Ali təhsil müəssisəsində
təhsilalanların elmi
tədqiqat işinin təşkili haqqında
ƏSASNAMƏ
Azərbaycan Respublikası təhsil nazirinin
27 iyun 2014-cü il tarixli 752 nömrəli əmri ilə təsdiq edilib
1. Təhsilalanların elmi tədqiqat
işi sisteminin metodoloji əsasları
Müasir dövrdə
istehsal texnologiyalarının informasiyalaşdırması ilə
əlaqədar
xüsusi informasiyaların
(elmi, texniki, texnoloji və s.) həcmi sürətlə
artır. Belə bir şəraitdə hazır
biliklərin mənimsənilməsinə və təqdim
olunmasına əsaslanan təlim texnologiyaları rasional və
perspektivli hesab olunmur. Ənənəvi iqtisadiyyatdan
"bilik" iqtisadiyyatına keçidin baş verdiyi şəraitdə
mütəxəssislərin yaradıcılıq qabiliyyətinin
yüksəldilməsi və intellektual səviyyəsinin
formalaşdırılmasına yönəldilmiş təhsil
texnologiyalarından istifadə edilməsi vacibdir. Bu sahədə
həyata keçirilən iş yaradıcılıq fəaliyyəti
konsepsiyasına söykənən pedaqoji texnologiyalar əsasında
qurulmalıdır. Bunun daha səmərəli
forması ali təhsil pilləsinin bakalavriat və magistratura səviyyələrində
(tibb sahəsində isə baza ali tibbi təhsil müəssisələrində
və rezidenturada) təhsilalanların (bundan sonra - tələbələr)
elmi tədqiqat işinin (bundan sonra - TETİ) sistemli şəkildə
və fasiləsiz təşkil edilməsi, tədris
prosesinə maksimum yaxınlaşdırılmasıdır.
2. Tələbələrin elmi tədqiqat
işinin məqsəd və vəzifələri
2.1. TETİ
elmi-texniki tərəqqinin nailiyyətlərini praktiki fəaliyyətində
tətbiq etməyi, texnikanın və iqtisadiyyatın
inkişafına daha tez uyğunlaşmağı bacaran ali təhsilli
mütəxəssislərin hazırlanması işinin keyfiyyətinin
yüksəldilməsi üçün ən vacib vasitələrdən
biridir. TETİ ilk növbədə tələbələrdə
optimal qərarların qəbul edilməsi üçün
imkan yaradan analitik və tənqidi təfəkkürün
formalaşdırılmasına xidmət edir.
TETİ-nin
əsas məqsədi tələbələrdə
yaradıcılıq qabiliyyətlərinin
formalaşdırılması və gücləndirilməsi, gənclərin
elmi, texnoloji, yaradıcı və tətbiqi fəaliyyətə
cəlb olunması formalarının inkişaf etdirilməsi və
təkmilləşdirilməsi, ali təhsilli mütəxəssislərin peşəkarlıq
səviyyəsinin yüksəldilməsi üçün tədris-elm-tərbiyə
prosesinin vəhdətini təmin edən sistemin
yaradılmasıdır.
2.2. TETİ-nin əsas
vəzifələri aşağıdakılardır:
- tələbələrə
elmi biliklərin, xüsusilə yeni elmi biliklərin rasional və
effektiv əldə olunması və istifadə edilməsi
metodlarının öyrədilməsi;
- vahid təlim-tərbiyə
sistemi çərçivəsində ali təhsil sisteminin
elm və istehsalat fəaliyyətinə inteqrasiyasının
yeni formalarının axtarılması və təkmilləşdirilməsi;
tələbələrə elmi,
yaradıcılıq və tədqiqatçılıq vərdişlərinin
aşılanması;
- tələbələrin
elmi tədqiqatlarda və texniki yaradıcılıqda real
iştirakının təmin edilməsi, habelə innovasiya fəaliyyətinə
cəlb edilməsi;
- elm, texnika və
istehsalat sahələrində mövcud olan yeni
texnologiyaların mənimsənilməsinin təşkil edilməsi;
- tələbələrin
müasir elmi metodologiyalarla, habelə elmi etika normaları ilə
tanış edilməsi, onlara elmi ədəbiyyatla işləmək
qaydalarının öyrədilməsi;
- tələbələrə
elmi layihə, məruzə və məruzə tezislərini
hazırlamaq, elmi tədbirlərdə (seminar, konfrans və s.)
çıxış etmək və diskussiya aparmaq
bacarığının aşılanması;
- elmə meyilli tələbələrin
yaradıcılıq potensialının inkişaf etdirilməsi.
3. Tələbələrin elmi tədqiqat işinin təşkili
3.1. TETİ tədris
prosesinin davamına və dərinləşdirilməsinə
xidmət edir və ali təhsil müəssisəsinin kafedra,
laboratoriya, elmi tədqiqat mərkəzləri və
institutlarında təşkil olunur. Tələbə elmi tədqiqat
işlərinə rəhbərliyi ali təhsil müəssisəsinin
professor və müəllimləri, elmi bölmələrinin əməkdaşları
və doktorantlar həyata keçirir.
3.2. TETİ tədris
prosesinə daxil olan və tədrisdənkənar vaxtlarda yerinə
yetirilən işlərə bölünür.
3.2.1. Tədris prosesinə daxil olan TETİ-yə
aşağıdakılar aiddir:
- məzmununda elmi araşdırma
elementləri olan tapşırıqlar, laboratoriya, kurs,
buraxılış və dissertasiya işləri;
- tədris və istehsalat təcrübəsi
zamanı yerinə yetirilən konkret qeyri-standart
tapşırıqlar;
- "Elmi tədqiqatların əsasları"
adlı kursun tədris planına daxil edilərək tələbə
və magistrantlara elmi tədqiqat işinin yerinə yetirilməsi
metodikasının nəzəri əsaslarının, elmi
eksperimentin təşkili və
planlaşdırılmasının, elmi məlumatların
toplanması və işlənilməsinin öyrədilməsi.
3.2.2. Tədrisdənkənar vaxtlarda yerinə yetirilən
TETİ aşağıdakı formalarda təşkil olunur:
- tələbələrin məqalə,
elmi layihə, məruzə və
tezislər üzərində işi;
- tələbələrin elmi
seminar, konfrans, olimpiada və
müsabiqələrdə iştirakı;
- ali təhsil müəssisələrində
dövlət büdcəsi hesabına, təsərrüfat
müqaviləsi əsasında, yaxud beynəlxalq, respublika və
ali məktəbdaxili qrantlar üzrə yerinə yetirilən
elmi tədqiqatlarda tələbələrin fərdi və ya
kollektiv halında iştirakı;
- tələbələrin elmi tədqiqat
mərkəz və laboratoriyalarında, layihə-konstruktor,
texnoloji, elmi-məlumat, tərcümə və digər
bürolarında, yaradıcılıq emalatxanaları və
studiyalarında yerinə yetirilən işlərdə
iştirakı;
- mədəniyyət, texnika və
elm sahələrində biliklərin yayılması üzrə
mühazirələrdə iştirakı.
3.3. Tələbə elmi seminarları ali
təhsil müəssisələrinin ümumelmi və ixtisas
kafedralarında, elmi tədqiqat bölmələrində təşkil
olunur. Bu seminarlar tələbələrə elmi ədəbiyyat
üzrə referat hazırlamaq, elmi eksperiment aparmaq və
alınmış nəticələri təhlil etmək, yerinə
yetirilmiş tədqiqatların nəticələrinə dair
hesabat hazırlamaq, məruzə ilə çıxış
etmək və elmi diskussiya aparmaq bacarıqlarının
aşılanmasına xidmət edir.
3.4. Tələbələr, bir qayda olaraq, ali təhsil müəssisəsinin elmi bölmələrində
və kafedralarında yerinə yetirilən tədqiqat işlərinin
icraçıları kimi cəlb olunurlar. Bakalavriat
səviyyəsində tələbələrə
tapşırıqlar verilərkən onların təhsildə
əldə etdiyi uğurları nəzərə
alınmalı, eyni zamanda onlara problem xarakterli
tapşırıqlar verilməməlidir. Bu
tapşırıqlarda yaradıcılıq elementlərindən
istifadə olunması, sadə araşdırmaların və tədqiqatların
aparılması nəzərdə tutulmalıdır. Tələbəyə
elmi tədqiqat işinin proqramının və ya təqvim
planının tərtib edilməsi, tədqiqatlara
başlamazdan əvvəl istifadə ediləcək ədəbiyyat
mənbələrindən məlumatların toplanıb təhlil
edilməsi, təqvim planında nəzərdə tutulan digər
işlərin yerinə yetirilməsi, tədqiqat işinin nəticələrinin
təhlil və şərh edilməsi, onları özündə
cəm edən hesabatın, tələbə konfranslarında
iştirak etmək üçün məruzələr və
müasir texnologiyalar əsasında təqdimatın
hazırlanması sahəsində biliklərin əldə edilməsi
və təcrübə vərdişləri, habelə kollektiv
halında işləmək bacarığı
aşılanmalıdır.
3.5. Humanitar, texnika və təbiət elmləri sahəsində
müstəqil elmi tədqiqat işinin elementlərini yerinə
yetirməyi bacaran təhsilalanlar elmi tədqiqat işlərində
iştirak edən tələbə hesab olunurlar. Tələbənin elmi tədqiqat işi müvafiq
hesabatın təqdim olunması, seminarda və ya konfransda
çıxışı, müsabiqədə iştirakı
ilə başa çatır.
3.6. Təhsildənkənar vaxtlarda yerinə yetirilən
və tədris proqramlarının tələblərinə
cavab verən TETİ müvafiq laboratoriya, kurs,
buraxılış və ya dissertasiya işi kimi də qəbul
edilə bilər.
3.7. TETİ ali təhsil müəssisəsinin,
fakültənin, kafedranın elmi iş planına daxil edilir və
ali təhsil müəssisəsinin (fakültənin,
kafedranın) illik hesabatında "Təhsilalanların elmi tədqiqat
işi" bölməsində əks olunur.
3.8. Ali təhsil müəssisəsində TETİ-nin təşkilinə
görə məsuliyyəti rektor (fakültədə - dekan,
kafedrada - kafedra müdiri) və Tələbə Elmi Cəmiyyəti
Şurasının sədri daşıyır. TETİ-nin
təşkili və inkişafı üzrə tədbirləri
rektor, elmi işlər üzrə prorektor, dekan və kafedra
müdiri Tələbə Elmi Cəmiyyəti ilə birlikdə
həyata keçirir.
3.9. Hər fakültədə və kafedrada TETİ-yə
cavabdeh olan şəxs (ştatda olan müəllimlər
sırasından) müəyyən edilir və fakültənin
Elmi şurasında, yaxud kafedra iclasında təsdiq olunur.
3.10. TETİ-yə cəlb olunan hər bir tələbəyə
tədris ilinin əvvəlində kafedra iclasında elmi rəhbər
təyin edilir, onun tədqiqat mövzusu müəyyənləşdirilir
və "Tələbə elmi tədqiqat işinin təqvim
planı" tərtib olunur (nümunəsi əlavə
edilir). Həmin plan tələbə və onun elmi rəhbəri
(müəllim) tərəfindən imzalanır. "Tələbə
elmi tədqiqat işinin təqvim planı"nı
kafedra müdiri 3 nüsxədə təsdiq edir. Təsdiq edilmiş planın bir nüsxəsi tələbədə,
digər nüsxəsi kafedrada saxlanılır, 3-cü
nüsxəsi Tələbə Elmi Cəmiyyəti
Şurasına təqdim olunur.
3.11. Tələbələrin elmi tədqiqat işinin təqvim
planlarına daxil edilmiş tədqiqat mövzuları
kafedralarda yerinə yetirilən elmi tədqiqat işlərinə
uyğun və ya tələbələr üçün nəzərdə
tutulan mövzulardan biri olmalıdır. Tələbələr
həmin tədqiqat işlərini fərdi, yaxud kollektiv şəkildə
müəllimin rəhbərliyi ilə yerinə yetirirlər.
3.12. Fakültə dekanlıqları və kafedralar tələbələrə
verilmiş tapşırıqların və onların tədqiqatlarının
yerinə yetirilməsi üçün lazımi şərait
və daimi fəaliyyət göstərən tələbə
dərnəkləri yaratmalı və gəncləri
onların işinə cəlb etməlidir.
3.13. TETİ-yə elmi-metodik rəhbərlik Azərbaycan
Respublikasının Təhsil Nazirliyi və Azərbaycan
Respublikasının Səhiyyə Nazirliyi (baza tibb təhsili və
rezidentura üzrə) tərəfindən həyata
keçirilir.
3.14. TETİ-ni inkişaf etdirmək və
stimullaşdırmaq məqsədi ilə Azərbaycan
Respublikasının Təhsil Nazirliyi və bu işdə
maraqlı olan digər nazirlik və təşkilatlar tələbə
elmi konfransı, ən yaxşı tələbə elmi tədqiqat
işi müsabiqəsi, elmi layihə olimpiadası və
başqa tədbirlər keçirir. Tədbirlərin
keçirilmə qaydaları müvafiq normativ sənədlərlə
müəyyən edilir.
4. Tələbə
elmi tədqiqat işinin maliyyələşdirilməsi
4.1. Kafedra və elmi tədqiqat laboratoriyalarında (elmi
tədqiqat institutlarında və mərkəzlərində)
yerinə yetirilən TETİ ilə bağlı tələb
olunan xərclər
ali təhsil müəssisəsinin əldə
etdiyi gəlirlər, o cümlədən qrantlar və
qanunvericiliyə zidd olmayan digər mənbələr
hesabına maliyyələşdirilir.
4.2. TETİ-nin yerinə yetirilməsi üçün vəsaitlərin
ayrılmasına və xərclənməsinə nəzarət
rektorluq tərəfindən həyata keçirilir.
4.3. TETİ-yə cəlb edilən tələbələr
ali təhsil müəssisəsinin elmi və
tədris hissələrinin avadanlıqlarından,
qurğularından, hesablama texnikasından, internetindən və
s. istifadə edirlər.
4.4. Kafedra və elmi bölmə rəhbərləri tərəfindən
tələbələr ödənişli əsaslarla (qrant
hesabına, təsərrüfat müqaviləsi əsasında)
aparılan elmi tədqiqat işlərinə cəlb oluna və
əməkhaqqı ala bilərlər.
4.5. TETİ-yə rəhbərlik üçün sərf
edilən vaxt professor-müəllim heyətinin fərdi iş
planlarında elmi-metodik və elmi işə ayrılan vaxt
normalarına daxildir. TETİ-yə rəhbərlik ali təhsil müəssisəsində
çalışan hər bir müəllimin fərdi iş
planının tərkib hissəsi sayılır.
4.6. Ali təhsil müəssisələri tələbələr
üçün
qrant müsabiqələri təşkil edə bilər.
Müsabiqənin keçirilməsi və maliyyələşdiriliməsi
müvafiq əsasnamə ilə tənzimlənir.
4.7. Ali təhsil müəssisələri öz daxili
imkanları hesabına tələbələr
üçün müxtəlif elmi konfrans, müsabiqə,
olimpiada, sərgi və s. tədbirləri
planlaşdırır və həyata keçirir.
5. Tələbələrin
və müəllimlərin rəğbətləndirilməsi
5.1. Elmdə və TETİ-nin təşkilində əldə
etdikləri nailiyyətlərə görə tələbələr
ali təhsil müəssisəsinin rəhbərliyi
tərəfindən Fəxri Fərman, diplom, qiymətli hədiyyələr,
pul mükafatları, pulsuz istirahət putyovkaları və s.
ilə rəğbətləndirilə bilər.
5.2. Elmi nailiyyətlər qazanmış tələbələr
xarici ölkələrdə keçirilən elmi olimpiada,
konfrans, müsabiqə və sərgilərdə iştirak etmək
üçün ali təhsil müəssisəsinin
vəsaiti hesabına göndərilə bilər.
5.3. Fəal elmi işlə məşğul olan və təhsildə
yüksək göstəricilər əldə edən tələbələrə
qanunvericilikdə nəzərdə tutulmuş qaydada adlı təqaüdlər
verilə bilər.
5.4. Yüksək elmi nailiyyətlər əldə edən
tələbələrin elmi rəhbərləri və Tələbə
Elmi Cəmiyyətinin fəal üzvləri təhsil müəssisəsinin
rəhbərliyi tərəfindən rəğbətləndirilə
bilər.
Azərbaycan müəllimi.- 2014.- 4 iyul.- S.6.