Füzuli yaradıcılığında
qitə
formasında
yazılmış şeirlərin tədrisi
Qitə sözünün mənası haqqında şagirdlərdə təsəvvür yaratmaq məqsədilə beyin həmləsi metodundan istifadə edib aşağıdakı şəkildə sual-cavab aparılır:
1. Yer kürəsinin bölündüyü altı böyük quru hissəsi necə adlanır? (Qitə).
2. Coğrafi termin kimi bu sözün ifadə etdiyi leksik məna ilə lirikanın qitə janrı arasında nə kimi məna yaxınlığı var? (Coğrafi qitə qurunun hissələri, parçaları olduğu kimi qitə janrında yazılmış şeirlər də lirikanın həcmcə kiçik hissələri, parçaları, tikələridir).
3. Sizcə, qitə sözü hansı anlama gəlir? (Parça, hissə, tikə anlamına gəlir).
4. Hansı kiçik şeir parçası qitə adlanır? (Qitə azı iki beytdən ibarət və birinci beyti sonrakılarla həmqafiyə olmayan kiçik şeirdir).
5. Qitə ilə qəzəlin ümumi oxşar və fərqli xüsusiyyətləri hansılardır?
Bu mərhələdə əyani vəsaitlərdən istifadə olunur. Yazı taxtasından üzərində iri hərflərlə yazılmış bir qəzəl və bir qitə olan iki iri plakat asılır. Şagirdlər hər iki şeir üzərində müqayisəli şəkildə müşahidə aparmaqla asanlıqla cavab verərək deyirlər ki, qitənin qafiyələnməsi qəzəlinki kimidir (birinci beyt istisna olmaqla), qitə həcmcə kiçikdir, ən çox ictimai-siyasi mövzuda yazılır, sonda müəllifin təxəllüsü göstərilmir və s.
Müəllimin şərhi: Müəllim şagirdlərin bilik və məlumatını daha da genişləndirmək üçün bildirir ki, M.Füzulinin "Divan"larında qəsidələrdən əlavə qitə janrında yazılmış şeirlər də mühüm yer alır. Dahi şair bu qitələrdə öz düşüncələrini daha aydın və açıq ifadə edir, geniş, uzun-uzadı ümumiləşmələrlə yox, konkret bir obyektə üz tutub müraciət etməklə konkretləşdirir, məsləhət və tövsiyələr verir. Bu baxımdan şairin müəllimə məsləhətlə başlayan qitəsi səciyyəvidir.
"Ey müəllim, aləti təzvirdir əşarə elm,
Qılma əhli-məkrə təlimi maarif, zinhar.
Hiylə üçün elm təlimin qılan müvsidlər,
Qətli-am
üçün verir cəllada tiği abidar".
Bu qitədə şair göstərir ki, məkr əhlinə
elm öyrədən ona baş kəsmək üçün
qılınc verir.
Başqa
bir qitəsində şair cahillə kamal əhlinin
aralarındakı ziddiyyəti, bir-birini inkar etməsini məntiqi
dəlillərlə elə izah edir ki, əlavə şərhə
ehtiyac qalmır:
Əhli kəmalə
cahil əgər qədər qılmasa,
Məzurdur məlamətin bitmək rəva degil.
Cahil təbiətində
məzaqi kamal yox,
Hər nəfsə irtidai- təbiət xəta degil.
Ülfət
həmişə fəri olur aşinalığın,
Cahil fəzilət əhli ilə aşina degil.
Göründüyü kimi, şair cahil mühitin kamal
sahiblərinə qiymət verməməsinin səbəbini
açıqlayır, zalım fələyi mərifət əhlini
alçaldıb, cahilləri ucaldaraq hər arzusuna
çatdırmasından şikayətlənir.
Füzuli qitələri sayca azdır, lakin onların
içərisində məşhur
"Padişahi-mülk..." qitəsi ədəbi-bədii dəyərinə
görə xüsusi önəmə malikdir. Şeirdə
sənət və sənətkar yüksək bədii
zövqlə, bədii məntiqlə tərənnüm edildiyindən,
sənəti və sənətkarı müdafiə meyli həddindən
artıq güclü olduğundan bu qitə fəxriyyə
xarakteri daşıyır.
Bu məlumatdan
sonra müəllim "Padişahi-mülk..." qitəsinin məzmunu
üzərində iş aparır. Bildirir ki, qitədə iki
surət, iki şəxs qarşılaşdırılır: hökmdar
və şair. Füzuli irsinin ən səciyyəvi
və parlaq nümunələrindən biri olan bu kiçik
şeir incisi üç hissədən ibarətdir. Birinci hissədə hökmdarın əməlləri,
əldə etdikləri və aqibəti bütün kəskinliyi
ilə təsvir edilir. İkinci hissədə
isə şairdən, onun uğurlarından, qələbələrindən
və hökmdarın aqibətindən fərqli olan uğurlu
taleyindən bəhs edilir. Padşah-hökmdar
qızıl, gümüş rüşvət verib qoşun
toplayır və yüz fitnə-fəsadla bir ölkə
alır. Aldığı ölkələrdə
əmin-amanlıqdan, rahatlıqdan əsər-əlamət
yoxdur. İşğal olunmuş ölkənin
əhalisi soyğunçuluğa məruz qalıb talanır.
Bir inqilab, çevriliş baş verdikdə,
daha doğrusu göylərin çarxının geri
fırlanması nəticəsində özü də məhv
olur, ölkəsi də. Bu hissədə
padşahların apardığı
işğalçılıq müharibələri kəskin tənqid
edilir. İkinci hissədə isə
ölkənin hökmdarından tamamilə fərqlənən,
onun büs-bütün əksi olan bir adamdan, şeir
sultanı adlandırılan şairdən bəhs edilir. Bu şairin yazdığı əsərlər
hökmdarın qızıl-gümüşlə
topladığı qoşuna-əsgərlərə bənzədilir.
Bu sözlər ilahi bir qüvvətlə hərəkət
edib get-gedə, tədriclə bütün quru yerləri və
dəryaları fəth edir. Lakin fəth
etdiyi yerlərdə-ölkələrdə heç kəsə
ziyan yetirmir, vergi, xərac istəmir, narahatlıq törətmir.
Əksinə onlara zövq, təsəlli verir,
onlarda ədalətsizliyə, eybəcərliyə
qarşı nifrət oyadır. Şairlə
hökmdarın qarşılaşdırılmasında məqsəd
sənətin hökmranlığının əbədi
olmasını bildirməkdir. Şeir-sənət
sultanı olan şair yoxsuldur, amma özünü fitnə-fəsadla,
talançılıqla sərvət toplayan padşahlardan
varlı sayır, bilir ki, bir dəyişiklik baş verən
kimi onların hər şeyi heçliyə varacaqdır.
Ona görə də şair hökmdarın bəxşiş
barədə təklifini qəbul etmir, hesab edir ki, əbədi
olanların çörəkdən ötrü heç
olanlara nökərçilik etməsi yaramaz:
Qılmasın
dünyada sultanlar mənə təklifi cud,
Bəs
durur başımda tövfiqi-qənaət əfsəri,
Hər cəhətdən
fariğəm aləmdə haşa kim ola,
Rizq üçün əhli-bəqa, əhli-fənanın
çakəri.
Qitənin
üçüncü, nəticə hissəsində qənaətdən
tac qoyan şairin bu yenilməzliyindən
danışılır.
"Padişahi-mülk..." qitəsinin məzmunu
üzərində aparılan işin davamı kimi geniş təhlilini
vermək, mükəmməl mənimsətmək məqsədilə
şagirdlər tapşırıqlar üzərində
müstəqil işlədilir. Bunun üçün sinif üç qrupa
bölünür və qruplar adlandırılır:
padşah-hökmdar qrupu, şair-sultan qrupu, nəticə qrupu.
Hər qrupa aşağıda göstərilmiş
sual və tapşırıqlar yazılan vərəqlər-
kartlar paylanır.
I qrup
(padşah-hökmdar qrupu): 1."Padişahi-mülk..." qitəsi
neçə hissədən ibarətdir? 2."Padişahi-mülk dinari dirhəm
rüşvət verib, Fəthi kişvər qılmağa eylər
mühəyya ləşkəri" beytini nəsrlə ifadə
et.
3."Yüz fəsadi-fitnə təhrikilə bir
kişvər alır, Ol dəxi asari-əmnü istiqamətdən
bəri" beytini nəsrlə ifadə et. 4."Göstərən saətdə
dövrani-fələk bir inqilab, Həm özü fani olur, həm
ləşkəri, həm kişvəri" beytini nəsrlə
ifadə et.
5.Bu hissədə padşahların nəyi
qələmə alınıb kəskin bir dillə ifadə
edilir?
II qrup
(şair-sultan qrupu): 1.Əsərin
ikinci hissəsində kimdən danışılır? 2.Şairin
yazdığı əsərlər nəyə bənzədilir? 3.Yoxsul
şairin sözləri nə edir, haraları fəth edir? 4.Şairin söz ordusu tutduğu
ölkələrdə nə iş görür, necə təsir
bağışlayır?
5."Gör nə sultanam məni dərviş kimi
feyzi-süxən, Eyləmiş iqbalımı əsari-nüsrət
məzhəri" beytini nəsrlə ifadə et. 6.Şair
özünü sultan adlandırmaqla nə demək istəyir? 7.Şairin
padşahdan üstünlüyü hansı misralarda əks
olunub? 8."Hər
sözüm bir pəhləvandır, kim bulub təyiqi-həq,
Əzm qıldıqca tutar tədricilə bəhrü bəri"
beytini nəsrlə ifadə et.
III qrup (nəticə qrupu):
1."...Qılmasın dünyada sultanlar mənə təklifi-cud. Bəs durur başımda
tövfiqi-qənaət əfsəri" beytini şərh et. 2.Qənaətdən tac qoyan şair əgər
hökmdardan bəxşiş alıb ona nökərçilik
etsə, bu, nə iş olar? 3.Qeyd edildiyi kimi bu qitə fəxriyyə
xarakteri daşıyır, fəxriyyə nədir, lirikada nəyin
ünsürüdür?
4."Padişahi-mülk" qitəsi Füzulinin məşhur
"Şikayətnamə" məktubunu xatırladır,
onunla eyni vaxtda yazılıb deyirlər. Nə
üçün, nəyə görə?
Qitənin
dilində müasir oxucu üçün çətin
anlaşılan çoxlu ərəb və fars
sözləri işlənmişdir. Əsərin oxusu və məzmununun
mənimsədilməsi mərhələsində lüğət
üzərində iş aparılır. Buna baxmayaraq
qrupların təklif olunan sualları cavablandıra bilməsi
üçün ayrıca vərəqlərdə
aşağıdakı sözlərin lüğəti də
təqdim edilir: padişahi-mülk-ölkənin
padşahı; dinaru-dirhəm-qızıl və
gümüş pul; fəthi-kişvər-ölkə tutmaq;
mühəyya-hazırlanmış; ləşkər-qoşun,
ordu; fəsad-nifaq, qarışıqlıq; asari-əmn-asayiş
əlaməti; feyzi-süxən-sözün faydası; məzhər-təzahür;
təyidi-həq-Allahın köməyi; mərsumi-məvacib-vergi
və maaş; şuri-şər-qalmaqal, ziyan; təklifi-cud-bəxşiş
təklif etmə; tövfiqi-qənaət əfsəri-qənaət
yardımının tacı; farığ-asudə, azad;
rizq-azuqə; əhli-bəqa-əbədi olan; əhli-fəna-heç
olan; çakər-nökər; istiqamət-mətinlik, səbat.
Müəllim
şagird və digər öyrənənlərin ədəbiyyat
nəzəriyyəsindən aldıqları biliklərini
xatırlatmaq və genişləndirmək məqsədilə
müsahibə aparır:
1.
Şeirimizin hansı vəznlərini
tanıyırsınız? Cavab:
heca, əruz, sərbəst.
2. Heca və
əruz vəznlərini şərtləndirən əsas
aparıcı xüsusiyyətlər hansılardır? Cavab: heca vəznində şeirin
bütün misralarında hecaların sayı eyni olur. Əruzda isə bu funksiya uzun hecalar və vurğu ilə
tənzim olunur, hecaların sayı eyni olmaya da bilər.
"Padişahi-mülk..."
qitəsinin əruzun rəməl bəhrində
yazıldığını dedikdən sonra müəllim rəməl
bəhri haqqında qısa şərh verir: "Rəməl"
sözü ərəbcə dəvənin ləngərli
yerişindən, ritm və ahəngindən
götürülmüşdür. Rəməl
bəhrində yazılan şeirlərdə bir əzəmət,
bir vüqar özünü göstərir. Klassik şairlərimiz öz dövrlərinə
qarşı narazılığını, qüssə və
kədərini, daxili iztirablarını ifadə etmək
üçün rəməl bəhrini seçmişlər.
Füzulinin "Söz", "Heyrət ey büt..." qəzəlləri,
Sabirin "Beynəlmiləl", "Nədamət və
şikayət" şeirləri,
Vaqifin "Görmədim" müxəmməsi rəməl
bəhrində yazılmışdır. Rəməl
bəhri failatün, failatün, failatün, failün cüzlərinin
təkrarı və dəyişməsi yolu ilə yaranır.
Rəməl bəhri haqqında biliklərini möhkəmləndirmək
məqsədilə hər qrupa bəhrin cüzlərini əks
etdirən diaqram sxem təqdim edilir və
tapşırılır ki, hər qrup özünə aid beytləri
sxem üzrə qəlibə vursun. Qitənin bir
misrası nümunə üçün sxemdə qəlibə
salınır ki, əruzda sözlərin hecalara bölünə
bilməsi və sxemin bir bölümündən digər
bölümünə (bir cüzdən başqasına)
keçməsini əyani şəkildə görsünlər
(bizim nümunədə "eylər" sözü).
Çalışmanın sinifdə başlanan və vaxt
çatışmazlığından tamamlanmayan hissəsi ev tapşırığı kimi verilir.
Məhəmməd
HƏSƏNQULİYEV,
Laçın rayonu Qarakeçdi kənd
1 nömrəli tam
orta məktəbin müəllimi, əməkdar müəllim
Azərbaycan müəllimi.- 2015.- 17 iyul.- S.5.