Müəllim hazırlığı sistemində
internatura
modelinin tətbiq edilməsi
Müasir
dövrümüzdə hamımız bir reallığın
şahidiyik: dünya sürətlə dəyişir,
inkişaf edir. Böyük şairimiz Səməd Vurğunun
nəsillərin bir-birini əvəz etməsi anlamında
işlətdiyi "Dünən ömür sürən bu
gün can verir" ifadəsi bu gün dünyada baş verən
dəyişmə və inkişafın nəticəsini
çox sərrast ifadə edir": dünənki elmi biliklər,
texnologiya bu gün köhnəlmiş sayılır, bu gün
malik olduğumuz informasiya isə sabah yararlı olmaya da bilər. Dünyada gedən tərəqqi
proseslərinin əsasında, şübhəsiz, elm və təhsilin
inkişafı, təhsilin məhsuldar qüvvəyə
çevrilməsi durur. Buna görə də
dünyanın inkişaf tempi ilə ayaqlaşmaq
üçün ilk növbədə elm və təhsilin
yenilənməsi təmin edilməlidir.
Bu həqiqət ölkəmizdə də
aydın dərk olunduğundan son illər təhsilin
inkişafı, keyfiyyətinin yüksəldilməsi dövlət
siyasətinin prioritetinə çevrilmişdir. Ulu öndər
Heydər Əliyevin ideya müəllifliyi və təşkilatçılığı
ilə təxminən 15 il öncə başlamış təhsil
islahatları möhtərəm Prezident İlham Əliyevin rəhbərliyi
altında böyük əzmlə, dövrün əsas təhsil
çağırışları, innovasiyaları nəzərə
alınıb müvafiq korrektələr aparılmaqla davam
etdirilir. Aparılan islahatların əsas hədəfini
isə cənab Prezidentin çox müdrikliklə və
yığcam şəkildə ifadə etdiyi "maddi
kapitalın insan kapitalına çevrilməsi" təşkil
edir. Son illər bu hədəfə
çatmaq yolunda bir sıra ciddi addımlar atılmış,
müəyyən uğurlar əldə olunmuşdur. Lakin inkişafın sürəti əldə
olunanlarla kifayətlənməməyi tələb edir.
Eyni zamanda ölkəmizdə gedən sürətli modernləşmə,
ənənəvi iqtisadiyyatın öz yerini "biliklər
iqtisadiyyatı"na verməsi bu proseslərdə
həlledici rol oynayan təhsilin davamlı inkişafını
və keyfiyyətinin yüksəldilməsini zərurətə
çevirir. Azərbaycan Respublikası Prezidentinin 24 oktyabr
2013-cü il tarixli sərəncamı ilə
təsdiq olunmuş "Azərbaycan Respublikasında təhsilin
inkişafı üzrə Dövlət Strategiyası" da məhz
bu zərurətdən meydana gəlmişdir. Azərbaycan
təhsilinin XXI əsrin çağırışlarına
uyğun inkişaf üfüqlərini özündə ehtiva
edən strategiyada təhsil sahəsində aparılacaq
islahatlar üçün 5 strateji istiqamət müəyyənləşdirilmişdir
ki, onlardan da biri insan resurslarının müasirləşdirilməsidir.
Bu istiqamət öz ixtisası üzrə
yüksək nəzəri hazırlığa və metodik
biliklərə malik, müasir, innovativ təlim metodları və
texnologiyalarından səmərəli istifadə etməklə
təhsilin məzmununun mənimsənilməsini təmin edən
səriştəli təhsilverənlərin
formalaşdırılmasına xidmət edir.
Strategiyada müəllim hazırlığına
xüsusi yanaşma və onun ölkədə təhsil sahəsində
aparılacaq islahatların ən vacib istiqamətlərindən
biri kimi götürülməsi, şübhəsiz, müəllimin
təhsildə, eləcə də cəmiyyət həyatında
oynadığı böyük rolla bağlıdır. İndi belə bir həqiqət hamı tərəfindən
qəbul olunur ki, nə qədər yüksək səviyyəli
infrastruktur, tədris vəsaiti, maliyyə imkanları olsa da,
keyfiyyətli müəllim olmadan təhsili inkişaf etdirmək
mümkün deyildir.
Bu gün məktəblərimizdə
öz peşəsinin vurğunu olan, yüksək peşəkarlığı,
səriştəsi ilə fərqlənən, müəllim
nüfuzunu uca tutan, müasir təlim metodlarını öz fəaliyyətində
uğurla tətbiq edən müəllimlər çoxdur. Lakin
elmi-metodiki hazırlığı, səriştəsi az, məktəbdən, şagirddən ruhən
uzaq olan, yeniliklərə biganə müəllimlər də
az deyil. Ona görə
də strategiyada təhsil sisteminin bütün pillələrində
müəllimlərin bilik, bacarıq və peşəkarlıq
qabiliyyətlərinin müasir tələblərə
uyğun yüksəldilməsi, müəllim fəaliyyətinin
keyfiyyətinin artırılması bir vəzifə olaraq
qarşıya qoyulmuşdur. Sənəddə həmin
vəzifəni reallaşdırmaq üçün nəzərdə
tutulan çoxsaylı strateji hədəf və tədbirlərdən
biri də müəllim hazırlığı sistemində
internatura modelinin tətbiq olunmasıdır.
İnternatura modelinə keçid Dövlət
Strategiyasında öz əksini tapmış ən
mühüm yeniliklərdən biri olub müəllim
hazırlığında xüsusi əhəmiyyətə
malikdir. Fikrimizcə, onun tətbiqi nəticəsində
son illər məktəb müəllimləri, xüsusən də gənc kadrlar
arasında özünü daha çox büruzə verən
pedaqoji səriştəsizlik, təcrübəsizlik
hallarının aradan qaldırılmasına imkan verər.
Hamıya məlumdur ki, müəllim
olmağa hazırlaşan tələbələr praktik
hazırlığı tədris planlarında nəzərdə
tutulan tədris təcrübələri, təcrübə
zamanı dedikləri dərslər vasitəsi ilə əldə
edirlər. Son illər aparılan islahatlar
nəticəsində ilkin müəllim
hazırlığının təkmilləşdirilməsi
istiqamətində müəyyən addımlar atılsa da bu
işdə problemlər, çatışmazlıqlar hələ
çoxdur.
İndi tez-tez məktəblərdə belə vəziyyətin
şahidi olmaq mümkündür, universiteti bitirib təhsil
müəssisələrinə gələnlərin əksəriyyəti
dərsi təşkil etməkdə, keçməkdə, sinfi
idarə etməkdə, dərs vaxtını səmərəli
bölməkdə və s. məsələlərdə
çətinlik çəkirlər. Bu da onu göstərir
ki, onlar oxuduqları ali məktəblərdə
bu praktik bacarıq və vərdişlərə az yiyələnirlər.
Bu məqsədlə nəzərdə
tutulmuş pedaqoji praktikanın müddəti azdır və
mövcud olanın da imkanlarından tam yararlanılmır.
Təhsil naziri Mikayıl Cabbarov Azərbaycan müəllimlərinin
XIV qurultayındakı məruzəsində çox
düzgün olaraq qeyd edir ki, müəllim
hazırlığında başlıca strategiya fənn biliklərinin
mənimsənilməsindən daha çox tələbələrin
peşəyəuyarlığına, pedaqoji
ustalığın inkişafına, zəruri kompetensiyaların
formalaşdırılmasına, müasir təlim
metodlarının mənimsənilməsinə yönəldilməlidir.
Bizə elə gəlir ki, tətbiq
olunması nəzərdə tutulan internatura modeli məhz bu məsələləri
həll etmək baxımından ən yaxşı vasitədir. Bu modelin tətbiqi gənc müəllimdə ilkin
praktik peşə bacarıq və vərdişləri
formalaşdırar.
İşə yeni başlayan müəllimlərin
məcburi qaydada praktik təcrübə qazanmağa cəlb
olunması dünya ölkələrinin əksəriyyətində
mövcuddur və uğurla tətbiq olunur. Məsələn,
Kanadada müəllim kimi işə düzəlmək
üçün iş stajı tələb olunur. Bu məqsədlə
təhsil ocaqlarında könüllü və təmənnasız
olaraq müəllim köməkçisi kimi
çalışıb iş stajı toplamalısan. Yalnız müəyyən staj topladıqdan sonra
müəllim işləməyə icazə verilir.
Birillik məcburi iş stajı bir çox ölkələrin,
o cümlədən də Azərbaycanın tibb təhsilində
də tətbiq olunur. Belə ki, tibb universitetlərinin
məzunları hər hansı bir həkimlik ixtisası
üzrə məcburi qaydada ilk diplomdansonrakı ixtisaslaşma
olan internaturaya cəlb olunurlar. İnternatura dövlət
imtahanlarının verilməsindən sonra müalicə-profilaktika
müəssisəsinin bazasında ali məktəbin
müvafiq kafedrasının nəzarəti və rəhbərliyi
altında keçirilir.
İnternatura pedaqoji ali təhsildə
yeni məsələ olduğundan onun təşkilində həm
dünyadakı, həm də ölkəmizin tibb təhsilindəki
müvafiq təcrübədən istifadə etmək olar.
Fikrimizcə, ilk növbədə internatura təhsilinin
statusu müəyyənləşdirilməli, onun ali pedaqoji təhsilin məcburi pilləsi
olması dövlət səviyyəsində həll
olunmalıdır.
Burada əsas məsələlərdən biri də
internatura təhsilinin
forması, müddəti və harada, yəni
hansı təhsil qurumlarında təşkil olunması ilə
bağlıdır. Dünyanın bir çox
ölkələrində diplomdansonrakı belə məcburi
stajtoplama ixtisasartırma və ümumtəhsil müəssisələrində
təşkil olunur və müddəti bir ildən üç
ilədək arasında dəyişir. Bizcə,
bu məsələlərdə ölkəmizin tibb təhsilində
tətbiq olunan internatura modelini məqbul saymaq olar.
İnternaturanın əsas məqsədi müəllimə
praktik biliklər aşılamaq, onu məktəb mühiti ilə
tanış etmək olduğundan pedaqoji təhsilin
bu pilləsinin ya bütün ümumtəhsil müəssisələrində,
ya da bu məqsədlə seçilmiş tədris
ocaqlarında təşkil etmək yaxşı olar.
İnternatura əyani formada təşkil olunmalı, müddəti
isə bir il olmalıdır.
Bizcə, internaturanın hansı təhsil pilləsindən
sonra təşkili də müzakirə mövzusu ola bilər. Məlum olduğu kimi, Bolonya prosesinə
qoşulan ölkəmizdə bir çox təhsil sahələri
kimi pedaqoji ali təhsil də iki pillədən - bakalavriat və
magistraturadan ibarətdir. Ümumtəhsil məktəblərinə
üz tutan gənc mütəxəssislər arasında hər
iki pillənin məzunları olur. Lakin
bakalavriat pilləsini bitirənlər əksəriyyət təşkil
edir. Bu baxımdan pedaqoji təhsildə
internatura modelinin bakalavriat pilləsindən sonra tətbiq edilməsi
məqsədəuyğundur.
Bir çox mütəxəssislər belə hesab edirlər
ki, ali təhsilin bakalavriat pilləsini bitirən
məzunlardan ancaq müəllim işləmək istəyənlər
internaturadan keçməlidirlər. Bizcə, məsələnin
belə qoyuluşu o qədər də məqbul deyil. Ola
bilər ki, məzun ali məktəbi bitirəndən
sonra müəllim işləmək istəməsin. Lakin sonralar fikrini dəyişsin. Təbii ki, internatura belələri üçün
də zəruri olmalıdır. Ona görə
də internaturanın pedaqoji ixtisaslar üzrə bakalavriat təhsil
pilləsini bitirən bütün məzunlar üçün
məcburi olması daha məqsədəuyğundur.
İnternatura təhsilinin tətbiqi ilə
bağlı görülməli işlərdən biri də,
bizim fikrimizcə, onun məzmununun müəyyənləşdirilməsi,
bu məzmuna uyğun xüsusi proqramın (kurikulumların)
hazırlanmasıdır. Belə proqram (kurikulum) hazırlanarkən məzuna
qabaqcıl müəllimlərin təcrübəsini öyrətmək,
dərsi təşkil etmək, müəllim-şagird
münasibətlərini düzgün qurmaq, sinif rəhbərliyi
və s. ilə bağlı praktik vərdişlərin
aşılanması əsas götürülməlidir.
İnternatura
dövründə gənc mütəxəssisin tədris edəcəyi
fənn üzrə dərs deməsinə şərait
yaradılmalı, həftədə bir neçə saat dərs deməsi təmin
olunmalıdır. Bununla yanaşı, o, məktəbin, təhkim
olunduğu müəllimin rəhbərlik etdiyi sinfin
bütün tədbirlərində, məktəb ictimai təşkilatlarının
fəaliyyətində yaxından iştirak etməlidir.
İnternatura
təhsilinin sonunda məzun müəllimlik sənətinin
sirlərinə, müasir təlim metodları və
texnologiyaları ilə işləmək vərdişlərinə
nə səviyyədə yiyələnməsi, bir sözlə,
müstəqil fəaliyyətə nə dərəcədə
hazır olması ilə əlaqədar imtahan verməli, ondan uğurla keçdiyi təqdirdə
fəaliyyəti lisenziyalaşdırılmalıdır.
İnternatura
modelinin tətbiqində, fikrimizcə, bir sıra digər məsələlərin
də nəzərə alınması faydalı olardı. Məsələn,
müxtəlif yaşlı uşaqlarla işləmək
çətin olduğundan dərs keçmək
üçün gənc mütəxəssisə ilk vaxtlar
eyni siniflər (paralel siniflər)
təklif olunmalıdır. Belə siniflərlə işləmək
psixoloji baxımdan daha asan olur.
İnanırıq ki, pedaqoji ali təhsildə diplomdansonrakı hazırlığın ilk və zəruri pilləsi kimi internatura modelinin tətbiqi məktəblərə daha hazırlıqlı və səriştəli müəllimlərin gəlməsinə imkan yaradacaq, təhsilin keyfiyyətinin yüksəlməsinə mühüm töhfə verəcəkdir.
Yusif ƏLİYEV,
əməkdar jurnalist
"Azərbaycan müəllimi"
Qeyd: "Azərbaycan Respublikasının Təhsil Nazirliyi, Azərbaycan Respublikasının Prezidenti yanında Kütləvi İnformasiya Vasitələrinin İnkişafına Dövlət Dəstəyi Fondu və Azərbaycan Təhsil İşçiləri Azad Həmkarlar İttifaqı Respublika Komitəsi ilə birgə keçirilən müsabiqəyə təqdim etmək üçün"
Azərbaycan müəllimi.- 2014.- 28 fevral.- S.9.