun otağı
idi. Şəfayət müəllim mənə bir neçə
sual verdi, cavab verdim. Hazırlıqlı
olmağım onun xoşuna gəldi. O,
qarşıdakı qəbul imtahanlarında mənə
uğur arzuladı. Mən həmin il
imtahanlardan müvəffəqiyyətlə keçib
universitetin şərqşünaslıq fakültəsinin ərəb
dili şöbəsinə qəbul olundum.
- Süleyman müəllim nəvələrinə şeir həsr
edirdimi?
- Əlbəttə.
Mənim iki övladım var. Oğluma Günəş adını
vermişəm, qızıma
Azadə. Atam
hər ikisinə
şeir həsr eləmişdi: "Nəvəm Günəşə", "Nəvəm
Azadəyə". İndi hər iki övladım ailə sahibidi.
Qızımın iki qızı, oğlumun bir oğlu
var. Oğul nəvəmə atamın adını qoymuşuq. İndi bizim ata
ocağımızda yeni bir
Süleyman Rüstəmzadə
böyüyür.
- Atanızın
dostları
çox idi?
- Əlbəttə.
Dünyanın hər yerində
atamın qələm dostları
vardı...SSRİ
miqyasında atamın dostları
daha çox idi.
Böyük türk
şairi Nazim Hikmət Moskvadan ilk dəfə Bakıya
atamın şəxsi dəvətilə gəlmişdi. Dağıstanın xalq
şairi Rəsul Həmzətov dəfələrlə Azərbaycana gəlib, atamın qonağı olub. Ümumiyyətlə,
başqa respublikaların şairlərindən, yazıçılarından Bakıya
kim gəlirdisə,
mütləq atamın qonağı olurdu. Atam onlara ya evimizdə ziyafət verərdi,
ya da ata
babamgilin geniş həyətlərində.
Atam xasiyyətcə deyib-gülən,
zarafatcıldı. Hərdən qonaq-qarası çox
olanda evə kefi kök qayıdardı.
Anam səbrini basıb bir söz deməz, hətta nədənsə
inciyəndə belə atama heç
vaxt, heç nə hiss
etdirməzdi. Ümumiyyətlə, anam təbiətən
çox sakit, mülayim qadın idi.
- Atanızın sözlərinə yazılmış mahnılardan,
şeirlərindən yadınızda qalanı varmı?
- Atamın şeirlərini əzbərləməyə məxsusi
ehtiyac yoxdu...
Çünki onun şeirləri o qədər axıcı, o qədər rəvandı ki, bircə dəfə oxuyursan,
adamın yadında
qalır. Şeirlərinə yazılmış mahnılar da həmçinin.
...Atamın
şeirlərinə yazılan mahnıları daha çox
Şövkət Ələkbərova, qəzəllərini isə əsasən Zeynəb
Xanlarova oxuyub. Atamla Zeynəb
xanım ata-bala kimi
idilər. Təzə şeir kitabı çıxan kimi,
atam onu hamıdan əvvəl Zeynəb
xanıma göndərərdi.
Yeri gəlmişkən, Zeynəb xanımın səsindən də yoxdu
da...
Yenə də
atam olduğu üçün demirəm, XX əsr Azərbaycan ədəbiyyatında, o cümlədən
ictimai mühitində
Süleyman Rüstəmin bir vətəndaş kimi fəaliyyəti ayrıca səhifədir. Onun
şeir dünyasında açdığı
cığır yalnız özünə məxsusdur.
Misraları axıcıdır, dili xəlqidir, söz ehtiyatı zəngindir...
Mənim
sırf oxucu qənaətimdən doğan fikirlərdi bu...
Azad müəllimlə
söhbəti yekunlaşdırıb ailə albomunu və gündəliyini vərəqlədik.
Süleyman Rüstəmin gündəliyindən
seçmələr
"...Yurdumuzun göylərini qara buludlar
alanda biz qələmi
silaha çevirib ona sarıldıq. Döyüş
meydanlarında, cəbhələrdə, əsgərlər qarşısında alovlu,
vətənpərvər
şeirlərimizlə çıxış edib vətən oğullarına qol-qanad
verirdik. Biz
Mozdok ətrafında,
Kerçdə
416-cı, 402-ci, 223-cü
diviziyalara təhkim olunmuşduq. Döyüş meydanlarında yazdığım şeirləri vətənimin azadlığı üçün döyünən ürəyimin bir parçası hesab
edirəm".
"...Cənub
həsrəti, Cənub ağrısı mənim qəlbimdə, demək olar ki, lap
uşaq yaşlarımdan başlamışdı. Hələ Süleyman
Sani Axundovun dördüncü rus-tatar məktəbində oxuduğum
vaxtlarda Arazın o tayından
Bakıya işləməyə gələn fəhlələrə mirzəlik eləyirdim. Mən
onların dedikləri sözləri yaza-yaza
onların ürəklərinə bələd olurdum
və yavaş-yavaş
başa düşürdüm ki, uzaqlarda,
çox uzaqlarda əlim
çatmayan,
ünüm yetməyən bir
dağ var, - adı Savalandır, bir
şəhər var, -
adı Təbrizdir, yenə bir
şəhər var, - adı Ərdəbildir, bir kənd
var, - adı Sərabdır. İş elə gətirdi ki, sonralar mən Cənubi
Azərbaycanda oldum:
Savalanı, Təbrizi, Ərdəbili, Sərabı qarış-qarış gəzdim.
Heç
yadımdan
çıxmaz, bir dəfə
bir dağ kəndində camaatın qarşısında şeir
oxudum. O qədər
əl çaldılar ki,
düzü, utandım. Yığıncaqdan sonra yaşlı bir kişidən soruşdum
ki, mənim oxuduqlarımı başa düşdü, ya yox? Kişi
güldü, dedi ki, niyə başa düşmürəm, ağa,
ürəyimin qulağı
var, gözü var. O vaxtdan bu ifadə
mənim yadımda qalıb..."
Hazırladı: Ellada UMUDLU
Azərbaycan müəllimi.- 2012.- 19
oktyabr.- S.8.