Qafqaz Təhsil Dairəsinin yaradılması
tarixindən
Qafqaz
Təhsil Dairəsi 18 dekabr 1848-ci il tarixində yaradılıb. Fəaliyyətinin
ilk dövrlərində dairə 5 məktəb
direksiyasına bölünüb: Tiflis, Kutais,
Şamaxı-Dərbənd, Stavropol və
Qaradəniz ordu torpaqları direksiyası.
Təhsil direksiyasını müdir (popeçitel) idarə edirdi
ki, o da
Zaqafqaziya diyar Baş İdarəsi Şurasının üzvü olurdu. Dairədə
5 gimnaziya və 21 qəza məktəbi var idi. Gimnaziyaların əsas
məqsədi Qafqaz və Zaqafqaziya
diyarında dövlət xidməti üçün
savadlı adamlar hazırlamaq idi.
Qəza
məktəblərinin məqsədi uşaqları
aşağı müəssisələrlə dövlət
xidməti üçün hazırlamaqdan
ibarət idi.
Ehtiyac olduqda
məhəllə (prixod) məktəbləri
də təsis olunurdu. Özəl məktəblərin
açılmasına da icazə verilmişdi. Ümumi sistemdən
kənarda iki müsəlman məktəbi
qalmışdı ki, burada
da rus dili
öyrədilirdi. Bu məktəblər həm
canişin (namestnik) tərəfindən
təyin olunmuş xüsusi
müdirə, həm də ruhani idarəsinə
tabe idi.
1850-ci
ildən müsəlman məktəblərinin
yayılmasına icazə verildi. Orta və aşağı məktəblər direksiyalara paylandılar. Sonralar
inzibati-ərazi bölgüsündəki və dövlət
müəssisələri sistemindəki dəyişikliklərlə
əlaqədar dairənin tərkibi də bir
az dəyişdi. Qafqaz dairəsi təhsil
müəssisələrinin quruluşunu daxili quberniyaların təhsil müəssisələrinə
yaxınlaşdırmaq və beləliklə, Qafqazda
və Zaqafqaziyada Rusiya
imperiyasının digər hissələrində mövcud olan xalq təhsili sistemini tədricən
tətbiq etmək məqsədilə 29 oktyabr
1853-cü ildə Qafqaz təhsil dairəsi
və onun tabeliyində olan
təhsil müəssisələri haqqında yeni
əsasnamə təsdiq olundu. Bu əsasnamə təcrübə kimi 4 illiyinə tətbiq olunurdu.
Həmin əsasnaməyə görə Qafqaz
təhsil dairəsi 5 əvəzinə 4 direksiyaya
bölünürdü. Şamaxı və
Dərbənd quberniyalarının tədris müəssisələri
Tiflis direksiyasına tabe
olurdu.
2 iyul 1860-cı ildə Qafqazda
təhsil hissəsinin idarəçiliyi haqqında yeni əsasnamə təsdiq olundu.
Bu əsasnamənin 1 yanvar
1863-cü ilə qədər təcrübə kimi qüvvədə olması nəzərdə
tutulurdu. Həmin əsasnaməyə
görə təhsil hissəsinin idarəçiliyi Qafqaz canişininin Baş İdarəsinin ümumi
işlər departamentinin tabeçiliyinə
keçirildi. Qafqaz Təhsil
Dairəsinin müdiri vəzifəsi ləğv
edildi və onun
hüquqları quberniya rəislərinə
verildi. Mövcud təhsil
direksiyalarına daha üçü
əlavə olundu - Bakı, İrəvan,
Terek.
Beləliklə,
1860-cı ildə məktəblərin Bakı direksiyası
yaradıldı. Bura Bakı
quberniyasının məktəbləri daxil
edildi. 1864-cü ildə Qafqazda
və Zaqafqaziyada tədris müəssisələrinin
baş inspektoru vəzifəsi
təsis olundu.
1867-ci
ildə əvvəlki (1860-cı ilə qədərki)
funksiyaları ilə təhsil dairəsi yenidən
açıldı. 1867-ci ildə Bakıdakı gimnaziya, Şamaxı, Şuşa
və Nuxadakı (indiki Şəki) qəza
məktəbləri, Quba və Lənkərandakı
ikisinifli, Salyandakı birsinifli
məktəblər Bakı direksiyasına daxil
edildi.
Quberniyadan kənardakı özəl məktəblər
də direksiyanın tabeçiliyində idilər.
1870-ci
ildə quberniyalar üzrə xalq məktəbləri yaradıldı. 27 yanvar 1876-cı ildə Qafqaz
Təhsil Dairəsində Bakı - Dağıstan
direksiyası təsis olundu. Onun tabeçiliyinə Bakı direksiyasına daxil olan tədris müəssisələri
və həmçinin Dərbənd tədris müəssisələri
verildi. Xalq məktəbinin
direktoru təlim və tərbiyə işinin təşkili məsələləri
ilə məşğul olur, müəllim
heyətinin işinə nəzarəti və metodik
rəhbərliyi həyata keçirirdi. Xalq məktəbinin direktoru
Qafqaz Təhsil Dairəsinin müdirinə
tabe olurdu.
1881-ci
ildə Qafqaz Təhsil Dairəsi Xalq Maarifi Nazirliyinə tabe etdirildi. 26 aprel 1883-cü ildə Xalq
Maarifi Nazirliyinə tabe
olan Qafqaz Təhsil
Dairəsi bərpa olundu.
1918-ci ilin may ayında Bakı Xalq Komissarları Sovetinin
qərarı ilə Bakı - Dağıstan direksiyası ləğv
edildi.
Kamil AĞAMALIYEV,
Təhsil
Nazirliyi Texniki peşə
təhsili
şöbəsinin baş məsləhətçisi
Azərbaycan
müəllimi.- 2013.- 18 yanvar.- S.5.