Jurnalist olmaq istəyirsinizsə...
Mübarizləri
olan Vətən basılmaz!
Tanınmış pedaqoqlar,
psixoloqlar, fizioloqlar sübut etmişlər ki, şəxsiyyətin
formalaşmasında düzgün peşəseçimi həlledici
rol oynayır. Peşəyönü bəşəri
mədəniyyətin mühüm elementlərindən birinin
ümumiləşmiş anlayışı olaraq insanların
ictimai fəaliyyətinin, bacarıqlarının müəyyən
edilib formalaşdırılmasına, onların meyil və
maraqlarına, fiziki imkanlarına, eləcə də
dövrün sosial-iqtisadi tələblərinə uyğun
gəlməlidir. Məsələn, jurnalist
ixtisasına yiyələnməyi qərara almış gənclərdən
iki keyfiyyət tələb olunur: düzgün
düşüncə qabiliyyəti və fikri düzgün
ifadə etmək bacarığı. Tələbə Qəbulu
üzrə Dövlət Komissiyası Prezident İlham
Əliyevin göstərişi və Azərbaycan Mətbuat
Şurasının iştirakı ilə jurnalistika fakültələrinin
abituriyentlərində həmin keyfiyyətləri aşkarlamaq
məqsədilə iki turdan ibarət qabiliyyət imtahanı
keçirir. Birinci turda şifahi sual-cavab vasitəsilə gələcək
jurnalistlərin ümumi dünyagörüşü, müxtəlif
səpgili faktları qavraya bilmək qabiliyyəti, ikinci turda
isə onların fikri yazılı ifadə edə bilmək
bacarığı yoxlanılır. Keçən ilin təcrübəsi
göstərdi ki, orta məktəb məzunlarının
çoxu ikinci turda esse (sərbəst inşa) yazmaqda çətinlik
çəkirlər. Bunu nəzərə alaraq redaksiyamız
BDU-nun jurnalistika fakültəsinin professoru Nəsir Əhmədlidən
"Esse nədir və onu necə yazmaq lazımdır"
sualına cavab verməyi xahiş etmişdir.
"Esse" əslən latın sözüdür, oradan fransız dilinə, fransız dilindən də bir sıra başqa dillərə keçib. İlkin mənası "götür-qoy edərək mühakimə yürütmək" deməkdir. Söz bu mənanı, demək olar, indi də saxlamaqdadır. Yəni müasir anlamda esse müəllifin konkret mövzu ilə bağlı faktları, təəssüratları, fərdi düşüncələri ölçüb-biçərək mühakimə yürütdüyü kiçikhəcmli, sərbəstkompozisiyalı yetkin əsərdir.
Qabiliyyət imtahanı zamanı essenin mövzusunu TQDK verir. Abituriyent mövzu ilə tanış olduqdan sonra xəyalında yazının planını qurur:
1) Giriş; 2) Əsas hissə; 3) Nəticə.
Təxminən 3-5 cümlədən ibarət giriş hissədə abituriyent mövzuda "gizlənmiş" problemin mahiyyətini, onun açıqlanma yönlərini müəyyənləşdirir, fikrin cövlanı üçün sanki qapı açır. Nümunə olaraq İmam Sadiq (ə) adına İslam Maarifi Akademiyasının əməkdaşı, "Dəyərlər" Jurnalistika Məktəbinin məzunu Aqşin Əsgərovun "31 mart - azərbaycanlıların soyqırımı günü" yazısına (www.deyerler.org) diqqət yetirək. Müəllif yazıya belə başlamışdır: "1998-ci ildən 31 mart Azərbaycan Respublikasında dövlət səviyyəsində Azərbaycanlıların Soyqırımı Günü kimi qeyd edilir. Bu soyqırım Azərbaycan xalqı və dövlətçiliyinin tarixində baş vermiş faciəli hadisələrə milli yaddaşın təzahürüdür. Azərbaycanlıların kütləvi surətdə qırğını, repressiyalara məruz qalması, doğma yurdlarından sürgün edilməsi və didərgin salınması XX əsr tarixinin ən faciəli və dəhşətli səhifələrindəndir". Göründüyü kimi, giriş üçcə cümlədən ibarətdir. Bu üç cümlə ilə elə bil planlaşdırılan "ev"in "bünövrə"si qoyulmuşdur. Başqa bir müəllif bu "bünövrə"ni başqa cür də qura bilər. Məsələn, "soyqırım" sözünün mənasını açmaqla: "Soyqırım hər hansı milləti, etnik, irqi və ya dini qrupu ya bütövlükdə, ya da qismən məhv etmək niyyəti ilə həyata keçirılən qanlı əməliyyatdır. Misal olaraq II Dünya müharibəsi illərində faşist Almaniyasının yəhudiləri, qaraçıları, serbləri kütləvi surətdə qırmasını, 1995-ci ildə Bosniya serblərinin Bosniya müsəlmanlarını öldürmələrini göstərmək olar. XX əsrin ən dəhşətli soyqırımlarından biri də 1918-ci il martın 31-də erməni daşnaklarının Bakıda, Şamaxıda, Qubada, Qarabağda və Azərbaycanın başqa yerlərində türk-müsəlman əhalisinə qarşı törətdikləri qanlı aksiyalar olmuşdur".
"Ev"in neçə "mərtəbə"li olacağı verilmiş mövzunun tutumundan və müəllifin onu necə "layihələşdirməsindən" asılıdır. Bu "mərtəbə"lər essenin əsas hissəsində abzaslar şəklində əksini tapır. Aqşin Əsgərovun essesi ("tikdiyi ev") yeddi abzasdan ("mərtəbədən") ibarətdir. Onların sayını azaltmaq və ya artırmaq da olar.
Essenin əsas hissəsi tezis-arqument formasında qurulur. Tezis fikrin bir,
yaxud iki cümlə ilə ifadəsi, hansısa müddəanın
irəli sürülməsidir. Arqument isə
irəli sürülən tezisin gerçək hadisələrlə,
faktlarla, tanınmış şəxsiyyətlərin fikirləri
ilə əsaslandırılmasıdır. İki
arqumentdən istifadə etmək daha yaxşıdır: bir
arqument oxucunu inandırmaya bilər, üç və daha
çox arqument isə üslubu ağırlaşdırar. Hər tezis və onun arqumentlərlə əsaslandırılması
bir abzas təşkil edir. Binanın mərtəbələri
arasında bağlanc olduğu kimi essenin abzasları
arasında da məntiqi əlaqə olmalıdır.
Yazının nəticə hissəsi binanın
damını xatırladır. Burada mövzuya
(girişə və əsas hissəyə) yekun vurulur,
araşdırılan problemin indiki vəziyyəti göstərilir.
Aqşin Əsgərov nəticə hissəsində erməni
vəhşiliyinin, qanlı hadisələrin hələ də
davam etdiyini bildirir, Allahdan Qarabağa azadlıq diləyir:
"1992-ci ilin fevralında ermənilər Xocalı şəhərinin
əhalisinə misli görünməmiş divan tutdular. Tariximizə Xocalı soyqırımı kimi həkk
olunan bu qanlı faciə minlərlə azərbaycanlının
məhv edilməsi, əsir alınması, şəhərin
yerlə yeksan edilməsi ilə qurtardı. Millətçi-separatçı ermənilərin
Dağlıq Qarabağda başladığı qəsbkar hərəkətin
nəticəsi olaraq bu gün bir milyondan artıq
soydaşımız erməni qəsbkarları tərəfindən
öz doğma yurd-yuvalarından didərgin
salınmış, çətin şəraitdə
yaşamağa məhkum edilmişdir. Erməni
silahlı qüvvələri ərazimizin 20 faizini
işğal etdiyi zaman minlərlə vətəndaşımız
şəhid olmuş, xəsarət almışdır.
Bu, erməni
faşizminin yalnız bir əsrdə törətdiyi qısa
icmaldır...
Allahım,
Qarabağın azadlığını tezləşdir!".
Sonluq hissədə problemin ədalətli həlli ilə
bağlı tövsiyələr də verilə bilər.
Essenin əsas
əlamətləri bunlardır:
1.
Kiçik həcm (əlyazma ilə 3-4 səhifə);
2.
Konkretlik. Esse mövzusunda yalnız bir məsələ qoyulur
və həmin məsələdən kənara çıxmaq
məsləhət görülmür (Zəruri məqamlarda
mövzu ilə bağlı qısa haşiyələr
çıxmaq olar);
3. Kompozisiya
sərbəstliyi. Abituriyent mövzudan yayınmamaq və məntiqi
ardıcıllığa əməl etmək şərtilə
kompozisiyanı istədiyi formada qura bilər;
4.Üslub aydınlığı. Essedə hədsiz
mürəkkəb cümlələrə, dolaşıq fikirlərə,
eyni sözlərin tez-tez təkrarlanmasına, yersiz rəsmiyyətə,
təmtəraqlı, pafoslu ifadələrə, qeyri-etik deyimlərə
yol vermək olmaz. Ədəbi dilin
normalarına, orfoqrafiya qaydalarına əməl edilməli,
durğu işarələri yerli-yerində qoyulmalıdır.
Tövsiyələr:
- Qısa
və aydın yazın;
-
Qazanmış olduğunuz bilikləri nümayiş etdirməklə
sərbəst düşüncə tərzinizi ortaya qoyun;
-
Mövzudakı problemə və onun həlli yollarına
öz münasibətiniz olsun.
Nümunə
olaraq Ədalət Daşdəmirlinin 2010-cu il
oktyabrın 15-də "Azərbaycan müəllimi" qəzetində
dərc olunmuş yazısı əsasında
hazırlanmış (esse formasına salınmış)
variantını təqdim edirəm:
Mübarizləri
olan Vətən basılmaz!
Bu gün Azərbaycanın Milli Qəhrəmanı
Mübariz İbrahimovun adı dillər əzbəridir. Haqqında
kitablar, şeirlər, mahnılar yazılır, filmlər
çəkilir. Bu cəsur insanın
yüksəldiyi zirvə Azərbaycanın və eləcə
də bütün türk dünyasının hər yerindən
görünür. Bu zirvəyə gedən
yol isə Biləsuvar rayonunun Əliabad kəndindən
başlanıb. Mübariz 1988-ci il
fevralın 7-də bu ünvanda dünyaya göz
açmışdı. Məhz həmin ildə,
həmin ayda erməni işğalçıları Azərbaycanımızın
əzəli və əbədi hissəsi olan Qarabağ
bölgəsində ərazi iddiası ilə
çıxış etməyə başlamışdılar.
Bəlkə də, İlahi Mübarizi bu
yağılarla mübarizə aparacaq bir oğul kimi dünyaya
gətirmişdi.
Mətbuatdan aldığım məlumata görə, hələ
orta məktəbdə ikən Mübariz dərslərini əla
oxumaqla yanaşı, fiziki gücünü artırmaq,
sağlam və dözümlü olmaq üçün boksla
da məşğul olarmış. Dostlarının və
müəllimlərinin xatirələrində oxumuşam ki,
Mübarizin daxilində həmişə bir narahatlıq, bir
nisgil olarmış. Torpaqlarımızın
düşmən tapdağı altında qalması nisgili.
Erməni işğalçılarının atəşkəsi
tez-tez pozmaları, mövqelərimizi atəşə
tutmaları ona bir an belə rahatlıq verməzmiş.
Onun qəlbində daim düşmənə
qarşı intiqam hissi alovlanarmış.İllərdən bəri
işğal altında inləyən torpaqlarımızın
harayı, doğma yurd-yuvasından didərgin
düşmüş minlərlə soydaşımızın
və bu savaşda şəhid olmuş
oğullarımızın ruhları ona dinclik verməzmiş.
Bu hisslərə görə də o, hərbçi
peşəsini seçərək düşməndən qisas
almağa and içibmiş. Həqiqi hərbi xidmətini
başa vurduqdan sonra o, müqəddəs arzusunu gerçəkləşdirmək
üçün könüllü olaraq Azərbaycan
Silahlı Qüvvələrində xidmətini davam etdirirdi...
Mübariz
İbrahimov 2010-cu il iyunun 18-dən 19-a
keçən gecə düşmənlə təmas xəttinin
kənarında əsgər pencəyini çıxarıb bir
qədər əvvəl yazdığı sonuncu məktubu və
əl telefonunu onun cibinə qoyur. Silahını
çiyninə alaraq təmas xəttinin o tərəfinə
keçir. Cəbhənin Tərtər
istiqamətində düşmənin işğalı
altında olan Çaylı kəndindəki erməni qərargahına
girərək əsl cəngavər kimi düşmənin
bağrını yarır. Ermənilər
əvvəlcə elə zənn edirlər ki, onlara
qarşı Azərbaycan ordusu hücuma keçib. Gecənin qaranlığında çaşbaş
qalan düşmən ağır itkilər verir və
Mübariz özü də canından artıq sevdiyi Vətən
uğrunda qəhrəmancasına həlak olur.
Həmin
gün təmas xəttinin kənarından Mübarizin əsgər
pencəyi tapılır, cibindən isə bu məktub
çıxır: "Atama və anama məktub.
Canım atam və anam, məndən sarı
darıxmayın. İnşallah, cənnətdə
görüşəcəyik. Mənim
üçün bol-bol dua edin. Vətənin
dar günündə ürəyim dözmür. Allaha xatir bunu etməliyəm. Ən
azından ürəyim sərinlik tapar. İnşallah,
şəhid olana kimi bu şərəfsizlərin üstünə
gedəcəm. Şəhid olsam,
ağlamayın, əksinə, sevinin ki, o mərtəbəyə
yüksəldim. Allaha ibadətinizi dəqiq
yerinə yetirin. Çoxlu sədəqə
verin. Seyid nəvəsi olaraq bunu eləməliyəm.
Allah böyükdür. Vətən
sağ olsun.
Oğlunuz
Mübariz.
Haqqınızı halal edin".
Bəli, Mübariz İbrahimov şərəfli
ölümü ilə, qəhrəmanlığı ilə
Azərbaycan oğlunun, Azərbaycan əsgərinin nəyə
qadir olduğunu bütün dünyaya sübut etdi. Bu şücaəti
ilə o biz Azərbaycan gənclərinə nümunə
göstərdi, başucalığı gətirdi.
Respublika
Prezidenti, Azərbaycan Silahlı Qüvvələrinin Ali
Baş Komandanı cənab İlham Əliyevin müvafiq Sərəncamına
əsasən, Mübariz İbrahimov torpaqlarımızın
azadlığı uğrunda rəşadətli və müstəsna
xidmətlərinə görə "Azərbaycanın Milli Qəhrəmanı"
adına (ölümündən sonra) layiq
görülmüşdür.
Ölkəmizdə Mübariz tək deyil. Biz gənclərin
hər birinin ürəyində Vətən eşqi
alovlanır. Qarabağ probleminin dinc yolla həlli
variantları baş tutmazsa, Azərbaycan Silahlı Qüvvələrinin
Ali Baş Komandanı olan möhtərəm Prezidentimiz
İlham Əliyevin göstərişi ilə biz
hamımız yumruq kimi birləşərək
torpaqlarımızı quduz düşməndən azad edərək
qaçqınlarımızın və məcburi
köçkünlərimizin öz ata-baba yurdlarına
qayıtmalarına imkan yaradacağıq. Mübarizləri
olan Vətən heç zaman basılmayacaq. Mübarizin yüksəldiyi şəhidlik zirvəsi,
Milli Qəhrəman adı həmişə uca tutulacaq, Xankəndində,
Şuşada üçrəngli Azərbaycan bayrağı ilə
yanaşı, Mübariz İbrahimovun da əzəmətli heykəli
ucalacaqdır.
Azərbaycan müəllimi.- 2015.- 23
may.- S.13.