"Səmərəli məktəb"
modelində müəllim peşəkarlığının
inkişafı yolları
Dünya
Bankı və Təhsil Nazirliyinin birgə "Səmərəli
məktəb" layihəsi öz fəaliyyətini başa vurmaq üzrədir. Layihənin
icraçısı Müasir Təhsil və Tədrisə
Yardım Mərkəzi 2 il ərzində ölkənin
müxtəlif bölgələrində yerləşən 12
məktəblə birgə işi 6 əsas komponent üzrə
aparırdı. Fəaliyyət istiqamətlərimizin ən əsası
məktəb daxilində müəllimlərin fəaliyyəti
və peşəkarlıq səviyyəsinin yüksəldilməsi
idi. Əsas diqqətin bu məqama verilməsinin səbəbini
aydınlaşdırmağa lüzum yoxdur. Çünki
müəllimin məktəbdə əsas sima olması
şübhəsizdir. Ölkə təhsil
sisteminin inkişafı üçün
növbəti 10 il müddətinə müəyyən olunan
hədəflər arasında müəllim peşəkarlığının
yüksəldilməsi məsələsinə xüsusi
yer verilməsi də müəllimin məktəbdə
oynadığı müstəsna roldan irəli
gəlir.
Nədənsə
şüurlarda belə bir
stereotip dolaşır ki,
peşəkarlığın inkişafı ancaq
ixtisasartırma kurslarında baş verir. Əslində isə bu,
davamlı və sonu olmayan
bir prosesdir. Peşəkarlığın
artırılması birbaşa işin səmərəsinin
artırılması deməkdir. Aydındır ki, peşəkarlıq nə qədər
yüksək olsa, müəllim təlim nəticələrinə
bir o qədər
asanlıqla və tez çatar.
Bəs
bu gün müəllimin
peşəkarlıq səviyyəsinə hansı tələblər
verilir? Azərbaycan reallığında
"yaxşı müəllim" deyəndə kimlər nəzərdə
tutulur? Müəllimi stereotip
"yaxşı müəllim" müstəvisindən adekvat
"peşəkar müəllim"
müstəvisinə qaldırmaq üçün bu gün hansı addımlar
atılmalıdır? Burada hansı daxili və xarici inkişaf faktorları müəllimə dəstək
verə bilər? Layihə üzərində iş
zamanı bizi düşündürən
və cavab axtarmağa
sövq edən əsas suallar
bunlar idi.
Pilot məktəblərimizdə
müəllim fəaliyyəti ilə bağlı ilkin monitorinq zamanı bir sıra məqamlara diqqət yetirdik. Müəllim portfoliosunu öyrənmək üçün
müəllimlərin meyarlar üzrə
qiymətləndirilməsi adlı sənədi məktəblərə
elektron formatda təqdim
edib hər bir müəllim
tərəfindən formadakı sualların
cavablandırılmasını xahiş etdik. 22 bənddən
ibarət olan sənəddə müəllimin
formal təhsil səviyyəsi, pedaqoji stajı ilə bərabər onun müxtəlif
təlimlərdə, yerli və beynəlxalq
peşəkar müsabiqələrdə iştirakı, dərslik,
məqalə müəllifliyi və s. haqda suallar var idi.
Məktəblərdən alınan əks-səda göstərdi
ki, müəllimlər peşəkarlığın
qiymətləndirmə meyarları ilə tanış olarkən
inkişafa aparan
yolları da daha
aydın görməyə başladılar. Müəllimlərin meyarlarla qiymətləndirmə sənədinin
bir qədər formal xarakter daşıdığını və ideal olmadığını qəbul edirik. Amma hər halda bu forma
da müəyyən yol
xəritəsi ola bilər.
Müəllim
peşəkarlığını qiymətləndirmək üçün ikinci və
daha real vasitə dərsdinləmələri
oldu. Hər məktəbdə
bir neçə müəllimin dərsini
dinləyən metodistlərimiz belə bir
təkliflə çıxış etdilər ki,
məktəblərin, ələlxüsus ümumi
orta təhsil səviyyəsində işləyən
fənn müəllimləri üçün
fəal təlim üsulları mövzusunda
silsilə təlimlər keçmək, təlimlərdən
sonrakı dövrdə məktəblərdə yenidən dərsdinləmələri
keçirmək və nəticələri məktəb
metodbirləşmələrində təhlil və müzakirə
etmək vacibdir. Xüsusi
hazırlanmış dərsdinləmə vərəqləri
də konstruktiv müzakirəyə və
təhlilə istiqamət vermək məqsədi
daşıyır.
2012-ci
ilin yanvarında layihəyə cəlb olunmuş məktəblərin müəllimləri
arasında elan olunan
müsabiqə də fəal və peşəkar müəllimləri
aşkar edib qiymətləndirmək
məqsədi daşıyırdı. Müsabiqənin şərtlərinə
görə müəllimlər dərs nümunəsi və "Mənim
qabaqcıl təcrübəm məktəbimin inkişafına
necə təsir edir" mövzusunda
pedaqoji esse təqdim
etməli idilər. 2 nəfər qalib Bosniya və Herseqovinanın paytaxtı Sarayevo şəhərində 2012-ci ilin mart ayında
keçirilən beynəlxalq "Lider
müəllimlər" konfransında iştirak
etmək hüququ
qazanacaqdı. Əvvəla onu deyək ki, müsabiqənın mükafatı kifayət
qədər cəlbedici olsa da, maraq göstərib,
müraciət edənlərin sayı gözlədiyimizdən
qat-qat az oldu. İkinci tərəfdən
isə müsabiqəyə göndərilmiş dərslərin
heç biri fəal
təlim fəlsəfəsinə uyğun
deyildi. Nəticədə
müsabiqə qalibsiz qaldı. Bizim qarşımızda isə böyük bir sual durdu: müəllimlərə
fəal dərs fəlsəfəsini olduğu
kimi çatdırmaq və bu cür dərslərə
üstünlük verməyə təhrik
etmək üçün hansı vasitələrə
əl atmaq lazımdır? Aydın oldu ki, 2-3 günlük
yaxşı təşkil olunmuş seminar işin ancaq başlanğıcıdır. Sonrakı
mərhələdə qarşılıqlı dərsdinləmələri,
"açıq dərs"lər, ustad
dərsləri öz işini
görməlidir. Pedaqoji mətbuatda dərc olunan elmi-nəzəri
və metodik məqalələr, nümunəvi dərs icmalları
ilə mütəmadi tanışlıq təlimlərdə
alınmış bilik və
bacarıqların dərinləşməsinə və
genişlənməsinə kömək edir.
Əfsus ki, Azərbaycan dilində fəaliyyət
göstərən İnternet səhifələrində
maraqlı dərs icmalları yox dərəcəsindədir.
Orada yerləşdirilmiş dərslərin
isə konstruktiv müzakirəsi təşkil
olunmur. Odur ki, müəllimlərimizin peşəkar
inkişafı üçün İnternet hələ də qapalı resurs kimi qalmaqdadır.
Məktəbdə
peşəkar inkişafa dəstək ola biləcək başqa bir vasitə elmi-nəzəri, pedaqoji,
metodik və s. məsələlərə həsr
olunmuş "dəyirmi masa"ların
təşkilidir. Layihə çərçivəsində hər
bir məktəbdə "XXI əsrdə
təhsilin keyfiyyət konsepsiyası" mövzusunda
"dəyirmi masa" təşkil edildi. "Dəyirmi masa"da MTTYM-nin məsləhətçilərinin
təqdim etdikləri müzakirə sualları müəllim
auditoriyasında qızğın müzakirələrə səbəb
oldu. Reflektiv müəllim
fəaliyyəti adlanan məfhumun
aydınlaşdırılması və onun
özəllikləri haqda söhbət
müsbət əks-səda doğurdu.
Müəllimlərin çıxışlarında səslənən
fikirlərin moderatorlarımız tərəfindən
ustalıqla elmi-pedaqoji yanaşmalar
müstəvisinə keçirməsi də öz
rolunu oynadı.
İştirakçılardan biri
çıxışında belə dedi:
"Biz təklif edilən işlərin bir hissəsini əvvəllər
də görürdük, amma
bu işi niyə gördüyümüzü aydın təsəvvür
etmədən, fəaliyyətin psixoloji
mexanizmlərini anlamadan edirdik. Bu səbəbdən də beynimizdə bir sistem yox
idi, fəaliyyətin də elmi ədəbiyyatdakı ətraflı təsvirindən və adından xəbərdar
deyildik. İndi nəzəri
biliklərlə silahlandıqdan sonra hər
bir fəaliyyət növünün
özəlliklərini tam anlayaraq
və konkret nəticəyə istiqamətlənərək
hərəkət edəcəyik. Fikirləşirəm ki, indi şagirdlər daha yaxşı qavrayacaq, biz isə müəllim kimi
fəaliyyətin təşkilinə əvvəlki qədər
həddən ziyadə enerji sərf etməyəcəyik".
"Dəyirmi
masa"ların təşkili məktəblər üçün bir
nümunə idi. Pedaqoji
prosesə yeni yanaşmalar
haqqında mütəmadi təqdimatlar hazırlamaq, "dəyirmi
masa"lar təşkil
etmək məktəb metodbirləşmələrinin işinin zəruri hissəsinə çevrilməlidir.
Bu işi həm məktəbin
daxili imkanları hesabına, həm də
kənardan mütəxəssislər dəvət etməklə
həyata keçirmək olar. Əsas olan davamlılıq və müzakirəyə
çıxarılan problemlərin aktuallığıdır.
Burada moderatorun səriştəsi
də vacib amildir.
Cəmiyyət
hər zaman məktəb və müəllim
qarşısında böyük tələblər
qoymuşdur. Bu gün də həmin tələblər kifayət
qədər yüksəkdir, amma məzmun
etibarı ilə bir qədər
başqadır.
Bütün bunlara
nəzərən deyə bilərik ki, müasir dünyada müəllimin
peşəkar inkişafı aşağıdakı istiqamətlərdə
gedir:
- nəzəri-elmi
biliklərin (fənn üzrə) inkişafı;
- metodiki biliklərin müasir
tələblərə uyğunlaşdırılması;
-
İKT-dən istifadə bacarıqlarının
formalaşdırılması;
- pedaqoji və psixoloji yanaşma bilik və
bacarıqları;
- sosial vərdişlərin inkişafı;
- iki və daha çox xarici dildə
ünsiyyət bacarıqları;
- menecment
bilik və bacarıqları;
- zəruri
ümumi biliklər.
Araşdırmalar göstərir ki, yuxarıda sadaladığımız
istiqamətlərdən ancaq
ikisinə son illər xüsusi diqqət yetirilir: metodik biliklərin müasir tələblərə
uyğunlaşdırılması və təlimdə
İKT-dən istifadə
bacarıqlarının formalaşdırılması.
Ölkədə gedən təhsil
islahatı da məhz bu iki
istiqaməti prioritet kimi qəbul edir.
Məktəblərdə fəaliyyət göstərən fənn
metodbirləşmələri vaxtaşırı öz sahələri üzrə
elmi-nəzəri biliklərin
və problemlərin müzakirəsini (müxtəlif
formalarda) təşkil
etsələr, onların
işi daha canlı və faydalı olar.
Məsələn, məktəblərə
ölkədə fəaliyyət
göstərən müxtəlif
elmi-tədqiqat institutlarının
əməkdaşlarını, alimləri dəvət etmək, onların ustad
dərslərini təşkil
etmək maraqlı olardı. Daim inkişafda olan təbiət elmlərini tədris edən müəllimlər üçün
bu iş forması hava və su kimi
lazımdır.
Xüsusi pedaqoji və psixoloji bilik və bacarıqların hər bir müəllimdə
formalaşması və
inkişafı məsələsinə
qayğı məktəbdə
şagirdlər, valideynlər
və əməkdaşlarla
səmərəli iş
birliyi və sağlam mühit yaratmağa xidmət edər. Məktəb psixoloqu bu sahədə
müxtəlif mövzulu
təlim və seminarların moderatoru
olmaqla bərabər təcrübəli psixoloq,
pedaqoq və konfliktoloqları da əməkdaşlığa dəvət
edə bilər. Bu cür təlim və seminarların mövzu dairəsi kifayət qədər genişdir: "İnsan temperamentləri", "İntrovert
və ekstravert uşaqların təlim xüsusiyyətləri", "Uşaqlarla ünsiyyət
və əməkdaşlığın
xüsusiyyətləri", "Valideyn-müəllim münasibətləri",
"Q.Qardnerin çoxşaxəli
intellekt nəzəriyyəsi
və onun təlimdə rolu",
"Qızlar və oğlanlarla işin təşkili xüsusiyyətləri", "Kollektivdə
əməkdaşlıq", "Şəxsi
inkişaf", "Münaqişə
və onun konstruktiv həlli yolları" və
s.
Məktəb şagirdlərdə sosial vərdişlərin
inkişafı üçün
cavabdehdir. Bu işi keyfiyyətlə
həyata keçirmək
üçün öyrənən
icma kimi görmək istədiyimiz
məktəb əvvəl
müəllimlərdə bu
vərdişləri müasir
tələblər səviyyəsində
qurmağa çalışmalıdır.
Ən yaxşı halda əgər müəllimlər
yüksək dərəcədə
inkişaf etmiş sosial vərdişlər nümayiş etdirirsə belə, məktəbin başqa işçiləri
öz səriştəsizlikləri
ilə ümumi mənzərəni korlayırlar.
Sosial vərdişlər
dedikdə, cəmiyyətdə
yaşamaq və uğur qazanmaq üçün hər birimizə lazım olan səlis, qısa və məntiqli danışıq,
diqqətli dinləyici
olmaq, qarşılıqlı
anlaşma mühiti yaratmaq və onu qoruyub saxlamaq, əməkdaşlıq
və s. vərdişləri
nəzərdə tuturuq.
Elmi araşdırmalar göstərir
ki, davamlı və sistemli yanaşma ilə bu vərdişləri tərbiyə və inkişaf etdirmək o qədər də çətin deyil.
Müəllim peşəsinə yiyələnən gənclər
xarici dil öyrənməkdə maraqlı
olmalıdırlar.
Onlar xarici dil bilməyin
peşəkarlığın inkişafına birbaşa
təkan olduğunu qəbul etməlidirlər.
Düşünürük ki, məktəb
daxili imkanları hesabına fənn müəllimlərinin xarici
dil biliklərini inkişaf etdirə bilər. Bu isə
çox lazımlı
elmi və metodiki ədəbiyyata birbaşa çıxış
deməkdir.
Müəllim təlim prosesinin fasilitatoru olmaqla bərabər, həm də menecerdir. 6-17 yaşlı çox fərqli və dinamik insanlardan ibarət olan sinif kollektivini idarə etmək və yönəltmək də xüsusi səriştə tələb
edir. Müəllimlərin
iş başında bu bacarıqlara yiyələnəcəklərinə əmin olub, onları müvafiq nəzəri-praktiki dəstəksiz qoymaq, zənnimizcə, düzgün
deyil. Vaxtaşırı müəllimlərdə menecer bacarıq və vərdişləri
inkişaf etdirən təlimlər təşkil
etmək səmərəli
olar.
Qeyd etmək lazımdır ki, peşəkar inkişaf fərdi, qrup, məktəbdaxili və məktəblərarası
fəaliyyət formalarında
özünü büruzə
verə bilər.
"Səmərəli məktəb" layihəsi
olaraq biz məktəbdaxili
və məktəblərarası
fəaliyyət formalarını
dəstəkləyirik. Çünki fərdi peşəkar inkişaf hərdən
subyektiv səbəblərdən
(nəzarətsizlik, lənglik,
bu günün işini sabaha qoymaq yanaşması və s. üzündən)
ləngiyə bilər.
Digər tərəfdən,
məktəbdə bir
və ya bir neçə nəfərin fərdi peşəkar inkişafı
bütün məktəbin
səmərəliliyinin artmasına
az təsir
edir. Məktəbdaxili və məktəblərarası
peşəkar inkişaf
isə daha sistemli və nəzarət oluna bilən bir yanaşmadır və burada məktəb icmasının hər bir üzvü faydalanır.
Sonda davamlı
peşəkar inkişafda
olan müəllimin hansı dəyərlər
və yanaşmalar sərgilədiyini sadalamaq
istərdik:
- müəllimdə
təfəkkür tərzi
dəyişir və peşə ilə əlaqədar müəyyən
davranış modelləri
formalaşır;
- müəllim
öz təcrübəsinə
tənqidi münasibət
bəsləməyə, işinə
və şəxsi inkişafına məsuliyyətlə
yanaşmağa başlayır;
- müəllim
təlimlə bağlı
qeyri-standart vəziyyətlərdə
necə qərar qəbul etməyi öyrənir;
- özünü
bir müəllim kimi kəşf edir və bununla
bağlı şəxsi
və peşə keyfiyyətlərini inkişaf
etdirir;
- "yaxşı müəllim" olmağa
çalışır və
özündə etik normalara əsaslanan davranış tərzi formalaşdırır;
- şagirdlərə
qarşı məsuliyyət
hissini artırır;
- başqalarını
peşəkarlığa həvəsləndirir
və özündə
ictimai yönümdə
peşəkarlıq nümayiş etdirir;
- bir
müəllim-tədqiqatçı kimi formalaşır.
Müəllimlərin peşəkar inkişafına verdiyimiz önəm belə bir inamdan irəli
gəlir ki, peşəkar müəllimlərin
işlədiyi məktəb
başqa parametrlər
üzrə də səmərəli olmağa
"məhkumdur".
Vəfa YAQUBLU,
"Səmərəli məktəb"
layihəsinin əlaqələndiricisi
Azərbaycan
müəllimi.- 2012.- 25 oktyabr.- S.6.