Valideyn, müəllim və
abituriyentlərin nəzərinə!
Qəbul
imtahanları ərəfəsində nələri bilmək
lazımdır?
Ali məktəblərə qəbul imtahanlarına qısa bir vaxt qalır. Abituriyentlər bir neçə gündən sonra qəbul imtahanlarına girərək nəticələr qazanacaq və bundan sonrakı həyatlarının istiqamətlərini az-çox müəyyən etmiş olacaqlar. Bu gənclərin əksəriyyəti sərbəst şəkildə özlərini bu və ya digər şəkildə bu imtahanla isbat edəcəklər. Bilik və bacarıqlarını nümayiş edərəcək, 3 saat ərzində suallara doğru cavab verməklə uğur əldə etməyə çalışacaqlar.
İmtahan insan üçün elə bir hadisədir ki, onun adı çəkiləndə və onun haqqında düşünəndə belə həyəcan və stres ən yaxın "dost"un olur. Bu "dost" səni imtahan bitənə kimi, hətta nəticələr açıqlanana kimi tək buraxmaq istəməyəcək. Bəzən isə yaxşı və ya pis nəticə əldə etdikdən sonra belə abituriyentlərimiz ciddi fiziki və psixoloji narahatlıqlar keçirir, hətta xoşagəlməz hadisələr belə yaşanır. Bütün bu yaşananlardan isə birinci növbədə abituriyentin özü olmaqla, onun ailəsi, müəllimləri və ümumilikdə cəmiyyət əziyyət çəkir. Bəs bütün bunların baş verməməsi üçün valideynlər, müəllimlər və ətrafda olan digər insanlar nələrə diqqət etməli, abituriyentin fiziki və psixi vəziyyətini necə müəyyən etməli və hansı davranışlar sərgiləməlidirlər? Bunlarla bağlı düşüncələrimizi oxucularla bölüşmək istədik.
İlk növbədə valideyn və müəlimlər müəyyən etməyə çalışmalıdırlar ki, abituriyentdə stres psixi simptomlarla (emosional gərginlik, əhəmiyyətsiz hadisələrə qarşı reaksiya, reallığın itirilməsi, qorxu, öz üzərində nəzarətin itirilməsi və s.) və fiziki simptomlarla (bədəndə titrəmə, əl-ayaq tərləmələri, əzələ gərginliyi, təngnəfəslik, qarın nahiyəsində baş verən diskomfortlar, keyləşmə və sancma, baş ağrıları və s.) özünü büruzə verirmi? Əgər bu tip hallar baş verirsə və bununla bağlı olaraq da çalışmaq istəməmək, həvəssizlik, özünə inamsızlıq, vaxtın düzgün bölünməməsi, ümidsizlik və neqativ enerji daim abituriyentin şikayətləri olacaq və bu da təbii ki, qazana biləcəyi uğurun qarşısını alacaqdır. Bütün bunlarla yanaşı valideyinin, müəllimin, ətrafdakı digər insanların abituriyentdən yüksək gözləntilərinin olması və bunun da sözlə və ya bədən hərəkətləri ilə nümayiş etdirmələri abituriyenti çıxılmaz vəziyyətə salacaqdır.
Bəs nə etməli? Abituriyentə pozitiv enerji verilməlidir: İstər ailədə olsun, istər məktəbdə, hamı abituriyenti həvəsləndirməli və daha yaxşı oxuması üçün pozitiv enerji verməlidir. Daim onlara təbəssüm etməli, boş vaxtlarında onlarla maarifləndirici söhbətlər aparmalı, həyatdakı bütün uğurların bu imtahandan asılı olmadığını, gələcəkdə daha gözəl günlər olacağı bildirilməlidir. Yaşanacaq bütün hadisələrin daim yaxşılığa doğru olduğu bildirilməli və onların yanında olduğumuzu, nəticənin necə olmasından asılı olmadan onları çox sevdiyimizi hiss etdirməliyik. Davamlı pozitv düşünməli, davranmalıyıq ki, abituriyent də o enerjini bizdən ala bilsin. Bəzən sözdə hər şeyin yaxşı olacağını deyirik, amma bədənimiz bütün narahatlığını və neqativliyini qarşı tərəfə əks etdirir. Uşaqlarımıza, şagirdlərimizə izah etməliyik ki, səhv etmələrindən qorxmasınlar, onlardan nəticə çıxarmağı öyrənsinlər. Ümidsizlik bizi qarşıda gözləyən uğurlarımızdan məhrum edəcəkdir. Ona görə də baş verən hər hansı bir hadisəni belə pozitiv qəbul etməli və abituriyentə də belə aşılamalıyıq.
Yuxu və istirahət rejiminə diqqət yetirilməlidir: Bəzən abituriyentlər bütün günü məktəbə, hazırlığa gedir, evdə daha çox dərs oxumağa çalışır, ayaqüstü yeməklərlə qidalanır, gec saatlarda yatır və zənn edirlər ki, daha çox uğur qazanacaqlar. Daha çox çalışmaq lazımdır, amma bunlar planlı olmalıdır. İlk növbədə nizamlı gecə yuxusu insanın növbəti gündə daha aktiv olması üçün olduqca vacibdir. Abituriyent gecə saat 23.00-dan səhər saat 06.00-a qədər yatmalıdır və bu mütəmadi xarakter daşımalıdır. Yəni bazar günü və digər önəmli (bayram, toy və s.) günlərdə belə istisnaların olmaması rejimin stabilləşməsini təmin edəcəkdir.
Eyni zamanda qidalanma çox önəmlidir. Abituriyentlər gün ərzində 3 dəfə güclü və 3 dəfə zəif olmaqla ən az
6 dafə qidalanmalıdır.
Məktəbə və hazırlığa
getdikləri zaman çantalarında mütləq
meyvə, quru meyvə və ya evdə hazırlanan
buterbrod olmalıdır. Bu gün
gənclərin əksəriyyətinin
ən böyük problemlərindən biri də səhər yemək yeməmələridir.
Təbii ki, bu da orqanizmin normal inkişafına
ciddi əngəllər
törədir. Ona görə
də səhər yeməyi vərdişlərini
formalaşdırmaq və
xüsusilə enerji ilə zəngin yeməklərə üstünlük
verilməlidir.
Vaxt düzgün bölüşdürülməlidir:
Birmənalı olaraq bilinməlidir ki, çox material oxumaq, saatlarla dərs hazırlamaq deyil, informasiyanı yadda saxlamaq və mənimsəmək daha önəmlidir. Xüsusən hazırlığa
gedən abituriyentlər
günün yarısından
çoxunu dərsə
ayırırlar. Bu dərs hazırlaşmaları
plansız olduğu zaman abituriyentdə gərginliyi daha da artırır və informasiyanın qəbul edilməsi və mənimsənilməsi
prosesi yavaşıyır.
Bu hal da
getdikcə abituriyentin
zəifləməsinə və
özünəinamsızlığına
gətirib çıxarır.
Gün ərzində vaxt düzgün bölüşdürülüb
6 saat dərs oxumaq daha məqbul
sayıla bilər. Abituriyentə eyni zamanda təkrarlama vərdişləri
və texnikası öyrədilməlidir. Bəzən qəbul
imtahanı zamanı abituriyent çətin sualların öhdəsindən
rahatlıqla gəlməsinə
baxmayaraq, asan və sadə suallarda yanlışlıqlara
yol verir. Bunun baş verməsinin başlıca səbəblərindən
biri çətin mövzulara həddən artıq vaxtın ayrılması, asan mövzulara isə əhəmiyyət verilməməsi
və təkrar edilməməsidir. Mümkün olduğu qədər
internet və televiziyadan
abituriyenti uzaq tutmaq lazımdır.
Boş vaxtlarında daha çox gəzintiyə ayırıb, bol- bol oksigen qəbul
etməlidirlər.
Nəticələri öncədən
təxmin etməməlidir:
Adətən hər kəsdə həyəcan
yaradan səbəblərdən
biri hadisələrin inkişaf xəttinin təsəvvür edilməsidir.
Bu cür hallar
gün ərzində abituriyentdə davamlı olaraq baş verir. Ətrafda olan dostları,
ailə, müəllim
- hər kəs imtahandan danışır.
Hər kəs abituriyenti ilk gördüyü
anda ona ürək-dirək verməyə
çalışaraq, "səndən
yaxşı nəticələr
gözləyirik", "imtahan yaxınlaşır...", "sən neçənci qrupa verirsən", "yaxşı hazırlaşırsanmı?",
"bax, yaxşı oxu, bu il
çətin olacaq, deyəsən", "sən
gör kimin qızısan, sən universitetə girməsən..." və s. kimi sözlər işlədərək davamlı
imtahan həyəcanını
bilmədən də olsa artırırlar. Ən çox da ailələr.
"Biz boğazımızdan kəsirik səni oxuduruq", "Universitetə
girməsən atanın
ürəyi partlayar",
"Gözümüzü sənə dikmişik",
"Filankəsin oğlu
instituta girdi, sən girməsən necə olar?" və s. bu kimi
sözlər yeniyetməlik
yaşında olan abituriyenti qayğılara bürüyür. Abituriyent dərs
oxumaq əvəzinə
nəticələri özündə
öncədən təhlil
etməyə başlayır.
Dərs oxuduğu yerdə və ya istirahət
etməli olduğu məqamda imtahanı fikirləşir, "Görəsən
universitetə girə
biləcəmmi...?" deyib
davamlı düşünür.
Bu da təbii
olaraq onun psixi və fiziki
gərginliyinə gətirib
çıxarır, dərs
çalışmasına ciddi
əngəllər törədir.
Bunların baş verməməsi
üçün imtahan
və nəticələri
haqqında ümumiyyətlə
danışılmamalıdır. Əgər söz açılsa belə, hər şeyin yaxşı olacağını, əlindən
gələni edib nəticəni fikirləşməyin
əhəmiyyətsiz olduğunu
bildirmək lazımdır.
Zəhmət çəkmədən uğur
qazanmaq mümkün deyil. Hər işdə olduğu
kimi qəbul imtahanlarında da uğur qazanmaq üçün çalışımaq
lazımdır. Sistemli və
səbirli olmaq lazımdır. "Bacara bilmərəm" və ya "bacarmaz" fikirini özünə və ya başqa birisinə
aid etməməliyik. Hər bir
insan gizli bir xəzinədir. Gələcəkdə hansı
abituriyentin kim
olacağını bilmək
asan deyil. Bəlkə də bu gün
sizin övladınız,
şagirdiniz gələcəkdə
dünya dahisi olacaqdır. Onlara bu
gündən dəstək
vermək bizim mənəvi borcumuzdur.
Vüsal RZAYEV,
İnsan resursları üzrə
mütəxəssis
Azərbaycan müəllimi.- 2015.-
16 may.- S.14.