Tarix dərslərində interaktiv

texnologiyaların tətbiqi

 

Müəllimlərin hazırladığı rəqəmsal interaktiv

tədris resurslarının (RİTR) təhlili

 

Ötən məqaləmizdə müasir dərsin və interaktiv resursların vacib mərhələləri

olan motivasiya tədqiqat sualının qoyulması məsələləri şərh olunmuşdu.

Bu yazımızda isə interaktiv tapşırıqların hazırlanmasına dərsin digər

mərhələlərinə dair qeydlərimizi təqdim edirik.

Rəqəmsal interaktiv tədris resurslarında interaktivlik amili vacib rol oynayır.

İnteraktiv tapşırıqları hazırlayarkən müəllim unutmamalıdır ki, bu tapşırıqlar

müasir təlimə uyğun hazırlanmalı, dərsin məqsədlərinə, eyni zamanda dərsin

nəticəsinin alınmasına xidmət etməlidir.

Bəzən müəllim tapşırıqları köhnə ənənəvi formatda qurur: interaktiv alətlərin

funksiyaları tətbiq olunmur, tapşırıqlar sadəcə sual-cavab şəklində verilir,

tapşırıqların həlli asan - şifahi üsul ilə nəzərdə tutulur, düzgün (gizli şəkildə)

cavabın verilməsi unudulur. Şagirdə verilən sual ya tapşırıq slaydda aydın

dəqiq öz əksini tapmalıdır. Rəqəmsal dərsin məzmununa tapşırığın

həlledilmə üsulları lazım olduqda həll üçün ayrılmış sahə, ehtiyac varsa,

müəllimin qeydləri (əlavə sahədə), cavab variantı daxil edilməlidir. Beləliklə,

şagird ya qrup tapşırığı həll etdikdən sonra düzgün cavab dərhal yoxlanıla

bilir, bu da qiymətləndirmənin şəffaf aparılmasına imkan yaradır. Məsələn,

nümunə üçün təqdim olunan slaydda düzgün səhv cavablar qeyd olunub.

Təəssüf ki, müəllimlərimizin bir qismi hələ interaktiv rəqəmsal təqdimat

dərs resursları arasında prinsipial fərqi aydın dərk etmir. İnteraktiv avadanlıq

proqram təminatı təqdimat üçün deyil, interaktiv dərs tədrisi üçün yaradılıb

istifadə olunmalıdır. İnteraktiv resurs hazırlayarkən, müəllim vacib amili

daim nəzərə almalıdır: ənənəvi elektron resurslardan fərqli olaraq (məsələn,

PowerPoint proqramında hazırlanmış təqdimat resurslarından) interaktiv

resurs şagirdin lövhədə müstəqil sərbəst çalışması üçün düşünülüb

hazırlanmalıdır. Bu amil interaktiv resursun interaktiv dərsin təməl

prinsipidir.

İnteraktiv tapşırıqlar hazırlayarkən müasir təlim üsullarından - əqli hücüm,

Venn diaqramı, klaster, fərqli cədvəl diaqram formalardan, "zaman xətti"

s. geniş istifadə olunması məqsədəuyğundur.

Zaman xəttindən istifadəyə nümunələr:

Venn diaqramından istifadəyə nümunələr:

Bəzən çox acınacaqlı hallara rast gəlinir: müəllim resursunda Venn diaqramı,

klaster s. "qrafik organayzer" yardımçı vəsaitləri - təlim üsullarının bir növü

kimi deyil, sadəcə bir "yaraşıq" kimi, slayda dizayn vermək üçün istifadə edir.

Bu da ondan xəbər verir ki, dünya pedaqogikasında artıq uzun zaman

istifadə edilən təlim üsullarından onların istifadə qaydalarından müəllimin

heç xəbəri belə yoxdur.

Məlumdur ki, tarix fənni üzrə resurslarda xəritələrin yeri çox mühümdür. Dərs

resursunda yerləşdirilən xəritənin ( ümumiyyətlə hər bir multimedia

materialının) keyfiyyəti nəzərə alınmalıdır.

Dərsdə alınmış bilik, bacarıq vərdişlərin möhkəmləndirilməsi üçün ən

geniş yayılmış sərbəst forması - ev tapşırıqlarıdır. Onların daha çox

tədqiqat yaradıcılıq elementləri (müxtəlif yaradıcı işlər, referatlar, layihələr

s.) ilə zəngin olmasına diqqət yetirilməlidir. Məsələn, bu formada:

Təəssüf ki, bəzən hazırlanmış tapşırıqlarda bağışlanmaz kobud elmi səhvlərə

yol verilir.

Fəndaxili fənlərarası inteqrasiya da formal qeyd olunmalarına rəğmən çox

vaxt dərsdə istifadə edilmir. Halbuki, bu mərhələdə müəllim yaradıcılıq

imkanlarını tətbiq edərkən maraqlı nümunələr nümayiş etdirə bilər.

İnteraktiv resurslarda hazırlanmış materiallarla yanaşı müxtəlif mənbələrdən

əldə edilmiş məlumat, görüntü s. istifadə olunur. Lakin media

internet resursları, digər əlavə materialların istifadəsi əsaslandırılmış

dərsin məqsədinə uyğun olmalıdır.

Əlavə materiallardan istifadə zamanı müəlliflik hüquqlarının qorunmasına

riayət edərək istifadə olunan materiallar istinad edilən mənbələr dərs

resursunun son slaydında mütləq dəqiq qeyd olunmalıdır.

Dərsliklərə gəlincə buradakı səhvlər müəllimlər üçün bəzən ciddi problemlər

yaradır. Bir araşdırmanın nəticəsini qeyd etmək istərdik. Tariximizdə baş

vermiş "Qızılqaya xəyanəti"ndə iştirak etmiş xanlıqlar dərslikdə düzgün

göstərilməmişdir. Belə ki, IX sinif "Azərbaycan tarixi" dərsliklərində (2012-ci il

nəşri, §25, səh. 98, 2013-cü il nəşri, §25, səh.98) həmin tarixi hadisənin

iştirakçıları sırasında Xoy xanlığının adına rast gəlinir.

Əslində bu tarixi hadisədə iştirakçı olmayan Xoy xanlığının hansı səbəbdən

dərslik mətninə salınması bilinmir.

Başqa misal. VIII sinif "Azərbaycan tarixi" dərsliyində belə səhvə rast gəlirik.

Qaraqoyunlu tayfa ittifaqının yaranması mövzusunu keçərkən artıq mətndə

Qaraqoyunlu dövlətinin yaranmasının qeyd olunduğuna rast gəlirik. (2012-ci il

nəşri, səh. 91, §25). 7-ci sinif "Azərbaycan tarixi" dərsliyində "Qaraqoyunlu

dövləti" mövzusunda da kobud səhvə rast gəlirik: "Qaraqoyunlu dövlətini

paytaxt Van şəhəri olmaqla Qara Məhəmməd" "Qaraqoyunlu dövlətini

paytaxt Təbriz olmaqla Qara Yusif yaratmışdı" (2014-cü il nəşri, §20, səh.

100 102).

Təbii ki, dərs prosesində şagird üçün əsas istinad edilən mənbə dərslikdir. Bu

mənbədə bu cür uyğunsuzluq ciddi elmi səhvlər mövcud olduğu halda

müəllim şagirdin qarşısında aciz qalır.

Belə vəziyyətdə müəllim öz elmliliyinə peşəkarlıq təcrübəsinə əsaslanaraq

vəziyyətdən çıxa bilir. Lakin pedaqoji stajı az olan müəllim buna əhəmiyyət

vermədən dərslikdəki səhvi təkrarlamış olur.

Təhsil portalında yerləşdirilən dərs resursu kurikuluma uyğun olaraq

müəyyən dərs mövzusunun üzərində qurulmalı onu tam əhatə etməlidir.

Mövzunun mənimsənilməsi cavablandırılma prosesi üçün yığılmış

interaktiv resursun həcmi hazırlanmış slaydların sayı müəllimin bölgü

saatına dərsin vaxtına uyğun olmalıdır. Təbii ki, hər bir müəllim dərs

zamanı öz istəyi tələbinə görə həmkarının hazırladığı materialdan

yararlanaraq rəqəmsal resursu tam ya qismən istifadə edə bilər.

Müəllimlərin hazırladığı resurslara mütəxəssislər tərəfindən baxılır ehtiyac

varsa, onlara tövsiyələr verilir. Artıq bu tövsiyələr nəticəsində müəllim

tərəfindən işlənmiş dərs saytda yerləşdirilir. Bəzən (əslində çox nadir

hallarda) müəllim hazırladığı dərsinə rəy tövsiyələr aldıqdan sonra dərsin

üzərində işi davam etməkdən imtina edir bu təqdirdə dərs saytda

yerləşdirilmir.

Bu gün şagirdlərdən məntiq, yaradıcı fəaliyyət, sərbəst düşüncə, mühakimə

yürütmək, müşahidə aparmaq, başqalarının fikrinə qarşı öz rəyini bildirmək,

fikrini ya mövqeyini aydın ifadə etmək onu müdafiə etmək, qərar qəbul

etmək kimi bacarıqlar tələb olunur. Bu da cəmiyyətin həyatında fəal iştirak

edə bilən kamil vətəndaş yetişdirmək deməkdir. "Şagirdə hazır biliklər

vermək" anlayışı qaldı keçmişdə, XXI əsrdə daha çox şagirdlərdə yüksək

səviyyəli düşünmə qabiliyyətlərinin, təfəkkür tərzinin informasiya əsrinin

tələblərinə uyğun inkişaf etdirilməsinə yönəltmək daha üstündür. Yeni

texnologiyalar da bu məqsədlərə çatmaq üçün effektiv vasitə kimi mükəmməl

istifadə olunmalıdır. Vətəndaş yetişdirmək üçün bu günün müəllimi müasir

tələblərə cavab verməlidir bu istiqamətdə çalışmağı rəhbər tutmalıdır.

 

P.S. Məqalədə aşağıda adları verilən müəllimlərin hazırladığı resurslardan

istifadə olunub: Nuriyyə İlyasova "Şəki xanlığı"; Sevinc Əliyeva "...Gülüstan

qalası, yoxsa Azərbaycan"; Leyla Bayramova "Azərbaycan - ən qədim

yaşayış məskəni"; Hamlet Əliyev "Ərəb xilafətinin yaranması onun

tənəzzülü"; Elçin Atakişiyev "İkinci Dünya müharibəsi", Şəbnəm

İmamverdiyeva "İlk müstəqil Azərbaycan xanlığı"; Ülviyyə İsmayılova "Qədim

Misir"; Şirincan Məmmədova "Finikiya"; İlhamə Rəhimova "Tunc dövrü";

Təranə Bədəlova "Qirdimanskoe qosudarstvo. Djavanşir"; Zümrüd

Həsənquliyeva "XV əsrdə Azərbaycanda ictimai-iqtisadi həyat

mədəniyyət"; Elnarə Rüstəmova "Azərbaycan xanlıqları"; Əzət Balayeva

"Səfəvilər dövləti"; Leyla Əhmədova "Quba xanlığı"; Vüsalə Şahmuradova

"Zaxvat azerbaydjanskix zemel"; Gülbəniz İbrahimova "Yunan şəhər -

dövlətlərinin tənəzzülü. Makedoniyalı İsgəndər"; Amənə Kərbəlayeva -

"Qədim Roma dövləti" (resurs saytda yerləşdirilməyib).

 

Fəranə ƏLİYEVA,

Qərb Universiteti nəzdində orta məktəbin

tarix fənn müəllimi, edu.mimio.az

saytının tarix coğrafiya fənləri üzrə eksperti

Ülviyyə ƏHMƏDOVA,

"Smart Technologies" şirkətinin direktoru

 

Azərbaycan müəllimi.- 2015.- 13 iyun.- S.11.