Yeniyetməlik
dövründə uşaqlarla necə
davranmalı?
Yeniyetməlik dövrü hər bir şəxsiyyətin
həyatında mühüm rol oynayan bir dövrdür. Bir çox hallarda bu dövrü necə başa vurması şəxsiyyətin
gələcək həyatında
həlledici rol oynayır. Şəxsiyyətin və
onu əhatə edən yaxınların bu dövrdən nə dərəcədə
müvəffəqiyyətlə çıxacaqları hər
birisi üçün
çox önəmlidir.
Nədir
bəzən belə bizi vahiməyə salan bu yeniyetməlik
dövrü? Yeniyetməlik
dövrü 11(12) -16(17) yaşları
əhatə edir. Müasir zamanda bir sıra ölkələrdə
bu yaş dövrü alimlər tərəfindən hətta
25 yaşa qədər
uzadılıb. Müxtəlif mədəniyyətlərin özünəməxsus
xüsusiyyətlərindən asılı olaraq bu yaş dövrləri
yenə də fərqlənir. Yeniyetmədə hansı psixoloji xüsusiyyətlər müşahidə
olunur?
Bu yaş dövründə yeniyetmə
artıq böyük olmağa, tam müstəqil,
sərbəst olmağa,
"öz mənini"
təsdiq etməyə
çalışır. "Yeniyetmələr" valideynlərin qoyduğu qadağaları qəbul etmir, onların əksinə hərəkət
etməyə çalışırlar.
Valideynlərlə uşaqlar
arasında tez-tez ən sadə
məsələlərə görə böyük konfliktlər (münaqişələr)
baş verir. Yeniyetmə bəzən özündən
də asılı olmadan özünün belə gözləmədiyi
hərəkətlər edir.
Həmin hərəkətin,
hadisənin nə
səbəbdən baş
verdiyini ondan soruşduqda belə o onu izah edə
bilmir.
Bildiyimiz kimi yeniyetməlik dövründə
uşaqlarda dərin fizioloji dəyişikliklərin də
baş verdiyi bir dövrdür. Yeniyetmənin orqanizmində
köklü dəyişikliklər,
xüsusən də
hormonal dəyişikliklər baş
verir. Bütün bunlar yeniyetmənin daha impulsiv olmasına, hadisələrə bəzən
qeyri-adekvat reaksiya verməsinə səbəb
olur. Bunlardan yeniyetmə özü
də əziyyət çəkir. Bu dövrdə ətrafdakıların
ona qarşı olan hər hansı
bir münasibətinə,
verdikləri qiymətə
çox həssaslıqla
yanaşır.
Yeniyetməlik dövründə bir çox yeniyetmələrdə təlimə maraq azalır. Onlar daha çox
vaxtlarını öz həmyaşıdları
ilə keçirməyə,
kompüterdə sosial
şəbəkələrdə əlaqələr
qurmağa, oyunlar
oynamağa səy göstərirlər. Belə
halların baş verməməsi və
valideynlər tərəfindən
qarşısını almaq
cəhdləri təzyiqlə
müşahidə edildikdə
yeniyetmələrdə daha
çox iki davranış halı müşahidə olunur- o
ya kəskin, aqressiv reaksiya ilə valideynlərinə
qarşı çıxış
edir və ya tədricən özünə qapanır,
inamsızlıq, ümidsizlik
hissləri onu bürüyür.
Hər iki hal valideynin diqqətinə səbəb olmalıdır.
Mən deyərdim, ikinci hal daha
çox narahatçılığa
səbəb ola
bilən haldır. Çünki məhz belə hallarda olan yeniyetmələrdə
daha çox özünəqəsd, evi
tərk etmə (evdən qaçma) və
s. kimi hallar müşahidə olunur. Belə yeniyetmələr
ilk baxışda sakit,
sözə qulaq asan, valideynlərinə
tam tabe olan şəxs təsəvvürü
yarada bilər. Lakin yadda saxlamaq lazımdır ki, o bütün hisslərini daxilə qapayır və daxili özünütəhlil ilə
məşğuldur. Valideynlər
belə övladlarına
qarşı daha diqqətli olmalıdırlar.
Bunu valideyn nə vaxt və necə etməlidir? Çox təəssüflə qeyd etməliyəm ki, yeniyetməlik dövründə uşaqda
qabarıq üzə çıxan bir çox xüsusiyyətlər heç
də o dövrdə formalaşan xüsusiyyətlər
deyil. Bu dövrdə
yeniyetmədə müşahidə
etdiyimiz bir çox xüsusiyyətlərin
kökü
körpəlik dövründən
başlayır. Belə ki,
körpəlik dövründə
valideynin uşağa yanaşması, onlar arasında olan münasibət gələcəkdə
həm yeniyetmənin,
həm də valideynin bu dövrü
daha uğurla, "ağrısız" keçməyinə
zəmin yaradır.
Əgər körpəlik
yaşlarından valideyn
öz övladı ilə səmimi, səmərəli münasibətlər
qura bilməyibsə, övladına bir şəxsiyyət kimi yanaşmayıbsa, onda müstəqil olaraq düzgün qərarlar qəbul etmək, nəticə çıxarmaq kimi bacarıqlar, obyektiv özünüqiymətləndirmə formalaşdırmayıbsa,
sözsüz ki, gələcəkdə yeniyetməlik
dövründə valideynlə
yeniyetmə arasında
anlaşılmazlıqların olması və bu dövrün daha çətin keçirilməsi
labüddür.
Körpə yaşlarında
uşaq daim öz valideynləri ilə ünsiyyətdə
olmağa can atır, onların diqqətini özünə cəlb etməyə, rəğbətini,
tərifini qazanmağa
çalışır. Valideynlərlə
keçirdiyi zaman və bu zaman
etdikləri ümumi fəaliyyətlər, misal
üçün birlikdə
konstruktor yığmaq,
rəsm çəkmək
onlar üçün ən
əziz, ən çox istədikləri bir məqam olur. Hər birimizin həyatında
belə anlar olub və uşaqlıqdan
bu anları yada salıb onların həyatımızda
necə dərin iz buraxdığını
yaxşı bilirik.
Lakin çox təəssüf ki, bir çox valideynlər bu məsələlərə bir
o qədər önəm
vermirlər və bununla da övladlarının
həyatında
vacib olan proseslərin formalaşmasına
mənfi təsir etmiş olurlar. Bu dövrdən fərqli olaraq yeniyetmə artıq valideynləri ilə yox, öz
həmyaşıdları ilə
daha çox ünsiyyətdə olmağa,
sirlərini bölüşməyə,
onların rəğbətini
qazanmağa çalışırlar. Məhz bu səbəbdən valideynlərin körpəlik
dövründən övladlarına
daha diqqətlə yanaşaraq dost münasibətlərini
qura bilməsi hər ikisi üçün gələcəkdə
bir sıra problemlərin qarşısını
almağa böyük
təsir göstərə
bilər. Valideyn bu dövrdə
artıq uşağının
hörmətini, etibarını
qazanmalıdır. Bunu xüsusilə
ataların diqqətinə
çatdırmağı vacib
hesab edirəm. Atalar övladlarının tərbiyəsində,
inkişafında mütləq
yaxından iştirak etməlidirlər. Çox təəssüf
ki, bizim ailələrdə bu məsələyə yanaşma
bir qədər fərqlidir. Ailələrlə
iş təcrübəmdə
uşaqların ailədə
tərbiyəsi ilə
ananın məşğul
olmasının vacibliyi bir çox atalar tərəfindən
qeyd olunur. Lakin bu düzgün
olmayan yanaşmadır. Gələcəkdə oğlan yeniyetmələrlə
daha çox problemlər yaşana bilir. Ata ilə yeniyetmənin səmimi
ünsiyyəti
onun üçün
çox vacibdir. Bir məsələni də burada vurğulamağı vacib hesab edirəm. Belə ki, körpəlikdən
həddindən artıq hər bir şeyin təsirindən qorunan uşaqlar məhz yeniyetməlik dövründə
hər hansı mühitə düşdükdə
onun təsirinə daha tez məruz
qalırlar, onun qoyduğu qaydaları qəbul edirlər. Buna görə
də uşaqları daim müxtəlif təsirlərdən sadəcə
olaraq qorumaq yox, onları bu təsirləri görməyi, yaxşını
pisdən ayırmağı,
nəticə çıxarmağı,
mənfi təsirlərə
qarşı çıxış
etmək bacarığını formalaşdırmaq
vacibdir. Valideynlər
körpəlik yaşlarından övladlarında dəyərlər
sistemi formalaşdırmalı, qarşılarına məqsəd
qoyub ona necə nail olmaq yollarını göstərməlidirlər. Bütün
bunları valideyn təzyiqlə yox, daim övladına dəstək,
istiqamət verərək etməlidir.
Hər hansı bir sahəyə maraq,
öyüd-nəsihətlə deyil, valideynin şəxsi
nümunəsi ilə, fəaliyyət və
davranışı ilə
formalaşdırılmalıdır. Qeyd olunanlarla
bağlı bəzi valideynlər deyə bilərlər: o qədər
ailə tanıyıram ki, ata alim, ana alim, yüksək mədəniyyətli,
ancaq uşaq tam onların əksidir. Bəli, təəssüf
ki, belə hallar da az deyil. Ancaq belə ailələrlə
işlədikdə çox zaman məlum olur ki, həmin
uşaq heç də körpəlikdə valideynlərin
özləri ilə yaşamayıb və ya valideyn mütəmadi
olaraq ezamiyyələrdə olub, işdən mütəmadi
olaraq çox gec gəlib, evdə övladı ilə söhbət
etməyə, emosional ünsiyyət saxlamağa, bir-birilə
öz hisslərini, fikirlərini bölüşməyə
heç vaxtları belə olmayıb. Belə
bir halda həmin uşaq kimdən və nədən nümunə
götürüb inkişaf etməlidir? Bu zaman artıq
valideyn diqqətinə, qayğısına ehtiyac sözsüz ki, uşaqda müəyyən psixoloji keyfiyyətlərin
formalaşmasında öz təsirini göstərəcək. Uşaq körpəlikdən valideyninin mütəmadi
olaraq müxtəlif situasiyalarda necə hərəkət etməsini,
qərar verməsini görmək imkanına malik
olmalıdır. Əgər uşaq körpəlikdən
demək olar ki, bunları görmürsə, müşahidə
etmirsə onun valideyni kim olursa-olsun, o məhz
valideynində olan yüksək mədəniyyətə,
bacarıqlara necə yiyələnə bilər? Burada bir vacib məqamı bir daha vurğulamaq istərdim.
Hər bir valideyn əgər gələcəkdə
yeniyetməlik dövründə övladının onunla səmimi
olmasını, hissləri ilə bölüşməsini istəyirsə,
övladı ilə öz hisslərini paylaşmağı,
bölüşməyi bacarmalıdır və bunu mütləq
etməlidir. Gəlin düşünək: övladlarımızla
həqiqətən bunları edirikmi?
Yuxarıda qeyd olunanları nəzərə
alaraq valideynlərə aşağıdakıları məsləhət
görmək istərdim:
* Hər hansı bir hadisə baş verdikdə, ilk növbədə,
övladınızı axıradək dinləyin, həmin
situasiya ilə bağlı onun hansı hisslər
keçirdiyini hiss etdiyinizi və
anladığınızı ona çatdırın.
*
Övladınız daim onun həyatı ilə
maraqlandığınızı (nəzarəti yox), emosional dəstəyinizi
hiss etməlidir.
* Yeniyetmə ilə ünsiyyət dialoq şəklində olmalıdır. Valideyn övladı ilə bərabər mövqedə
danışmalıdır.
* Yadda saxlayın, yeniyetmə artıq öz hüquqlarını, bərabər
münasibətləri tələb edən bir şəxsiyyətdir.
Onun hüquqlarına hörmətlə
yanaşın.
* Yeniyetmənin hər
bir probleminə qarşı diqqətli
olun. Sizin nöqteyi-nəzərinizdən kiçik
görünə bilən hər hansı bir problem yeniyetmə
üçün tam əksinə ola bilər.
* Övladınızla öz
hisslərinizi,
narahatçılıqlarınızı
bölüşün. Bəzən uşaqlar
öz hisslərini verballaşdırmaqda (sözlə ifadə
etməkdə) çətinlik çəkirlər.
Valideynlərin bu cür yanaşması həm övladı ilə
səmimi, yaxın münasibət qurmağa, həm də
yeniyetməyə öz daxili hisslərini ifadə etməyə
köməklik edəcək.
* Yeniyetməyə müstəqil
qərarlar qəbul etməkdə
yardımçı olun.
* Yeniyetməyə qarşı
irəli sürdüyünüz tələblər
onun imkanlarını aşmamalıdır. Əks halda onda
aqressivlik, inamsızlıq artacaq.
* Övladınızı yeniyetməlik dövründən
daha erkən vaxtlarda müxtəlif dərnəklərə
aparın, müxtəlif sahələrə maraq yaradın
(idman bölmələri-basketbol, şahmat,
üzgüçülük və s., rəqs, musiqi dərnəkləri).
Belə etdikdə yeniyetməlik dövründə
övladınızın daha pozitiv qruplarda həmyaşıdları
ilə birləşmək imkanı artır.
* Yeniyetməni ətrafınızda
olan daha çox uğur qazananlarla
müqayisə etməyin. Belə etdikdə valideyn özünə
qarşı aqressiya yaradır, yeniyetmənin "məni"ni zəiflətmiş
olur, inamsızlıq, digərinə qarşı nifrət
hissi yaratmış olur.
* Övladınızla hər
hansı problemi müzakirə etdikdə
yaranmış situasiyada yeniyetmənin bütövlükdə
şəxsiyyətinin deyil, məhz hansısa
davranışının sizin xoşunuza gəlmədiyini
söyləyin, hansı ki, düzəldilə bilər. Bunu valideyn
uşağa çatdırmalıdır.
* Övladınıza hər
hansı qadağa qoyduqda onlar çox
olmamalıdır, eyni zamanda çox sərt olmamalı və
dəyişilə bilən olmalıdır.
* Hər bir valideyn
bilməlidir ki, o və övladı fərqli zamanlarda
yaşayırlar.
* Övladınız bilməlidir
ki, siz onu onun özünə görə
sevirsiniz, yalnız əldə etdiyi nailiyyətlərə
görə yox.
* Valideyn yadda saxlamalıdır ki, hər bir insan
istər uşaq, istərsə də böyük,
həyatda səhv edə bilər. Lakin ən əsası
bu səhvi görmək, müəyyən
etmək, aradan qaldırmaq və inkişaf etməkdir.Yeniyetməlik
dövründə isə
uşağın orqanizmində
baş verən dərin fizioloji dəyişiklikləri nəzərə
alsaq, onlara qarşı daha səbirli, çevik, diqqətli olmağımız
onlara daha çox fayda verə bilər.
Bahar
KƏRİMOVA,
Bakı
Avropa Liseyinin psixoloqu
Azərbaycan müəllimi.-
2013.- 1 noyabr.- S.8.