Şagirdlərin
sağlamlığının qorunmasında
Azərbaycan ilk sıralarda
Sağlam təhsil-sağlam millət
Böyük Britaniya
və Rusiyanın bir
çox kütləvi
informasiya vasitələrində
verilən məlumatlara görə, Avropoda ilk dəfə 2014-cü ildə
Böyük Britaniyanın "Grove House" məktəbində
şagirdlərə onların sağlamlığının
qorunması üçün ayaq üstə dərs keçməyə
başlayıblar. Halbuki, Azərbaycanda bununla bağlı işlərə
2013-cü ilin iyun ayından başlanılıb. 2014-2015-ci tədris
ilindən isə Azərbaycanın milli brendi olan
"Sağlam təhsil - sağlam millət" layihəsi
çərçivəsində ölkəmizin 6 ümumi təhsil
məktəbində 15 "Sağlam təhsil sinfi"
yaradılıb. Böyük Britaniyanın
www.dailymail.co.uk portalında dərc olunmuş
həmin yazılardan birini
tərcümə edərək oxucularımızın nəzərinə
çatdırırıq.
Britaniyalı məktəblilər
ayaq üstə oxuyacaqlar
Hələ son vaxtlara qədər sözə baxmayan şagirdi yoldaşlarının istehzalı baxışları altında sinifdə dərsin sonuna qədər ayaq üstə durmaqla cəzalandırırdılar. İndi isə Böyük Britaniyada bütün siniflər ayaq üstə dərs keçirlər. Böyük Britaniyanın www.dailymail.co.uk saytının yazdığına görə, ötən ilin mayından Böyük Britaniyanın Bredford şəhərindəki ibtidai məktəbdə qeyri-adi eksperiment başlayıb. Avropada ilk dəfə olaraq keçirilən eksperiment ölkənin Lafboro Universitetinin alimləri tərəfindən təşkil olunub. Bir neçə sinifdə ayaq üstə işləməyə imkan verən 6 xüsusi parta yaradılıb. On yaşlı uşaqlar 7 həftə ərzində dərslərdə xüsusi partalar arxasında dərs keçiblər. Partanın hündürlüyü uşaqların boyuna görə tənzimlənir. Şagirdlərə dərsin bir hissəsini parta arxasında ayaq üstə keçirmək tövsiyə olunur. Lakin əgər bu vəziyyətdə uşaq yorulacaq və ya sadəcə onun üçün yazmaq çətin olacaqsa, o, dərhal parta arxasında öz yerinə qayıda bilər. Alimlər iddia edirlər ki, enerji sərfinin artması ilə yanaşı ayaq üstə oxumaq şagirdlərin diqqətinin cəmləşməsinə xidmət edir. Buna görə də uşaqlara böyük fasilələrdən sonra ayaq üstə oxumaq tövsiyə olunur. Universitetin professoru Steysi Klemens qeyd edir ki, bu cür təhsil uşaqlarda, xüsusən də yeməkdan sonra hökmən yaranan yuxuya meyilliliyi aradan qaldırır.
Eksperimentin təşəbbüskarlarının
fikrincə, bu cür tədris mühiti dərsdə uşaqların diqqətini keçilən mövzu üzərində
cəmləşdirməyə və onların
sağlamlığını
yaxşılaşdırmağa kömək edəcək.
Layihənin müəlliflərindən olan doktor Salli
Barber qeyd edir ki, eksperimenti
keçirməkdə iki məqsəd
var. Birincisi, uşaqları sağlam həyat tərzinə
alışdırmaq. Alimlər tərəfindən
artıq sübut olunub ki, oturaq həyat tərzi uzunmüddətli perspektivdə diabetə gətirib çıxara
bilər, dərslərdə
ayaq üstə dayanmaq vərdişinin yaranması isə məhz uşaqların gün ərzində
oturaq vaxtının azalmasına xidmət edir. İkincisi, tədqiqatçıların
fikrincə, ayaq üstə tədris şagirdlərin
davranışına və diqqətin konsentrasiyasına müsbət təsir
göstərə bilər. Salli Barber eksperimentin nəticələrinə
dair ilkin hesabatın bu ilin sentyabrında dərc olunacağını
bildirib.
İbtidai
məktəbin 28 yaşlı müəllimi Hanna Rocers
eksperiment barədə təəssüratlarını belə bölüşüb:
"Şagirdlər ilk dəfə idi ki, bu cür eksperimentdə
iştirak edirdilər, onlar çox həyəcanlı idilər, indi isə bu cür tədrisi sevirlər.
Mən iki həftəlik tədrisin nəticələrinə
görə deyə bilərəm ki, yenilik uşaqların
inkişafına səbəb olub".
Qeyd olunur
ki, ayaq
üstə təhsil təcrübəsi və təcrübəyə əsaslanan
məktəblər Avstraliya, Yeni Zelandiya və Amerikada da mövcuddur.
Mənbənin
məlumatına görə, şagirdlər arasında piylənmənin
artması da Böyük Britaniyanın Təhsil Nazirliyi və
Səhiyyə Nazirliyini ciddi narahat edir. Son illər Qərb ölkələrinin
bir çoxunda iş yerlərində, ofislərdə xüsusi yazı masası yaradılıb ki,
işçilərə ayaq
üstə işləməyə imkan verir. Alimlər sübut ediblər ki, insanlar
şaquli vəziyyətdə
öz tarazlıqlarını
saxlamaq üçün
daha çox enerji sərf
edirlər. Beləliklə
iş gününün heç olmasa yarısını işdə ayaq
üstə keçirməklə
nəzəri cəhətdən arıqlamaq olar. Bu fakt Böyük Britaniyanın Təhsil
Nazirliyi və Səhiyyə Nazirliyinin rəsmi nümayəndələrinin
diqqətindən yayınmayıb.
Hər iki qurum uşaqların sağlamlıqlarının qorunması üçün
ciddi tədbirlər üzərində işləyirlər. Qeyd olunur ki, uşaqlar arasında kökəlmənin səviyyəsinə
görə Birləşmiş Krallıq hətta Qərbi Avropanın bir sıra ölkələrini qabaqlayıb. Beləliklə də ayaq üstə təhsil həm də şagirdlərin daha sağlam
inkişafını təmin edəcək.
"Oğlumun "Sağlam təhsil
sinfi"ndə
oxuması ürəyimcədir"
Sevda SƏTTAROVA,
Bakıdakı 214 nömrəli tam
orta məktəbin valideyni
Nə yaxşı ki, belə bir layihə həyata
keçirilir.
Biz valideynlərə imkan verilir ki, sinif
seçimi edək. Oğlum Ruslanın məhz "Sağlam təhsil sinfi"ndə
təhsil alması ürəyimcədir. Burada
istər şagirdlərin yüksək təhsil almasına,
istərsə də onların sağlamlıqlarına göstərilən
diqqətdən çox razıyam. Uşağım evə
gələndə onda heç bir yorğunluq hiss olunmur. Yaxşı
olardı ki, bu siniflər davamlı olsun, getdikcə yuxarı
siniflər üzrə də yaradılsın. Mənim ətrafımda olan insanlar da öz
uşaqlarının məhz belə sinifdə təhsil
almasını istəyirlər.
Günay HÜSEYNOVA,
Bakıdakı 114 nömrəli tam
orta məktəbin valideyni
Oğlumun bu məktəbin "Sağlam təhsil sinfi"ndə
təhsil almasından çox razıyam. Boynunda
əyrilik var idi, bu sinifdə təhsil alandan boynu düzəlib,
boyu artıb. Uşağımın səhhəti ilə
bağlı müsbətə doğru dəyişiklik görürəm.
Sağlamlığındakı bu dəyişikliklər
həkimin müdaxiləsi olmadan baş verib. Bu sinifdə
şagirdlərin
istər təhsil almaları, istərsə də
sağlamlıqları ilə bağlı yaradılan yüksək
şərait bir valideyn kimi
ürəyimcədir. Onu da deyim ki, oğlum çox utancaq idi,
müəlliminin səmimi münasibəti, uşaqlar
arasında xoş ünsiyyət ondakı
utancaqlığın da aradan qalxmasına kömək edib.
Aysel LƏTİFZADƏ,
Bakıdakı 114 nömrəli tam
orta məktəbin I sinif şagirdi
Mənim
sinfim və ev tapşırıqlarım
başqalarından fərqlənir, oturduğum parta da
qeyri-adidir. Biz dərsdə idman hərəkətləri
də edirik. Mən sinifdə
darıxmıram. Müəllimim
Elfira Nurullayevanın xoş ünsiyyəti, mehribanlığı biz şagirdlərin daha sərbəst olmasına, dərslərimizi
sevə-sevə hazırlamağımıza səbəb olur.
Plastilindən fiqurlar düzəldirik və bu məşğuliyyəti
çox sevirəm. İstirahət günlərimizdə
məktəb üçün darıxıram.
"Sağlam təhsil"lə
bağlı
görülən işlərin xronikası
*
2013-cü ilin iyun ayından başlayaraq Azərbaycan
Respublikası Təhsil Nazirliyinin yeni rəhbərliyi milli
quruluşa uyğun "Sağlam təhsil - sağlam millət"
layihəsi üçün dərhal hazırlıq işlərinə
başladı.
*
2013-cü ilin dekabr ayında Azərbaycan Respublikası təhsil
naziri "Təhsilalanların sağlamlığının
qorunması və təlim nailiyyətlərinin yüksəldilməsi
sahəsində təhsil texnologiyalarının tətbiqi
üzrə işçi qrupunun yaradılması
haqqında" əmr imzaladı.
* 2014-cü ilin yanvar ayında Təhsil
Nazirliyinin sifarişi ilə "Oturaq həyat tərzi -
sivilizasiyanın xəstəliyi" adlı elmi-kütləvi
film Azərbaycan dilinə tərcümə edilib. Film disk
şəklində 8 min nüsxə artırılaraq ümumtəhsil,
ilk peşə-ixtisas, orta ixtisas və ali təhsil
müəssisələrinə paylanılmaqdadır. Daha geniş yayımlanması üçün film mərkəzi
və regional kanallara da təqdim edilib.
*
2014-cü ilin aprel-may aylarında Təhsil Nazirliyinin
sifarişi əsasında Azərbaycan Tibb Universiteti və
Milli Təhsil Texnologiyaları Mərkəzi tərəfindən
"Coca-Cola" şirkətinin qismən dəstəyi ilə
həyata keçirilən
"Sağlam təhsil - sağlam millət" layihəsi
çərçivəsində məktəblilərin
sağlamlıq vəziyyətinin müayinəsi
aparılmışdır. 2500 şagird
arasında tibbi müayinələrin birinci mərhələsi
həyata keçirilmişdir. Bu müayinələrin əsas məqsədi məktəblilərin
psixi-fiziki sağlamlığının mövcud vəziyyətinin araşdırılması
olmuşdur.
* 2014-cü ilin avqust ayında cənab
Prezident İlham Əliyevə və Azərbaycanın birinci
xanımı Mehriban Əliyevaya 23 nömrəli məktəbin
açılışında ilk "Sağlam təhsil
sinfi" təqdim olundu.
* 2014-cü ilin sentyabr ayında
Bakı və Sumqayıt şəhərlərinin 6 ümumtəhsil
məktəbində 15 birinci "Sağlam təhsil sinfi"
fəaliyyətə başladı. Qeyd edilməlidir ki, bu
"Sağlam təhsil sinif"lərində tədris hərəkətdə
təlim şəraitində təşkil edilir. Şagird masaları həm qismən oturaraq, həm də
ayaq üstə çalışmaq imkanı yaradır.
Bu masaları hazırda istifadə edilən məktəb
masalarından və Britaniyada istifadə olunan hündür
iş masalarından fərqləndirən ən mühüm cəhət
onların səthinin 16° altında maili
olmasıdır. Belə maililik şagirdin vizual
dərketməsi baxımından xüsusi əhəmiyyət
kəsb edir. Bundan əlavə, Britaniyadan fərqli olaraq
"Sağlam təhsil sinif"lərində digər
avadanlıqlar da layihəyə uyğun hazırlanaraq yerləşdirilib:
vaxtı tənzimləyən Sağlam Təhsil Pultu;
reaksiyanı, vestibulyar aparatı və yan görməni
inkişaf etdirən Vizual Vestibulyar Məşqçi Sistemi;
göz əzələlərini və dayaq-hərəkət
aparatını məşq etdirən tavanda Universal Simvollar
Sxemləri, otağın xüsusi işıqlandırması,
psixoloji tələblərə uyğun quruluşu və idman
avadanlığı.
*
2014-cü ilin sentyabr-oktyabr aylarında müayinələrin
ikinci mərhələsi baş tutmuşdur. Qeyd edilməlidir
ki, dörd mərhələli müayinənin birinci mərhələsi
mövcud vəziyyəti öyrənməyə xidmət
edirdisə, digər ikinci, üçüncü və
dördüncü mərhələsi Bakı və
Sumqayıt şəhərlərinin
6 ümumtəhsil məktəbinin 15 birinci sinfində tətbiq
edilən sağlam təhsil texnologiyalarının səmərəliliyi vəziyyətinin, "Sağlam təhsil
sinif"lərində təhsil ili ərzində şagirdlərin
psixi-fiziki sağlamlığının
dinamikasının öyrənilməsi
məqsədi ilə həyata keçirilir. Belə
siniflərin nəticələrini sağlam təhsil
texnologiyaları tətbiq edilməyən siniflərin nəticələri
ilə müqayisəli təhlil etmək üçün
qeyri-pilot birinci siniflərdə də oxşar müayinələr
aparılır.
* 2015-ci ilin yanvar ayında tibbi
monitorinqin üçüncü mərhələsi həyata
keçirildi və birinci yarımilliyin nəticələri
bilindi. Müddət qısa olsa belə, ilkin
trendlər bəlli oldu. Təhlil göstərdi ki,
"Sağlam təhsil (ST) sinif"lərində oxuyan
oğlanların boy artımı 3 ay ərzində orta hesabla
1,2 sm təşkil etmiş, ənənəvi siniflərdə
(KT) isə bu göstərici 0,5 sm-ə bərabər
olmuşdur. Qızlarda bu müvafiq olaraq 1,6
və 1,5 sm təşkil etmişdir.
* 2015-ci
ilin aprel-may aylarında dördüncü mərhələ həyata
keçiriləcək. Azərbaycan Tibb
Universitetinin "Sağlam təhsil sinif"ləri barədə
illik hesabatının yay aylarında yekunlaşması
planlaşdırılır.
* 2015-ci
ilin sonunda, ümumiyyətlə, layihə çərçivəsində
müxtəlif məktəblərdə, müxtəlif yaş
qruplarında məktəblilər arasında keçiriləcək
tibbi, gigiyenik, psixoloji və pedaqoji monitorinqlər üzrə
hesabatların və tövsiyə
sənədlərinin hazırlanması
planlaşdırılır.
* 2015-ci
ilin sentyabr ayında yeni "Sağlam təhsil sinif"lərinin
açılması planlaşdırılır.
* Eyni
zamanda Təhsil Nazirliyində "Meqa Sağlam Təhsil Məktəbi"
layihəsi üzrə işlər başlanıb.
Azərbaycan müəllimi.- 2015.- 25 aprel.- S.9.