Taleyinə acı qismət
nəsib olmuş uşaqlar
Lal, kar
uşaqların təhsil aldığı Bakı şəhəri
3 nömrəli
Respublika xüsusi internat
məktəbindən reportaj
Əl hərəkətləri,
mimika və jestlərlə ünsiyyət. Bu dəfə taleyinə lal
və karlıq yazılmış uşaqlardan,
onların təhsilindən söhbət açılacaq. Doğrusu, bu insanların yaşam tərzi, təhsili, ünsiyyət dili məni daim böyük bir maraqla cəlb edib. Amma hər dəfə bu mövzuda yazmağı düşünəndə,
qələmi əlimə alanda ulu Tanrının bu insanlara nəsib etdiyi
acı qismətlə vücudumun sanki barışa bilməyəcəyindən,
sarsılacağımdan ehtiyatlanıb dayanmışam. Hamı kimi sevinməyə, kədərini
bölüşməyə, düşüncələrini paylaşmağa haqqı çatan çarəsiz uşaqları
görəndə, onların qırıq-qırıq səsləri,
nizamsız əl və barmaq hərəkətləri,
kədər doğuran gülüşləri,
üz cizgiləri bəzən məni,
duyğularımı günlərlə, həftələrlə
düşüncələrə dalmağa
məcbur edir. Lakin bütün
bunların fonunda bir həqiqət
də var ki, biz qələm sahibləri gözləri və
ümidləri ürəyimizin mərhəmət tellərinə
tuşlanmış bu zavallı
insanları, onları rahatsız edən problemləri daim cəmiyyətin diqqət mərkəzində
saxlamağı özümüzə mənəvi borc hesab etməliyik. Eyni zamanda düşünürəm
ki, yaşadığımız cəmiyyətdə
bizdən fərqli həyat tərzi keçirən, fərqli
düşünən, hətta fərqli qaydalarda
təhsil alan bu insanlardan yazmaq həm də
bir sosial sifarişdir. Çünki
eşitmə və nitq qabiliyyətindən
məhrum olan bu
uşaqların təhsil aldığı məktəblərdə
hansı əlifbadan öyrənməsi, hansı kitabları
oxuması, bu müəssisələrdə
hansı fənlərin tədris olunması yəqin ki, hamımızı
maraqlandırır.
Yaxın və uzaq tarixə ekskursiya
Lal və kar uşaqlarla bağlı yaxın tariximizin müxtəlif dövrlərini əhatə edən kiçik bir araşdırma aparanda dəhşətli faktların şahidi oldum. Cəmiyyətdən, insanlıqdan kömək uman bu çarəsiz insanlar müxtəlif zamanlarda dünyanın əksər ölkələrində qul kimi işlədilmək, yaxud öldürülmək kimi amansız qərarlara məhkum ediliblər.
XVIII əsrin sonlarında onlara qarşı olan münasibət tamamilə dəyişib. Cəmiyyət tərəfindən müxtəlif ölkələrdə kar uşaqlar üçün məktəblər açılıb. Azərbaycanda isə belə məktəb ilk dəfə 1932-ci ildə Bakıda fəaliyyətə başlayıb. İlk illərdə təhsilə 9 uşaq cəlb edilib, onların təlim-tərbiyəsi ilə dörd müəllim məşğul olub. 1969-cu ildə respublikamızda ikinci məktəb açılır. Məktəblərdən biri 1 nömrəli, digəri isə 3 nömrəli respublika xüsusi internat məktəbi adlandırılır. 1 nömrəli məktəbdə həm rus, həm də Azərbaycan bölməsi, 3 nömrəli məktəbdə isə öncə Azərbaycan bölməsi, sonra isə rus bölməsi fəaliyyət göstərib. Azərbaycan dilində dərsliklər az olduğundan müəllimlər rus dilindən tərcümə edilmiş və ümumtəhsil məktəbləri üçün yazılmış dərsliklərdən istifadə ediblər. O illərdə respublikada ixtisaslı kadrlar az olduğuna görə müəllimlərin bir qismi keçmiş SSRİ-nin müxtəlif şəhərlərində olan ali təhsıl müəssisələrində defektologiya üzrə təhsil almağa göndərilmişlər. Hər iki məktəbdə ixtisaslı kadrlara olan ehtiyac qismən ödənilmişdir. Defektoloq ixtisası üzrə müəllimlərə ehtiyac yarandığından 1990-cı ildə N.Tusi adına ADPU-da defektologiya fakültəsi açılmışdır.
Azərbaycan müstəqil olduqdan sonra da kar uşaqların təhsili diqqət mərkəzində durub. 2012-ci ildə Nazirlər Kabinetinin qərarı ilə 1 və 3 nömrəli məktəblər birləşdirilib və onların bazasında 3 nömrəli Respublika xüsusi internat məktəbi yaradılıb.
Ölkəmizin birinci xanımı Mehriban Əliyeva da bu sahənin inkişafına xüsusi önəm verir. Heydər Əliyev Fondu fəaliyyətə başladığı ilk gündən sağlamlıq imkanları məhdud olan uşaqlarla bağlı məsələlər Fondun əsas fəaliyyət istiqamətlərindən biri kimi nəzərdə tutulub.
Bahar Kərimova,
məktəbin direktoru
"Məzunlar məktəbi
bitirsələr də
buradan ayrılmaq istəmirlər"
- Məktəbdə
həm rus, həm də Azərbaycan bölməsi var. Hazırda burada
650 şagird təhsil alır. Onların təlim-tərbiyəsi
ilə
250 müəllim,
177 tərbiyəçi məşğul olur. Dərslər səs,
daktil, jest və mimika ilə öyrədilir.
Azərbaycan
bölməsinin I-IV sinifləri üçün
yeni proqram əsasında işlənib
hazırlanmış xüsusi dərsliklər,
müəllimlər üçün metodiki vəsaitlər çap edilib. Həmin dərsliklər məktəbimizin
müəllimləri tərəfindən
hazırlanıb. Məktəbin
XI sinfini bitirən şagirdlərə ümumi
orta təhsil haqqında şəhadətnamə verilir. Fənlər I-IV siniflərdə xüsusi proqramlarla, V-XI siniflərdə
isə ümumtəhsil məktəblərinin
proqramları
əsasında tədris olunur. Məktəbimiz
əsaslı təmir
edilib, maddi-texniki bazası gücləndirilib.
Məktəbdə kitabxana
fəaliyyət göstərir.
Kitabxana fondunda kifayət
qədər dərslik
və bədii ədəbiyyat
var. Bundan
başqa, müasir avadanlıqlarla təchiz edilmiş kompüter kabineti, kimya, fizika laboratoriyaları, fənn kabinetləri
şagirdlərin ixtiyarına
verilib. Şagirdlərin yüksək səviyyədə
qidalanması və rahat şəkildə yatması üçün
hər bir şərait var.
Məktəbdə təhsillə
yanaşı, şagirdlərin
bilik və bacarıqlarının, qabiliyyətlərinin inkişaf etdirilməsi istiqamətində də xeyli işlər görülür. Belə
ki, tədris ocağında musiqili ritmika fənni tədris edilir. Qabiliyyətli şagirdlərdən ibarət rəqs qrupu fəaliyyət
göstərir. Bu rəqs qrupu müxtəlif yarışlarda,
müsabiqələrdə iştirak edir, yüksək nəticələr
əldə edir. Bundan başqa, şagirdlərin
bacarıq
və
qabiliyyətlərinin üzə çıxarılması və inkişaf etdirilməsi məqsədilə "Rəsm",
"Bacarıqlı əllər",
"İdman" dərnəkləri
də fəaliyyət göstərir. Mütəmadi olaraq "Bacarıqlı əllər",
"Rəsm"
dərnəklərinin üzvlərinin əl işlərindən
ibarət sərgilər keçirilir. Bu sərgilərin
nəticəsində məktəbin
şagirdi Nərmin Hümbətzadə "Gənc rəssam"
adını
alıb.
Məktəbin məzunlarının
sorağı müxtəlif orta ixtisas məktəblərindən
gəlir. Təkcə 2014-cü ildə məzunlardan
11 nəfəri müxtəlif
kolleclərə daxil olub.
Şagirdlərimiz tədbirlərdə də
fəal iştirak edirlər. Belə ki, 2 fevral 2015-ci il tarixində Gənclər
Gününə həsr
edilmiş Əlilliyi olan yeniyetmə və gənclərin 3-cü Respublika
Yaradıcılıq Festivalı
keçirildi. Məktəbimizdən 6 şagird həmin festivalda iştirak etdi. Məktəbin "Azəri" mahnı və rəqs qrupunun üzvləri "Mən azərbaycanlıyam" mahnısını
jest və mimika ilə oxuyub, rəqs etdilər. Tədbirdə şagirdlərə hədiyyələr və
diplomlar təqdim edildi.
Məktəbin şagirdləri idman yarışlarında da uğurla iştirak edir. Belə ki, məktəbin
IX sinif şagirdi Ellada Əliyeva şahmat üzrə əlillər arasında keçirilən yarışlarda
iştirak edərək
I yeri tutub. Bundan başqa, 4 şagirdimiz Türkiyə Respublikasında
eşitmə əngəlli
uşaqların qaçış
üzrə yarışmasına
qatılaraq respublikamızın
üçrəngli bayrağını
Türkiyədə dalğalandırmışdır.
Məktəbin şagirdləri futbola xüsusi maraq göstərirlər. Bunun nəticəsidir ki, futbol
komandamız əlillər
arasında keçirilən
yarışlarda dəfələrlə
1-ci yerə çıxmış,
diplomlar almışdır.
Məzunlarımız bizimlə sıx əlaqə saxlayır. Onlar məktəbi
bitirsələr də
buradan ayrılmaq istəmirlər. Çalışırıq onları burda
işlə təmin edək. Bu məqsədlə
də hazırda məktəbin məzunlarından
2 nəfəri tərbiyəçi,
4 nəfəri isə
texniki işçi kimi çalışır.
Məhparə Həsənova,
məktəbin ibtidai sinif müəllimi,
"Əlifba" dərsliyinin
müəllifi
"Lal, kar uşaqlar üçün "Əlifba"
dərsliyinin
çap olunması bu işdə bir inqilab idi"
- Karlıq və karlığın nəticəsi
olan lal-karlıq uşaqlarda öz patoloji təsirini
göstərir. Lakin bu onların ətraf mühitdən, cəmiyyətdən
uzaqlaşması demək
deyil. Biz onlara kömək etmək üçün yollar axtarırıq.
Bu işdə müxtəlif çətinliklərlə
rastlaşırıq. Axı onlar adi insanlardan fərqli olaraq nə
eşidə, nə də danışa bilirlər. Bundan
başqa, bizim ən
böyük çətinliyimiz isə fənləri tədris
etmək üçün dərsliklərin olmaması idi.
Müəllimlər məcbur qalıb rus dilində olan dərsliklərdən
istifadə edirdilər. Eyni zamanda
ümumtəhsil məktəbləri üçün nəzərdə
tutulmuş dərsliklərdən istifadə edirdik. Bu isə
eşitmə pozuntulu uşaqlar üçün çox
çətinlik yaradırdı. Belə ki, xüsusi internat məktəbində dərslər latın qrafikalı
daktil əl əlifbası ilə keçilir. Eyni zamanda bizdə
ümumtəhsil məktəblərindən fərqli olaraq, tələffüz,
nitq inkişafı, jest və mimika dərsləri də tədris
olunur. Göstərilən səbəblər eşitməsində
çətinliyi olan uşaqlar üçün ayrıca dərsliklərin olmasını zəruri edir. Bu məqsədlə
2010-cu ildə məktəbimizin kollektivi tərəfindən
Azərbaycan Respublikası Təhsil Nazirliyinə müraciət
olundu. Nazirlik bu müraciəti qiymətləndirib dərsliklərin
hazırlanmasına razılıq verdi. Bundan sonra məktəb
rəhbərliyi təcrübəli müəllimlərdən
ibarət işçi qrupu yaratdı. İşçi qrupu tərəfindən
hazırlanmış eşitməsində çətinliyi
olan uşaqlar üçün (xüsusi 1-ci sinif
üçün) "Əlifba", "İş dəftəri",
"Riyaziyyat", "İş dəftəri" dərslikləri və hər iki dərslik üzrə
iş dəftərləri çap olundu. Daha sonra mərhələli
şəkildə II, III, IV sinif dərslikləri də
çap olunmağa başladı. Artıq müəllimlərimizin,
demək olar ki, bu baxımdan problemləri yoxdur.
"Əlifba" dərsliyinin çap olunması, mən deyərdim
ki, bu işdə bir inqilab idi.
"Əlifba" dərsliyi
4 hissədən ibarətdir. 1. Hazırlıq
dövrü, 2. Əlifba təlimi dövrü, 3. Əlifbadan
sonrakı dövr, 4. Daktil nitqin inkişafı.
1.Hazırlıq dövründə şagirdlər
məktəb şəraitinə adaptasiya
olunur. Onları əhatə edən
hər şeyi jestlə öyrənirlər.
İş dəftərində ilkin yazı elementlərinin köməyi ilə
yazı vərdişlərinin aşılanması prosesi
baş verir.
2.
Əlifba təlimi dövründə uşaqlar daktil əl əlifbası
ilə tanış olurlar. Hərflərin
keçilməsi ardıcıllığı şagirdlərin
tələffüs xüsusiyyətlərini nəzərə
almaqla müəyyən edilmişdir. Bu sistemlə uşaqlar
öyrədilən hərfi asanlıqla oxumağı, əllə
göstərilməyi və səsi tələffüz etməyi
öyrənirlər. "Əlifba"da işlədilən
söz və cümlələr şəkillərlə, jestlərlə,
daktillə izah edilmişdir. Onu da qeyd etmək lazımdır
ki, əvvəllər əlifba
il yarım müddətində tədris edilirdi.
Hazırda isə əlifba təlimi 1 ilə başa
çatır.
3.
Əlifbadan sonrakı dövrdə şagirdlər verilmiş
kiçikhəcmli şeir və mətnləri səslə
düzgün tələffüz edərək səlis və
aydın oxuyur, mənasını jestlə izah edirlər.
Paralel olaraq üzündən düzgün köçürməyi,
səlis yazmağı öyrənirlər.
4. Daktil
nitqin inkişafı dövründə şagirdlər ilk
növbədə daktil-əl əlifbasını əzbərləyirlər.
Sonra mövzular üzrə (ünsiyyət, oyuncaqlar, dərs ləvazimatları
və s.) iş aparılır. Həmin mövzular üzrə
əşya və varlıqların jesti də verilmişdir.
Şagirdlər əşya və varlıqların
adlarını öyrənir,
daktil nitq vasitəsi ilə müxtəlif mövzular üzrə
məlumat verə bilirlər.
Nüsaməddin Quliyev,
məktəbin ibtidai sinif müəllimi, dərslik müəllifi
"Burda şagirdlərə daha
həssas yanaşmaq lazımdır"
- Uzun müddətdir ki, bu məktəbdə
çalışıram. Məktəbimiz digər tədris
ocaqlarından fərqlənir. Burda şagirdlərə daha həssas
yanaşmaq lazımdır. Çünki onlar digər
insanlardan müəyyən qədər təcrid olunur, onlarla
ünsiyyətdə ola bilmirlər. Bu onları psixoloji cəhətdən
müəyyən qədər sarsıdır. Lakin biz
çalışırıq ki, onların bilik və
bacarıqlarını, intellektual səviyyələrini
artırmaqla həyata adaptasiya edə bilək. Təbii ki,
bunun üçün, ilk növbədə, şagirdlərdə
yazı və oxu vərdişlərini düzgün şəkildə
formalaşdırmaq lazımdır. Bunun üçün də
dərsliyin olması çox vacib şərtdir. 2012-ci ildə
II sinif üçün Azərbaycan dili, Riyaziyyat, 2014-cü
ildə III- IV siniflər
üçün Azərbaycan
dili, Riyaziyyat, İş dəftəri, III-IV sinifdə dərs
deyən müəllimlər üçün metodiki vəsait
hazırlandı. Yeni yaranan bu dərsliklər müəllimlər,
şagirdlər və valideynlər tərəfindən
yüksək qiymətləndirilir.
Hazırda respublikamızda fəaliyyət göstərən
xüsusi internat məktəblərində (lal-kar) həmin dərsliklərdən
istifadə edilir.
Mahirə Daşdəmirova,
məktəbin ibtidai sinif müəllimi
"Şagirdlərə ana
qayğısı ilə yanaşırıq"
- Burda çox fərqli bir mühit var. Şagirdlərimiz
qüsurlu olsalar da hamı bir-birini aydın şəkildə
başa düşür. Şagirdlərə ana
qayğısı ilə yanaşırıq. Elə şagirdlər
var ki, rayondan gəlirlər və valideynlərindən uzaq
düşürlər. Onlar hələ uşaqdır və
xüsusi qayğıya ehtiyacları var. Uşaqlar çox
istedadlıdırlar. Bundan başqa, dərslərə
çox böyük maraq göstərirlər. Biz
çalışırıq ki, onların istedadlarını
üzə çıxaraq və inkişaf etdirək. Dövlətimiz
tərəfindən buradakı şagirdlərə hər bir
şərait yaradılıb. Əvvəllər dərslikdən
çətinliklərimiz var idi. İndi o problem də aradan
qalxıb. Jest və mimika kitablarının olmasını
arzulayırıq. Bu kitab işimizi bir az da asanlaşdırar,
tədrisin keyfiyyətinə müsbət təsir edər.
Tamilla Abdullayeva,
məktəbin səs müəllimi, surdopedaqoq
"Burada
çalışdığıma görə çox sevinirəm"
- Uzun illərdir ki, bu məktəbdə
çalışıram. Sovet
dövründə dövlət
tərəfindən xüsusi
olaraq Rusiyanın indiki Sankt-Peterburq şəhərində yerləşən
ali məktəbə
təhsil almaq üçün göndərilənlərdən
biri də mən idim. Təhsilimi başa vurduqdan sonra burada çalışıram.
Şagirdlərlə fərdi şəkildə
məşğul oluram.
Onlara səslərin dəqiqliyini
öyrədirəm. Burada
təhsil alan
şagirdlər çox
həssasdırlar. Müəllimə çox böyük hörmət və rəğbət bəsləyirlər.
Məzunlarımız bizi təsadüfən
şəhərdə görəndə
çox sevinirlər.
Qaçaraq gəlib bizimlə
görüşür, hörmət
və izzətlərini
bildirirlər. Düzdür, işimiz çətindir.
Lakin buna baxmayaraq şərəflidir. Burada çalışdığıma,
qüsurlu uşaqlara nəsə öyrətdiyimə
görə çox sevinirəm. Şükürlər olsun ki, dövlətimiz
son illər belə müəssisələrə daha
çox diqqət göstərir. Yüksək səviyyədə maddi-texniki
bazamız var. Bu imkanlardan
maksimum dərəcədə
istifadə edirik.
Niyazi
RƏHİMOV
Azərbaycan
müəllimi.- 2015.- 14 mart.- S.11.