M.Cabbarov: Azərbaycan
təhsili müsbət inkişaf vektorundadır
Təhsil
naziri Mikayıl Cabbarovun ANS televiziyasına müsahibəsi
(Əvvəli
ötən nömrəmizdə)
Mirşahin: Mən
düşünürəm ki bizim maraqlı
cavablarımızdan biri elə bu olacaq. Bir
şeyi soruşmaq istəyirəm. Azərbaycanda
peşə və vəzifə arasında daim mübarizə
gedir. Peşə vəzifədən geri qalır və həmişə
insanlar vəzifəyə can atırlar. Məsələn,
bu günlər mənə deyəndə ki, Azərbaycanda
işsizlik var, bu mənə çatmır. Ona görə ki, peşəkarlara həmişə
ehtiyac var. Azərbaycanın elə yeri yoxdur ki, peşəkar
kadrlara ehtiyac olmasın və o da dərhal təmin olunsun.
Biz sizinlə 10 vəzifə sadalaya bilərik
ki, harda ki, güclü kadra ehtiyac var. Bir halda ki peşəkarlara
ehtiyac var, peşəkar sözünün kökü də
peşədir. Yadıma gəlir ki, sovet
zamanının axırlarına qədər bizdə peşə
məktəbləri vardı. Bunlar sonra
kollec oldu. Yataqxanaları da var idi. Onların elanları gedirdi "Bakı" qəzetində,
AzTV-də və sonradan peşə məktəbləri bir
sinif kimi yoxa çıxdılar. Təhsil
naziri olaraq siz bu peşə məktəblərinin dirçəldilməsinə
hansısa bir formada maraqlı olmalısınız. Bu istiqamətdə hansısa işlər
görülürmü? Çünki insan
çörək qazanmalıdır. Yoxdur müəllim
yeri, yoxdur prokuror, neçə gömrük işçisi
olacaq ki? Amma peşə hər yerdə
peşədir və hər dəfə bunlara ehtiyac var.
M.Cabbarov:
Mən sözün düzü iş və vəzifə
münasibəti barədə düşünməmişdim,
amma dediklərinizdən sonra düşünəcəm. Çox maraqlı bir fikirdir. Peşə
təhsili bizim üçün çox önəmli bir sahədir.
Bunun önəminin səbəbləri bir
neçədir. Birincisi, odur ki, Azərbaycan
son illərdə sürətlə artan iqtisadiyyata malik olubdur,
eyni zamanda ölkəmizdə demoqrafik göstəricilər
yüksəlir. Yeni keyfiyyətli kadrlara, o cümlədən,
peşə sahəsində formalaşmış kadrlara
ehtiyac getdikcə artır. Biz bunu əmək
miqrasiyası trendlərində də görürük. Sirr deyil ki, bu gün Azərbaycanda bir sıra əcnəbi
vətəndaşlar da müxtəlif peşələrdə
fəaliyyət göstərir. O nöqteyi-nəzərdən
biz öz əmək bazarımız üçün təbii
olaraq kadrlarımızı özümüz öz vətəndaşlarımız
arasından hazırlamalıyıq.
Mirşahin:
Üzr istəyirəm, Sumqayıtda bu boyda neft kimya kompleksi
tikilir. Azərbaycan yavaş-yavaş Avropanın
ən böyük qaz ixracatçısı ölkələrindən
birinə çevrilir. Söhbət baş
mühəndisdən getmir, sahə rəisindən getmir.
Söhbət adi tokardan, frezerçidən, yiv
açandan gedir, neft fəhləsindən gedir. Belə adamları yetişdirmək üçün
peşə məktəbləri var idi.
M.Cabbarov:
İkinci məsələ odur ki, bizim
iqtisadiyyatımızın strukturu şaxələnir və dəyişir.
Və bu da öz növbəsində bizim
qarşımızda yeni çağırış qoyur.
O çağırış da ondan ibarətdir ki, biz artıq
ilk peşə təhsilindən əlavə olaraq başqa
peşəyə sahib olan insanın digər, ikinci bir peşəyə
yönləndirilməsini, onun öyrədilməsini, təhsili
prosesinin qurulmasını təmin etməliyik. Bu
çox mühüm məsələdir. Peşə
təhsili məktəblərinin fəaliyyətində ənənəvi
olaraq ən böyük problemlər nə olub? Birinci problem ondan ibarət olub ki, bu sahəyə cəmiyyət
tərəfindən kifayət qədər aşağı prestijə
malik olan bir istiqamət kimi baxılıbdır. Yəqin
ki, bunun səbəblərindən biri odur ki, bizim təhsil
sistemimizdə peşə təhsil sisteminin digər təhsil
səviyyələri ilə, misal üçün orta ixtisas,
kolleclər və yaxud ali təhsillə
bağlantısı olmayıbdır və müəyyən mənada
bu yolu seçmiş insanın gələcəkdə öz təhsilini
davam etdirmək imkanı kifayət qədər məhdud
olubdur. Biz təhsil pillələrinin bir-birinə
inteqrasiyasını təmin etmək üzərində
işi başa çatdırırıq.
Digər mühüm bir məsələ Sovet
İttifaqının son illəri və müstəqillik illərinin
ilk illəri dövründə obyektiv və subyektiv səbəblərə
görə bu sahədəki maddi-texniki bazanın itirilməsidir. Burada subyektiv
səbəblər hamıya məlumdur - hərc-mərclik,
özbaşınalıq və s. Obyektiv səbəblərdən
isə ən mühümü və böyüyü odur ki,
bizim qaçqın və köçkün
düşmüş soydaşlarımızın yerləşdirilməsi
üçün ən çox istifadə edilən sahə məhz
təhsil sahəsi olub. O təhsil sahəsinin çərçivəsində
də peşə təhsil müəssisələri,
onların yataqxanaları, ali təhsil məktəblərinin
yataqxanaları, başqa sözlə, kifayət qədər
maddi-texniki baza təhsil təyinatından
çıxarılaraq başqa məqsədlərə, cəmiyyət,
dövlət üçün o zaman daha mühüm olan sahələrə
istifadə olunub.
Nəhayət, peşələrə həm müəllimlərin,
həm də ixtisasdan və peşədən gəlmiş
insanların cəlb olunması vacibdir. Çünki yaxşı
qaynaqçını yalnız yaxşı qaynaqçı təlim
edə bilər, yaxşı ustanı yalnız yaxşı
usta və s. Eyni zamanda, iqtisadiyyatın strukturu dəyişdikdə
peşə standartlarının hazırlanması da dəyişir.
Yəni, bizə deyilir ki, qaynaqçı məzun
olanda bu kimi bacarıqlara malik olmalıdır və ya avtonəqliyyatla
işləyən mütəxəssis bu kimi biliklərə
malik olmalıdır. Biz standartlarla, sənədlərlə
tanış olanda aşkarladıq ki, bir
çox peşə standartları tam təzədən
hazırlanmalıdır. Yəni konkret misal kimi,
biz gördük ki, bu gün heç istifadə etmədiyimiz
və yaxud Azərbaycan bazarında ya azlıq təşkil edən,
ya da ümumiyyətlə istehsaldan çıxarılan
hansısa avtomobillərin ustalarını buraxırıq.
Kimin üçün biz onları
buraxırıq? Əgər o maşın artıq
heç Rusiyada belə buraxılmırsa, bu usta bazara
çıxandan sonra həmin biliyini hansı maşınlara tətbiq
edəcək? Yəni peşə standartı dəyişməlidir,
o bugünkü gün və ya bəlkə də sabah üçün yazılmalı və
bilik verməlidir ki, peşə məktəbini bitirən
mütəxəssis də asanlıqla iş tapa bilsin, onun
bacarığı tələbatda olsun. Yenə
də burada həqiqi təhsillə təhsil sənədi
arasında müşahidə etdiyimiz fərq fenomenini
görürük. Təhsil sahəsinin
canlandırılması üçün Təhsil Nazirliyi tərəfindən
"Müasir Azərbaycan peşəkarları" layihəsi
həyata keçiririk. Bu layihə çərçivəsində
biz Azərbaycanın böyük və kiçik işəgötürənləri
ilə əlaqələr qurmuşuq, "Azərsu"dan
başlayaraq özəl sahibkarlıq assosiasiyalarına qədər.
Bunun məqsədi ondan ibarətdir ki, biz olan tələbata
uyğun olaraq öz tədris proqramlarımızı dəyişdiririk,
o ixtisasları buraxırıq ki, onlara bazarda tələbat
var. Peşə standartlarına yenidən baxırıq o
şirkətlərlə ki, bizim məzunlara yer verir. Almaniyanın GİZ təşkilatı ilə birlikdə
peşə məktəbləri direktorları
üçün təlimlər keçirmişik və yeni tədris
ilinə yaxın günlərdə onların təyinatları
barədə əmrlər imzalanacaq. Seçilmiş
peşə təhsili məktəblərində təmir
işləri başa çatıb. İstər
bizim tərəfimizdən, istər özəl sektor tərəfindən
yeni ixtisaslar açılıbdır, onlar üçün
orta və qısamüddətli treninqlər keçiririk.
Biz müşahidə edirik ki, "Müasir Azərbaycan
peşəkarları" layihəsi ilə əhatə
olunmuş peşə məktəblərinə şagird
axını dəfələrlə artıbdır, onların
məzun olandan sonra işə düzəlmə
statistikasını diqqətdə saxlayırıq, çox
yüksəkdir, peşəsi olan, savadı olan insan iş tapa
bilir, iş o adam tapa bilmir ki, onun savadı
müasir dövrə uyğun deyil.
Mirşahin
- Və get-gedə o fikrə qayıdıram ki, qoy ibtidai və
orta təhsil olsun pulsuz, amma ali məktəblərin
təhsili hamı üçün pullu olmalıdır. Dəyərləndirməkdən
danışırıqsa, insanlar bəlkə dəyərləndirə
bilmirlər?
M.Cabbarov:
Amma burada sosial ədalət məsələsi var, ona görə
ki, təhsil sosial lift funksiyasını oynayır. Bu gün
bizdə elə ailələr, elə təbəqə var ki,
bu gün onun övladı akademik biliyə malikdir, müvafiq
balı yığır, digərlərindən daha çox
bal yığıbdır və haqlı olaraq dövlət tərəfindən
həmin o təhsil qrantını, hansı ki, biz o təhsili
"dövlət sifarişli" adlandırırıq, əldə
edibdir. Biz ona el arası "pulsuz təhsil"
deyirik, əslində o pulsuz təhsil deyil, o pullu təhsildir,
sadəcə olaraq o təhsilin pulunu dövlət ödəyir
qrant kimi. Bu sistemin mən təbii olaraq
qorunmasının tərəfdarıyam və
düşünürəm ki, ən yüksək nəticə
göstərənlərə o balı, o
qrantı, pulsuz təhsil hüququnu veririk və mən onu birmənalı
şəkildə qorunub saxlanmasının tərəfdarıyam,
lakin biz bir məsələdə artıq islahata
başlamışıq. Bu, tələbə təqaüdləri
məsələsidir. Bu gün bizdə necədir.
Dövlət sifarişi ilə, yəni pulsuz təhsil alan 4 il ərzində pulsuz oxumaqla yanaşı
həm də dövlətdən təqaüd alır. Pullu, yəni
ödənişli təhsil alan isə ala
bilmir. Biz bu sistemi rəqabət mühiti
üçün ədalətsiz bir sistem hesab edirik. Onların hər ikisi eyni vəziyyətdə
olmalıdır və təqaüd tələbənin akademik
göstəricilərindən asılı olaraq ödənilməlidir.
Odur ki, dediyimiz kimi, biz buna dövlət tərəfindən
verilən 2 ayrı-ayrı təhsil haqqı qrantı kimi
baxırıq - bir dəfə dövlət qrant kimi təhsil
haqqını ödəyir, ikinci dəfə dövlət
deyir ki, mən bu sayda tələbəyə təqaüd
ödəyəcəm. Amma məzunlar ali təhsilə
qəbul olmaq üçün necə rəqabət
aparıblar, bu təqaüd üçün də rəqabət
aparmalıdırlar. Və ən uğurluya, ən
bilikliyə mən dövlət tərəfindən dövlət
təqaüdünü ödəyəcəyəm. Bu, tələbələr arasında rəqabət
mühiti yaradar, onların istər-istəməz nailiyyətlərinin
artmasına xidmət edər. İkinci məsələ
və bu da düşünürəm ki, çox
mühümdür. Bugünkü sistemdə
biz hamımız tələbə olmuşuq və biz
hamımız onun şahidi olmuşuq ki, "mən
tapşırılmışam, siz
tapşırılmamısınız" kimi amillər var,
tapşırılmayan üçün o qədər də fərq
eləmir ona "5" yazılacaq qiymət, "4"
yazılacaq.
Mirşahin:
Məni öz qiymətim maraqlandırır və
alacağım təqaüd...
M.Cabbarov:
Sizi öz qiymətiniz maraqlandırır, mənim qiymətim
sizi maraqlandırmır. Və bildiyiniz təqdirdə
ki, mən haqsız olaraq bu qiyməti alıram, əslində,
bu sizin maraqlarınıza toxunmur. Amma bizim
yeni təklif etdiyimiz yanaşmada bu birbaşa olaraq sizin
marağınıza toxunacaq. Çünki
əgər mən ədalətsiz şəkildə
tapşırılmışamsa, mənə ədalətsiz
"5" qiyməti yazılıbsa, bu o deməkdir ki, təqaüdü
ədalətsiz şəkildə mən alacam, siz
almayacaqsınız.
Mirşahin:
Mən nə edəcəm? Aclıq elan eləyəcəm...
M.Cabbarov:
Yox, bu, müəyyən mənada ictimai nəzarət
formasının, sivil cəmiyyətdə qəbul olunmuş
balanslar sisteminin tətbiqinin bir alətidir. Sizin vətəndaş
kimi, yenə deyirəm, seçiminiz var. Siz vətəndaş
olaraq yenə də keçmiş sistemdə olduğu kimi
heç nə etməyə bilərsiniz, amma onda ən azı
özünüz özünüzə sual verməlisiniz ki,
siz nədən şikayətlənirsiniz? Yəni,
siz şikayət etməyə belə çəkinirsinizsə
və etmək istəmirsinizsə - qəbul olunmayıb, bu
yaxşı deyil və sair - bu zaman siz kimdən şikayətlənirsiniz,
sistemdənmi şikayətlənirsiniz və sair. Sizin başqa çıxış yollarınız
da var, o da ondan ibarətdir ki, təhsil sistemində bir fərq
olmalıdır - o da bilik səviyyəsi. Bunu qəbul edən
cəmiyyətlər sosial-iqtisadi firavanlığa daha asan nail
ola bilirlər. Bunu qəbul
etməyən cəmiyyətlər sosial-iqtisadi
firavanlığın əldə edilməsində çətinliklər
çəkir.
Mirşahin:
Mikayıl müəllim, mən sizi kifayət qədər uzun
müddətdir tanıyıram. İqtisadi
İnkişaf Nazirliyində işlədiyiniz dövrdən də,
İçərişəhərdə meriyanın rəhbərliyində
olduğunuz dövrdən də. Bilirəm
ki, sizin fəaliyyət zonanızda baş verən hadisələr
çox çevik bir şəkildə bizə gəlib
toxunurdu. Yəni biz nəticələri dərhal hiss
edirdik. Təhsil Nazirliyində fəaliyyətinizin nəticələrini
dərhal hiss etməyimizdən danışa bilmirəm,
çünki dərhal hiss etmirəm. Ona görə,
soruşmaq istəyirəm: məqsədiniz nədir və bu məqsədə
siz niyə belə təkamül yolu ilə gedirsiz? Bəlkə, hansısa inqilabi addımlar atmaq
lazım idi?
M.Cabbarov:
Dövlət başçımızın verdiyi
tapşırığa və onun həyata keçirdiyi siyasətə
uyğun olaraq mən ali məqsədimi
aşağıdakı kimi formalaşdıra bilərəm:
Ali məqsədim
ondan ibarətdir ki, bizim təhsil sistemimiz Azərbaycanın elə
məzunlarını və vətəndaşlarını
formalaşdırsın ki, onlar dayanıqlı şəkildə
bizim ölkəmizin sosial-iqtisadi inkişafını və
firavanlıgını təmin edə bilən insan kapitalı
olsun, qlobal iqtisadiyyatda rəqabət apara bilən dövlətin
və o rəqabətdə uğur qazana bilən dövlətə
sadiq vətəndaşlar və yüksək keyfiyyətli
peşəkarlar olsun. Uğurlu və qlobal
iqtisadiyyatda rəqabətli məzun olmaq nə deməkdir,
bugünkü dünyada, 21-ci əsrdə və 2000-ci ildə
yox, 1980-ci ildə yox, bəlkə 2025-ci ildə, bəlkə
2020-ci ildə, bəlkə 2035-ci ildə bu nə tələb
edir. Və tamamilə aydındır ki, bu,
bir sıra o yanaşmaları və o bilik-bacarıqları tələb
edir ki, hansını ki, biz istədiyimiz qədər və
yaxud istədiyimiz keyfiyyətdə təhsil sistemimizdə ya
verməmişik, ya da verə bilməmişik. Bunları mən sıralayası olsam, biri xarici
dildir. Azərbaycan böyük dövlətlər
arasında yerləşən bir ölkədir. Bizim sosial-iqtisadi münasibətlərimiz, bizim
iqtisadi strukturumuz, bizim inkişafımız müəyyən
mənada dünyada elmi nailiyyətlərdən vaxtında məlumatlı
olmağımızdan, bunu öz iqtisadiyyatımıza öz
faydamız üçün tətbiq edə bilməyimizdən,
bunun üçün isə bizim vətəndaşlarımızın,
bizim məzunumuzun xarici dilləri bilməsindən birbaşa
olaraq bağlıdır. Bu bir alətdir.
Bu, həm əmək bazarına çıxmaq
üçün alətdir, bu, həm işçi əlaqə
qurmaq üçün bir alətdir, bu, turizm üçün
bir alətdir, bu, iqtisadiyyat üçün bir alətdir, bu
elmi nailiyyət üçün bir alətdir və sair.
İkincisi nədir? İkincisi,
çeviklikdir. Çeviklik nə deməkdir?
Mirşahin müəllim, 2040-cı ildə
mövcud olacaq peşələrin 60 faizi bu gün məlum
deyil. Yəni bu gün anadan olan uşaq əmək
bazarına çıxanda, təxminən 20-25 yaşında
olanda onun hansı peşə sahibi olacağı naməlumdur.
Biz tanıdığımız peşə
olmaya bilər bu - texnologiyaların inkişafına görə,
cəmiyyətin dəyişdiyinə görə. Ona görə sual olunur ki, təhsil sistemi nə verməlidir?
Nə verməliyik ki, o məzun rəqabətli
olsun və ölkəyə töhfə verə bilsin? Çeviklik... yəni o bilik və bacarıqları
tətbiq edə bilmək və sair. Necə
bu bağlıdır sizin verdiyiniz suallara? Radikal
addımlarmı olmalıdır? Təkamül
yolumu olmalıdır? Çünki, mən
qeyd etdiyim kimi təhsildə o nəticənin
formalaşması üçün, o məktəbin
formalaşması üçün biz qəbul etdiyimiz qərarlar
tək bu günün gündəliyinə xidmət edən qərar
olmamalıdır. O həmçinin formalaşan nəslin
istədiyimiz məhsul kimi yetişdirilməsinə xidmət
edən qərar olmalıdır. Və səmimi
olaraq mən düşünmürəm ki, biz
aşağı sürətlə getmişik. Mən hesab edirəm ki, birincisi, sürət keyfiyyət
amilinə söykənir. Yəni sənin
istənilən prosesdə və istənilən işdə
sürətin nə qədər yüksəkdirsə, sənin
keyfiyyətin azalması riskin də o qədər yüksəkdir.
Bu bir amildir və mən hesab edirəm ki, burada
ilk növbədə biz verilən qərarların keyfiyyətini
təmin etməliyik. Çünki biz qərarı
səhv verdiyimiz təqdirdə onun nəticəsini yalnız
müəyyən dövrdən sonra görəcəyik.
Və yalnız müəyyən dövrdə
görəndən sonra biz gərək qayıdaq birinci
olduğumuz yerə və oradan təzədən başlayaq.
Ona görə qərarların keyfiyyəti ilə
qərarların sürəti arasında seçim olanda mən
məcburam keyfiyyətə önəm verim. İkincisi, mən hesab edirəm ki, biz bir sıra qərarlar
qəbul etmişik, hələ ki, bizim ictimaiyyət, o cümlədən
media o qərarın mahiyyətini tam görmür.
Mirşahin:
Hansı qərarlar, eşidə bilərikmi?
M.Cabbarov:
Məsələn, biz artıq iki il bundan
öncə dövlət vəsaitinə, dövlət
sifarişinə ali təhsildə bir çox universitetlərin
çıxışını bağlamışıq. Yəni
biz təhlil etmişik və görmüşük ki, bu
universitetlərdə təhsilin keyfiyyəti o qədər
aşağı səviyyədədir ki, və o qədər
müasir dünyanın ali təhsil səviyyəsinə
uyğun deyil ki, bizim məhdud dövlət vəsaitimizi o
universitetlərə xərcləməyimiz düzgün deyil. Biz dövlət sifarişini o universistetlərə
vermirik. Bu inqilabi qərardır. Nəyə görə inqilabidir? Çünki
faktiki olaraq biz bəyan etmişik ki, - bu sözü demədən
"bu daha çox keyfiyyətli universitetdir, bu isə daha az
keyfiyyətli universitetdir", - öz vəsaitimizi, dövlətin
vəsaitini biz daha az keyfiyyətli
universitetlərə xərcləmək istəmirik.
Mirşahin:
Və bu keyfiyyətsiz universitetlərin adlarını elan
etmisiniz ki, hansılardır?
M.Cabbarov:
Bəllidir, yəni onlar hamısı bəllidir, harada dövlət
sifarişi var, harada dövlət sifarişi yoxdur, amma keyfiyyətsiz
universitet dedikdə, bu, daha az keyfiyyətsizdir,
keyfiyyətli ilə müqayisədə anlaşıla bilər.
Biz demirik ki, bu universitet deyil. Elə universitet var ki, biz onu
bağlamışıq.
Mirşahin:
Və baxmayaraq ki, bizim o heç bir universitetimiz
dünyanın 500 aparıcı universiteti siyahısında
deyil.
M.Cabbarov:
Siz haqlısınız, biz "500"də yoxuq, amma deyək
ki, Azərbaycanın, səhv etmirəmsə, 3 universiteti
"700"lər sırasında gedir. Biz bununla qane ola bilərikmi? Yox, təbii olaraq gələcəyə
baxdıqda, Mirşahin müəllim, biz qane ola
bilmərik 700, 740-cı yerlə və sair. Biz
çox istəyirik ki, bizim universitetlər dünyanın 100
universiteti sırasına daxil olsun və sair. Amma burada,
yenə də deyirəm, obyektiv səbəblər də var.
Bunları burada indi sadalamaq vaxt aparar, amma bu universitetlərin
tarixindən başlayaraq, onların idarəetmə strukturunun
keyfiyyətindən başlayaraq, onların maliyyələşməsindən
başlayaraq, onların maddi-texniki bazasından, onlarda fəaliyyət
göstərən müəllimlərin Nobel
mükafatçıları olmasından başlayaraq biz məsələyə
real yanaşmalıyıq və real məqsəd
qoymalıyıq. Və özümüzə qərar
verməliyik ki, bizim üçün nə daha
mühümdür? Bizim 1 universitetimiz,
misal üçün, dünyanın 100 ən yaxşı
universiteti sırasına daxil olsun, yoxsa bizim universitetlərimizin
əksəriyyəti daha yüksək keyfiyyətli məzun
buraxsın. Bu bəlkə də ictimai
müzakirə tələb edən bir məsələdir.
Biz bu gün həmin, bir az öncə
danışdığımız minimal balın
qaldırılması və bundan sonra bu prosesin davam etdirilməsi
siyasətini davam etdirəcəyik. Düzdür, bunun başqa
fəsadları da var. Biz müşahidə edirik ki, Azərbaycanda
o minimal tələbə uyğun olmayan gənc gedir qonşu
dövlətin birində, fərq eləmir Gürcüstanda,
Ukraynada, Rusiyada, yaxud heç qonşu olmayan dövlətdə
ali təhsil müəssisəsinə qəbul olur, ali təhsilli
mütəxəssis olur və 4 ildən sonra bizim əmək
bazarımıza qayıdıb deyir ki, baxın, mən də
şərti olaraq mühəndisəm, yaxud mən də həkiməm.
Halbuki, biz başa düşürük və biz
görürük ki, bu uşağın, bu məzunun ilkin balı ali təhsil səviyyəsindən xeyli
aşağı səviyyədə idi. Qloballaşan
dünyada universitet öz ölkəsinin vətəndaşının
qəbulu üçün bir qayda tətbiq edir, plankanı
saxlayır, başqa dövlətdən gələn vətəndaş
üçün o plankanı aşağı salır. Yəni biz bu gün qadağan edə bilmərik
öz vətəndaşlarımıza ki, onlar xaricdə təhsil
almasınlar, hansısa dövlətin regional universitetinə
getməsinlər. Amma bizim hüququmuz var və
biz tənzimləyə bilərik ki, onlar əmək fəaliyyətinə
başlamaq üçün minimal peşəkar tələblərə
cavab versinlər.
Mirşahin:
Bilirsiz mən niyə dedim ki, təkamül yolu ilə gedirik
biz? Ona görə ki, indi ANS özü media
akademiyası açıb və bu media akademiyası ANS-in əsas
kadr yığmasıdır. Yəni 99.9
işçilərimizi götürürük məhz bizim
media akademiyasını bitirənlərdən. Və bu
media akademiyasını bitirənlərin də yəni bizim
kurslarımıza daxil olanların hamısının da ilkin
şərtləri var. Yəni ən azı ali
təhsilli olmalıdır, ingilis dilini bilməlisən, hətta
yaxşı olar ki, 2 ali təhsilin olsun. Və indi onların
içərisində bəlkə mən bir az
bayaq şişirtdim dedim ki, nəticələri hiss etmirik, nəticələr
hiss olunur, mən burda qeydlər etmişəm. Məsələn,
son 3 ildə xüsusilə onları dinləyərkən,
onlarla müsahibələr apararkən irəliləyişlər
hiss edirik. Dillər sahəsində demək olar ki, get-gedə
xarici dil biliklərinin səviyyəsi artır, ümumi
dünyagörüşü genişlənir,
coğrafiyanı bilirlər, məsələn, bilirlər ki,
Lənkəran cənubdadır, yoxsa şimalda və ən
azı bunu bilirlər ki, Dostoyevski Nekrasovu bəstələməyib
və yaxud Pele kofe deyil. Bunları bilirlər.
Sadəcə olaraq mən bilirsiz niyə belə bir az pessimist suallar verirəm? Çünki
vaxt. Bayaq dediz ki, 2040-ci ildə bir sıra
peşələr var ki, 60 faizini biz bilmirik. Və mənim
üçün ümumiyyətlə 2040-ci il
bəlkə də bir insan olaraq maraqlı deyil. Sadəcə
insanlar real nəticəni gözləyirlər.
M.Cabbarov:
Bizim olub-olmamağımız həmin vaxtda o qədər əhəmiyyətli
deyil. Əhəmiyyətli olan odur ki, mənim aləmimdə,
mənim inandığımda, misal üçün
götürsək, 2040-cı ildə Azərbaycan
bugünkü Azərbaycandan da daha güclü və qüdrətli
olsun.
Siz sual versəydiniz ki, bizim bugünkü real nəticələrimiz
nədir, mən bu suala cavab verə bilərəm. Deyək ki, bizim son 3 ildə
9-cu sinifdə hər iki fəndən müsbət nəticə
alan şagirdlərimizin sayı 14%
artıbdır. Mən hesab edirəm ki, istənilən
hesablamada, istənilən müqayisədə bu çox
yüksək bir göstəricidir. Yəni 3 ildə 9-cu
sinifdə müsbət qiymət alan
şagirdlərin sayı 3 ilə 14% artıbdır. Yəni nəzərə alsaq ki, təhsil prosesi və
təhsil sistemi dəfələrlə və
sıçrayışlarla inkişaf edən sistem deyil,
"vektorlarla" inkişaf edən sistemdir, bu, çox
yüksək göstəricidir. Və yaxud bu günlərdə
böyük müzakirələr gedir ki, məzunların bu il göstərdiyi nəticələr qəbul
imtahanlarında keçən illərlə müqayisədə
daha yüksəkdir, olimpiadalar barədə mən sizə
dedim. Bunlar hamısı nailiyyətdir. Amma bunlar taktiki nailiyyətlərdir. Düşünürəm ki, biz istənilən
siyasətin, təhsil siyasətinin kökündə məqsədimizi
bilməliyik və məhz ondan sonra strateji məqsədimizi və
ondan sonra həmin o məqsədə aparan
addımlarımızı həyata keçirməliyik və
həqiqətən o övladların hər biri o strateji məqsədə
bizi aparan bir zəncirin bir halqasıdır və bir vətəndaşdır,
bir insandır və mən bunu bu şəkildə qəbul
edirəm. Amma mən çalışıram sizə də,
tamaşaçılara da o mesajı çatdırım ki,
biz ya populist, yəni 1 il, 2 il, bu gün
populyar olan qərarları qəbul etməliyik və ya bizi
düzgün yola aparan məsuliyyətli qərar qəbul etməliyik.
Elə hallar olur ki, bu iki qərar eyni effekt verir
və üst-üstə düşür. Yəni sizin qəbul
etdiyiniz, misal üçün: Rüşvətxor direktorun və
yaxud təhsil hissə rəhbərinin işdən azad edilməsi,
yaxud baş verən ədalətsizliyin aradan
qaldırılması təbii olaraq sizin həm taktiki, həm
də strateji maraqlarınıza cavab verən bir misaldır. Amma yenə də burada mənə belə gəlir
ki, təhsil sahəsində gedən müzakirələrdə
bir çox hallarda biz səthi yanaşmanı
görürük, nəinki dərin təhlilləri. Misal üçün, cəmiyyətdə geniş qəbul
olunmuş "700 bal 5-ə bərabərdir" mövzusu.
Bir aksioma kimi hamı bundan başlayır ki, 700 bal
beşdir. Bunu hamımız bilirik. Deməli,
350 bal 2,5-dir. Həqiqət ondan ibarətdir
ki, bu tamamilə belə deyil. Bizim hər il
minlərlə şagirdlərimiz yalnız 5 alır,
onların başqa qiymətləri yoxdur. Buraxılış
imtahanlarında da 5 alırlar. Halbuki, 700 bal
toplayan şagirdlərimiz bir əldəki barmaq sayı qədərdir,
yəni bir neçə nəfərdir. Əslində
bu sistem tamamilə fərqli qiymətləndirmə sistemidir.
Biz sualı elə qoya bilərik ki, ali təhsildə
oxumaq üçün zəruri bilik səviyyəsi, yaxud zəruri
bal nədir? O sualı cavablandırmaq daha asandır. Misal üçün, siz o sualı versəniz mən
deyəcəm ki, bu ilin imtahanının çətinliyini əsas
götürsək, o zaman biz istəyərdik ki, bu ilin
balları təxminən 250-300 arasında olsun. Amma biz 150 baldan 250-ə, 300-ə dərhal keçid
etsək, onun başqa fəsadları olacaq. Universitetlərdə işsiz qalan müəllimlər,
bağlanılan kafedralar, kifayət qədər sayda yetərli
olmayan və peşə təhsilinə və yaxud orta ixtisasa
gedə bilməyən və yaxud getmək istəməyən
vətəndaşlar. Ona görə biz
bunu bir ilə etmirik, Mirşahin müəllim, siz dediyiniz kimi
universiteti bağlamırıq və ona 5 illik moratorium elan
etmirik. Biz onu 150-dən 200-ə qaldırırıq və
növbəti il deyəcəyik ki, gəlin
200-dən 220-yə qaldıraq o şərtlə ki,
imtahanın çətinliyi bu səviyyədə qalsın. 220-dən 250-yə gedək, 250-dən 300 gedək.
Bu il elə fakültələr, elə
ixtisaslar var ki, biz orada 300 bal yazmışıq. 6 ixtisas üzrə biz yazmışıq ki, 300 baldan
aşağı olmasın. Mühəndis sabah
körpü və yaxud bina tikəcək. Mənə
fizikanı, yaxud riyaziyyatı minimal səviyyədə bilməyən
şagird birinci kursda tələbə kimi lazım deyil.
Mən ona 4 ilə yox, 14 ilə də yenidən orta məktəbin
riyaziyyatını ali təhsildə
keçməməliyəm. Ona görə biz o
qərarların verilməsində, qərarların
icrasının sürətində və mövcud vəziyyətdən
istədiyimiz vəziyyətə keçiddə biz
"hansı dəyəri ödəməyə
hazırıq" sualını verməliyik.
Mirşahin:
Orta təhsilin 12 illiyə keçidi cəmiyyətdə
müəyyən qədər müzakirə olunan mövzudur.
Elə mən bura gələndə, məsələn,
bizim işçilərimizdən birinin çox ürəklə,
həvəslə və eyni zamanda həyəcanla verdiyi
sualdır. Nə verəcək bu 12 illik təhsil
bizə? Dala salacaq bizi, yoxsa qabağa
salacaq bizi? Nə ilə
bağlıdır?
M.Cabbarov:
Dünyada 26 ölkə qalıb ki, orada ümumtəhsil
müddəti 11 il və yaxud 11 ildən
azdır. Dünyanın bütün digər
ölkələrində təhsil müddəti 12 ildən
çoxdur. Bu sadəcə olaraq bir
faktdır. Səbəb nədir və nəyə
görə bu artım son 15-20 ildə başlayıb. Bizdə 10 illik ümumtəhsil olubdur. Sizdə
də 10 il olubdur. Sonra onu elədilər 11
il və s. Bunun müxtəlif səbəbləri
var. Əsas səbəbi ondan ibarətdir ki, dünya ildən-ilə
daha rəqabətli olur və s. Siz media akademiyasından
kiçik bir misal gətirdiniz. Və bu da bir həqiqətdir.
Biz bu gün tam rahatlıqla deyə bilərik ki, indiki məktəb
məzunu, orta məktəb məzunu dünyada, Azərbaycanda
yox, bir az kənara çıxaq, 20 il bundan öncəki orta məktəb
məzunundan daha çox bilir, daha yaxşı öz biliklərini
tətbiq edə bilir, daha çox xarici dil bilir, daha çox
informatika-kompüter biliklərinə və s. malikdir, daha
çox funksional fəaliyyət üçün hazır olan
bir məzundur. Növbəti statistika. Bəşəriyyətin yaranmasından 1960-cı ilə
qədər yaradılan bütün məlumatın həcmi
bu gün hər iki gündən bir yaradılır. Bir
daha, Mirşahin müəllim, bu statistikadır, biz buna
internetdə, google-da və s. baxa bilərik. Yəni
biz daha yüksək sürətli, daha elm tutumlu, daha məlumat
yönümlü bir erada yaşayırıq. Və biz cəmiyyət kimi və dövlət kimi
buna üstünlük verməliyik. Bir seçim etməliyik
- biz
inkişaf etmək istəyirik, yoxsa biz istəyirik ki, bizə
heç kim toxunmasın və bizim 3 ay yarım yay tətilimiz
olsun, 11 illik proqram olsun və s. Burada mühüm bir məsələ
də ondan ibarətdir ki, bizim ölkədə 11 illik təhsil
və bu təhsil müddəti üçün mövcud olan
standartlar, standart nədir - məzunun
malik olmalı bilik və bacarıqlar, misal üçün 13
illik orta təhsili olan Hollandiyanın, Finlandiyanın
standartlarından nəinki aşağı deyil, əksinə yüksəkdir.
Yəni biz istəyirik ki, bizim övladlarımız 11 il və
ildə 32 həftə oxuyaraq eyni standartlara, eyni bilik və bacarıqlara
malik olsun, hansına ki, Hollandiyada ildə 40 həftə, 41 həftə
və 13 il oxuyan uşaq yiyələnir. İndi
mən də ona görə sual verirəm. Sizin fikrinizcə,
biz təhsil ilini uzatmaqla və təhsilin müddətini
artırmaqla şagirdlərimizin işini
asanlaşdırırıq, yoxsa çətinləşdiririk?
Mənim fikrimcə, bu asanlaşır. Nəzərə alın ki, bu, dövlətə əlavə
vəsait hesabına başa gəlir. Çünki
bunun üçün bizim əlavə müəllimlərimiz
olmalıdır, əlavə siniflərimiz yaranmalıdır.
İstənilən Avropa ölkəsində və
yaxud da inkişaf etmiş Asiya ölkəsində dövlət
tərəfindən verilən pulsuz təhsilin müddətinin
artırılması hökumət tərəfindən verilə
bilən ən populyar qərarlardan biri olar və birmənalı
şəkildə seçicilər tərəfindən dəstəklənər.
Uğurlu övlad, uğurlu təhsilli övlad
həyatda uğur qazana bilən bir vətəndaşdır,
bir şəxsdir. Bunu bizim dövlət
verməyə hazırdır. Və bu
nöqteyi-nəzərdən bunun, mənim fikrimcə,
düzgün qəbul olunması və düzgün
ötürülməsi də mühümdür.
Mirşahin:
Uğurlu təhsil, uğurlu övlad, dolayısı ilə
uğurlu gələcəkdir, sonda uğur dövlətindir. Dövlət öz hesabına xaricdə müəyyən
tələbələr də oxudur. Onların
bir çoxu qayıtmır. Bu sirr deyil.
M.Cabbarov:
Bəziləri.
Mirşahin:
Bir çoxu. Bir çoxu və yox, bəziləri.
Mən elə əvvəl hazırlaşırdım
soruşum ki, çoxu qayıtmır, sonra fikirləşdim,
deyim ki, bir az ədalətsizlik olur, ona
görə bir əlavə elədim. Onların
qayıtmaması, yəni, əvvəlcə dövlət
onları göndərəndə bu riski nəzərə
alırmı?
M.Cabbarov:
Tələbələrin bəziləri qayıtmır. Qayıtmır nə deməkdir. Qayıtmır
o demək deyil ki, onlar siyasi sığınacaq istəyir və
orada qalır. Bizdə belə hal yoxdur.
Yəni onlar uğurlu iş təklifi alır. Biz
tələbələrimizi yüksək təhsil sisteminə
malik olan ölkələrə göndəririk. Azərbaycan
vətəndaşının, Azərbaycan tələbəsinin,
şərti olaraq, Almaniyada, İngiltərədə,
Türkiyədə, Amerika Birləşmiş
Ştatlarında rəqabətli əmək bazarında
uğur əldə etməsi və deyək ki, iş yeri
qazanması bu öz-özlüyündə bəlkə də
o qədər pis hal deyil. Bizim əsas məqsədimiz
ondan ibarətdir ki, biz o kadrları yetişdirək, onlar gəlib
ölkənin inkişafına töhfə versin, ya dövlət
vəzifəsində, ya özəl sektorda bizim iqtisadiyyata
qatılsın, inkişafımızı sürətləndirsin
və təmin etsin. Ona görə də bizim burada
addımlarımız atılır və hesab edirəm ki,
uğurlu addımlarımızı atırıq, biz bu məzunların
iş yeri ilə təminatı mövzusunu prioritetlərdən
biri kimi seçmişik. Bu ildən başlayaraq
biz Dövlət Proqramı çərçivəsində əmək
təcrübələri tətbiq edirik. Azərbaycanda
özəl və dövlət şirkətlərində
artıq onlar öncədən öz işəgötürənlərini
tanıyır. Seçimdə biz buna
üstünlük veririk, çünki öncədən
seçim olanda, həmin o kadrın "Azərbaycanda sonra
harada çalışacaq" sualı verilmir. Bizim
komissiyalar seçimdə baxır kı, bu adamın iş
yeri var, yoxsa yoxdur. Biz magistrlərə və PHD-lərə
daha çox üstünlük veririk, yəni artıq
formalaşmış iş yeri olan, öz sahəsində
uğur qazanan və müəyyən mənada təkmilləşməyə
getmək istəyən insana. Biz əvvəl
daha çox bakalavr oxumağa göndərirdik. Bugünkü vəziyyət bundan ibarətdir ki,
oxumağa göndərdiklərimizin böyük hissəsi
qayıdır. Onların təxminən 40
faizi dövlət qurumlarında işləyir. Elə Təhsil Nazirliyində kifayət qədəri
işləyir.
Mirşahin:
Yəni qalanlara hansısa bir formada nəzarət varmı ki,
tutaq ki, adam gəlməyib, Londonda qalıb
və ondan istifadə edilirmi?
M.Cabbarov:
Onlarla əlaqə var. Onlar itirilmiş kadrlar deyil. Onlar, bəziləri
bu gün, bəziləri də gələcəkdə, mən
inanıram ki, Azərbaycana yenə də töhfəsini verən
kadrlar olacaqlar - iş yerləri yaratmaqla, uğur əldə
etməklə. Mənə belə gəlir ki, biz bu məsələyə
bir az geniş baxmalıyıq. İstənilən azərbaycanlının, Azərbaycan
vətəndaşının beynəlxalq şirkətin idarə
heyətində olması, beynəlxalq təşkilatın
katibliyində çalışması, vəzifə
qazanması mənə belə gəlir ki, bizim ümummilli
maraqlara prinsip etibarilə xidmət edə bilən bir məsələdir.
Sadəcə olaraq bizim onu düzgün şəkildə
istifadə etməyimiz imkanından da asılıdır.
Mirşahin:
Təhsil naziri olaraq, Mikayıl Cabbarov ölkənin
bütün təhsil ərazisinə - onun hansı faizinə
nəzarət edir? Yəni ki, bütün
ölkənin təhsil sisteminə təhsil nəzarətinə
- ən ucqara qədər Təhsil Nazirliyimizin nəzarət
çubuğu gedib çatırmı?
M.Cabbarov:
Bakı Şəhəri üzrə Təhsil İdarəsi və
Bakı şəhərində yerləşən məktəblər,
əlavə olaraq nazirliyin birbaşa tabeliyində olan az sayda məktəblər Təhsil Nazirliyinin
birbaşa tabeliyində fəaliyyət göstərirlər. O
ki, qaldı respublikanın digər ərazisində, orada ikili
tabeçilikdir, rayon təhsil şöbələri fəaliyyət
göstərir. Rayon təhsil şöbələri
yerli icra hakimiyyətlərinin və Təhsil Nazirliyinin ikili
tabeliyində fəaliyyət göstərir. Bu o deməkdir
ki, rayon təhsil şöbələrinin və
dolayısı ilə rayonların ərazisində yerləşən
məktəblərin tədris, təlim, metodik prosesinə nəzarəti
Təhsil Nazirliyi həyata keçirir, digər səlahiyyətləri
yerli icra hakimiyyətləri həyata keçirir, biz birgə
çalışırıq.
Mirşahin:
Uzun illər Azərbaycanda təhsil tənəzzül edən
bir sahə kimi təqdim olunub. Bu sirr deyil. Nəzərə alsaq ki, SSRİ-nin
dağılmasından sonra bütöv bir dövr oldu ki, orta
məktəbdlərdə oxuyan uşaqlar, gənclər və
yeniyetmələr hamısı meydanlarda idi, bütöv bir nəsli
biz itirdik demək olar ki. Bu adamlar ali
məktəbə necə girdilər, necə bitirdilər,
onlar necə mütəxəssis oldular, sadəcə olaraq biz
onların sonrakı fəaliyyətini bizim başımıza
gələn fəsadlarda gördük. Bu gün
təhsil naziri Mikayıl Cabbarov əlini ürəyinin
üstünə qoyub deyə bilərmi ki, nəhayət, Azərbaycan
təhsilində bu tənəzzül periodu bitdi və Azərbaycan
təhsili artıq stabil inkişaf yoluna qədəm qoydu.
Bax belə bir qənaət.
M.Cabbarov:
Azərbaycan təhsili müsbət inkişaf vektorundadır.
Bizim mübahisələrimiz yalnız bir mövzu barədə
ola bilər - biz istədiyimiz kimi sürətlə
inkişaf edirikmi? Yoxsa bundan daha tez
mümkündür? İrəliləmək
və bundan tez irəliləməyin dəyəri nədir -
maddi dəyəri, sosial dəyəri, bəlkə də siyasi
dəyəri. Yəni məsələ
budur. Azərbaycan təhsili irəliləyirmi
və inkişaf edirmi? Bəli, birmənalı
şəkildə və bizim bütün göstəricilər
bunu təsdiq edir, bunu sübut edir.
Mirşahin: Təfəkkürmü dəyişdi? Təfəkkür dəyişdi, əti sənin, sümüyü mənim deyil.
M.Cabbarov: Təfəkkürün dəyişməsi böyük sürətlə gedir. Və elə hallar, elə vəziyyətlər var ki, biz orada ona nail olmuşuq və dominant təfəkkür, belə demək olarsa, bu günün və sabahın təfəkkürüdür. Elə sahələr var ki, orada biz yenə dünənki "öyrətmək" fəlsəfəsi ilə yaşayırıq. Mən bunu hər zaman "öyrənmək və öyrətmək" dilemması adlandırıram. Biz "öyrətmək" fəlsəfəsi və mədəniyyətindən gələn bir cəmiyyətik. Bunun bir çox səbəbləri var. Yəqin ki, əsas səbəb Sovet İttifaqında olan siyasi quruluş idi. Bizə öyrətməli idilər, bizə o biliyi verməli idilər. Dövlət onu verməli idi ki, biz onu götürək. Lakin bu gün biz öyrənmək dünyasında yaşayırıq, öyrənmək cəmiyyətində yaşayırıq. Və bilik oradadır. Dövlət onu sənin üçün əlçatan edir. Amma sən onu götürməlisən. Qəyyumçuluq psixologiyasından, belə demək olarsa, sahibkarlıq, iddiaçılıq, sözün yaxşı mənasında inkişaf yönümlüyə getməlisən və onu götürməlisən. Ana məsələ budur. Siz dediyiniz misalın ki, bəli, əti sənin, sümüyü mənim, əslində olaraq biz bunu hətta, yüksək təhsilə malik valideynlərdən də eşidirik. Biz bu gün belə qəbul edirik ki, biz övladlarımızı təhvil veririk dövlətə. Dövlət də 11, yaxud fərq eləmir, 12 ildən sonra formalaşmış bir məzun verəcək və biz hamımız eyni olacayıq, bir-birimizə oxşar, amma həqiqət ondan ibarətdir ki, güc fərqlilikdədir. Təhsil sistemi fərdi insanın, fərdi şagirdin ehtiyaclarını və bacarıqlarını nəzərə alaraq onu buraxa bilsə, bu təbii olaraq, uğurlu təhsil sisteminin göstəricisidir.
Mirşahin: Təşəkkür edirəm, Mikayıl müəllim, çox sağ olun. Həm cəmiyyətimizə, həm jurnalistlərimizə geniş və kifayət qədər zəngin material verdiniz. Elə bilirəm ki, bu müsahibəni araşdıracaqlar və bəzi-bəzi postulatlarını uzun müddət müzakirə edəcəklər. Salamat olun, sağ olun.
M.Cabbarov:
Çox sağ olun. Təşəkkür
edirəm.
Azərbaycan
müəllimi.- 2015.- 15 avqust.- S.2-3.