Ali məktəblərdə
kadr hazırlığının bəzi məsələləri
Məqalədə ali məktəbdə
təhsilin keyfiyyətinin yüksəldilməsi və təlim
prosesində tələbələrdə idrak qabiliyyətlərinin,
xüsusən də təfəkkür müstəqilliyinin
inkişaf etdirilməsinin yol və vasitələri
araşdırılır. Təhsilin elmi
əsaslar üzərində qurulması və təlimin
optimallaşdırılması, eləcə də ali məktəblərdə
kadr hazırlığının yüksək səviyyəyə
qaldırılması istiqamətində fikir və mülahizələr
irəli sürülür. Xüsusən də sosial
sifarişin tələblərinə yüksək həssaslıq
göstərilməsi istiqamətində nəzəriyyə ilə
praktikanın əlaqələndirilməsinin müxtəlif
aspektləri təhlil olunur.
Başlığa
çıxardığımız mövzu ilə
bağlı düşüncələrimizi paylaşmazdan əvvəl
imtahan prosesi və onun nəticəsi ilə bağlı
bütün dünyada təəssüflə xatırlanan və
bir insanın taleyində arzu olunmayan nəticələr
doğurmuş bir hadisəyə diqqət çəkməyi
lazım
bilirik. Bu hadisə böyük fransız
riyaziyyatçısı, Fransanın fəxri, 20
yaşında dueldə öldürülmüş Evarist Qalua
ilə bağlıdır. XIX əsrin əvvəllərində
Fransada nüfuzlu Politexnik məktəbə iki il təkrar qəbul
imtahanı verən E.Qalua hər dəfə məhz riyaziyyat
imtahanından müvəffəq qiymət almadığına
görə məktəbə daxil ola bilməmişdir. Səbəb
isə imtahan suallarını cavablandırarkən
"tapdanmış" yolla getməməsi, yəni sualı
kitabda olduğu kimi cavablandırmaması ilə bağlı
olmuşdur. Yaradıcılıq potensialından
istifadə edərək Qalua suallara düzgün, lakin imtahan qəbul
edən müəllimlərin düşüncə tərzinə
uyğun gəlməyən şəkildə cavab vermişdir
ki, bu da imtahan götürən müəllimlər tərəfindən
başa düşülməmişdir.
Hazırda
E.Qalua dünyanın məşhur riyaziyyatçısı,
ondan imtahan qəbul edənlər (Bine və Lefeybur de Fursi) isə
yalnız ikrah hissi doğuran, ədalətsiz müəllimlər
kimi xatırlanır. Bununla belə, bu məsələnin bir mənəvi
tərəfi də var. Belə ki, əgər
Qalua Politexnik məktəbə daxil olsaydı, bəlkə də
onun həyatına son verən o duel hadisəsi də
olmazdı və kim bilir o, riyaziyyat sahəsində
möcüzələr yarada biləcək daha hansı kəşflərə
imza atardı. Müəllimlərin şablon düşüncə
tərzindən kənarlaşa, sualın cavabına
yaradıcı yanaşmanı qəbul edə bilməmələri
belə bir sonluğun yaşanmasına gətirib
çıxarmışdır.
Biz bəzən
şifahi imtahanların üstünlüklərindən
danışır və ona biliyin qiymətləndirilməsinin
yeganə düzgün üsulu kimi dəyər veririk. Gətirdiyimiz
misal isə bizi başqa istiqamətlərdə
düşünməyə təhrik edir. Hesab
edirik ki, burada mühüm olan məsələnin başqa tərəfidir.
İlk növbədə nəzərə
alınmalıdır ki, imtahan cavabları əks olunmuş vərəqlər,
sadəcə cavablar yazılmış kağız
parçası deyil, onların hər birinin arxasında hiss, həyəcan
dolu narahatlıq yaşayan bir insan taleyi durur.
Əlbəttə,
imtahanların keçirilməsi üçün ideal şərait
yaratmaq və nəticələrin maksimum obyektiv qiymətləndirilməsini
təmin etmək çox çətindir və hətta bəzən
mümkün də deyildir. Çünki burada xeyli sayda amillər
vardır ki, onların mənfi təsirlərini minimuma endirmək
o qədər
də sadə məsələ deyildir.
Bakı
Dövlət Universitetində rektorluğun bu istiqamətdə
həyata keçirdiyi çoxsaylı tədbirlər də məhz
bu çətin məsələnin həll edilməsinə
yönəlmişdir.
Belə
ki, imtahanların yüksək səviyyədə keçirilməsi,
cavabların obyektiv qiymətləndirilməsi, yol verilən
nöqsanların vaxtında və operativ şəkildə
aradan qaldırılması, tələbələrin fənn
proqramları, metodik vəsaitlər və dərsliklərlə
təminatı, cavabların qiymətləndirilməsindən narazı
olan tələbələrin şikayət və təkliflərinə
yüksək həssaslıq göstərilməsi,
cavabların ümumi tələblərə uyğun olaraq qiymətləndirilməsi
üzrə müvafiq təlimatın işlənilməsi,
neqativ halların aşkar edilməsi üçün təsadüfi
seçmə yolu ilə, eləcə də
tələbələrin və dekanlıqların müraciəti
əsasında ayrı-ayrı qruplarda tələbələrin
imtahan cavablarının təkrar yoxlanılması və
bütün bu tədbirlərin lazımi səviyyədə həyata
keçirilməsi məqsədi ilə xüsusi Qərargahın
və onun nəzdində apelyasiya komissiyalarının
yaradılması və s. bu qəbildən olan tədbirlər
sırasına daxildir.
Həmin
tədbirlər təsadüfi deyildir ki, bir tərəfdən
imtahanların obyektiv keçirilməsi şəraitinin təmin
edilməsinə xidmət edirsə, digər tərəfdən
tələbə və müəllim kontingentinin məsuliyyətini
artırmaqla, baş verə biləcək neqativ meyillərin
qarşısının alınmasına və eləcə də perspektivdə təhsilin
və tədrisin daha yüksək səviyyəyə
qaldırılmasına yönəlmişdir. Çünki
uzunmüddətli müşahidələr göstərir ki, təlimin
məzmunu və tədrisin keyfiyyəti ilə bağlı
müəyyən qüsurlar hələ də qalmaqdadır.
Yəni burada imtahana qədərki prosesdə özünü
büruzə verən qüsurlardan söhbət gedir. Odur ki, biz də həmin qüsurların üzərində
bir qədər müfəssəl dayanmağı məqsədəuyğun
hesab edirik. Əvvəla, bir sıra hallarda təlim prosesi daha
çox "informasiya vermək", onu "mənimsəmək"
və sonra həmin informasiyanı yada salmaq üzərində
qurulur. Bu halda təlim prosesində tələbənin
idrak fəallığı, xüsusən də müstəqil
düşünməsi heçə endirilmiş olur.
Çünki təlim belə bir bəsit prinsip üzrə
qurulmuş olur: "müəllim (ya dərslik) informasiya mənbəyi",
tələbə isə "informasiyanı qəbul edən tərəf"dir.
Bu halda tərəflərdən biri
"ötürücü", digəri isə "qəbuledici"
funksiyasını yerinə yetirir. Məlumdur ki, bu iki tərəf
arasında qarşılıqlı təsir,
qarşılıqlı fəallıq, tənzimetmə bəzən
çox aşağı səviyyədə olur. Nəticədə
ön plana ötürülən "informasiyanın
miqdarı" ilə "qəbul edilən, yadda
saxlanılan, sonra yada salınan informasiyanın miqdarı"
arasında düzgün asılılıq axtarılır.
Bunların uyğunluq dərəcəsi "təlimin müvəffəqiyyət
faizini", "təlimin keyfiyyət əmsalını"
təşkil edir. Halbuki "ötürülən" və
"qəbul edilən" informasiyanın kəmiyyət
uyğunluğu nə müəllimin, nə də tələbənin
idrak fəallığının göstəricisi ola bilmir.
Belə bir fəallıq, yəni informasiyaya yaradıcı
münasibət olmadan təlim prosesinin səmərəliliyindən
danışmağa dəyməz.
Empirik
müşahidələr və psixoloji eksperimentlərdən
aydın olur ki, tələbənin idrak fəallığını
yüksəltmək, xüsusən də onun "təfəkkür
müstəqilliyini" hərəkətə gətirmək
üçün mühüm amillərdən biri
informasiyanın "hansı formada" və "necə"
çatdırılmasıdır.
Deməli, başqa cəhətlərlə yanaşı,
materialın necə təqdim edilməsi də tələbələrdə
təfəkkür müstəqilliyinin aydın təzahürü
üçün böyük əhəmiyyət kəsb edir.
Odur ki, müəllim materialı necə təqdim etmək
üsulu haqqında dəqiq surətdə düşünməlidir.
Lakin bir cəhəti unutmaq olmaz ki, mənimsəmə
prosesinin ayrı-ayrı mərhələlərinin
özünəməxsus cəhətləri vardır və bu
cəhətlər materialın təqdimi zamanı nəzərə
alınmalıdır. Bununla bərabər tələbənin
müstəqil düşüncəsinin nisbətən
qabarıq şəkildə özünü büruzə verməsi
üçün mühüm amillər sırasında "əlverişli
şərait" yaratmağın ,
stimullaşdırmağın rolunu xüsusi olaraq qeyd etmək
lazımdır. Təfəkkür müstəqilliyi isə
xüsusən elə şəraitdə tamamilə təzahür
edir ki, orada "biri belə deyir, digəri elə" və
bilinmir ki, onlardan hansı doğrudur. Belə situasiya
faktları tələbənin özünün
yoxlamasını, onlardan müstəqil baş
çıxarmasını tələb etdiyindən onda
müstəqil düşüncəni oyadır.
Bu
daha çox mədəniyyətlə bağlı məsələdir.
Çünki qeyd olunan situasiya qeyri-müəyyənlik
yaradır. Çox vaxt müxtəlif mədəniyyətləri
bu kateqoriyaya görə ayırmağa üstünlük
verirlər: qeyri-müəyyənliyə dözümlü mədəniyyətlər,
qeyri-müəyyənlikdən yayınan mədəniyyətlər.
Bu mədəniyyətlərdə təhsil dəyərləri
də müxtəlifdir. Qeyri-müəyyənlikdən
yayınan mədəniyyətlərdə ümumin qəbul
etdiyi normalar təhlükəli sayılmır. Belə mədəniyyətlərdə
məktəblərdə düzgün versiyanı, yəni məzmunun
interpretasiyasını verməyi öyrədirlər.
Qeyri-müəyyənliyə dözümlü olan mədəniyyətlərdə
isə təhsilin əsas dəyəri - "yaxşı
müzakirə", birqiymətli olmayan problemin və kəskin
sualların açıq-aydın qoyulmasıdır. Belə mədəniyyətlərdə
tələbələrdə (şagirdlərdə) belə bir
təsəvvür formalaşdırmağa
çalışırlar ki, eyni bir məsələyə,
suala müxtəlif tərəflərdən baxmaq
mümkündür. Belə situasiyalar daha
çox idrak ziddiyyətlərinin meydana gəlməsi ilə
xarakterizə olunur ki, bu da idrak ziddiyyətlərini aşkar
etməyə və sonra da onu məqsədyönlü şəkildə
həll etməyə hazırlıq vəziyyəti kimi təfəkkür
müstəqilliyinin inkişafı üçün olduqca
vacibdir. Bununla əlaqədar olaraq görkəmli filosof
E.V. Jlenkov yazır: "...ağlı lap əvvəldən
elə tərbiyə etmək lazımdır ki, ziddiyyət
onun üçün yalnız şeylərin haqqında
başqa adamların dediklərinə deyil, bu şeylərin
özünə müstəqil baxmağa, müstəqil
işlərə təkana səbəb olsun. Spesifik insani
təfəkkürü öyrətmək - ziddiyyəti təsbit
etmək bacarığını (ayırma bizimdir - İ.Ə.,
R.C), sonra isə onun həqiqi həllini tapmağı, deməli,
dialektikanı öyrətməkdir".
Heç
şübhəsiz ki, hələ orta məktəb illərindən
başlayaraq gənc nəsli şablon üzrə "tipik məsələlərin"
həllinə yönəltmək, məsələnin həllinin
düzgün olub-olmadığını "cavaba görə
yoxlamaq" adəti psixoloji cəhətdən mühüm əqli
keyfiyyətlərin, xüsusən də təfəkkür
müstəqilliyinin təşəkkülü və
inkişafına öldürücü təsir göstərir,
çünki uşaqlıqdan şablon, "standart həll"
üzrə hazır reseptlərlə fəaliyyət göstərməyə
öyrədilən, müstəqil düşüncə və
həll tələb edən situasiyalarda özünü
itirən ağıl, bu səbəbdən də "ziddiyyətləri"
xoşlamır. O, mühafizəkar, tapdanmış və
keçilmiş yollara dönə-dönə qayıtmaqla
ziddiyyətlərin yanından keçməyə, cəfəngiyatla
onları ört-basdır etməyə
çalışır. Nə qədər ki, bu
ona müyəssər olmur, nə qədər ki, xalis
sözlü hiylənin köməyi ilə ziddiyyəti
ört-basdır etməklə bağlı bütün cidd-cəhdinə
baxmayaraq ziddiyyət bir daha meydana gəlir, belə
ağıl, nəhayət, isteriyaya uğrayır.
Tələbələrin
imtahan suallarına yazılı cavabları təhlil olunarkən
burada qeyd olunan bir sıra nöqsanlar özünü
qabarıq şəkildə büruzə vermişdir. Bu
nöqsanlar ətrafında düşünərkən ilk
növbədə yalnız təlim metodlarımızın
ciddi nöqsanını, müəllimlərin fəaliyyətindəki
bəzi qüsurları qeyd etməklə kifayətlənmək
olmaz. Burada əsas yeri bütünlüklə təhsil
sistemimizdə özünü göstərən nöqsanlar
tutur: "Hamını bərabərləşdirmək",
"hamını hərtərəfli inkişaf etdirmək",
"geridə qalanların olmasına yol verməmək",
"müvəffəqiyyət faizini hər vasitə ilə
yüksəltmək" və s. ilk növbədə
"proqressiv" kimi görünən
şüarlarımızın ölkəyə nə dərəcədə
baha başa gəldiyini aydın surətdə göstərir.
Deməli, belə bir qüsur təlim nəzəriyyəmizin
qeyri-təkmilliyi ilə də bağlıdır. Mahiyyət
etibarı ilə təlim nəzəriyyəmiz geridə
qalanların səviyyəsinə enmək istiqamətinə
yönəlir. Başqa sözlə, təlim prosesində əsas
hədəf olaraq geridə qalanlar götürülmüşdür.
"Geridə qalanları" "irəlidə
gedənlərə çatdırmaq" pərdəsi
altında öz idrak fəaliyyəti, digər qabiliyyətləri
ilə seçilən şagirdlər (eləcə də tələbələr)
üçün təlim prosesində dözülməz şərait
yaradılmış, onları öz qabiliyyət və
istedadlarına uyğun sürətlə inkişaf etməkdən,
təlim yolu keçməkdən məhrum etmişdir. Belə bir şəraitdə şagirddə hansı
əqli keyfiyyətlərin inkişafından söhbət
aparmaq olardı. Çünki kəmiyyət arxasınca
qaçmaq keyfiyyəti geridə qoymuş, hamısı bir
ölçüdə, biçimdə, "bir qəlibdən
çıxma" şagirdlər yetirmiş, həmin zəmində
də eyni biçimdə olan tələbələr
yetirilmişdir. Elə bunun nəticəsidir ki, öz səsi,
öz nəfəsi, öz nöqteyi-nəzəri olmayan
çoxluq yetirməyə "müvəffəq"
olunmuşdur. Belə bir çoxluq tələbələr
içərisində də xüsusi yer tutur. Yəni onlar
fikri fəaliyyət prosesində "az müqavimət"
yolu ilə getməyi üstün tutmuşlar, nəticədə
onlar qarşılaşdıqları bu və ya digər
problemdə uyğunsuzluğun, ziddiyyətin olmasını
çətinliklə sezirlər. Bu hələ məsələnin
bir tərəfidir. Belə ki, tələbənin müəyyən
qismi idrak obyektindəki ziddiyyəti az-çox sezməyə,
müəyyənləşdirməyə müvəffəq
olsalar da həmin ziddiyyətlərin səbəblərini
aydınlaşdırmaqda acizlik göstərirlər.
Heç
şübhəsiz ki, bu təsadüfi deyildir. Biz çox vaxt
tələbələrə daha çox informasiya verməyə,
onların daha çox informasiya əldə etməsinə
üstünlük veririk. Məsələnin çox
mühüm tərəfi, yəni həmin informasiyalardan,
biliklərdən istifadə edərək nə dərəcədə
ondan bəhrələndiklərinə diqqət yetirilmir.
Hansı ki, "çox bilmək" heç də
"fikirləşməyi bacarmaq" demək deyildir. Hələ
vaxtı ilə Heraklit demişdir ki, "ağlı biliklərin
çoxluğu öyrətmir". Bu fikri
E.V.Jlenkov bir qədər də sərt şəkildə belə
ifadə etmişdir: "...öz-özlüyündə
aydındır ki, mədəniyyət (mənimsənilmiş
biliklər ehtiyatı, ümumi həqiqətlər) nə qədər
yüksək olsa, ağlın özünü büruzə
verməsi üçün bir o qədər böyük
və geniş imkan olar. Əgər bu ehtiyatı müstəqil
olaraq təkrarolunmaz situasiya ilə əlaqələndirmək
qabiliyyəti (bacarığı) yoxdursa - ümumiyyətlə
ağıl yoxdur, hətta geniş bilik ehtiyatı olsa da, onun
olmaması- ağılsızlıq var". Biz istər orta,
istərsə də ali məktəblərdə "çox
bilik vermə" yolu ilə gedirik. Odur ki,
yetişməkdə olan gənc nəsildə, bir tərəfdən
idrak fəallığı, xüsusən də ağlın
keyfiyyətləri lazımınca inkişaf etmir,
düşünmək, axtarıb tapmaq, fikirlərini əsaslandırmaq
qabiliyyəti lazımi səviyyədə təşəkkül
tapa bilmir. İkinci tərəfdən, mənimsənilmiş
biliklərə indifferent münasibət yaranır. Yəni
onların qiymət almaq xatirinə olduğu barədə
yönəliş yaranır. Bu mərhələdən sonra
biliklər "öz dəyərini" itirir. Nəticədə
bəzi ali məktəbi qırmızı diplomla bitirmiş
bir sıra mütəxəssislər praktikada həmin biliklərdən
istifadə etməkdə, onlarla fəaliyyət göstərməkdə
acizlik çəkirlər. Belə bir sistem
yaranır, aşağı siniflərdə əldə edilən
"biliklər" yuxarı siniflərdə, orta məktəblərdə
əldə edilənlər ali məktəblərdə, ali məktəblərdə
qazanılanlar isə praktikada işə yaramır.
Çünki həmin biliklər müstəqil
düşüncənin, fəal fikri fəaliyyətin
praktikada tətbiqi sayəsində təkmilləşdirmənin
nəticəsi deyildir.
Qeyd
olunan sistemin yaranmaması, təşəkkül tapmaması
üçün təhsilin bütün pillələrində
nəzərə alınması vacib olan xeyli sayda amillər
vardır ki, onlar daim diqqət mərkəzində
saxlanılmalıdır. Burada mühüm cəhətlərdən
biri təlim prosesində tələbələri mübahisə
etməyə yönəltməkdir. Adicə bir sualı ortaya
atıb, bu barədə kimin fikri necədir - sualını
qoymaq tələbələri düşünməyə
istiqamətləndirir.
Amma bu heç də asan məsələ
deyildir. Bunun üçün
xüsusi qabiliyyət, xüsusi səriştə tələb
olunur. Çünki "başqası ilə
özünə bərabər hesab etdiyin, xarici opponentlə
ustalıqla mübahisə etməyi bacarmaq (dəyişmək
yox), digər, bundan daha qiymətli bir bacarığın -
özü-özü ilə mübahisə etmək
bacarığının, yəni təfəkkürün
özünütənqidlik keyfiyyətinin əsasında durur.
Özünütənqid isə təfəkkür
müstəqilliyinin sinonimidir. Onsuz sənin
ağlın həmişə başqasının, səninlə
yanaşı duran və sənin uşaq kimi hər şeyə
məhdud nöqteyi-nəzərdən baxmaq meyilini,
baxışlarında hər dəfə yol verdiyin birtərəfliyi
(fəlsəfədə buna abstraktlıq deyilir) qərəzsiz
tənqid edən başqa birisinin ağlından asılı
olacaqdır".
Psixologiya elmi sübut edir ki, insan
özü-özü ilə mübahisə etməzdən əvvəl
başqaları ilə mübahisə edir.
Bu proses sonradan interiorizasiyaya uğrayır (daxilə
keçir). Başqası ilə mübahisə etmək də
birdən-birə baş verən proses deyildir. Bunun
üçün bir tərəfdən faktik materialdan "kənara
çıxmağa" qabil olmaq, yəni ona müxtəlif tərəfdən
yanaşmaq, bəzən də ondan, yəni bilavasitə əks
etdirdiklərimizdən uzaqlaşmağı bacarmaq tələb
olunur. Digər tərəfdən isə
başqasının mövqeyinə keçməyi, "onun
gözləri" ilə obyektə baxmaq lazımdır.
Üçüncü tərəfdən, öz
əvvəlki mövqeyinə yenidən, yeni nöqteyi-nəzərdən
baxmağa səy edilməlidir. Belə bir
qabiliyyətin formalaşması yalnız təfəkkür
müstəqilliyinin mexanizmini təşkil etməklə
qalmır, həm də başqa əqli keyfiyyətlərin,
xüsusən də təfəkkürün özünütənqidliyi
üçün zəmin hazırlayır. Bu da çox vacib keyfiyyətdir. Buna görə
də xarici opponent olmadan özü-özü ilə həmişə
mübahisəyə girmək bacarığı ağlın
dialektik-mədəni əlamətidir. Doğrudan da mübahisənin,
diskussiyanın gedişində insanların
qarşısında həmişə suallar yaranmağa
başlayır. Elə situasiyada ki, "biri belə deyir, digəri
elə" və tərəflərdən hər biri arqument
faktlarına əsaslanan, özünün xeyrinə olan faktiki
dəlillər gətirir. Bu mübahisə situasiyası,
ziddiyyət, rəylərin qarşılaşması onu
göstərir ki, "ümuminin qəbul etdiyi müddəalarda
təsbit edilmiş biliklərin köməyi ilə hər
hansı yeni, hələ dərk olunmamış, hazır
biliklərdə qabaqcadan nəzərdə tutulmamış
faktı anlamaq, başa düşmək, dərk etmək
mümkün deyildir". Burada da mədəniyyətlərdəki
fərqlər özünü büruzə verir. Belə ki,
ingilis professoru sıxılmadan, çəkinmədən tələbəyə
deyə bilər: "Mən bilmirəm". Və o, hər
şeyi bilməyə də borclu deyil. Ona görə ki, orada
təhsil dəyərləri başqadır. Bizim respublikadan
(Rusiya və Almaniyadan) fərqli olaraq müəllim burada
"hazır cavabların daşıyıcısı"
deyil. O, hazır həqiqətləri çatdırandan daha
çox, həqiqətin, suala cavabın axtarılmasında
köməkçi, bu axtarışı istiqamətləndirəndir.
Bu yol tələbəni kəşfə, müdrikliyə
aparır. Bu yolla əldə olunan biliklər insana yeni biliklər
qazandıran, asanlıqla yeni situasiyaya tətbiq oluna bilən,
daha doğrusu işlək biliklərdir. Bütün cəmiyyətlərdə
də təhsilin ali məqsədi məhz işlək biliklərə,
müstəqil təfəkkürə malik olan gənclər
yetişdirməkdən ibarət olmalıdır. Bu baxımdan
E.V. Jlenkovun aşağıdakı fikirləri ilə
razılaşmamaq mümkün deyil: "Ağıl
(müdriklik) öz-özlüyündə "bilik" deyil,
təhsilin hafizəyə "qoyduğu" məlumatların
məcmusu deyil, nə informasiya, nə də söz-sözlə,
termin-terminlə əlaqələndirilmiş qaydalar
yığınıdır. Bu, biliklərlə düzgün fəaliyyət
göstərmək bacarığıdır - hər bir
ağıllı fəlsəfə ta qədimdən bəri
ağlı belə müəyyən edib".
Burada iki cəhət diqqəti cəlb
edir: a) "bu bilikləri real həyat hadisələri və
faktları ilə əlaqələndirmək", b)
"müstəqil olaraq bu bilikləri əldə etmək"
bacarığı. Hər iki cəhət təfəkkür
müstəqilliyinin göstəriciləridir. Buradan iki istiqamətdə
nəticə çıxarmaq mümkündür. Əvvəla,
ali məktəblərdə tələbələrin təlim
fəaliyyətini optimal surətdə təşkil etmək
üçün təfəkkür müstəqilliyinin təşəkkülünə
xüsusi diqqət yetirilməlidir. Çünki bu keyfiyyət
cism və hadisələrin mahiyyətini, onlar arasındakı
qanunauyğun əlaqə və münasibətlərin
açılmasında əsas rol oynayan təfəkkürün
inteqral keyfiyyətidir.
İkinci tərəfdən, tələbələrin
təlim fəaliyyətini optimal təşkil etmək
üçün onlarda müstəqil surətdə bilik əldə
etmək, dərk etdiyi cism və hadisələri bir-biri ilə
tutuşdurmaq, onlara müxtəlif tərəflərdən
yanaşmaqla bağlı yönəliş yaratmaq
mümkündür. Bunun üçün bir sıra zəruri
şərtlərin gözlənilməsi vacibdir: a) elmi
informasiyaların bəsitləşdirilməsinə yol verməməli,
əksinə, onun problem xarakterini gücləndirməli; b)
informasiyanın dialoji formada - fikir mübadiləsi, rəylər
toqquşması formasında çatdırılması ön
plana keçməli, c) qarşıya çıxan problem və
ya məsələnin təzadlı-ziddiyyətli cəhətlərinə,
onların araşdırılmasına diqqət
artırılmalı, d) tələbəyə verilən
sualların hər hansı biliyi yada salmaq, bərpa etmək,
xatırlamaq istiqamətində deyil, informasiyaların
seçilməsinə, tutuşdurulmasına, öz şəxsi
təfəkkür süzgəcindən keçirilməsinə,
praktikada, real həyatda ondan necə səmərəli istifadə
etmək olar istiqamətinə fikir verilməli, e) tələbələrin
özlərinin sual verməsini, problem irəli sürməsini,
bu və ya digər məsələ barədə öz
mülahizələrini əsaslandırmasını
stimullaşdırmaq lazımdır. Bütün hallarda nəzərə
almaq lazımdır ki, "gənclikdən doqmatik təfəkkürə,
mücərrəd formullara hədsiz "ehtiram" göstərməyə
öyrədilmiş adam həmişə həyatla - onun
üçün xoşagəlməz olan-toqquşmaya
düçar olacaqdır.
Elm özünün mücərrəd
formulları və qaydaları ilə onun üçün
kor-koranə pərəstiş predmeti, həyat isə -
mücərrəd həqiqətlə bütöv həyatın
konkretliyi arasındakı ziddiyyəti həll etmək zərurəti
qarşısında qoyulmuş isterik üçün
başdan-başa bəhanə olacaqdır. O, buna lap əvvəldən
öyrədilmədiyindən, yəqin ki, özünü itirəcək
və ora-bura vurnuxacaqdır".
Bəs yetişməkdə olan gənc nəsli
belə bir vəziyyətdə qoymamaq üçün nə
etmək lazımdır? Bu sualda qoyulan məsələni həll
etmək üçün ali məktəblərdə biri digəri
ilə əlaqədar olan bir neçə istiqamətə diqqət
yetirilməsi lazım gəlir. Əvvəla, bu hal daha
çox ali məktəblərdə təlim-tərbiyə
prosesində tələbə gənclərdə təfəkkür
müstəqilliyinin inkişaf etdirilməsinə müsbət
təsir edən hansı yol və vasitələrdən istifadə
edilməsi ilə bağlıdır. Odur ki, bu istiqamətdə
həyata keçirilməsi vacib olan bəzi məqamlar üzərində
dayanmağı məqsədəuyğun hesab edirik.
Bu istiqamətdə vacib olan məsələlərdən
biri tədris prosesində tələbələrin müstəqil
işinə, onun təşkilinə, planlaşdırılmasına
və həmin işlərə müəllim tərəfindən
edilən kömək və nəzarətin məzmun və
mahiyyətinə xüsusi diqqət yetirilməsindən ibarət
olmalıdır.
Xarici ölkə universitetləri və ali
məktəblərində tətbiq edilən və çox
böyük səmərə verən formalardan biri tyutorlar, məsləhətçi
müəllimlərin tələbələrin müstəqil
işinin təşkilinə kömək göstərməsi
ilə bağlı təcrübədir. Həmin ali məktəblərdə
adətən, mühazirədə elmin çox mürəkkəb
problemləri, yaxud dərslikdə olmayan hissələr əhatə
edilir. Qalan bütün məsələlər tələbələr
tərəfindən müstəqil öyrənilir. Müəllimlər
mühazirə fənninə maraq oyatmalı, tələbələri
müstəqil işə yönəltməli, onların bu sahədəki
fəallığını artırmalıdır. Təsadüfi
deyildir ki, bir sıra inkişaf etmiş ölkələrin ali
məktəblərində tələbələrin müstəqil
işinə ümumi tədris vaxtının 60%-dən
artıq hissəsi həsr edilir. Müəllim qabaqcadan tələbələrə
xəbər verir ki, məhz hansı material, hansı həcmdə
və nə vaxta qədər işlənib
hazırlanmalıdır. Tələbələrin idrak fəallığını
artıran mühazirələrin yüksək keyfiyyəti bir
sıra amillərdən asılıdır. Mühazirə
materialının yaxşı mənimsənilməsini şərtləndirən
mühüm amillərdən biri mühazirələrlə tələbələrin
müstəqil işinin üzvi surətdə əlaqələndirilməsi,
koordinasiyasıdır.
Praktiki məşğələlərin məqsədi
mühazirə materiallarını möhkəmləndirmək
və tələbələrdə problemi kollektiv həll etmək
qabiliyyəti, tənqidi təfəkkür və müstəqil
işləmək bacarıq və vərdişləri
aşılamaqdır.
Təəssüf ki, bizim ali məktəblərin
praktikasında problemin kollektiv həlli ilə bağlı məsələyə
kifayət qədər fikir verilmir. Bu bir tərəfdən
ixtisasa yönəltmək baxımından, digər tərəfdən
isə elmi tədqiqat fəaliyyətini canlandırmaq, o sahədə
tələbələrdə lazımi bacarıq və vərdişlər
yaratmaq üçün vacibdir. Seminarların keçirilməsi
forması müxtəlif ola bilər. Yaxşı olardı ki,
belə seminar məşğələlərində tələbələr
sayca çox az - yəni kiçik qruplarla olsun. Həm də
bu zaman tələbənin hansı problemlə bağlı ədəbiyyatı
müstəqil seçməsinə, referatlar, məruzələr
hazırlayaraq ümuminin müzakirəsinə verməsinə
diqqət artırılsın, yaxşı olardı ki, seminar
diskussiya şəklində aparılsın. Onun məqsədi
həm də tələbələrdə müstəqil
intensiv əqli fəaliyyət bacarıq və vərdişlərini,
informasiyanı qiymətləndirmək, tərkibləşdirmək
və tətbiq etmək, gələcək peşə fəaliyyətini
hesaba almaqla problemi müzakirə etmək və optimal həllini
tapmaq qabiliyyəti formalaşdırmaqdan ibarətdir. Təlim,
hər şeydən əvvəl, tələbələrin
özlərinin səyinin nəticəsi olmalıdır ki,
biliklərin səmərəli qazanılmasına, həmçinin
də şəxsiyyətdə arzu edilən keyfiyyətlərin
formalaşmasına gətirib çıxarsın. Professional
hazırlığın yüksək səviyyəsini təmin
etməklə yanaşı, təlim prosesi şəxsiyyətin
inteqral keyfiyyətlərinin formalaşmasını, xüsusən
də müstəqilliyini və təfəkkür mədəniyyətinin
formalaşmasını təmin etməlidir.
Təlim prosesində müstəqil işlərin
səmərəli təşkili eyni zamanda tələbələrin
əqli keyfiyyətlərinin, ümumən intellektual qabiliyyətlərinin
inkişafı üçün mühüm şərtdir. Bu
cəhətdən bütün təhsil illərində məsləhətçi-müəllimlərin
bir neçə tələbə ilə müntəzəm surətdə
məşğələ aparması çox vacibdir.
Tələbələrdə təfəkkür
müstəqilliyini tərbiyə etmək üçün ali
məktəb dövründə xüsusi istedadlı tələbələri
bir qrupda birləşdirərək onlarla daima fərdi məşğul
olmaq üçün yüksək istedada malik professor və
müəllimlərin seçilməsi və bu işə cəlb
edilməsi də çox əhəmiyyətlidir. Belə tələbələri
məcburi kurslarla yükləmək yox, onların
istedadının maksimal inkişafına çalışmaq zəruridir.
Bu bir tərəfdən də təlimin fərdiləşdirilməsinə
diqqəti artırmağı tələb edir. Təlim
prosesini fərdiləşdirən vasitə kimi
qarşılıqlı təlimi qəbul etmək olar. Bu,
qarşılıqlı təlim
iştirakçılarının tərəflərindən hər
biri üçün istər ümumən təfəkkürün,
istərsə də müstəqilliyin inkişafı
baxımından olduqca faydalıdır.
Təfəkkür müstəqilliyinin
inkişafı və tərbiyəsi üçün müstəqil
işlərin başqa növləri ilə yanaşı, qrup
halında müstəqil iş forması da mühüm əhəmiyyət
kəsb edir. Bu iş formasından 3-5 nəfərlik qruplarda
istifadə etmək olar. Burada həm kollektiv surətdə məsələ
həll etmək, həm də problemlə bağlı fərdi-müstəqil
iş zamanı qazanılmış nöqteyi-nəzərlərə
görə müzakirə keçirmək olar. Unutmaq olmaz ki,
müasir təlim sistemi üçün tələbələrin
fəallaşdırılmasının yeni forma və
metodlarının axtarılması əsas məsələdir.
Məlum olduğu kimi, müstəqillik müxtəlif həyat
situasiyalarının, xüsusən də məqsədyönlü
təlim prosesinin təsiri altında formalaşır.
Müasir pedaqogika belə bir mövqedən
çıxış edir ki, müəllim təlim prosesini təşkil
edərək və buna müvafiq surətdə onu idarə etməklə,
qarşıya qoyulmuş məqsədə, o cümlədən
də öz yetirmələrində müstəqilliyin səviyyəsinə
əsaslı təsir göstərə bilər. Lakin bu məqsədə
nail olunması üçün bir sıra amillərin kompleks
halda nəzərə alınması lazımdır. Məlumdur
ki, sual təfəkkürün fəaliyyətə gəlməsi
üçün vacib şərtdir. Lakin heç də hər
növdən olan sual bu funksiyanı yerinə yetirmir. Xüsusən
də təfəkkürün müstəqilliyini
"oyatmaq" üçün sualların məzmunu və
qoyuluşuna xüsusi tələblər qoyulur. Odur ki, təlim
prosesində müəllimin istifadə etməli olduğu sual
və göstərişlərin xarakterini bilmək müstəqilliyin
təşəkkülü və inkişafı
baxımından son dərəcə əhəmiyyətlidir.
Yeri gəlmişkən, bir cəhəti də qeyd edək ki,
bu məqsədə xidmət edəcək sualların verilməsi
müəllimdən xüsusi səriştə və qabiliyyət
tələb edir. Hər müəllim bunun öhdəsindən
gəlmək iqtidarında olmur. Təsadüfi deyildir ki,
İngiltərədə xeyli sayda müəllimlərin
qarşısında belə bir tələb qoyulmuşdur ki,
öz yetirmələrinə onların müstəqil
düşüncəsini inkişaf etdirə bilən,
onları axtarışa yönəldən suallar versinlər.
Təəssüf ki, müəllimlərin yalnız 2%-i bu vəzifənin
öhdəsindən gələ bilmişdir. Bu faktın
özü bizdə bu istiqamətdə vəziyyətin necə
olması ilə bağlı təsəvvür yaratmaq
üçün yəqin ki, kifayət edər.
Bəs, bu məqsədlə istifadə
edilən sual və göstərişlər nəyə
yönəlməlidir? Bununla əlaqədar olaraq məşhur
rus psixoloqu L.S.Viqotskinin "tədrici kömək"
ideyasını xatırlamaq yerinə düşərdi.
L.S.Viqotskinin fikrincə, uşağın iki inkişaf səviyyəsi
vardır. Onun "aktual inkişaf" səviyyəsi
adlandırdığı səviyyədə olan uşaq
müəyyən tapşırıqları müstəqil
olaraq yerinə yetirir. "Yaxın inkişaf sahəsi"
adlandırdığı səviyyə üçün səciyyəvi
cəhət odur ki, uşaq ona verilmiş
tapşırıqları müstəqil deyil, yalnız köməkçi
suallar, misallar, müəyyən nümunələr əsasında
həll edə bilər. Təlim prosesində məhz belə
bir yaxın inkişaf sahəsi yaradılır, sonra isə o,
aktual inkişaf səviyyəsinə keçir. Yəni, təlim
uşaqların idrak fəaliyyətini o dərəcədə
inkişaf etdirməlidir ki, müəyyən dövr
keçdikdən sonra onların özləri lazımi bilikləri
müstəqil olaraq mənimsəməyə müvəffəq
olsunlar, kənar köməyə o qədər də ehtiyac
hiss etməsinlər. L.S.Viqotskinin uşağın inkişaf səviyyəsi
ilə bağlı burada xatırladılan ideyası istənilən
yaş dövrünə aid edilə bildiyindən və təlim
prosesində nəzərə alınması vacib olduğundan
hesab edirik ki, tələbələrin təlim prosesində də
bu cəhətə diqqət yetirilməlidir.
Elə isə, onda hansı sual və
göstərişlərdən istifadə etməklə
yaxın inkişaf sahəsi yarada bilərik və bundan sonra
"aktual inkişaf" səviyyəsinə nail olarıq?
Məsələnin bu cəhətini
aydınlaşdırarkən, yəni köməyin xarakterini
müəyyən edərkən görkəmli pedaqoq,
riyaziyyatçı D.Poyanın daxili və xarici kömək
ideyasına diqqət yetirmək lazım gəlir. Daxili kömək
elə sual və göstərişlərdən ibarət olur
ki, onların müəyyən hissəsi yalnız baxılan məsələ,
şərait üçün deyil, eləcə də bir
çox başqa məsələlər, hətta demək olar
ki, müxtəlif tip məsələlərin həlli
üçün alət rolunu oynaya bilər. Həll etdiyi məsələ
ilə ciddi maraqlanan və bu tip suallarla tanış olan hər
kəs ehtimal ki, həmin köməyi özü-özünə
göstərə bilər.
Xarici köməyə gəldikdə isə
o, konkret situasiya, konkret məsələ ilə bağlı
konkret fikri əməliyyata təhrik etdiyindən metodoloji
suallarla çox zəif əlaqədardır və məsələni
həll edənin özü - özünə belə bir
kömək etmək imkanı son dərəcədə
aşağıdır. Təfəkkür müstəqilliyinin
təşəkkülü və inkişafı
baxımından daxili kömək olduqca faydalıdır.
Çünki elə kömək zamanı istifadə edilən
sual və göstərişlər bir neçə təkrardan
sonra interiorizasiya prosesi nəticəsində daxilə
keçir və nəhayət, məsələ həll edən
şəxs müstəqil olaraq müvafiq suallar qoymaqla öz
təfəkkürünü tənzim edə bilər. Məsələn,
"Oxşar naməlumu hansı məlumların köməyi
ilə müəyyən etmək olar? Hansı şərtlərdən,
şəraitdən belə nəticə çıxarmaq olar?
Hələ istifadə etmədiyiniz verilənə xüsusi
diqqət yetirin" və s.
Göründüyü kimi, əgər
L.S.Viqotskinin ideyası təlim prosesində bizi nəyə
yönəlməyə istiqamətləndirirsə, D.
Poyanın ideyası necə yönəlməyə istiqamətləndirir.
Yəni hər iki cəhətə ciddi əhəmiyyət
verilməlidir. Əlbəttə, nəzərə almaq
lazımdır ki, bu, çox da asanlıqla müyəssər
olmur. Çünki belə bir mülahizə ilə
razılaşmaq olar ki, biz bunun qayğısına çox az
qalırıq ki, biliklərin mənimsənilmə prosesi elə
qurulsun ki, o eyni zamanda həmin biliklərin
yaranışına görə borclu olduqları qabiliyyətlərin
inkişaf prosesi olsun. Bu səbəbdən də canlı həyatın
hələ insan tərəfindən başa düşülməmiş
faktiki zənginliyi yalnız geniş "əyani nümunələr"
anbarı kimi, insan tərəfindən hazır, mənasız
əzbərlənmiş, məktəb həqiqətləri
şablonu kimi istifadə olunur.
Bu isə təsadüfi deyildir.
Çünki ənənəvi təlim üsulları gənc
nəsildə idrak fəallığını yüksəltmək,
onlarda tədqiqatçılıq qabiliyyəti
formalaşdırmaq istiqamətində yetərli imkanlara malik
deyildir. Həm də istər orta məktəblərdə, istərsə
də ali məktəblərdə təlim yalnız müəyyən
informasiyaları mənimsəmək, yadda saxlamaq və yeri gəldikdə
yada salmaq istiqamətində qurulur. Bununla əlaqədar olaraq
E.V.Vandışeva özünün "Riyaziyyatın tədrisində
tələbələrdə təfəkkürün
inkişafı" adlı məqaləsində yazır:
"Adətən ali riyaziyyat üzrə praktiki məşğələlərin
ənənəvi metodikası belədir: məsələni həll
etmək üçün zəruri olan nəzəri material təkrar
olunur, müəyyən tip məsələlər lövhədə
həll edilir, bəzən müstəqil həll etmək
üçün, həm də bir qayda olaraq bütün qrupa
eyni analoji məsələlər verilir. Beləliklə, tələbələrin
bir hissəsi məsələni müstəqil həll etməyə
cəhd edir və bəziləri məsələ lövhədə
həll edilməmişdən qabaq buna müvəffəq
olurlar; tələbələrin digər hissəsi (bəzən
əksəriyyəti) "həlli ya lövhədən, ya da
qonşusunun dəftərindən köçürür".
Bu isə son nəticədə gənc nəslin məsələlərə
hərtərəfli yanaşmaq, müxtəlif problemlərdən
baş çıxarmaq istiqamətində inkişafına,
heç şübhəsiz, mənfi təsir göstərir.
Burada çox mühüm olan bir cəhət nəzərə
alınmır, məşhur riyaziyyatçı L.Eylerin təbirincə
desək, bu mühüm cəhəti belə ifadə etmək
olar: "Nə vaxt ki, məsələni başqası həll
edir, hər şey aydındır, elə ki, özün həll
edirsən, heç bir şey alınmır". Bu, heç
şübhəsiz, onunla bağlıdır ki, müstəqil
düşünmək, nəyisə axtarmaq, tapmaq, tətbiq
etmək, axtarılanı, tətbiq ediləni, tapılanı
dərk etməkdən, anlamaqdan, başa düşməkdən
qat-qat çətindir. E.V.Vandışevanın təsvir
etdiyi situasiya hələ rast gəlinən halların
yaxşı tərəfidir. Çox vaxt tələbə
hansısa məsələni düz həll edib-etmədiyini
verilən cavaba görə müəyyən edir. Bununla əlaqədar
görkəmli rus alimi A.P.Minakov qeyd edir ki, həyatımda iki
dəfə tələbələrə məsələni səhv
cavabla vermiş və tələbələri yoxlamış,
onlar məsələni həmin səhv cavaba uyğun olaraq həll
etmişlər. Sanki tələbələrin bu situasiyada cavaba
görə fəaliyyət göstərmələrinin səbəbini
izah etməyə çalışırmış kimi,
K.A.Slavskaya yazır: "Bizlərdən kim çətin məsələ
ilə qarşıladığımız zamanları
xatırlamır. Belə hallarda məsələ
kitabının cavablar yazılmış axırıncı səhifəsini
açırdıq, yaxud da qonşuya qaçırdıq ki, həllin
doğruluğuna inanaq. Lakin gündəlik həyatda,
istehsalatda, elmdə hər addımda elə məsələlərlə
qarşılaşırıq ki, hazır cavab yoxdur.
Uşaqlıqdan hər şeyə hazır cavaba malik
olmağa adət etdiyimizdən, belə məsələlərlə
qarşılaşdıqda biz "əliyalın" hərəkət
edirik. Heç demə, düşünməyi, fikirləşməyi,
cavabı özümüz tapmağı bacarmırıq, buna
adət etməmişik".
Müxtəlif tərəflərdən
qüsurlarını qeyd etdiyimiz belə "ağıl"
hər kəsə tanışdır. "Bu - pedant -
doqmatikdir, hansı ki, o hər bir şey haqqında yalnız
başqa adamların dedikləri, yaxud yazdıqları ilə
maraqlanır. Şeylərin özü ilə qətiyyən
maraqlanmır. Məlum olur ki, real gerçəklik "elmi dilə"
bürünmüş "mütləq
anlayışlardan" və adi təsəvvürlərdən,
başqa adamların sözlərindən toxunmuş qalın pərdə
ilə ondan gizlədilmişdir.
Real aləm, real şeylər, hadisələr,
proseslər aləmi onun üçün daimilik "şey
özündələr aləmi" olaraq qalır. Baxmayaraq
ki, əks görünüş-zahiri mürəkkəblik,
aydın olmayan çoxşaxəli erudisiya və dərin
fikirli olmaq təsiri yaratmağı xoşlayır, belə
ağıl (o isə asan və çox erkən formalaşır)
çox bəsitdir".
Burada qeyd edilən mülahizə təlim
prosesindəki nöqsanlarımızı yüksək
adekvatlıq dərəcəsində əks etdirdiyi
üçün biz iqtibas həddini də keçməyi
lazım bildik.
Bu nöqsanların dəhşətli tərəfi,
həm də ondan ibarətdir ki, "bütün həyatı
boyu öyrənilənlərin çərçivəsində
qalan, özü isə həyatda heç nəyi öyrənməyi
bacarmayan, bilməyən nadan kimi böyüyən belə"
insanlar hansısa vəzifədə oturur və orada yeniliyə,
inkişafa əngəl olan nəhəngə çevrilir. Ən
dəhşətlisi isə onların müəllim kimi fəaliyyət
göstərmələridir. E.V.Jlenkovun sərrast ifadəsi ilə
desək, belə müəllimlər "öz nümunəsində,
özününkünə oxşar ağıllar
formalaşdırır. Hələ o, elm aləminə
düşürsə, onda bu sənəti müəllimlərə
öyrətməyə başlayır, həm də müəllimləri
ona inandırmağa çalışır ki, elm məhz
hazır həqiqətləri təkrar etməkdən ibarətdir.
Və oxşar ağla malik adamların yenidən genişlənmiş
istehsalı ilə dairə qapanır".
Yəqin ki, şərhə ehtiyac yoxdur. Bu
cəhət müəyyən mənada real vəziyyəti əks
etdirir.
Müasir cəmiyyətdə baş verən
sosial-iqtisadi və siyasi dəyişikliklər digər sahələrdə
olduğu kimi, təhsil sahəsində də bir tərəfdən
müəyyən çətinliklər yaratmış, digər
tərəfdən isə onun forma və məzmununa ciddi təsir
göstərmişdir. Deməli, bu sahədəki çətinlikləri
aradan qaldırmaq və respublikamızda yüksək
ixtisaslı mütəxəssis kadrlara olan ehtiyacı ödəmək
məqsədi ilə də bir sıra başqa xarakterli tədbirlərin
həyata keçirilməsi zəruridir.
Təcrübə göstərir ki,
çox vaxt təhsil müəssisələri bu günün
vəzifələrini yerinə yetirən mütəxəssislər
hazırlayır. Lakin cəmiyyətin hazırki obyektiv
inkişaf şəraiti tələb edir ki, ali məktəb məzunları
yalnız bu günün vəzifələrini deyil, həm də
perspektivdə qarşıya çıxa biləcək mürəkkəb
problemləri də həll etməyə qabil olsunlar. Yəni
ali təhsil sistemi elə qurulmalıdır ki, o, yaxın gələcəkdə
baş verə biləcək dəyişiklikləri nəzərə
almaqla mütəxəssis hazırlamağı təmin edə
bilsin. Bunun üçün, ilk növbədə, ali məktəbdə
təlim prosesinin elmi təşkilinə diqqət yetirilməlidir.
Bu isə, öz növbəsində, ali məktəbin
hazırlayacağı mütəxəssisin modelləşdirilməsini
tələb edir. Bu bir neçə mərhələdə həyata
keçirilir:
- elmi-texniki, iqtisadi və sosial proqnozlardan
çıxış edərək hazırlanan profil üzrə
mütəxəssisin həll edəcəyi məsələlərin
məzmun və həcminin müəyyən edilməsi;
- müəyyən edilmiş həcmin
müxtəlif ixtisas və ixtisaslaşmalar arasında
bölünməsi;
- bunların hər biri hüdudunda gələcək
mütəxəssisin bilik və vərdişlərinin həcminin
müəyyən edilməsi (nəyi bilməli və
bacarmalıdır);
- ali təhsil müəssisəsində təlimin
əsas parametrlərinin müəyyən edilməsi (fənlərin
öyrənilməsi ardıcıllığı, onların həcmi
və s.).
Tədqiqatçıların fikrincə,
modelin işlənilməsində əsas çətinlik
mütəxəssisin həll edəcəyi məsələlərin
məzmun və həcminin təhlili ilə
bağlıdır. Fikrimizcə, bu təbiidir, lakin bu, məsələnin
bir tərəfidir. Çünki elm bir yerdə dayanıb
durmur və elmi tövsiyələr, proqnozlar daim dəyişir,
təkmilləşir, tamamlanır. Digər tərəfdən,
müasir dövrdə elmi informasiyaların kəmiyyəti
sürətlə artır, biliklər tez köhnəlir, yeni
şəraitin tələblərinə cavab vermir, həm də
elə yeni sahələr meydana gəlir ki, universiteti bitirdiyi
vaxt mütəxəssis obyektiv olaraq həmin sahələr
haqqında heç nə bilmir. Müasir dövrün, tərəqqinin
inkişaf sürətinin səbəb olduğu bu nəticə
kadr hazırlığı işində nəzərə
alınmalı olan başlıca məsələlərdəndir.
Hər hansı profil üzrə mütəxəssis
modelinin formalaşması təhsilin məzmununun müəyyən
edilməsinə də elmi cəhətdən əsaslandırılmış
şəkildə yanaşmağa imkan verir. Elmi ədəbiyyatda
öz əksini tapmış müasir nəzəri təsəvvürlərə
görə təhsilin məzmununun formalaşmasının
üç əsas səviyyəsi mövcuddur: ümumi-nəzəri
təsəvvür, tədris fənni və tədris
materialı səviyyələri.
Əlbəttə, bu üç səviyyəyə
çox vaxt sosial sifarişin pedaqoji modeli kimi baxırlar və
şübhəsiz ki, burada təhsilin məzmunu sosial
sifarişin təhsilin baxılan konkret sferasının
qarşısında əsas vəzifə kimi duran tələblərini
təcəssüm etdirir. Ali təhsil üçün belə
məzmun, o konkret amillərlə, şəraitlə və
xüsusiyyətlərlə müəyyən olunur ki, onlar
baxılan profilli mütəxəssislərin fəaliyyətini
xarakterizə edir.
Təhsilin məzmununun
formalaşmasının bütün səviyyələrində
ali məktəblərdə professional hazırlığın
mütəxəssisin hazırlığının son nəticəsinə
yönəlmə iştirak etməli və konkretləşməlidir,
özünə isə müvafiq məzmunun mənimsənilməsi
üzrə tələbənin təlim fəaliyyətinin
mükəmməl təşkilinin qanunauyğun nəticəsi
kimi baxılır.
Təhsil müəssisələrinin fəaliyyəti
də bu istiqamətdə təşkil olunmalı və qiymətləndirilməlidir.
Təcrübə göstərir ki, kadr
hazırlığı ilə bağlı bu istiqamətdə
də həlli vacib olan bir sıra problemlər vardır. Bu
problemlərin bir qismi tədris planları və proqramları
ilə bağlıdırsa, digər qismi ali məktəblə,
onun məzunlarının sonrakı fəaliyyətinin əlaqələndirilməsi
istiqamətində mövcud olan vəziyyətə
aydınlıq gətirilməsi ilə bağlıdır.
Tədris planlarına salınan fənlərin
bir qismi ya gələcək mütəxəssisin işləyəcəyi
sahədə ona lazım olan bilik və bacarıqların
formalaşdırılması istiqamətində ümumiyyətlə
gərəkli deyil, ya da həmin fənlər ixtisasın tələblərinə
uyğun tədris olunmur. Kadr hazırlığının
çevikliyinin təmin edilməsi üçün
mühüm şərtlərdən biri də ali məktəb
məzunları ilə adekvat əlaqələr qurulması ilə
bağlıdır. Bu əlaqə bir tərəfdən
mütəmadi olaraq tədris planları və proqramlarına
lazımi korrektələr edilməsi, onun vaxtında sosial sifarişin
tələblərinə cavab verməsinə xidmət edirsə,
digər tərəfdən dəyişən şəraitə
uyğun olaraq mütəxəssisə lazım olan yeni praktik
bilik və bacarıqlar kompleksinin müəyyən edilməsi
üçün zəmin yaradır. Növbəti məqalədə
bu məsələlərə geniş
toxunacağımızı nəzərə alaraq, burada sadəcə
mövcud vəziyyəti vurğulamaqla kifayətlənməyi
məqsədəuyğun hesab edirik.
Rövşən
CAVADOV,
BDU-da
qış imtahan sessiyasının
keçirilməsi
üzrə qərargahın
nəzdində apelyasiya komissiyasının üzvü,
İsmayıl
ƏLİYEV,
BDU-da
qış imtahan sessiyasının
keçirilməsi üzrə qərargahın sədri
Azərbaycan
müəllimi.- 2013.- 19 aprel.- S.6.