Bayrağımızdakı simvolikanın
memarı, böyük
maarifçi
Əli bəy
HÜSEYNZADƏ -150
Bu il fevralın 24-də XX əsr Azərbaycan ictimai
fikrinin görkəmli nümayəndəsi,
türkçülük məfkürəsinin böyük
carçısı, tanınmış ədib, publisist,
maarifçi, rəssam və təbabət alimi Əli bəy
Hüseynzadənin (1864-1940) anadan olmasının 150 illiyi tamam
olur. Böyük Azərbaycan ziyalısı Əli bəy
Hüseynzadənin yubileyinin ölkə miqyasında dövlət
səviyyəsində qeyd olunmasını təmin etmək məqsədilə
Azərbaycan Respublikasının Prezidenti cənab İlham
Əliyev tərəfindən "Əli bəy Hüseynzadənin
150 illik yubileyinin keçirilməsi haqqında" 21 yanvar
2014-cü il tarixli Sərəncam imzalanmış, bu tarixi
yubileyin keçirilməsi ilə bağlı müvafiq
dövlət qurumlarına tapşırıqlar verilmişdir.
Sərəncamda deyildiyi kimi, türk xalqlarının mədəni
inteqrasiyasının məfkurə kimi təşəkkül
tapmasında mühüm rol oynayan, müasir cəmiyyət
quruculuğunda demokratik prinsiplərin ənənəvi dəyərlər
zəminində bərqərar olmasının vacibliyini irəli
sürən və müstəqil
dövlətçiliyin nəzəri əsaslarının işlənib hazırlanmasında
yaxından iştirak edən Əli bəy Hüseynzadə
çoxşaxəli fəaliyyəti boyunca
yaratdığı zəngin fəlsəfi-publisistik, ədəbi-elmi
irsi sayəsində Azərbaycan maarifçiliyi tarixinə də qiymətli töhfələr
vermişdir.
Hesab edirəm ki, klassik mədəni irsə, milli-mənəvi
dəyərlərə dövlətin və dövlət
başçısının daimi diqqət və
qayğısının parlaq təzahürü olan bu tarixi sərəncamın
Əli bəy Hüseynzadənin Azərbaycanın məktəb
və pedaqoji fikir tarixinin öyrənilməsində,
xalqımızın milli oyanışı, özünüdərki
və dirçəlişində, milli məfkurənin yaranmasında,
milli maarifçilik hərəkatının
inkişafında, mətbuat və mədəniyyətimizin tərəqqisi
yolunda, milli dövlətçiliyimizin formalaşmasında təmənnasız
xidmətlərinin müstəqil dövlətçilik təfəkkürü
kontekstində yenidən dəyərləndirilməsində,
onun zəngin irsinin dərindən tədqiqi və təbliğində
müstəsna rolu vardır.
***
Müasirləri böyük Azərbaycan mütəfəkkiri,
milli ideologiya səviyyəsində
türkçülüyün "Ana Yasası" kimi dəyərləndirilən
"türkləşmək, islamlaşmaq, avropalaşmaq
(müasirləşmək)" triadasının
yaradıcısı və ilk carçısı, milli
bayrağımızdakı rənglər simvolikasının
müəllifi, türk dünyasında milli özünüdərkin
və milli istiqlal düşüncəsinin mücahidi, XX əsr
Azərbaycan ədəbiyyatında "Füyuzat" ədəbi
məktəbinin banisi, ensiklopedik şəxsiyyət,
böyük maarifçi-pedaqoq Əli bəy Hüseynzadənin
(1864-1940) türklük, islamlıq, millət və Vətən
qarşısındakı xidmətlərini yüksək qiymətləndirərək,
onu "Qafqaz müsəlmanlarının
atası", "Qafqazdakı türk balalarına
türklüyünü bildirən, həsəb-nəsəbini
(soykökünü) öyrədən", "rəsuli- həqq"
("haqq elçisi"), "irqin (türklərin) ən
mükəmməl öndəri", "külli-müsəlman
aləminin iftixarı", "türk xalqlarına kimliyini
bildirən dahi", "bütün türk dünyasında
peyğəmbər kimi üfüqlər açan",
"ilk turançı", "dahi mütəfəkkir",
"fövqəlbəşər", "qüzey günəşi",
"bütün türk dünyasının mücahidi",
"türkçülüyün babası (atası),
"milliyyətçi və mütəfəkkir",
"imanlı türkçü", "yazı
ustadı" və s. bu kimi
yüksək epitetlərlə öyür, təqdir edirdilər.
Sözsüz, bütün bunlar səbəbsiz
deyildi. Çünki bu
böyük İNSAN, dahi fikir və söz adamı 76 illik
şərəfli ziyalı ömrünün yarım əsrdən
çoxunu yorulmadan, usanmadan bütövlükdə
türklüyün inkişafına, o cümlədən Azərbaycan
xalqının milli oyanış və özünüdərkinə,
maarif və mədəniyyətinin yüksəlişinə,
milli istiqlal mücadiləsinə, milli dövlətçiliyin
formalaşdırılmasına
həsr etmişdi...
XIX əsrin sonu -XX əsrin əvvəllərində Azərbaycan
xalqının milli oyanışında, əsası Mirzə
Fətəli Axundzadə və Həsən bəy Zərdabi tərəfindən
qoyulan milli maarifçilik hərəkatının,
islamçılıq və qərbçilik
(avropaçılıq) ideyalarının davam və
inkişaf etdirilməsində müstəsna rol oynamış,
millətimizin islam ümmətçiliyindən
islam milliyyətçiliyinə və oradan türk milliyyətçiliyinə
keçidinin əsas ideya və əməl rəhbərlərindən
(Əlimərdan bəy Topçubaşov və Əhməd bəy
Ağayevlə birgə) biri olan
Əli bəy Hüseynzadə özünün irəli
sürüb əsaslandırdığı "türkləşmək,
islamlaşmaq, avropalaşmaq" milli dirçəliş və
milli istiqlal formulu (düsturu) ilə
türkçülüyün siyasi məramnaməsini və
elmi-nəzəri əsaslarını, müasirlərinin dediyi
kimi, milli istiqlal mücadiləsinin "Ana Yasası"nı
verməklə milli tariximizə
"türkçülüyün atası" kimi öz əbədi
imzasını atmış oldu.
Az sonra Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin
milli dövlətçilik ideologiyasına çevrilən bu
triada ("üçlü məram") milli
bayrağımızdakı rənglər palitrası vasitəsilə
əbədiləşdi və sonsuzluğa qədər Azərbaycan
xalqının qan yaddaşına daxil oldu. Bu mənada bu gün
də başlarımız üzərində əzəmətlə
dalğalanan milli bayrağımızdakı üç rəngin
bildirdiyi simvolik məna Əli bəy Hüseynzadənin müəllifi
olduğu "türkləşmək, islamlaşmaq,
müasirləşmək" formulunun rənglərlə ifadəsindən
ibarətdir. Əli bəy Hüseynzadə
belə hesab edirdi ki, azərbaycanlıların millət məfkurəsi
türkləşmək, dini məfkurəsi islamlaşmaqdırsa,
iqtisadi, mədəni, sosial-siyasi məfkurəsi avropalaşmaq
(müasirləşmək) olmalıdır. Türkiyədə
türkçülüyün böyük ideoloqu kimi
tanınan Ziya Göyalp Əli bəyi özünün
ustadı sayaraq sonralar həmin üçlü qayənin
sosioloji baxımdan "millətini tanı, ümmətini
tanı, mədəniyyətini tanı!" anlamını verən
"türk millətindənəm, islam ümmətindənəm,
Batı (qərb, Avropa) mədəniyyətindənəm"
şəklində formula etmişdir...
Əli bəy Hüseynzadə milli mədəniyyət
və ictimai-siyasi fikir tariximizdə təkcə dahi mütəfəkkir
şəxsiyyət kimi deyil, eyni zamanda böyük maarifçi -
pedaqoq - ziyalı, məşhur
həkim-tibb professoru, rəssam, musiqişünas kimi də
tanınmaqdadır. Bu mənada Əli bəyin müasiri
olmuş, görkəmli tarixçi Yusif Akçuraoğlu haqlı olaraq yazırdı ki, əfsanəvi
Əli bəy dünyanın bütün dillərini, elm və
fənlərin hər növünü, ədəbiyyat və
incəsənətin hər şöbəsini tamamən əhatə
etmiş və tətbiqə müvəffəq olmuş
fövqəlbəşər idi...
Azərbaycanın milli təhsil və pedaqoji fikir tarixinə
də dəyərli töhfələr vermiş bu
böyük mütəfəkkirin maarifçilik
görüşlərində millətin tərəqqi və
oyanışında, mədəni yüksəlişində
maarifin, təhsilin, elm və mədəniyyətin müstəsna
roluna, milli istiqlala aparan yolun məhz xalqın maariflənməsindən keçməsinə və bu yolda
ana dilində tədrisin təməl prinsip olmasına,
ümumbəşəri dəyərlərdən milli təkamül
və inkişafda istifadənin əsas şərtlərinə
dair müdrik fikirlərindən bir
neçəsini xatırlatmaq yerinə düşərdi.
* "Türk xalqları birinci dövrdə
qılıncla (Hun imperatorluğu dövrü nəzərdə
tutulur - Ə.Q.), ikinci dövrdə dinlə (Osmanlı
imperatorluğu dövrü - Ə.Q.) parlamışdırsa,
indi isə, yəni üçüncü dövrdə (XX əsrdə) elm və biliklə
parlamalıdırlar...",
"Bizə qılınc deyil, əhli-maarif
lazımdır...";
* "Maarif, ittihad (milli birlik ),
hürriyyət (azadlıq) ! Nə qədər gözəl
nemətlər! Bunları unutmayalım! Çünki əsl
nicat bu
üç qüvvətdədir... ";
* "Bizim özümüzə məxsus daha layiq, daha
şanlı bir vəzifeyi-mücahidəmiz vardır ki, o vəzifə
də zülməti-qəflətdə bulunan külliyyəti-avam
arasında nuri-maarifi əkməkdir...";
* "Bilgi... və elm lisan (dil ) ilə
olur. Bir əcnəbi lisanında dəxi elm təhsil
oluna bilər. Fəqət bu surətlə
təhsil olunan elm məhdud fərdlərin beynində
qalır. Millətin əksəriyyəti
arasında yayılmır. Elm və maarif əksəriyyət
beynində inkişaf etmək üçün lazımdır
ki, millətin öz ana dili maarif təhsilinə alət
(vasitə) olsun...";
* "Avropa elminə, maarifinə, ədəbiyyatına,
sənət və sənayesinə bələd olmağa
(öyrənməyə) və millətimiz beynində yaymağa
çalışmalıyız...";
* "Biz avropalıların ədəbiyyatlarına, sənayelərinə,
elm və maariflərinə, kəşfiyyat və
ixtiralarına müraciət etmək istəyirik,, özlərinə deyil! Biz istəyirik ki, islam ölkəsinə
onların beyinləri girsin, boğazları, mədələri
girməsin. Biz istərik ki, ölkəmiz onların beyinlərini
həzm etsin, yoxsa mədələrində həzm
olunmasın... " və s.
Hörmətli oxucu! Diqqətlə
fikir verdinizsə, Əli bəyin 100 il bundan qabaq böyük
uzaqgörənliklə söylədiyi bu müdrik kəlamlardakı
işıqlı, nurlu ideyalar nəinki köhnəlməyib,
əksinə bu
günümüzlə də həmahəng səslənir. Böyük maarifçi XX əsrin böyük kəşflər,
yeni texnologiyalar əsri olacağını irəlicədən
görür və türk xalqlarını, o cümlədən,
Azərbaycan xalqını şanlı keçmişi ilə
öyünməyi bir tərəfə atıb, elm, maarif və
mədəniyyət əsrində dünya xalqları içərisində
özünəlayiq yer tutmağa səsləyirdi.
Diqqət edin, BMT XXI əsri ötən əsrin
sonlarında "Təhsil əsri " -
"İntellekt əsri" elan edib. Əli bəy
bir əsr bundan qabaq XX əsri "elm və bilik əsri"
(əslində "təhsil") hesab edir, millətimizin elmlə,
maariflə, təhsillə inkişaf edəcəyinə (parlayacağına)
inanırdı. O inanırdı ki, milli istiqlala gedən
yol öz başlanğıcını maarifdən, elmdən,
təhsildən götürür...
Xalqın maariflənməsinin təməl yolunun ana
dilinin əsas tədris dilinə-təhsil, təlim vasitəsinə
çevrilməsi haqda Əli bəyin müdrik
fikri bu gün də aktual səslənir. Azərbaycanda
bu böyük maarifçinin nurlu ideyasının təməli
ilk dəfə Xalq Cümhuriyyəti (1918-1920-ci illər) illərində
qoyuldu. Nə xoşbəxtik ki, bu gün müstəqil
Azərbaycanda milli təhsilimizin əsas təlim-tədris dili
dövlət dili olan Azərbaycan dilindədir...
Nəhayət, Əli bəyin millətin tərəqqisi
naminə Avropa elm, təhsil və mədəniyyətinin əsas
nailiyyətlərinin, ümumbəşəri dəyərlərinin
öyrənilməsi, bu zaman xalqımızın
"onların beyinlərini həzm etməsi, fəqət mədələrində
həzm olunmaması" barədə peyğəmbərcəsinə
söylədiyi işıqlı ideyalar bu gün Avropa təhsil
məkanına inteqrasiya yolunu tutmuş Azərbaycan təhsilinin
prioritet istiqamətlərindən
biridir...
Əli bəy Hüseynzadə fenomenal fikir adamı, tarixdə
böyük izlər qoymuş nurlu şəxsiyyət,
böyük ziyalı idi. Lakin, təəssüf ki, Azərbaycanın
ictimai-siyasi və mədəni fikir tarixinin,
bütövlükdə türk dünyasının bu
böyük şəxsiyyəti sağlığında
müasirləri tərəfindən yüksək qiymətləndirilsə
də, Azərbaycanda 28 Aprel çevrilişi nəticəsində
meydana çıxan sovet rejimində kommunist ideologiyası digər
milli-mənəvi dəyərlər kimi, Əli bəy
Hüseynzadə fenomenini də unutdurmaq, onun böyük əməllərini
xalqın yaddaşından silmək, tarixi xidmətlərini
saxtalaşdırmaq yolunu tutdu. Bu böyük insan haqqında
böhtan və iftiralara geniş meydan verildi, adına cürbəcür
"yarlıqlar" ("burjua millətçisi",
"pantürkist" və s.) yapışdırıldı,
qohumları "qırmızı terrora" məruz
qaldı, əsərlərinin nəşrinə qadağalar
qoyuldu...
Görkəmli ədəbiyyatşünas alim, mərhum
Yaşar Qarayevin sözləri ilə desək, Azərbaycan sovet ədəbiyyatşünaslığında
(1920-1991-ci illər) və siyasi-ictimai fikrində Əli bəy
Hüseynzadəyə və "Füyuzat" ədəbi məktəbinə
qarşı yağdırılmış iftira və böhtan
fəvvarəsi ilə müqayisədə hətta üzdəniraq
"erməni mənbələri" və "əlyazmaları"
da "toya getməli"
görünürdü...
Lakin sovet rejiminin bütün basqı və
qadağalarına baxmayaraq, Əli bəy Hüseynzadənin
böyük adı və əməllərini xalqın
yaddaşından silmək, tarixin səhifələrindən
çıxarmaq mümkün olmadı. XX əsrin
sonunda Azərbaycanın ikinci dəfə dövlət müstəqilliyinə
qovuşması Əli bəy Hüseynzadə fenomenini yenidən
millətimizə, mədəniyyətimizə, ədəbiyyatımıza,
bütövlükdə ictimai-siyasi fikir tariximizə
qaytardı. Bu, əslində Əli bəy Hüseynzadənin
doğulduğu, lakin çox az müddət
yaşadığı doğma Vətəninə bir növ mənəvi
qayıdışı idi ki, bu missiyanın önündə
ömrünü bu böyük mütəfəkkirin əsərlərinin
toplanmasına, tədqiqinə, nəşrinə və təbliğinə həsr etmiş görkəmli mətnşünas
alim mərhum Ofelya xanım Bayramlı gəlir. Onun tərtibçiliyi ilə
Əli bəy Hüseynzadənin kamil 2 cildlik seçilmiş əsərləri,
"Füyuzat" jurnalının tam komplekti latın əlifbasında
nəşr edildi. "Azərbaycan dilində latın qrafikası ilə
kütləvi nəşrlərin həyata keçirilməsi
haqqında" 12 yanvar 2004-cü il tarixli Prezident Sərəncamına
uyğun olaraq onun bircildlik seçilmiş əsərləri
kütləvi tirajla çap olunaraq ölkənin bütün
kitabxanalarına hədiyyə edildi. Əli bəy Hüseynzadənin
son illərdə ictimai-siyasi, ədəbi fəaliyyətinə
dair xeyli araşdırmalar aparılmış, haqqında Rəfiq
Zəka, Azər Turan, Şamil Vəliyevin
(Körpülünün) dəyərli monoqrafiyaları nəşr
edilmiş, çoxsaylı elmi, elmi-kütləvi məqalələr
çap olunmuşdur.
Etiraf etməliyik ki, bu dahi söz və fikir adamının
çoxcəhətli fəaliyyəti xalqa hələlik
gərəyincə və yetərincə
çatdırılmayıb. Onun zəngin bioqrafiyasında
öyrənilməli və faydalanmalı məqamlar kifayət
qədər çoxdur...
Əziz oxucu! Böyük ömrün tarixi məqamlarını
gəlin birlikdə vərəqləyək...
Əli bəy Hüseyn bəy oğlu
Hüseynzadə 24 fevral 1864-cü ildə Azərbaycanın qədim şəhərlərindən olan
Salyanda ruhani müəllim ailəsində doğulub. Balaca Əli
bəy ibtidai təhsilini atası Molla Hüseynin də müəllim
işlədiyi Tiflis Müsəlman Məktəbində
alıb. Çox erkən yaşlarında valideynlərini itirən Əli bəy ana
babası-böyük maarifpərvər, müasirləri tərəfindən
"Qafqazın birinci adamı" adlandırılan Qafqaz
Şeyxülislamı Axund Əhməd Səlyaninin (1812-1884)
himayəsində qalıb. Altısinifli müsəlman məktəbini
uğurla başa vuran Əli bəy babası Axund Əhmədin
tövsiyəsi və "Rusiyada iki böyük
türkçüdən biri" (Ziya Göyalp) sayılan Mirzə
Fətəli Axundzadənin (1812-1878) köməkliyi ilə
1875-1885-ci illərdə Tiflis şəhər 1-ci kişi
gimnaziyasında mükəmməl tam orta təhsil alıb. 1885-ci ildə Sankt-Peterburq Universitetinin fizika -
riyaziyyat fakültəsinə daxil olmuş, oranı 1889-cu ildə
fərqlənmə diplomu ilə bitirmişdi. Tələbəlik
illərində o, həm də Sankt-Peterburq Rəssamlıq
Akademiyasının məşğələlərində azad
dinləyici kimi iştirak etmiş, rəssamlıq sahəsində
istedad və
bacarığını
təkmilləşdirməyi də
unutmamışdı...
Sankt-Peterburqda universitet təhsili alan Əli bəy
bununla kifayətlənməmiş, Türkiyəyə gedərək
İstanbul Universitetinin əsgəri-tibb fakültəsində (1890- 95)
ali tibb təhsili də almışdı.
Əvvəllər bir müddət həkim - dermatoloq, sonralar isə İstanbul Universitetində professor
köməkçisi işləyən Əli bəy
Hüseynzadə siyasi fəaliyyətə qoşulur. Buna
görə də Sultan II Əbdülhəmidin onun haqqındakı həbs qərarı
ilə bağlı təqiblərdən qorunmaq məqsədilə
1903-cü ildə köhnə tanışı olan bir hindli
tacirin gəmisində gizli şəkildə Hindistana, oradan
Çinə, nəhayət, Bakıya gəlib
çıxır...
Əli bəy Hüseynzadənin həyatında
Bakı dövrü (1903-1910-cu illər) yeni mərhələnin
başlanğıcı olur. Rusiyadan
kənarda təhsil aldığı üçün
Bakıda həkimlik işinə qəbul edilməyən
Əli bəy publisistik fəaliyyətlə məşğul
olmağa başlayır. Bu illərdə Bakıda
yaşayıb-yaradan Əlimərdan bəy Topçubaşov,
Əhməd bəy Ağayev kimi tanınmış
ziyalılarla sıx təmaslar qurur, böyük mesenat,
maarifçi-xeyriyyəçi Hacı Zeynalabdin
Tağıyevin maliyyə dəstəyi ilə millətin
oyanışında, insan hüquqlarının qorunmasında,
xalqın maariflənməsində əvəzsiz vasitə olan
mətbuat vasitəsilə milli mücadiləyə
başlayır. Çünki o dövrün
ziyalıları hesab edirdilər ki, "mətbuat bir millətin
lisanı (dili), samiəsi (qulağı), nəzəri
(gözü), beyni deməkdir. Mətbuatsız millət
söyləyəməz, eşidəməz, görəməz...
("Füyuzat" 1907, ¹ 29)...
Bu illərdə
Rusiyada baş verən
siyasi proseslər çar hökumətini müəyyən
islahatlar aparmaq məcburiyyətinə qoyur. Bu tarixi şəraitdən
yararlanmaq istəyən Azərbaycan ziyalıları 1905-ci il
martın 15-də Hacı Zeynalabdin Tağıyevin
mülkündə yığıncaq keçirərək
yerli azərbaycanlılara da mədəni, sosial-iqtisadi, siyasi
hüquq və azadlıqların, o cümlədən ana dilində
ümumi təhsilin verilməsinə, mətbuat və
kitabların nəşr edilməsinə dair Rusiya hökumətinə təqdim
etmək üçün ərizə (petisiya)
hazırlayırlar. Bu sənədin hazırlanmasında
Əlimərdan bəy Topçubaşov (Topçubaşi),
Əhməd bəy Ağayev (Ağaoğlu), Əsədulla bəy
Muradxanov, Fərrux bəy Vəzirov, Adilxan Ziyadxanov, Mirzə Əsədullayev,
Mustafa ağa Vəkilov və başqaları ilə
yanaşı, Əli bəy
Hüseynzadə də fəal iştirak edir. Azərbaycan türklərinin
bu istək və tələblərini Qafqaza yeni canişin təyin
olunmuş Vorontsov-Daşkova çatdırmaq üçün
Hacının maliyyə yardımı ilə Əli bəy
Hüseynzadə, Əlimərdan bəy Topçubaşov və
Əhməd bəy Ağayevdən ibarət nümayəndə
heyəti Sankt-Peterburqa göndərilir. Həmin il aprelin 21-də canişinlə
görüşən Azərbaycan ziyalıları digər tələblərlə
yanaşı, ana dilində "Həyat" qəzetinin nəşrinə
icazə istədiklərini ona çatdırırlar. Çox
çətinliklə qəzetin nəşrinə
razılıq verilir...
"Həyat" qəzetinin sahibi-imtiyazı mərhəmətli
Hacı Zeynalabdin Tağıyev, naşiri Əlimərdan bəy
Topçubaşov, redaktorları Əli bəy Hüseynzadə
və Əhməd
bəy Ağayev idi. Azərbaycanın bu üç
böyük fikir nəhəngi və söz adamının rəhbərliyi
ilə nəşrə başlayan "Həyat
" o dövrdə Azərbaycanda nəşr olunan yeganə
anadilli qəzet idi. Azərbaycan xalqının
milli dirçəlişində, türkçülük
ideyalarının yayılmasında müstəsna rol
oynamış bu qəzet qısa ömürlü
(07.06.1905-04.09.1906) olsa da, milli mətbuat, eləcə də
ictimai-siyasi fikir tarixində dərin izlər qoymuşdu.
Bu işdə Əli bəyin xüsusi xidmətləri
olmuşdu. Qəzet ilk nömrəsindən bağlanana
kimi türkçülüyün,
islamçılığın və qərbçiliyin
(müasirliyin) siyasi tribunasına çevrilmişdi ki, bunun da
mərkəzində Əli bəyin işıqlı
ideyaları dururdu...
XIX əsrin ikinci yarısında rus çarizmi digər
milli-mənəvi dəyərlər kimi xalqımızın
adına da "təcavüz" etmiş, onun əsil
"türk" adını qadağan etməyə, uydurma
"tatar", "müsəlman" adları ilə
soykökünü unutdurmağa qismən "nail
olmuşdu". İş o həddə
çatmışdı ki, xalqımızın nümayəndələrindən
milliyyətini soruşduqda "müsəlmanam", - deyə
cavab verir, öz soykökünü deməkdən belə
çəkinirdi. Bu acı həqiqəti görən görkəmli ədib
Ömər Faiq Nemanzadə "Mən kiməm? " adlı
yazısında ürək ağrısı ilə
yazırdı: "Hə ey türk! İstər
darıx, istər karıx, yaxandan əl çəkəcək
deyiləm. Sən hər şeyi öyrənmək istədiyin
halda bircə zadı-yəni
özünü bilmək istəmirsən, niyə öz
soy və nəslindən xəbərin
yox? Niyə sənə "Kimsən?" dedikləri
vaxt həqiqi cavabında aciz qalırsan? Niyə
sadəcə deyə bilmirsən ki, mən türkəm.
Niyə deyə
bilmirsən ki, şiəlikdən, sünnilikdən,
babılıqdan əvvəl sən
türk idin. İndi də türksən və bundan sonra
da türk qalacaqsan...".
Bəli, belə bir tarixi şəraitdə, yəni
"türk" kəlməsinin hətta dilə belə gətirilmədiyi, "Mən
türkəm" söyləməyə imkan verilmədiyi bir
tarixi məqamda Əli bəy Hüseynzadə "Həyat
"qəzetinin səhifələrində çap etdirdiyi
"Türklər kimdir və kimlərdən ibarətdir?"
adlı əsəri ilə türk xalqlarına, o cümlədən
Azərbaycan türklərinə üz tutaraq "Biz tatar deyilik,
biz türkük",- deyə hayqırdı, xalqa öz
adıyla "türk" dedi və bunu başqalarına da
dedirtdi, türklərin kimliyini onlara anlatdı. Bu
mənada Azərbaycanda türkçülük hərəkatının
həqiqi tarixi Əli bəyin redaktoru olduğu "Həyat"
qəzeti ilə başlayır. Təsadüfi deyil ki,
görkəmli çağdaş Amerika tarixçisi Tadeuş
Svyatoçovski doğru olaraq, "XX əsrin əvvəllərində
türk xalqlarına kimliyini bildirən bir nəfər var idi. O da Əli
bəy Hüseynzadə idi ", - deyirdi ...
Lakin Əli bəyin qəzetdəki
türkçülük, islamçılıq və qərbçilik
ideyaları türkün əbədi düşmənləri,
xüsusən də rusların əlində türklərə
qarşı hər zaman bir alət rolunu
oynayan erməniləri ciddi narahat edirdi. Erməni xəfiyyələrinin
"Həyat" qəzeti barədə donoslarının
birinin üstündə Qafqaz canişininin dərkənarında
təcili olaraq "Həyat"ın sərlövhəsindəki
"türk" sözünün silinməsi, əvəzinə
"tatar" sözünün yazılması" əmr edilirdi. Lakin Əli bəy
nəinki "türk" sözünü "tatar"la əvəzlədi, əksinə, "bu məsələ
qayət mühümdür",- deyərək "Biz ki,
türk oğlu türkük, biz ki, millətlərin ən qədimi
və ulusuyuq", -deyə türklüyü təqdir etməkdə
davam etdi. Buna görə də türkün düşmənlərinin
təzyiqi ilə "Həyat" qapandı...
Çox keçmədi ki, böyük maarifçi,
xeyriyyəçi Hacı Zeynalabdin Tağıyevin maliyyə
yardımı və Əli bəy Hüseynzadənin redaktorluğu
ilə "Füyuzat"
dərgisi (1906-1907) nəşrə başladı. Əli bəy
"Həyat"da başladığı
türkçülük ideyalarını "Füyuzat"da da davam
etdirərək, türkçülüyün siyasi
proqramı olan "türkləşmək, islamlaşmaq,
avropalaşmaq" formulunu bitkin bir sistem halına gətirdi: "Füyuzat"ın tutduğu
yol türklük, müsəlmanlıq və
avropalılıqdır" ("Füyuzat", 1907, ¹ 23), -
deyə öz ideyasına sadiqliyini bir daha təsdiqlədi...
Yeri gəlmişkən, deyək
ki, müəllifi Əli bəy Hüseynzadə olan bu
üçlü məramın müasir
tarixşünaslıqda ilk dəfə düzgün, ətraflı
elmi şərhinin bu sətirlərin
müəllifinin "Azərbaycan Respublikasının dövlət
rəmzləri " kitabında (Bakı 2001, s. 38-89) verildiyi
elmi ədəbiyyatda da etiraf
olunmuşdur (Bax: "Füyuzat". Bakı, 2006, "Ön söz, "s.
XIII; "Respublika" qəz. 12, 15 may 2002 -ci il
).
Əli bəy Hüseynzadənin bu dərgisi Azərbaycan
ədəbiyyatında yeni bir
istiqamətin - "Füyuzat" ədəbi məktəbinin
(Hüseyn Cavid, Məhəmməd Hadi, Abbas Səhhət,
Abdulla Şaiq və başqalarının təmsil olunduğu
romantik ədəbiyyat) yaranmasına gətirib
çıxardı. Lakin onun da ömrü qısa oldu və qəfildən
bağlandı...
Bu qapanmanın maraqlı tarixçəsi
vardır. O dövrün mətbuat səhifələrindən
öyrənirik ki, Türkiyə Sultanı II Əbdülhəmidin
taxta çıxmasının 32-ci ildönümü
münasibəti ilə məcmuənin sahibi-imtiyazı
Hacı Zeynalabdin Tağıyev görkəmli din xadimi Məhəmməd Kərim
Ağanın Azərbaycan türkcəsinə tərcümə
etdiyi "Qurani-Kərim"i altun cild, qiymətli daş və
almazlarla bəzədərək görkəmli maarifçi və
din xadimi Axund Yusif Talıbzadənin
(1877 - 1922) vasitəsilə Sultan II Əbdülhəmidə hədiyyə
göndərir. Hədiyyəni qəbul edən Sultan Axund Yusifə
müraciətlə: "Bir şeyi anlamıram. Hacı
Zeynalabdin bəy dərgisində məni həcv edir, sonra da mənə
hədiyyə göndərir", - deyə
narazılığını bildirir. Axund Yusif
Bakıya dönən kimi Sultanın iradını Hacıya
çatdırır. O da dərhal məcmuənin
bağlanmasına qərar verir. Müasirləri tərəfindən
"Azərbaycan türklərinin milli
haqlarının aynası" (A.Şaiq) hesab edilən "Füyuzat" dərgisi 1907-ci
il noyabrın 1-də beləcə qapanır... Onu da deyək
ki, bu illərdə Əli bəy Hüseynzadə Rusiya I
Dövlət Dumasının buraxılmasına etiraz əlaməti
olaraq "Vıborq bəyannaməsi"ni
imzaladığına görə həbs olunan Əlimərdan
bəy Topçubaşovun əvəzinə, müvəqqəti
olaraq rusca "Kaspi" qəzetinə də baş mühərrirlik
(redaktorluq) (1907) etmişdi...
Əli bəy Hüseynzadə publisistik fəaliyyətlə
yanaşı, ziyalı-müəllim ailəsində
doğulan, xarizmatik bir ziyalı kimi
pedaqoji sahəyə də xüsusi diqqət ayırmağı unutmamışdı. 1907-ci ilin avqustun 25-dən
sentyabrın 4-dək
Bakıda
keçirilmiş Azərbaycan
müəllimlərinin II
qurultayının təşkili və keçirilməsində müstəsna rol
oynamışdı. Qurultayda "Füyuzat" məcmuəsi
və "Kaspi" qəzetinin müdiri kimi Əli bəy Hüseynzadə sədr, görkəmli
pedaqoq Mahmud bəy
Mahmudbəyov və müəllim Süleyman bəy (Sani)
Axundov sədr müavinləri,
müəllimlər: Üzeyir bəy Hacıbəyov,
Mirzə Abdulla Talıbzadə (A.Şaiq) və Fərhad bəy Ağazadə katib seçilmişdilər.
Qurultayda Azərbaycanda
məktəb təhsilinin vacib
məsələləri
müzakirə edilmiş,
dəyərli qərarlar qəbul edilmişdi. Qurultayın gedişi haqqında
"Füyuzat" jurnalında
(27-31-ci nömrələrdə) ətraflı stenoqrafik
məlumat verilmişdi ki, bu məlumatlar bu gün həmin
qurultay haqqında ən etibarlı və dəyərli mənbə
sayılır.
"Füyuzat" məcmuəsi
bağlandıqdan sonra Əli bəy fəaliyyətini pedaqoji
sahədə davam etdirmiş, 1908-1910-cu illərdə
"Səadət" Ruhani
Xeyriyyə Cəmiyyətinin Bakıda təsis etdiyi (1908)
"Səadət" məktəbində əvvəlcə türk dili və ədəbiyyətı müəllimi, məktəbin müdiri,
əslən iranlı
olan Mirzə Ələkbər
Xan Bəhmən diplomatik fəaliyyətə keçdikdən sonra, həmin məktəbin müdiri olmuşdu. Əli bəy Hüseynzadənin
müdir
olduğu dövrdə müəllimlər işə müsabiqə yolu ilə
seçilib qəbul
edilirdi. Belə müəllimlərdən
biri də məşhur Üzeyir
bəy Hacıbəyli
idi. Böyük Üzeyir bəy o zaman həmin məktəbə rus dili və hesab
müəllimi kimi qəbul
edilmişdi. Təkcə bu
fakt Əli bəy Hüseynzadənin parlaq
pedaqoji fəaliyyətinin
bir örnəyi kimi
onun maarifə, məktəbə, müəllimə hansı
yüksək meyarlarla yanaşdığını aydın
şəkildə göstərməkdədir...
Əli bəyin
Üzeyir bəylə
əməkdaşlığı təkcə məktəb həyatı, mətbuatla yekunlaşmamışdı. Belə ki, türk - islam dünyasında ilk opera
sayılan Üzeyir bəy Hacıbəylinin "Leyli və Məcnun" operasının Hacı Zeynalabdin Tağıyevin teatrında baş
tutan ilk tamaşasının (1908) bədii
tərtibatçısı- rəssamı Əli bəy Hüseynzadə olduğu barədə tarixi
faktlar da mövcuddur...
Əli bəy Hüseynzadə "Səadət" məktəbində
çalışdığı illərdə ümumi təhsilin
məzmunu, dərsliklərin dili və tərtibi prinsipləri, ədəbi dil və əlifba məsələlərinə dair qiymətli məqalələrlə mətbuatda çıxış etmiş,
bu problemlərə dair
onun mülahizələri uzun müddət mətbuatın gündəmindən düşməmiş, geniş müzakirə və
diskussiyalara yol açmışdı... Ən maraqlısı
bu idi ki, Əli bəy türk xalqları üçün ümumi ədəbi dil
yaradılmasının tərəfdarı idi. Bu
ideya o zaman qəbul edilməsə də, bu gün yenə də
aktuallığını itirməyib. Bu
böyük maarifçinin ədəbi dil konsepsiyasında əlifba
məsələsi də xüsusi yer tuturdu. O, ərəb
əlifbasının dəyişdirilməsinin qəti əleyhdarı idi, hətta
M.F.Axundovu bu məsələyə görə kəskin tənqid
edirdi. Ərəb
əlifbasının dəyişdirilməsi
ideyasının türk xalqlarının mədəni inkişafına zərbə
olacağı qənaətində idi. Bu ideyanın
ortaya atılmasında rus "barmağı" olduğu
inancında idi. XX əsrdə Azərbaycanda aparılan əlifba "islahatları"
bu böyük maarifçinin nə qədər haqlı
olduğunu təsdiqlədi...
Türkiyədə Sultan II Əbdülhəmidin taxtdan
salınmasından artıq 2 il
keçmişdi. Keçmiş inqilabçı dostları
olan gənc türklərin dəvətilə Əli bəy 1910-cu ilin
sonunda yenidən Türkiyəyə köçmək qərarına
gəlir. Çox maraqlıdır ki, bu dahi fikir adamının Bakıdan getməsi
qərarı dövrün tanınmış ziyalıları
tərəfindən milli faciə kimi
qarşılanmışdı. Müasirlərindən olan
Əlabbas Müznib görkəmli fikir və söz adamı
Əli bəyi "bir bölük maarif yetimi olan Qafqaz müsəlmanlarının
atası" adlandırır, onu "dilsizlərin dili,
karların qulağı, korların
görən
gözü" hesab edir, onun
gedişiylə
"Qafqaz əhalisinin başsız,
böyüksüz" qalacağını ürək ağrısı ilə dilə gətirirdi...
Məhz bu münasibətlə yerli ziyalılar "Səadət" məktəbində Əli bəyin gedişi şərəfinə böyük ziyafət məclisi də
təşkil etmişdilər.
Böyük maarifçi Bakıdan ayrılarkən
bütün ev əşyalarını və kitablarını
üç il
işlədiyi "Səadət"
məktəbinə bağışlamağı da unutmamışdı...
Sözsüz, bu addım onun böyük ziyalı təbiətindən
irəli gəlmişdi...
Burada mədəniyyət tariximiz
üçün çox maraqlı bir məqama da toxunmaq yerinə
düşərdi. Belə ki, Əli bəy İstanbula
köç ərəfəsində özünün yağlı boya ilə
1905-1906-cı illərdə çəkdiyi "Bibiheybət məscidinin görünüşü"
adlı məşhur rəsm əsərini satış salonuna qoydurmuşdu. Salona gələn Bakıdakı ingilis konsulu Mak Donnelin həmin
əsərdən xoşu
gəlmiş və rəsmi almaq üçün sifariş
vermişdi... "Orucov qardaşları" mətbəəsinin
sahiblərindən biri
bu xəbəri böyük mesenat Hacı Zeynalabdin Tağıyevə
çatdırmışdı. Hacı demişdi:
- Görünür, Əli bəyin əli aşağıdır.
Ona görə
bu məşhur rəsm əsərini
satmaq qərarına gəlib...
Hacı 500 manat verib deyir ki, həmin
tablonu göndər bizə. Ancaq bu haqda
Əli bəy heç nə bilməsin, məndən pul
götürməz. Bibiheybət məscidinin şəkli qoy Bakıda qalsın, gedib
Londona düşməsin...
Belə də edirlər. Bu böyük mesenatın milli qeyrəti və təəssübkeşliyi
sayəsində Azərbaycan
xalqının milli sərvəti olan bu gözəl sənət əsəri Əli bəyin öz vətənində
qalır. Həmin əsər hazırda Azərbaycan Dövlət
İncəsənət
Muzeyində saxlanılır...
Yeri gəlmişkən deyək ki, Dövlət İncəsənət Muzeyində qorunan Əli bəyin Sankt-Peterburqda təhsil alarkən
Tiflisdə çəkdiyi "Şeyxülislamın portreti" əsəri (1888) də
1903-cü ildə Əli bəy tərəfindən Vətənimizə
gətirilib və qardaşı İsmayıl bəyə
bağışlanıb. Muzeyə isə Bəhmən
Hüseynzadə və həyat yoldaşı görkəmli
tarixçi, mərhum professor Sara xanım Aşurbəyli tərəfindən
bağışlanıb. Portret öz ana babası
Şeyxülislam Axund Əhməd Səlyaniyə həsr edilib...
Nəhayət, Əli bəy Hüseynzadə
Bakını 1910-cu il dekabrın 4-də tərk
edərək Bakı - Tiflis - İstanbul marşrutu ilə
1911-ci il yanvarın 5-də İstanbula çatıb. Səfər zamanı
Tiflisdə dəmiryol vağzalında böyük ədib Cəlil Məmmədquluzadə
ilə təsadüfən
görüşüb, aralarında çox səmimi söhbət olub...
İstanbulda yenidən həkimlik sənətini davam
etdirən Əli bəy Hüseynzadə İstanbul
Universitetinin tibb fakültəsində
dəri-zöhrəbi xəstəlikləri üzrə
professor köməkçisi, sonralar professoru seçilir. Bu vəzifədə 1933-cü ilə qədər, yəni
universitet bağlanana qədər pedaqoji fəaliyyətlə
məşğul olur.
1918-ci il mayın 28-də Tiflisdə qurulan Azərbaycan
Xalq Cümhuriyyəti hökuməti müvəqqəti olaraq Gəncədə fəaliyyət göstərdiyi
dövrdə (16 iyun 1918 - 17 sentyabr 1918) Osmanlı dövlətindən
hərbi yardım istəmiş
və Nuru Paşanın rəhbərliyi altında türk ordusu Azərbaycana - Gəncəyə
gəlmişdi. Bu dövrdə
Əhməd bəy Ağayev
(Ağaoğlu), Axund Yusif Talıbzadə ilə yanaşı, Əli bəy
Hüseynzadə də Türkiyədən Azərbaycana
göndərilmiş, dövlət
quruculuğu məsələlərini Azərbaycanın
siyasi və hökumət rəhbərləri
ilə müzakirə etmiş, müəyyən məsləhətlər
vermişdi. Əli bəy Gəncə
səfərindən qayıtdıqdan sonra qələmə aldığı və "Qızıl ay" qəzetinin
24 iyul 1918-ci il tarixli nömrəsində çap etdirdiyi "Azərbaycanda
düşündüklərim" məqaləsindən
öyrənirik ki, o, Gəncəni iyulun ortalarında tərk edərək,
Qafqaz məsələsini müzakirə etmək məqsədilə Məhəmmədəmin Rəsulzadə ilə birlikdə
İstanbula qayıdıb...
Əli bəy Hüseynzadə Azərbaycan
sovet hökumətinin xüsusi dəvəti ilə bir də
1926-cı ildə Vətənə dönüb, Bakıda
keçirilən I Beynəlxalq Türkoloji qurultayda iştirak
edib. Qurultaya məruzə adı ilə gətirdiyi, əslində isə
Xalq Cümhuriyyətinin
süqutu və Sovet
Rusiyası tərəfindən
Azərbaycanın
işğalı məsələlərinə həsr olunmuş "Qərbin iki
dastanında türk" əsərinin Bakıda nəşrinə
nail olub. Onun beynəlxalq
miqyaslı belə bir qurultaya dəvət
olunması əslində Sovetlər Birliyində də
böyük türkoloq kimi
tanınması kimi dəyərləndirilməlidir...
Türkoloji qurultay başa çatdıqdan sonra
1926-cı il martın 25-də doğma Vətənindən sonuncu dəfə ayrılan Əli bəy Hüseynzadə bir müddət
Atatürkə sui- qəsddə iştirak gərəkçəsi
ilə Ankarada İstiqlal Məhkəməsi
qarşısında dayanmalı olmuş, az sonra bu işdə
günahsızlığı sübut edilərək sərbəst
buraxılsa da, fəaliyyətində bir durğunluq mərhələsi
başlanmışdı. Bu hadisədən sonra sakit həyat
tərzi keçirən Əli bəy 1940-cı il martın
17-də
İstanbulda dünyasını dəyişib və
şəhərin Qaracaəhməd
məzarlığında haqq dünyasına
qovuşub...
Əli bəy Hüseynzadə özündən sonra zəngin
elmi, bədii, publisistik irs qoyub getmişdir. Onun elmi, ədəbi-bədii
irsi içərisində Bakıda işlədiyi illərdə
yazdığı və mütəxəssislər tərəfindən
şah əsəri hesab edilən "Siyasəti- Fürusət"
("At minmək siyasəti"), eləcə də "Füyuzat" məcmuəsi
xüsusi yer tutur. Müasiri Yusif Akçura yazırdı ki,
Əli bəyin
siyasi, fəlsəfi və ədəbi düşüncələrini
anlamaq üçün ən qiymətli mənbə
"Füyuzat" kolleksionudur (Bax: Y.Akçura. Türkçülüyün tarixi. Bakı 2006).
Şükürlər olsun ki, bu qiymətli mənbə
mərhum mətnşünas alim Ofelya Bayramlının fədakar
əməyi ilə latın qrafikasına transliterasiya olunaraq tanınmış
ziyalı Etibar
Yolçuyevin şəxsi vəsaiti ilə məhdud tirajla
müasir Azərbaycan oxucusuna
çatdırılmışdır. Çox istərdik ki, həmin
toplu kütləvi
tirajla çap edilərək geniş elmi ictimaiyyətin istifadəsinə veriləydi...
Bir neçə kəlmə də bu böyük insanın ailə həyatından söz
açmaq istərdik. Əli bəy nisbətən gec, yəni 48 yaşında 1912-ci
ildə İstanbulda əslən
çərkəz olan suvari
zabiti Şəmsəddin bəyin
qızı Ədhiyyə xanımla (1890-1944) evlənmiş, bu izdivacdan
üç övladı- Səlim
Turan adlı oğlu, Saidə və Feyzavər adlı iki qızı
dünyaya gəlmişdi. Yüksək təhsil almış
övladlarının heç birinin uşağı
olmayıb. Böyük qızı Saidə bəyim (1914-2002) 2002-ci ildə rəhmətə gedib. Oğlu Səlim Turan (1915-1994) məşhur rəssam
idi. Parisdə yaşayıb, 1994-cü ildə orada dünyasını dəyişib.
Üçüncü övladı 1920-ci ildə
doğulmuş Feyzavər bəyim bu yaxınlarda İstanbulda
haqq dünyasına qovuşub. Əli bəyin nəsil davamı bu
övladlarla bitir...
Əli bəy Hüseynzadə XIX əsrin sonu - XX əsrin əvvəllərində
türk-islam dünyasının
yetirdiyi nadir şəxsiyyət,
dahi mütəfəkkir, bənzərsiz fikir adamı, böyük
maarifçi və ictimai xadim idi... Onun haqq dünyasına
qovuşmasından 74 il
ötsə də, o, əsərlərində, əməllərində,
parlaq ideyalarında bu gün də yaşayır. Bu
böyük İnsanın adının əbədiləşdirilməsi
istiqamətində müstəqil Azərbaycanda dövlət tərəfindən
müəyyən
addımlar atılıb, doğulduğu Salyan şəhərində
şərəfinə heykəli ucaldılıb, küçələrə,
məktəblərə adı verilib. Əsərləri
çap edilib,
haqqında
araşdırmalar aparılıb. Ən başlıcası təmiz adı özünə
qaytarılıb, böyük ideyaları həyata
keçirilib. Hesab edirik ki, necə ki, müstəqil Azərbaycanın üçrəngli bayrağı var, həmin bayrağın rənglər
simvolikasının müəllifi
Əli bəy Hüseynzadə də var olacaqdır...
Düşünürəm ki, müstəqil Azərbaycanın
görkəmli elm və mədəniyyət xadimləri maarif
və mədəniyyətimizin bu böyük korifeyinin
üçrəngli bayrağımızda əbədiləşən
milli ideyaların müəllifi Əli bəy Hüseynzadənin
150 illik yubileyinin keçirilməsi haqqında ölkə
Prezidentinin məlum Sərəncamının yüksək səviyyədə
icrası üçün əllərindən gələni əsirgəməyəcək,
bu böyük ziyalının zəngin irsinin xalqımıza,
xüsusən də müasir Azərbaycan gəncliyinə gərəyincə
və yetərincə çatdırılmasına öz
layiqli töhfələrini verəcəklər.
Əsgər
QULİYEV,
Təhsil
Nazirliyi Dərslik və nəşriyyat şöbəsinin
müdir müavini,
filologiya
üzrə fəlsəfə doktoru, dosent, əməkdar
müəllim
Azərbaycan
müəllimi.- 2014.- 7 fevral.- S.5.