Qiymətləndirmə
sahəsində
fəaliyyətlərimizin əsasını təşkil
edən sənəd
Azərbaycanda həyata keçirilən təhsil
islahatlarının mühüm istiqamətlərindən
birini qiymətləndirmə sahəsində
görülmüş işlər təşkil edir. Ümumi təhsil pilləsində
şagirdlərin qiymətləndirilməsi ilə
bağlı əldə olunmuş nailiyyətlər onların
içərisində xüsusi olaraq fərqlənir.
Doğrudur, uzun illər
təhsil sahəsində irəliləyişlərimizi təhsil
alanların stimullaşdırılması, qiymətləndirilməsi
izləsə də, həmişə bu sahədə
subyektivlik, qeyri-konkretlik daha çox üstünlük təşkil
etmişdir. Qiymətləndirmə şəxsiyyətin dəyərləndirilməsi
baxımından özünün humanist mövqeyini göstərə
bilməmiş, müəllimlərin mülahizələri,
yanaşma tərzi kimi meydana çıxaraq, şagirdlərin
obyektiv dəyərləndirilməsi vasitəsinə çevrilməmişdir.
Ölkəmizdə
aparılan təhsil islahatlarında şagird nailiyyətlərinin
qiymətləndirilməsinə üstün yer
ayrılması bu zərurətdən
meydana gəlmişdir. İlk dəfə 2006-cı ildə
"Azərbaycan Respublikasında ümumi təhsilin
Konsepsiyası (Milli Kurikulumu)" dövlət sənədi
hazırlanmış və onun "Ümumi təhsil sistemində
şagird nailiyyətlərinin qiymətləndirilməsi"
bölməsində qiymətləndirmə məsələlərinin
ilkin qaydaları təsbit edilmişdir. Artıq 2009-cu ildə ölkənin təhsil
tarixində birinci dəfə "Azərbaycan Respublikasının
ümumi təhsil sistemində Qiymətləndirmə
Konsepsiyası" Azərbaycan hökuməti tərəfindən
təsdiq olunaraq istifadəyə verilmişdir.
Qiymətləndirmə
Konsepsiyasının hazırlanması nələri
reallaşdırdı?
Bu Konsepsiyanın
meydana gəlməsi Azərbaycanda ümumi təhsilin
inkişafına təkan vermiş, ümumi təhsilin idarə
olunması sisteminin humanist və demokratik prinsiplər əsasında
qurulmasına zəmin yaratmışdır. Təhsilin məzmun,
eləcə də texnologiyalar baxımından inkişaf etməsini,
müəllim-şagird münasibətlərində yeni
yanaşma tərzinin formalaşmasını
stimullaşdırmışdır.
İlk növbədə
bu konsepsiya heç bir vaxt Azərbaycanda mövcud olmayan, yeni
bir idarəetmə mexanizminin formalaşdığını
meydana çıxardı. Bu mexanizmdə dünyanın
mütərəqqi ölkələrinin təhsil sahəsindəki
qiymətləndirmə ənənələri ümumiləşdirilməklə
yanaşı, Azərbaycanın mövcud təhsil durumu, onun
idarəetmə və qiymətləndirmə sahəsindəki
özünəməxsus cəhətləri mühüm amil
kimi nəzərə alındı. Məktəb rəhbərlərinin,
eləcə də müəllimlərin qiymətləndirmə
sahəsində mütərəqqi yanaşmalarına istinad
olundu.
Qiymətləndirmə
Konsepsiyasında başlıca məqsədlərin, fəaliyyət
istiqamətlərinin müəyyən
olunmasına ümumi məsələlər kimi
baxılmış, onun yaradılmasını zəruri edən
şərtlər izah edilmişdir. Demokratik və humanist
xarakterə malik bir təhsil sistemi kimi Azərbaycan təhsilinin
özəllikləri, inkişaf istiqamətləri, qiymətləndirmə
mexanizmlərinin bu prosesdəki əhəmiyyəti və
faydası, özünəməxsus cəhətləri
açıqlanmışdır. Ən başlıcası,
istifadə olunacaq qiymətləndirmə növlərinin
texnoloji parametrləri üzərində xüsusi
dayanılmış, onlardan istifadənin prosedur cəhətləri
şərh olunmuşdur.
Təhsil sahəsində
qiymətləndirmənin sistemi dedikdə, ilkin olaraq onun məzmununun
müəyyənləşdirilməsi yada düşür.
Qiymətləndirmənin məzmunu fənn kurikulumlarında əhatə
olunduğundan bu sənəddə həmin məsələ
sadəcə xatırlanır və qiymətləndirmə
mexanizmləri və vasitələrinin yaradılmasında məzmun
standartlarının, fənn
kurikulumlarının bir mənbə kimi əsas
olması xüsusi qeyd edilir: "Qiymətləndirmə
mexanizmlərinin və vasitələrinin yaradılması təhsilin
məzmun standartları və fənn kurikulumları
hazırlandıqdan sonra növbəti mərhələlər
hesab olunur".
Qiymətləndirmə
Konsepsiyasında şagird nailiyyətlərinin qiymətləndirilməsinin
əsas xüsusiyyətləri, qiymətləndirmə
növlərinin ümumi cəhətləri, məktəbdaxili,
milli və beynəlxalq qiymətləndirmə növlərinin
mahiyyət və məzmunu konseptual olaraq müəyyənləşdirilir.
Qiymətləndirmə
Konsepsiyasında qarşıya qoyulmuş məqsədlərin
mahiyyəti nədən ibarətdir?
Konsepsiyada qiymətləndirməyə
dünyanın qlobal təhsil problemi kimi yanaşılır,
onun hazırlanmasını şərtləndirən səbəblər
göstərilir. Bu qiymətləndirmə mahiyyət etibarilə
dünyanın siyasi, iqtisadi, sosial dəyişiklikləri ilə
əlaqələndirilir. Elə dəyişikliklər ki, onlar
cəmiyyətdə idarəetmənin daha demokratik
üsullarına keçilməsi, ölkədə
açıq vətəndaş cəmiyyətinin qurulması,
inkişaf etmiş ölkələrlə səmərəli əməkdaşlığın
təmin edilməsi, beynəlxalq bazar münasibətlərinin
və iqtisadi rəqabət şəraitinin yaradılması və
milli özünəqayıdış hisslərinin
aşılanması məqsədlərinə yönəlməklə
özündə dünyəvi cəhətləri ümumiləşdirir.
Doğrudan da,
dünyanın inkişaf etməkdə olan demokratik ölkələrindən
biri kimi Azərbaycan təhsil sistemində daha ümumi məqsədlərə
doğru yönəlmiş qiymətləndirmə fəaliyyətlərini
qura bilməyimiz bu sahədə irəliləyişlərimizdən
xəbər verir. Başqa sözlə, bu cəhətlər
işimizin müsbət yöndə olduğunu göstərir.
Konsepsiyanın qlobal məqsədlərə
yönəlməsi istər-istəməz onun tətbiq
imkanlarını genişləndirir, humanist və demokratik təhsil
sisteminin qurulması baxımından gələcək fəaliyyəti
təmin edir. Konsepsiyanın tətbiq olunması:
ilk növbədə
cəmiyyətdə müasir baxışların, dəyərlərin
(mədəniyyətlərin) formalaşmasına təkan
verir;
ikinci, bazar münasibətləri
şəraitində müəyyən olunmuş məzmunun
(standartların) mənimsənilməsinə şərait
yaranır;
üçüncü,
qiymətləndirmə prosedurlarını müəyyən
edən normativ-hüquqi baza yaradılır;
dördüncü,
milli qiymətləndirmə sistemi yaradılır və
ölkənin beynəlxalq qiymətləndirmədə
iştirakı təmin edilir.
Qiymətləndirmə
Konsepsiyası çərçivə sənədi kimi hansı xüsusiyyətlərə
malikdir?
Konsepsiyada qeyd olunur
ki, "Bu sənəd çərçivə sənədi
kimi, Azərbaycan Respublikasının Təhsil Qanununun, Azərbaycan Respublikasının təhsil sahəsində
islahat proqramının tələblərinə və dövlətin
təhsil siyasətinə, qiymətləndirmənin müasir
dünya standartlarına uyğun hazırlanmışdır və
yeni qiymətləndirmə sisteminin prinsipləri
üçün baza rolunu
oynayır".
Fikrimizcə, bu
müddəalar ümumi xarakter
daşımaqla özündən sonra bir sıra sənədlərin
hazırlanması üçün bünövrə rol
oynayır.
Onlardan birincisi, məkdəbdaxili
və milli qiymətləndirmə konsepsiyasının
hazırlanmasıdır. Bu sənəddə şagird nailiyyətlərinin
uzunmüddətli strategiyası müəyyənləşdirilməli,
məktəbdaxili və milli qiymətləndirmənin məqsədi,
vəzifələri, təşkili məsələləri,
vasitələri və sair öz əksini tapmalıdır.
Şagird nailiyyətlərinin qiymətləndirilməsində
geniş yayılmış imtahan formasının beynəlxalq
tələblərə uyğun qurulması istiqamətində
müddəalara xüsusi yer ayrılmalıdır.
İkincisi, şagird
nailiyyətlərinin qiymətləndirilməsi ilə bağlı pedaqoji, metodik ədəbiyyatın
yaradılması, təhsil menecerləri üçün
köməkçi resursların hazırlanmasıdır.
Üçüncü,
kurikulum islahatı çərçivəsində müvafiq
qiymətləndirmə vasitələrinin
yaradılmasıdır. Bu zaman şagirdlərin idraki, hissi və
psixomotor fəaliyyətləri sahəsində nailiyyətlərinin
xüsusiyyətləri nəzərə alınmalıdır.
Şagird nailiyyətlərini qiymətləndirmək
üçün verilmiş təlim
tapşırıqlarında hər bir fənnin xüsusiyyətləri
diqqət mərkəzində saxlanılmalıdır.
Konsepsiyada qiymətləndirmənin
hansı növlərindən bəhs olunur?
Qiymətləndirmə
Konsepsiyasında məzmun standartlarının mənimsənilməsi
istiqamətində istifadə olunan qiymətləndirmə
növləri sadalanır və onlar aşağıdakı
kimi ifadə edilir:
* ilkin səviyyənin
qiymətləndirilməsi (diaqnostik qiymətləndirmə);
* irəliləyişlərin
monitorinqi (formativ qiymətləndirmə);
* yekun (summativ) qiymətləndirmə.
Bu təsnifat "Azərbaycan
Respublikasında ümumi təhsilin Konsepsiyası (Milli
Kurikulumu)" sənədinin "Ümumi təhsil sistemində
şagird nailiyyətlərinin qiymətləndirilməsi"
bölməsindəki məktəbdaxili qiymətləndirmə
ilə bağlı müddəaları tamamlamaqla davam
etdirilir. "Bu mərhələdə şagirdlərin nailiyyətləri
formativ (müntəzəm, davamlı), mikrosummativ (bəhs və
bölmələr üzrə) və makrosummativ (yarımilliklər
üzrə) formalarda yazılı və şifahi qiymətləndirilir"
fikrinin ifadəsində nisbətən
konkretləşdirilir. Yeri gəlmişkən
qeyd edək ki, bu məsələlər Azərbaycan
Respublikası Nazirlər Kabineti tərəfindən 2010-cü
ildə təsdiq edilmiş "Ümumi təhsil pilləsinin
dövlət standartları və proqramları
(kurikulumları)" sənədində də ("Təlim
nailiyyətlərinin (nəticələrinin) qiymətləndirilməsi
və monitorinqi" başlığı ilə verilmiş
hissədə) öz əksini tapır. Ümumiyyətlə,
dünyada qəbul olunmuş diaqnostik, formativ və summativ qiymətləndirmə
növlərinin Azərbaycan təhsilinə gəlməsi
mütərəqqi hal kimi qiymətləndirilir. Ölkəmizdə
humanist və demokratik təhsil sisteminin qurulmasında bu qiymətləndirmə
növləri əhəmiyyətli pedaqoji hadisə kimi dəyərləndirilir.
Konsepsiya çərçivə
sənədi olduğundan burada qiymətləndirmə növlərindən
ümumi şəkildə danışılır, onların
mahiyyəti haqqında təsəvvür yaradılır,
faydalı cəhətlərindən bəhs olunur.
Diaqnostik qiymətləndirmə,
ümumiyyətlə, hər hansı pedaqoji fəaliyyətin
başlanğıc mərhələsində aparılır.
Mahiyyət etibarilə nəzərdə tutulmuş fəaliyyətə
başlamazdan əvvəl diaqnoz qoyulur, hər hansı
müvafiq istiqamət müəyyənləşdirilir. Bu mərhələdə
müəllimin fəhmi, intuisiyası, bir pedaqoq kimi peşəkarlığı
onun köməyinə gəlir. Düzgün diaqnostik qiymətləndirmə
düzgün istiqaməti müəyyənləşdirir. Yeri
gəlmişkən qeyd etmək lazımdır ki, diaqnostik qiymətləndirmə
özünün prosedur qaydaları ilə mövcud ola bilər.
Bu qiymətləndirmənin düzgünlüyü qəbul
olunmuş prosedur qaydalara əsasən müəyyənləşir.
Həmin prosedur qaydaların isə hazırlanması vacib hesab
edilir.
Formalaşdırıcı
qiymətləndirmə öyrənmə prosesində tətbiq
olunur. Təlim, tədris prosesinin istiqamətini müşahidə
etməyə, onun məqsədyönlü olub-olmaması barədə
qərara gəlməyə imkan verir. Başqa sözlə, təlimin,
tədrisin düzgün istiqamətləndirilməsini təmin
edir.
Konsepsiyada formativ qiymətləndirmə
barəsində ancaq ümumi məlumat verilir. Onun əhəmiyyəti
şərh edilir, haqqında ümumi təsəvvür
yaradılır. Bu isə ona məxsus prosedur qaydaların,
yaxud müvafiq təlimatın hazırlanmasını zəruri tələb kimi
qarşıya qoyur.
Summativ qiymətləndirmə
yekun qiymət kimi ifadə edilir. Bəzən məktəblərdə
bu növ qiymətləndirmə ilə ənənəvi yekun
qiymət arasında fərq görmür, onları eyni
anlayış kimi izah edirlər. Belə bir yanaşma ənənəvi
və yeni qiymətləndirmə arasındakı fərqin
aydın dərk olunmamasından irəli gəlir. Ümumiyyətlə,
kurikulumların tətbiqi vəziyyətinin öyrənilməsi
göstərir ki, müəllimlər müxtəlif növ
qiymətləndirmələrin aparılmasında, onlara aid
vasitələrin hazırlanmasında çətinliklərlə
rastlaşırlar.
Məlum olduğu
kimi, yeni fənn kurikulumlarının tətbiqinə
başlanıldığı dövrdən yeddi ilə
yaxın bir vaxt keçir. Bu müddətdə bütün fənn
kurikulumlarının hazırlanması işi başa
çatdırılmış, ibtidai siniflərdə yeni fənn
kurikulumlarının tətbiqi ilə bağlı xeyli təcrübə
toplanmışdır. Həm təlimin məzmununda, həm də
təlim prosesində yeni qiymətləndirmə mexanizmlərinin
hazırlanması baxımından nailiyyətlər əldə
olunmuşdur. Lakin bütün bunlarla yanaşı,
görülmüş işlərin keyfiyyətini daha da
yaxşılaşdırmaq üçün
aşağıdakı bir sıra tədbirlərin həyata
keçirilməsi faydalı hesab edilir:
* bütün fənlərə
aid qiymətləndirmə vasitələrinin müəyyənləşdirilməsi
və nümunələrin hazırlanması;
* qiymətləndirmənin
hər bir növünə aid qaydaların hazırlanması;
* şagird nailiyyətlərinin
qiymətləndirilməsi üzrə müəllimlərin
peşəkarlığının artırılması, bunun
üçün həm respublika, həm də bölgələrdə
yaradılmış kurslarda ona xüsusi yer ayrılması;
* hər bir məktəbin
idarəetmə sistemində şagird nailiyyətlərinin qiymətləndirilməsi
üzrə işlərin aparılmasının diqqət mərkəzində
saxlanılması, ona keyfiyyətin idarə olunma mexanizmi kimi
yanaşılması;
* müəllimlərin
ehtiyac və tələbatlarına cavab verən davamlı məktəb
tədbirlərinin təşkili və keçirilməsi və
s.
Qiymətləndirmə
Konsepsiyasının tətbiqi bizə nə verir?
Qiymətləndirmə
Konsepsiyasının tətbiqi aşağıdakı nəticələrin
əldə olunmasına imkan yaratdı.
1. Ümumtəhsil məktəblərində
şagird nailiyyətlərinin qiymətləndirilməsi
sistemi yaranır.
2. Azərbaycan təhsilində
qlobal dünyanın qəbul və inkişaf etdirdiyi qiymətləndirmə
sistemi formalaşır.
3. Dəyərlərə
əsaslanan şəxsiyyətyönümlü təhsil
sisteminin inkişafı təmin olunur.
Beləliklə,
* təhsilin keyfiyyəti
üçün əsas göstərici olan "şagirdin təlim
nəticələri" haqqında məlumat əldə etmək
mümkün olur;
* məntiqi təfəkkür
vərdişlərinin inkişafı təmin edilir;
* şagirdlərin
inkişafını ardıcıl və sistemli olaraq izləmək,
istiqamətləndirmək mümkün olur.
Nəhayət, onu qeyd
etmək lazımdır ki, yeni Qiymətləndirmə
Konsepsiyası əsasında hazırda formalaşmaqda olan qiymətləndirmə
sistemini əvvəlki ilə iki cəhətdən müqayisə
etmək və fərqləri meydana cıxarmaq
mümkündür.
1. Yeni qiymətləndirmə
sisteminin məqsədi şəxsiyyətin
inkişafını izləmək
və onun formalaşmasını təmin etməkdən
ibarətdir. Humanist və demokratik prinsiplərə istinad
olunmaqla şəxsiyyətin dəyərlərə yiyələnməsini
stimullaşdırmaq, keyfiyyət göstəricisi kimi onu əsas
götürməkdir.
2. Qiymətləndirmə
Konsepsiyası yeni qiymətləndirmə sisteminin
formalaşmasını tələb edir. Yeri gəlmişkən
qeyd edək ki, ənənəvi təhsildə qiymətləndirmə
sistemi olmamışdır. Yalnız pedaqogika dərsliklərində
beşballı qiymətləndirmə ilə bağlı
şərhlər verilmişdir. Bəzi fənlər üzrə
qiymət və yazı normaları
hazırlanmışdır.
Yeni qiymətləndirmə sistemi
yaradılmaqla ilkin olaraq onun fəlsəfəsi müəyyənləşdirilmişdir:
aktuallığı əsaslandırılmış, məqsəd
və vəzifələr, spesifik cəhətlər şərh
olunmuşdur. Elmi-pedaqoji əsas kimi prinsiplər müəyyənləşdirilmişdir.
Qiymətləndirmənin məzmununun (qiymətləndirmə
standartları) hazırlanması üzərində iş davam
etdirilir. Onun növləri, formaları, vasitələri müəyyənləşdirilir.
İlkin təcrübələr onu göstərir ki, qiymətləndirmə
fəaliyyətlərinə dair qaydaların mükəmməl
hazırlanması, aydın, anlaşıqlı və konkret
olması onun səmərəli və keyfiyyətli
qurulmasının ən etibarlı təminatçısıdır.
Ölkəmizdə həyata
keçirilən təhsil islahatları çərçivəsində
qiymətləndirmə siyasəti mükəmməl
normativ-hüquqi bazaya əsaslanmaqla məqsədəuyğun
şəkildə davam etdirilir. Onun yeni təhsil
texnologiyalarından biri kimi öyrənilməsi və tətbiq
olunması bu gün təhsil sahəsində fəaliyyət
göstərən hər bir pedaqoji işçidən tələb
olunur.
Ənvər ABBASOV,
Təhsil Problemləri İnstitutunun direktor
müavini,
pedaqogika üzrə fəlsəfə doktoru,
dosent, əməkdar müəllim
Azərbaycan müəllimi.- 2014.- 5 dekabr.- S.6.