Fənn üzrə məktəb
kurikulumu
Təxminən 15 illik bir dövrü əhatə edən təhsil islahatının gələcək inkişaf istiqamətləri - səriştəyə əsaslanan şəxsiyyətyönümlü təhsilin məzmununun yaradılması, təhsil sahəsində insan resurslarının müasirləşdirilməsi, təhsildə nəticələrə görə cavabdeh, şəffaf və səmərəli idarəetmə mexanizmlərinin, təhsil infrastrukturunun yaradılması və təhsil sisteminin yeni maliyyələşdirilmə modelinin qurulması "Azərbaycan Respublikasında təhsilin inkişafı üzrə Dövlət Strategiyası"nda öz əksini tapmışdır. Bu istiqamətlərin reallaşdırılması ümumtəhsil məktəblərində yeni fənn kurikulumlarının uğurlu tətbiqinə zəmin yaradır.
"Ümumi
təhsil pilləsinin dövlət standartları və
proqramları (kurikulumları)" əsasında
hazırlanmış "Fənlər üzrə təhsil
proqramları (kurikulumları)" 2008-2009-cu tədris ilində
I siniflərdə tətbiq olunmağa
başlamış və hazırda
I-VI siniflərdə davam etdirilir.
Dünya təhsil sistemində "məktəb kurikulumu" anlayışı mövcuddur ki, onun məzmununa fənn kurikulumlarının tətbiqi mexanizmi və məktəbin idarə
olunması ilə bağlı sənədlərin
hazırlanması daxildir. Respublikamızda fənn kurikulumlarının tətbiqi
ilə bağlı dövlət tərəfindən qəbul olunmuş vahid
standartların reallaşdırılması üçün
müəllimlərə metodik kömək
göstərmək
baxımından fənlər üzrə məktəb kurikulumunun (FMK) hazırlanması daha məqsədəuyğun
hesab edilmişdir. Fənn üzrə məktəb kurikulumu müəllimin təlim fəaliyyətini
istiqamətləndirən sənəd olub təşkilati
tədbirlər və yaradıcı innovasiyalar
sistemidir. "Ümumi
təhsil pilləsinin dövlət standartları və proqramları
(kurikulumları)" ölkədəki bütün
məktəblər, müəllimlər və şagirdlər
üçün eynidir.
Aparılan tədqiqatlar bunu
deməyə əsas verir ki,
məktəbdəki şəraitdən (məktəbin maddi-tədris
bazası, şagirdlərin inkişaf səviyyəsi,
məktəbi əhatə edən icma və
s.) və müəllimlərin peşəkarlıq
səviyyəsindən asılı olaraq yeni kurikulumların tətbiqinin səmərəliliyi
müxtəlif olur. Hər bölgə, hər
məktəb, hər sinif, hər təhsilalanın
özünəməxsus xüsusiyyətlərə malik olması hər
məktəbin FMK-nın
hazırlanmasını zəruri edir.
FMK "Ümumi təhsil
pilləsinin dövlət standartları və proqramları
(kurikulumları)" və "Fənlər üzrə təhsil
proqramları (kurikulumları)" əsasında
hazırlanır.
FMK tədris
etdiyi fənn üzrə fəaliyyətini planlaşdırmaqda, məzmunun tədrisi
ilə bağlı vaxtı (saatı) müəyyən etməkdə,
sinfin səviyyəsinə,
yaşadığı mühitə uyğun
fərqli metod və üsullardan
istifadə etməkdə, tədrislə
bağlı müxtəlif xarakterli tədbirlər
hazırlamaqda müəllimlərə sərbəstlik verir.
Müəllimlər mövcud fənn kurikulumunu məktəbin şəraitinə və
xüsusiyyətlərinə uyğunlaşdırır, onu təhsil alanlar üçün daha münasib və mənalı şəkildə
tətbiq etməyi planlaşdırır. FMK məktəb
səviyyəsində təlim prosesinin
planlaşdırılması (dərs cədvəli, dərslərin
planlaşdırılması) və təşkilinə, müəllimlərin
peşəkarlığının inkişafına və dəstəklənməsinə,
təlim prosesinin təkmilləşdirilməsinə,
müəllimlər arasında təcrübə
mübadiləsinin aparılmasına və valideynlərlə əlaqənin
gücləndirilməsinə imkan
yaradır.
FMK məktəbdə
bütün fənn müəllimlərinin
təmsil olunduğu fənn metodbirləşmələri
tərəfindən hazırlanır. Metodbirləşmə
üzvləri məktəbdə kurikulumun
tətbiqi ilə bağlı olan sənədləri
hazırlayır, lazım gəldikdə əlaqədar şəxslərə
və təşkilatlara sorğu göndərir,
cavabları müzakirə edir,
planlaşdırma və ədəbiyyat seçimi
məsələlərində müəllimin hər
hansı yeni
təklifini əvvəlcə direktorun yanında, sonra yerli kurikulum
şurasının iclasında müzakirəyə təqdim edir. Fənn
kurikulumlarının müvəffəqiyyətlə həyata
keçirilməsi üçün müəllimlər
onu daim müzakirə
etməli, fikir (münasibət) bildirməlidir.
Rayon səviyyəsində istifadə olunan
öyrətmə materialları, şagirdlərin iş materialları, qiymətləndirmə
vasitələri müəllimlər
arasında yayılmalı və müzakirə edilməlidir.
Hər müəllim kurikuluma dair tövsiyələri fərdiləşdirərək
şagirdlərə gözlənilən təlim nəticələrinə
nail olmaqda kömək etməlidir.
2013-cü ildə Təhsil
Problemləri İnstitutunun Kurikulum Mərkəzində FMK-nın
hazırlanması ilə bağlı tədqiqat
aparılmışdır. Tədqiqat nəticəsində
FMK-nın məzmununda
aşağıdakı məsələlərin öz əksini tapması məqsədəuyğun
hesab edilmişdir.
Müəllim
illik fəaliyyətini planlaşdırarkən
Azərbaycan Respublikası Təhsil Nazirliyi
tərəfindən təsdiq edilmiş tədris
planı, "Ümumi təhsil pilləsinin
dövlət standartları və proqramları
(kurikulumları)", Azərbaycan Respublikası Nazirlər Kabineti tərəfindən təsdiq edilmiş Qiymətləndirmə
Konsepsiyası, Azərbaycan Respublikası Təhsil Nazirliyi tərəfindən
təsdiq edilmiş dərslik və müəllim
üçün vəsaitə istinad edir. Tədris
planında fənlərə ayrılan saatların
miqdarına əsasən bölgü aparır, illik
fəaliyyət planını tərtib edir.
İllik planlaşdırma tərtib edərkən
məktəbin şəraitini və şagirdlərin inkişaf səviyyəsini nəzərə almaqla tədris vahidlərini məzmun
standartlarına əsasən müəyyən edir. Bu zaman
tədris vahidlərinin ardıcıllıq prinsiplərini (sadədən
mürəkkəbə, xronoloji, məntiqi)
əsas götürür. Hər
tədris vahidinin əhəmiyyətliliyi
və mürəkkəbliyi baxımından vaxt müəyyən edilir.
İllik planlaşdırma cədvəlinin
xanalarında reallaşacaq məzmun
standartları, təlim məqsədləri, tədris vahidi, mövzu, inteqrasiya, layihə-dərslər, resurs, qiymətləndirmə növləri, saat, tarix göstərilir. İllik
planlaşdırma hazırlanarkən hər bir
xananın 2 hissəyə ayrılması və birinci xanada Təhsil Nazirliyi tərəfindən verilmiş
nümunə, ikinci xanada
isə müəllimin özünün təklif
etdiyi nümunələr yazılır.
Belə bir planlaşdırma müəllimə
fəaliyyətini sərbəst təşkil etməyə
şərait yaratmış olur. İllik planlaşdırma əsasında təlim
prosesinin təşkili ilə bağlı
cari planlaşdırma
hazırlanır. Hər
bir konkret mövzunun tədrisi üçün
təlim forması və üsullar
seçilərkən onun səmərəliliyi,
eləcə də məzmun standartları ilə əlaqəliliyi,
şagirdlərin idraki
bacarıqlarının və bilik səviyyələrinin
zəif və güclü tərəfləri
nəzərə alınır.
FMK-da həmçinin məktəbdaxili qiymətləndirmənin
növlərinə (diaqnostik, formativ, summativ) dair materialların, onların üsul
və vasitələri, qiymətləndirmə standartları, test tapşırıqları nümunələri
və onların tərtibi prinsipləri də verilir.
Sinifdə fənnin səmərəli
təlimi üçün müxtəlif
resursların, əyani və texniki vasitələrin
olması dərsin maraqlı keçməsinə,
qarşıya qoyulan məqsədə nail olmağa imkan yaradır. FMK-da təlimin
məzmununa, həm də yaşadığı şəraitə
uyğun resurslar
göstərilir.
Təhsilverənlərin
ixtisasları üzrə dövrün tələbatına
uyğun elmi-nəzəri biliklərə,
uşaqlarla həssas ünsiyyətqurma və
iş bacarığına, pedaqoji etika və mədəniyyətə,
tədqiqatçılıq, özünütəhsil və
idarəçilik bacarıqlarına, yaradıcılıq və
sağlam rəqabət tələb edən
layihələrdə, müsabiqə və innovativ
proqramlarda iştirak
etmək qabiliyyətinə, öz fəaliyyətini
təqdim etmək və qabaqcıl pedaqoji
təcrübələrdən bəhrələnmək
bacarığına malik olmaları müasir müəllimə verilən tələblərdəndir.
Müəllimin özünütəhsili işini
düzgün təşkil etmək üçün onun elmi-metodik ədəbiyyatlarla
tanış olması, müxtəlif öyrədici kurslarda iştirak etməsi
vacibdir. Bu məqsədlə
tədris ili ərzində oxunacaq ədəbiyyat siyahıları və iştirak
edilməsi nəzərdə tutulan təlim
kursları FMK-da qeyd edilir.
Fənn kurikulumu ilə bağlı istiqamətverici
tövsiyələr daimi olaraq dəyişir və tələblərə
uyğun olaraq zənginləşir.
Kurikulumla bağlı dərs planlarının
hazırlanması, strategiyalar və qiymətləndirmə
ilə bağlı məktəb və rayon
səviyyəsində öyrədici seminarların, müəllimlər
arasında təcrübə mübadiləsi məqsədilə
dərslərin müşahidə edilməsi və "dəyirmi
masa"larda
müzakirəsinin təşkili
kurikulumun uğurla tətbiqinə
dəstəkdir. FMK-da öyrədici seminarlar, "dəyirmi masa"lar, dərs dinləmələrlə bağlı məsələlər
də öz əksini tapır.
Azərbaycan
Respublikası Təhsil Nazirliyinin tədris
planında dərsdənkənar tədbirlərə saat ayrılmışdır ki,
bu, şəxsiyyətin məqsədyönlü
formalaşmasına, müəllim və şagirdlərin
qarşılıqlı əlaqədə olmasına,
şagirdlərin sosial və mənəvi,
estetik zövqlərinin inkişafına müsbət təsir göstərir. Bu baxımdan keçiriləcək tədbirlərin, layihələrin mövzuları FMK-da
göstərilir.
Təhsilin keyfiyyətini
yüksəltmək üçün məktəbi
əhatə edən icma və
övladları məktəbdə təhsil alan
valideynlərlə əlaqənin yaradılması əsas
amillərdəndir. FMK-da valideynlərlə
maarifləndirici tədbirlərin - seminarların, "dəyirmi
masa"ların təşkil edilməsi, VMA-larla
birgə işlərin aparılmasına dair
məsələlər də öz əksini
tapır.
İlkin araşdırmalar göstərir ki, bu məzmunda FMK-nın
hazırlanması:
-
"Ümumtəhsil pilləsinin dövlət standartları və
proqramlarının (kurikulumlarının)" və "Fənlər
üzrə təhsil proqramları (kurikulumları)" sənədlərindən
bəhrələnməklə müəllimin təlimin təşkili
ilə bağlı öz fəaliyyətinə
yaradıcı yanaşmasına;
-planını sərbəst
şəkildə tərtib etməyə;
- illik
və cari planlaşdırma zamanı standartların düzgün
seçilməsinə;
- standartlara
əsasən mövzuların müəyyən edilməsinə;
- mövzuların tədrisinə
ayrılan saatların, təlimin təşkili ilə
bağlı forma və üsulların, inteqrasiya imkanlarının, müvafiq
resursların, qiymətləndirmə vasitə və
üsullarının sinfin səviyyəsinə
uyğun müəyyən edilməsinə;
- təhsilalanların
layihələrdə iştirakına;
- müəllimlərin
peşəkarlıq səviyyələrini inkişaf
etdirmələrinə;
- müəllimlər
arasında təcrübə mübadiləsinin
aparılmasına;
- şagirdlərin
şəxsiyyət kimi formalaşması üçün dərsdənkənar tədbirlərin
keçirilməsinə;
- valideynlərlə
maarifləndirmə işlərinin sistemli
şəkildə aparılmasına zəmin yaradacaqdır.
Yeni fənn kurikulumlarının prinsiplərinin
müəllimlər tərəfindən daha
dərindən mənimsənilməsi və təlim prosesinin keyfiyyətinin artırılması baxımından FMK-nın
hazırlanması mühüm əhəmiyyətə
malikdir.
Bibixanım İBADOVA,
Təhsil Problemləri İnstitutunun
şöbə müdiri,
pedaqogika
üzrə fəlsəfə doktoru, dosent
Azərbaycan
müəllimi.- 2014.- 16 may.- S.12.