Uşaqlıq dövrünün davranış problemləri
Psixoloq məsləhəti
Hüseyn
XƏLİLOV,
Qafqaz
Universitetinin psixoloqu
Hirs
Həyatın erkən yaşlarında
yaşanan hisslərdən biri də hirsdir. Hansı səbəblərdən ortaya
çıxdığı əvvəlcədən bilinmir.
Bunun səbəbi fərdi fərqliliklər olduğu qədər
uşaqların qarşılaşdığı fərqli
hadisələr də ola bilər. Ona görə də uşağın o andakı
mövqeyi valideyn tərəfindən müəyyənləşdirilməyə
bilər. Ancaq qarşımıza
çıxan hirsli halların ortaq nöqtələri bizi
hirsin yaranma səbəbləri barədə xəbərdar edə
bilər. Uşaq və yeniyetmələrin
hirslə bağlı psixoloji-emosional vəziyyətlərini nəzərə
alıb psixoloqlar onu bir neçə mərhələyə
bölüblər.
Birinci əlamət uşaqlarda yaranan
qorxudur. İkinci əlamət isə hirsin
yaratdığı fizioloji dəyişikliklərdir: ürək
döyüntülərinin və tənəffüs sisteminin
pozulması, əllərin tərləməsi, qan
dövranının sürətlənməsi baş verir. Bunlar xaricdən görünmür, sadəcə fərdin
özü hiss edir. Hər iki əsas
bütün insanlarda eynidir. Üçüncü
əlamət hirs reaksiyalarıdır ki, eyni uşaqlarda fərqli
zamanlarda və fərqli hallarda baş verə bilər. Hirsin son əsası hirsi meydana gətirən hadisədir.
Hər uşaq üçün fərqli olan bu əsas
eyni uşaq üçün içində olduğu hal ilə
bağlı fərqlilik göstərə bilər. Hirsə səbəb olan ən əhəmiyyətli
təsir istənilən hədəfə çatmağın
qarşısının alınmasıdır.
Uşaqların istədiyi oyuncaqla
oynamasına icazə verilməməsi, anasının
yanından uzaqlaşması kimi bir çox səbəb hirs
yarada bilər.
Yaranan vəziyyətin hirsə səbəb
olub-olmamasını müəyyənləşdirən digər
bir əlamət isə yaşdır. Yaşa
bağlı olaraq uşaq öz dünyasında yeni bir
şeyi kəşf edərkən valideynin onu qorumaq məqsədi
ilə etdiyi müdaxilə uşaqda əngəllənmə
hissi yaradır və nəticədə uğursuzluq baş
verdikdə uşaq əsəbləşir. Yaş artdıqca hirsin ortaya çıxma tezliyi də
azalır.
Hirsin göstəricisi olan ümumi
ünsürlər var. Bunlardan biri valideynlərin uşaq
yetişdirmə stimullarıdır. Valideynlərin
uşaqlarına verdikləri cəzalar uşaqlardakı hirsin
şiddətini və ya aqressivliyin dərəcəsini dəyişdirir.
Uşaq işlətdiyi günahın
arxasınca verilən cəzanın səbəbini
anlamalıdır. Əks təqdirdə,
haqsızlığa məruz qaldığını zənn edərək
hirsin şiddətini daha da artıracaq və kənara da əks
etdirəcək. Belə hal da ruh
düşkünlüyünə səbəb olacaq. Cəzanın haqsız olduğunu düşünən
uşaq hirsini ya cəza verənin üstünə,
gücü çatmadığı halda isə özündən
zəif insanların və ya əşyaların üstünə
tökəcək. Ayrıca valideynlərin
verdikləri cəzalar uşaqların reaksiyalarını və
şiddətlərini müəyyənləşdirir. Uşağın istəyinə qarşı verilən
cəzanın şiddəti cəzanın tipindən daha əhəmiyyətlidir.
Qüvvətli bir istək qarşısında
yüngül cəzaya məruz qalan uşaq oxşar hallarda da
cəzaya baxmayaraq, eyni halı təkrarlayır. Çünki alacağı cəza istəyinin
qarşısını ala bilməz.
Amma qarşılaşacağı cəzanın
şiddəti istəyinin şiddəti ilə eyni olarsa, bu hal
təkrarlanmaz. Valideynlərin
stimullarının hirsin ortaya çıxmasına və
şiddətinin dərəcəsinə təsirli olan digər
hal isə model seçməkdə qarşımıza
çıxır. Uşaqlar ilk olaraq hərəkətlərinə
istiqamət vermək üçün model olaraq valideynlərini
seçirlər və onları təqlid edirlər. Valideynlərin hirsli vaxtlarında etdikləri hərəkətlər
uşaqlar üçün bir model təşkil edəcək.
Beləliklə, valideynlər istəmədən
də uşaqlarına təcavüzkarlığı öyrədə
bilərlər. Valideynlər verdikləri cəzada
çox sərt hərəkət etdikdə və ya
ortadakı halı qaldırmaq üçün sərt
reaksiyalar verdikdə uşaqdakı təcavüzkarlığın
şiddəti daha da artar. Bunun
üçün də uşaqlara qayğı ilə
yanaşmalıyıq.
Hirs fərqli şəkillərdə ortaya
çıxsa da uşaqlarda ümumi görülən reaksiya
şəkilləri var. Körpələr hirs
reaksiyalarını ibtidai fiziki hərəkətlərlə
göstərir. Dörd yaşından əvvəl hirs məqsədə
yönəlmiş olmaqdan daha çox, bir "partlama"
xarakterlidir. Dörd yaşından sonra isə
qazanılan təcrübələrə dayanaraq hirs
saylarında azalma görünür. Uşaq
göstərdiyi reaksiyanın kənardakılar tərəfindən
təsdiqlənmədiyini gördüyü zaman hirsini nəzarət
altına alır və küsmə, sifət göstərmə,
mızıldanma kimi reaksiyalar göstərməyə
başlayır və hirsləndiyi zaman əşya ilə hadisədən
intiqam almağa çalışır. Bunlara
dil də əlavə edilir. Uşaq hirsini
bildirmək üçün dilini də istifadə etməyə
çalışır. Məktəb
yaşına çatan uşaqlarda dil daha təsirli bir ifadə
şəklidir. Əvvəlcə istifadə
etdiyi fiziki təcavüzlərin çox reaksiyaya səbəb
olduğunu və təsdiqlənmədiyini görən
uşaq söyüş söymək, ya da lağ eləmək
kimi sözlü təsirdən istifadə etməyi seçə
bilir.
Valideynlərin uşaqlarının hirs
partlamalarının öhdəsindən gəlmək
üçün işlətdikləri bir çox yollar
vardır. Bu yolların müəyyənləşməsində
hirslərin sıxlığı və şiddəti rol
oynayır. Diqqət çəkiləsi
hal valideynlərin uşağın hirsli zamanlarında son dərəcə
sakit və mülayim olmalarıdır. Mühafizəkar
davranışlar göstərərək uşaqların
onları bir nümunə olaraq gördükləri
unudulmamalıdır. Bunların xaricində
uşaq qorunmalı və hər şeyi kəşf etmək
istəyəndə əngəllərlə
qarşılaşmamalıdır. Ancaq
aradakı balansı tənzimləmək lazımdır.
Qısqanclıq
Qısqanclıq sevilən bir insanın
itiriləcəyi qorxusu nəticəsində ortaya
çıxan bir hissdir. Bu hal ictimai həyatımızda
tez-tez rast gəlinən hisslərdən biridir. Bu ictimai hadisənin içində, ən azı,
üç insan vardır. Uşağın
özü, sevdiyi insan və son olaraq sevdiyini əlindən
alacağına inandığı insan. Bu
prizmadan baxdıqda, ümumiyyətlə, uşaq
üçün sevilən insan ana və anasını əlindən
alacağına inandığı üçüncü insan
- yeni doğulan qardaş-bacısıdır. Ancaq yeni doğulan uşağın yaşı
artdıqca, o da böyük qardaş-bacısını
qısqanacaq və ikitərəfli qısqanclıq
yaşanacaqdır. Uşaq hələ
müstəqilliyini qazanmadığına görə
qayğıya, nəvazişə və sevgiyə
möhtacdır. Öz işini özü
görə bilmir və ictimai əhatəsi də geniş
deyil. Bütün bunlar uşağın
ananın qayğı və sevgisinə möhtac olduğunu
göstərir və uşağı anaya bağlayır.
Ananın itirilməsi ehtiyacların
görülməməsi mənasına gəldiyi
üçün uşaq sahib olduqlarını itirəcəyi
qorxusunun təhriki ilə qısqanclıq hissini
yaşayır. Azyaşlı uşaqlarda
görünən qısqanclıq, ümumiyyətlə,
iki-beş yaş arasında ailəyə yeni gələn
körpə ilə ortaya çıxır. Uşaq əvvəlcə ona ayrılan zamanın və
sevginin bölünməsini, alışdığı ailə
həyatının dəyişilməsini qəbul edə
bilmir. Uşağın
anlayışıyla zamansız və lazımsız gələn
bu yeni uşaq onu qısqanclığa aparır. Uşaq ailəyə gələn yeni uşaqla rəqabətə
girir. Uşağın yeni körpəylə
quracağı əlaqə, uşağın valideynləriylə,
valideynlərin bir-birinə, valideynlərin ailədəki digər
uşaqlarla əlaqəsindən təsirlənir. Yeni körpə dünyaya gəlməzdən əvvəl
uşağın anası ilə olan münasibəti də
uşaqlar arasında yaşanan qısqanclığa səbəb
olur.
Uşaqların münasibəti çox
zaman da valideynlərin ayrı-seçkiləriylə əlaqəlidir. Valideynlərdən
biri, ya da hər ikisi bəzən uşaqlardan birini özlərinə
daha yaxın hiss edirlər və ya birinin daha
ağıllı, daha qabiliyyətli olduğunu
düşünürlər. Bu
düşüncələr bilərək, ya da bilmədən
uşaqlarla olan münasibətlərdə öz əksini tapa
bilər. Bu hallarda uşaq bacı və ya
qardaşının daha çox sevildiyi hissinə qapılacaq
və bu düşüncə bəzən təcavüzlə
nəticələnəcəkdir. Bu
ayrı-seçkiliyin uşaqlar tərəfindən başa
düşülməsinə səbəb olan hərəkətlərdən
biri də uşaqların bir-biri ilə müqayisə edilməsidir.
Ola bilsin ki, valideyn uşaqların
"yaşlarına görə" davranmalarını və
ya daha çox çalışmalarını istədiyi
üçün bu üsula müraciət edir. Ancaq məqsəd nə olursa-olsun, uşaq bu
qarşılaşdırılmanı digər
uşağın daha çox sevildiyi, seçildiyi mənasında
başa düşəcək. Bu da
uşaqlar arasında qısqanclığın yaranmasına və
getdikcə böyüməsinə səbəb olacaq. Valideynlər arasındakı münasibət və
yaşanan problemlər də uşaqların münasibətinə
təsir edir. Belə ki, valideynlərdən
birinə xarakter, ya da görünüş cəhətdən
oxşayan uşaq qısqanclıq səbəbkarı kimi
görünə bilər. Valideynlər arasında baş verən problemlər
zamanı sui-istifadə olunan "onsuz da uşaq bu xasiyyətini
səndən götürdü", "uşağı da
özünə oxşatdın" kimi ifadələr
uşağa sevilmədiyi, istənilmədiyi mesajını
çatdıraraq, digər uşağın
qısqanılmasına səbəb ola bilər. Digər mənada, valideynlərdən onu rədd etməkdə
olanın sevgi göstərdiyi o biri uşaq onun
üçün rəqib halını alar.
Uşaqlar arasındakı münasibəti
valideynlərin, ya da elə uşaqların özlərinin
xarakterləri də müəyyənləşdirə bilər. Həssas bir ana uşağını qorumaq
üçün onun üstündə çox titrəyərsə,
yeni uşağın doğulmasıyla bu əlaqə kəsiləcək
və uşaq bunda yeni körpəni günahlandıracaq.
Əvvəllər hər ehtiyacı anası tərəfindən
qarşılanan uşaq yeni körpə dünyaya gələndə
ehtiyaclarını qarşılamaqda aciz qalacaq və
qardaş-bacısına nifrət bəsləyəcək.
Valideynlər qədər uşaqların
xarakterləri də münasibətə təsir göstərir.
Zidd xarakterlərə malik uşaqlar arasında dalaşmalar
çox ola bilər. Bu da
qısqanclığa yol aça bilər. Uşaqlar
arasındakı yaş fərqi qısqanclığa səbəb
olan amillərdəndir. Böyük
uşaq balacaya görə daha çox imtiyaz sahibi olmaq istədiyi
halda, balaca da böyüyün sahib olduqlarına yiyələnmək
istəyir. Bu da onların aralarında
qısqanclığa yol aça bilər. Valideynlərin
müdaxiləsi burada vacib olsa da uşaqlar arasında bu ədavət
böyüdükdə yoxa çıxar. Məktəb
yaşına çatan uşaq üçün yeni bir
qısqanclıq səbəbi ortaya çıxır. Hər gün məktəbə gedən uşaq
anası ilə yeni körpəni evdə tək buraxır.
Bu hal uşağın anası ilə evdəki
körpənin daha çox bir yerdə olacağı və
aralarında daha çox sevgi yaranacağı qorxusuna
qapılmasına yol açır. Bu düşüncələr
uşağın hirslənməsinə və təcavüzkar
olmasına səbəb ola bilər. Bu düşüncəni uşaq məktəbə də
daşıyaraq təcavüzkarlığını
yoldaşları və müəllimlərinin üstünə
tökər, amma vaxt keçdikcə bunun doğru
olmadığını anlasa da bu dəfə
yoldaşlarını və müəllimlərini
qısqanmağa başlayar. Həsəd
uşağı qısqanclığa aparan səbəblərdəndir.
Uşaq özünün sahib olduğu imkanlardan
daha çox imkanlara və ya daha böyük, daha gözəl
oyuncaqlara, əşyalara sahib olan yoldaşlarını və
qardaş-bacısını qısqana bilər.
Qısqanclıq təzyiq ilə daha da
böyüyər. Bunun əsasında duran hiss isə
özünü təhlükədə hiss etməsidir. Göstərilən reaksiyaların əsası
özünü və haqlarını qorumaqdır. Qısqanclıq fərqli zamanlarda yüngül
narahatlıqdan başqalarına zərər verməyə qədər
fərqli şəkillərdə ortaya çıxa bilər.
Bununla yanaşı, eyni insanlar və eyni hadisələr
qarşısında reaksiyalar fərqli ola
bilər. Reaksiyalar zamanı vurmaq, təpikləmək,
qardaş-bacısını sevmədiyini söyləmək,
valideyn və körpəyə sözlü (söz gəzdirmək,
lağ eləmək) və fiziki təcavüzlər kimi
birbaşa yollardan istifadə edə biləcəyi kimi, öncədən
qorxmadığı əşya
və hadisələrdən qorxmaq, altını islatmaq, duru
olmayan yeməkləri yeməyi rədd etmək,
barmağını əmmək kimi əvvəlcə elədiyi
hərəkətlər kimi bilvasitə yollardan da istifadə
edə bilər. Davranışlar rəqib kimi
görülən insana, ya da sevgisinə ehtiyac duyulan insana
qarşı da yönəldilə bilər. Bu davranışların arxasında gizlənən məqsəd
sevginin itirilməsinə səbəb olan insandan bunları geri
almaq və ya diqqət çəkməyə
çalışmaqdır. Uşaq əvvəl
reaksiyalarını birbaşa göstərsə də,
anasından gələn reaksiyalardan sonra hədəfinə
çata bilməyəcəyini zənn edərək bilvasitə
başqa yollara əl ata bilər. Həsəd zamanı
baş vurduğu yollar isə bir az fərqlidir.
Əvvəl gördüyü və daha
yaxşı olduğuna inandığı əşya və ya
imkanlara sahib olmağı tələb edər. İstəyi həyata keçmədiyi zaman isə
köçürmək, oğurlamaq kimi yollara baş vurar.
Ancaq ictimai olaraq bunların yaxşı
qarşılanmadığını görəcək və
müəyyən müddətdən sonra reaksiyalarını
dəyişərək əslində istifadə etdiyi bu
üsulların çox da yaxşı
olmadığını düşünüb özünü
sakitləşdirməyə çalışacaq.
Qısqanclığı tam olaraq ortadan
qaldırmaq mümkün deyil. Ancaq
şiddətini azaltmaq və ailə içində buna şərait
yaradan mənfi halları ortadan qaldırmaq üçün
valideynlər bəzi yollara baş vura bilərlər. Ailədə baş verən dəyişikliklər
xüsusilə uşaqlara təsir edir. Yeni gələn
uşağın səbəb olacağı dəyişikliklər
uşağa çox az bir şəkildə təsir etməlidir.
Bunun üçün istifadə ediləcək
çıxış yollarından biri uşağı bu hala əvvəlcədən
hazırlamaqdır. Ancaq uşağın
gözündə çox xoşbəxt bir ailə mənzərəsi
yaratmaqdansa ona anlaya biləcəyi bir şəkildə
düzünü başa salmaq lazımdır.
Doğulacaq olan uşağın sadəcə bir oyun
yoldaşı olacağını başa salmaqdansa, həm mənfi,
həm də müsbət cəhətlər başa
salınmalıdır. Doğuşdan sonra isə
uşağa mühafizəkar və yerində davranmaq,
düşüncəli olmaq, yeni uşağın gəlməsi
ilə ona qarşı olan sevginin heç də
azalmadığını hiss etdirmək lazımdır.
Valideynlərə tövsiyələr
* Yeni bir
uşaq dünyaya gəlməzdən əvvəl, uşaq
qardaşı və ya bacısının olacağına
psixoloji olaraq hazırlanmalıdır.
* Son ana qədər
gözləmədən ona ailəyə yeni bir üzvün
qatılacağı izah edilməli, evdə buna görə bəzi
dəyişikliklərin ola biləcəyi deyilməlidir.
* Ata və
ana uşağa körpənin doğulmasıyla ona qarşı
sevginin dəyişməyəcəyini bildirən sözlərlə birlikdə, bunu
davranışlarında
da göstərməlidir. Onunla edilən əvvəlki fəaliyyətlər yenə
də təkrar olunmalıdır.
* Yeni doğulan
körpəyə istər ailə üzvlərindən, istərsə
də qonaqlardan kimsə həddindən artıq sevgi və
maraq nümayiş etdirməsin.
* Körpəyə
zərər verməsinə icazə verilməyəcəyi qəti
bir şəkildə izah edilməlidir.
* Hər
iki uşağa fərdi vaxt ayrılmalıdır.
*
Uşaqlardan biri göz bəbəyi olaraq seçilməməlidir.
Valideynlər bunu hiss etdirməməyə
çalışsalar da, digər uşaq vəziyyəti
başa düşəcək.
*
Doğulacaq körpəyə edilən hazırlıqlara onu da
dəvət etməli, körpənin əşyalarını
birlikdə hazırlamalı və körpəyə əşyalar
alarkən ona da hədiyyələr alınmalıdır.
* Əgər körpəyə onun geyimləri veriləcəksə,
bu ona deyilməlidir.
Azərbaycan
müəllimi.- 2013.- 27 dekabr.- S.8.