Ümumtəhsil məktəblərində
şagirdlərin
təlim nailiyyətlərinin qiymətləndirilməsi
Müasir
dövrdə ümumtəhsil
məktəblərində şagird
nailiyyətlərinin qiymətləndirilməsi
təlim prosesində əks-əlaqənin təmin
edilməsi, təhsilin
keyfiyyətinin idarə
olunması, inkişaf
dinamikasının izlənilməsi
və proqnozlaşdırılması
üçün real vəziyyətin
öyrənilməsi vacibdir. Qiymətləndirmə təlim-tərbiyə prosesini təkmilləşdirməyə,
təlim prosesinin səmərəliliyini yüksəltməyə,
təhsil alanların
(şagirdlərin, tələbələrin
və s.) nəyi mənimsədiklərini, nələri
öyrəndiklərini, nələri
edə bildiklərini və onlarda hansı keyfiyyət dəyişikliklərinin formalaşdığını
müəyyənləşdirməyə obyektiv şərait yaradır.
Qiymətləndirmə
təlim prosesinin gedişi və nəticələri haqqında
informasiya əldə etməyə, şagirdlərin
inkişaf dinamikasını
izləməyə imkan
verir, şagird şəxsiyyətinin formalaşmasına
təsir göstərir,
onlarda öz müvəffəqiyyətlərinə və yoldaşlarının
nailiyyətinə tənqidi
münasibət tərbiyə
edir, hər bir şagirddə məsuliyyət hissini artırır. Şagirdlərin təlim nailiyyətlərinin
qiymətləndirilməsi psixo-pedaqoji
cəhətdən də
önəmlidir. Qiymətləndirmə prosesində şagirdlərin
təfəkkürü fəallaşır,
hafizəsi təkmilləşir,
məntiqi düşüncə
qabiliyyəti inkişaf
edir və praktik məsələlərin
təhlilində onlarda
məsuliyyət hissi yaranır. Şagirdlərin fəaliyyətinin və təlim nailiyyətlərinin qiymətləndirilməsi
həmçinin ümumdövlət
əhəmiyyəti daşıyır.
Ona görə də qiymətləndirmə
prosesində aşağıdakı
məsələlərə xüsusi diqqət verilməlidir:
- təlim nəticəsinin məktəbin
yerləşdiyi ərazidən,
onun əhatəsindən,
bu əhatədə yerləşən əhalinin
sosial vəziyyətindən,
şəhər və
ya kənd məktəbi olmasından,
təhsil alan oğlan və qızların say nisbətindən,
şagirdlərin hansı
dil qruplarına mənsub olmasından asılılığına;
- məktəb kurikulumu üzrə hansı şagirdlərdə
müvəffəqiyyət göstəricisinin
güclü və zəif olmasına, məzmunda edilmiş dəyişikliyin təlim
prosesinə təsirinə;
- şagirdlərin
təlim göstəricilərinin
fənlər üzrə
toplanmış nəticələri
əsasında standartların
dəyişilməsinə ehtiyacın
olub-olmamasına;
- müxtəlif
şəhərlərdə, seçilmiş rayonlarda və kənd məktəblərində fənlər
üzrə şagirdlərin
təlim nailiyyətləri
arasındakı korrelyasiyaların
xüsusiyyətlərinə və xarakterinə görə təhlillərin
aparılması və
müvafiq təkliflərin
hazırlanması.
Bütün bunlar
müəllimin qiymətləndirmə
fəaliyyətinin dəqiq
olmasının, müəllimin
qiymətinin şagird
tərəfindən qəbul
edilməsinin əsasını
təşkil edir. Onu da qeyd etmək
lazımdır ki, bu halda qiymətləndirmə
prosesi, yəni qazanılmış təlim
nəticələrinin qiymətləndirilməsi,
yeni biliklərin qazanılması, ötürülməsi,
təkrarı və möhkəmləndirilməsi kimi
əsas göstəricilər
prosesin inkişafını
təmin etməyə
başlayır.
Müasir
qiymətləndirmə prosesində
nəinki idraki (əqli) fəaliyyət, eyni zamanda keyfiyyət
göstəriciləri, həmçinin
şagirdlərdə formalaşan
bacarıq və vərdişlər, bilikləri
mənimsəmə və
istifadə səviyyəsi
nəzərə alınmağa
başlanıldı. Bu halda, şagirdlərin biliyinin keyfiyyət göstəricilərini aşağıdakı
kimi qruplaşdırmaq
olar:
- biliklərin tamlığı - şagirdin
anlayışlar, nəzəri
müddəalar və
s. haqqında biliklərinin
həcmi, genişliyi,
zənginliyi;
- biliklərin davamlılığı -müəyyən
vaxt keçdikdən sonra şagirdin əvvəl aldığı
bilikləri yaddaşında
bərpa edə bilməsi;
-biliklərin dərinliyi - şagirdin öyrənilənlərin mahiyyətini,
səbəb və nəticə əlaqələrini
anlaması;
- biliklərin dəqiqliyi - şagirdin öyrənilən fənnin
baza anlayışlarını
təşkil edən faktları, mühüm müddəaları dərk
edərək seçə
bilməsi;
- biliklərin dərk edilməsi - şagirdin istifadə edilən faktları, müddəaları isbat etmə, arqumentləşdirmə,
məntiqi düşünmə,
müstəqil mühakimə
yürütmə qabiliyyəti;
- biliklərin sistemliliyi - şagirdin nəzəri biliklərinin
müxtəlif elementləri,
hissələri arasında
əlaqələrin olması;
- biliklərin ümumiləşdirici olması
- şagirdin bilikləri
bloklar, sxemlər şəklində ümumiləşdirə
bilməsi, baş verən hadisələrdə
inkişafı və dinamikanı müəyyən
etməsi;
- biliklərin çevikliyi - şagirdin əldə etdiyi bilik və bacarıqları
qeyri-standart şəraitlərdə,
situasiyalarda istifadəsi;
- biliklərin praktik istifadəsi - şagirdin
müxtəlif fəaliyyət növlərində
(çalışmalar, məsələlər, inşalar və başqa
tapşırıqlar) biliklərin tətbiqi, tətbiq üçün üsul və
priyomları seçə bilmək bacarığı.
Göründüyü kimi, müasir
şəraitdə təhsil prosesinin
keyfiyyətinin yüksəldilməsinin ən mühüm
şərtlərindən biri elmi cəhətdən əsaslandırılmış
qiymətləndirmənin aparılmasıdır. Qiymətləndirmə - təhsilin məzmununda (kurikulumda) və texnologiyasında (təlim
strategiyalarında və s.) dəyişikliyə
gətirib çıxarmalı, şagird-müəllim və şagird-şagird qarşılıqlı
münasibətlərinə əsaslanan yeni
interaktiv (fəal) təlim-tədris prosesinin yaradılmasına və təkmilləşdirilməsinə
xidmət etməlidir. Çünki
şagirdlərin təlim nailiyyətlərinin
məktəbdaxili qiymətləndirmənin nəticələri
müəllimin fəaliyyəti, bu fəaliyyətin
şagirdlərin tələbatına nə dərəcədə
cavab verməsi, habelə kurikulumda,
planlaşdırmada və dərsliklərdə müvafiq dəyişikliklərin
aparılması zərurəti haqqında qərar qəbul
etməyə imkan verir.
Müasir qiymətləndirmənin xüsusiyyətlərinə
görə müəllim şagirdin səhvlərini
deyil, nailiyyətlərini qeyd
etməli, cəzadan çox dəstək
verməyə çalışmalı, şagirdin
səhv cavabına "Sən düz
demirsən" demək əvəzinə, "Bu maraqlı fikirdir, lakin sualımız başqadır", "Bir daha cəhd et, səndə
alınacaq", "Bir az
da fikirləş, məqsədə
yaxınsan" kimi həvəsləndirici
fikirlərlə dəstək verməlidir. Bu
zaman qiymətləndirmədə əks-əlaqə
təmin olunar, şagirdin
təlimə marağı yüksələr.
Şagirdlərin
təlim nailiyyətlərinin məktəbdaxili qiymətləndirilməsinin
əsas məqsədi sinif və məktəb
səviyyəsində onların bilik və
bacarıqlarının mövcud vəziyyətini
öyrənmək, təlim-tərbiyə prosesini
yaxşılaşdırmaq və dinamik
inkişafını təmin etməkdir.
Bunun üçün qiymətləndirmə
meyarları (rubriklər) hazırlanarkən alt-standartın tələbinin,
mənimsəmənin səviyyələrinin (yadda
saxlamaq, anlamaq, tətbiq
etmək, təhlil etmək, dəyərləndirmək, yaratmaq) və dərsdə
reallaşdırılması nəzərdə tutulmuş
təlim məqsədlərinin nəzərə alınması zəruri şərtdir.
Bu
zaman hazırlanacaq qiymətləndirmə
vasitələrinin qiymətləndirmə standartlarının
mənimsəmənin səviyyələri üzrə (yadda saxlamaq, anlamaq, tətbiq etmək, təhlil etmək, dəyərləndirmək,
yaratmaq) 4 çətinlik səviyyəsində
hazırlanması praktik əhəmiyyət
kəsb edir. Çünki
summativ qiymətləndirmə vasitələrinin
(istər kiçik summativ,
istərsə də böyük summativ qiymətləndirmə vasitələrinin)
hazırlanmasında qiymətləndirmə standartlarından
istifadə məzmun standartlarının mənimsəmə səviyyəsinin
düzgün ölçülməsinin
etibarlı göstəricisidir.
Fikrimizcə,
şagirdlərin təlim nailiyyətlərinin məktəbdaxili
qiy-mətləndirilməsi pedaqoji prosesi tənzimləməyə, keyfiyyətini
yüksəltməyə, həm də mövcud
çatışmazlıqlar barədə təhsili idarəedənləri
və valideynləri məlumatlandırılmağa xidmət
edən yeganə pedaqoji vasitədir. Bu baxımdan
da
şagirdlərin təlim nailiyyətlərinin qiymətləndirməsinin
düzgün təşkili və qiymətləndirmə
aparılarkən məqsədin aydın olması təhsilin
keyfiyyəti barədə dəqiq informasiyanın
alınmasında və onun yüksəldilməsində
mühüm rol
oynayır.
İlham CAVADOV,
Təhsil Problemləri İnstitutunun monitorinq və qiymətləndirmə
şöbəsinin müdiri, pedaqogika üzrə fəlsəfə doktoru, dosent
Azərbaycan
müəllimi.- 2014.- 5 dekabr.- S.6.