İngilis dilinin kommunikativ bacarıqlara
yiyələnmədəki rolu
və onun
tədrisində diqqətəlayiq
məqamlar
İngilis dili beynəlmiləl bir dildir. Hazırda
dünyada elə bir yer yoxdur
ki, orada ingilis dilini bilməsinlər.
Hamıya
məlumdur ki, ingilis dilinin vətəni İngiltərədir.
Dünya tarixində gedən proseslər nəticəsində bu dil dünyanın, demək olar ki, bütün hissələrinə yayılmışdır.
Bu dildə həm şifahi, həm də yazılı ünsiyyət vasitəsi kimi beynəlxalq biznes, diplomatiya və
İnternet şəbəkəsində
istifadə edilir. İngilis dili texnologiya və beynəlxalq kommunikasiya üzrə qlobal dil sayılır,
ədəbiyyatın bütün
növlərinin, texniki
kitab və dərgilərin, eləcə
də elmi jurnalların dilidir. Bir çox ingilisdilli olmayan ölkələrin əhalisi onu ikinci dil kimi
öyrənir. Buna görə də şagirdlərin hələ
aşağı siniflərdən
bu dildə anlaşa bilməsi çox vacibdir.
Yaşadığımız əsrdə ölkələr sürətlə
böyüyür, inkişaf
edir. Təhsil isə bu inkişafın
əsas tərkib hissəsini təşkil
edir. Bu baxımdan
müəllimlərin üzərinə
böyük yük düşür.
İngilis dili xarici dil
olduğu üçün
şagirdlərə bir
qədər çətin
gələ bilər. Ona görə də bu fənni tədris
edən müəllim,
ilk növbədə, şagirdə
dilin əhəmiyyətini
aşılamalı, dilə
maraq oyatmalıdır.
Yeni təlim üsulları, metodları
bu işdə aparıcı rol
oynayır. Nitqin inkişafı ilə əlaqədar mövzulara
dair şəkillər
üzrə işin təşkili buna misal ola
bilər. Şagirdlər əvvəlcə şəkildə gördüklərinin
adlarını deməyi
öyrənir. Sonra sadə
cümlələrdən istifadə
edərək onlar haqqında fikir mübadiləsi aparır.
Müəllim onlara kömək
etmək məqsədilə
müdaxilə edir.
Bu zaman uşaqları
maraqlandıran mövzuların
seçilməsi məqsədəuyğun
hesab olunur.
Müəllim şagirdə dilin mütəxəssisi kimi yanaşmamalı, əksinə,
ona sərbəstlik verməlidir. Çünki şagird üçün
tamamilə yad olan bir dilə
aid ilkin dil bacarıqlarının öyrənilməsi
və bu bacarıqların bünövrəsinin
necə qoyulması olduqca mühüm məsələdir. Müəllim
unutmamalıdır ki,
xarici dilin tədrisində əsas məqsəd dil öyrənənlərdə bu
dildə dinləyib anlama, fikrini sərbəst ifadə etmə bacarıqlarının
aşılanmasıdır. Hər bir xarici
dilin, həmçinin,
ingilis dilinin də tədrisində əsas məqsəd nitq, dil və
ünsiyyət bacarıqlarının
yaranması və formalaşmasıdır. Bunun
üçün də
hər təhsil pilləsinin öz vəzifəsi və tələbləri mövcuddur:
Ümumi orta təhsil pilləsində şifahi nitqin inkişafı əsas tələb kimi götürülməklə
şagirdlərdə ünsiyyət
bacarıqlarının formalaşdırılması,
lüğət ehtiyatının
zənginləşdirilməsi, ən zəruri qrammatik anlayışların
və dil konstruksiyalarının mənimsənilməsi,
oxu, yazı texnikası və yazılı nitq, dinləyib-anlama vərdişlərinin
inkişaf etdirilməsi
təmin olunur.
Tam orta təhsil
pilləsində əsas
pillə üçün
nəzərdə tutulan
fəaliyyətlər inkişaf
etdirilməklə şagirdlərin
xarici dil üzrə kommunikativ bacarıqlara və ünsiyyət mədəniyyətinə
yiyələnmələri, lüğət ehtiyatının
zənginləşdirilməsi, onlarda xarici dili dərindən öyrənməyə maraq
oyadılması, dilini
öyrəndiyi ölkə
(ölkələr) ilə
tanışlıq əsasında
dünyagörüşlərinin genişləndirilməsi təmin
olunur.
Xarici dilin təlimində qarşıya qoyulan tələbləri reallaşdırmaq
üçün dörd
məzmun xətti mövcuddur:
- Dinləyib-anlama
- Danışma
- Oxu
- Yazı
İngilis dilini tədris edən müəllim təlim prosesində bu dilin özünəməxsus
xüsuyyətlərinin olduğunu
nəzərə almalı,
müəyyən məsələləri
izah edərkən diqqətli olmalıdır. İngilis
dilinin lüğətinin
zənginliyi, qrammatikası,
say sisteminin sadəliyi,
formasının demokratikliyi
kimi yaxşı xüsusiyyətlərindən başqa,
bu dildə böyük çatışmazlıqlar
da mövcuddur. İngilis dilinin tələffüz qaydalarının kifayət
qədər qeyri-sistematik
olması bu dilin öyrənilməsini
çətinləşdirən ən mənfi cəhətlərdən biridir.
Məsələn: "a" simvolunu götürsək,
onun müxtəlif sözlərdə müxtəllif
cür tələffüz
olunduğunu görə
bilərik. Məsələn:
alone (tək, yalnız),
all (bütün, hamısı), age (yaş) sözlərində "a" hərfi
üç müxtəlif
səs verir. Sell (satmaq) və cell (zirzəmi) sözlərində
isə "s" və
"c" hərflərinin hər ikisi [s] səsini verir. Bundan əlavə, xeyli sözdə tələffüz olunmayan
artıq "l", "b" simvolu (debt, doubt, talk və
s.) və ya oxunmayan
lal hərflər
(believe, recieve və
s.) bu dilin tələffüzünü çətinləşdirən
amillərdəndir.
Buna görə də
müəllim tədris
zamanı belə məqamları xüsusilə
qeyd etməlidir. Şagirdin
yorulmaması, bezməməsi
üçün interaktiv
təlim metodlarından
səmərəli istifadə
etməlidir.
Səadət ZEYNALOVA,
Bakıdakı 250 nömrəli tam orta
məktəbin ingilis dili müəllimi
Azərbaycan müəllimi.- 2013.- 18 oktyabr.- S.5.