Yeddi Nobelçi alim
yetişdirmiş müəllim
İngilis fizika məktəbinin XX əsrdə
yetişdirdiyi dahilərdən biri atomun quruluşuna dair ilk nəzəriyyənin
müəllifi məşhur Cozef Con Tomsondur. O, dünya elminə 7 nobelçi
alim bəxş edib. Bu alimlər onun rəhbərliyi altında
fizika elminin müxtəlif aktual problemlərini
araşdırmış və dünya elmini öz kəşfləri
ilə zənginləşdirərək ali Nobel
mükafatına layiq görülüblər. Cozef Tomson elmi məktəbin
banisi, London Kral Cəmiyyətinin üzvü (1884) və
prezidenti (1915-1920), Kavendiş
laboratoriasının direktoru (1884-1919) olub. Elektrik cərəyanının qazlardan keçməsini tədqiq
edib, elektronu kəşf edib (1897) və onun yükünü
müəyyənləşdirib (1898). 1903-cü ildə atomun ilk
quruluş modellərindən birini təklif edib. Katod
şüalarının və seyrək qazlardan elektrik cərəyanının
keçməsi nəzəriyyəsinin müəllifidir,
rentgen şüalarının spektrinin
davamlılığını sübuta yetirib və ilk dəfə
izotopların mövcudluğu ideyasını irəli sürərək
onun eksperimental təsdiqinə nail olub. Metalların elektron nəzəriyyəsinin
banilərindən biridir. 1906-cı ildə Nobel
mükafatına layiq görülüb. Tomson 1908-ci ildə
"cəngavər" titulu qazanıb. 1914-cü ildə
Oksford Universitetində atomlar nəzəriyyəsindən dərs
deyib.
Uşaqlıq illəri
Cozef
Con Tomson 1856-cı il dekabrın 18-də İngiltərədə
Mançester şəhəri ətrafındakı
Çitxem-Xill qəsəbəsində Cozef Ceyms və Emma
Suindellesin ailəsində doğulub. Atasının kitab
mağazası var idi. C.Ceyms oğlunun mühəndis
olmasını istəyirdi. Cozefin 14 yaşı tamam olanda onu
Ouens Kollecinə (indiki Mançester Universiteti) oxumağa göndəriblər.
Lakin 2 ildən sonra atası vəfat edib və gənc Cozef
maddi sıxıntılarla qarşılaşıb. Buna
baxmayaraq, Cozef anasının maliyyə dəstəyi və təqaüd
fondu hesabına təhsilini davam etdirib. Gənc Cozefin istedadı özünü
kifayət qədər tez büruzə verib. Hələ
uşaq ikən atasının ona hədiyyə etdiyi mikroskopdan istifadə etməyi
öyrənmişdi, tez-tez elmi
kəşf edəcəyini bəyan edirdi. 14 yaşında
kollecə daxil olan Cozef fiziki təfəkkür və
riyazi bilikləri ilə qəbul
komissiyasının üzvlərini heyran qoymuşdu. 14
yaşlı tələbənin kollecdə olması çox təəccüblü
hal idi. Kollecin rektoru bu haqda belə demişdi: "Tezliklə
tələbələri kollecə uşaq arabasında gətirəcəklər".
Rektor təhsil ocağının elmi şurasında 16
yaşdan aşağı uşaqların kollecə qəbulunun
yolverilməzliyi haqqında qərarın qəbul
olunmasında israr edib. Cozef bir çoxlarının təəccübünə
səbəb olaraq Maksvell nəzəriyyəsi və ali
riyaziyyata həvəs göstərir və bununla da müəllimlərinin
diqqət mərkəzində idi. O, hətta Maksvell nəzəriyyəsini futbol meydançasında topun
uçuş trayektoriyası üzrə vaxtın qiymətləndirilməsinə də
tətbiq etmişdi. Deyilənə görə, Tomson futbolda da
yaxşı hücumçu olub. Ouens Kolleci Tomsonun elmi karyerasında mühüm rol
oynayıb. Burada çox gözəl təchiz olunmuş fakültələr
mövcud idi və o dövrün digər kolleclərindən
fərqli olaraq burada eksperimental fizikaya dair mühazirələr
oxunurdu. Lakin Ouens Kolleci ali təhsil vermədiyindən Cozef
Tomson 1876-cı ildə bir vaxtlar məşhur İsaak Nyutonun
oxuduğu Kembricdəki Triniti Kollecinə daxil olub. O, burada
fizika və riyaziyyatı, nəzəri fizika məsələlərini
öyrənib. 1880-ci ildə riyaziyyat üzrə bakalavr, bir il
sonra isə magistr diplomu alıb. 1881-ci ildə 21 yaşlı
gənc Triniti Kollecinin elmi şurasının üzvü
seçilib və Kembricdə Kavendiş laboratoriyasında
işləməyə başlayıb. 1884-cü
ildə Kavendiş laboratoriyasının direktoru professor Ceyms
Strett istefaya çıxıb. Cəmi 28 yaşı olan və
hələ ki, eksperimental fizika sahəsində nəzərəçarpan
elmi uğurları olmayan Cozef Tomson Kavendiş laboratoriyasına
rəhbərlik etməyə başlayıb. Çoxları
ona inamsızlıqla yanaşırdı. Lakin fizik və
riyaziyyatçı kimi onu çox qiymətləndirirdilər.
O, Maksvelin
elektromaqnetizm nəzəriyyəsini fəal surətdə tətbiq
edirdi. Buna görə də onun Kavendiş laboratoriyasına rəhbərlik
etməsi tövsiyə olundu. O, burada bütün ömrü
boyu çalışıb.
Riyaziyyatçı
fizikanı seçir
XIX əsrin
ortalarına kimi universitetlərdə elmi-tədqiqat
laboratoriyaları və təcrübələr aparan
professorlar yox idi. Onlar ilk tədqiqatları öz evlərində
aparıblar. İlk fizika laboratoriyası 1874-cü ildə
Kembricdə yaradılıb. Onun ilk rəhbəri Ceyms Klerk
Maksvell olub. Onun vaxtsız vəfatından
sonra laboratoriyaya lord Reley rəhbərlik edib. 1884-cü ildə
Releyin istefasından sonra ilk dəfə olaraq bir
çoxları üçün gözlənilməz olaraq 28
yaşlı riyaziyyatçı, hələ yenicə
eksperimentlərə başlamış Cozef Tomson Kavendiş
laboratoriyasının professoru və direktoru seçilib.
Qarşıdan gələn illər
bu seçimin olduqca uğurlu olduğunu
çoxlarına sübut edib.
Kavendişdə özünün yeni vəzifəsinin
icrasına başlayan Tomson qərara alıb ki, onun tədqiqatçılıq
fəaliyyətinin başlıca istiqaməti qazlarda elektrik
keçiriciliyinin öyrənilməsi olmalıdır. Onu
xüsusən də şüşə borucuqların əks
uclarında yerləşdirilmiş elektrodlar arasındakı
elektrik boşalmaları zamanı müşahidə olunan
effektlər daha çox maraqlandırırdı. Öz tələbələri
ilə qazların elektrik keçiriciliyi sahəsində olduqca
səmərəli tədqiqat işləri aparan Tomson əldə
olunmuş nəticələrdən ruhlanaraq əvvəllər
tədqiqatlar apardığı
bir sıra həll olunmamış məsələlər,
xüsusən də məhz katod şüaları üzərində işləməyə
başlayıb. Bir sıra digər ingilis fizikləri kimi Tomson
katod şüalarının korpuskulyar ("corpuscles") təbiətinə
əmin idi. O hesab edirdi ki, onlar sürətli ionlar və ya
katod borudan çıxan digər qeyri-elektrik hissəciklər
ola bilərlər. Məşhur alman alimi Henri Hersin təcrübələrini
təkrar edən Tomson müəyyən etmişdi ki, əslində
katod şüaları elektrik
sahələri tərəfindən dəf olunur (Hersin təcrübələrinin
mənfi nəticələr verməsi qazboşalma
borularında kifayət qədər qalıq qazların
olması ilə bağlı idi). Sonralar Tomson qeyd edirdi ki,
elektrik qüvvələri tərəfindən katod şüalarının dəf
olunması tamamilə müxtəlifdir. Katod
şüalarını təşkil edən hissəciklər
isə mənfi elektrik yükünə malikdir. Bu nəticə
elektrik və maqnit qüvvələrinin katod zərrəciklərinə
təsirləri arasındakı ziddiyyətləri aradan
qaldırırdı. Bu isə daha çox elmi əhəmiyyətə
malikdir. Burada hissəciklərin sürətinin
ölçülməsi üsulu üzə
çıxır. Tomsonun təklif etdiyi metod çox sadə
idi. Beləliklə də katod süalarının təbiətini
öyrənən alim eksperiment gedişində elektronu kəşf
edib. Qeyd edək ki, elektron təcrübə yolu ilə kəşf
olunmuş ilk elementar zərrəcikdir.
Tomsonun atom modeli
O
vaxtlar bir sıra fiziklərin diqqətini daha çox elektrik və
maqnetizim problemləri cəlb edirdi. Artıq elmi dairələrə
(baxmayaraq ki, elmi termin kimi baxılmırdı) Maksvell tənliyi
tanış idi. Lakin Tomsonu
müasirlərindən fərqli olaraq elektrodinamikanın
müzakirə mövzusu olan elektrik və maqnetizm deyil,
yüklü zərrəciklərin fiziki təbiəti məsələsi
maraqlandırırdı. Maksvell nəzəriyyəsi Tomsonun
qaldırdığı suallara cavab vermirdi. Alimi yüklərin
daşıyıcıları məsələsi cəlb edirdi.
O, əvvəlcə o vaxtlar digər laboratoriyalarda tədqiq
olunan boşalmış qazlarda elektrik keçiriciliyi məsələsini araşdırmağa
başlayıb. Tomson müəyyən etmişdi ki, rentgen
şüalarının təsiri altında qazların
keçiriciliyi artır. Katod (mənfi elektrod)
şüalarının tədqiqi zamanı isə daha əhəmiyyətli
nəticələr əldə olunmuşdu. Katod şüalarının
buraxdığı hissəciklərin təbiəti barədə
o zaman fərqli fikirlər mövcud idi. Alman fiziklərinin əksəriyyəti
hesab edirdi ki, bunlar rentgen şüaları kimi dalğadır.
İngilis fizikləri isə onlara hissəciklər
axını kimi baxırdı.
1894-cü ildə Tomson bu hissəciklərin sürətini
hesablamağa nail oldu. Məlum olub ki, yeni hissəciklərin
sürəti işıq sürətindən 2000 dəfə
kiçikdir. Bu isə müəllifi Tomsonun olduğu
korpuskulyar nəzəriyyənin xeyrinə olan
inandırıcı dəlil idi. Bir il sonra fransız fiziki Jan
Perren katod şüalarının elektrik yükünün
işarəsini müəyyən etdi. Metal silindrə dəyən
katod şüalarının mənfi yükləndiyi məlum
oldu. Demək, artıq yalnız bu
zərrəciklərin kütləsini öyrənmək
qalırdı. Bu problemin öhdəsindən isə Tomson
çox gözəl gəldi. Eksperimentə başlamazdan əvvəl
alim nəzəriyyəyə müraciət etdi və
yüklü hissəciyin çarpaz elektrik və maqnit sahəsində necə hərəkət etməli
olduğunu hesabladı. Eksperimenti bütün detallarına
kimi saf-çürük edən Tomson problemin həllini öz
köməkçilərinə həvalə etmişdi. Nəticələr
göstərmişdi ki, katod şüalarının
yaratdığı hissəciklərin kütləsi ən
yüngül ionların - hidrogen ionlarının kütləsindən
2000 dəfə kiçikdir. Zərrəciyin
yükünə gəldikdə isə elektroliz əsasında
onun müsbət olduğu məlum olub. Hidrogen atomu
sıfır yükə malik olduğundan bu belə bir fikrə gətirib
çıxarmışdı ki, elektrik yüklərinin diskret
payına uyğun olaraq kütləcə və işarəcə
əks yüklü hissəcik mövcuddur. Katod
şüalarının tərkibinə daxil olan bu hissəciklər
elektron adlandırılmağa başlandı. Bu kəşf
XIX əsrin sonlarında fizika elminin ən parlaq nailiyyəti
hesab olundu. Bu kəşfə görə Cozef Tomson 1906-cı
ildə Nobel mükafatına layiq görüldü. Elektronun kəşfindən
sonra Tomson yenidən atom mövzusuna müraciət edir. O,
1903-cü ildə atomun ilk modellərindən birini təklif
edir. Bu modelə görə atom müsbət yüklü sahə
və mənfi yüklü elektronlardan ibarətdir.
Elektronların ümumi mənfi yükü atomun müsbət
yükünə bərabərdir. 1904-cü ildə alim belə
bir fərziyyə ilə çıxış etmişdi ki,
atomdakı elektonlar müxtəlif konfiqurasiyalar yaradaraq qruplara
bölünürlər, bunlar isə kimyəvi elementlərin
dövriliyini şərtləndirir. Tomsonun atom modeli o
dövrün elm aləmində o qədər də qəbul
olunmadı. Çünki bu model yalnız Nyuton və Maksvell təlimlərinə
əsaslanırdı. Lakin onun tələbəsi Rezervordun
planetar modeli fizikada hadisə idi.
"Atomu parçalayan
adam"
1897-ci
il aprelin 30-da Tomson London Kral Cəmiyyətinin iclasında
bütün elm dünyasına öz dahiyanə kəşfi
barədə xəbər verdi. Məhz həmin gün
elektronun kəşfi günü kimi qəbul olunur. Tomsonun bu xəbəri
dünyanın elm aləmini silkələdi. O zaman yerli ingilis
qəzetlərindən biri Tomsonu "atomu parçalayan
adam" adlandırmışdı. Bir sıra görkəmli
alimlər belə elektron kimi hissəciyin varlığına
inana bilmirdilər. O dövrün məşhur fiziklərindən
O.Loc 1902-ci ildə yazırdı: "Elektron atomdan izolə
olunmuş hipotetik yükdür". Maks Plank isə
yazırdı: "Mən o vaxt (1900-cü ildə) sona qədər
elektronun varlığı barədə fərziyyəyə
inanmırdım". İngilis fiziki Q.Lipson isə üsyan
edirdi: "Fizika, ümumiyyətlə Yer üzündə bütün həyat
artıq heç vaxt elektronun kəşfinə qədər
olduğu kimi ola bilməz". Öz kəşfi ilə atomun
bölünməzliyi barədə Demokritin 200 illik fərziyyəsini
alt-üst edən Tomson atomun öyrənilməsi sahəsində
yeni tədqiqatların əsasını qoydu. Fizika elmində əsl
inqilabi kəşfə imza atmış alim bununla belə, yeni
elmi nəzəriyyələri, atomun quruluşuna dair yeni
faktları, nisbilik və kvant nəzəriyyəsini qəbul
etmirdi və ömrünün sonlarına kimi korpuskulyar nəzəriyyəyə
sadiq qalaraq materiyanın yalnız Nyutonun klassik mexanika
qanunları əsasında izahını dəstəkləyirdi.
Lakin onun şübhələrinə öz oğlu, metallarda
elektronların difraksiyasını (bu iş 1937-ci ildə Nobel
mükafatına layiq görülüb) kəşf etmiş
Corc Pacet Tomson son qoydu. Beləliklə
də ata və oğul arasında XX əsrin ən
qızğın mübahisəsi - zərrəciklərin
korpuskulyar və ya kvant mənşəli olması məsələsi
də öz həllini tapdı.
Yaxşı müəllimləri,
tələbələri olan xoşbəxt alim
Bir insan kimi Tomson bir sıra gözəl
keyfiyyətlərə malik olub. O, bütün həyatı
boyu nikbin olub. C.Tomson hesab edirdi ki, həyat ən böyük
nemətdir. Alim özünü
Yer üzünün ən
xoşbəxt insanlarından hesab edirdi. O, "Xatirələr
və düşüncələr" kitabında öz həyatı
barədə yazırdı:
"Mən həyatım boyu nə qədər xoşbəxt
olduğumu hiss edirdim. Mənim yaxşı valideynlərim,
yaxşı müəllimlərim, yaxşı dostlarım,
yaxşı tələbələrim var idi - xoş təsadüflərin
əlverişli şəkildə birləşməsi
halları, çox yaxşı
şanslar və yaxşı səhhətim olub". 60 il ərzində
alim bir dəfə də olsun həkimə müraciət etməyib. Bütün vaxtını işdə,
çox sevdiyi ailə üzvləri arasında
keçirib. Onun
üçün istirahət yalnız evi yanındakı kiçik
bağdakı işləri olub. Digər alimlərdən fərqli
olaraq Tomson kitab oxumağı sevməyib. Yeni elmi kəşflə
tanış olan Tomson ədəbiyyatı izləməyib və
heç vaxt şərh qoymayıb. Alim elmi kəşfin mahiyyəti
haqqında, onun təbiəti və
başvermə mexanizmi barədə özü
düşünməyə üstünlük verib. "Bir
çox insanların zəkası onlar oxuduqları an deyil,
düşündükləri vaxt daha fərasətli
olur". Düşüncə
sərbəstliyi ona bu və ya digər problemi daha dərindən
və daha incəliklə araşdırmağa imkan verir, onun
elmi dünyagörüşünü genişləndirirdi. Elə
bu keyfiyyət də bəzən alimi düzgün olmayan yola
istiqamətləndirirdi, bəzi
əsaslandırılmamış, yarımfantastik, sonda təkzib olunan
nəzəriyyələr irəli sürməyə yol
açırdı. Elmi tədqiqatlar sahəsində yorulmaq
bilmədən çalışmaq, fizika sahəsində bütün hər bir yeniliyə
qarşı dərindən maraq göstərmək, daima hər
şeyi eksperiment yolu ilə yoxlamaq səyləri və ən
incə təcrübələri sərbəst şəkildə
qoymaq bacarığı onu başqalarından fərqləndirən
əsas cəhətlər idi. Özünün uzunsürən
həyatı ərzində Tomson elm və texnologiyanın inanılmaz dərəcədə çiçəklənməsini
gördü. O yazırdı:
"Mən hələ uşaq idim, heç bir velosiped və
avtomobil, heç bir təyyarə və elektrik
işığı, heç bir telefon və radio yox idi. Heç bir qrammofon, elektrotexnika və
rentgenoqram yox idi, heç bir kino və ən azından həkimlərin
tanıdığı bakteriyalar da yox idi". Bütün bunlar və digər
atom enerjisi və materiyanın
strukturuna dərindən nüfuzetmə kimi işlər
Tomsonun dövründə baş verdi. Alim gur inkişaf
dövrünü yaşayan fizika elmində öz
sözünü demək üçün bütün
bunları başa düşməyə və mənimsəməyə can
atırdı. Məhz buna görə də Tomsonun elmi işlərinin
mövzularının olduqca geniş olması əsla təəccüblü
görünməməlidir. O, müxtəlif fiziki problemlərə Maksvell nəzəriyyəsinin tətbiqini
araşdırır, katod şüalarını tədqiq edir,
elektronu kəşf edir, rentgen şüalarının mənşəyini
izah edir, fotoeffekt hadisəsini, qazlarda boşalmanı öyrənir
və elektronun quruluş nəzəriyyəsini yaradır. Bu cəhdlərin
heç də hamısı zamanın sınaqlarına tab gətirmir,
lakin bütün bu işlərin hamısında dahi tədqiqatçının
gərgin əməyinin izləri
əksini tapmışdı. Hər bir yeniliyi, hər bir
elmi faktı Nyuton mexanikası ilə bağlamağa can atan
alim hesab edirdi ki, fundamental tədqiqatlar inqilaba, tətbiqi tədqiqatlar
isə yalnız təkmilləşməyə gətirib
çıxarır. "Sivil cəmiyyət mənə anadan
olması münasibətilə həddən çox hədiyyələr almış
uşağı xatırladır", - deyə Tomson
bildirirdi. Tomson hesab edirdi ki, elmi
kəşf insanlara heç də asan başa gəlmir. Əslində
kəşflər intuisiya, müşahidəçilik, təşəbbüskarlıq
və üzücü əmək sayəsində baş
verir.
"Onun
mühazirələri kristal şəffaflıq təəssüratı
yaradırdı"
Tomson özünü tələbələri
arasında çox gözəl hiss edirdi. Kavendiş
laboratoriyasında heç vaxt Tomsonun rəhbərliyi
dövründə olduğu qədər elmi fəaliyyətlə
məşğul olan alimlər olmayıb. O, gələcək
istedadları səhvsiz olaraq müəyyən etmək
üçün hansısa xüsusi duyğuya malik idi.
Yalnız onu demək kifayətdir ki, onun şagirdləri Ernest
Rezervord, Pol Lanjevan, Uilyam Henri Breqq, Maks Born, Çarlz Vilson,
Fransiz Uilyam Aston, Con Tausend, onun öz oğlu Corc Pacet Tomson
olublar. Onun 7 tələbəsi Nobel mükafatı laureatı,
22 tələbəsi London Kral Cəmiyyətinin üzvü (bu, akademik adına bərabər
tutulurdu), 50 tələbəsi müxtəlif universitetlərdə
kafedra rəhbərləri idilər. Görkəmli alimin fəaliyyətini
xoş ehtiramla yad etmək üçün bu siyahı kifayətdir.
Fiziklərin böyük beynəlxalq məktəbinin
formalaşmasında Tomsonun parlaq xidmətləri var. "O,
sözün əsl mənasında, parlaq lektor deyildi, lakin onun
mühazirələri öz gözəlliyi və
nümayişinin sadəliyi baxımından kristal şəffaflıq
təəssüratı yaradırdı",-deyə alimin tələbələrindən
sonralar Nobel mükafatına layiq görülmüş Maks
Born yazırdı. Oğlu Corc
Pacet Tomson atası barədə "Elmin ruhu" (1970-ci il) məqaləsində
yazırdı: "O, riyaziyyat təhsili almışdı,
uzun illər nəzəriyyə ilə məşğul
olmuşdu və ahıl yaşlarına kimi riyazi təfəkkür
ustalığını qoruyub saxlamışdı, lakin onun
düşüncə obrazı tamamilə fiziki idi. Riyaziyyat
ilham mənbəyi deyil,
yalnız əldə silah idi. İlham isə fiziki
ideyaları dəqiq görməsindən irəli gəlirdi.
O, eksperimentlərinin eskizlərini konvertlərin əks tərəfində
çəkərdi".
Cozef Tomson fizika elminə təkcə
özünün dahiyanə eksperimentlərinin nəticələri
ilə deyil, həm də gözəl müəllim və Kavendiş laboratoriyası
kimi dünyada məşhur elm mərkəzinin rəhbəri
kimi parlaq töhfə verib. Onun yüksək tədqiqatçılıq
qabiliyyətinin, gözəl müəllimlik keyfiyyətlərinin
vurğunu olan yüzlərlə gənc istedadlı fiziklər
dünyanın hər yanından Kembricə
axışırdı.
Birinci Dünya müharibəsi illərində
Tomson Tədqiqatlar və İxtiralar İdarəsində
çalışıb və Britaniya hökumətində elmi məsələlər üzrə
müşavir vəzifəsində təmsil olunub. O, 1918-ci ildə
Triniti Kollecinə rəhbərlik edib. Bir il sonra isə tələbəsi
Ernest Rezervord Kavendiş laboratoriyasının direktoru və
eksperimental fizika professoru postunda onu əvəz edib. 1919-cu ildən
sonra onun fəaliyyəti Kavendiş laboratoriyasında əlavə
tədqiqatlar və Triniti Kollecinə rəhbərliklə məhdudlaşıb.
O, bağda işləməyi sevərdi və tez-tez qeyri-adi
bitkilər axtarışı ilə uzaq səyahətlərə
çıxardı. Cozef Tomson 1890-cı ildə Roza Pacet ilə
evlənib. Onların bir qızı və bir oğlu anadan
olub. Oğlu Con Pacet Tomson 1937-ci ildə fizika sahəsində
Nobel mükafatına layiq görülüb. Böyük alim
1940-cı il avqustun 30-da vəfat edib. O, Britaniyanın məşhur
adamlarının dəfn olunduğu Vestminster qəbiristanlığında
dahi fizik İsaak Nyutonla yanaşı torpağa
tapşırılıb.
Hazırladı:
Oruc MUSTAFAYEV
Azərbaycan
müəllimi.- 2012.- 7 sentyabr.- S.5.