"Həyata keçməyən
iki arzum qalıb"
Xalq artisti, professor Arif Məlikovla söhbət
Vaxtilə musiqi təhsilinə Asəf Zeynallı adına məktəbin xalq çalğı alətləri şöbəsindən başlayan Arif Məlikov Əhməd Bakıxanov, Mansur Mansurov kimi sənətkarlardan tar ifaçılığının sirlərini öyrənib. XXI əsr musiqimizin salnaməsini yaradan sənətkarlar sırasında Arif Məlikovun yaradıcılığı bütöv bir mərhələdir. "Azərbaycan müəllimi" qəzetinin 80 illiyi ərəfəsində 80 yaşlı bəstəkar, professor Arif Məlikov redaksiyamızın qonağı oldu. Qəzetimizin bir qrup əməkdaşı ilə qonağımızın söhbətini oxuculara təqdim edirik.
- Arif müəllim, sizin həyatınız hamı üçün maraqlıdır. Uşaqlıq dövrünüzdən, məktəb illərinizdən nələr qalıb yadınızda?
- Mənim uşaqlığım çox normal
keçib. Yəni, o dövr üçün
normal. O dövrün uşaqlarına nə lazım idi?
Bir dənə top! İki dənə daşı qoyub qapı
düzəldərək futbol oynayardıq saatlarla...
Çətin illər idi. Talonla çörək verirdilər camaata. Hamısı yadımdadı.
Maraqlı burasıdır ki, heç kəs
vəziyyətindən şikayət etmirdi, uşaqlar yenə
də öz oyunlarını oynayırdı. Futbol da yerində idi.
- Sizin də
atanız müharibədə idi?
- Mənim atam hərbiçi olub. Bakıda
hərbi məktəbdə müdir müavini idi. Mənə
yaxşı tərbiyə verdiyinə görə atama
ömrüm boyu minnətdar olmuşam...
Həyat elə gətirdi ki, 1961-ci ildə
mən dünya teatrlarına çıxdım. Qazancım da
bir az artdı. Və o vaxt mən dedim ki,
öz qazancımdan atamın yaşadığı dövrdə
hər ay müəyyən miqdarda ona oğul pensiyası
yazıram. Özüm Bakıda olmayanda da elə
təşkil eləmişdim ki, o pulu gətirirdilər atama.
Rəhmətə gedənə qədər mən
bu sözümü yerinə yetirdim.
- Sizi
musiqiyə kim istiqamətləndirmişdi
- ailəniz, yoxsa müəllimləriniz?
- Mənim anam ədəbiyyatçı idi. Özü də zəngin ailədən idi.
Əmilərim Oksfordu, Kembrici qurtarıb.
Evimizdə ədəbiyyat, şeriyyət
və musiqi həmişə yaşayıb. Anam
kamançaçı deyildi, amma evdə aləti
vardı, gözəl kamança çalırdı. Azərbaycanlı ailəvi dostlarımız
vardı. Birinin familiyası Yerevanski idi,
gözəl tar çalırdı. Bir gün həmin o
Yerevanski bir tar alıb mənə bağışladı. Mən
tar çalmağa gec başlasam da bir neçə aydan sonra
ağıllı-başlı, özü də çox
yaxşı çalmağı öyrəndim. Asəf
Zeynallı məktəbinə gəlib Əhməd
Bakıxanovun sinfinə girdim. On dörd
yaşım vardı, ona qədər mən bir dənə not
tanımırdım. Evimizdə piano da yox
idi.
Azəf Zeynallıda oxuduğum illərdə hardasa
işləyirdim, bir az qazanırdım,
ansamblda da tar çalırdım. Sonra həmin
tələbəlik dövrümdə nəsə fikrimdə dəyişiklik
əmələ gəldi. Başladım
axşam saat 8-də, 9-da boş siniflərin birində bir
neçə saat royalda məşğul olmağa. Sonra
yavaş-yavaş
kiçik pyeslər yazdım. Amma
başa düşürdüm ki, konservatoriyaya girmək
üçün mənim biliyim çatmır. Bir var ki,
dörd il tar
çalıb
konservatoriyaya girəsən, bir də var ki, Bülbül adına məktəbin
fortepiano sinfini bitirib gələsən. Konservatoriyanın bəstəkarlıq
şöbəsinə girəndə, bayaq dediyim kimi, heç evdə
fortepianom da yox idi. Amma evində
pianosu olanlardan daha ciddi çalışmağım öz bəhrəsini
verdi. O vaxt Asəf Zeynallı məktəbi,
konservatoriya və Bülbül adına
onillik məktəb hamısı bir binada idi. Musiqiçilər,
tələbələr, hamı bir-biri ilə mehriban ünsiyyətdə idi. Siniflər
çox olmadığına görə dərslər adətən gec
qurtarırdı. Mən məcbur idim gözləməyə
ki, müəllimlər gedəndən sonra hardasa məşğul
olum.
Bir gün konservatoriyanın yeraltı işıq xətti xarab
oldu. Hamı üçün faciə idi, mənimçün
bayram. Siniflərdə heç kim
yox, özümlə bir lampa şüşəsi, bir dənə
də şampan butulkasında gətirmişdim məktəbə.
Heç kəs olmayanda lampa
işığında məşğul olurdum. Ancaq başa düşdüm ki, konservatoriyaya girmək
üçün daha ciddi hazırlıq lazımdı. Getdim öz istəyimlə Şuşaya. Bir il
Şuşada, bir il də Ağdamda dərs dedikdən sonra gəldim,
sərbəst imtahan verdim və konservatoriyaya daxil oldum. Tapşırıqla musiqiçi olmur. Musiqiçi zəhmətlə,
Allah vergisi ilə, istedadla olur...
- Nazim
Hikmətlə yaxın dostluğunuz olub...
- Nazim Hikmət haqqında
danışmaq məni heç vaxt yormayıb. Nazim Hikmət mənə oğul deyib. "Məhəbbət
əfsanəsi"nin librettosu onundur. Biz onunla bir yerdə
çalışmışıq, həmişə birlikdə
olmuşuq. İndi burada sizə Nazim Hikmətdən
söhbət etmək dahi adam haqqında
bir tərəfdən də öz məhəbbətimi, sevgimi
sözlə ifadə etmək deməkdir. Yadıma
gəlir, Türkiyədə bir böyük
yığıncaq vardı. Orada çox
çıxışlar oldu. Sonra kimsə dedi ki, salonda
Arif Məlikov var, ona da bir söz verək. Mən tribunaya
çıxıb dedim ki, ruslar Şostakoviçlə fəxr
etdikləri kimi,
Türkiyə də Nazim Hikmətlə fəxr edə bilər.
Mənim çıxışım gedə-gedə
zalda çaxnaşma düşdü. İclas
qurtardıqdan sonra çıxdıq bayıra. Mənə dedilər ki, Arif müəllim,
burada bəziləri başa
düşə-düşə Nazim Hikməti inkar etməyi
özü üçün həyat tərzi seçib.
Jurnalistlər
bayırda başıma yığışıb dedilər: "...Müsahibə almaq istəyirik
Nazim Hikmətlə bağlı...
Siz neçə illər Moskvada Nazim Hikmətlə bir
yerdə olmusunuz".
Yalan olmasın, otuz-qırx jurnalistdi, əllərində
də kamera. Dedim bu qədər adama bir-bir
intervyü verməyə mənim nə vaxtım var, nə də
ki ehtiyacım. Baxın, mən
o oteldə yaşayıram. Orada
konfrans zalı var. Gedin kameralarınızı qurun, bir dənə
də stul mənim üçün ayırın, orada mən sizə Nazim Hikmət haqqında
söhbət edim. Axşam saat on birə yaxın idi, söhbətimiz
başladı. Ertəsi gün saat on ikiyə qədər
ardıcıl on üç saat dayanmadan Nazim Hikmət
haqqında danışmışam. O gecə mənə bir
şey aydın oldu: türklər
öz böyük oğulları haqqında hər
şeyi bilmək istəyirdi.
Bilirsiniz, mənim həyatımda
iki böyük şəxsiyyət mühüm əhəmiyyət
daşıyıb. Dmitri Şostakoviç və Nazim Hikmət.
Nazim Hikmət Türkiyəyə gedib-gələ
bilmirdi deyə, dostları əllərinə keçən
türk musiqisini onun üçün tapıb gətirirdilər. Evdə o musiqilərə
necə qulaq asardı!
Nazim Hikmətə
Peredelkinoda ikimərtəbəli gözəl bir ev vermişdilər.
Pikassonun şəkilləri və digər dəyərli əşyalarla
zəngin olan həmin evin pilləkənlərinin keçidləri
də müxtəlif hədiyyələrlə
dolu idi.
- Neçənçi ildən pedaqoji fəaliyyətlə məşğulsunuz?
- Mən 1951-ci ildən
bu günə qədər ardıcıl dərs deyirəm.
1982-ci ildən də konservatoriyada bəstəkarlıq
kafedrasının müdiriyəm. Hər il deyirəm ki, bəsdi,
getmək lazımdı, lakin hər dəfə tələbələrim
başlayır ağlamağa. Soruşuram, nə
üçün ağlayırsız? Arif Məlikovla həyat
qurtarmayıb deyirəm. Siz də gələcəkdə mənim
yolumu davam etdirəcəksiniz.
Tələbələrimdən professor
olanları da var. Beş-altı nəfəri Türkiyədə,
üç- dörd nəfəri Almaniyada işləyir. Getməmişdən
qabaq mütləq gəlirlər məsləhətə.
Deyirəm ki, sənətdə inkişaf etmək üçün
get.
-
1956-cı ildə Azərbaycan bəstəkarlarının I
qurultayında Dmitri Şostakoviç kimi məşhur bəstəkar sizin
barənizdə xoş sözlər deyib...
- Həmin qurultayda Azərbaycan Bəstəkarlar İttifaqının üzvləri ilə yanaşı, konservatoriya tələbələrinin də proqram çərçivəsində çıxışları oldu. Şostakoviçin dahiliyi və maraqlı insan olması ondan görünür ki, konsertdən sonra ona deyəndə ki, qurultay haqqında, Fikrət Əmirov haqqında, Qara Qarayev haqqında fikrinizi bildirin, o, deyib ki, mən onlar haqqında yox, tələbələr haqqında fikir deyəcəm. Şostakoviçin xoşuna gələn əsərlərin, bəstəkarların adı ilə yanaşı mənim də süitam haqqında ilk dəfə mətbuatda rəsmi söz deməsi mənim üçün xoşbəxtlik idi. Bilirsiniz, indiyə qədər mən o qiyməti unutmuram, onun sözləri mənə böyük bir təkan verdi. Ona görə qısa müddətdən sonra yazdığım ikinci simfoniyamı mən Şostakoviçə həsr elədim. Şostakoviç həmin vaxt mənə yazdığı məktubda mənimlə fəxr etdiyini bildirirdi. Şostakoviç adi adam deyildi. O başqa bir dünyanın adamı idi. Böyük gəldi, böyük də getdi. Şostakoviç kimi dahi sənətkarlar heç vaxt yaddaşlardan silinməyəcək.
- Hansı əsərinizin səhnə yaşı böyükdür?
- "Məhəbbət
əfsanəsi" düz 42
ildir ki, dünya teatrının böyük səhnələrində
səslənməkdədir. İki əsrdən artıq
yaşı olan Böyük
Teatr 37 ildir ki, müntəzəm surətdə öz
repertuarında "Məhəbbət əfsanəsi"nə
xüsusi yer
ayırır. Bu baletin ilk dirijoru Niyazi olub. 1961-ci ildən
Sankt-Peterburqun Marinski teatrının səhnəsində
"Məhəbbət əfsanəsi" əsərinin
musiqisi səslənir. Bu teatr bu günə qədər
tamaşanı repertuarında saxlayır. Nəsillər, orada
oynayanlar, iştirak eləyənlər dəyişilib, dekorlar
xarab olub, kostyumlar köhnəlib. Tamaşanı qısa
müddətdə saxlayırlar, kostyumları, dekorları təzələyirlər.
Orkestr məşq eləyir, təzədən hazırlayır,
yenidən premyera verirlər. Bir teatrda bir də
görürsən ki, dörd dəfə premyera olur. Bu əsər 60-dan
çox dünya teatrlarında oynanılıb, 60-a yaxın
premyerası olub. Bununla Azərbaycan fəxr etməlidi.
Mən dünya bəstəkarları içində
əsərləri ən çox səslənən bəstəkarlardan
biri olmağımla fəxr edirəm.
- Ötən
ilin sentyabrında 80 yaşınız tamam oldu.
- Sentyabrın 13-də, ad günümdə, səhər
saat 10-da mənə telefon zəngi gəldi: "Saat on bir
üçün Prezident Aparatına gələ bilərsən?"
Heç soruşmadım nə
üçün. Dedim, gələ
bilərəm. Saat 11-ə on dəqiqə
qalmış getdim. Məni
qarşılayıb apardılar. Qarşıdan
İlham Əliyev gəlib məni qucaqladı. Oturduq otaqda, söhbət etdik. Sonra Prezident "Heydər
Əliyev" ordenini mənə təqdim etdi. Çox nüfuzlu və qiymətli bir
mükafatdır. Mənim eşitdiyimə görə, Azərbaycanda
bu mükafat məndən
başqa, deyəsən, bircə Tahir Salahova verilib. Əcnəbi
ölkə başçılarından da bir neçə nəfər
alıb. Türkiyədən İhsan
Doğramacı da bu ordenə
layiq görülüb. İhsan Doğramacı Bakıya gələndə
deyibmiş ki, Arif Məlikovla görüşmək istəyirəm.
Özü də Arif müəllim harada istəyir, nə vaxt
istəyir o vaxt görüşək. Mən də
konservatoriyada sinfimdə oturmuşdum. Dedim istəyirsə, gəlsin
konservatoriyaya mənim sinfimə. Gəldi və mənə təklif
etdi ki, ona simfoniya yazım, kontrakt da təklif etdi. Sonra da məni
dəvət elədi Türkiyəyə.
O söhbətin
davamı Türkiyədə oldu. İhsan
Doğramacının
özünün şəxsi simfonik orkestri var, yüksək
səviyyədədi. Mənə dedi ki, istəyirəm bu
orkestr üçün bir böyük əsər yazasan.
Dedim, İhsan Doğramacı, sən istəyirsən ki, mən
sizə əsər həsr eləyim. Baxmayaraq ki, o əsərin
hələ bir notu da yazılmayıb, hesab elə ki, indidən
mən o əsəri sizə həsr etdim.
İhsan
Doğramacı Hacəttəpə Universitetini öz pulu ilə tikdirib millətinə bağışlayan şəxsiyyətdi. Ankaranın mərkəzində də
beşmərtəbəli xəstəxana tikdirib əhalinin istifadəsinə verib. Camaat
orada Doğramacının sayəsində
pulsuz müalicə olunur.
Doğramacı mənə
dedi ki, gedək həm bir az yemək yeyək, həm də bir
az gəzişək. Çıxdıq. Bir çöl
vardı, başdan-başa ot idi. Bir az hündürdə də
təpə vardı. İhsan Doğramacı məndən
soruşdu ki, simfoniyanı neçə vaxta yazarsan? Dedim
yaxşı işləsəm, bir ilə. Dedi ki, düz bir ildən
sonra bu təpədə konsert
salonu tikdirəcəm sənin şərəfinə. O konsert
salonunda o yazacağın simfoniya çalınacaq. Mən bir
ilə simfoniyanı yazdım, o
da bir ilə o konsert salonunu
tikdirdi. Mən orada həmin simfoniyanı çaldım. Sonra qonorar sənədlərimi mənə təqdim
edəndə, dedim bunun
yarısını mən də bağışlayıram Bilkənd
Universitetinə. Bu da mənim hədiyyəm olsun sənə. Onlar ki, mənim əsərimin
şərəfinə konsert salonu tikdi, dünya musiqi
praktikasında bu ikinci dəfə olan bir şeydir.
Birinci dəfə Vaqnerin şərəfinə
Avstriya kansleri teatr tikdirmişdi. Bunu bütün dünya
bilir. İkinci dəfə mənim - Arif Məlikovun şərəfinə
Türkiyədə konsert salonu tikilib. Sizə deyim ki,
bütün xarici mətbuat, Amerika jurnalları, qəzetlər
bu haqda yazmışdı.
- Arif müəllim, 20 yanvar hadisələrində xüsusi fəallıq göstərmisiniz...
- Bu mövzu ilə bağlı mən hələ
1994-cü ildə "Ya obvinyayu" adlı kitab
yazmışam. 20 yanvar hadisələrində gəlirdim o rus
generallarına ağzıma gələni deyirdim. Bir dəfə
avtomat darağı buraxdılar başımın
üstündən.
Mən Qorbaçovla
görüşəndə qorxmadan ona dedim ki, "nə vaxtsa
sizi çarmıxa çəkəcəklər.
Çünki siz öz xalqınızı güllələdiniz".
Çünki onda hamı SSRİ xalqı sayılırdı.
20 yanvar hadisələrindən
sonra mən düz dörd ilə yaxın öz sənətimə dair
heç bir şeylə məşğul ola bilmədim. 1200 nəfərə
yaxın azərbaycanlını həbsxanadan çıxartdırdım. Yazdığım
"Ya obvinyayu" adlı kitabımda onların bir-bir
hamısının ad- familiyası var. Bu gün mən fəxrlə
deyirəm ki, bir də görürsən bir yaşlı kişi "Arif müəllim sizsiz" deyib əlimi
tutur və öpür. Deyir,
qurban olum sənə, mənim oğlumu o vaxt sən mənə
qaytarmısan. Qorbaçov deyirdi ki, "iki mindən çox
SSRİ Ali Sovetinin deputatı var, hamısı ilə dil tapa
bilərəm, bir nəfər adam var ki, mən onunla
danışa bilmirəm. O da "bəstəkar Arif Məlikovdu".
-
Ümummilli liderimizlə nə vaxtdan tanış
idiniz?
- Biz Heydər Əliyevlə lap 60-cı illərin əvvəllərindən
tanışıq. Heç
onda hələ o, Mərkəzi Komitəyə gəlməmişdi.
Zuğulbada pansionat var idi, hər il ora putyovka alırdım və
ailəvi orada qalırdıq. Mən özüm
çalışırdım, ailəm də istirahət
edirdi. Onda Heydər Əliyevin şəxsi bağı o
pansionatnan üzbəüz idi. O, hər axşamüstü
yoldaşı Zərifə xanımla gələrdi pansionata,
camaatla söhbət eləyərdi, gəzişərdi.
Söhbətimiz tuturdu, o mənimlə maraqlanırdı. Heydər
Əliyev fəxrlə danışırdı ki, "Məhəbbət
əfsanəsi"nə tamaşa edəndə mənimlə
yanaşı oturanlar məni təbrik edirdilər, mən də
səni onlara tərifləyirdim.
- Arif müəllim, bu gün hansısa bir əsər üzərində işləyirsinizmi və ya ürəyinizdə qalan hansısa bir mövzu varmı?
- Mövzu çoxdur,
hamısını işləmək istəyərdim. İnsan
həyatı o qədər də uzun deyil. Amma ola bilər ki,
mən yaşıma görə planı doldurmuşam. Həyata
keçirmək istədiyim iki arzum qalıb. Əgər Allah
ömür versə, "Yusif və Züleyxa" baletini, bir
də 9-cu simfoniyamı bitirəcəm. Bunların üzərində
çalışıram.
- Arif müəllim, asudə vaxtlarınızda hansı musiqiyə qulaq asırsınız?
- Bütün musiqilərə.
- Amma zövq aldığınız bir musiqi də var yəqin?
- Zövq
aldığım musiqilər var, amma zövq
almadığım onlardan daha çoxdur (gülümsəyir).
- Arif müəllim, bizdə musiqi təhsili düz istiqamətdədirmi? Bəlkə nələrisə dəyişmək lazımdır?
- Musiqi təhsilində onu xarab eləməmək məsələsi durur, düzəltmək yox. Tarix boyu bütün dünya, bu gün də Moskva Konservatoriyası, Leninqrad Konservatoriyası 5 illikdir, sonra kim istəyir aspiranturada da oxuyur, kim istəmir yox. Bunu elədilər 4 il. Bir ili bəstəkarın əlindən alandan sonra onun iki qolun da qısaltdılar. 4 ilə bəstəkar hazırlamaq, çox çətindir. O bir il çatmır. Mən oranın kafedra müdiri, müəllimiyəm, nə qədər çalışıram bu 5 illik proqramı birtəhər 4 ilə yerləşdirim, mümkün olmur. Sənətdə kiçik bir itki də olmamalıdır.
Söhbəti yazdı:
Ellada UMUDLU
* Sentyabrın 13-də ad günümdə səhər saat 10-da mənə telefon zəngi gəldi: "Saat on bir üçün Prezident Aparatına gələ bilərsən?" Heç soruşmadım nə üçün. Dedim, gələ bilərəm. Saat 11-ə on dəqiqə qalmış getdim. Məni qarşılayıb apardılar. Qarşıdan İlham Əliyev gəlib məni qucaqladı. Oturduq otaqda, söhbət etdik. Sonra Prezident "Heydər Əliyev" ordenini mənə təqdim etdi. Çox nüfuzlu və qiymətli bir mükafatdır. Mənim eşitdiyimə görə, Azərbaycanda bu mükafat məndən başqa, deyəsən, bircə Tahir Salahova verilib...
* Heydər Əliyev fəxrlə danışırdı ki, "Məhəbbət əfsanəsi"nə tamaşa edəndə mənimlə yanaşı oturanlar məni təbrik edirdilər, mən də səni onlara tərifləyirdim.
* İhsan Doğramacı məndən soruşdu ki, simfoniyanı neçə vaxta yazarsan? Dedim yaxşı işləsəm, bir ilə. Dedi ki, düz bir ildən sonra bu təpədə konsert salonu tikdirəcəm sənin şərəfinə. O konsert salonunda o yazacağın simfoniya çalınacaq. Mən bir ilə simfoniyanı yazdım, o da bir ilə o konsert salonunu tikdirdi.
* Mənim atam hərbiçi olub. Bakıda hərbi məktəbdə müdir müavini idi. Mənə yaxşı tərbiyə verdiyinə görə atama ömrüm boyu minnətdar olmuşam...
* Mənim anam ədəbiyyatçı idi. Özü də zəngin ailədən idi. Əmilərim Oksfordu, Kembrici qurtarıb. Evimizdə ədəbiyyat, şeriyyət və musiqi həmişə yaşayıb. Anam kamançaçı deyildi, amma evdə aləti vardı, gözəl kamança çalırdı.
* Konservatoriyanın bəstəkarlıq şöbəsinə girəndə, mənim heç evdə fortepianom da yox idi. Amma evində pianosu olanlardan daha ciddi çalışmağım öz bəhrəsini verdi.
* Bir il Şuşada, bir il də Ağdamda dərs dedikdən sonra gəldim, sərbəst imtahan verdim və konservatoriyaya daxil oldum. Tapşırıqla musiqiçi olmur. Musiqiçi zəhmətlə, Allah vergisi ilə, istedadla olur...
* Türkiyədə jurnalistlərə on üç saat dayanmadan Nazim Hikmət haqqında danışmışam.
* 1951-ci ildən bu günə qədər ardıcıl dərs deyirəm. 1982-ci ildən də konservatoriyada bəstəkarlıq kafedrasının müdiriyəm. Hər il deyirəm ki, bəsdi, getmək lazımdı, lakin hər dəfə tələbələrim başlayır ağlamağa.
* Şostakoviçin mənim süitam haqqında ilk dəfə mətbuatda rəsmi söz deməsi mənim üçün xoşbəxtlik idi.
* Mən Qorbaçovla görüşəndə qorxmadan ona dedim ki, "nə vaxtsa sizi çarmıxa çəkəcəklər. Çünki siz öz xalqınızı güllələdiniz". Çünki onda hamı SSRİ xalqı sayılırdı.
* Dünya bəstəkarları içində əsərləri ən çox səslənən bəstəkarlardan biri olmağımla fəxr edirəm.
Azərbaycan müəllimi.- 2014.-
21 fevral.- S.3.