Ensiklopedik təfəkkürə
malik böyük alim
Görkəmli elm xadimi, akademik Azad Xəlil oğlu Mirzəcanzadə 29 sentyabr 1928-ci ildə Bakıda anadan olub. 1944-1949-cu illərdə Azərbaycan Sənaye İnstitutunun neft-mədən fakültəsində ali təhsil alaraq dağ mühəndisi ixtisasına yiyələnib. 1951-ci ildə texnika elmləri üzrə namizədlik, 1957-ci ildə doktorluq dissertasiyası müdafiə edib. 1959-cu ildə professor adı alıb. 1962-ci ildə Azərbaycan Elmlər Akademiyasının müxbir üzvü, 1968-ci ildə isə həqiqi üzvü seçilib.
Azad Mirzəcanzadənin aldığı mükafatlar
1.Azərbaycan SSR əməkdar elm və texnika xadimi (1970);
2.SSRİ-nin fəxri neftçisi (1971);
3.SSRİ EA-nın Qubkin adına mükafatçısı (1977 və 1982);
4.SSRİ qaz sənayesinin fəxri işçisi (1978);
5.Azərbaycan SSR Dövlət mükafatı laureatı (1980);
6. İki dəfə "Qırmızı Əmək Bayrağı" ordeni;
7.Azərbaycan Respublikasının "İstiqlal" ordeni.
Akademikin elmi və pedaqoji fəaliyyəti
Azad Mirzəcanzadə
pedaqoji fəaliyyətlə də məşğul
olmuş, ixtisaslı
kadrların yüksək səviyyədə
hazırlanmasında, Azərbaycan iqtisadiyyatının
inkişafı üçün güclü elmi potensialın
yaradılmasında əvəzsiz xidmətlər göstərmişdir.
O,
müəllim kimi pedaqoji fəaliyyətə Bakı şəhərindəki 44 nömrəli orta məktəbdə,
1944-cü ildə başlayıb. 1951-1957-ci illərdə Azərbaycan
Dövlət Universitetinin nəzəri mexanika
kafedrasının dosenti,
1957-1959-cu illərdə professoru, 1959-cu ildən
ömrünün sonunadək Azərbaycan
Dövlət Neft
Akademiyasında kafedra müdiri işləyib.
Pedaqoji fəaliyyəti
ilə yanaşı, Azad müəllimin elmi fəaliyyəti də
müstəsna əhəmiyyət kəsb edir. O, 1948-1958-ci illərdə
Azərbaycan Elmlər Akademiyasının Neft İnstitutunda və
Neft Ekspedisiyasında baş laborant, kiçik elmi
işçi, böyük elmi işçi və şöbə
müdiri vəzifələrində
çalışıb.
1958-1968-ci illərdə Azərbaycan Neft Sənayesi
Nazirliyi nəzdində Elmi-Tədqiqat Neftçıxarma
İnstitutunda, həmçinin 1966-1969-cu illərdə
SSRİ Elmlər Akademiyasının Mexanika Problemləri
İnstitutunda laboratoriya müdiri, 1969-1973-cü illərdə
SSRİ Elmlər Akademiyası və Neft Sənayesi Nazirliyinin
müştərək laboratoriyasının, 1973-1989-cu illərdə
keçmiş Ümumittifaq Elmi-Tədqiqat Neft İnstitutunun
neft-qaz dinamikası laboratoriyasının müdiri işləyib.
1992-ci ildən isə Azərbaycan Neft Akademiyası nəzdində
Neft-Qaz Geotexnoloji Problemləri və Kimya Elmi-Tədqiqat
İnstitutunun direktoru vəzifəsində
çalışıb.
Akademik Azad Mirzəcanzadə
1992-2001-ci illərdə Azərbaycan Ali Attestasiya
Komissiyasının sədri olub,
1993-2001-ci illərdə isə Dövlət Elm və
Texnika Komitəsinə rəhbərlik edib.
Azad Xəlil oğlu
Mirzəcanzadə 2006-cı il iyulun 17-də 78 yaşında vəfat
edib.
Elm sahəsindəki xidmətləri
Akademik Azad Mirzəcanzadənin
Azərbaycan elminin inkişafında
müstəsna xidmətləri var. O, elm
xadimləri arasında tətbiqi mexanika və neft-mədən
işləri sahəsindəki
qiymətli araşdırmaları ilə məşhurlaşmışdı.
Neftin çıxarılmasında texnoloji proseslərin
mexanikası, riyazi fizika metodlarının neft sahəsində
tətbiqi ilə bağlı problemlər məhz Azad Mirzəcanzadə tərəfindən fundamental
elmin nəzəri məsələləri səviyyəsində
araşdırılırdı.
Alimin neft və
qaz-kondensat yataqlarının mənimsənilməsinin və
istismarının əsaslarına həsr olunmuş elmi tədqiqatlarında neft sənayesinin
qazma, istehsal və neft maşınqayırması kimi sahələrinin
aktual problemləri öz həllini tapmışdı.
Azad Mirzəcanzadə
400-ə yaxın elmi əsərin, 50-dən artıq ixtira və
patentin müəllifidir. O, özünün elmi fəaliyyətində
neft və qaz çıxarılması proseslərinin qlobal
optimallaşdırılmasına xüsusi diqqət yetirirdi. Dəniz
neft yataqlarının işlənilməsi sahəsində
dinamik metodların hazırlanması və tətbiq edilməsi
Azad Mirzəcanzadənin başlıca elmi nailiyyətlərindəndir.
Alimin
yaradıcılığında elmi tədqiqatlarının
son dövrünün əsas istiqamətlərini neft-qaz yataqlarının
sinergetik analizi təşkil edir.
"Azad müəllim elə bir fenomen idi ki..."
Həlimə
MEHDİYEVA,
respublikanın əməkdar müəllimi, 147 nömrəli texniki-
humanitar liseyin direktoru:
- Azad müəllim
haqqında hələ respublika
mərkəzi komitəsində şöbə müdiri
işləyərkən eşitmişdim. Bir dəfə
də Neft Daşlarına gedərkən orada
görmüşdüm. Bu böyük
şəxsiyyətlə tanışlıq mənim
üçün nağıl kimi bir şeydi. Lisey
ideyasını respublikamıza, Bakı şəhərinə
gətirən Azad
müəllim olub. İlk dəfə Səbail
rayonu 2 nömrəli məktəbdə riyaziyyat təmayüllü
məktəb açıldıqdan sonra mən həmin məktəbdə
direktor müavini işlədim. Azad müəllim ən
azı həftədə iki dəfə məktəbimizə gələrdi.
Birinci dəfə müəllimlər
üçün, ikinci dəfə şagirdlər
üçün mühazirə oxuyar, seminarlar təşkil edərdi.
Günlərin bir günündə Azad müəllim evimizə zəng vurdu. Onda Ali Attestasiya Komissiyasının (AAK) sədri idi.
Mənə dedi ki, siz gəlirsiniz AAK-a. Mənim
sizinlə söhbətim var. Durdum getdim. Azad müəllim
dedi ki, Xətai Rayon İcra Hakimiyyətindən xahiş
etmişəm. Neft rayonu olduğu üçün mən bu
rayonda bir lisey açıram. Siz də bu liseyin müdiri olursunuz. Dedim Azad
müəllim, əvvəla, mən şəhərin mərkəzində
yaşayıram. Oradan Xətaiyə gedib-gələ
bilmərəm. Üstəlik,
uşaqlarım da tələbədir. Onları
nəzarətimdən kənar qoya bilmərəm. Azad müəllim mənim gətirdiyim dəlillərlə
razılaşmadı. Dediyinin üstündə
dayandı.
Beləliklə, akademik, dünya
şöhrətli alim Azad Mirzəcanzadənin təkidini və
təklifini qəbul etdim. 1998-ci ildə bu liseyin direktoru
işləməyə razılıq verdim. O vaxt bu məktəb
qüsurlu uşaqların təhsil alması üçün
nəzərdə tutulmuşdu. Yarım ildən sonra, yeni dərs
ilində biz qüsurlu uşaqları 55 nömrəli məktəbə
köçürtdük. Bina boşalan kimi Azad
müəllim binanı götürdü. Qum
adasından, Neft daşlarından, hətta xarici təşkilatlardan
bizə humanitar kömək göstərdilər. Beləliklə, liseyi dirçəldə bildik.
İlk dəfə 1999-cu ildə liseyi açmağa nail olduq.
Azad müəllimin keçdiyi dərslərdə
riyaziyyat, ədəbiyyat, tarix, coğrafiya, həkimlik, musiqi
harmoniyası vardı. O,
auditoriyalarda 10-11-ci sinif şagirdlərinə əlavə dərslər
keçər, onlara texniki, fiziki təfəkkür düşüncəsi
aşılayardı.
Azad Mirzəcanzadə liseyimizi həm səviyyə, həm
də təchizat
baxımından tədricən
inkişaf etdirdi. Moskvanın,
Ufanın, eyni zamanda xarici dövlətlərin liseylərindən
proqramlar gətirtdi. Biz bu proqramları
özümüzünküləşdirdik. Yəni həmin proqramları əsas götürərək,
özümüzün yurdumuza, şəraitimizə uyğun
başqa bir proqram tərtib edib onun əsasında dərs
keçməyə başladıq.
Azad müəllim heç bir elm sahəsini riyaziyyatdan
ayırmırdı. O, deyirdi ki, ədəbiyyatın
özündə də riyaziyyat var. Yer üzündə elə
bir sahə yoxdur
ki, orada riyaziyyat olmasın. Riyaziyyat
bütün elmlərin açarıdır.
İnformatika riyaziyyatdır, fizika riyaziyyatdır, ədəbiyyat,
tarix, kimya, coğrafiya, biologiya riyaziyyatdır. Riyaziyyatsız nə
var? Heç nə! Ona görə də
şagirdə birinci riyaziyyatı sevdirmək lazımdır.
Azad müəllim özü riyaziyyatçı
Kolmoqorovun bütün elmi
işləri haqqında şagirdlərə geniş məlumat
verirdi. O, biz müəllimlərə də qeyd dəftəri
tutdurmuşdu. İndi də qarşıma bir problem
çıxanda mən mütləq o dəftərdən istifadə
edirəm.
Öz mütərəqqi ideyaları ilə Azad müəllim
özü yaratdığı bu liseyə düz 9 il gəlib getdi. Onuncu ili
Azad Mirzəcanzadə dünyasını dəyişdi. Doqquz
il ərzində Azad müəllim bütün ali məktəb
müəllimlərinin yolunu bizim liseydən
saldırdı. Rəhmətlik Yaşar Qarayev də
Azad müəllimin təşəbbüsü ilə burada
uşaqlara mühazirələr oxuyub. Azad müəllim son aylarda deyirdi ki, mən daha
çox gələ bilmirəm, ədəbiyyat üzrə Nizami Cəfərovu dəvət eləyin.
Yeri gəlmişkən, hazırda Nizamı Cəfərov
məktəbimizin fəxri direktorudur. Həftədə
bir dəfə gəlir, mühazirələr oxuyur, gedir.
Azad müəllim bir sıra mötəbər elm
ocaqlarında işləyib: Kazan Dövlət Universitetində,
Qubkin adına Neft-Kimya və Qaz
İnstitutunda, Novosibirskdə. Onun Tümenlə də əlaqələri
vardı.
Bizim 147 nömrəli liseyin bünövrəsindən
başlamış bugünkü səviyyəyə gəlib
çatmasınadək Azad müəllimin zəhməti
ölçüyəgəlməzdir. Onun söylədiyi hər
bir mühazirə
şagirdlərin intellektual səviyyəsinin artmasında müstəsna rol
oynayırdı. Bizim lisey Azad müəllimin sayəsində
sanki bir mini-instituta çevrilmişdi.
Azad müəllim elə bir fenomen idi ki,
onun dediyi hər bir kəlmə zaman keçdikcə aforizmə
çevrilirdi. O deyirdi:
"İstedadlılara kömək edin,
yol göstərin. İstedadsızlar özləri
özlərinə onsuz da yol tapacaqlar.
Öz ideyalarınıza hər zaman sadiq
qalın. Heç kimlə lazımsız konfliktə girməyin.
Öz işinizə məsuliyyətlə yanaşın".
Bir məktəb direktoru kimi mənə etdiyi tövsiyələr
də hələ yadımdadır:
"Məktəb direktorunun xüsusi qəbul
saatı olmalı deyil. Məktəb direktorunun
qapısı hər zaman hamının üzünə
açıq olmalıdır. Şagird valideyninə deyə bilmədiyini öz
müəlliminə deməlidir. Şagird birinci
müəllimini sevir, sonra onun fənnini sevir".
Azad müəllimin ən çox əsəbləşdiyi
hal hansısa dərsin boş keçməsi idi. O deyərdi
ki, dərs hissə müdirinin həmişə ehtiyat müəllimi
olmalıdır ki, hər hansı bir fənn müəlliminin
qarşısına nəsə problem çıxanda, onu
başqa müəllimlə əvəz edə bilsin. O,
şuluqluq salan şagirdi sinifdən eşiyə
çıxarmağın da əleyhinə idi. Deyirdi
ki, bu yaxşı üsul deyil. Şagirdi sinifdən
çölə çıxarıb ondan "xilas" olmaq yox, onu
maraqlandırmaq, tərbiyə etmək lazımdır. Azad müəllimin ideyaları bu gün də
yaşayır.
"Azad
Mirzəcanzadəni ustadım hesab edirəm"
Eldar
ŞAHBAZOV,
texnika
elmləri doktoru, professor, ARDNŞ-ın Nanotexnologiyalar
Departamentinin rəisi:
- Akademik Azad Mirzəcanzadə ilə 22 il
bundan qabaq Moskvada tanış olmuşuq. O, beynəlxalq
konfransın rəhbəri idi. Sonra həyat elə
gətirdi ki, mən üzərində işlədiyim elmi
mövzularımı onun rəhbərliyi altında davam etdirib
elmlər namizədliyimi, doktorluq dissertasiyamı müdafiə
elədim.
Azad müəllim özünə
çoxkriteriyalı insanları yaxınlaşdırardı. İnsanları daha çox professionallıq və səmimilik
nöqteyi-nəzərdən qiymətləndirərdi.
Operativlik, yəni, qarşıya qoyulan problemləri tez bir
zamanda həll etməyə nail olmaq Azad müəllimin ilkin
şərtlərindən idi.
2004-cü ildə ilk dəfə olaraq mərhum
akademikimizin icazəsi altında nanotexnologiyalar innovasiya silsiləsindən
ideyası irəli sürüldü və başladıq Azad
müəllimin rəhbərliyi altında eksperimentlər
aparmağa. İlk növbədə bu
eksperimentləri laboratoriya daxilində, daha sonra mədənlər
şəraitində apardıq. Nəticə
etibarı ilə yeni-yeni nailiyyətlər əldə olundu.
Daha doğrusu, neftin karbohidrogen mühitində
nanotexnologiyaların öyrənilməsi, tətbiqi, əsasən
də neft hasilatının artmasına və xərclərin
azalmasına nail olmaq -bax, bu iki istiqamətdə
araşdırmalar apardıq və nəticə əldə
etdik. Akademik Azad Mirzəcanzadənin və
Xoşbəxt Yusifzadənin rəhbərliyi altında işlədik.
Nəhayət, departament yaradıldı və məni
bu departamentə rəis təyin etdilər.
Hazırda
nanotexnologiyalar çərçivəsində müəyyən
layihələr aparırıq. 2010-2015-ci illəri əhatə edən neft
proqramını işləmişik. Bunun əsasında
hazırda Almaniyada "Socar nanotexnologiyaları çərçivəsində"
elmi-tədqiqat mərkəzi işləyir. Almaniyanın bir neçə möhtəşəm
universitetlərində nanotexnologiyaları çərçivəsində
həm tədqiqatların aparılması, həm bu sahədə
işlərin görülməsi, həm də layihələrimizin
neft sahəsində geniş tətbiq edilməsində nailiyyətlər
əldə etmək məqsədilə biz də lazımi
işləri görmüşük. Nano
layihəsinin mahiyyəti ondan ibarətdir ki, bütün bu məmulatlar,
maddələr hamısı atom və molekullardan ibarətdir.
Nanotexnologiyaları deyəndə, "nano"
yunanca "karlik" deməkdir. Yəni, ən
kiçik hissəcik.
Bu saat bütün dünya bununla məşğuldu. Son altı ildə yüz milyarddan səkkiz yüz
milyard avroya kimi nanotexnologiyalarının inkişafına vəsait
qoyulubdur. Biz fəxarətlə deyə bilərik ki,
nanotexnologiyaları ilə məşğul olan çox az kompaniyalar var. Azərbaycan bu sahədə
lider ölkələr sırasındadır. İlk
yerdə Amerika Birləşmiş Ştatlarıdır, sonra
bizik. Mən əldə etdiyim bütün
uğurlarımda hörmətli akademik Azad Mirzəcanzadəni
öz ustadım hesab edirəm.
"Elm
xadimləri sırasında gözlərim Azad müəllimi
axtarır"
Alçın
ŞİRİNZADƏ,
texnika
elmləri doktoru, professor, əməkdar mühəndis, Milli
Aerokosmik Agentliyinin baş direktoru:
- 1970-ci ildə institutun ikinci kursunda oxuduğum zaman elmə
həvəsi olan tələbələri dərsdən sonra
laboratoriya işlərinə cəlb edirdilər. Belə tələbələrin sırasında mən
də var idim. Mərhum akademik Azad Mirzəcanzadəni
həmin o dövrdən tanıyıram. O, bizə
suallar, tapşırıqlar verir, biz də o
tapşırıqların üzərində işləyirdik.
Mən dərsdən sonra laboratoriyalara gedib əvvəlcə
köməkçi kimi işlədim. İnstitutu
bitirdikdən sonra təyinatla getdim Neft Daşlarına. Azad müəllim istehsalatda çalışan tələbələrə
çox böyük diqqət ayırırdı. O, biləndə
ki, mən işləmək üçün Neft
Daşlarını seçmişəm, bu faktı çox
yaxşı qəbul elədi. Dörd ildən
sonra mənə təklif etdi ki, aspirantura təhsili alım.
Əvvəlcə soruşdu ki, işləriniz
necə gedir, neçə ildi ki, işləyirsiniz? Cavab verdim ki, dörd ildi. Sonra dedi ki,
aspiranturada oxumaq istəmirsiniz? Mən cavabında dedim ki, necə
məsləhətdir (Yeri gəlmişkən o, bütün tələbələri
ilə ancaq "Siz" müraciət formasında
danışardı). Mən ayın 16-17 gününü Neft Daşlarında sex
rəisinin müavini işləyir, yerdə qalan günlərimi
AZİ-dəki (indiki ADNA) laboratoriyada işləməyə sərf
edirdim. Azad müəllim tələbələrinin
hamısının işlərindən xəbərdar idi, o
cümlədən mənim də. Xülasə, qısa
söhbətdən sonra getdik onun kabinetinə, Azad müəllim
telefonu götürüb zəng etdi aspirantura şöbəsinə,
dedi ki, Şirinzadə Alçının sənədlərini
qəbul edin. Beləliklə, mən aspiranturada
Azad müəllimin tələbəsi oldum.
Azad müəllim bilirdi ki, mən iqlim
baxımından çətin şəraitdə
çalışıram, ona görə də mənimlə
olan bütün söhbətlərində,
tapşırıqlarında hər zaman bunu nəzərə
alırdı. Mən elmi
işimi uğurla müdafiə etdikdən sonra Azad müəllim
dedi ki, sizə hansısa bir vəzifə veriblər? Dedim
bir-iki təklif ediblər, ancaq razılaşmamışam.
Dedi, onda gəlin AZİ-yə (indiki ADNA). Orada belə bir
fakültə vardı: istehsalat sənayesinin təşkilatçıları
fakültəsi. Bu fakültə SSRİ miqyasında yeganə olaraq Azərbaycanda-AZİ-də
idi. Mən Azad müəllimin məsləhəti ilə həmin
fakültənin dosenti oldum.
Hər il sentyabrın 29-da onun ad gününə
toplaşardıq. Təbii ki, seçimi
özü edər, deyərdi ki, Siz, siz, siz... axşam bizə
gələrsiz. Üç dəfə
özünün dəvətilə onun ad günündə
iştirak etmişəm. Stolun üstü
çox sadə olardı. Tort, çay, şirniyyat... Yəqin ki, onları da yeganə bacısı
İradə xanım hazırlayırdı. Tibb Universitetində çalışan İradə
xanımın öz evi olsa da, Azad müəllimi tək
qoymurdu, onunla bir mənzildə qalırdı. O da ailə
qurmamışdı, sevimli qardaşından əvvəl dəyişdi
dünyasını.
Ad günlərində bir də
görürdük Azad müəllim keçdi pianonun
arxasına. Onun çox şirin
çalmağı, gözəl ifaçılıq məharəti
vardı.
Azad müəllimin evinin dörd divarı
kitabla dolu şkaflardan ibarət idi. Ortalıqda
divan və stol-stul vardı.
Azad müəllim anasının xatirəsini
çox uca tuturdu. Deyirdi ki, üzdən anama
bənzədiyim üçün özümü hər zaman
xoşbəxt sayıram. Atası Xəlil kişi
Cənubi Azərbaycanın Sərab şəhərindən,
anası Asiya xanım isə xan nəslindən idi.
Azad müəllim əcnəbi dillərdən
rus dilindən başqa alman dilini də mükəmməl
bilirdi. Amma o, özü haqqında
heç vaxt məlumat verməyi xoşlamazdı.
Azad müəllimin bizim ailə
yaddaşımızda da mühüm yeri var. Mənim
qardaşım Siyavuş Şirinzadə 1965-ci ildə SSRİ
Neft Sənayesi Nazirliyini yaradanlardan biri olub. Elmlər doktoru, professor idi. İki dəfə
Qubkin mükafatı laureatı olmuşdu, uzun müddət-11 il Vyetnamda işləmişdi. Vyetnam
prezidenti ona "Xalqlar dostluğu" ordeni vermişdi.
Siyavuşla Azad müəllimin arasında cəmi 5-6 yaş fərq
olsa da qardaşım Azad müəllimi özünün ustadı hesab edirdi. Hər
ikisi nur içində yatsın!
Sağlığında çox
müşahidə etmişəm ki, hətta Azad müəllimdən
yaşda böyük olanlar da hörmətli akademikimizlə
ünsiyyət qurmaqdan fəxarət duyurdular.
Mən də onun tələbələrindənəm. Həm də, təvazökarlıqdan uzaq
sayılmasın, çox istədiyi, fərqləndirdiyi tələbələrdən
biriyəm. Azad müəllimin diqqətini hər zaman
üzərimdə hiss etmişəm. Bir dəfə
də olsun Azad müəllim mənə acıqlanmadı, nəyəsə
irad tutmadı. Məni qapı arxasında
saxlamadı.
Onun ən yaxın dostu kim olub- hərdən
fikirləşirəm, ancaq bu sualı dəqiq
cavablandırmaqda çətinlik çəkirəm. Çünki ən müxtəlif sahənin
adamları ilə münasibət saxlayırdı. Məsələn,
Qara Qarayev, Fikrət Əmirov, Amerikada yaşayan Bakı yəhudisi
Qriqori İssakoviç Barenblatt... Azad müəllimin bəyəndiyi şəxslər
hansı sahədə çalışmasından asılı
olmayaraq bir insan kimi etalon idilər. Bir dəfə
özü söhbət edirdi ki, Amerikadan kimsə Azad müəllimə
zəng çalıb, ancaq susub, danışmayıb, telefonda
Koroğlunun uvertürasını səsləndirib. Azad müəllim musiqini dinləyib dəstəyi
asmaq istəyəndə görüb ki, həmin yəhudi
dostudu.
Mən Azad müəllimi ilk dəfə
görəndə 40-42 yaşı vardı. Hündürboylu, qıvrımsaçlı,
çöhrəsi nurlu bir gəncdi. 40
yaşında bu insan artıq akademik olmuşdu. O, Moskvada olanda hamının diqqət
mərkəzinə çevrilərdi. Cavan
oğlan, akademik, hamıynan öz sahəsində
danışmağa söz tapan alim. Azad
müəllim operaya, teatra getməyi, balet rəqslərinə
tamaşa etməyi sevirdi.
İstedadlı uşaqlara hər zaman
tövsiyə edərdi ki, elmi işinizi müdafiə etmək
istəyirsinizsə, ailə qurmamışdan əvvəl bu
işi görün. Ailə qurandan sonra qarşıya o qədər
problemləriniz çıxacaq ki, elmə sərf etməyə
vaxtınız qalmayacaq.
Mən 31 yaşımda elmlər namizədi,
48 yaşımda isə elmlər doktoru olmuşam. Özümü elmi sahədə təsdiq etməyimdə
ustadım olan Azad müəllimi bu gün də elm xadimləri
sırasında gözlərim hər zaman axtarır.
"Azad
müəllimin yeri həmişə görünür"
Sədi
NURİYEV,
filologiya
elmləri doktoru, TQDK, "Abituriyent" jurnalı
redaksiyasının məsul katibi
- Akademik Azad
Mirzəcanzadə ilə mənim ilk
tanışlığım iyirmi il bundan əvvəl elə
payız fəslində olub. 1993-cü il
idi. O zaman Azad müəllim Dövlət Elm və Texnika Komitəsinin,
eyni zamanda Azərbaycan Respublikasının Prezidenti yanında
Ali Attestasiya Komissiyasının sədri idi. Bir gün Əziz
müəllim məndən soruşdu: "Siz (O, məndən
yaşca böyük olmasına baxmayaraq o, mənə həmişə
belə müraciət edərdi) bizimlə komitədə
işləmək istərdinizmi? O vaxt Bakı Slavyan
Universitetində professor vəzifəsində
çalışırdım. "Böyük məmnuniyyətlə"
- dedim. Söhbətimiz bununla bitdi.
Bir gün sonra - həftənin beşinci günü,
axşam Əziz müəllim mənə zəng edib dedi ki,
Azad müəllimin adına ərizə yazım və şənbə
günü səhər saat 11-də komitədə olum.
Deyilən vaxtda komitəyə gəldim. Sədrin müavini Əziz Rəhimovla
görüşdük. Hal-əhvaldan sonra
Əziz müəllim otaqdan çıxdı və təxminən
5 dəqiqə keçməmiş geri döndü. Birlikdə Azad müəllimin yanına getdik. Oturmağa yer göstərdi.
Ərizəmi
masanın üstünə qoydum. Təxminən
yarım saata qədər ümumi mövzularda söhbət getdi. Arabir Azad müəllim məndən məişət
səviyyəsində bir neçə söz soruşdu. Birdən "Nə ilə məşğul
olmusunuz" - soruşdu. Cavab verdim ki,
Dostoyevskinin yaradıcılığını öyrənməklə
məşğul olmuşam, bu sahədə işləyirəm.
O, bir söz demədi. Mən onun belə
ünsiyyət manevrinin altında nə olduğunu, istiqamət
və məqsədini başa düşsəm də,
özümü o yerə qoymadım.
Azad müəllim qəflətən söhbətin
mövzusuna qayıtdı: "Baxtini bilirsiniz?" Cavab verdim ki, bəli, Baxtini bilmədən
Dostoyevskini öyrənmək olmaz. "Mənə
Baxtinin nəzəriyyəsinin əsasını deyin, amma iki
sözlə"- dedi. "Dərketmənin dialojiliyi" -
dedim.
Azad müəllim heç nə demədən
ərizəmə dərkənar qoydu və məni Elmi və
Elmi-Texniki Siyasət İdarəsinin rəisi vəzifəsinə
işə qəbul etdi. Son cavabımdan sonra, deyəsən,
ikimiz də bir nöqtənin üstünə gəldik.
Azad müəllim
Baxtin nəzəriyyəsi ilə məni
tanıdı və məncə, hiss etdi ki, bunu başa
düşmüşəm.
Təxminən bir ilə qədər Elm və
Texnika Komitəsində çalışdım. Sonra Azad müəllimin təklifi və istəyi ilə
Ali Attestasiya Komissiyasına Dövlət Attestasiya Müfəttişliyi
şöbəsinin rəisi vəzifəsinə gətirildim.
Azad müəllimin məndə oyatdığı ilk təəssürata
görə, o, çox dərin düşüncəyə,
erudisiya genişliyinə, görmə əhatəliliyinə,
fikrini anlaşılanadək yeritmək məharətinə
(O, fikrini pauzalarla ifadə edirdi və məncə, pauzalarda fikrinin
qəbul olunub-olunmamaq dərəcəsini yoxlayırdı), yüksək dinləmək qabiliyyətinə
malik genişmiqyaslı alim, böyük pedaqoq idi. Sonralar Azad müəllimlə bağlı ilk təəssüratlarımda
yanılmadığım dəfələrlə təsdiqləndi.
Mənim ən çox diqqətimi cəlb edən məqamlardan biri də onunla
elmi söhbətlər zamanı gözlərində
gördüyüm işıq, parıltı idi. Ən acıqlı vaxtlarında belə, elmdən
söhbət düşən kimi gözlərinə nur gələr,
çöhrəsi tamam başqalaşardı. Elə bil
ortalıqda bir
an əvvəl gərginlik-filan olmayıb.
Azad müəllimin işıqlı
xatırəsi bu gün də gözümün
qarşısındadır. Azad müəllim
gövdəli kişi idi. Bəzən
çoxlarına elə gəlirdi ki, onunla ünsiyyətdə
olmaq çətindir, yaxud da heç mümkün deyil.
Bəli, Azad müəllim ciddi, tələbkar
olduğu qədər də, son dərəcə ədalətli
insan idi. Fenomenal yaddaşı vardı.
Onun iç dünyası, daxili aləmi o qədər zəngin
idi ki...
O, özündə elə böyük ideyalar gəzdirirdi
ki, belə ölçüyəgəlməz bir yükün
altında sanballı görünməmək sadəcə
mümkün deyildi. Azad müəllim
ağırtaxta kişilərdəndi. Onu
başa düşmək lazım idi. Azad
müəllimin xarakterindəki təbii ağırlığını,
ləngərini zəhmə, köntöylüyə yozmaq
dayazlıqdı.
Bir dəfə respublikada
tanınmış professorlardan biri Azad müəllimin qəbuluna
gəlmişdi ki, özünün sədrlik etdiyi müdafiə
şurasının səlahiyyətinin niyə
dayandırıldığının səbəblərinə
aydınlıq gətirsin. Azad müəllim
ona səbəbləri dedi. O,
yenə də eyni sualla müraciət elədi. Azad
müəllim cavabını bir də təkrarladı.
Üçüncü dəfə Azad müəllim dedi ki,
daha onunla danışmaq istəmir. Professor yenə də mübahisəyə cəhd
edəndə Azad müəllim ona sualla müraciət elədi:
"Sən professorsan? Bəs niyə başa
düşmürsən?" və s. Professor Azad müəllimdən
incik getdi və qəzetdə yazdı ki, akademik onu təhqir
edib. Düzdür, həmin professor sonra mətbuatda
Azad müəllimdən üzr istədi.
Azad müəllim tələbkarlığı
və ciddiliyi qədər də həssas və kövrək
insan idi. Əməkdaşları
mükafatlandıranda ən az məvacib
alana ən yüksək mükafat yazırdı. Mükafatlandırmanı qapıçıdan, xadimədən,
gözətçi işləməyə məcbur qalan
aspirantdan başlayırdı. Mən
bunların hər birinə neçə-neçə misal gətirə
bilərəm.
Azad müəllim bütün
zamanların müəllimidir. O, dünya durduqca
yaşayacaq bir alimdir. Onun müəllimliyi dərs
otaqları ilə məhdudlaşmırdı. Ən sadə
situasiyalarda, ən adi söhbətlərdə belə, Azad
müəllimdən əhəmiyyətli nəsə öyrənmək
olurdu. O, gəncləri- şagird və tələbələri
çox sevir, onlara hər zaman qayğı ilə
yanaşırdı. Azad müəllim nəhənglikdə
alimin, o istedadlı pedaqoqun yeri həmişə
görünür və bütün zamanlarda da həmişə
görünəcək.
"Azad
müəllimin xatirəsi yaddaşlarda təzə və
canlıdır"
Nəsib
MÜTƏLLİMZADƏ,
Qubkin adına Neft-Kimya, Qaz İnstitutunun məzunu,
"Qazprom"un "Orqenerqoqaz" Birliyinin keçmiş
idarə rəisi
- Əziz həmyerlimiz Azad Mirzəcanzadə ilə bir
neçə dəfə tələbəlik illərimdə
Qubkin adına Neft-Kimya, Qaz İnstitutunda
(indi Akademiya adlanır) görüşmüşük. Aramızda qısa elmi söhbətlərimiz olub.
O, Azərbaycan elminin əsl cəfakeşi, patriotu idi. Bu
sözləri Azad Mirzəcanzadə haqqında ona görə
ürəklə deyirəm ki, qısa sürən söhbətimiz
böyunca, mən özüm-özümə etiraf etdim ki,
Azad müəllim Vətənimiz Azərbaycan
üçün, onun elmsevər övladları
üçün necə yanar çırağa çevirmək
istəyir özünü...
Təbii ki, onda sovet dövrü idi və
ö dövrün əyintilərindən, təhsilimizdə
olan çatışmazlıqlardan qarşılıqlı
giley-güzar etdik. Azad müəllim mənə dedi ki, sizin
oxumaq üçün niyə məhz Moskvanı - Qubkin
adına institutu
seçməyinizi özüm üçün
aydınlaşdırdım.
Azad müəllim bir eloğlumuz kimi
çox ölçülü-biçili şəxsiyyət
idi. Mən kafedrada, institutun koridorunda hər
dəfə onunla rastlaşanda çox ehtiramla
salamlaşardıq.
Azad müəllim ensiklopedik təfəkkürə
malik bir alim idi. Daxili paklığı onun
danışığına, nitqinə hopmuşdu. O, əsl
riyaziyyatçı idi. Bu gün də mənə elə gəlir
ki, yarım əsr bundan əvvəl bitirdiyim Qubkin adına
Moskva Neft-Kimya, Qaz İnstitutunda öz fənnini Azad Mirzəcanzadədən
güclü bilən ikinci bir pedaqoq yox idi. Həddən
ziyadə tələbkarlığına görə onun fənnini
sevməyən bəzi zəif oxuyan tələbələr belə
onun şəxsiyyətinə ehtiramla yanaşır,
haqqında çox yüksək səviyyədə fikirlər
söyləyirdilər.
Uzun illər Küveytdə, Liviyada,
Polşada, Almaniyada, Fransada, Orta Asiya ölkələrində
çalışdığımdan sonralar bir daha Azad müəllimlə
qarşılaşmadım. Buna baxmayaraq, onun xatirəsi hər
zaman yaddaşımda təzə və canlıdır.
Hazırladı:
Ellada UMUDLU
Azərbaycan
müəllimi.- 2013.- 4 oktyabr.- S.9.