Coğrafiya fənninin
tədrisində
İKT-dən istifadə
İnformasiya-kommunikasiya texnologiyaları hər bir
sahəyə olduğu kimi,
təhsil sahəsinə də
sürətlə tətbiq olunur. İKT-dən istənilən fənnin
tədrisində geniş istifadə etmək
imkanları var. Texnologiyalar müəllimlərin
öz şagirdlərinə təklif edə
bildiyi resursları artırır,
şagirdlərin dərslik və müəllimdən
asılılığını azaldır. Şagirdlər
kompüterlərdən bir resurs
vasitəsi kimi, fərdi şəkildə
öyrənmə üçün bir iş mərkəzi kimi və ya öz fikrini digərləri
ilə paylaşmaq üçün
bir ünsiyyət vasitəsi kimi istifadə edərək öz
anlayışlarını inkişaf etdirə
bilər. Bu
baxımdan, coğrafiya fənnində İKT-nin tətbiqinin əhəmiyyəti çox böyük və
əvəzedilməzdir.
Müəllim
İKT-dən istifadə etməyə dair
qərar verməzdən əvvəl dərsin məqsədlərini
nəzərdən keçirməlidir. Texnologiyalara
heç də bütün
dərslərdə ehtiyac duyulmur.
İKT-dən
plansız, qabaqcadan
düşünülməmiş şəkildə istifadə
olunarsa, dərsin keyfiyyətinin
aşağı düşməsinə, şagirdlərin tez yorulmasına, vaxt
çatışmazlığına səbəb ola bilər və ümumiyyətlə, müəyyən
nəticəyə nail olmamağa
gətirib çıxarar.
Şagirdlər
internet resurslarından istifadə edərək
müəllimin tapşırığı əsasında tədqiqat
işi apara bilər. Özünün dəyişkənliyi, mənbələrin
müxtəlifliyi və məlumatların vaxtlı-vaxtında
dərc olunması cəhətdən heç
bir digər proqram təhsil
nöqteyi-nəzərindən
bu qədər geniş
imkanlara malik deyil.
Bildiyimiz kimi,
coğrafiyanın tədrisində ən vacib
köməkçi vasitə xəritələrdir. Xəritəsiz
coğrafiyanı təsəvvür etmək belə mümkün deyil.
Hazırda məktəblər müxtəlif xəritələrlə
təmin edilmişdir. Lakin
dərs zamanı müəllimə və yaxud
şagirdə elə xəritə lazım olur
ki, həmin xəritə nə məktəbdə,
nə də atlaslarda var.
Bu halda yeganə
çıxış yolu kompüter
və internet resurslarıdır. Bu resurslardan istifadə etməklə
istənilən xəritəni tapmaq və
ya surətini çıxarmaq mümkündür. Məsələn, türk dünyasının coğrafiyası üçün məktəblərimizdə
yalnız bir divar xəritəsi
vardır. Dərslikdəki xəritələr dolğun və
aydın deyil. Kontur xəritələr
isə ümumiyyətlə yoxdur. Belə
olduqda müəllimin və şagirdin köməyinə internet
resursları gəlir.
Belə bir məsəl var: Yüz dəfə
eşitməkdənsə, bir dəfə
görmək yaxşıdır. İş
təcrübəmdən müəyyən etmişəm ki, bilik və məlumatların
vizual, xüsusən audio-vizual
şəkildə verilməsi şagirdlərin diqqətinin mövzu ətrafında daha
çox cəmləşməsinə, bilik və məlumatların uzun müddət yadda
qalmasına, biliklərin dərindən mənimsənilməsinə
səbəb olur. Bu, eyni zamanda şagirdlərin
coğrafiyaya marağının
artmasına imkan verir.
İnternet resurslarından təkcə xəritə
probleminin həllində yox,
eləcə də təsvir və video
görüntülər əldə etmək üçün
istifadə oluna bilər.
Coğrafiya təbiətlə çox
bağlıdır. Şagirdlərə hər dərsdə
müəllim tərəfindən müxtəlif təbiət
obyektləri və hadisələri haqqında çoxlu
məlumatlar verilir. Yəni, coğrafi obyektin xarici görünüşü,
onun elementləri, dinamikası və s. Çox vaxt
şifahi və ya
yazılı şəkildə verilən bu
anlayışlar şagirdə aydın olmur
və onu heç cür öz təxəyyüllərində
canlandıra bilmirlər. Bunun yeganə
çıxış yolu vizual
və audio-vizual görüntüdür.
Yəni fotolar, videolar,
kompüter qrafikası və s. Dərsliklərdə müəyyən fiziki-coğrafi obyektlərin fotoşəkilləri
yerləşdirilmişdir. Lakin bu çox azdır. Məsələn,
şagirdlər üçün bedlend, dağ
buzlağı, çayın hissələri, meandr,
kanyon, şahid dağ, atoll, ekzogen mənşəli relyef
formalarının bir çoxu
və s. kimi obyektləri
vizual olaraq görmədən
onların necə olduğunu qavramaq çox çətindir.
Eləcə
də dinamik proseslər olan
tornado, zəlzələ, qeyzer,
vulkan, sürüşmə,
qırışıq dağların yaranması, sunami, qabarma-cəkilmə hadisəsi, Ay və Günəş tutulması, fəsillərin
yaranması və s. coğrafi
hadisələr video görüntü
olmadan çox çətin
anlaşılır.
Yaxşı olar ki, dərs zamanı vaxt itkisinə yol verməmək
üçün həmin təsvir və
videoları müəllim əvvəlcədən
axtarıb-tapıb, ya öz
kompüterində və ya CD-də
saxlasın, ya da ki, rəngli printerdə çap
etsin. Həmçinin, şagird
özü də müəllimin köməyi
olmadan kompüterdə istədiyi coğrafi fotoşəklə baxa
və ya coğrafi prosesi izləyə bilər.
Coğrafiyanın tədrisində
kompüter proqramlarında (məsələn,
Power Point, Word, Excel, Point
və s.) hazırlanmış təqdimatların
da əhəmiyyəti böyükdür.
Bu təqdimatlar
müəllim tərəfindən hazırlanaraq hər hansı bir
mövzunun izahı zamanı və yaxud digər məqsədlə istifadə oluna bilər. Təqdimatları, həmçinin,
şagirdlər müəllimin tapşırığının
nümayişi və ya
öz aralarında informasiya
mübadiləsi və müzakirə üçün
istifadə edə bilər.
İKT sırasına
daxil olan rəqəmsal
fotoaparat və ya
videokameranın coğrafiya dərsində
xüsusi yeri var. Bu cihazlardan
şagirdlər müəllim tərəfindən verilən tapşırığın (məsələn, təqdimat və
ya fotoalbom
hazırlamaq) icra olunmasında istifadə
edə bilərlər. Məsələn, belə bir
tapşırığın: Yaşadığınız ərazidə
yerləşən coğrafi obyektlərin
şəkilləri əsasında fotoalbom
hazırlayın.
Coğrafiya fənninin tədrisində elektron poçtdan da istifadə etmək müəyyən məqamlarda
uğurlu ola bilər.
Tutaq ki, müəllimə
və ya şagirdə elə bir məlumat lazımdır ki,
bu məlumatlar nə mətbuatda dərc edilib, nə kitablarda var, nə internetdə tapmaq
mümkündür. Deyək ki, bu məlumatları yalnız həmin sahə
üzrə ixtisaslaşmış bir
mütəxəssis bilir. Bu
halda, rəsmi və ciddi
bir ünsiyyət vasitəsi kimi elektron poçtun
köməyindən istifadə etmək olar.
Yəni, həmin mütəxəssislə əlaqə saxlayaraq ondan müəyyən
suallara cavab almaq olar.
Yuxarıda sadalananlar, coğrafiya fənninin tədrisində
İKT-dən istifadə imkanlarının əslində cüzi bir hissəsidir. Hər
şey müəllimin və şagirdin yaradıcılıq qabiliyyətindən
və istəyindən asılıdır. Yəqin ki, gəlcəkdə İKT-nin
sayəsində öyrənmə prosesi daha dinamik olacaq
və asanlaşacaq.
Kənan ƏHMƏDOV,
Xaçmaz rayonu,
Ləcət kənd
tam
orta məktəbinin müəllimi
Azərbaycan
müəllimi.- 2014.- 17 oktyabr.- S.9.