"Azərbaycanın
himnini ilk dəfə
mən oxumuşam"
Şərqdə
opera yazan ilk qadın bəstəkar Şəfiqə
Axundova ilə söhbət
Şəfiqə
Axundova 21 yanvar 1924-cü ildə Şəkidə anadan olub. İlk
musiqi təhsilini Üzeyir Hacıbəyovdan alıb.
1956-cı ildə Üzeyir Hacıbəyov adına Dövlət
Konservatoriyasını bəstəkarlıq ixtisası üzrə
B.Zeydmanın sinfini bitirib.
40 il tamaşanın musiqi tərtibatı
fənnindən Azərbaycan Dövlət İncəsənət
İnstitutunda (indiki Azərbaycan Dövlət Mədəniyyət
və İncəsənət Universiteti) dərs deyib.
1998-ci ildə Azərbaycan
Respublikasının xalq artisti adına layiq görülüb.
2004-cü ildə
"Şöhrət" ordeni
ilə təltif edilib.
Prezident təqaüdçüsüdür.
Telefon dəstəyində, üzünü görmədiyi
adamın səsinə bu qədər sevinən səs
tanımıram... Vədələşdik.
Evində görüşdük.
- Şəfiqə xanım,
axırıncı görüşümüz
yeddi il əvvəl olub...
İnşallah, 90-a nə qalıb ki?
- İndi yaşımı gizlətməyin mənası
nədi ki? Ailədə dörd bacıydıq, iki qardaş.
Şəkidə atamı tanımayan yoxudu (bir də
gördüm Şəfiqə xanım heç özü də
hiss etmədən keçib Şəki ləhcəsinə -
müəllif). Qoçaqlığına,
düzgünlüyünə görə "bolşevik
Qulam" adnan deyilib. Mən ikinci sinifdə oxuyanda
köçmüşük Bakıya...
- Musiqi təhsiliniz...
- Musiqi təhsili harda görmüşdüm
mən. Ancaq elə öz-özümə
çalıb-oxuyurdum. Məmməd Arif Dadaşzadə...
məşhur ədəbiyyat tənqidçisi...
eşitmiş olarsan. Bax, mənim böyük
bacım Zümrüd onun həyat yoldaşı idi. Evləri həmişə qonaq-qaralı olardı.
O dövrün ən məşhur, ən tanınmış
adamlarını mən onlarda görmüşəm. Bacım özü də alim idi. Dövlət Universitetində (indiki BDU) filologiyadan dərs
deyirdi. İndi onlar çoxdan haqq
dünyasındadılar.
Hə... Zümrüdgilin pianosu
vardı. Evdə qonaq-qara olanda, bir də
görürdün kimsə mənim
çalıb-oxumağımı təklif elədi. Sevinə-sevinə
keçərdim piano arxasına...
- Bəs dahi bəstəkarımız
Üzeyir bəylə
tanışlığınız necə başlayıb?
- 16 yaşım təzə tamam olmuşdu. Yazıçı Mirzə İbrahimov həyat
yoldaşıynan tez-tez bacımgilə gələrdi. Bir
gün də mən çalıb-oxuyanda Mirzənin
yoldaşı bacıma dedi ki, ay Zümrüd, qoy Mirzəyə
deyim, zəng vursun Üzeyir Hacıbəyova... vallah, bu
qızın istedadı heyifdi...
...Beləliklə, məni apardılar Üzeyir bəyin
yanına, çaldım, oxudum, çox xoşuna gəldi,
dedi səndə əməlli-başlı
yaradıcılıq hiss olunur...
Musiqiyə uşağı 6 yaşından götürüblər həmişə...
Amma mən artıq 17-nin içindəydim.
Odur ki, məni verdilər Ağabacı Rzayevanın tar sinfinə.
1942-ci ilə kimi konservatoriyanın nəzdində
muğamatın əsaslarını öyrəndim. Mənim musiqi həyatımın
təməl daşını Üzeyir bəy qoyub.
Üzeyir bəyin iki cümləsi həmişə
qulaqlarımdadı: "Şəfiqə, sənə sərf
elədiyim vaxta heyifim gəlmir". Bir də
"Şəfiqə, sənin oxumağın,
çalmağınnan daha yaxşı alınır".
Həmişə fəxr eliyirəm ki, 8 il
Üzeyirin tələbəsi olmuşam. Yadıma
düşmüşkən, bir şeyi də deyim. Yuxarıdan göstəriş verilmişdi ki, Azərbaycanın
himni yaradılsın. Himnə musiqi bəstələyən
çox idi. Amma əlbəttə ki, hər
cəhətdən Üzeyirin yazdığı seçildi. Baxış günü təyin
olunanda Üzeyir bəy mənə dedi ki, Şəfiqə,
himni oxumağa ancaq sənin səsini layiq bilirəm. Azərbaycanın himnini ilk dəfə mən
oxumuşam.
- Şəfiqə xanım,
daha hansı məşhurlarla
çiyin-çiyinə çalışmısınız?
- Üzeyir Hacıbəyov adına Azərbaycan Dövlət Konservatoriyasında bəstəkarlıq
ixtisası üzrə 1956-cı ildə B.Zeydmanın sinfini
bitirmişəm. İlk əmək fəaliyyətimə Opera
və Balet Teatrında başlamışam... Kimlər
vardı bu dünyada... ay Allah... indi hər yerindən duran bəstəkaram
deyir.
Azərbaycanda
simfonik musiqinin inkişafında ən böyük rolu olan
musiqi xadimi Fikrət
Əmirov olub. Onun "Şur"u, "Kürd
ovşarı" bu günün bəstəçilərinə
örnəkdi, örnək...
Bəstəkarlığımla yanaşı, həm də Azərbaycan
Dövlət İncəsənət İnstitutunda (indiki Azərbaycan
Dövlət Mədəniyyət və İncəsənət
Universiteti) tamaşanın musiqi tərtibatı fənnindən
40 il - 1982-ci ilə qədər dərs
demişəm.
- Birlikdə çalışdığınız
sənətkarlardan həyatınızda
kimin yeri həmişə görünür?
- Nəzakət Məmmədovanın...
Dəfələrlə evlərində də
olmuşdum. Bir anası vardı, kaş görmüş
olaydın, əsl müsəlman qadını, əsl
ağbirçək... əliaçıq, süfrəsi
açıq... Xasiyyətdə Nazı elə anasına
çəkmişdi... İmkanı elə də
böyük olmayıb Nazının, amma çox mərd idi.
Mənim "Gəlin qayası" operamı
tamaşaya qoyanda baş rolu - Gülbaharı Nəzakət Məmmədova
oynadı. Nəzakət Üzeyir Hacıbəyovun "Leyli və
Məcnun"unda Leylini də oynayıb. Amma
mən elə bilirəm ki, Gülbahar obrazı operada Nəzakətin
oynadığı rollar içində zirvə oldu. Onun səsi heç kəsin səsinə bənzəyən
səs deyildi. Yoxluğu uzun illər opera səhnəmizdə
göründü. Əvəzsiz opera
solisti idi.
- Mahnı bəstələyəndə
sözləri özünüz
seçirdiniz, yoxsa şeir müəllifləri?
- Özüm, özüm. Mən heç şairlərin seçimini bəyənmirdim.
Ömrümü operaya həsr etməsəydim,
bəlkə də mahnılarım indikindən iki dəfə
çox olardı.
- Şərqin opera yazan ilk
qadın bəstəkarına maneələr də olubmu?
- Maneələr deyəndə
ki... yoldaşım qısqanc idi. Yaradıcılığıma əngəl törədirdi.
Mən ailəmi, şəxsi həyatımı
yaradıcılığıma qurban verdim. Mən "Gəlin
qayası"nı 1971-ci ildə
acqarına yazmışam. 50 manat təqaüdüm
idi. Özüm şəkər, oğlum epileptik... Evdə
dilə vurmağa heç nə yox..
Oturmuşam pianonun arxasında, işləyirəm, işləyirəm...
Bir də gördüm
ürəyim axdı... gözüm
qaraldı... şəkər xəstələrində belə
hallar olur. Birtəhər
yıxıla-dura keçdim mətbəxə... Çörək qabına baxdım, bomboş.
Başım qarışıb işə,
heç nə almamışam. Açdım su
kranını, içdim sudan, yaxşı
ki, qəndqabında iki yumru qənd varmış, onları da
qoydum dilimin altına... özümə gəldim... Yenə
qayıtdım pianonun arxasına...
Neçə illər hamının yadından
çıxmışdım mən. Allah rəhmət eləsin
Heydər Əliyevə. Bu böyük şəxsiyyətin
sərəncamı ilə 1998-ci ildə xalq artisti adı
verildi mənə... Sonra ev, sonra Prezident təqaüdü...
İndi, şükür, təminatım var. Hərdən yuxu
kimi gəlir bu şeylər mənə... Axı,
tamam yaddan çıxmışdım mən...
mahnılarım oxunurdu, ancaq özüm yada
düşmürdüm. Mən sənətin əzablı,
nisgilli yollarını keçə-keçə, illər
uzunu kimsənin mərhəmətinə
sığınmadım, yuxusuz gecələrimə,
alnımın tərinə minnətdaram buna görə...
Həmişə öz əlimin
çörəyini yedim... Xalqıma
qurban olum, xalq həmişə istədi məni, sevdi mənim
mahnılarımı...
- Şəfiqə xanım,
yaradıcılığınızdan danışdıq, şəxsi həyatınız
kölgədə qaldı...
- Mənim şəxsi həyatım olub ki... Bu uzun ömürdə tək bircə dəfə
sevdim, tək bircə dəfə. Sevdiyimlə
də nə ailə qurduq, nə də sonralar
görüşdük. Valideynləri
qoymadı oğullarını musiqiçi qızla evlənsin.
Elə öz rayonumuzdan, Şəkidən idilər.
...Mənə ailə səadəti vermədi Allah...
1967-ci ildən sonra sənətimə dəxli olmayan bircə
zəng olmayıb mənə ki... "Şəfiqə,
özün necəsən?". Bir dəfə
də... lap çoxdan olub bu əhvalat. Şəkidən bir kişi zəng vurmuşdu ki, sənin sənətinə
baş əyirəm, qızım. Biz şəkililər
səninlə fəxr edirik. Bilirsən kim
idi?! Sevdiyim oğlanı mənimlə ailə qurmağa
qoymayan atası... Sağ ol deyib, dəstəyi qoydum yerə...
Alın yazısına nə demək olar?!
Bu dünyada xoşbəxtəm
ki, öz zəhmətimin
bəhrəsini görmüşəm. 80 illiyimdə mənə
"Şöhrət" ordeni verildi. Televiziyalar,
radiolar, qəzetlər hamısı 80 illiyimi qeyd etdi. Səkkiz
ildi, gözüm qapıdadı...
Bacım Rəfiqəgil yanımda qalırlar. Özüm də məəttələm
ki, bir ömürü içimdə tək-tənha neçə
yaşadım?
- Şəfiqə xanım,
yaradıcılığınızı
tam şəkildə xatırlaya bilirsiniz?
- Qızım, gələn həftə 88 yaşım tamam olur.
Yaşdı da, təsirini göstərir...
500-dən
artıq mahnı və romans bəstələmişəm. Böyük Simfonik Orkestr
üçün süitaların, xor üçün silsilələrin,
"Gəlin qayası" operasının, "Ev bizim, sirr
bizim" operettasının, Puşkinin, Səməd Vurğunun
sözlərinə kantataların, simli kvartet üçün
pyeslərin, dramatik teatr tamaşalarının
("Aydın", "Əlvida Hindistan", "Nə
üçün yaşayırsan?" və s.) "Təlxəyin nağılı",
"Dovşanın ad günü" və b. uşaq
tamaşalarının musiqisinin müəllifiyəm.
Amma... (...Bu yerdə Şəfiqə
xanımın gözləri dolur).
- Dünyanın işini bilmək olmaz,
qızım. 90-a hələ iki il var...
Kaş mənim də əsərlərimi bir yerə
toplayıb albom kimi nəşr etdirəydilər... Mən
öləndən sonra hamısı it-bat olacaq... Heç
bilmirəm hansı əsərim hardadı...
- Narahat olmayın, Şəfiqə
xanım, ümid yaxşı şeydir.
- Bir oğlum vardı, Taleh...
üç il əvvəl rəhmətə
getdi. Qaldım lap tək. Yenə Nazı
(Nəzakət Məmmədova - müəllif)
sağ olsaydı, mən bu qədər
darıxmazdım...
İllər ötüb keçir, kiminin yanından, kiminin canından, kiminin
içindən... Nə olur-olsun, yaş öz
sözünü deyib... Möhtəşəm bir bəstəçi
ömrü, möhtəşəm
bir qadın gözəlliyi xəzan mövsümündədi...
Şəfiqə xanım Azərbaycan
analarının himnini - "Lay-lay"ı yazan bəstəkardı... Azərbaycanın himnini də
öz səsi ilə ilk oxuyan Azərbaycan vətəndaşı
Şəfiqə xanımdı... Zəng edək, xətrini
soraq, musiqisi ilə "Bu ayrılıq nədən oldu?"
- deyən Şəfiqə xanımı
bundan belə "Can deyib, can eşidərdik, bu ayrılıq
nədən oldu?" deməyə qoymayaq. Vallah, 88
yaşın Şəfiqə xanımın ürəyinə,
səsinə, səmimiyyətinə dəxli yoxdu.
Söhbəti apardı: Ellada UMUDLU
Azərbaycan müəllimi.- 2012.- 13 yanvar.- S.4.