Böyük
maarifçi,
tanınmış alim və şair
Abbasqulu
Ağa BAKIXANOV - 220
Respublikamız müstəqillik qazandıqdan sonra dövlətimiz xalqımızın milli mənəvi dəyərlərinin qorunub saxlanılaraq gələcək nəsillərə ötürülməsinə daim qayğı göstərir. Möhtərəm Prezidentimiz cənab İlham Əliyevin görkəmli alim, şair, ictimai fikir tarixində layiqli yer tutan Abbasqulu Ağa Bakıxanovun anadan olmasının 220 illiyi münasibəti ilə imzaladığı sərəncam bu qayğının ifadəsidir.
Sərəncamda
deyilir ki, ensiklopedik biliyə və əhatəli
dünyagörüşünə malik şəxsiyyət kimi
Abbasqulu Ağa Bakıxanov elmin, mədəniyyətin ən
müxtəlif sahələrinə aid zəngin bir irs
yaratmışdır. Xalqın həyatında əsaslı dəyişikliklərə
yol açmış maarifçilik ideyalarının bərqərar
olmasında onun mühüm xidmətləri vardır. Azərbaycanın
tarixi keçmişinin müasir dünya elmi səviyyəsində
yeni, sistemli tədqiqi mərhələsi Bakıxanovun adı
ilə sıx bağlıdır.
Göründüyü
kimi, sərəncamda Abbasqulu Ağa Bakıxanovun
"ensiklopedik biliyə malik şəxsiyyət" olduğu
deyilir. Bu da dövlətimizin klassik irsə-milli
mənəvi dəyərlərə verdiyi qiymətdir və o
deməkdir ki, ayrı-ayrı dövrlərdə
xalqımızın yaratdığı həmin dəyərlər
qürur mənbəyimizdir, onları gələcək nəsillərə
ötürmək vətəndaşlıq borcumuzdur.
Böyük şair Füzuli "...söz süfrəsi
açmışsa", Abbasqulu Ağa Bakıxanov müxtəlif
elmlərə aid bilik süfrəsi açmışdır, gələcək
nəsillər həmin süfrədən faydalanırlar.
Başqa sözlə, o, istedadlı şair olmaqla
yanaşı, dövrünün görkəmli alimi idi.
Ayrı-ayrı elm sahələri üzrə ixtisas sahibləri-məsələn,
fizika və astronomiya ilə məşğul olanlar
Bakıxanovun "Əsrarül-Mələkut",
çoğrafiya ilə məşğul olanlar "Kəşfül-Qəraib",
dilçilər "Qanuni-Qudsi; pedaqoqlar "Təhzibül-əxlaq",
yaxud "Kitabi-nəsihət, tarixçilər
"Gülüstani-İrəm", ədəbiyyatşünaslar
"Kitabi- Əskəriyyə" əsərlərinə,
yaxud müxtəlif mövzularda yazılmış şeirlərinə
müraciət edərək faydalanırlar.
Abbasqulu
Ağa Bakıxanovun bəzi əsərlərinin adını
çəkməkdə məqsəd, deyildiyi kimi, onun
ensiklopedik biliyə malik bir şəxsiyyət olduğunu
oxucunun nəzərində canlandırmaqdır. Ümumiyyətlə
desək, A.Bakıxanov yaradıcılığı müxtəlif
elm sahələrində çalışan adamlar
üçün zəngin elmi məlumat mənbəyidir. Ayrı-ayrı sahə
adamları ondan faydalana bilər. Bu yazıda Bakıxanovun bədii
yaradıcılığı haqqında söhbət
açmağı qarşıya məqsəd qoymuşuq. Onun
bədii yaradıcılığı da geniş və
çoxşaxəlidir. Belə ki, "Kitabi-Əskəriyyə"
Azərbaycan ədəbiyyatı tarixində hekayə
janrının səciyyəvi nümunəsi kimi diqqət mərkəzindədir
və Azərbaycan oxucuları tərəfindən sevilə-sevilə
oxunur. O, lirik janrın qəzəl, müxəmməs, qitə,
rübai, qəsidə, məsnəvi və s. kimi şeir
formalarının məzmunlu, bədii cəhətdən kamil
nümunələrini yaratmışdır. Bu növlərin hər
biri haqqında ayrılıqda geniş tədqiqat aparmaq və
təhlil etmək tələb olunur. Bunların
hamısını isə bir məqalədə əhatə
etmək, bədii cəhətdən dəyərləndirmək
imkan xaricindədir. Ona görə də biz bu məqalədə
A.Bakıxanovun yaradıcılığından
uşaqların yaş və anlaq səviyyələrinə
uyğun, tərbiyəvi məzmun daşıyan bəzi lirik
parçalarını nəzərdən keçirməklə
kifayətlənirik. Belə əsərlərdən
biri "Hikmətin fəziləti" adlanır. Əsərin
məzmunundan aydın olur ki, yaşamağa ümidi olmayan bir
həkim barmağındakı qiymətli üzüyü
ölkənin hökmdarına göndərir və onun ölkədə
ən müdrik adam hesab olunan şəxsə verilməsini
xahiş edir. Şah bu xahişin nə qədər məsuliyyətli
iş olduğunu anlayır və səhvə yol verməmək
üçün tədbir düşünür. Nəhayət,
belə qərara gəlir ki, adamları bir yerə
yığıb, müəyyən suallarla onların
idrakını yoxlasın. Belə də edir. Şah ölkənin
adamlarını çağırtdırıb, onlardan
üç suala cavab verməyi lazım bilir:
Birinci sual: Dünyada ən xeyirli şey nədir? Şah müxtəlif cavablar eşidir. Tamahkarlar ən xeyirli şeyin "zər"
(qızıl) olduğunu bildirirlər. Şah
bu cavabla razılaşmadı. Tacirlər
"alverdir" deyə səslənirlər. Şah bu cavabla da razılaşmır. Adamlar
arasında bir qoca qabağa çıxıb deyir:
"Hər şeydən xeyirli-hünər!
Hünərsiz heç bir şey olmaz
müyəssər".
Qocanın cavabı şahın xoşuna
gəlir.
İkinci sual: Dünyada hər
şeydən yaxşı nədir? Suala hərə
bir tərəfdən müxtəllif cavablar verirlər. Verilən cavablar şahın xoşuna gəlmir.
Yenə də həmin qoca söyləyir:
"Hər şeydən yaxşıdır,
yaxşılıq özü,
Çünki yaxşı sifət olarsa səndə,
Afərin söyləyər dost da, düşmən də".
Üçüncü sual: İnsana vacib olan şey nədir?
Yenə də ətrafdan müxtəlif cavablar
eşidilir. Bu zaman şahın gözü
həmin qocaya zillənir. Qoca deyir:
"Ən lazımlı şeydir-həqiqət.
Həqiqət olmasa, olmaz intizam,
Dünya həqiqətlə dolanır
müdam".
Şah qocanın bu cavabından da razı qalır, həkimin
göndərdiyi həmin üzüyü qocaya təqdim edir və
onun saraydan
heç hara getməməsini tapşırır. Nəhayət, şah qocanı özünə vəzir
təyin edir və ölkəni onun məsləhəti ilə
idarə edir.
Mənzum hekayə çox ibrətamiz sonluqla bitir:
"Ey Qüdsi, hikmətdən varsa xəbərin,
Yaxşı adamlarda olsun nəzərin".
Göründüyü kimi, A.Bakıxanov
bu kiçik şeir parçasında insanları hünərə,
yaxşılığa, düzlüyə, ədalətə,
həqiqəti deməyə çağırır. Şairin gəldiyi bu nəticə bəşəriyyətə
bütün zamanlarda lazım olan anlayışdır-mənəvi
keyfiyyətlərdir.
A.Bakıxanov insanları yaxşı mənəvi
keyfiyyətlərə sahib olmağa çağırmaqla
yanaşı, mənfi əməllərdən, pisliklərdən,
lovğalıqdan, hiyləgərlikdən çəkinməyə
səsləyir. Bu baxımdan
yanaşdıqda, onun alleqorik əsərləri diqqəti
xüsusilə çəkir. Şairin belə
əsərlərindən biri "Yersiz iftixar" adlanır
ki, bu əsərdə ibrətamiz fikirlər ifadə olunur.
Fikrimizcə, həmin əsər məktəbli
uşaqlar üçün çox mühüm tərbiyəvi
əhəmiyyət kəsb edir. Dərs
kitablarında belə əsərlərdən istifadə indiki
dövr üçün ciddi əhəmiyyətə malikdir.
Cəmi 24 misradan ibarət olan bu kiçik
parçada çox böyük tərbiyəvi fikir ifadə
olunur.
Əsərdə deyilir: - Çinar ağacının
altına bir dənə kudu tumu düşür. Tum göyərir,
az zaman içərisində kudu
tağı böyüyüb çinar ağacına
sarılaraq ucalır və başı çinar
ağacından da hündürə qalxır. Bunu hiss edən
kudu tağı lovğalanır, çinar ağacına
istehza ilə deyir:
- Sən illərlə
ömür sürmüsən, mən cəmi bir baharda
böyüyüb səndən də hündürə
qalxmışam. Kudu tağı çinar ağacına
söykənib ucaldığını nəzərə
almır və bunu öz hünəri hesab edib lovğalanaraq
deyir:
- Bir neçə il belə keçsə, mələklər mənim
barımı dərər. Çinar kudu tağının bu
lovğalığını görür və gülərək
belə cavab verir:
"Çinar gülüb dedi, öyünmə sən
də ,
Hünər məlum olar xəzan əsəndə".
Göründüyü kimi, şairin bu kiçikhəcmli
şeiri də tərbiyəvi fikirlə tamamlanır-insanlara
gördüyü işlə, əldə etdiyi müvəffəqiyyətlə
öyünməmək, lovğalanmamaq kimi hisslərdən uzaq
olmağı tövsiyə edir.
A.Bakıxanov bu fikrini "Qurd və ilbiz"
alleqorik əsərində də oxucuların nəzərinə
çatdırır. Bu kiçik əsərin məzmunundan
aydın olur ki, küləkli bir gündə içərisində
qurd olan alma ağacdan üzülüb yerə
düşür. Qurd əvvəl qorxur, lakin almanın içərisindən
çölə çıxan qurd sağ qaldığına
görə sevinir və lovğalanaraq öz-özünə
deyir:
- Gör nə qədər
lazımlı varlığam ki, məni tufanlar da məhv edə
bilmir.
Almanın üzərində dikələn qurd ağac
başında öz yuvasına sığınan ilbizə
deyir: Gəl mənə sığın, səni salamat
saxlayım. Bu anda alma ağacının
başından yeni bir alma üzülərək düz qurdun
başına düşür və onu əzərək məhv
edir. A.Bakıxanov əsərin sonunda lovğalığın
yaxşı xasiyyət olmadığını ümumiləşdirərək
deyir:
"İnanın bu ilbizə, bir hikmət söyləyim
mən,
Öz yurduna sığınmaq yeydir sarsaq
ölümdən".
A.Bakıxanov lovğalıqla
yanaşı, tamahkarlığın, hiyləgərliyin pis əxlaqi
sifət olduğunu deyir və təmsillərində oxucunun nəzərinə
çatdırır. Bu baxımdan şairin
"Tülkü və qoyun" təmsili olduqca
maraqlıdır. Təmsilin məzmunundan
aydın olur ki, ac tülkü çöldə yem axtarır.
Xeyli gəzdikdən sonra çəmənlikdə bir qoyunun
otladığını görür və onu iştahla yemək
fikrinə düşür, lakin təklikdə qoyuna
gücü çatmayacağını düşünüb hiyləyə əl atır və
ağlabatmaz söz deyir:
Qoyun, bu yer mənim babamdan qalma yerdir. Sən niyə buranı viranə qoyursan? Qoyun
cavab verir ki, bu yer sənin ola bilməz. Burada mənim kimi yüzlərlə qoyun otlayır.
Tülkü isə cavabında söyləyir:
Nə danışırsan, şahidim var, o da təsdiq
edər ki, bu yer mənimdir,
babamdan qalıb. Qoyun cavabında tülküyə
deyir ki, əgər şahidin onu təsdiq etsə, mənim
canım sənə qurbandır.
Tülkü şahid axtarmağa gedir. Qoyun isə sahibinin həyətinə
qayıdır, əhvalatı həyətdəki
itə danışır. İt qoyunun arxasında duracağını
deyir və gəlib həmin sahədə
özünə yuva düzəldib gizlənir. Tülkü
isə özünə şahid axtarır, bir qurda rast olur.
Sevincək qurda deyir:
Sahədə bir qoyun var, ikimizə də
bəs edər. Mənə şahidlik etsən,
həmin qoyunu birlikdə yeyərik. Qoyun
tülkü ilə qurda deyir ki, bu yaxında bir ocaq var, gedək
həmin ocağa and için, mən sizin sözünüzə
inanım. Tülkü
və qurd razılaşır. Onlar ocaq olan
yerə (it gizlənən yerə) yaxınlaşırlar.
Yuvada gizlənən itin gözləri
parıldayır. Tülkü duyuq düşdüyü
üçün ocağa and içməyə razılıq
vermir və hiylə ilə aradan çıxır. Qurd and içmək üçün ocağa
yaxınlaşanda, it yuvadan çıxıb onun
boğazından yapışır. Beləliklə,
tülkü hiyləgərliklə oradan uzaqlaşır, qurd
isə tamahının qurbanı olur.
Təmsilin ictımai mənası isə ondan ibarətdir
ki, A.Bakıxanov öz əsərlərində tülkü
timsalında hiyləgər adamları, qurd timsalında isə acgöz, tamahkar, dünya malına
həris insanları ümumiləşdirir.
Məktəblilərin həyat hadisələrini
dərindən dərk etmələri üçün belə
rəmzlərin müəllim tərəfindən
açılması olduqca əhəmiyyətlidir. Təlim materialı kimi belə materialların
seçilməsi didaktik əhəmiyyət kəsb edir,
onların mütaliə mədəniyyətini zənginləşdirir.
Şairin tərbiyə baxımından diqqəti cəlb
edən əsərlərindən biri də "Nəsihətnamə"dir.
A.Bakıxanov bu əsərində yüzdən artıq nəsihətamiz
fikir söyləyir ki, bunların hər biri bu gün də
öz əhəmiyyətini itirmir. Nümunə kimi, bəzilərini
qeyd etmək olar: "Ağıldan və elmdən daha
yaxşı bir dövlət yoxdur, çünki onlar həmişə
səninlə olar və heç kəs onları sənin əlindən
ala bilməz", "Paxıllıq qabiliyyətsizlik əlamətidir.
Öz hünərinə inananlar
başqalarından çox müvəffəqiyyət əldə
edər. Hünərsiz tərəqqiyə
çatmağı bacarmadığı üçün
başqalarının tənəzzülünü arzulayar ki,
onunla bərabərləşsin", "Həris adam həmişə
kədərli olar, çünki o nə qədər dövlət
qazansa, elə bilər ki, azdır" və s.
Abbasqulu Ağa Bakıxanovun
yaradıcılığında müxtəlif məzmunlu
lirik-satirik seirləri də öz əksini tapır. Nümunə kimi, onun qəzəlləri, qəsidələri,
müxəmməsləri, mənzum məktubları müəllim
üçün faydalı hesab olunur. Ona
görə də müəllimlər həmin əsərləri
oxumalı və əsərdən çıxan tərbiyəvi,
əxlaqi nəticəni şagirdlərə
çatdırmağı bacarmalıdır.
Bu deyilənlərdən aydın olur ki,
A.Bakıxanovun yaradıcılığı böyüməkdə
olan nəslin tərbiyəsi üçün zəngin material
verir.
Ş.MİKAYILOV,
pedaqogika
üzrə elmlər doktoru, professor,
M.BƏKİROVA,
dosent
Azərbaycan
müəllimi.- 2014.- 13 iyun.- S.9.