Elmə və
təhsilə həsr olunmuş ömür
Həzrəti Məhəmməd
əleyhissəlam (s.ə.s) alimləri yer üzünün
çırağı, nuru adlandırır, biliyi bilməyənlər
arasında yaymağı son dərəcə
böyük sədəqə sayırdı. Peyğəmbərimiz
deyirdi: "Kimə hikmət bəxş edilmişsə, ona
çoxlu xeyir, əbədi səadət verilmişdir. Mənim
ümmətimdən hər bir ağıl sahibinə bu
dörd şey vacibdir: "elmi eşitmək, onu öyrənmək,
yaymaq və ona əməl etmək". Bu sözləri oxuyanda yada Abdulla
Oruc oğlu Mehrabov düşür.
Söhbət Azərbaycan Respublikası Təhsil Problemləri
İnstitutunun direktoru, texnika üzrə elmlər doktoru,
professor, respublikanın əməkdar müəllimi, Rusiya
Dövlət Təhsil Akademiyasının xarici üzvü
Abdulla Mehrabovdan gedir.
Abdulla
müəllimlə yaxından ünsiyyətdə olmaq, onun əsərlərini
oxumaq, elmi söhbətlərini, məruzə və
çıxışlarını dinləmək, gözəl
əxlaqının, mənəviyyatının,
davranış və rəftarının şahidi olmaq belə
qənaətə gəlməyə əsas verir ki, o, peyğəmbərimizin nəsihət
və vəsiyyətlərini nəzərə alaraq, "elmi
eşitmək, onu öyrənmək, yaymaq və ona əməl
etmək"lə məşğuldur.
Məhəmməd
peyğəmbər (s.ə.s)
buyururdu: "İnsanlar arasında əxlaqı gözəl
olanları fərqləndirin". Abdulla müəllim də əxlaqı
gözəl insanlardandır. Yaxşı ailə
başçısıdır, gözəl dost və həmkardır,
böyüklə böyük, kiçiklə kiçik kimi rəftar
edir. Rəhbərlik etdiyi kollektivin qayğıları ilə
yaşayır, əməkdaşların sevincinə və dərdinə
şərik olur. Həssasdır, obyektivdir. Alim, müəllim
və ləyaqətli insan
adlarını şərəflə daşıyır. Tələbkar
olduğu qədər də səmimidir, mehriban və
qayğıkeşdir.
Abdulla
müəllim alimliyin və insanlığın zirvəsinə gərgin, yorulmaz zəhməti, təmkini,
çətinliklərə mətanətlə sinə gərməsi
sayəsində çatmışdır. Bu yolda gecəsini
gündüzünə qatmış və əziyyəti hədər
getməmişdir. Pillə-pillə ucalmış, hörməti,
nüfuzu, şöhrəti artıb, çoxalmışdır.
Abdulla
Mehrabov 1938-ci il mayın 1-də Gürcüstan
Respublikasında - Saraçlı kəndində dünyaya
göz açmışdır. Həmin kənddə natamam
orta təhsil, Arxılı kəndində tam orta təhsil almışdır.
1957-ci
ildə orta təhsilini qızıl medalla başa vurmuş, Azərbaycan
Dövlət Pedaqoji İnstitutunun fizika fakültəsinə qəbul
olunmuşdur. İnstitutu fizika və istehsalatın əsasları
ixtisası üzrə fərqlənmə diplomu ilə 1962-ci
ildə bitirmişdir. Doğma ali məktəbdə tədris
ustası kimi əmək fəaliyyətinə
başlamışdır. Sonradan 1963-cü ildə Azərbaycan
Politexnik İnstitutunun fizika kafedrasında müəllim
işləyib və həmin ildən etibarən də elmi staj keçmək üçün Leninqrad Dəqiq
Mexanika və Optika İnstitutunun istilik fizikası
kafedrasına göndərilmişdir. Burada bərk cismlərin
istilik xassələrinin tədqiqi ilə bağlı yeni
üsullarla tanış olaraq elmi tədqiqat işlərinə
qoşulmuşdur. Elmi işə marağını və səriştəsini
nəzərə alaraq ona sənədlərini institutun əyani
aspiranturasına təqdim etmək
təklif olunmuşdur. Beləliklə, A.Mehrabov 1964-1967-ci illərdə
bərk cismlər fizikası ixtisası üzrə aspiranturada
təhsil almış, "Qurğuşun-manqan ərintilərinin
fiziki xassələrinin tədqiqi" mövzusunda dissertasiya
müdafiə edərək fizika-riyaziyyat elmləri namizədi
alimlik dərəcəsinə yiyələnmişdir.
Bakıya
qayıdan Abdulla Mehrabov Azərbaycan Politexnik İnstitutunun
fizika kafedrasında assistent, baş müəllim, dosent və
kafedra müdiri (1968-1975), Azərbaycan İnşaat Mühəndisləri
İnstitutu yarananda isə bu institutda fizika kafedrasının
müdiri vəzifələrində işləmişdir.
Ali məktəbdə
mühazirələr oxumaqla, institutun ictimai həyatında,
professor-müəllim və tələbə kollektivində tədris,
elmi və tərbiyə işlərinin təşkilində
yaxından iştirak etməklə yanaşı, elmi
araşdırmalarını davam etdirmişdir. Az müddət
ərzində "Mürəkkəb
həndəsi formalı sistemlərdə istilik
ötürülməsinin müasir problemləri"
mövzusunda doktorluq dissertasiyası müdafiə edərək
1983-cü ildə texnika elmləri doktoru alimlik dərəcəsinə
yiyələnmişdir.
Professor
Abdulla Mehrabovun elmi-pedaqoji fəaliyyətini iki dövrə
bölmək olar. 2001-ci ilədək o, Azərbaycan Politexnik
İnstitutunda (1968-1975) və Azərbaycan İnşaat Mühəndisləri
İnstitutunda (1975-1991) fizika
kafedrasının müdiri, Azərbaycan Respublikası
xalq təhsili nazirinin müavini (1990-1992), İnşaat Mühəndisləri
İnstitutunun birinci prorektoru - tədris-tərbiyə işləri
üzrə prorektor (1992-2000), rektor əvəzi vəzifələrində
çalışmışdır.
Abdulla
müəllim 1965-2000-ci illərdə əsasən
fizikanın müxtəlif problemlərinə aid tədqiqatlar
aparıb, dərsliklər yazmışdır. O, nəinki
respublikamızda, həmçinin onun hüdudlarından kənarda
"Bərk cismlər fizikası", "Bərk cismlərin
radiasiya fizikası",
"İstilik fizikası və
molekulyar fizika" ixtisasları üzrə görkəmli
alim kimi tanınır, ilk dəfə bərk cismlərin, mayelərin
istilik xassələrini yüksək temperatur və təzyiqlərdə
tədqiq etmək üçün yeni dinamik üsulların
elmi əsaslarını, eləcə də mürəkkəb
həndəsi formalı konstruksiyalarda istiliyin
paylanmasının tədqiqi üçün yeni metodların
nəzəri və təcrübi əsaslarını işləyib
hazırlamış və bu sahədə fundamental tədqiqatlar
aparmışdır.
Bərk
cismlər fizikası sahəsindəki uğurları, yüksək
enerjili hissəciklərin və radiasiyanın dəmir və
nikel əsaslı ərintilərin kristallik quruluşuna, faza
keçidlərinə, fiziki, mexaniki və istilik xassələrinə
təsirini araşdıraraq gəldiyi nəticələr ona
böyük şöhrət qazandırmışdır.
Onun
"Mürəkkəb həndəsi
formalı sistemlərdə
istiliyin paylanması" monoqrafiyası (rus dilində) aparıcı ölkə alimləri
tərəfindən yüksək
qiymətləndirilmiş və müxtəlif dillərə
tərcümə edilmişdir. Abdulla müəllim
hazırlıq şöbələri və abituriyentlər
üçün "Fizika kursu",
"Ümumi fizika kursu üzrə laborator
praktikum", "Ümumi fizika
kursu", "Fizika praktikumu: mexanika, molekulyar fizika, elektrik,
maqnetizm", "Termodinamika və istilik texnikasının əsasları",
ali məktəblərin hazırlıq şöbələri
üçün "Fizika"
dərs vəsaitlərinin müəllifi; ümumtəhsil
məktəblərinin doqquzuncu sinifləri üçün
"Fizika" dərsliyinin həmmüəlliflərindən
biridir.
Professor
A.Mehrabovun elmi fəaliyyətinin ikinci dövrü Azərbaycan
Respublikasının Təhsil Problemləri İnstitutu ilə
bağlıdır və burada
çalışdığı gündən (2001) etibarən
onun tədqiqatları yeni istiqamət almışdır. Bu zərurəti,
təbii ki, yeni iş yerinin xarakteri doğurmuşdur. Abdulla
müəllim təhsilin aktual problemlərinə, tədris-təhsil-tərbiyə
prosesinin monitorinqi və qiymətləndirilməsi, təhsil
sisteminin idarə olunması, innovasiyaların, pedaqoji
texnologiyaların tətbiqi və s. məsələlərə
dair onlarca məqalə, kitab və monoqrafiya yazaraq nəşr
etdirmişdir. Bu dəyərli tədqiqat əsərləri
göstərdi ki, professor A.Mehrabov nəinki fizika elmi, habelə
təhsilin əsasları, pedaqogika və psixologiya elmləri
sahəsində öz sözünü deməyi, həmin elmlərin
problemlərinə münasibət bildirməyi bacaran
istedadlı alim və yaxşı mütəxəssisdir.
Professor
Abdulla Mehrabov tərəfindən hazırlanmış "Təhsil
sistemində monitorinq və qiymətləndirmə" (şərikli),
"Testologiya və müasir təhsil" (şərikli),
"Təhsil marketinqinin əsasları" (şərikli),
"Şagird intellektinin inkişafı" (şərikli),
"Pedaqoji texnologiyalar" (şərikli), "Azərbaycan
təhsilinin müasir problemləri", "Müasir təhsilin
konseptual problemləri", "Müasir təhsilin metodoloji problemləri" və
başqa kitablar və monoqrafiyalar təhsil işçilərinin,
pedaqoqların, alimlərin
stolüstü kitablarıdır.
Təkcə
bu əsərlərin mündəricatına
nəzər saldıqda
A.Mehrabovun necə mühüm problemləri əhatə
etdiyini görmək mümkündür. Belə ki,
professorun monoqrafiyalarında
müasir təhsil, onun mahiyyəti və əsas prinsipləri;
qloballaşma və Azərbaycan
təhsil sisteminin modernləşdirilməsi: konseptual
yanaşmalar; təhsilin
fundamentallığı: şəxsiyyətyönümlü və nəticəyönümlü
təhsilin qurulmasına doğru; təhsil sistemində
konseptual modellər və pedaqoji konstruktivizm; təhsildə səriştəli
yanaşmanın mahiyyəti və məzmunu; layihələr
metodu, onun məzmunu və tətbiqi xüsusiyyətləri; təhsil
sistemində marketinq xidməti; hafizə və təlim
prosesinin səmərəliliyinin yüksəldilməsində
onun rolu; profilli təlim və elektiv kurslar; çoxprofilli
ümumtəhsil məktəb layihəsinin modeli; XX əsrdə
təhsilin inkişafının əsas prioritetləri; Azərbaycan
təhsil sisteminin inkişafının əsas istiqamətləri;
millilik və təhsil siyasəti; ümumu təhsildə məzmun
islahatları; təhsil sisteminin idarə olunmasının
müasir problemləri və s. kimi məsələlər diqqət
mərkəzinə gətirilmiş və Azərbaycan təhsil
sistemində onların tətbiqinin
reallaşdırılmasına başlanılmışdır.
A.Mehrabovun
son dövrdə nəşr etdirdiyi monoqrafiyalarla tanış
olan pedaqoqların bir qismi həmin əsərləri yeni məzmunlu
"Pedaqogika" dərsliyi adlandırırlar.
Abdulla
müəllim dünyanın aparıcı elmi jurnallarında,
respublika mətbuatında çap olunmuş 500-dən artıq elmi məqalənin, 51
elmi-metodik vəsaitin, 13 dərslik və dərs vəsaitinin,
14 monoqrafiya və kitabın, 15 ixtiranın müəllifidir.
Onun rəhbərliyi altında elmlər doktoru proqramı
üzrə 12, fəlsəfə
doktoru proqramı üzrə 29
alim yetişmişdir.
Professor
Abdulla Mehrabov 1992-ci ildə Nyu-York Elmlər
Akademiyasının (ABŞ) və Beynəlxalq Ekoenergetika
Akademiyasının həqiqi üzvü seçilmişdir.
2004-cü il aprel ayının 23-dən Rusiya Dövlət Təhsil
Akademiyasının xarici üzvüdür.
Azərbaycan
Respublikası Prezidentinin 1034 nömrəli sərəncamı
ilə 2005-ci ildə o, "Tərəqqi"
medalı ilə təltif olunmuş, 2006-cı ildə isə
"Azərbaycan Respublikasının
əməkdar müəllimi" fəxri adına layiq
görülmüşdür. 1995-ci ildən Yeni Azərbaycan
Partiyasının üzvüdür.
Professor Abdulla Mehrabovun 75 yaşı tamam
olur. Bu illər
şərəflə yaşanıb, həyatda və elmdə
uğurlarla qeyd olunub.
Belə
xoş günlərdə Abdulla
müəllimi təbrik edir, ona cansağlığı, uzun
ömür, yaradıcılıq nailiyyətləri arzu edirik!
Akif ABBASOV,
pedaqogika üzrə elmlər
doktoru,
professor, əməkdar
müəllim
Azərbaycan müəllimi.- 2013.- 3 may.-
S.10.