Məktəbəqədər
təhsilin perspektivləri
Azərbaycan Respublikasında təhsilin digər pillələri ilə yanaşı, məktəbəqədər təhsil sistemində baş verən müasir proseslər müxtəlifdir və mühüm vəzifələrin həllinə yönəldilmişdir. Bunlar da məktəbəqədər təhsil sistemində yeni yanaşmaların tətbiqini və təlim prosesinin təşkili üçün yeni səmərəli formaların axtarılmasını tələb edir. Məktəbəqədər təhsil bütün təhsil sisteminin bünövrəsidir, çünki məhz bu mərhələdə uşağın şəxsiyyət kimi formalaşmasının təməli qoyulur. Məktəbəqədər təhsil uşaqların potensial imkanlarının üzə çıxarılmasında, məktəbə hazırlanmasında, onlarda mədəni keyfiyyətlərin, müstəqillik, yaradıcılıq, təşəbbüskarlıq, eləcə də həyati bacarıqların formalaşmasında mühüm rol oynayır. Məktəbəqədər təhsilin məqsədi uşağın fərdi yaş potensialının maksimal açılması üçün şəraitin yaradılmasından ibarətdir. "Təhsil haqqında" Azərbaycan Respublikasının Qanununda deyildiyi kimi, məktəbəqədər təhsil məktəbəqədər yaşlı uşaqların erkən yaş dövründən intellektual, fiziki və psixi inkişafını, sadə əmək vərdişlərinə yiyələnməsini, istedad və qabiliyyətinin üzə çıxarılmasını, sağlamlığının qorunmasını, estetik tərbiyəsini, təbiətə və insanlara həssas münasibətinin formalaşmasını təmin edir. Respublikamızda məktəbəqədər təhsilin müasir sistemi dinamizm prinsipləri üzərində qurulur, müxtəlif iş formaları, cəmiyyətin və şəxsiyyətin tələblərinin nəzərə alınması, uşaqlar üçün təlim-tərbiyə müəssisələrinin yeni növlərinin yaranması, pedaqoji xidmətlərin müxtəlifliyi ilə səciyyələnir.
Məktəbəqədər
təhsil sisteminin inkişafı Azərbaycan
Respublikasının dövlət təhsil siyasətinin strateji istiqamətlərindən biridir. Dövlət səviyyəsində məktəbəqədər
təhsil məsələlərinə əhəmiyyətli dərəcədə
diqqət ayrılır.
Hərtərəfli
inkişaf etmiş gələcək vətəndaşın
formalaşmasından ötrü insana istənilən həyati problemləri həll
etməkdə lazım olan bilik,
bacarıq və vərdişlərin aşılanması üçün
müvafiq şəraitin təşkili zəruridir. Uşaq şəxsi
həyat fəaliyyətinin subyekti olmağı,
öz potensialını görməyi, öz gücünə inanmağı, fəaliyyətində
müvəffəqiyyət qazanmağı öyrənməlidir.
Bu, uşaqları sosiallaşdırmaqla bərabər,
onların məktəbəqədər müəssisədən
məktəbə keçidini əhəmiyyətli
dərəcədə yüngülləşdirir, məktəb təliminə maraq yaradır
və inkişaf etdirir.
Hazırda
respublikamızda məktəbəqədər
təhsil, təəssüf ki, hələ
də 40-50 il bundan əvvəlki
model əsasında fəaliyyət
göstərir. Keçirilən məşğələlərin
adı, məzmunun bilikyönümlü və
müəllimyönümlü olması, erkən yaş qruplarında təlimin təşkili müasir tələblər baxımından tələbatı
ödəmir. Uzun
müddət məktəbəqədər təhsil sistemində
uşağa bilik,
bacarıq və vərdişlərin
daşıyıcısı, tərbiyəçilərə
isə bilik ötürən kimi baxılıb.
Ancaq ənənəvi proqram üzrə pedaqoji prosesin müxtəlif bilik
sahələrində məzmun həcminin genişlənməsi həddindən artıq yüklənməyə gətirib çıxarır. Bu zaman bir növ "uşağa daha çox bilik vermək" arzusu ilə
məktəbəqədər yaşlı
uşağın psixi və fiziki
imkanları arasında ziddiyyət yaranır.
Belə problemlərin
həll olunması, yeni dövlət standartları əsasında işə
başlanılması üçün, ilk növbədə,
inteqrasiyadan
istifadə etmək zərurəti meydana
gəlir. Bir çox
mütəxəssislər
inteqrasiyanı məktəbəqədər təhsilin
yeniləşdirilməsi və uşaq
şəxsiyyətinin inkişafının səmərəliliyi,
uşaq sağlamlığının
qorunması, onu keyfiyyətli təhsilə nail olmanın
yollarından biri kimi
müəyyən edir.
Pedaqoji prosesin humanistləşdirilməsi
gündəlik həyatda və uşaq həyatının
ənənəvi fəaliyyət növlərində tərbiyəçi-uşaq
münasibətlərinin, ünsiyyətin dəyişdirilməsi,
tərbiyənin şəxsiyyətyönümlü modelinin qurulmasını təklif edir.
Tərbiyəçiylə
uşağın gündəlik sərbəst ünsiyyəti
prosesində inkişafetdirici vəzifələrin
realizəsi xüsusi məşğələlərlə
uyğunlaşdırılmalıdır. Odur
ki, məşğələlərin təşkili
müxtəlif formalarda olmalıdır. Məşğələlərin
fəal təlim əsasında
keçirilməsi hər bir
uşağın idrak fəallığını
daha yaxşı təmin edir,
əks əlaqəni qurmağa və uşaqların irəliləyişini
nəzərə almağa kömək edir.
Həmçinin uşaq bağçası ilə ailənin qarşılıqlı əlaqəsinin
də daha əlverişli qaydada
qurulması diqqətdən kənarda qalmamalıdır. Uşaq
problemlərinin həlli zamanı valideynləri aktiv müzakirəyə cəlb etmək,
onları uşaqlarla birgə
yaradıcılıq işinə cəlb etmək məqsədəuyğundur.
Əşya mühitinin və qrup otağının təşkilində də
ciddi dəyişikliklər
aparılmalıdır.
Artıq birmənalı
şəkildə başa düşülməlidir ki, məktəbəqədər təhsil
uşağın dünyanı dərk etməsində,
inkişafında kömək və dayaqdır.
Respublikamızda belə situasiyanı inkişaf
etmiş ölkələrin təcrübəsini
(məsələn, Finlandiya, İsveç və s.)
öyrənməklə, milli xüsusiyyətlərimizi
əsas götürməklə dəyişmək olar. Bu ölkələrin
məktəbəqədər təhsilinin əsasında şəxsiyyətyönümlü
sosial-pedaqoji yanaşma
durur.
Son illər ərzində
təhsilin, o cümlədən məktəbəqədər
təhsilin inkişafının yeni
prioritetlərini müəyyən edən əhəmiyyətli
normativ-hüquqi sənədlər ("Təhsil
haqqında" Azərbaycan Respublikasının Qanunu; Məktəbəqədər
təhsilin dövlət standartı və proqramı; Məktəbəqədər
təhsilin proqramı (kurikulumu); Azərbaycan
Respublikasında təhsilin inkişafı üzrə Dövlət
Strategiyası) qəbul edilmişdir.
Təqdim edilən
dövlət sənədlərində Azərbaycan
Respublikasında məktəbəqədər təhsil sisteminin modernləşdirilməsinin konseptual əsasları qoyulmuşdur.
Dövlət sənədlərinin tələblərinə
uyğun olaraq təlimedici-tərbiyəedici
sistem uşaqların hərtərəfli
inkişafına, onlarda əxlaqi
normaların formalaşmasına, onların yaş
və fərdi imkanlarına, qabiliyyət və ehtiyaclarına
uyğun olaraq sosial təcrübə əldə etmələrinə
istiqamətləndirilmişdir.
Azərbaycanda
məktəbəqədər təhsilin sürətlə inkişaf etdirilməsi və onun
beynəlxalq standartlara tam
uyğunlaşdırılması məqsədilə Azərbaycan
Respublikası Prezidenti cənab İlham
Əliyevin 12 aprel
2007-ci il tarixli, 2089
nömrəli sərəncamı ilə "Azərbaycan
Respublikasında məktəbəqədər təhsilin yeniləşdirilməsi
Proqramı (2007-2010-cu illər)" təsdiq edilmiş
və ona əsasən əməli tədbirlər
həyata keçirilmişdir. Təhsil
sahəsində əsaslı dəyişikliklərə,
uğurlu nəticələrə təkan
verən bu sərəncam bir daha məktəbəqədər təhsilə
göstərilən diqqətin təzahürü kimi meydana
çıxmışdır.
Məktəbəqədər
təhsil sisteminin müasir
tələblərə cavab verən bir səviyyəyə
çatdırılması məqsədilə Azərbaycan
Respublikası Nazirlər Kabineti 2010-cu il 16 iyul tarixli, 137 nömrəli
qərari ilə "Məktəbəqədər təhsilin
dövlət standartı və proqramı"nı təsdiq etmişdir.
"Məktəbəqədər təhsilin
dövlət standartı və proqramı" (kurikulumu) "Təhsil
haqqında" Azərbaycan Respublikası Qanununun
6.3-cü maddəsinə uyğun
hazırlanmışdır və tabeliyindən, mülkiyyət
formasından asılı olmayaraq, respublikada fəaliyyət göstərən bütün məktəbəqədər təhsil müəssisələrinə şamil olunur və bu tipli təhsil müəssisələrində
məktəbəqədər təhsilin vəzifələrinin
yerinə yetirilməsinə, tədris-metodik rəhbərliyin tələblərinə
əməl olunmasına dövlət nəzarətinin həyata
keçirilməsini təmin edir.
Təhsildə əsas dəyər uşaqdır. Məktəbəqədər
yaş dövrü isə
təkcə məktəb həyatına hazırlıq mərhələsi
deyil, eyni zamanda insan həyatının
ən məsuliyyətli, ən mühüm
yaş dövrüdür
ki, bu dövrdə insanda bütün mənəvi
dəyərlərin təməli qoyulur.
"Azərbaycan Respublikasında təhsilin inkişafı
üzrə Dövlət Strategiyası"nda deyildiyi
kimi, "...Təməl bacarıqlar
uşaqlıq dövrünün ilk illərindən əldə edildiyinə
görə uşaqların zehninin erkən
yaş dövründən inkişaf
etdirilməsi vacibdir. Bu
səbəbdən məktəbəqədər təhsilin
inkişafı dövlət siyasətində əhəmiyyətli
yer tutur".
Məktəbəqədər
təhsilin keyfiyyəti uşaqların təlim və tərbiyə
prosesinin vəziyyəti
və nəticəliliyi ilə müəyyən edilir. Məktəbəqədər təhsildə
yeni keyfiyyət göstəricilərinə nail olmanın
başlıca strategiyası uşaq
inkişafının
diaqnostikasıdır. Məktəbəqədər
təhsil üzrə dövlət standartlarının
reallaşdırılmasının keyfiyyəti bilik, bacarıq
və vərdişlər sisteminin deyil, hər bir uşağın inkişaf
və nailiyyətlərinin yekun diaqnostikası
əsasında səriştəliliyin
inkişaf səviyyəsi ilə qiymətləndirilir.
"Məktəbəqədər
təhsilin dövlət standartı və proqramı" əsasında
ilk dəfə respublikamızda nəticəyönümlü və
uşaqyönümlü təlimə keçilib. Bu sənəd əsasında hazırlanmış məktəbəqədər
təhsil proqramında (kurikulumunda) yeni dövlət standartlarına əsasən
məktəbəqədər təhsil müəssisələrində
təlimin məzmunu
uşaqların meyil, maraq,
arzu və bacarıqlarına istiqamətlənib. Biz uşaqlara nə gəldi
öyrədə, onları lüzumsuz informasiya ilə yükləyə bilmərik. Uşaqlarda ətraf aləmin dərk edilməsinə
marağın yaradılması
təlimin rolunu dəyişir. Bu, hər şeydən əvvəl, müstəqil dərketməyə
hazırlığı inkişaf etdirir. Uşağa
düşünməyi və müstəqil bilik
əldə etməyi öyrətmək müasir
təhsilin pedaqoji məqsədidir.
Dövlət
standartları məktəbəqədər təhsilin
proqramının (kurikulumunun) strukturunu, o cümlədən
məzmunun həcmi və inkişaf sahələrinin
uyğunluğunu
müəyyənləşdirir. Məktəbəqədər təhsil
proqramında (kurikulumunda)
məktəbəqədər təhsilin məzmunu
özündə aşağıdakı 4 inkişaf
sahəsini ehtiva edir:
* Fiziki
inkişaf, sağlamlıq və təhlükəsizlik;
* İdrakın
inkişafı;
* Estetik
və yaradıcı inkişaf;
* Sosial-emosional
inkişaf.
Bu inkişaf sahələri
üzrə məzmun müasir məktəbəqədər təhsil
sisteminin konseptual və normativ-hüquqi
sənədlərinə uyğun müəyyənləşdirilmişdir.
Ənənəvi
təhsil sistemində məktəbəqədər təhsilə
təlim bloku (məşğələ cədvəli)
nəzərə alınmaqla fənyönümlülük prinsipi əsasında baxılırdı. Bu forma məktəbəqədər
təhsil müəssisələrində çalışan tərbiyəçilərə
daha
yaxın və aydındır. Məhz məktəbəqədər
dövrdə uşaq şəxsiyyətinin
əsası, onun psixi
və şəxsiyyətyönümlü
inkişafını xarakterizə edən dəyərlər böyüklərlə birgə fəaliyyət
və ünsiyyət zamanı yaranır. Ənənəvidən
fərqli olaraq yeni məzmuna
görə şəxsiyyətyönümlü
təhsil prosesində böyüklərlə
qarşılıqlı fəaliyyət prosesində şəxsiyyətin
əsas nüvəsini uşağın kommunikativ
tələbatı, onun aparıcı
motivləri təşkil edir. Odur ki, məktəbəqədər təhsil
müəssisələrində çalışan hər bir tərbiyəçi uşaqlarla
böyüklərin birgə fəaliyyətinin təşkili
və uşaq
fəaliyyət növlərinin təşkili prosesində təlimedici
fəaliyyətin qurulmasının xüsusiyyətlərini bilməlidir.
Dövlət
Strategiyasında məktəbəqədər
yaşlı uşaqların fiziki və əqli
inkişafını, sosiallaşmasını təmin edən,
yaradıcılıq qabiliyyətlərini üzə
çıxaran, onlarda həyati bilik və bacarıqları, davranış
qaydalarını aşılayan məktəbəqədər yaş
dövründə uşaq inkişafının səmərəli
təhsil modelinə əsaslanan standart və
kurikulumların hazırlanması strateji hədəflər
sırasında yer almışdır.
Məktəbəqədər
təhsilin proqramı (kurikulumu) Təhsil
Problemləri İnstitutunda 21 nəfər mütəxəssisdən
ibarət işçi qrupu
tərəfindən hazırlanmış və ictimai rəyə təqdim olunduqdan
sonra 10 iyul 2012-ci il tarixdə təhsil naziri
tərəfindən təsdiq edilmişdir. Məktəbəqədər təhsilin
kurikulumunun tətbiqi üçün
15 pilot rayon və
şəhəri müəyyənləşdirilmişdir.
Artıq bütün respublikada
tətbiqin vaxtı çatmışdır.
Avropa təhsil sisteminə inteqrasiya bu gün məktəbəqədər təhsil sistemində də əsaslı
dəyişikliklərin aparılmasını tələb edir. Məktəbəqədər
təhsilin inkişafı ilə bağlı dövlət
proqramı çərçivəsində uşaq
bağçalarının maddi-texniki
bazası gücləndirilsə də, məktəbəqədər
təhsilin məzmununda dəyişiklik etmək bu gün zərurətə
çevrilib. Bu
isə məktəbəqədər təhsilin kurikulumunun tətbiqinin sürətləndirilməsini
zəruri edir. "Azərbaycan
Respublikasında təhsilin inkişafı üzrə Dövlət
Strategiyası"nda da məktəbəqədər
təhsil üzrə yeni kurikulumun
tətbiqinin sürətləndirilməsinin zəruriliyi qeyd edilir. Həmçinin xüsusi
qayğıya ehtiyacı olan uşaqlar üçün
inkişaf və inklüziv
təlim proqramlarının hazırlanması da
nəzərdə tutulub. Sənəddə
məktəbəqədər təhsilin təhsil pillələrinin
çox vacib həlqəsi
kimi nəzərə alınması onun inkişaf perspektivini çox
aydın göstərir.
Strategiyada sosial və iqtisadi cəhətdən dəyişən
şəraitdə yaşamağa
hazır, həm də mövcud vəziyyətə
fəal təsir edib dəyişmək
bacarığına malik rəqabətədavamlı
şəxsiyyətin formalaşmasına xüsusi
diqqət yetirilmişdir. Azərbaycanda aparılan islahatın ümumi məqsədi təhsil sisteminin, o cümlədən
məktəbəqədər təhsilin sosial-iqtisadi
mühitə uyğunlaşdırılmasıdır. Azərbaycan
təhsili üçün daha çox əhəmiyyət
kəsb edən, ilk növbədə,
keyfiyyətli məktəbəqədər təhsilə keçidin, xüsusilə bu şəbəkənin
genişləndirilməsi probleminin həll
edilməsidir. Təhsil sisteminin dünya təhsil məkanına daxil olması isə onun
keyfiyyətindən asılıdır.
Təhsil sisteminin yenidən qurulması zamanı həmişə
müəyyən çətinliklər qarşıya
çıxır. Bu çətinliklərin dəf edilməsi zamanı
tərbiyəçilərin öz sosial missiyasının əhəmiyyətini
anlamaları çox
mühümdür ki,
onlar öz səylərini dəyərlərin
formalaşdırılmasına, uşaqların
inkişafına və təhsilinə, onların psixoloji müdafiəsinə yönəltsinlər.
Müasir təhsildə uşağın fərdi
inkişafını qəbul edən
ən təbii yanaşma şəxsiyyətyönümlü
yanaşma hesab olunur. Şəxsiyyətyönümlü
model uşaqların emosional,
sosial və idraki
inkişafına eyni dərəcədə
əhəmiyyət verir. Belə yanaşma
uşağın nəinki ibtidai təlimində,
eyni zamanda uzunmüddətli
perspektivdə daha yaxşı nəticələr
verir. Belə ki, uşaqlar təşəbbüskar,
yaradıcı, müstəqil, özünə inamlı
böyüyürlər. Şəxsiyyətyönümlü
təhsil sistemində pedaqoji prosesin mərkəzində dayanan
tərbiyəçi və uşaqların funksiyaları dəyişir.
Onların fəaliyyəti əvvəlcədən müəyyən
olunmuş nəticələrə əsasən
qurulur. Tərbiyəçi təlim
prosesində yeni
texnologiyaların içərisindən ən münasibini
seçir. Bu
texnologiyaların müəyyən olunmasında tərbiyəçi
və uşaq şəxsiyyəti təlimin
aparıcı subyekti kimi
çıxış edir. Məktəbəqədər
təhsil proqramına (kurikulumuna) əsasən məktəbəqədər
təhsil müəssisələrində tərbiyəçi-uşaq
münasibətləri "subyekt - subyekt" formuluna uyğun qurulur. Bu zaman uşaqlar
öz təfəkkürünün,
düşüncəsinin, tərbiyəçilər isə
uşağın inkişafı üçün
şəraitin təşkilatçısı olur.
O daha çox
qrup şəraitində təlim fəaliyyətini
əlaqələndirən, istiqamətləndirən məsləhətçi
kimi uşaqların müstəqil idraki fəaliyyətini,
yaradıcılığını təşkil edən subyektə
çevrilir, uşaqlar
isə müstəqil axtarışlar aparmağa,
yaradıcı fəaliyyət göstərməyə sövq edilir.
Bu
gün birinci sinfə
gedən uşağın bioloji inkişaf səviyyəsi
psixoloji inkişafı qədər əhəmiyyətli
deyil. Əsas onu anlamaq lazımdır ki, hər
bir gələcək birinci
sinif şagirdində müvafiq
daxili mövqe
formalaşdırılmış olsun. Valideynlərin uşağı məktəbə
nə qədər "hazırlamağa"
çalışmalarından asılı olmayaraq,
nəticə həmişə gözlənildiyi kimi olmur, çünki onlar məktəblinin daxili
mövqeyinin formalaşmasını deyil, daha çox
təlimini düşünürlər. Hər bir
birinci sinif şagirdinin məktəbdə
özünü psixoloji cəhətdən rahat
hiss etməsi çox
mühümdür.
Bu gün məktəbəqədər
yaşlı uşaqlara, hər şeydən
əvvəl, yazı və oxunun öyrədilməsi
valideynlər tərəfindən obyektiv və
subyektiv səbəblərə görə
çox təkidlə həyata keçirilir. Mən
bir mütəxəssis kimi
məktəbəqədər müəssisələrdə
yazı və oxu təliminin
aparılmasının əleyhinəyəm.
Uşaq yazının kalliqrafik qaydalarını məktəbdə
müəllimdən öyrənməlidir. Çünki
məktəbə müxtəlif səviyyəli ailələrdən,
müxtəlif məktəbəqədər təhsil müəssisələrindən,
həmçinin uşaq
yaradıcılıq mərkəzlərində subyektiv qaydada hazırlıq keçmiş uşaqlar gəlirlər.
Belə uşaqlarla işləmək, onlara yazı texnikasını öyrətmək
ibtidai sinif müəllimi
üçün çətin olur. Onlar məktəbə gedənədək hərflərin
yalnız çap formasını
tanımalıdırlar. Əlbəttə, fənnəqədərki
biliksiz də
keçinmək olmaz, amma daha vacib
cəhətlər də vardır ki, bu da uşağın məktəb
təliminə fiziki, psixoloji,
sosial və intellektual
cəhətdən hazırlanmasıdır.
Məktəbəqədər
müəssisələrdə pedaqoji fəaliyyətin istiqaməti proqram-metodik
təminatla bağlıdır. Strategiyaların müxtəlifliyi
isə təlimi rəngarəng edir.
Məktəbəqədər
təhsil proqramının (kurikulumunun)
hazırlanmasından sonra müxtəlif təhsil model və
texnologiyalarından istifadə üçün
geniş imkanlar
açılır.
Bu, pedaqoqların təşəbbüs və
yaradıcılığının inkişafı üçün, həmçinin yeni proqramın
tətbiqi üzrə yeni impuls
verir. Məzmunun yeniləşməsinə
və texnologiyaların tətbiqinə cəhd köhnə iş
formalarından uzaqlaşmaq kimi izah olunur.
Ancaq praktik işçilər tərəfindən yeni
proqramla işin
çətinliyi, onların keyfiyyəti üçün
yüksək məsuliyyət kifayət qədər tez hiss edilir.
Keçid dövrünün
çətinliklərinə, təhsil sahəsində baş verən dəyişikliklərə baxmayaraq, Azərbaycan təhsil sisteminin
ən yaxşı ənənələri və şübhəsiz, müsbət
xüsusiyyətlər saxlanılmalıdır.
Yeni məktəbəqədər təhsil proqramının
(kurikulumunun) tətbiqi zamanı tədqiqatçıların
nəzəri işlərinin elementlərindən istifadəyə
və uşağın inkişafında pozitiv
irəliləyişləri təmin etmiş
ənənəvi texnologiyaların elementlərindən istifadəyə istinad
olunması zəruridir. İnnovativ yanaşmaların və ənənələrin
uyğunluğu yeni
proqramların üstünlüklərini azaltmır, əksinə,
pedaqoji fikrin
sonrakı inkişafını göstərir.
Məktəbəqədər
təhsilin müasir məzmunu problemlərin
həllinə sistemli yanaşma
tələb edir. Məktəbəqədər
təhsilin yeni keyfiyyətinə cəhd,
səmərəli iş sisteminin
formalaşdırılması üçün
şəraitin yaradılması və onun
əlçatanlığının təmin edilməsi məktəbəqədər təhsil
sistemində kurikulumun genişmiqyaslı tətbiqi
olmadan mümkün deyil.
Laləzər CƏFƏROVA,
Təhsil Problemləri İnstitutunun
şöbə müdiri,
pedaqogika
üzrə fəlsəfə doktoru
Azərbaycan
müəllimi.- 2014.- 20 iyun.- S.6.