Uşaqlar məktəbə gedənədək
nələri bilməlidirlər?
Bu sual demək olar ki, valideynlərin əksəriyyətini düşündürür. Hətta, "Övladım 100-ə qədər sayır, bütün hərfləri tanıyır, çoxlu şeir və nağıllar öyrənsə də məktəbdə dərslərini qavramaqda çətinlik çəkir" deyən valideynlərin necə böyük təlaş və həyəcan keçirdiklərinin də dəfələrlə şahidi oluruq. Məktəbə ilk dəfə qədəm qoyan balacalara gəldikdə isə dərs prosesində qarşılaşdıqları çətinliklər onları həm zehni, həm də fiziki cəhətdən yorur və qısa bir müddət ərzində təhsil müəssisəsinə alışmasını ləngidir.
Bu gün "yaddaş məktəbi"ndən "düşüncə və təfəkkür məktəbi"nə keçid uşaqlara fərqli yanaşmanı tələb edir. Təsadüfi deyildir ki, son illər müəllimlər tərəfindən də məhz uşaqlara şəxsiyyət kimi yanaşılır. Valideynlər də övladlarının məktəbə getməsinə bir, iki il qalmış onları məktəb təliminə hazırlamağa başlayırlar. Nəticə isə əksər vaxtlarda yuxarıda qeyd etdiyimiz kimi o qədər də ürəkaçan olmur. Uşaqlarında nitq inkişafını, diqqət, yaddaş, təfəkkür, təxəyyül və digər psixi xüsusiyyətləri, həyati bacarıqları formalaşdırmaq əvəzinə onlara əsasən mahiyyətini başa düşmədikləri müəyyən şeyləri öyrətməyə, əzbərlətməyə çalışırlar. Digər bir məsələ isə uşaqların məktəb təliminə hazırlığının hansı formada həyata keçirilməsidir. Yəni, valideyn seçim qarşısında qalır, bilmir ki, övladlarını uşaq bağçasının məktəbəqədər hazırlıq qrupuna və ya ümumtəhsil müəssisəsinin məktəbəhazırlıq qrupuna, yoxsa müxtəlif adlar altında fəaliyyət göstərən məktəbəqədər hazırlıq kurslarına qoysun. Bəzi valideynlər əksinə, uşaqlarını məktəb təliminə özləri hazırlamaq istəyirlər. Bəs görəsən bunlardan hansı uşaqların məktəb təliminə hazırlığında daha effektiv nəticə verə bilər? Ümumiyyətlə, uşaqlar məktəbə gedənədək nələri bilməlidirlər? Elə psixoloq və pedaqoqumuzla söhbətimizdə də bu məsələlərə aydınlıq gətirməyə çalışdıq. Onların fikirlərini bilmək, düşünürük ki, valideynlərimiz, bütövlükdə oxucularımız üçün də maraqlı olar.
Hüseyn
XƏLİLOV,
Qafqaz Universitetinin psixoloqu
Məktəbə psixoloji hazırlıq uşaq
həyatının ən önəmli dövrlərindən biridir. I sinfə daxil olacaq uşaqlarla psixoloji hazırlığın təşkil
edilməsi mühüm yerlərdən birini tutur. Y.L.Kolominski
şəxsi hazırlıq, intellektual
hazırlıq və sosial-psixoloji hazırlığı
məktəbə psixoloji
hazırlığın əsası hesab edir. Bu dövrdə
hazırlığın önəmli hissəsi kimi oyun əsas fəaliyyət
formasıdır. Uşaq yeddi yaşa
qədər üç mühüm
mərhələni keçir: ümumi insani dəyərləri
mənimsəmək, onu dərk etmək və
ətraf aləmi emosional şəkildə
öyrənmək. Üç yaşdan yeddi yaşa qədər
uşağın idrak, iradi
və emosional inkişafı üçün yeni
imkanlar yaranır. Yalnız yeddi yaşın başlanğıcında nəzəri
təfəkkür formalaşmağa
başlayır. Yaşıdları ilə ünsiyyətə
girmək qabiliyyəti təlim fəaliyyətinə keçid üçün
yetərli olur. İxtiyari
diqqət təlim materiallarının mənimsənilməsi,
iradi səy çətinliklərin aradan qaldırılmasına imkan
verir. Məktəbə
uyğunlaşmanın iki əsas yolu var. Biri hələ məktəbəqədər
yaş dövründə
uşağın tədricən oyun
prosesində təlimə alışması, digəri isə təlim fəaliyyətinin
müəyyən müddət oyun xarakteri daşıması ilə
bağlıdır.
Məktəbəqədər
hazırlıqda aşağıdakılara diqqət edilməlidir:
*
Uşağın məktəbə
kommunikativ hazırlığı
* Məktəbli mövqeyinin mənimsənilməsi
* Məktəb həyatı
haqqında bilik və təsəvvürlərin
yaranması
* Təlim fəaliyyətinin
çətinliklərinə alışmaq
* Təlim
motivasiyasının yaranması və tədricən möhkəmlənməsi.
Məktəb təliminin
başlaması ilə uşağın davranışına təsir
edəcək amillər də dəyişir. Belə
ki, gün rejiminin dəyişməsi - səhər tezdən
yuxudan durmaq, ev tapşırıqlarını hazırlamaq,
əşyalarını səliqəli saxlamaq
kimi məsuliyyətlər qoyulur
uşaq qarşısında. Əgər bu proseslər məktəbəqədər
hazırlıq dövründə düzgün
qurulmayıbsa, uşaq üçün
müəyyən çətinliklər yaranacaq.
Məktəbəqədər hazırlıqda artıq uşaqda 1-ci sinfə aid ilkin məlumatlar
formalaşdırılmalıdır. Onlar
fiqurları, rəngləri, səbəb-nəticə əlaqələrini,
ümumi və xüsusiləşdirməyi
bacarmalıdırlar ( məsələn, suda və quruda yaşayan heyvanları, meyvələrin rəngini,
dadını, meyvələrlə bitkiləri ayırmaq kimi və s.). Bunlarla tanış olmayan uşaq ilk dəfə gəlir
məktəbə və adaptasiya ola bilmir. Bu
da uşağı gərginliyə
salır. Məktəbə getməmişdən əvvəl
istədiyi vaxt oynayan uşaq bundan qismən məhrum
olur. Həmin prosesə uşağı yavaş-yavaş alışdırmaq
lazımdır.
Uşağın məktəb
həyatı bütövlükdə müəllim şəxsiyyəti
ilə əlaqədar olur. Müəllimin
məktəbdəki mövqeyi birbaşa təlimlə bağlıdır. Onlar daha ciddi
və daha işgüzar
bir münasibətdə olurlar.
Bağçadakı tərbiyəçinin mövqeyi
isə daha mülayim,
mehriban olur və uşaq üçün bir növ valideyni
əvəz edən bir rolu
xatırladır. Bu rolların dəyişilməsi
də uşaq üçün
yeni bir sosial şəraitin olması deməkdir. İbtidai sinif müəllimləri
1-ci sinfə daxil olan uşaqlara fərdi yanaşmağı
bacarmalıdırlar. Hər bir uşaq məktəbə yeni
bir mədəniyyət, yeni
bir münasibət gətirir.
Məktəbə
hazırlığın əsas xüsusiyyətlərini
konkretləşdirsək, məktəb proqramının mənimsənilməsi
üçün lazım olan
bilik, qabiliyyət, motivasiya
və davranışın optimal səviyyəyə
çatdırılmasını aid etmək
olar. Bura əqli fəaliyyət, idrak prosesləri, maraqları, diqqət və hafizənin xarakterik
xüsusiyyətlərini də aid etmək
olar. Məktəbə hazırlıqda uşaq fəaliyyətini iradi
tənzimləməyi bacarmalıdır. Bunun üçün uşaqları rollu,
təlim xarakterli oyunlarla
həmin prosesə hazırlamaq lazımdır.
Məsələn, 6
yaşı tamam olmayan
məktəbəqədər hazırlıq qrupuna
gedən bir
uşağı müəllim: "Gah stolun altına girir, gah sumkasından nə
isə cıxarır", -deyə idarəolunmaz bir tip adlandırırsa,
günahı uşaqda axtarmaq
yanlış olar. Əslində onu cəzalandıran, ona
qışqıran, onu gücsüz
edən təlim prosesinin gedişatına
nəzər salınmalıdır. Öncə
uşağın stolun altına niyə
girdiyinin psixoloji səbəbləri
araşdırılmalı və sonra tədbirlər
görülməlidir. Bu cür
uşaqların dərsə qarşı qayğıları, qorxuları
olur. Bunları məktəb psixoloqu ilə müəllim birlikdə aradan qaldırmalıdır. Bu
çətinlikləri aradan qaldırmadan
1-ci sinifdə hec bir nəticə əldə etmək olmayacaq.
Uşaqlara yüksək səviyyəli bilik verərkən, onlara
vərdiş və bacarıqlar öyrədərkən
özləri də undulmamalıdır. Yəni, yaşlıların vəzifəsi uşağı
öyrətmək, tərbiyə vermək, uşaqların borcu isə öyrənmək, sözə baxmaqdan ibarət deyildir. Artıq qarşımızda yeni bir şəxsiyyət
yetişir və formalaşır.
Məktəbəqədər
hazırlıqda məktəb həyatı ilə bağlı
oyunlar keçirilməlidir. Məsələn,
indi dərsdir, özünü necə aparmaq
lazımdır? İndi tənəffüsdür.
Uşaqlar müəyyən qədər təcrübə
qazandıqdan sonra oyun
qaydaları bir qədər mürəkkəbləşir.
Oyun təxminən dərsdə, tənəffüsdə
olduğu kimi qurulur.
Məktəb həyatına
başlamamışdan əvvəl
uşaqda məktəb həyatına
psixoloji identifikasiya başlayır: "Mən daha uşaq deyiləm,
artıq məktəbliyəm". Məktəb həyatına
identifikasiya uzun və
ziddiyyətli bir prosesdir.
Valideynlər və tərbiyəçilər uşaq
qarşısında sosial mövqelərini kəskin şəkildə
qoymamalıdırlar. Onlar hesab
edirlər ki, məktəb həyatına başlayan uşaqlar daha oyun (qızlar kukla oynatmamalı, oğlanlar
oyuncaq maşın sürməməli)
oynamamalıdırlar. "Sən daha uşaq deyilsən, I sinif
şagirdisən. Özünü uşaq kimi aparmaq sənə yaraşmaz". Bu cür qeyri-real tələblər
uşağın imkanları ilə üst-üstə düşmür, onun təlim
maraqlarına və motivlərinə mənfi təsir göstərir. Eyni zamanda, uşağın özünüqiymətləndirməsini,
özünəinamını azaldır. Belə hallar məktəbəqədər
hazırlıq prosesi keçməyən,
əzizlənən, təriflənən, müəyyən qədər
eqoist
böyüyən uşaqlar üçün ağır keçir.
Yaxşı olar ki,
böyüklərin gözləmələri və tələbləri
reallığa uyğun, uşaq
üçün başa
düşülən olsun.
Bilirsiniz, məktəbə daxil
olmaqla uşağın
uşaqlığına son qoyulmur. Uşağa imkan verilməlidir ki, o, dərs prosesində şagird,
ondan kənarda isə uşaq
olsun. Lakin o, məktəbə getməmişdən əvvəl
onun məktəbə daxilən hazır
olmasına kömək etmək lazımdır. Məktəbəqədər
təhsilin, o cümlədən
uşaqların məktəbə psixoloji
hazırlığının
mahiyyəti bu proseslərdə çox vacib bir məsələdir.
Məlahət ŞİRİNLİ,
Bakıdakı 132-134 nömrəli təhsil kompleksinin ibtidai sinif
müəllimi,
"Ən yaxşı müəllim" müsabiqəsinin
qalibi
Bu gün müəllimin,
eyni zamanda şagirdin qarşısında qoyulan
tələblər dəyişib. Müəllim dərs
prosesində uşağın fəallığını
yaxşı təşkil etməyi, sinifdə fəal təlim
mühiti yaratmağı
bacarmalıdır. Məktəb təliminə hazırlıq
zamanı valideyn, ilk
növbədə, öz
uşaqlarının daha hazırlıqlı
olması və müvəffəqiyyətlə oxuması üçün
onun bir sıra
keyfiyyətlərə yiyələnməsinə xüsusilə
diqqət yetirməlidir. Bu keyfiyyətlərə
məntiqi düşünmək və qavramaq,
mühakimə, müqayisə və təhlil etmək, işi sona qədər
çatdırmaq, diqqətli olmaq aiddir. Valideyn övladlarının nitqinin
aydınlığı və rabitəliliyinə, fikrini sərbəst, düzgün
ifadə etməsinə, müxtəlif sahələr üzrə
yaşa uyğun məlumatlılıq
səviyyəsini ehtiva edən bilik və bacarıqların nümayiş
etdirilməsinə imkan yaratmalıdır.
Üzümü valideynlərə tutub deyirəm ki, əgər
uşağınızın 3 yaşı varsa,
deməli artıq onun əqli qabiliyyətini
normal inkişaf etdirməyə
gözəl imkan yaranıbdır. Uşaqlarla pillə-pillə müxtəlif yolla sadə hesablama vərdişlərinə
yiyələnmək, nitqin, əqli qabiliyyətin
inkişafı, ətraf aləmlə tanışlıq sahəsində
işlərin aparılmasına başlanılmalıdır. Məsələn,
uşaq nənə-babanın və yaxud ata-ananın köməyi ilə
pazlları (hər hansı bir fiqurun qurulması üçün
istifadə olunan hissəciklər) quraraq müəyyən bir
fiquru düzəldir. Gələn dəfə
uşaq bunu özü düzəltməyə can atır. Bu zaman demək olar ki, ona kömək az edilir. Nəticədə uşaq
həmin fiquru artıq qısa bir müddətdə
özü müstəqil şəkildə
qurmağı bacarır. Bu əyləncəli
oyun uşağın məntiqi təfəkkürünün,
düşüncə tərzinin formalaşmasında əhəmiyyətli
rol oynayır.
Valideynlər
uşaqları ilə danışmalı, boş
vaxtlarını birlikdə keçirməli, müxtəlif mövzularda söhbətlər
aparmalıdırlar. Ata-analar
övladlarının onlara verdikləri
sualları bəzən qulaqardına vurur,
cavab vermir, bəzən
də hirslənirlər. Belə yanaşma
düzgün deyil. Verilən suallar isə gün ərzində kifayət qədər çox olur. Ata-analar əslində
övladlarına elə bir şərait
yaratmalıdırlar ki, onlar
öz fikirlərini düzgün
şəkildə çatdırmağı bacarsınlar,
maraqlandıqları müxtəlif mövzular,
baş verən hadisələr barədə
düşündüklərini, təəssüratlarını
bölüşə bilsinlər, nəyi isə birlikdə
müzakirə etsinlər. Dialoqları
"Nə üçün", "Bu bizə niyə lazımdır" digər
uşaqları maraqlandıra biləcək, onların məntiqi,
yaradıcı təfəkkürünün, ümumiləşdirmə
bacarığının və yaxud hər
hansı bir məsələ ilə
bağlı söhbət edərkən müstəqil olaraq müvafiq bir nəticəyə gəlməsinə kömək edə
bilən müxtəlif səpgidə suallar
ətrafında qurmaqla onlarda
zehni keyfiyyətlərin
formalaşmasına əhəmiyyətli dərəcədə
kömək edə bilərlər.
Valideynin uşağının gördüyü,
şahidi olduğu,
bilavasitə iştirakçısına çevrildiyi
hər bir hadisə barədə ondan məlumat almaq
bacarığı olmalıdır. Hər günlə
bağlı uşağın öz fikirləri
olmalı, gördüklərindən nəticə
çıxarmağı, ünsiyyət qurmağı
bacarmalı və yaxud ona müəyyən
təkliflərlə çıxış etmək üçün şərait
yaradılmalı, sərbəstlik verilməlidir. Bundan başqa, müəyyən
inkişafetdirici tapşırıq, test kitabçalarından, digər əlavə
vəsaitlərdən istifadə etməklə uşaqlarla xüsusi məşğələlər
keçmək olar. Məşğələnin müddəti isə 30 dəqiqə,
özü də fasilələrlə olmalıdır.
Biz müəllimlər təklif edərdik ki, yerli televiziya
kanallarımızda uşaqlarla, onların
məktəb həyatına hazırlıqları ilə bağlı müəyyən
verilişlər hazırlansın. Bilirsiniz
ki, kiçik
yaşlarında uşaqlar
görüb-götürməyə, öyrənməyə daha həvəsli olurlar. Məktəb
təliminə hazırlaşan uşaqlar üçün təhsil üzrə mütəxəssislərimiz,
tanınmış pedaqoqlarımız tərəfindən inkişafetdirici xüsusi disklərin
hazırlanması, düşünürük
ki, olduqca əhəmiyyətli
olar.
Uşaqlarını
məktəb təliminə hazırlamaq üçün valideynlərdən bəzisi
onları uşaq
bağçalarındakı məktəbəqədər və
ya ümumtəhsil müəssisəsinin
məktəbəhazırlıq qruplarına, bəziləri isə
müxtəlif adlar altında fəaliyyət
göstərən məktəbəqədər
hazırlıq kurslarına qoyurlar. Valideynlərin bir qismi isə övladları ilə evdə
özlərinin məşğül olmasına üstünlük verirlər. Əlbəttə,
uşağın kollektivçiliyə, digər
yaşıdları ilə birlikdə məşğul olmağa öyrəşməsində,
ünsiyyət qurmasında, məktəbə müəyyən
qədər hazır olmasında bağçalar
mühüm rol oynayır. Uşağın məktəb təliminə
hazır olmasında ümumtəhsil müəssisəsinin məktəbəhazırlıq
qrupunun rolu da danılmazdır.
Övladlarının
məktəbə hazırlığı ilə özü məşğul olmaq
istəyən valideynlərə demək istərdim ki, uşaqların həmin yaş
dövründə əqli inkişafında baş
verən proseslər onları artıq oxumağa
və öyrənməyə sövq edir. Bu isə uşaqların təkbaşına
bacaracağı iş deyil.
Valideynlər onlara dəstək olmalı,
kömək etməli və düzgün
istiqamətləndirməyi bacarmalıdırlar. Həmin dövr ərzində uşaqlarda
diqqət, hafizə, təfəkkür, təxəyyül kimi ən əsas idrak
prosesləri inkişaf edir.
Məhz həmin vaxt onların söz ehtiyatının zənginliyinə, nitqinin aydın və rabitəliliyinə, fikrini sərbəst, düzgün
ifadə edə bilməsinə xüsusi
diqqət yetirməlidirlər.
Samirə KƏRİMOVA
Azərbaycan
müəllimi.- 2013.- 13 dekabr.- S.6.