Uşaqlıq dövründə hansı qorxular
normal olaraq qəbul edilir?
Psixoloq məsləhəti
İnsanlarda müəyyən vəziyyətdə və
şəraitdə yaranan qorxu hissi "fobiya" adlanır. Mütəxəssislərin
fikrincə, fobiyaların yaranmasına əsas səbəb
insanın uşaqlıq illərində keçirdiyi
sarsıntı, yaxud onu dərindən təsirləndirən
hadisələr ola bilər. Həyatın
müxtəlif mərhələlərində fobiyalar dəyişə
də bilər. Məsələn, körpə
uşaqlar ilk vaxtlar yüksək səsdən qorxurlar.
Zamanla bu hiss öz yerini başqa qorxulara verir. Hətta
fobiyası olmayan insanda belə, müəyyən yaş
dövründən sonra bu hiss yarana bilər.
Uşaqlarda fobiya tez-tez rast gəlinən bir vəziyyətdir. Uşaqların 90%-nin 2-14
yaşları arasında ən azı bir fobiyasının
olduğunu göstərən tədqiqatlar var. Aparılan tədqiqatlara görə, 0-2
yaş arası: yüksək səs, yad şəxslər,
ata-anadan ayrı qalma və böyük obyektlərlə əlaqədar
qorxular; 3-6 yaş arası: canavarlar, qarabasmalar, qaranlıq, tək yatmaq, tanımadıqları səslərlə
əlaqədar qorxular; 7-16 yaş arası: yaralanma, xəstəlik,
məktəb nailiyyəti, ölüm və təbii fəlakətlər
kimi daha gerçək qorxular bir çox uşağın
ortaq qorxusudur. Əgər uşağınızın
qorxuları onun gündəlik həyatına təsir etmirsə,
müalicəyə ehtiyac yoxdur. Lakin ictimai fəaliyyətləri,
məktəb performansı və yuxu nizamına ciddi təsir edirsə, professional
kömək alınması lazımdır.
Qorxudan -
fobiyaya
Hər canlı, fərd olaraq
varlığını təhdid edən, ya da təhdid riski
daşıyan vəziyyətlərdən daxilən çəkinir. İnsan şüurunda bu qaçınma, qorxu hesab
edilməkdədir. Qorxu bu halıyla,
adamın varlığını, həyatını davam etdirməsinə
xidmət edən özünümüdafiəetmə sistemlərinin
bir ön-xəbərdarlıq mexanizmidir və yaşaya bilməsi
üçün lazımlıdır. Məsələn,
hər insan çox, ya da az
ölçüdə itdən qorxur. Hətta ölümə
səbəb ola biləcək bir təhlükə
qaynağı ola biləcək itdən qorxmaq, normaldır və
lazımlıdır. Bir itdən gələ biləcək
təhlükə üçün lazım olan tədbirləri
görmək bu qorxunun öhdəsindən gələ bilmək,
beləcə bir itlə fiziki, ya da romantik təmas qura bilmək
səviyyəsində tutula bilən it qorxusu, xəstəlikli
bir vəziyyət olaraq qəbul edilə bilməz. Çünki bu halıyla, adamın idarəsindən
çıxmış, onun hisslərinə hökm edən, nəticədə
gündəlik həyatına mənfi istiqamətdə təsir
edən bir duyğu durumu deyil.
Qorxunun, "kontroldan
çıxması", həyatın davam etdirilməsi
üçün lazımlı olan bir ön-xəbərdarlıq
sistemiylə uyğunlaşma təmin edilə bilməməsi
mənasındadır. İnsan, o qorxunun, onu
qaçınmağa məcbur etdiyi vəziyyətlərdən
qaçınmağı təmin edə bilmir, ya da bu
qaçınma, onu duyğusal olaraq rahatlaşdırmır.
Yenə narahatlıq və qorxu içindədir
və bu təlaş onun gündəlik həyatını istədiyi
tərzdə davam etdirməsinə imkan vermir. Onun sanki öz xaricində işləyən bir
mexanizm kimi, öz hisslərinə hökm edən bir xarici təsir
kimi funksiya göstərir. Bu halıyla, həyata
xidmət edən qorxu, həyata qarşı olan fobiyaya
çevrilir.
Müəyyən bir varlığa və
vəziyyətə bağlana bilməyən fobiyalar da
vardır. Hər şeydən əvvəl,
fərdin varlığını təhdid edən bir çox
xarici ünsür olduğuna görə, bir çox qorxu və
fobiya da vardır. Ancaq adamın
varlığını təhdid edən xarici ünsürlər
bəzən müəyyən bir varlıq, ya da vəziyyətə
bağlı olmurlar. Adamın, ümumi mənada
öz varlığını təhdid altında qəbul etməsi
vəziyyətində, onun şüur altında əks olunan,
bu təyin olunmamış bir obyekt, ya da vəziyyətlə əlaqələndirilməmiş,
naməlum təlaş, adamın şüur altında işləyən
bir mexanizmlə təyin oluna bilən bir qorxu halına
çevrilir. Qorxu halına çevrildiyi
anda da, ümumi bir təlaş olması nəticəsində
fobiyaya çevrilir.
Ailə
münaqişələrinin uşaqlarda doğurduğu fəsadlar
Ailədə yaşanan psixoloji problemlər,
sıxıntılar, valideynlərin mübahisələri
bir-birinə və uşaqlara qarşı olan soyuq münasibət,
valideynlər tərəfindən atılması kimi
balacaların həll edə bilmədikləri böyük
problemlər onların həyatına, dünyanı dərk
etməsinə təsirsiz ötüşmür. Problemli ailələrdən olan uşaqlar, hətta həmyaşıdlarından
daha bacarıqlı olsalar da, özlərinə tənqidi
yanaşır, özünə qapanır.
Belə uşaqların valideynləri daim
öz problemlərini həll etməklə məşğul
olduqlarından, uşaqlarına lazımi diqqət və
qayğını verə bilmir, onları tərifləmirlər. Belə valideynlər həyatdan küskün
olduqları üçün uşaqların tərbiyəsi ilə
maraqlanmırlar. Uşaqları valideynlər
deyil, düşdükləri problemlər və mühit tərbiyə
edir. Tərif, əzizləmə və
sevgi etirafları əvəzinə belə uşaqlar valideynlərinin
mübahisələrini, onlara qarşı yönələn tənqidləri
eşidirlər. Artıq uşaqlıqdan
özünü bəyənməyən, özünə nifrət
edən çətin uşaqlar böyüyəndə də
öz güclərinə inana bilmirlər.
Xüsusilə də natamam ailələrdə,
yalnız ananın və ya atanın iştirakı ilə tərbiyə
olunan ailələrdə uşaqlarda nevroz, fobiya və kompleks
kimi problemlər müşahidə olunur. Bu problemlər xüsusilə də ayrılan valideynlərin
uşaqların yanında daim bir-birini pisləməsi
zamanı daha da qabarır. Uşaqlarda
valideynlərdən birinə qarşı nifrət və
aqressiya oyanır. Belə uşaqlar özünü
atılmış və valideynlərdən biri tərəfindən
sevilmədiyi üçün qüsurlu hiss edir. Bəzən
isə elə olur ki, uşaqlar hər iki valideynin himayəsi
altında böyüsə də, valideynlərdən biri
uşağa az diqqət göstərir. Belə olan halda da uşaqlar psixoloji
sarsıntıdan əziyyət çəkirlər.
Uşaqlığı çətin
keçən adamlar kimdənsə kömək də istəyə
bilmirlər. Ona görə ki, onlar kiminsə
onlara kömək edəcəyinə inanmırlar. Bu tip
adamlar problemlərini özləri həll edir. Onlar
düşünürlər ki, heç kimə etibar etmək
olmaz, hər şeyi özləri etməlidirlər. Bu cür fikirlər vaxtilə valideynləri
onların köməyinə gəlmədiyi üçün
formalaşıb. Lakin belə uşaqlar,
uşaqlığı rahat keçənlərə nisbətən
stress vəziyyətinə düşdükdə tez adaptasiya
olurlar. Onlar böyüdükdə çətinliklərlə
daha yaxşı mübarizə apara bilirlər. Adətən belə adamlar stressə davamlı və
məqsədyönlü olurlar. Sakitlik,
stabillik isə onları qorxudur. Belə
uşaqlar hər şeyin yaxşı olmağını rahat
qarşılamırlar. Çünki
onların uşaqlığı çətinliklərlə, əziyyətlərlə
keçib. Onlara elə gəlir ki, sakit və
xoşbəxt həyat mümkün deyil. Bu
hal tez keçəcək və hər şey gözlənilməz
surətdə dəyişəcək.
Onlar şəxsi münasibətlərini
də düzgün qura bilmirlər. Uyğun adam seçə bilməyən belə adamlar
istəməsələr belə, öz uşaqlarını da
problemlər içində böyütməli olurlar. Belə insanlar uşaqlıqda özləri streslə
üzləşdiyi üçün bunu uşaqlarına
yaşatmaqdan qorxurlar. Onlar uşaqlıqda
da hər şeyə görə özləri cavabdeh
olduqları üçün böyüdükdən sonra da
bütün gücü öz üzərinə götürməyə
çalışırlar. Düşünürlər
ki, hər şeyi yalnız özləri yaxşı həll
edə bilərlər.
Psixoloqlar qeyd edirlər ki, uşaqlıqda
zorakılığa məruz qalan, valideynləri narkotik maddələrdən
və ya spirtli içkilərdən asılı olan və ya
sadəcə, diqqətsiz qalan uşaqların psixoloji problemləri rahat həyat
sürən uşaqlara
nisbətən daha çox
olur. Belə uşaqlarda
zorakılığa meyil, autizm və başqa fobiyalar da
özünü göstərir. Sevilmədiyi,
diqqətsiz qaldığı üçün
uşaqlıqdan onlarda komplekslər də formalaşır.
Bəzən onlar ömür boyu bu komplekslərinə
qalib gələ də bilmirlər. Problemli
ailədən olan uşaqlar yaşa dolduqdan sonra kənardan
uğurlu görünsələr də, uşaqlıqda
yaşadıqları həyəcanı, kədəri unuda
bilmir və daxilində gizlətməli olurlar.
Uşaqlarda
qorxu fobiyaya
nə
zaman çevrilə bilər?
Uşaqlarda qorxu o zaman fobiyaya çevrilə bilər
ki, məsələn uşaq bir heyvandan qorxur və həmin heyvan
uşağı dişləyirsə bu, uşaqda artıq
fobiyaya çevrilmiş olur. Digər tərəfdən,
uşaqlarda bu qorxu var və o, bu qorxu haqqında təcrübə
qazanmışdır. Məsələn,
ilan görüb və bu ilan ona toxunubsa, hörümçək
onun əlini dişləyibsə, arı sancması olubsa və
o uşaq qorxunun olması üçün təcrübə
yaşayıbsa, bu artıq onda fobiyaya çevrilmiş olur.
Uşaqlarda
posttravmatik
streslərin xüsusiyyətləri
Məlumdur ki, stress uşaqarda daha ciddi fəsadlar
törədir. Çünki uşaqlar
yaşadıqları dərd haqqında məlumat verə
bilmir. Uşaqlar ailədə və cəmiyyətdə əhalinin
qayğıya, köməyə və himayəyə daha
çox ehtiyac duyan təbəqəsi sayılırlar. Bununla yanaşı, onlar da böyüklər kimi, təbii
və texniki fəlakət zonalarında ağır fiziki və
psixoloji sarsıntılara məruz qalır, hərbi əməliyyatların
şahidi olur, girova çevrilirlər. Eyni zamanda,
uzunmüddətli xəstəliklər və müxtəlif səbəblərdən
xəstəxanaya düşmək uşaqlarda travmatik
simptomların yaranmasına səbəb ola
bilər. Burada sadalanan amilləri nəzərdən
keçirərək təhlil edək.
Uşaqlarda fobiya və stress yaradan ən ciddi hadisə
müharibə və onun dəhşətləridir. Faktlar göstərir ki, hərbi döyüş əməliyyatları
ilə bağlı olan hadisələr uşaqların həyatına
və sağlamlığına böyük zərbə vurur.
Aparılmış tədqiqatların təhlilindən
çıxış edib, onu aşağıdakı kimi
qruplaşdıra bilərik.
1. uşağın və onun
yaxınlarının həyatının və
sağlamlığının bilavasitə təhlükə
ilə üzləşməsi;
2. valideynlərini və
yaxınlarını itirmək;
3. uşağın fiziki travmaya məruz
qalması.
Uşaqlar çox vaxt öz həyatlarında
baş vermiş hadisə ilə bağlı hər hansı səbəb
olmadan günahkarlıq və narahatlıq hissi keçirirlər. Şübhəsiz ki, uşağın yaş
dövründən asılı olaraq, bu xüsusiyyətlər
fərqli şəkildə özünü büruzə verir.
Məktəb yaşına qədər
uşaqlarda bu qəbildən olan travmatik vəziyyətlərin
tipik xüsusiyyətləri reqressiv davranışda
özünü göstərir. Bu zaman
uşaqlar valideynlər və yad adamlar qarşısında səbəbi
bilinməyən qorxu hissi keçirir, əldə etdikləri
vərdişləri itirir, təlqinə, kənar təsirlərə
qarşı həssas olurlar.
Psixi inkişaf psixoloji xassələrin
davamlılığı, sabitliyi ilə sıx bağlıdır. Bu həmin xassələrin şəxsiyyətin daimi
əlamətlərinə çevrilməsi prosesində
özünü göstərir. Uşağın
inkişafının ayrı-ayrı mərhələlərində
psixikanın bu və ya digər istiqamətdə
inkişafı üçün daha əlverişli şərait
yaranır. Bu şəraitlərdən bəzisi
müvəqqəti, keçici xarakter daşıyır.
Belə ki, psixi xassələr və xüsusiyyətlər
yaş dövrlərindən əhəmiyyətli dərəcədə
asılıdır.
Nisbətən böyük yaşlı
uşaqlarda isə bu, daha çox təhsil və ünsiyyətlə
bağlı problemlərdə özünü göstərir. Depressiyadan aqressiyaya qədər müxtəlif
davranış pozuntuları onlar üçün xarakterik əlamətdir.
Belə uşaqlarda müxtəlif somatik xəstəliklər
də özünü büruzə verir. Müharibə
şəraitində valideynlərindən uzun müddət
aralı düşən uşaqlarda depressiya, razılıq
hiss etmək qabiliyyətinin olmaması, sosial əlaqələrin
pozulması halları baş verir.
Ümumiyyətlə, uşaqların şahid olduğu həyatı
təhdidedici bir hadisədən sonra inkişaf edən
qayğı belirtiləri, hadisəyə bağlı
qaçınma davranışları
və qorxu reaksiyalarını ehtiva edir. Bu
hər hansı bir ölüm hadisəsini, təbii fəlakət,
hər hansı bir qəza və buna bənzər adamı və
həyatı təhdidedici bir hadisədən sonra illər
içərisində inkişaf edə bilər. Uşaq
belə bir vəziyyət qarşısında reaksiyasız və
çarəsiz qalmış ola bilər.
Ümumiyyətlə, məruz qalınan hadisə ilə
əlaqədar kabuslar, yaşanılan hadisənin yeri,
ildönümü və onu xatırladan şeylərdən
qaçış və onunla əlaqədar qorxular, yuxunun
pozulması, pessimist düşüncələr, qayğı,
qıcıqlanma, o hadisənin təkrar yaşanma qorxusu,
uşağı o hadisə ilə əlaqədar narahat edən
düşüncələr şəklində şikayətlənmələr
olar.
Uşaqlarda saçkəsdirmə
qorxusu
Bəzi insanların saç kəsdirmək
kimi qorxuları əvvəlki təcrübədən
qaynaqlanır. Daha doğrusu bu qorxu pis bir təcrübə ilə
bağlı olur və nəticədə fobiya halına gələ
bilir. Uşaqları
məcburi şəkildə stola otuzdurub ağlaya-ağlaya
saçlarını kəsdirmək çox yanlış bir
hərəkətdir. Çünki
uşaqlar bu zaman saç kəsdirmək prosesinə daha
çox nifrət edirlər. Ümumiyyətlə,
uşaqları nəyəsə məcbur etmək və
hansısa işi zorla gördürmək olmaz.
Xüsusilə də ilk dəfə
saç kəsdirən uşaqlara qarşı ehtiyatlı
davranmaq lazımdır. Saç kəsən alətlər uşaqları
qorxuda və ağlamağa məcbur edə bilər. Həmin alətləri gördükdə uşaqlar
qəribə bir sıxıntı keçirir. Valideynlərin "Qorxma, heç nə olmayacaq və
incitməyəcək" deməsi onları daha da təşvişə
salır.
Hüseyn
XƏLİLOV,
Qafqaz
Universitetinin psixoloqu
Azərbaycan
müəllimi.- 2014.- 7 fevral.- S.8.