Dünya ölkələrində
ali təhsil
Almaniyada ali təhsil
Almaniya Federativ
Respublikasında təhsilə, elmə və elmi tədqiqatlara
hər zaman ciddi diqqət yetirilir. Ölkənin demək olar
ki, hər bir iri şəhərində ali təhsil
ocağı fəaliyyət göstərir.
Qloballaşma
Almaniyanın elmi və ali təhsili qarşısında yeni tələblər
qoyur. Müvafiq islahatlar nəticəsində universitetlər
ali təhsil sistemini yeni beynəlxalq tələblərə
uyğunlaşdırmağa başlayıblar. Buraya
çoxpilləli təhsil sistemi (bakalavr və magistratura), ali
təhsilin ödənişli olması, qəbul testləri,
universitetlər və qeyri-universitet müəssisələri
ilə strateji tərəfdaşlığın gücləndirilməsi
aid edilə bilər. Bütün bunların sayəsində
ali təhsil böyük dəyişikliklərə məruz
qalıb.
Almaniyada verilən
elmi dərəcələr digər Avropa ölkələrindən
bir qədər fərqlidir. Ali məktəblərin riyaziyyat,
təbiət elmləri, iqtisadiyyat və sosiologiya fakültələrinin
məzunları ali təhsil haqqında dövlət diplomu
alırlar. Humanitar fakültənin tələbələrinə
təhsillərini bitirdikdən sonra, adətən, magistr
(magister artium) dərəcəsi verilir. Bundan sonra
aspiranturaya (promotion) daxil olaraq doktorluq dərəcəsi
(doktor) almaq mümkündür. 2010-cu
ildən Almaniya universitetlərinin fakültələri əsasən
bakalavr və magistr dərəcələri (beynəlxalq
nümunəli) almaq imkanı verən təhsil sisteminə
keçməyə başlayıblar. Bu,
Avropa dövlətlərinin qoşulduqları Boloniya prosesinə
uyğundur.
Almaniyada ali təhsil müəssisələrinə
qəbulun ümumi standartları müəyyən edilib. Belə ki, universitetə daxil olarkən gimnaziyada və
ya gimnaziya proqramı üzrə əsas və ya real məktəbdə
təhsilin nəticələrinə uyğun verilən sənəd
(abitur diplomu) əsas götürülür. Abitur diplomu ilə təsdiqlənmiş təhsil
standartlarına uyğunluq, adətən, universitetə
imtahansız qəbul olmaq imkanı verir.
Almaniya ali təhsilinin əsas prinsipi "akademik sərbəstlik"dir.
Bu sistem hər bir
tələbəyə öyrənmək istədiyi
fənlərin siyahısını müəyyənləşdirmək
imkanı yaradır. Almaniyanın ali təhsili
təlim prosesi ilə elmi tədqiqatların birləşdirilməsini
də nəzərdə tutur. Belə ki,
universitetlərdə hər semestr mühazirə (14-20 həftə)
və qeyri-mühazirə dövrlərindən ibarətdir.
Qeyri-mühazirə dövründə tələbələr
müstəqil elmi işlə məşğul olurlar.
Ali təhsilin ilk pilləsi baza
dövrüdür (grundstudium). Bu pillədə təhsil,
adətən, dörd semestrdir (iki tədris ili)
və aralıq imtahanlarının (diplom - vorprüfung,
zwischenprüfung) verilməsi ilə başa çatır. Bu imtahanları uğurla verən tələbələr
ikinci pillədə (hauptstudium) təhsilini davam etdirmək
hüququ qazanırlar. Bu pillədə təhsil daha beş semestr davam edir və ixtisasın daha dərindən
öyrənilməsini nəzərdə tutur. O, adətən,
buraxılış imtahanı ilə başa çatır. Bir sıra ixtisasların (pedaqogika, tibb, hüquq) məzunları
buraxılış imtahanı qismində dövlət
imtahanı (staatsexamen) verirlər.
Qeyd etdiyimiz kimi, ikinci pillənin
yekunlarına əsasən universitetlər daha çox bakalavr
(bachelor) dərəcəsi verirlər. Bunun
üçün universitetdə 3-4 il ərzində
təhsil almaq zəruridir. Bundan sonra məzunlar,
adətən, peşəkar fəaliyyətə
başlayırlar. Magistr (master) dərəcəsi namizədin
verdiyi magistr imtahanları əsasında təqdim olunur. Təlim kursu iki əsas ixtisası və ya bir əsas
və iki əlavə ixtisası əhatə edir. Universitetlərin əksəriyyətində magistr dərəcəsi
yeni tətbiq olunmağa başlayıb. Yaxın
gələcəkdə magistraturanı bitirənlərə
verilən sənədin diplomu tamamilə əvəz edəcəyi
nəzərdə tutulub.
Ali təhsilin üçüncü pilləsi
aspiranturadır (promotion). Doktorluq
dərəcəsinin alınması məqsədilə
dissertasiya hazırlığı yalnız universitetlər tərəfindən
həyata keçirilir. Elmi tədqiqatın
aparılması ilə əlaqədar dissertasiyanın
hazırlanması magistr dərəcəsi alandan sonra 2-4 il ərzində davam edir. Dissertasiyanın
yazılmasının və şifahi imtahanın uğurla
verilməsinin nəticələrinə əsasən doktorluq dərəcəsi
verilir.
Almaniyada təhsilin ödənişli
olması haqqında uzun müddət davam edən müzakirələr
(studiengebühren) nəticəsində təhsil qismən
ödənişli olub. 2005-ci ildə Federal
Konstitusiya Məhkəməsinin qərarı ilə təhsilə
görə ödənişə qoyulan qadağa aradan
götürülüb.
Son illərə qədər Almaniyada ali
təhsil yalnız dövlət tərəfindən maliyyələşdirilirdi.
2007-ci ildən etibarən Baden-Vürtemberq,
Bavariya, Hamburq, Aşağı Saksoniya və Şimali
Reyn-Vestfaliya torpaqları birinci semestrdən etibarən
universitetlərdə ödənişli təhsil tətbiq etməyə
başlayıblar. Məbləğ əsasən
bir semestr üçün 500 avro təşkil edir. Təhsilin maliyyələşdirilməsi məqsədilə
bu torpaqlar dövlət zəmanəti ilə kredit də təklif
edirlər. Berlin, Branderburq, Meklenburq -
Ön Pomeraniya və Şlezviq - Qolşteyndə isə bütün
ödənişlər inzibati (50-60 avro) və ya sosial semestr
ödənişləri (40 avrodan 180 avroyadək) ilə məhdudlaşdırılır.
Burada əlavə təhsil (regelstudienzeit), yəni
5 ildən artıq alınan təhsil, eləcə də
könüllü dinləyicilər (məsələn, təhsil
almaq istəyən təqaüdçülər) və ikinci
təhsil alanlar (əsasən iqtisadiyyat ixtisasları)
üçün ödənişlər geniş
yayılıb. Bütün bu təhsil məbləğləri
isə semestr üçün 800 avro təşkil edir.
Bundan əlavə, dərsliklərə
çəkilən xərclər bir semestr ərzində təqribən
200 avro və tibbi sığorta haqqı isə bir semestr
üçün 280 avro məbləğində (qiymətlər
tədris ilinə görə dəyişə bilər) müəyyən
edilib.
Ölkənin özəl təhsil müəssisələri
uzun müddətdir təhsili ödənişli əsaslarla həyata
keçirirlər. Məsələn, ingilis dilində magistr
proqramları il ərzində 4-15 min avroya
və daha artıq məbləğə başa gəlir.
Universitetlər
Almaniyada təqribən 370 ali təhsil
müəssisəsi, o cümlədən elmlər namizədi
hazırlayan 140 universitet və təxminən 200
ixtisaslaşdırılmış ali təhsil ocağı fəaliyyət
göstərir. Bundan əlavə, ölkədə 63 özəl
universitet və 40-dan artıq dini təmayüllü ali məktəb var. Universitetlərin
böyük əksəriyyəti dövlətə məxsusdur
və vətəndaşlığından, eləcə də
milli mənsubiyyətindən asılı olmayaraq bütün
tələbələr üçün açıqdır.
Almaniya universitetləri 12500-dən
artıq müxtəlif ixtisas üzrə təhsil təklif
edirlər. Təkliflərin əksəriyyəti
əcnəbi tələbələr üçün nəzərdə
tutulub. Bundan başqa, ötən illər ərzində
çoxlu sayda strukturlaşdırılmış və əcnəbi
tələbələr üçün ideal şərtlərə
malik aspirant proqramları yaradılıb.
Onu da qeyd edək ki, Almaniyanın ən qədim
universiteti 1386-cı ildə yaradılmış Karl Ruprext adına Heydelberq Universitetidir. Tələbələrinin
sayına görə ölkənin ən böyük universiteti Lüdviq - Maksimilian
adına Münhen Universitetidir ki, burada 44400 tələbə təhsil
alır. Ən güclü elmi-tədqiqat
potensialına malik universitet isə Axen şəhərində
yerləşən Reyn-Vestfal Ali Texniki Məktəbidir.
Almaniya universitetləri ("vahid elmi tədqiqatlar və
tədris" prinsipinə əsasən) yalnız ali təhsil müəssisəsi deyil, həmçinin
qabaqcıl elmi tədqiqatlar mərkəzidir. Ölkə
daxilində və xaricində alimlərlə elmi tədqiqat
müəssisələri arasındakı sıx əməkdaşlıq
bunun üçün geniş imkanlar yaradır. Ali təhsil məktəbləri dövlətdən,
fondlardan və üçüncü şəxslərdən
(elmi tədqiqatların sifarişçilərindən) maliyyə
vəsaitləri alırlar. Universitetlərin fakültə
və kafedraları əsasən aşağıdakı
ixtisaslar üzrə ixtisaslaşıblar: tibb, təbiət və
texniki elmlər, incəsənət və humanitar elmlər,
hüquqşünaslıq, ilahiyyat, iqtisadiyyat, sosial elmlər,
kənd təsərrüfatı və meşəçilik.
Klassik universitetlər sırf elmə
üstünlük verərək qədim dünya tarixindən
iqtisadiyyata qədər bütün növ ixtisaslar təklif
etdiyi halda, texniki universitetlər daha çox mühəndislik
və təbiət elmlərinin öyrənilməsinə diqqət
ayırırlar. Texniki universitetlər alman
mühəndislik sənətinin əsas mərkəzi kimi
böyük nüfuza malikdirlər. Bu universitetlərə
daha çox əcnəbi tələbələr maraq göstərirlər.
Ötən əsrin 60-cı illərinin
sonundan ölkədə ixtisaslaşdırılmış
universitetlər (İU) inkişaf etməyə başlayıb. Almaniyadakı bütün tələbələrin
demək olar ki, üçdə biri peşəkar akademiya
adlanan və müəssisələrlə sıx əməkdaşlıq
edən bu cür universitetlərdə təhsil alırlar.
Sənətə qısa zamanda yiyələnmək
imkanı yaradan ixtisaslaşdırılmış universitetlərdə
təhsil müddəti 3 ildir. Ciddi şəkildə
təşkil edilmiş təlim kursları və aralıq
imtahanlar təhsilin orta müddətini qısaltmaq imkanı
yaradır. Lakin bu, elmi fəaliyyətdən
imtina edilməsi kimi başa düşülməməlidir.
Belə ki, ölkənin təqribən 200
ixtisaslaşdırılmış universitetində elmi tədqiqatlar
aparılır. Onlar əsasən sənayenin
ehtiyaclarını ödəmək üçün nəzərdə
tutulduğundan tətbiqi xarakter daşıyırlar.
Almaniyanın 167 tətbiqi elmlər
universiteti (fachhochschulen) tələbələrə peşə
təhsili təklif edir. Bu universitetlərdə tədris
kursunun müddəti qısadır və elmi-tədqiqat
universitetlərindən fərqli olaraq daha çox praktik
yönümlüdür. Həmin
universitetlərdə aspirantura yoxdur.
Almaniyanın 57 ali incəsənət
və musiqi təhsili müəssisəsi
yaradıcılıq peşələri (rəssamlıq,
qrafika, dizayn, heykəltəraşlıq, bədii tərtibat,
fotoqrafiya, kino, musiqi) üzrə akademik təhsil təkilf
edir. Bu universitetlərdəki təhsil peşəkar
rəssam və musiqiçilər, eləcə də bədii-estetika
fənləri üzrə müəllim yetişdirməyə
yönəlib.
Son vaxtlar hər bir konkret universitetdə təhsilin
keyfiyyətinin obyektiv qiymətləndirilməsi tendensiyası
geniş yayılıb. "Die Zeit" qəzeti ilə Ali Məktəbin
İnkişaf Mərkəzinin (CHE) birgə
hazırladıqları reytinq buna misal ola
bilər. Ənənəvi olaraq bu reytinqdə ən
yaxşı mövqeləri Baden-Vyurtemberq, Bavariya,
Meklenburq-Şərqi Pomeraniya, Turingiya və Saksoniya
torpaqlarının universitetləri tuturlar.
Ötən əsrin 70-ci illərindən
etibarən dövlət və dini universitetlərlə
yanaşı, dövlət tərəfindən
tanınmış bir sıra özəl universitetlər də
fəaliyyətə başlayıb. Hazırda Almaniyada 130
özəl ali təhsil müəssisəsi
(əsasən kiçik), o cümlədən 10 özəl
universitet fəaliyyət göstərir. Bunlara Oestrix-Vinkeldə
yerləşən Avropa Biznes Məktəbini, Vitten-Herdekke
Özəl Universitetini, eləcə də 12 dini universiteti
misal çəkmək olar. Lakin bir çox digər
ölkələrdən fərqli olaraq Almaniyada özəl
universitetlər böyük nüfuza malik deyillər. Tələbələrin 90 faizdən çoxu
dövlət universitetlərində təhsil alır. Buna səbəb dövlət universitetlərinin
dövlətin nəzarəti altında fəaliyyət
göstərməsi və fəaliyyətlərinin dövlət
tərəfindən əlaqələndirilməsidir.
Bundan başqa, dövlət universitetləri ali
məktəbə daxil olmaq hüququ verən kamillik
attestatına (və ya orta təhsil haqqında şəhadətnaməyə
bərabər tutulan hər hansı bir sənədə) malik
hər bir şəxs üçün açıqdır.
Almaniyada 39 aspirant məktəbi fəaliyyət
göstərir. Onlar "Əla keyfiyyət
təşəbbüsü" çərçivəsində
dövlət tərəfindən dəstəklənirlər.
Bu məktəblər üçillik aspirant
proqramları təklif edirlər. Aspirant məktəbləri
ilə yanaşı, ölkədə ali təhsilli
şəxslər üçün 226 təhsil müəssisəsi
(GRK - Almaniya elmi-tədqiqat cəmiyyətinin (DFG) dəstəklədiyi
nisbətən dar tematik yönümlü) fəaliyyət
göstərir. Bu universitetlərdən 59-u digər ölkədə
ali təhsil almış şəxslər
(IGK) üçün nəzərdə tutulub. IGK
- müxtəlif ölkələrin bir və bir neçə
universitetinin alman universitetlərindən biri ilə əməkdaşlıq
etməsi deməkdir.
Son zamanlar ölkə üzrə universitetlərə
daxil olmaq istəyənlərin sayının çoxluğu
bir neçə ixtisas üzrə ali təhsil
ocağına qəbula say məhdudiyyəti (numerus clausus)
qoymaq zərurəti yaradıb. 2005-ci ildən
etibarən bəzi ixtisaslar üçün "20-20-60"
qaydası qüvvəyə minib. Qaydaya əsasən,
yerlərin 20 faizi ən yüksək bal
toplayan və öz istədikləri universiteti seçmək
hüququ qazanan abituriyentlərə verilir. Yerlərin
qalan 20 faizi gözləmə müddətinə müvafiq
olaraq təqdim edilir. Universitetlərdəki yerlərin 60
faizi isə ali məktəblər tərəfindən
abituriyentin attestatdakı orta balına və universitetin
meyarlarına əsasən bölüşdürülə bilər.
Almaniya ali təhsil almaq istəyən
istənilən gənc üçün cəlbedici ölkədir.
O, ABŞ və Böyük Britaniyadan sonra əcnəbi tələbələrin
ən çox axın etdiyi üçüncü dövlətdir.
Bu gün alman universitetlərində 240 min əcnəbi
tələbə təhsil alır. Bu,
1995-ci ilin göstəricisi ilə müqayisədə 70 faiz
çoxdur. Onların hər dörd nəfərindən
biri Almaniyada müvafiq kamillik attestatı alıb. Əcnəbilər
üçün universitetlərdə əcnəbi tələbələrlə
iş üzrə xüsusi şöbələr (Akademisches
Auslandsamt, AAA) yaradılıb. Bundan əlavə,
təxminən 25 min əcnəbi alim Almaniya universitetlərinin
əməkdaşıdır.
Öz növbəsində, 85 min alman
xarici ölkələrin universitetlərində təhsil
alır. Almanlar Niderland, Böyük Britaniya, Avstriya və
İsveçrə ali məktəblərinə
daha çox maraq göstərirlər.
Dünyada təxminən 3 milyon tələbə
xaricdə təhsil alır. Onların 12,2 faizi Almaniyanın payına düşür. Ümumiyyətlə, bu gün Almaniya universitetlərində
təxminən 2 milyon gənc təhsil alır.
Almaniyada ali təhsilini
yarımçıq qoyanların sayı isə tələbələrin
təxminən 23 faizini təşkil edir. Bu,
dünyada mövcud olan ən yaxşı göstəricilərdən
biridir.
Fransada ali təhsil
Fransanın ali təhsil sistemi olduqca çevik və rəngarəngdir.
Təhsil müəssisələri bir-birindən
əhəmiyyətli dərəcədə fərqlənirlər.
Dövlət tərəfindən qəbul edilmiş müvafiq
sənədlərə baxmayaraq, hər bir universitetin və ali məktəbin bir çox özünəməxsus
xüsusiyyəti var.
Fransada təxminən 85 dövlət universiteti və ya
Universitet Mərkəzi (buraya universitetlərlə
yanaşı, institutlar-bir profil üzrə ali
təhsil verən təhsil müəssisələri də
daxildir), çoxsaylı ali məktəblər (çoxfənli
peşə hazırlığı üçün), elmi-tədqiqat
laboratoriyaları və tədqiqat mərkəzləri
mövcuddur.
Dövlət universitetləri nüfuzuna görə daha
yüksək qiymətləndirilir və özəl ali təhsil ocaqları ilə müqayisədə
bir sıra üstünlüklərə malikdir. Birincisi, universitetin tədris planları milli təhsil
nazirliyi tərəfindən tənzimlənir və
standartlaşdırılır. İkincisi,
dövlət universitetlərində dərs deməyə
yalnız dissertasiya müdafiə etmiş və çoxmərhələli
müsabiqəni keçmiş müəllimlər
buraxılır. Təhsili başa
çatdırdıqdan sonra universitetlər dövlət
diplomları, ya da özlərinin daxili diplomlarını verirlər.
Universitetlərin nəzdində müxtəlif
növ institutlar fəaliyyət göstərir. Bu sıraya
müxtəlif profilli orta texniki personal hazırlayan və təxminən
bizim kolleclərə uyğun gələn qısamüddətli
Universitet Texnoloji İnstitutları (IUT), müəyyən dar
çərçivəli ixtisas üzrə magistratura səviyyəsində
mütəxəssislər hazırlayan Universitet Peşəkar
İnstitutları (IUP) daxildir. Fransada orta və ali
təhsil arasında kəskin hədd mövcud deyil. Belə
ki, orta texniki təhsil ali təhsil
üçün pillə rolunu oynayır.
Hazırda Fransada "Üçüncü Minilliyin Universiteti"
(U3M) adlanan yeni ali təhsilin
inkişafı planı tətbiq edilir. Sözügedən plan
ali təhsil üçün prioritetləri
müəyyən edir və inkişafın əsas istiqamətlərini
göstərir. Bu istiqamətdə qarşıya qoyulmuş əsas
hədəflər:
* ali təhsil müəssisələri
arasında əməkdaşlığın şəbəkə
sistemində təşkili;
* ali təhsil müəssisələrinin
əməkdaşlığa
açıqlığının və beynəlxalq mobilliyin
dəstəklənməsi;
* yeni informasiya və kommunikasiya
texnologiyalarının inkişafı;
* elmi tədqiqatların səmərəliliyinin
artırılması.
Universitetlər
Fransada universitetlər fakültələrə,
tədris-tədqiqat şöbələrinə (UFR) və
filyerlərə, yəni ixtisas istiqamətlərinə
bölünür. Avropanın hər yerində
olduğu kimi, hazırda Fransada da vahid üçsəviyyəli
universitet proqramında lisans, master, doktorluq (LMD) tətbiq
edilir. Lisans Azərbaycandakı bakalavr dərəcəsinə
uyğundur və 3 illik təhsilin yekununda verilir.
Təhsilin ilk üçillik pilləsi
lisans (Licence - L1, L2, L3) diplomunun alınması ilə başa
çatır. Lisansın müxtəlif növləri
mövcuddur: mono və ya plüri fənlər üzrə,
ümumi, tətbiqi və peşəkar - L3 Pros (professional və
ya peşəkar lisans). Lisans pilləsi 180 kreditlə
(hər biri 30 kredit olmaqla 6 semestr) qiymətləndirilir. Kreditlər tələbənin biliyinin Avropa qiymətini
təmin edir. Bütün Avropa ölkələrinin
universitet diplomları kimi, Fransa universitetlərinin
diplomları da UE-dən (Unites dTEnseignement), yəni Avropa
kreditləri sistemində hər birinin öz dəyəri olan
fənlər blokundan ibarətdir.
Lisansın müxtəlif istiqamətləri
mövcuddur:
* iqtisadi və sosial idarəetmə;
* hüquq və siyasi elmlər;
* bədii və mədəniyyət
sektoru;
* filologiya və dillər;
* humanitar və sosial elmlər;
* təbii və dəqiq elmlər və
texnologiyalar;
* idman və fiziki fəaliyyət
texnikası;
* mühəndislik texnologiyaları;
* ilahiyyat.
Lisans diplomları arasında professional
diplomunu (Licence Pros) xüsusi qeyd etmək lazımdır. Birillik lisans
peşəkar təhsili alan tələbələr
həm nəzəri, həm praktiki məşğələlər,
eləcə də müəssisədə 12 həftədən
16 həftəyədək davam edən iş təcrübəsini
keçir. Bu peşəkar diplom bank sektoru,
mühəndis-tikinti, sənaye, elektronika, turizm və mehmanxana
işindən tutmuş kənd təsərrüfatı
sektoruna qədər 1000-dən çox müxtəlif
ixtisası təklif edir. Adətən məhdud
yerlər verilən Lisans Pros diplomuna müsabiqə
böyük olur.
Lisans Pros diplomu hazırlığında əcnəbi
tələbələr üçün də yerlər nəzərdə
tutulur. Yəni, fransız dilini mükəmməl bilən
və müxtəlif ali təhsil
ocaqlarında təhsil alan, yaxud da ali məktəbi bitirmiş
əcnəbi tələbələr öz sənədlərini
birbaşa Lisans Prosun 3-cü kursuna təqdim edə bilərlər.
Əcnəbilər lisans diplomunu aldıqdan sonra
istəsələr magistr səviyyəsində də təhsillərini
davam etdirə bilərlər.
Onu da qeyd edək ki, sığorta, maliyyə, bank
işi, metal və taxta konstruksiyaların inşası,
mexanika, elektrik enerjisi, elektronika sektoru, mülki tikinti,
avtomobillərin təmiri istiqamətlərində Lisans Pros
diplomu almaq istəyənlər daha çoxdur.
İkiillik magistratura dövründə məzuna iki
müstəqil diplom verilir: Master 1 (M1) və Master 2 (M2). Burada da seçim imkanı vardır. Elmlə məşğul
olmaq istəyənlər elmi tədqiqatlar üzrə
magistr diplomu (Master Recherche), istehsalatda çalışmaq
arzusunda olanlar isə peşəkar magistr diplomu (Master
Professional) alırlar. Magistratura səviyyəsi 120 kreditlə (hər biri
30 kredit olmaqla 4 semestr) qiymətləndirilir. Ümumilikdə, beşillik "Licence" və
"Master" pillələri 300 kreditlə qiymətləndirilir.
Sonuncu üçillik pillə - doctorat
doktorluq dissertasiyasının müdafiəsi ilə başa
çatır. Doctorat pilləsində təhsil alan namizədlər əvvəlki təhsil sənədləri
və gələcək elmi işin mövzusu təklif olunan məktub
əsasında müsahibə yolu ilə seçilir.
Bu pillə seçilmiş ixtisasın dərindən
öyrənilməsini təklif edir. Mövzusunu proqrama
daxil etməzdən əvvəl namizədlərdən müstəqil
elmi iş aparılması tələb olunur. Bu
mərhələni uğurla bitirənlərə doctorat
diplomu verilir.
Əcnəbi tələbələr də təhsil səviyyələrindən
asılı olaraq birbaşa Licence 3 və ya Licence 2, Licence 1,
Master 1, Master 2 üçün sənədlərini təqdim
edə bilərlər. Fransanın dövlət universitetləri
müvafiq komissiyalar vasitəsilə ali təhsilin
bu pillələrində oxumaq istəyənlərin sənədlərinə
baxaraq müstəqil qərar verirlər. Bu
baxımdan vahid meyar mövcud deyil.
Fransa ali təhsilində ən
çətin mərhələ birinci iki il-L1 və L2 hesab
olunur. Belə ki, ilk iki ildə əsasən nəzəri
fənlərə üstünlük verilir. Bu zaman fənn biliklərini qiymətləndirməklə
yanaşı, həm də dilə, universitet metodologiyasına
yiyələnməyi tələb edən yazılı və
şifahi imtahanlar keçirilir.
Əcnəbi tələbələrin Fransa universitetlərinə
qəbulu üç əsas prinsipə əsaslanır:
* əcnəbi və fransız tələbələrin
hüquqlarının bərabərliyi;
* əcnəbi abituriyentlər
arasında bərabərlik;
* tələbələrin qəbulu
üzrə son sözü demək hüququnu özündə
saxlayan universitetlərin və ali məktəblərin tələblərinə
riayət edilməsi.
Fransada bir sıra universitetlər müxtəlif
səviyyələrdə ingilis dilində də təhsil
proqramları təklif edirlər.
Fransada tibb ixtisasları üzrə ali
təhsil almaq özünəməxsus fərqləri ilə
seçilir. Digər ixtisaslara nisbətən
tibb ixtisasları üzrə təhsil daha uzun müddət
davam edir. 6 ildən 8 ilədək çəkən
tibb təhsilində tələbələr
qarşısında daha mürəkkəb tələblər
qoyulur. Məsələn, olduqca ciddi seçim
imtahanından keçməyən tələbələr
ikinci kursda təhsil ala bilmir, müəyyən qədər
yaxşı qiymət toplamayanlar müsabiqədən
keçmir və ya imtahandan kəsilənlərə yalnız
bir dəfə
birinci kursda təkrar təhsil almaq imkanı verilir.
Həkim-terapevt diplomunu tələbələr 8 illik
(bunun bir ili təcrübəyə sərf
olunur), stomatoloq və əczaçı diplomunu isə 6 illik
təhsildən sonra alırlar. Tibbin hər hansı sahəsi
üzrə ixtisaslaşmaq üçün ordinaturaya daha 4-5 il sərf etmək lazımdır.
İctimai səhiyyənin Dövlət Məktəbində
əcnəbilər üçün də açıq olan
müxtəlif təhsil proqramları mövcuddur.
İxtisaslaşmış
ali məktəblər
Fransada universitetlərlə yanaşı, müxtəlif
profilli ali məktəblər də (Grandes
Ecoles) mövcuddur. Bu məktəblərə
xüsusiləşdirilmiş hazırlıq kursları
(ikiillik təhsil) keçdikdən sonra, yaxud olduqca çətin
müsabiqələr nəticəsində qəbul olmaq
mümkündür. Bu ali məktəblər
özünəməxsusluğu ilə fərqlənir və
yüksək səviyyəli idarəetmə kadrlarının
hazırlanmasında əhəmiyyətli rola malikdirlər.
Bu təhsil ocaqlarında yüksək səviyyəli
mütəxəssislər tərəfindən tədris
proqramları hazırlanır və dərs keçilir. Burada təhsil
alan fransız tələbələr
imtahanlara buraxılmazdan əvvəl müəyyən illər
ərzində dövlət qulluğunda və dövlət
müəssisələrində çalışacaqlarına
razılıq haqda iltizam imzalamalıdırlar. Ali
məktəbdə təhsil aldıqları dövrdə tələbələr
əməkhaqqı alır və əməkdaş-təcrübəçi
kimi çalışırlar. Əcnəbi tələbələr
də Fransada işləmək və əməkhaqqı almaq
hüququ olmadan, könüllü dinləyicilər qismində
müsabiqədən keçməklə bu məktəblərə
qəbul ola bilərlər. Təbii ki,
söhbət ixtisasları ali məktəblərin
profilinə uyğun gələn yüksək hazırlıqlı
əcnəbi tələbələrdən gedir.
Fransanın nüfuzlu ali məktəbləri arasında
ENA-Dövlət İdarəetmə Məktəbi, HEC-Ali
Kommersiya Məktəbi (özəl), Ecole Normale Superieure-Ali
Pedaqoji Məktəb (müxtəlif profilli ən yüksək
səviyyəli pedaqoji və elmi kadrlar yetişdirir), Ecole
Polytechnique-Ali Politexnik Məktəb (dövlət qulluğunda
texniki vəzifələr tutmaq üçün yüksək
səviyyəli hərbi kadrlar və mühəndislər
hazırlayır) və ENM-Ali Magistrlər Məktəbi
(dövlət qulluğunda çalışmaq
üçün hüquq və ədliyyə sahəsi üzrə
yüksək səviyyəli kadrlar yetişdirir) daha məşhurdur.
Ölkə üzrə təxminən 200 ali
xüsusiləşdirilmiş mühəndislik məktəbi
mühəndis diplomu vermək hüququna malikdir. Adətən
bu məktəblərdə təhsil müddəti 5 il davam
edir və əksəriyyəti polivalent ümumi mühəndislik
diplomunun (Licence+Master) alınması ilə başa
çatır. İmtahan zamanı tələbələrdən
riyaziyyat və fizika üzrə olduqca mükəmməl biliklər
tələb olunur. Təhsilə iri sənaye müəssisələrində
təxminən 12 ay və ya xaricdə iş təcrübəsi
də daxildir. Mühəndislik məktəblərinə
xüsusiləşdirilmiş hazırlıq kurslarını
keçdikdən sonra və yaxud müsabiqələr yolu ilə
(müsabiqə böyükdür) qəbul olmaq
mümkündür. Fransada ali ixtisas
məktəbləri adətən müvafiq nazirliklərin nəzdində
yerləşir və müxtəlif sahələr üzrə
ixtisaslı kadrlar hazırlayır.
Universitetlərə daxil olmaq üçün
fransız tələbələrin "baccalaureat"
diplomuna, yaxud universitetdə təhsili davam etdirmək
imkanı verən və orta təhsil məktəbini-liseyi
bitirdiklərini təsdiq edən "BAK" diplomuna malik
olmaları (Fransada lisey şagirdlərinin orta hesabla 70 faizi
"BAK" diplomu ala bilir) əsas şərtdir. Fransa
universitetlərində təhsil almaq istəyən əcnəbi
tələbələr isə fransız dilinə tərcümə
edilmiş və notarial qaydada təsdiq edilmiş
aşağıdakı sənədləri təqdim etməlidirlər:
* orta təhsil haqqında
attestatın surəti;
* universitetə daxil olmaq
üçün test imtahanlarının nəticələri
haqqında çıxarışın surəti (xarici ölkələrdə
alınmış orta təhsil haqqında attestat imtahansız
universitetə qəbul olunmaq hüququ vermir);
* doğum haqqında şəhadətnamənin
surəti;
* zaçot kitabçasının
surəti (yaxud universitetdə keçilmiş fənləri
göstərən akademik arayış);
* məktub-əsaslandırma;
* 3 zərf (namizədin ünvanı göstərilməklə
ikisi kiçik formatda və biri böyük formatda) və 2
beynəlxalq kupon-cavab;
* TCF imtahanının (fransız dili üzrə test)
cavabları.
Fransız dili üzrə test əsas (şifahi
danışığın başa düşülməsi,
dilin quruluşu haqda bilgi və yazılı mətnlərin
başa düşülməsi) və iki əlavə imtahandan
(yazılı vərdişlər və şifahi vərdişlər)
ibarətdir. TCF imtahanının verilməsinin ən
əlverişli vaxtı yanvarın sonunda keçirilən
sessiya hesab olunur. Bu zaman imtahanlara
qatılanlar nəticələri martın əvvəlində
alırlar ki, bu da onlara sənədlərini hazırlamaq və
seçdikləri universitetlərə göndərmək
üçün əlavə vaxt qazanmaq imkanı verir.
Onu da qeyd edək ki, əcnəbi tələbələr
fransız dili üzrə biliklərini təsdiq edən TCF
imtahanında ən azı 350 bal
toplamalıdırlar ki, universitetlərə sənəd verə
bilsinlər. Onlar TCF imtahanı üzrə nə qədər
yüksək bal toplasalar, sənədlərinin
universitet tərəfindən qəbul edilməsi şansı
da bir o qədər artmış olur. Əcnəbi tələbələr
Fransanın nüfuzlu ali təhsil müəssisələrinə
qəbul olmaq, eləcə də dövlət təqaüdü
almaq istəyirlərsə, əsas imtahan üzrə
dördüncü və ya beşinci səviyyəyə
(400-500 baldan yuxarı) və əlavə sınaqlar üzrə
yaxşı qiymətlərə malik olmalıdırlar.
Birinci və ikinci kurslara daxil olmaq üçün (L1,L2) əcnəbi tələbələr sadəcə
TCF imtahanını deyil, eləcə də TCF-DAP
imtahanını verməlidirlər. TCF-DAP əsas imtahandan əlavə, müvafiq cədvəlin
yazılı qaydada şərh edilməsi və verilən
mövzu üzrə inşa işindən ibarət olan
yazılı imtahandır.
Bu gün Fransada təxminən
300000 əcnəbi tələbə təhsil alır.
Fransanın dövlət universitetlərində ali təhsil
pulsuzdur, yəni burada təhsilə görə ödəniş
edilmir. Lakin hər təhsil ilinin əvvəlində
universitetə qeydiyyat haqqına görə ödəniş
etmək (səviyyə və ixtisasdan asılı olaraq məbləğ
150-900 avro arasında dəyişə bilər), eləcə də
məcburi illik tələbə sığortasına malik olmaq
lazımdır.
Fransanın dövlət
universitetlərində təhsil almaq istəyən əcnəbilərin
illik xərci 6000-10000 avro (qalmaq, yemək, yol, dərs vəsaitləri
üçün xərc) arasında dəyişə bilər.
Özəl universitetlərdə
isə illik təhsil haqqı 3000-7000 avro civarındadır. Təhsil
müəssisəsindən asılı olaraq bəzən bu məbləğ
daha da arta bilər.
Səhifəni hazırladı:
Yusif ƏLİYEV,
"Azərbaycan müəllimi"
Ölkələrin səfirliklərindən, təhsil nazirliklərinin və təhsilə aid digər qurumlarının rəsmi İnternet saytlarından əldə olunan materiallar əsasında.
Azərbaycan müəllimi.- 2014.- 2 may.- S.8.