Şagirdlərə
hansı kitabların
mütaliəsi
tövsiyə olunur?
Mütəxəssislər şagirdlərdə
dünyagörüşün
formalaşması
üçün hansı əsərlərin
oxunmasını
zəruri hesab edir?
Orta məktəb şagirdlərinin mütaliə probleminə
cari ilin
sentyabrında təhsil naziri Mikayıl Cabbarovun ciddi tələbkarlıqla yanaşması
ölkə ictimaiyyəti, valideyn və
müəllimlər tərəfindən müsbət
qarşılandı. Bu məsələ
ilə bağlı qəzetimizdə də mütəmadi olaraq ayrı-ayrı mütəxəssislərin,
pedaqoqların maraqlı fikirləri dərc olunub.
Bədii əsərlərin şagirdlərin inkişafına,
dünyagörüşünün
formalaşmasına təsiri ilə bağlı məqalələr
verilib.
Orta məktəb şagirdlərinin ən çox eşitdiyi söz "oxu",
"mütaliə et", "bədii əsərlər
oxu" sözləridir. Bunu yalnız ədəbiyyat müəllimləri
deyil, digər humanitar
fənn müəllimləri də tələb edirlər. Hətta
riyaziyyat, biologiya, coğrafiya kimi fənn
müəllimlərinə də şagirdlərə öz fənlərini daha asan qavramağa kömək
edə biləcək bədii əsərlərin tövsiyə
edilməsi maraqlı olmalıdır. Amma
"oxu" deməklə məsələ
həll olunmur. Müəllimlər
"niyə oxumalıyam", "bədii əsərləri
oxumaq mənim nəyimə
lazımdır" kimi suallarla
da qarşılaşa bilərlər. Yəqin
ki, qarşılaşmamış da deyillər...
Məsələnin
yüksək əhəmiyyətini nəzərə alaraq redaksiyamız bu mövzunu daim gündəmdə
saxlayır. Ancaq bu dəfə
biz şagirdlərimizə mütaliəyə
sərf olunan vaxtdan daha
yaxşı faydalanmaq, dünyagörüşün
formalaşmasına hansı əsərlərin daha çox təsirini
bilmələri üçün
mütəxəssislərin tövsiyələrini
çatdırırıq.
Bədii əsərləri nə üçün oxuyuruq?
Professor Buludxan Xəlilov:
"Bu gün bədii
əsərlərdən uzaq düşən
şagirdlər müstəqil danışmaq və yazmaq bacarıqlarını da
itirirlər. Ona görə ki, bədii əsər oxumayan
şagirdin lüğət tərkibi də
kasad olur. O
danışanda çətinlik çəkir, fikrini
ifadə etmək üçün sözlər
tapa bilmir. Bir sözlə, şagirdin
şifahi nitqi qüsurlu olur. Bədii əsər
oxumayan şagirdin bədii
zövqü zəif olduğundan
o, yazı mədəniyyətində də
qüsurlu olur. Fikrini yazılı şəkildə ifadə
edə bilmir. Bədii zövq
olmadan şagird fikrini bədii şəkildə ifadə edə
bilməz. Daha doğrusu,
yazılı nitqini qura
bilməz.
İngilis yazıçısı Nil
Heyman: Bədii ədəbiyyatın iki təyinatı var. Birinci, o sizi
yeni sözlər öyrənməyə, başqa tərzdə düşünməyə,
irəli addımlamağa məcbur edir. Dərk
etmək lazımdır ki, oxumaq
özü də həzz verir.
Bir dəfə bunu edəndən
sonra siz oxumağa məhkum olursunuz.
İkinci cəhdisə empatiya
yaratmasıdır. Televiziya verilişinə,
ya filmə baxarkən siz
başqalarının başına gələnləri izləyirsiniz.
Bədii ədəbiyyat - nəsə hərflərdən
və bir ovuc durğu işarələrindən
yaratdığınızdır və siz
yalnız xəyallardan istifadə edərək bir
dünya yaradırsınız, məskunlaşdırırsınız
və ətrafa özgə gözü ilə
baxırsınız. Heç vaxt dərk etməyəcəyiniz şeyləri
dərk edirsiniz. Dərk edirsiniz
ki, xarici dünya da sizsiniz.
Siz başqa biri olursunuz və öz dünyanıza qayıdanda sizdə
artıq nəsə dəyişmiş olur.
Mütəxəssislər
şagirdlərdə dünyagörüşün
formalaşması üçün
hansı əsərlərin oxunmasını zəruri hesab edir?
Artıq orta məktəbdə
mütaliənin sistemli
təşkilinə
nəzarətlə bağlı təşəbbüs
görünür
Orta məktəb şagirdlərinin mütaliəsinin təşkilinə
nəzarətin necə həyata keçirilməsini
araşdırmaq məqsədi ilə Bakı şəhərində bir neçə
məktəbin direktoru və Azərbaycan dili və ədəbiyyat müəllimi, kitabxana nümayəndələri ilə görüşdük. Məktəblərdə mütaliənin
təşkili, əsasən, ədəbiyyat müəllimləri
tərəfindən aparılır. Lakin
müəllimlər və kitabxanaçılar mütaliəyə
marağın qənaətbəxş olmamasını
vurğuladılar. Ən çox
mütaliə edənlər V-VIII sinif
şagirdləridir. Onlar da
əksərən sinifdənxaric oxu
materiallarını götürmək üçün
müraciət edirlər kitabxanaya.
Mütaliənin təşkilinə
nəzarətlə bağlı 246 nömrəli məktəb
xüsusi diqqətimizi çəkdi. Məktəbə
yeni direktor təyin olunmuş Almaz Bayramova az müddət
içərisində Azərbaycan dili və
ədəbiyyat müəllimlərinin birgə iştirakı
ilə orta məktəb şagirdlərinin
mütaliəsi üçün tövsiyə
olunan ədəbiyyat siyahısını
tərtib edib. Bu
siyahı I sinifdən başlayaraq X sinfə
kimi şagirdlər üçün
nəzərdə tutulub. XI sinif şagirdlərinin buraxılış və
qəbul imtahanlarına hazırlaşmaları nəzərə
alınaraq bu siyahının onlara şamil olunması uyğun görülməyib. İbtidai
sinif şagirdləri üçün
mövzular müəyyənləşdirilərək
ədəbiyyat seçimi müəllimlərin
ixtiyarına verilir. I-IV
siniflər üçün
kiçikhəcmli nağıllar, anaya,
ailəyə aid hekayə və şeirlər,
vətənpərvərlik, yaxşılıq, etik qaydalar, Azərbaycanın
sərvətləri haqqında, böyüklərə
hörmət, təbiəti, heyvanları sevmək mövzusunda bədii ədəbiyyat nümunələrinin
seçilib
oxudulması ibtidai sinif
müəllimlərinin vəzifəsi kimi
müəyyənləşdirilir.
V-X sinif
şagirdlərinin klassik ədəbiyyatın
mütaliəsinə xüsusi diqqət yetirilir. Şifahi xalq yaradıcılıq mütaliəsinə geniş yer verilməsi işin təqdirəlayiq tərəflərindəndir.
Milli ədəbiyyatımızla
yanaşı dünya ədəbiyyatına
da marağın artırılması bu təşəbbüsün məqsədləri
sırasındadır.
Bəs şagirdlər hansı kitabları
almağa üstünlük verirlər?
Elmlər
Akademiyası metrosunun ətrafında məktəb
və universitetlərin çox olması
səbəbindən ilk
maraqlandığımız kitab
mağazalarını da bu
ərazidən seçdik. Şagirdlərin
daha çox hansı
kitabları almaları ilə
maraqlandıq. Olduğumuz dörd mağazada,
əsasən, məktəbəqədər yaşlı uşaqlar üçün
kitabların daha çox
alınması, xüsusilə də rusdilli
bədii əsərlərin üstünlük
təşkil etdiyi faktı üzə
çıxdı. Məktəb şagirdlərindən isə
daha çox II-IX sinif şagirdlərinin kitab
aldığı bildirildi. Daha çox satılan kitablar
qısaldılmış bədii əsərlərdir ki, məktəb dərsliyində sinifdənxaric
oxu mövzusunu təşkil
edir. Şagirdlərin alıcılıq səviyyəsinə
gəlincə adıçəkilən dörd
mağazadan biri istisna olmaqla, digər
üçündə vəziyyət o qədər
də ürəkaçan olmadı.
Mütəxəssislər hansı bədii
əsərləri oxumağı tövsiyə edirlər?
Tanınmış
pedaqoq Əjdər Ağayev
uşaqlara mütaliə vərdişlərinin
aşılanma prosesini üç mərhələyə
ayıraraq hər birinin özəlliklərini
incəliklərinə qədər təhlil edir.
İlkin mərhələ məktəbəqədər
yaşlı uşaqların mütaliəsidir. Bu mərhələdə
şəkilli kitablar üstünlük
təşkil edir. "Yalnız sözlü oxuma olmur, şəkillər də oxunur"
deyən pedaqoq uşaqların
böyüklərlə birlikdə kitablardakı şəkilləri
müzakirə etməsini düşünmə, qavrama qabiliyyətinin formalaşmasında zəruri
hesab edir.
Kiçikyaşlı uşaqlara iki-üç dəfə rəsmli kitablar alınarsa, növbəti dəfə
özləri bunu tələb edəcəklər.
Əjdər
Ağayev I-VII sinif
şagirdləri üçün qəti olaraq müəyyən yazıçı və
əsər adlarını dəqiq müəyyənləşdirməyin
əhəmiyyətini deyil, daha çox hansı mövzuda əsərlərin oxunmasını
müəyyənləşdirməyin önəmli olması
fikrindədir.
Aşağı sinif şagirdlərində
mütaliə insani keyfiyyətlərin
aşılanması xarakterini
daşıyır. Buna görə də müəllimlər vətən,
ailə, insanlıq məhəbbəti, təbiətə, heyvanlara sevgi, böyüyə
hörmət, dostluq, inam
və iman və s.
hissləri aşılayan
kiçikhəcmli maraqlı, məzmunlu bədii əsərlərin
seçilib oxutdurulmasına diqqət etməlidirlər.
Artıq yuxarı
siniflər hesab olunan
VIII-XI siniflərdə konkret hansı əsərlərin
oxudulması haqqında düşünmək daha
böyük əhəmiyyət kəsb edir. Görkəmli pedaqoqa
görə, bu mərhələdə
şagirdlərə qəhrəmanlıq, həyatla mübarizə,
özünə inam motivləri üstünlük təşkil edən bədii
əsərlərin seçiminə xüsusi
diqqət verilməlidir. Ə.Ağayev
Cek Londonun "Həyat
eşqi" əsəri timsalında dünya ədəbiyyatından belə əsərlərin şəxsiyyətin
formalaşmasındakı mahiyyətini açıqladı.
İsmayıl Şıxlının "Dəli Kür" romanı da
şagirdlərə milli hisslərin aşılanmasında xüsusi əhəmiyyətli nümunə kimi dəyərlidir. Dövrün
tarixini şagirdlərin təxəyyülündə
tarix fənnindən daha
artıq canlandırmaq baxımından professor
tarixi romanların yuxarı sinif şagirdlərinə oxudulmasını məqsədəuyğun
hesab edir.
Ə.Ağayev uşaq ədəbiyyatının
yazılmasını şərəfli bir
iş sayaraq bunun çox məsuliyyətli
bir öhdəlik olduğunu
da vurğuladı. Pedaqoq
müasir bədii nümunələrin
içərisində "söz bolluğu verən və hikmət bolluğu verən" əsərlərin olduğundan bəhs etdi. Şagirdlərə hikmət bolluğu
vermək istəyən müəllimlərə Ələmdar
Quluzadə, Rafiq Yusifoğlu,
Zahid Xəlil, Xanımana Əlibəyli, Teymur Elçin kimi uşaq
yazarlarının bədii əsərlərindən bəhrələnməyi
tövsiyə etdi.
Uzunmüddətli pedaqoji təcrübəsi,
ədəbiyyatşünaslığı və
yazıçılığı, məktəbdarlığı,
naşirliyi ilə, kitab
marketinin təsisçisi kimi
tanınan Şəmil Sadıqovun da
mütaliənin təşkili ilə bağlı fikirləri,
tövsiyələri təhsil sahəsində
çalışan və bu sahəyə maraq göstərənlər üçün faydalıdır. Ona görə, ilk növbədə önəmli olan nə oxutmaq deyil, necə oxutmaqdır. Şagirdlərin
mütaliə vərdişlərinin qazandırılması
istiqamətində ən böyük məsuliyyət
məktəbəqədər təhsil verən müəllimlərdən
başlayaraq XI sinfə dərs deyən
müəllimlərin üzərinə düşür. Buna görə
də müəllimlərin qarşısında duran əsas məqsəd mütaliəyə maraq oyatmaqdır. Ş.Sadıqov hətta öz müəllimlik təcrübəsindən
bir epizodu
danışaraq, bu yolda
yanlış addımları şagirdlərin mütaliədən
ömürlük uzaq
düşməsinə səbəb ola biləcək
qədər təhlükəli hesab edir. O, söylədi ki, pedaqoji təcrübəsinin
ilk illərində səriştəsizlikdən
yeddinci sinif şagirdlərindən
İsa Hüseynovun
"İdeal" romanını
oxumağı tələb etmiş, mümkün olduğu qədər
oxutmuş, oxuda bilmədiklərinə
isə əsərin məzmununu danışmışdır.
Lakin indi düşünür ki, bu onun
tərəfindən böyük bir yanlışlıq olub.
Çünki alimlik fəaliyyəti
dövründə "İdeal" əsərinin
dərk edilməsinin asan bir
iş olmadığı və hətta bunun hər kəsə nəsib ola bilməyəcəyi qənaətinə gəlib.
Şəmil
Sadıqov da aşağı sinif şagirdlərinə mövzular
üzrə bədii əsər seçiminin
tələb olunması fikrindədir. Yuxarı siniflərdə
isə ədəbiyyat nümunələrinin
seçimi artıq müəyyən
mütaliə vərdişlərinə malik
şagirdlərin intellektual səviyyəsinin
qaldırılmasına xidmət göstərməlidir. Buna görə də X-XI siniflərdə dünya ədəbiyyatı nümunələrinin
tədris olunmamasını təəccüblə
qarşılayır. Dünya ədəbiyyatı
tarixindən xəbəri olmayan abituriyentin gələcəkdə necə
yaxşı bir filoloq
ola biləcəyini təsəvvürə
gətirmək çətindir.
Şəmil
Sadıqov orta məktəb şagirdlərinə
klassik Azərbaycan ədəbiyyatının
ölməz abidələrini, "Dədə Qorqud",
"Koroğlu" dastanlarının, əfsanə
və rəvayətlərin, həmçinin "Altun" nəşriyyatı tərəfindən
hazırlanan klassik dünya
ədəbiyyatı nümunələrinin sadələşdirilmiş
variantının
oxunmasını tövsiyə edir.
Könül Nəhmətova
Azərbaycan müəllimi.- 2014.- 5 dekabr.- S.1; 5.