Ədəbiyyatdan
təlim materiallarının seçilməsinə dair
düşüncələrim
Respublikamızda
təhsil islahatı uğurla davam etdirilir. Əsas məqsəd
dünya təhsil sisteminə inteqrasiya olunmaqdır. İslahat
başqa sahələrdə olduğu kimi, təlimin məzmununda
da dəqiqləşməni tələb edir. Hazırda
bütün fənlər, o cümlədən ədəbiyyatdan
kurikulum da işlənib hazırlanmış və təsdiq
olunmuşdur. Həmin sənəddə
ədəbi şəxsiyyət, bədii əsər (mətn)
adı çəkilmir. Milli məsləhətçilərlə
fikir mübadiləsi aparmışıq. Aydın olur ki,
kurikulum standarta əsaslanır, proqram olmur, materialı
seçmək dərslik müəlifinin işidir.
Sual meydana çıxır: dərslik
müəllifi təlim materialını nəyə əsasən
seçməlidir? Ədəbiyyat üzrə təlim
materialı müəyyənləşdirməyin nə qədər
çətin və məsuliyyətli iş olduğu bizə
məlumdur (uzun müddət ədəbiyyat
proqramlarının tərtibçisi biz olmuşuq). Fikrimizcə,
təcrübəli mütəxəssis tərəfindən
proqram hazırlanmalı, layihə şəklində
müzakirə edilərək təsdiq olunduqdan sonra dərslik
yazacaq mütəxəssis onun əsasında dərslik işləməlidir.
Bunların hər birinə verilən tələblər var ki,
onlar nəzərə alınmalıdır.
Proqrama salınan ədəbi-bədii
material formasından, həcmindən
(böyük-kiçikliyindən) asılı olmayaraq, təlimi
xarakter daşıyır, bilik verir və tərbiyəvi təsir
göstərir. Cəsarətlə demək olar ki, Azərbaycan
ədəbiyyatı heç bir xalqın ədəbiyyatı
ilə müqayisəolunmaz dərəcədə qədim və
zəngindir. Bu zənginlik özlüyündə qiymətli
olsa da təlim materialı olaraq pedaqoji, psixoloji, ideya-estetik tələblər
baxımından ciddi şəkildə nəzərdən
keçirilməli, seçim aparılmalıdır. Fikrimizcə,
ədəbi-bədii materiallar arasında ümumtəhsil məktəbləri
üçün təlim məqsədilə material seçərkən
aşağıdakılar prinsip kimi nəzərə
alınmalıdır:
1. Ədəbiyyatdan ümumtəhsil məktəbləri
üçün proqram və dərsliklərə
yaradıcılığı tamamlanmış, şəxsiyyəti,
sənəti ümumxalq və dövlət tərəfindən
təqdir olunan ədəbi simaların əsərləri
(yaxud, onlardan parçalar) salınmalıdır. Söz sənətkarının
əsərdə təbliğ etdiyi ideya oxucunun, xüsusilə
məktəblinin mənəvi dünyasına bu və ya digər
cəhətdən tərbiyəvi təsir göstərdiyi
kimi, şəxsiyyəti də nümunədir.
Ədəbi şəxsiyyət və onun
yaratdığı bədii əsər xalqa, vətənə
münasibət baxımından oxucu üçün iftixar mənbəyi
olmalıdır. Ümummilli liderimiz Heydər Əliyevin
hamının dillər əzbəri olan "Mən həmişə
fəxr etmişəm, bu gün də fəxr edirəm ki, mən
Azərbaycanlıyam" sözləri yada düşür. Məktəbliyə
elə ədəbiyyat, sənət nümunəsi tədqim
edilməli, haqqında məlumat verilməlidir ki, şagirdlərdə iftixar hissi yaratsın. Bəzi Azərbaycan
söz sənətkarları haqqında deyilmiş fikirlərə
nəzər salmaq olar:
Nizami Gəncəvinin özü qədər
müqtədir olan söz sənətkarları Nizamini özləri
üçün müəllim hesab etmiş və əsərlərini
yüksək qiymətləndirmişlər. Məsələn,
çox görkəmli özbək şairi Əlişir Nəvai
Nizamini xatırlarkən yazır:
...Bu meydanda sanma asandır durmaq,
Nizamiylə pəncə-pəncəyə
vurmaq...
Yaxud, ingilis şərqşünası
Gibb M.Füzuli yaradıcılığını ümumiləşdirərək
yazır ki, Füzuli sələflərinin getmədiyi, xələflərinin
gedə bilmədiyi bir yolla gedərək zirvədə
könül şairi kimi tək qalmışdır.
Yaxud da görkəmli rus
yazıçısı A.Fadeyev Səməd Vurğun
haqqında deyir: "Nə yaxşı ki, dünyada Səməd
Vurğun var".
Başqa söz sənətkarlarımız
haqqında da belə deyimlər çoxdur.
Fikrimizcə, milli iftixar hissini yaradan əsas
amillərdən biri və başlıcası belə məlumatların,
yeri gəldikcə, şagirdlərə
çatdırılmasıdır. Bizcə, konkret obyekt, ədəbi
şəxsiyyət adı çəkilmədən belə ədəbi
faktların yada düşməsi ağlabatmazdır. M.Ə.Rəsulzadənin
bir ümumiləşdirməsini oxuyanda, yaxud eşidəndə
sevincdən riqqətə gəlməmək olmur: "Yunanlar
dünyaya Homeri, farslar Firdovsini, italyanlar Vergilini vermişlərsə,
biz də Nizamini vermişik".
Ədəbi şəxsiyyətin
keçdiyi həyat yolu haqqında yeri gəldikcə belə
deyimlərin səslənməsi şagirdləri həmin mənbəni
tapıb oxumağa - mütaliəyə maraq oyadır, nəticə
etibarilə həm bilik qazanır, həm də tərbiyə
olunur.
2. Ədəbiyyatdan təlim materialı
seçilərkən (istər proqram, istərsə də dərslik
müəllifi tərəfindən) elmilik əsas prinsip kimi
diqqət mərkəzində saxlanmalıdır.
Ədəbiyyatda elmiliyi bir neçə
istiqamətdə anlamaq və şagirdlərə anlatmaq
lazımdır:
a) Hər şeydən əvvəl, nəzəri
cəhətdən ədəbiyyatı elmsiz təsəvvür
etmək yolverilməzdir. Belə ki, ədəbiyyat da başqa
elm sahələri kimi həyat hadisələrini əks etdirir,
onların daxili mahiyyətini açır;
b) Bədii əsər söz sənəti
olmaqla yanaşı, ayrı-ayrı elmlərə aid
maraqlı məlumat verir. Bəzi faktları xatırlamaq
lazım gəlir: Nizamidə "Maqnit olmasaydı eşqin əsiri,
çəkməzdi özünə dəmir zənciri";
"Əvvəl vardı ancaq tək bir hərəkət, onu
iki yerə ayırdı sürət..." (fizika);"Almazı
qalay sındırar" (kimya);
Füzulidə "Füzuli, dəhrdən kam almaq olmaz,
olmadan giryan, Sədəf su almayınca əbri-nisandan gövhər
verməz" (biologiya); A.Şaiqdə:
"Qızılquş yuvasını çox vaxt su kənarında,
uca ağacların başında tikər. Balaları yumurtadan
çıxan kimi ovladığı quşları
öldürüb qanını içər, sonra da o qanı
qusub balalarına yedirər. Balaları bir qədər
böyüdükdən sonra ovladığı quşu su kənarına
aparar, tüklərini yolar, cəmdəyini suda təmiz yuduqdan
sonra parçalayıb balalarının qabağına
atar" (biologiya).
Bədii əsərlərdən gətirilən
kiçik faktlardan aydın olur ki, söz sənətini elmdən
təcrid olunmuş şəkildə anlamaq olmaz. Nümunələrdən
verilmiş faktlar kiçik də olsa inteqrasiya yolu ilə elmi
izah tələb edir.
Ümumtəhsil məktəblərinin ədəbiyyat
tədrisində elmilik anlayışının ikinci istiqaməti
ədəbiyyatşünaslıq anlayışlarının
izahı ilə əlaqədardır. Nəzəri
anlayışlar ayrı-ayrı siniflərdə bədii mətnlərlə
əlaqədar pərakəndə şəkildə öyrədilsə
də, çox mühüm idraki əhəmiyyətə
malikdir. Şagirdlər həmin anlayışları bilmədən
bədii əsəri sənət nümunəsi kimi dərk edə
bilməzlər. Həm də nəzəri anlayışlar
arasındakı məntiqi əlaqə diqqət mərkəzində
saxlanmalıdır. Belə ki, ayrı-ayrı siniflərdə
öyrədilən anlayışlar arasında məntiqi əlaqəni
gözlədikdə bütöv, tam bir kurs yaranır
(ayrı-ayrı anlayışlar arasında məntiqi əlaqə
tədqiqata əsasən müəyyənləşdirilərək
siniflər üzrə göstərilmişdir, mövcud
proqramlarda bu nəzərə alınır).
3. Ədəbiyyatdan təlim materialı
seçilərkən, ədəbi nümunə verilərkən
onun tərbiyəvi təsiri ön plana çəkilməlidir.
Bütövlükdə ədəbiyyatın tərbiyəvi təsirə
malik olduğu hamıya aydındır. Tərbiyə
anlayışı da çoxşaxəlidir. Əlbəttə,
məktəblilərin şəxsiyyət kimi
formalaşmaları istiqamətində yeri gəldikcə tərbiyənin
bütün növləri barədə söhbət
aparılmalı və şagirdlərin mənəvi aləminin
keyfiyyətinə çevrilməlidir, xüsusilə vətənpərvərlik,
milli zəmin, adət-ənənəyə, dini dəyərə
əməl etmək, böyüyə hörmət və s.
kimi mənəvi keyfiyyətləri təbliğ edən mətnlərə
önəm vermək lazım gəlir.
Təlim materialı, şagirdlərə,
hər şeydən əvvəl, vətənə məhəbbət
tərbiyəsi aşılamalıdır. Azərbaycan ədəbiyyatı
vətənpərvərlik hissinin bədii ifadəsi
baxımından çox zəngindir. Fikir
aydınlığı üçün bəzi ədəbi
faktları xatırlamaq lazım gəlir: Nizami Gəncəvinin
"Xosrov və Şirin" əsəri bütövlükdə
məhəbbət dastanıdır. Şirin Xosrovu dərin məhəbbətlə
sevməsinə baxmayaraq, Xosrov vətənini düşməndən
azad etməyincə onunla razılaşmır. Yaxud, "Yeddi
gözəl" əsərinin qəhrəmanı Bəhram
Gur vətəninə sahib çıxmaq üçün
mübarizə aparır, iki şirin arasından tacı götürüb
başına qoyur və ölkəsinə sahib
çıxır.
Məhəmməd Füzuli Kərbəlada
doğulduğu üçün "...sadə torpaqdırsa,
Kərbəla torpağıdır" - deyə iftixar hissi
keçirir. Abbas Səhhət vətənin müqəddəsliyini
oxucuya anlatmaq üçün deyir:
Vətəni sevməyən insan olmaz,
Olsa da ol şəxsdə vicdan olmaz.
Tanınmış gürcü şairi
G.Leonidzenin dediyi kimi, Azərbaycan poeziyasının duzu,
yağı-balı hesab edilən Səməd Vurğunun
"Azərbaycan" şeiri bütövlükdə vətənin
- Azərbaycanın tərənnümünə həsr olunub.
Belə ədəbi faktların sayını istənilən qədər
artırmaq olar, lakin buna ehtiyac duyulmur. Ədəbiyyatımız
belə vətənpərvərlik motivlərinin, milli dəyərlərinin
bədii ifadəsi ilə zəngindir. Biz məktəbdə gənclərə
belə ədəbi faktları çatdırmalı və
onları bu ruhda tərbiyə etməliyik. Cəlil Məmmədquluzadə,
Əbdürrəhim bəy Haqverdiyev, Mir Cəlal, Mehdi
Hüseyn, İlyas Əfəndiyev, Ənvər Məmmədxanlı,
Bəxtiyar Vahabzadə, İsmayıl Şıxlı kimi sənətkarların
yaradıcılıq nümunələrinin təlimdə maraq
doğurduğunu məktəb təcrübəsi sübut
edir.
4. Yaradıcılıq nümunəsi
ümumtəhsil məktəblərində öyrədilən
yazarların şəxsiyyəti, xalqa, dövlətə,
dövlətçiliyə sədaqəti, əqidəsi, mənəvi
keyfiyyətləri baxımından gəncliyə örnək
olmalıdır.
5. Onilliklərin
təcrübəsindən aydın olur ki, ümumtəhsil məktəbinin
pillələrində tədris proqramları prinsip
baxımından fərqlənir. Ümumtəhsil
pilləsində tematik prinsip, tam orta təhsil pilləsində
tarixilik prinsipi əsas götürülmüşdür.
Fikrimizcə, bu, yenə də əsas olmalıdır. Belə
ki, ədəbiyyatın tarixi xalqın tarixidir, mədəniyyətin
tarixidir. Orta məktəbi bitirən gənclərin xalqın
tarixini, mədəniyyətini bilməsi zəruridir. Bir cəhəti
də qeyd etmək lazımdır ki, ədəbiyyat tarixini
eyni ilə orta məktəbə köçürmək qətiyyən
olmaz. Bu, ciddi pedaqoji-psixoloji ustalıq tələb edən bir
cəhətdir. Ədəbi simalar, bədii materiallar elə seçilməlidir
ki, ədəbi proses, ədəbi təsir kimi problemlər
aydın olsun. Yəni, ədəbi simalar, bədii əsərlər
arasında elə seçmə aparmaq lazımdır ki, nə
şagirdlərin yüklənməsinə, nə də ədəbi
prosesin, ədəbi təsirin itməsinə səbəb olmasın.
Nümunə kimi bir fakta nəzər salmaq
kifayətdir.
Füzulini Nizamidən ayıran təxminən 400 ildir. Bu
400 il arasında Nizami Füzuliyə dərs deyə bilməzdi, lakin
Füzuli Nizamini
özü üçün müəllim hesab edir.
Füzuli
Nizamini özünün ustadı kimi hörmətlə
xatırlayır və "Leyli
və Məcnun" mövzusunda əsər yazmağın
çətinliyini etiraf edir. Bu, Nizami ədəbi məktəbinin
təsir gücünü
göstərən faktdır. Belə çətin,
mürəkkəb və pedaqoji-psixoloji baxımdan olduqca gərəkli
problemi təkcə dərslik müəlliflərinin üzərinə
qoymaq, fikrimizcə, düz olmaz.
Biz bir
daha qeyd edirik ki, ümumtəhsil məktəbləri
üçün ədəbi materiallar müəyyən
prinsiplərə əsasən seçilib
proqramlaşdırılmalı və onun əsasında dərslik
yazılmalıdır.
Şəmistan
MİKAYILOV,
pedaqogika üzrə elmlər
doktoru, professor
Azərbaycan müəllimi.- 2013.- 26 iyul.- S.7.