Tarix dərslərində şagirdlərin
yazılı nitq
bacarığının
inkişaf etdirilməsi imkanları
Yazı savadının şüura təsirindən bəhs edən alimlər təsdiq edirlər ki, danışıq dilini yazıda ifadə etmək bacarığı təfəkkür qabiliyyətinə böyük təsir göstərir. Lurianın məşhur nəzəriyyəsinə görə, yazı mədəniyyəti olmayan xalqlar dünyadan xəbərsiz, dar düşüncəli, yalnız işlətdikləri dil çərçivəsində fikirləşməyə qabil olan insanlar olur. Oxuyub-yazmağı bacaran xalqlar isə, əksinə öz fikirlərini yazıb saxlaya bilir, onları müzakirə edir, təkmilləşdirir. Beləliklə, düşüncə və təfəkkürün yeni inkişaf səviyyələrinə qalxırlar.
Əsasən
bilikyönümlü istiqamətdə təşkil
olunan, yaddaşa, diqqətə,
təfəkkürün inkişaf səviyyəsinə
uyğun olan nəticələrlə
kifayətlənən ənənəvi təlimdə tarix dərsi daha çox şifahi üsullarla- müəllimin şifahi
şərhini dinləmə, mövzunu oxuyub yadda saxlama
və yadda qalanı danışma, xronologiyanı əzbərləmə
və s. öyrədilirdi. Çox
nadir hallarda verilən
yazılı tapşırıqlar axtarış-tədqiqat prosesini əks etdirmir,
yalnız dərslikdən istifadə etməklə həyata keçirilirdi. Şəxsiyyətyönümlü
müasir təlim isə yaddaşı,
diqqəti, təfəkkürü
inkişaf etdirərək tarix dərslərində şagirdlərin
yazılı nitq bacarıqlarına tez-tez istinad edir. Həm evdə fərdi şəkildə ev tapşırığının icrası,
həm də kiçik və ya böyük qruplarla iş zamanı
şagirdlərin marağını və müşahidə
qabiliyyətini üzə çıxarır, sinifdəki birlik ruhunu cilalayır və
möhkəmləndirir.
Yazılı
nitq vərdişlərindən istifadə
etməklə şagirdlər istənilən tarixi
hadisə haqqında müxtəlif sənədlər - məktublar,
qanun layihələri, sərəncamlar, fərmanlar,
müxtəlif məzmunlu və xarakterli
müqavilələr tərtib edə, hekayə və esselər
yaza bilərlər. Sənədlər əsasında sxem, cədvəl hazırlanması kimi tapşırıqların verilməsi dərin
düşüncə formalaşdırır, qrup
daxilində intensiv təcrübə
mübadiləsi, qarşılıqlı anlaşma
yaradır.
V-VI
siniflərdə müxtəlif mövzularla
əlaqədar esse yazılması, kiçik hekayə qurulması, "Cədvəli
dəftərinə çək və tamamla"
tipli yazılı tapşırıqlar,
sxemlərin qurulması (məsələn, Həsən bəy
Zərdabinin fəaliyyətini dəftərində sxem şəklində yaz),
mətnin əsas yerlərinin seçilib dəftərə yazılması (Hacı Zeynalabdin Tağıyevin gördüyü
xeyriyyəçilik tədbirlərini dəftərinə yaz) qəhrəmanların oxşar
və fərqli cəhətlərinin seçilib
Venn diaqramı şəklində göstərilməsi
(Səttərxanla Babəkin oxşar və
fərqli cəhətlərini dəftərində
yaz), müxtəlif mənbələrdən
istifadə etməklə təqdimat hazırlama və
internet-axtarış sisteminə müraciət etməklə açar sözlərin izahının verilməsi
kimi yazılı tapşırıqlar təlim
prosesinə tədqiqat xarakteri verir, müstəqil nəticələr
çıxarmaq bacarığı formalaşdırır,
şagirdin çətinliklərin öhdəsindən
gələ bilmək inamı və əminliyini
artırır.
Şagirdlərin
müstəqil olaraq öz
fikirlərini formalaşdırmaq, öz təcrübələrindən
və düşüncələrindən məntiqi nəticə
çıxarmaq, fikirlərini aydın ifadə etmək,
bir-birlərinin fikirlərindən yararlanmaq,
İKT-dən məqsədyönlü istifadə etməyi təmin
etmək üçün yazılı tapşırıqlar üzərində
işləmək zəruridir. Müxtəlif tipli
yazılı tapşırıqlar şagirdlərdə müəlliflik
sevinci oyadır, gündəlik
müşahidələrini ümumiləşdirməsinə,
dinləyici qarşısında məsuliyyətini dərk etməsinə
səbəb olur.
Təcrübəli
tarix müəllimləri yazılı nitq bacarıqlarını formalaşdırarkən
saysız-hesabsız informasiya içindən
şagirdə yalnız lazım olanı seçə bilməsinə,
əhəmiyyətli anlayışı oxşar
anlayışlardan fərqləndirə bilməsini təmin
etməyə çalışır, məzmunun formadan üstün olduğunu
göstərir, yazının (esse, referat) standart
formasını öyrətmək üçün
müxtəlif imkanlar axtarır və şagirdi inandırırlar ki,
formaya aludə olub fikir və ideyaların rabitəsizliyinə göz yummaq olmaz.
İlhamə MƏMMƏDOVA,
Astara şəhər Ceyhun Babayev adına
3
nömrəli tam orta məktəbin tarix müəllimi
Azərbaycan
müəllimi.- 2014.- 7 noyabr.- S.9.