İnteraktiv dərs nümunəsi
Azərbaycan dili fənni
V sinif
Mövzu: Omonim
Standart: 1.2.2. Fikirlərini konkret fakt və nümunələrlə əsaslandırır.
2.1.1. Lüğətlərdən istifadə etməklə tanış olmadığı sözləri müəyyənləşdirir.
4.1.2. Sözün səs tərkibini, semantik xüsusiyyətlərini, yaranma üsullarını və qrammatik mənasını (ad, əlamət, hərəkət bildirməsini) izah edir.
Məqsəd: Omonimlərin mənasını müəyyənləşdirir, sözlərin semantik mənasını izah edir və omonimlərlə çoxmənalı sözləri müəyyənləşdirir, fikirlərini nümunələrlə əsaslandırır.
İnteqrasiya: Həyat bilgisi, coğrafiya, musiqi, ədəbiyyat.
İş forması: Fərdi iş, qruplarla iş, kollektivlə iş.
İş üsulu: Müzakirə, söz assosasiyaları
Resurslar: Əyani vəsait, slaydlar, dərs vəsaiti.
Dərsin gedişi: Salamlaşma. Ev tapşırıqlarının yoxlanması.
Motivasiya: Motivasiya yaratmaq üçün şagirdlərə aşağıdakı sualları verirəm:
1. Yerin peyki.
2. Uzun saplı qazma aləti.
3. Ev quşlarından
birinin adı.
4. Yarpağından dəmləmək ücün istifadə edilən bitki.
5. Çalğı alətlərdən
birinin adı.
6. Axşam yeməyinin adı.
7. Üstqurum formalarından biri.
8. Yumşaq bədənli, sürünərkən hərəkət
edən heyvan.
9. İlin bir fəslinin
adı.
10. İnsanlar arasında ən mühüm ünsiyyət vasitəsi.
Slayd şəklində təqdim olunan bu sualların qarşısında müvafiq
cavabları əks etdirən şəkillər
də olur. Şagirdlər həmin şəkillərdən
çıxış edərək
ay, bel, ördək, çay, tar, şam, din, tırtıl, yaz, dil kimi cavablandırırlar.
Deyilənləri belə ümumiləşdiirirəm:
Uşaqlar, dilimizdə
elə sözlər var ki, eyni
şəkildə yazılır,
lakin ayrı-ayrı mənaları ifadə edirlər. Belə sözlərə omonimlər deyilir.
Deyilişi və yazılışı
eyni, leksik mənası fərqli olur. Həm eyni, həm
müxtəlif nitq hissələrinə aid olur.
Sonra tədqiqat sualı qoyulur:
Tədqiqat sualı: Eyni bir sözlə adlanan əşyaların bir-birinə oxşarlığı,
bir-biri ilə əlaqəsi varmı?
Tədqiqatın aparılması: Müəllimin
şərhi:
Tədqiqat sualı ətrafında
şagirdlərin axtarış
aparmasından əvvəl
omonimlər haqqında
qısa məlumat verilir: Əgər sözün mənaları
arasında heç bir bağlılıq yoxdursa, deməli, bunlar ayrı-ayrı leksik vahidlər, yəni omonimlərdir. Məsələn, ləpə-su dalğası;
ləpə-qoz ləpəsi.
Deyilişi və yazılışı
eyni olan, lakin leksik mənalarına
görə tamamilə
fərqlənən sözlərə
omonimlər deyilir.
Şagirdlərin diqqətinə çatdırıram
ki, yazılışı
eyni olan elə sözlər
də var ki, onlar omonim
deyillər. Belə sözlərə omofonlar və ya fonetik omonimlər
deyilir. Onlar yalnız səslənməsinə
görə omonimə
bənzəyirlər. Məsələn, ümumi
və xüsusi isimlər: lalə - çiçək, Lalə
- xüsusi ad, alim-elm sahibi, alim-xüsusi ad-omonim ola
bilməz.
Eyni cür yazılıb, vurğularına görə
fərqlənən sözlər
də vardır ki,
(əkin-feil, əkin-
isim, alın-feil, alın-isim) omoqraf adlanır.
Yazılışı və tələffüzü
eyni olan, lakin başlanğıc formaları müxtəlif
olan sözlər (əsir-feil, əsir-isim) omoform adlanır.
Səslənməsinə görə eyniləşən
sözlər (xeyr - xeyir) paronim adlanır.
Sonra sözlərin mənaları üzərində
iş üçün
tapşırıq verilir.
Şagirdlər “bel” və
“üz” sözləri
əsasında omonimliyi
və çoxmənalılığı
fərqləndirirlər.
Müəllimin şərhi: Çoxmənalı
sözlərdə mənalardan
biri əsas, digərləri isə ondan törəmə olur. Yəni çoxmənalılıq sözün əsas mənasının məcazlaşması
yolu ilə yaranır. Məsələn, heyvanın dili
- çəkmənin dili,
alovun dili.
Tədqiqatın aparılması: Bu məqsədlə
şagirdlərə belə
bir tapşırıq
təqdim olunur: Verilmiş cümlələrdə
fikir aydın izah olunmayıb. Siz cümlədəki fikri izah edin.
1) Çay Eldara
sərinlik gətirdi
(içilən çay,
yoxsa axar çay).
2) Ləklərdəki kələmləri
qurd yemişdi (həşərat, yoxsa canavar).
3) Həlimənin iki gün idi ki,
beli ağrıyırdı
(alət, yoxsa insanın beli).
4) Havanın birdən-birə
soyuması meyvələri
vurmuşdu (oyun havası, yoxsa iqlim).
5) Şövkət imtahandan yüksək bal topladı (qatı şirin maddə, yoxsa qiymət dərəcəsi).
Sonra şagirdlərə
müxtəlif heyvan və həşərat şəkilləri təqdim
olunur və onlardan hansının adının omonim olması soruşulur. Daha sonra qruplarda iş aparılır. Hər qrupa müstəqil iş üçün tapşırıqlar
verilir:
“Hədəf” qrupu:
Tapşırıq 1. “Dil”, “göz”, “tut” sözlərini həm omonim, həm də çoxmənalı
söz kimi cümlə daxilində fərqləndirin.
Tapşırıq 2. Cümlələrdə
omonim sözləri tapın:
Axsam dolu yağdı.
Onun söhbəti
bizi ovsunlamışdı.
Dənizin ləpələri sahilə
vururdu.
“Zirvə”qrupu:
Tapşırıq 1. Eyni nitq hissəsinə aid olan omonimləri seçin:
Bal, kök, çay, şiş, don, bel, dağ, ov, min, uzan, din, divan, yağ, biz, bağ, inci, mürəkkəb, top.
Tapşırıq 2. Aşağıdakı
cümlələrdə çoxmənalı
sözləri tapın:
- Kağız torba davamsız olur. Bu qədər kağız
nəyinə lazımdır.
- Uşağın dişi cıxır. Darağın dişi sındı.
- Usağın boğazı
ağrıyır. Qrafinin boğazı
rənglidir.
“Dəniz” qrupu:
Tapşırıq 1. Hansı cümlədəki
frazeoloji birləşmə
omonim kimi işlənə bilər?
* Günəş bitkilərə
can verir.
*Həbib fikirləşdikcə
özündən acığı
gəlirdi.
Tapşırıq 2. Həm omonimləri, həm çoxmənalı sözləri
seçin:
Boğaz, yar, inci, qol,
ov, bağ, quru, köç, kağız, daş, şiş, qaş, yay, kök.
“Zəfər” qrupu:
Tapşırıq 1. Omonim olan cümlələri tapın:
1) Lalə məktəblərarası
olimpiadada 1-ci yeri tutdu.
Çəmənlikdəki lalələr göz oxşayırdı.
2) Hər yay kəndimizdəki
çayda çimməkdən
zövq alırıq.
Çay süfrələrimizin yaraşığıdır.
3) Toplan çox yaxşı itdi, heyif, həyətdə itdi. (Y.Kərimov).
Tapşırıq 2. Omonimlərin çoxmənalı sözlərdən
fərqli cəhətlərini
sadalayın.
“Zaman”qrupu:
Tapşırıq 1. Şəkil çəkmə
və çəkmə
ayağını sıxırdı
nümunələrində altından
xətt çəkilmiş
sözləri omonim hesab etmək olarmı? Fikrinizi əsaslandırın.
Tapşırıq 2. Bənddəki
omonimləri seçin:
Dolaşırsan yenə gendə,
Saçlarıma düşdü dən də.
Bir yol səni düşünəndə,
Min yol ağlım
çaşar mənim.
Sonra sinif kollektivi ilə iş aparılır.
Məlumatların müzakirəsi:
Bütün məlumatlar müzakirə
olunur və nəticəyə doğru
yönəldilir. Qeyd olunur ki,
omonimlər:
- Lüğətlərdə ayrı-ayrı
sözlər kimi verilir, üzərində sıra nömrələri
qoyulur:
Divan-oturmaq üçün vasitə
Divan-şeirlər külliyyatı
Divan-məhkəmə, hökumət yığıncağı.
-Ayrı-ayrı mənaları
bildirir;
-Yalnız həqiqi mənada olur;
-Həm eyni, həm müxtəlif nitq hissələrinə
aid olur.
Çoxmənalı sözlər:
- Eyni leksik məna
ilə bağlı bir-birinə yaxın müxtəlif mənaları
bildirir.
- Əsas mənanın
məcazlaşması yolu
ilə yaranır.
- Həmişə eyni nitq hissəsinə aid olur.
Nəticə: Sonda belə bir nəticəyə gəlinir ki, eyni bir sözlə adlanan əşyaların bir-birinə oxşarlığı,
bir-biri ilə əlaqəsi və ya məna yaxınlığı
olmadığını öyrəndik.
Omonim sözlərin mənaları
tamamilə fərqləndiyi
halda, çoxmənalı
sözlərin mənaları
arasında müəyyən
yaxınlıq olduğunu
bildik, çoxmənalı
sözlər həmişə
eyni nitq hissəsinə aid olduğu
halda, omonim sözlərin müxtəlif
nitq hissələrinə
də aid olduğunu öyrəndik.
Qiymətləndirmə: Qiymətləndirmə
meyarlar və qruplar üzrə cədvələ əsasən
aparılır.
Xəyalə DADAŞOVA,
Bərdə şəhər N.Nərimanov
adına 3 nömrəli tam
orta məktəbin Azərbaycan
dili və ədəbiyyat müəllimi
Azərbaycan müəllimi.-
2015.- 12 dekabr.- S.12.