Fizika dərslərində ekologiya
elementləri
Ekologiya canlı və cansız təbiətin
qarşılıqlı münasibətini öyrənən elmdir. Ekologiya təbiət
elmlərinin ən öncül, xüsusi əhəmiyyətə malik olan sahəsidir. Bəşəriyyətin
müasir yaşayışını
ekologiyasız təsəvvür etmək mümkün
deyildir. Beynəlxalq səviyyədə ətraf
mühitin qorunması həlli vacib olan bir
nömrəli məsələdir.
Ətraf
mühitin qorunması - ekoloji
problemləri həll etməkdir. Ekoloji
problemlər bəşəriyyətin
qlobal problemlərinin bir hissəsidir.
Qlobal problemlərin
xüsusiyyətləri odur
ki, onlar planetar xarakterə malik olub bütün
bəşəriyyətə aid olur, bütün müasir sivilizasiyanı məhv etməklə hədələyir, aradan qaldırılması üçün
təcili və effektiv tədbirlərə
ehtiyac duyulur, beynəlxalq, dövlətlərarası səylər
tələb edir, hazırda və gələcək nəsil
üçün sivilizasiyanın
qorunub saxlanılması
uğrunda hər bir kəsin sərmayə qoymasını
tələb edir.
Hazırda dünyada qlobal ekoloji problemlərə təbii ehtiyatların tükənməsi, istixana
effektinin yaranması,
ozon qatının nazikləşməsi, tullantıların
artmsı, torpaqların,
suyun çirklənməsi,
dünya okeanı ilə bağlı problemlər, kiyəvi turşu yağışları
və s. daxildir.
Fizika təbiəti oyrənən elm olduğundan
ekoloji problemlərin həlli yolları fizikasız mümkün deyil. Bu fikri mən müxtəlif dərslərdə
şagirdlərimə izah
edirəm. Məsələn, 8-ci sinifdə "Daxiliyanma mühərrikləri" mövzusunda
dərsdə atmosfer ekologiyasından söhbət
açıram. Müasir zamanda
avtomobillər şəhər
havasının çirklənməsinin
başlıca amilidir.
Hazırda onların sayı
yarım milyarddan artıqdır. Avtomobillərdən çıxan tullantılar
şəhərlərdə ona görə təhlükəlidir ki, onlar əsasən yer səthindən 60-90 sm səviyyədə, xüsusən də işıqforlar olan avtomobil yollarında havanı çirkləndirirlər.
Qeyd edirəm ki, yerindən götürülmə, tormozlama,
mühərrikin boş-boşuna
işləməsi zamanı,
həmçinin çala-çuxurlarda
daha çox kanserogen maddələr ayrılır. Məhz buna görə də "Hidrogen-gələcəyin
yanacağı" fikri
son vaxtlar daha tez-tez işlədilir.
İri avtomobil istehsalçılarının
əksəriyyəti yanacaq
elementləri ilə təcrübələr keçirirlər.
Hidrogen mühərriklər dizel və benzin mühərrikləri ilə
müqayisədə ekoloji
cəhətdən daha
təmiz olurlar.
Bu yaxınlarda İngiltərədə
bir şirkət karbon qazı və su buxarından
ibarət olan yeni yanacaq növü
haqqında xəbər
verdi. Həmin sahənin
quraşdırdığı kompleks hər gün 1 ton yanacaq istehsal edəcək.
Ənənəvi neftin
əvəzi olan belə yanacaq ətraf mühiti xeyli yaxşılaşdırır.
VII sinifdə "Gəmilərin üzməsi"
mövzusunda dərsdə
neft tankerlərinin qəzaları nəticəsində
yaranan ekoloji fəlakətdən danışıram.
Neftin sıxlığı
suyun sıxlığından
az olduğu
üçün o, suyun
üzərinə çıxır
və hər tərəfə yayılır.
Bu zaman neftin
altında olan canlı aləm məhv olur. Ona görə də qəza zamanı dağılmış nefti
qısa müddətdə
yığıb, ərazını
təmizləmək üçün
müxtəlif üsullardan
istifadə edirlər.
Dərslərimdə yerli ekologiyaya
daha çox üstünlük verirəm.
Azərbaycan neft ölkəsidir.
Şagirdlərə bildirirəm ki,
Azərbaycan Respublikası
Dövlət Neft Şirkətinin (ARDNŞ) Ekologiya
İdarəsi ölkəmizdə
ekoloji sağlamlaşdırma
ilə bağlı böyük işlər aparır. Məsələn, Xəzər dənizinin
sahil zolağı ərazilərində yerləşən
müəssisələrin fəaliyyəti
nəticəsində ətraf
mühitə atılan
tullantıların azaldılması
üçün lazımi
tədbirlər görülür.
Proyektor vasitəsi ilə Bakının neft mədənlərini göstərib
uşaqlara aşağıdaki
məlumatı çatdırıram:
Ekologiya idarəsi neftlə çirklənmiş
torpaqların təmizlənməsində
mexaniki və bioremeditasiya üsullara üstünlük verir.
Neftlə çirklənmiş torpaqların mexaniki üsulla təmizlənməsi
istehsal gücü
20m3/saat olan qurğuda həyata keçirilir. Neftlə çirklənmiş
torpaqlar sexin ərazisində olan müvəqqəti saxlama sahəsinə özüboşaldan
yük maşınları
vasitəsi ilə gətirilərək boşaldılır.
Çirkli torpaqlar tələbata
uyğun olaraq qurğuya verilir. Qurğuya daxil olan çirkli
torpaqlar bərk tullantılardan və neft məhsullarından mexaniki üsulla təmizlənir.
"Səs dalğaları" mövzusunun
tədrisi zamanı mən şagirdlərə
səs dalğalarının
insan orqanizminə müsbət və mənfi təsirlərindən
danışıb, onlara
"Səs dalğaları"
təqdimatımı göstərirəm.
Təqdimatda dəniz ləpələrinin,
quşların səslərinin
insana müsbət təsiri göstərilir.
Müqayisə üçün
belə faktları şagirdlərə çatdırıram:
Yarpaqların xışıltısı - 3-5 db
Uçan təyyarənin səsi -
120 db
Diskotekada musiqinin səsi - 100 db
Yol verilən
küy normalarından
artıq olan səslər (təbii fondan artıq) insana mənfi təsir göstərir: yorğunluq artır, nevrozlar əmələ gəlir.
Fizika otağında
olan kompüteri işlədəndə hələ
ilk dərslərdə aşağıdakı
məlumatla uşaqları
tanış edirəm. Adətən dörd il
xidmət göstərən
bir çip yaddaşın istehsalına
"çipin öz çəkisindən 800 dəfə
çox faydalı qazıntılar sərf olunur". Yaponiya, Fransa və Birləşmiş Ştatların
analitikləri hesab edirlər ki, 32 meqabayt həcmli yaddaşı və 2 qram çəkisi olan bir çipin
istehsalına ən azı 1,6 kq faydalı qazıntılar,
32 kq-dan az olmayaraq su və
72 qram ammonyak və xlorid turşusu kimi zəhərli kimyəvi maddələr tələb
olunur.
"Azərbaycan Respublikasında ekoloji vəziyyətin yaxşılaşdırılmasına
dair 2006-2010-cu illər
üçün Kompleks
Tədbirlər Planı"nın
təsdiq edilməsi haqqında" Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti
cənab İlham Əliyevin sərəncamında
qeyd olunur ki, "Azərbaycan Respublikası hazırda iqtisadi yüksəliş dövrünü yaşayır.
Ölkənin geniş sosial-iqtisadi
islahatlara söykənən
ümumi inkişaf konsepsiyasında ətraf mühitin mühafizəsi,
insanların sağlam
təbii mühitdə
yaşaması və təbii sərvətlərdən
xalqın rifahının
yaxşılaşması naminə
istifadəsi məsələləri
mühüm yer tutur".
Dərslərdə bu sərəncam
haqqında şagirdlərə
danışıb, Prezidentimizin
ekoloji məsələlərə
göstərdiyi diqqətini
vurğulayıram.
Bildirirəm ki, respublikada
bütün yeni tikilən müəssisələr
güclü qoruyucu və təmizləyici qurğularla təmin olunur.
Az
tullantı yaradan texnologiyaların tətbiqi,
alternativ enerjidən istifadə, çirklənmiş
torpaqların, suların
təmizlənməsi, tullantıların
utilizasiyası sahəsində
elmi nailiyyətlərin
istehsalata tətbiqi sahəsində respublikamızda
mühüm işlər
görülür.
Ümummilli liderimiz Heydər Əliyev demişdir: "Texniki düşüncəni,
biosfer və ekosistem düşüncəsi
əvəz etməlidir.
Hamı başa düşməlidir ki, canlı aləm biosferin bir hissəsidir
və biosferin tərkib hissəsi saxlanmasa, ekosistem yaşaya bilməz".
Ekologiyaya münasibətdə ulu öndərimizin bu müdrik sözlərini hər birimiz həmişə rəhbər tutmalıyıq.
Aliyə
SƏLİMOVA,
Bakıdakı
264 nömrəli
məktəb-liseyin
fizika müəllimi
Azərbaycan
müəllimi.- 2013.- 25 yanvar.- S.5.