Mütaliə - təhsilin prioritet
vəzifələrindən biri kimi
Mütaliə məsələsi hazırda
cəmiyyətdə ən
çox müzakirə
olunan problemlərdən
biridir. Ümumi mənzərə belədir ki, mütaliəyə, xüsusilə
bədii ədəbiyyatın
mütaliəsinə maraq
son dərəcə azalmışdır.
Bu hal bizdə
digər ölkələrə
nisbətən daha xoşagəlməzdir. Məsələn,
təxmini hesablamalara görə, il ərzində bir yunan 25, isveçli 10, fransız və türk 7 kitab oxuduğu halda, Azərbaycanda bu göstərici minimum səviyyədədir.
ABŞ-da valideynlərin
87%-i məktəbəqədər
yaşlı övladlarına
kitab oxuyur, 37%-i bunu gündəlik
edir. Bizdə isə 34% ailələrdə
uşaqlar üçün
kitablar yoxdur (bax: Azərbaycan Respublikasının təhsil
naziri Mikayıl Cabbarovla müsahibə,
"Kurikulum" jurnalı,
2014, ¹4). Mətbuatda, elmi-pedaqoji ədəbiyyatda
bunun səbəbləri
və fəsadları
haqqında çox yazılmışdır. Bir məsələdə
hamı yekdildir ki, mütaliəsizlik ən çox təhsilə zərbə
vurur, gənc nəslin müxtəlif yöndə inkişafına
əngəl olur.
Bugünkü gənc nəsil
isə sabahın fəal vətəndaşı,
gələcək inkişafımızın
rəhnidir.
Mütaliə mədəniyyətinin formalaşdırılması
və inkişafı baxımından, heç şübhəsiz ki, məktəbin üzərinə
böyük məsuliyyət
düşür. Elə buna görədir
ki, təhsil naziri cənab Mikayıl Cabbarov bu məsələyə dəfələrlə toxunmuş,
çıxışlarında, müsahibələrində mütaliənin
əvəzsiz rolunu dönə-dönə qeyd
etmişdir. Mərkəzləşdirilmiş
imtahanlarda bir çox hallarda yüksək nəticələr
göstərən və
yaxud təhsildə uğurları ilə fərqlənən gənclərimizin
öz fikirlərinin ifadəsində çətinlik
çəkmələrini də
təhsil naziri onların mütaliəsinin
zəif olması ilə əlaqələndirmiş
və Təhsil Nazirliyinin müvafiq strukturlarına, məktəb
rəhbərlərinə şagirdlərin
mütaliəsinin dövrün
tələbləri səviyyəsində
təşkili üçün
tapşırıqlar vermişdir.
Mütaliənin vacibliyi
nəzərə alınaraq,
Təhsil Nazirliyi tərəfindən 16 dekabr
2014-cü il tarixdə "Ümumtəhsil
məktəb şagirdlərinin
mütaliə vərdişlərinin
təkmilləşdirilməsi və onlarda mütaliə mədəniyyətinin
formalaşdırılması ilə bağlı tədbirlər barədə"
əmr verilmişdir. Əmrdə məktəb qarşısında
konkret vəzifə və tələblər qoyulmuş, bu sahədə görüləcək
işlərin konturları
cızılmışdır.
Respublikanın qabaqcıl təhsil ocaqlarından biri,
2014-cü ildə "Ən
yaxşı ümumtəhsil
məktəbi" müsabiqəsinin
qalibi olan Bakı Slavyan Universiteti nəzdində Məktəb-Lisey Kompleksində
sinifdənxaric oxu sahəsində əvvəldən
müəyyən ənənə
mövcud idi. Mütaliənin əvəzsiz rolunu qiymətləndirən BSU-nun keçmiş
rektoru, akademik Kamal Abdullanın təşəbbüsü və
səyi nəticəsində
bu problem həmişə
diqqət mərkəzində
olmuşdur. Hələ
2009-2010-cu tədris ilindən
məktəbin tədris
planında müvafiq dəyişiklik edilmiş
və V-IX siniflərdə
həftədə bir saat olmaqla "Sinifdənxaric oxu" fənninin tədrisi müvəffəqiyyətlə aparılır. Bunun üçün kompleksin Azərbaycan dili və ədəbiyyat
kafedrasında proqram hazırlanmış və
bu sənəd həm kafedra iclasında, həm də kompleksin elmi-metodik şurasında müzakirə və təsdiq olunmuşdur.
Proqramda
o bədii əsərlərin
oxusu nəzərdə
tutulmuşdur ki, onlar orta ümumtəhsil
məktəbinin ədəbiyyat
dərsliklərində olmasın.
Bununla yanaşı, bədii nümunələr
seçilərkən şagirdlərin
yaş və maraq dairəsi, ümumdidaktik prinsiplər
və s. nəzərə
alınmışdır. Sinifdənxaric oxu dərslərində öyrədilməsi nəzərdə
tutulan əsərlərin
siyahısı dərs
ilinin əvvəlindən
şagirdlərə təqdim
olunur, dərs prosesində isə həmin bədii nümunə hərtərəfli
(əsərin məzmunu,
mövzusu, ideyası,
müasir həyatla bağlılığı və
s.) təhlil edilərək
mənimsədilir.
Təhsil
naziri cənab Mikayıl Cabbarovun müvafiq göstərişlərindən
və yuxarıda qeyd etdiyimiz əmrindən sonra kompleksdə bu iş daha da
canlandırıldı. Belə ki,
əmr diqqətlə
öyrənildi, məktəb
kitabxanası daha da zənginləşdirildi
və məktəb rəhbərliyinin, kitabxana
işçilərinin və
Azərbaycan dili və ədəbiyyat kafedrası müəllimlərinin
rəy və təklifləri nəzərə
alınaraq geniş tədbirlər planı hazırlandı. Təbii ki,
burada əsas məsələlərdən biri
hansı ədəbiyyatın
seçilməsi problem idi.
Bu işdə əmrdəki
göstərişlər əsas
götürüldü. Mütaliəsi nəzərdə tutulan əsərlərin siyahısı
tərtib olundu. Əsərlər seçilərkən çalışdıq ki,
şagirdlər həm
Azərbaycan (M.Ş.Vazeh,
M.F.Axundzadə, C.Məmmədquluzadə,
İ.Əfəndiyev, Anar,
Elçin, Ç.Abdullayev
və s.), həm də dünya ("Qabusnamə", H.K.Andersenin,
M.Tvenin əsərləri
və s.) ədəbiyyatı
nümunələri və
müxtəlif ədəbi
növlər əhatə
olunsun. Bütün sinif şagirdlərinin
əhatə olunması
nəzərdə tutuldu.
Şagirdlər həvəslə işə girişdilər.
Onlar əsərləri sevə-sevə
oxuyur, müzakirələrdə
fəallıq göstərir,
səhnəciklərdə ürəkdən
iştirak edirlər.
Əsərlərdən seçilən fraqmentlərin
teatrlaşdırılması, hazırlanan ədəbi-bədii
kompozisiyalar, təşkil
olunan disputlar şagirdlərin böyük
marağına səbəb
oldu. Bu işdə
bizə valideynlər və məktəb kitabxanası da yaxından kömək edir. Oxunan əsərlər əsasında yuxarı sinif şagirdlərinin təəssürat, rəy
və mülahizə xarakterli inşa yazıları təşkil
edilir. Bu yaxınlarda
prosesin yekunu olaraq, əmrdə göstərildiyi kimi,
"Ən fəal oxucu", "Bədii əsər haqqında ən yaxşı inşa", "Bədii
əsər barədə
ən mükəmməl
rəy" müsabiqələrinə
yekun vurulacaq, oxuduqları əsərlərin
sayına görə siniflər üzrə şagirdlərin reytinqi müəyyən edilməklə
onların arasında sağlam rəqabət mühitinin yaradılması
təmin ediləcəkdir.
Təcrübə göstərir ki, mütaliə prosesinin bu şəkildə təşkili hər hansı bir əsərin təkcə öyrənilməsi ilə
yekunlaşmır. Şagirdlər həm də
nəyi və necə oxumağı, mütaliə zamanı hansı məsələlərə
diqqət etməyi və bədii əsərdən sərbəst
şəkildə bəhrələnməyi
öyrənirlər.
Akif MƏMMƏDOV,
BSU-nun Məktəb-Lisey
Kompleksinin Azərbaycan
dili və ədəbiyyat
kafedrasının müdiri,
pedaqoji elmlər
üzrə fəlsəfə
doktoru, dosent
Azərbaycan müəllimi.- 2015.-
18 aprel.- S.11.