“Məktəbi müəllimin iş
yerinə çevirmək lazımdır”
Qəzetimizin bu sayından etibarən
“Müzakirə” rubrikası fəaliyyətə
başlayır. Təhsil sistemimizdə mövcud olan problemləri,
bu sahədə ictimaiyyəti maraqlandıran ayrı-ayrı məqamları tanınmış alimlər,
mütəxəssislər və ekspertlərlə birgə
müzakirə edib bu rubrika altında oxuculara
çatdırmağı nəzərdə tuturuq.
Rubrikamızın ilk qonağı tanınmış alim, əməkdar
elm xadimi, professor Şahlar Əsgərovla Azərbaycan təhsilinin son vaxtlar
gündəmdə olan bəzi problemlərini müzakirə
edirik.
- Şahlar müəllim, son illər ölkə Prezidentinin rəhbərliyi altında təhsilimizdə ciddi islahatlar aparılır, mühüm layihələr reallaşdırılır. Bütün bunlar kənardan necə görünür?
- Təhsilimizdə gedən islahatları, tətbiq olunan yenilikləri mən ümumilikdə müsbət qiymətləndirirəm.Təhsil islahatlarını cəmiyyətimiz də təqdir edir. Son illərdə məktəb tikintisi, xüsusən təhsilin maddi-texniki bazasının gücləndirilməsi, müasir avadanlıq və İKT vasitələri ilə təchizatı sahəsində çox uğurlu addımlar atılıb. Məhz bunun sayəsində 90-cı illər məktəblərdə geniş yayılmış 3 növbəli, 2 növbəli tədris indi minimuma enib. Vaxtilə 1033 şagirdə 1 kompüter düşürdüsə, indi 20 şagirdə 1 kompüter düşür.
Hazırda Təhsil Nazirliyinin təşəbbüsü və rəhbərliyi ilə həyata keçirilən bir sıra islahatyönümlü layihələr, o cümlədən müəllimlərin mərkəzləşdirilmiş qaydada işə qəbulu və yerdəyişməsi, orta məktəbi bitirənlərin hamısına attestatların verilməsi, ali məktəblərdə “SABAH” qruplarının yaradılması, tam orta təhsil pilləsində tədrisin təmayüllər üzrə təşkili, I siniflərə qəbulun elektron qaydada aparılması və bir sıra digərləri çox faydalı və təqdirolunası işlərdir.
- Şahlar müəllim, keçilən yola qısa nəzər saldınız. Sizcə, biz düz yollamı gedirik? Bəlkə nələri də etsək daha qısa yolla təhsilimizin inkişafına, keyfiyyətinin yüksəldilməsinə nail ola bilərik?
- Sualınız düşündürücüdür. Mənə elə gəlir ki, müəllim hazırlığına daha çox diqqət yetirmək lazımdır. Düzdür, Nazirlik bu istiqamətdə müəyyən addımlar atır. Amma bu iş daha da gücləndirilməlidir. Bilirsiniz ki, son illər ərzində çox dəyərli müəllimlər müxtəlif səbəblərdən məktəblərdən gediblər.
İkincisi, mənə elə gəlir ki, kişi müəllimlərin məktəbdə faizi çox aşağıdır. Onların məktəblərə qaytarılması üzərində düşünülməlidir. Hazırda şagirdlərimiz orta məktəbdə əsasən qadın müəllimlərin tərbiyəsi altındadır. Bunun qüsurlu cəhəti odur ki, qadın tərbiyəsi altında olan oğlanların qəhrəmanlıq potensialı ölür. Çünki qadın həmişə “dəymə”, “toxunma”, “vurma” deyir. Amma kişi tərbiyəsində bu yanaşma yoxdur. Onlar qadınlardan fərqli olaraq tərbiyə işini “dost var, düşmən var, dostu düşməndən seç, dostuna sadiq, düşməninə qarşı barışmaz ol” kimi yanaşma əsasında qururlar.
Digər ən vacib məsələ, güman edirəm ki, məktəbin demokratikləşməsi, demokratik proseslərin məktəbə gəlməsinə diqqət yetirilməsidir. Məktəbdə layiqli müəllim varsa, elə o da direktor qoyulmalıdır. Direktoru başqa yerdən gətirməyə meyil göstərilməməlidir. Çünki başqa yerdən gələn direktor öyrənənə qədər vaxt itkisi gedir. Mən layiqli deyəndə, ilk növbədə, ümumi mənafeyi şəxsi mənafedən üstün tutmağı, direktor üçün vacib olan digər keyfiyyətləri nəzərdə tuturam. Yəni dövlətin, xalqın, cəmiyyətin mənafeyini öz şəxsi mənafeyindən üstün tutan adamları direktor qoymaq lazımdır. Bu ən vacib məsələdir. Dünya da bu istiqamətdə gedir. Direktorun kim olmasının təhsilin inkişafında çox böyük əhəmiyyəti var. Bu baxımdan mən Təhsil Nazirliyinin son vaxtlar direktor seçimi ilə bağlı yeritdiyi xətti yüksək dəyərləndirirəm.
Sovet dövründə bu prinsip partiya vasitəsi
ilə qorunurdu. Belə ki, ləyaqəti olmayanı partiyaya
keçirmirdilər. Partiyaya keçməyən adamı isə
direktor qoymurdular. Bu özü-özünə, yəni sistem
vasitəsilə tənzimlənirdi. Amma son illər verilmiş
azadlıqdan sui-istifadə halları çox olub.
Bir də
ki, məktəbi müəllimin iş yerinə çevirmək
lazımdır. Əgər müəllim 12 saat
dərs deyirsə, bu hər gün, təxminən, 2 saat edir.
2 saata isə məktəb müəllimin iş yerinə
çevrilə bilməz. Müəllim məktəbdə
gündə ən azı 3-4 saat olmalıdır ki, o daimi
iş yerinə çevrilsin. Belə olsa, biganəlik
də aradan qalxar, müəllimin saatları, buna müvafiq əməkhaqqı
da artar. Ədalət naminə deyim ki, Təhsil
Nazirliyi son dövrlərdə bu istiqamətdə bəzi
addımlar atıb. Direktor seçimi,
müəllimlərin sınaq qiymətləndirilməsinin
keçirilməsi və digər tədbirlər bu baxımdan
yaxşıdır. Dövlət
başçısının diaqnostik qiymətləndirmədən
keçmiş müəllimlərin dərs yükünün
və əməkhaqqının artırılması barədə
bu ilin yanvarında imzaladığı sərəncamı da
çox faydalı hesab edirəm. Bütün
bunlar göstərir ki, biz düz yoldayıq. İstiqamətimiz düzdür.
- Uzun illərdir
ki, təhsilimizdə repetitorluq xidməti geniş
yayılıb. Bir qrup insanlar buna müsbət yanaşsalar da,
digərləri onun təhsilimizin inkişafına ciddi maneə
olduğu qənaətindədirlər.
Bəs siz necə
düşünürsünüz?
- Birmənalı
şəkildə deyirəm ki, repetitorluq zərərlidir. Bu haqda mənim çoxlu məqalələrim olub.
Onların birində hətta mən
repetitorluğu Azərbaycan təhsili üçün arxadan
vurulan bıçaq adlandırmışam. Bunun səbəbləri var. Birincisi, repetitorluq ən
azı onu göstərir ki, dövlətin təhsil sistemində
qüsurlar var. İkincisi də, repetitorluq məktəbdən
fərqli olaraq vətəndaş yetişdirə bilməz.
Çünki təhsil sistemində müxtəlif
səviyyələrdə tədris olunan bütün fənlər,
tədris proqramları həm də təhsilalanların vətənpərvərlik
tərbiyəsi onlara millətə, xalqa sevgi aşılamaq
üzərində qurulub. Bu mövzular müxtəlif fənlərə
elə daxil edilib ki, XI sinfi bitirdikdən sonra uşaq vətənpərvər,
millətsevər bir adam olur. Amma repetitorluqda bu mümkün deyil. Çünki
repetitor müəllimə lazımdır ki, uşaq onun
öyrətdiyi mövzulara, verdiyi suallarına cavab versin. Ona sualdan kənar bir cümlə də oxutmur, nəyi
öyrədir, onu da tələb edir.
Təhsil sistemimizin məqsədi isə
uşaqlarımıza, gənclərimizə elə bir savad və
bacarıqlar verməkdir ki, onlar gələcəkdə
iştirakçısı olduqları proseslərdən,
düşdükləri situasiyalardan çıxmaq
üçün düzgün qərarlar qəbul edə
bilsinlər. Bunun üçün o, məktəbdə öyrədilən
bütün fənləri heç olmasa, minimum tələblər
əsasında bilməlidir. Əgər şagird bu fənlərin,
deyək ki, 15-dən 10-nu kənara qoyub 5-ni öyrənsə,
onda gələcəkdə əsl vətəndaş kimi
formalaşa, millətə yaxşı övlad ola
bilməyəcək.
- Bəs əgər
şagird məktəbə normal gəlib günün
birinci yarısında dərsdə
iştirak edir, ikinci yarısında isə repetitor yanına
gedirsə, yaxud deyək ki, sinifdə 40 şagird var və
müəllim onlarla normal tədris qurmaqda çətinlik
çəkirsə, belə hallarda valideyn övladına daha
yaxşı təhsil vermək üçün repetitor
tutursa, onda necə?
- Bu ola
bilər. Məsələn, orta məktəblərin
tədris planında müəyyən xarici dillər nəzərdə
tutulur. Ancaq kimsə istəyir ki,
övladı tədris planında olmayan dili, məsələn,
Çin dilini bilsin, o, uşağını repetitor yanına
göndərə bilər ki, gedib həmin dili öyrənsin.
Amma, bir daha təkrar edirəm ki, repetitorluq dövlət
təhsil sisteminin qüsurları üzərində göyərir
və biz onu aradan qaldırmaq istəyiriksə bu
qüsurları islah etməliyik. Onu da deyim ki,
repetitorluq dövlətin təhsil siyasətini tam aparmağa
imkan vermir. Repetitorluğun olması təhsilə
münasibətə mənfi təsir göstərir, tədris
müəssisələrində, təhsili idarə edən bəzi
dövlət qurumlarında təhsilin keyfiyyəti
üçün məsuliyyət hissini azaldır, “əşi
birtəhər oxusunlar, onsuz da repetitor yanına gedib öyrənəcəklər”
qənaəti yaradır. Müvafiq qanunvericilikdə olan bəzi boşluqlar
da repetitorluğun rəvac tapmasına səbəb olur. Əgər biz bundan imtina etmək istəyiriksə təhsil
sahəsi üçün lazımi qanunlar qəbul edilməlidir.
Bir də bizdə elə məktəblər olub və var ki, məsələn,
keçmiş Azərbaycan-türk liseyləri, bəzi təmayül
liseyləri, Türkiyə Diyanət Vəqfi Bakı Türk
Liseyi və s. onlarda təhsil alanların repetitor yanına getməsinə
ehtiyac qalmır. Diyanət vəqfi liseyinin məzunlarının
demək olar ki, hamısı hər il
repetitor yanına getmədən yüksək balla ali məktəblərə
qəbul olurlar. Onların təcrübəsindən,
tədris sistemindən geniş istifadə olunmalıdır.
Fikrimcə,
repetitorluğu aradan qaldırmağın bir yolu da universitetlərin
öz qapılarını qəbul olmaq istəyənlərin
üzünə geniş açması, norma
ilə tələbə qəbulundan imtina edilməsi ola bilər.
Universitetlərə ancaq qeydiyyat getməlidir.
Qoy Azərbaycan orta məktəbini qurtaran və ali təhsil almaq istəyən hər kəs
universitetlərə gedə bilsin. Necə deyərlər,
universitetin girişini yox, çıxışını bərkitmək
lazımdır.
Repetitorluğun qarşısını almaq, təhsildəki
digər qüsurları aradan qalırmaq üçün ilk
növbədə dövlət müəssisələrində
təhsilin keyfiyyətini yüksəltməliyik. Buna, dediyim kimi, məktəb
direktorundan başlanılmalıdır. Direktorun
niyyəti bu olmalıdır ki, mən gedirəm o məktəbdə
keyfiyyəti yüksəltməyə. Belə
direktorlarımız olub. Mən birinin
adını çəkmək istəyirəm. Bakıdakı 190 nömrəli məktəbə
uzun illər rəhbərlik etmiş Sona xanım
Tağıyevanın. Onun haqqında
çıxmış kitabın təqdimatı mərasimində
Sona xanımın xalq, ictimaiyyət arasında necə böyük
bir hörmətə, nüfuza malik olduğunu gördüm.
Çünki Sona xanım heç zaman məktəbdən
şəxsi mənafeyi üçün istifadə etməyib.
Ona görə də ictimaiyyət onun hörmətini
dünyasını dəyişəndən sonra da saxlayır.
Lakin elələri də olur ki, vəzifədə
olanda ancaq özünə, yaxınlarına “xidmət”
göstərir. Belələri lap akademik olsa belə,
ondan fayda görənlər dünyadan köçdükdən
sonra kimsə
tərəfindən xatırlanmır, yad edilmir. Çünki onlar cəmiyyətə qulluq etməyiblər
ki, cəmiyyət də onları xatırlasın.
- Şahlar müəllim, bəs bu məsələlərdə
valideynlərin, cəmiyyətin rolu necə olmalıdır?
- Cəmiyyətin
rolu çox vacibdir. Oturuşmuş ölkələrdə, hətta
keçmiş sosialist sisteminə daxil olan Çexiya,
Slovakiya, Polşa və s. kimi ölkələrdə hər
sahəyə, o cümlədən təhsilə güclü
ictimai nəzarət var. 4-cü hakimiyyət deyilən media,
KİV cəmiyyəti passivləşməyə, laqeydləşməyə
qoymur, onu daim, necə deyərlər, diri saxlamağa
çalışır. Təəssüf ki,
bizdə belə deyil. Mətbuatda, televiziyalarda bu
mövzuda debatlar çox az keçirilir. Biz də gərək ictimaiyyəti fəallaşdıraq.
Cənab Prezident də son
çıxışlarında bu məsələni, yəni cəmiyyətin
aktiv olmasının, ölkədə gedən proseslərə
fəal müdaxilə etməsinin vacibliyini vurğulayıb.
Hər şeyi dövlətin üzərinə
yıxmaq olmaz. Camaat özü də fəal
olmalıdır.
- Son illər
ali məktəblərə qəbul
imtahanlarında yüksək bal toplayanların sayı getdikcə
artmaqdadır. Ancaq 700 bal
özlüyündə ən yüksək nəticə olsa
da, cəmiyyətimizdə bu zirvəni fəth edənlərə
də münasibət fərqlidir. Bəzi mütəxəssislər,
ekspertlər bu abituriyentlərin sosiallaşa bilməməsini,
sonralar istər təhsil dövründə, istərsə də
məzun olub işləyəndə bu nəticəyə
aqekvat uğur qazanmadıqlarını deyirlər...
- Əgər
uşaq istedadlıdırsa və təbii olaraq, deyək ki, Azərbaycanın
uzaq bir kəndindən gəlib 700 bal
toplayıbsa bu, əlbəttə, böyük nailiyyətdir.
Yəni bu adamın potensialı yüksəkdir, bütün
deyilənlər yadında qalır ki, 700 balı toplayıb. Amma
süni surətdə, yəni repitetor tutmaqla,
uşağın istirahətini bada verməklə, valideynin təzyiqi,
yəni qoy mənim uşağım 700 bal toplasın deyib uşağı qəhrəman
sifətində görməsi ilə bu balı toplaması
uğursuz bir şeydir. Uşaq o əziyyətin hesabına 700 bal toplamaqdansa, sərbəst
olaraq 650 toplasa daha yaxşıdır. Bu həm
uşağın sağlamlığı üçün, həm
də sosiallaşa bilməsi üçün yaxşı
olar.
Mən sizə bir misal çəkim. Bizim Apple
telefonlarımızın yaradıcısı Stiv Cobsu Harvard
Universitetinin bakalavr tələbələri ilə
görüşə çağırırlar. Dünyanın ən varlı adamlarından biri
sayılan Stiv Cobs bilirsinizmi tələbələrə nə
deyir? Deyir ki, ay uşaqlar, heç mən
universitet qurtarmamışam. Ali təhsilim
yoxdur.
Hətta
deyilənə görə, Microsoft şirkətinin
yaradıcısı, dünyanın ən varlı
adamlarından olan Bill Qeytsin də ali təhsili
olmayıb. Universiteti çox sonralar, məşhurlaşanda
bitirib.
Buradan həm
də o qənaət hasil olur ki, insan yaradıcı
olmalıdır,
ali təhsil o qədər də önəmli deyil.
Ona görə indi kreativ sözü tez-tez
işlədilir. O məhz yaradıcı
düşüncəni, məsələlərə
yaradıcı yanaşmanı özündə ehtiva edir. Yenə
deyirəm, ümumiyyətlə mənimsəmənin, yüksək
bal toplamanın özü yaxşı
şeydir, amma bunu, necə deyərlər, həyatın mənasına
çevirmək, uşağın ömrünü bu yolda xərcləmək
düzgün deyil.
Ölkəmizdə ümumiyyətlə biliyin qiymətləndirilməsi
yaxşı vəziyyətdə deyil. Biliyin qiymətləndirilməsi
təhsilə nəzarət üçün lazımdır
ki, müəllimin necə dərs deməsi, uşaqların
necə mənimsəməsini müəyyənləşdirsin.
Bunun üçün cürbəcür şkalalar var: 5
ballıq, 10 ballıq, 100 ballıq, 700 ballıq. Hazırda bunların hamısı bizdə tətbiq
olunduğundan qiymətləndirilmənin vahidlik prinsipi pozulub.
Hətta bir müddət eksperiment qaydasında 9
ballıq şkaladan da istifadə olunub. Şkala
şagirdin bildiyinin bilməli olduğuna nisbətini əks
etdirir. 700 ballıq şkala özü də
Azərbaycan cəmiyyəti tərəfindən tam dərk
olunmuş bir şkala deyil. 700 bal 5 ballıq
şkalanın 5-i,10 ballıq
şkalanın 10-u, 100 ballıq şkalanın 100-ü deməkdir.
700 ballıq şkalada bizim klassik “4” qiymət 560, “3” 420, “2” 280-dir. İndi gör bu 700
ballıq şkala cəmiyyətdə necə
dolaşıqlıq yaradıbsa
uşaq 250 bal toplayanda valideyn sevinir ki, uşağım əməlli-başlı
bal toplayıb. Halbuki bu, “2”-dən də
aşağıdır.
Qiymətləndirmədə bir vacib məsələ də
var - mənimsəmənin minimal həddi. Misal
üçün, Amerika kimi ölkədə mənimsəmə
həddi hardasa 80 faizdir. 80 faizdən
aşağı mənimsəmə qeyri-kafi hesab olunur. Amma SSRİ-də 60 faiz idi, yəni “3”. “3”-dən aşağıdakı qiymətlər qiymət
deyil, göstəricidir, yəni simvolikdir. Bu o deməkdir ki,
şagird mənimsəməyib.
- Son illər
cəmiyyətimizdə dərsliklərlə bağlı da
geniş müzakirələr gedir. Sizin də
fikrinizi bilmək istərdik. Mövcud dərsliklər
normaldırmı? Bəlkə onlar fərqli
olmalı, dərsliklərın yazılmasına başqa
cür yanaşılmalıdır?
- Dərslik
təhsil sisteminin ən vacib həlqəsidir. Çünki
gələcək nəsli dərsliklər
formalaşdırır və onların necə olması məhz
dərsliklərdən asılıdır. Siz
dərsliyi elə yaza bilərsiniz ki, şagird orta məktəbi
bitirəndən sonra gözəl vətəndaş olar.
Elə yaza bilərsiniz ki, uşaq çox
güclü millətçi olar. Elə də
yaza bilərsiniz ki, böyüyən nəsil ateist və ya
dindar olar. Fikrimcə, dərslik nə qədər
sabit olsa bir o qədər yaxşıdır. Elmi yenilikləri dərsliyə gətirmək
adı altında onları tez-tez dəyişmək, təzələmək
məqbul deyil. Birincisi, elm gündə yox,
hər 10-20 ildən bir inkişaf edir və bu inkişaf da
10-20 ildən bir dərslikdə öz əksini tapa bilər.
Belə olan halda dərsliyin hər 4 ildən bir
yenilənməsinə nə ehtiyac var?
İkincisi də, dərslik təkcə şagird
üçün deyil, həm də müəllim
üçündür. Dərslik sabit olsa o, müəllim tərəfindən
möhkəm dərk edilmiş olar və orada müəllimə
qaranlıq bir şey qalmaz. Dərslik
tez-tez dəyişəndə isə müəllim onu
axıradək dərk edə bilmir və orada onun
üçün qaranlıq məsələlər qalır.
Müəllim üçün qaranlıq olan isə
şagird, tələbə üçün zülmətdir.
Hər yeni dərslik yeni müəllif, yeni fəlsəfə
deməkdir. Bunu nəzərə almaq
lazımdır.
Dərslik
həmin sahənin biliciləri tərəfindən yazılmalıdır. Düzdür, indi dərsliklə bağlı
müsabiqələr, tenderlər keçirilir, bu
prosedurların qalibləri olan nəşriyyatların
hazırladıqları dərsliklərə Təhsil
Nazirliyinin Dərslikləri Qiymətləndirmə
Şurasında baxılır və müvafiq seçim aparıldıqdan
sonra dərsliklər çap olunur. Bu ola
bilsin hüquqi cəhətdən düzdür. Lakin
mən bunu o qədər də məqbul yol saymıram. Nəşriyyat bu işə nə qədər məsuliyyətlə
yanaşsa da onun müəllif tapması qüsurlu haldır.
Çünki nəşriyyat özünün
bütün fəaliyyətini biznes maraqları üzərində
qurur. Fikrimcə, Təhsil Nazirliyi bu məsələyə
diqqətini daha da artırmalıdır. Düzdür,
nazirlik bu işə nəzarət edir. Lakin
bu bir qədər də gücləndirilməlidir.
Çünki dərslikdəki səhvlərə, onların
yararsızlığına görə heç kim
nəşriyyatı günahlandırmır. Hamı
üzünü Təhsil Nazirliyinə tutur, sözünü
onun ünvanına deyir.
- Bu
gün Təhsil Nazirliyinin əsas strateji hədəflərindən
biri də neqativ hallara qarşı barışmaz mübarizədir.
İstərdik ki, bu məsələyə də
münasibət bildirəsiniz. Bu yolla biz istədiyimizə
nail ola biləcəyikmi?
- Avropada
bir müdrik misal var: problemin həllinin yarısı onu qəbul
etməkdir. Problem qəbul olunandan sonra onu həll
etmək də asan olur. Təhsil nazirinin
bir xüsusiyyəti mənə xoş gəlir ki, o, problemi qəbul
edir. Demir ki, təhsildə rüşvət yoxdur. Əgər qəbul edirsə, demək həll edəcək.
Bu sahədə atılan və cəmiyyətdə birmənalı
müsbət qarşılanan addımlar, xüsusən də
uşaqların I sinfə qəbulunun elektron qaydada təşkili,
müəllimlərin işə qəbulunun mərkəzləşdirilmiş
qaydada müsabiqə yolu ilə həyata keçirilməsi,
orta məktəb məzunlarının hamısına
attestatların verilməsi də bunu sübut edir.
Bu
addımları düzgün hesab edirəm. Yanaşma düzgündür.
Fikrimcə, özəl məktəblərin şəbəkəsinin
genişləndirilməsi də bu işə kömək edə
bilər. Onların yaranmasını təşviq etmək
lazımdır, nəinki qarşısını almaq. Bu, iki baxımdan faydalıdır. Birincisi, özəl məktəblər müəyyən
qədər yükü dövlətin üzərindən
götürüb cəmiyyətin üzərinə qoyurlar.
İkincisi də sağlam rəqabət
yaradır, valideynlərin seçim imkanlarını genişləndirirlər.
Üstəlik belə məktəblərdə
rüşvət, başqa neqativ hallar, demək olar ki, olmur.
- Şahlar müəllim, təhsilin bir çox probleminə
toxunub, sizinlə birlikdə müzakirə etdik. Daha hansı məsələyə
toxunmaq istərdiniz?
- Təhsildə
maraqlı məsələlərdən biri də xarici təcrübənin
öyrənilməsinin xeyri olub-olmaması məsələsidir.
Araşdırmalardan bu qənaətdəyik ki,
xeyri var, amma müəyyən şərtlər daxilində.
Bilirsiniz
ki, inkişaf səviyyəsi və bu səviyyənin əsas
göstəricisi olan adambaşına düşən milli gəlir,
insanın inkişaf potensialı indeksinə görə
dünya ölkələri 3 qrupa bölünür: inkişaf
etmiş, inkişaf etməkdə olan və
üçüncü qrup, yəni inkişaf etməmiş
ölkələr. Azərbaycan inkişaf etməkdə
olan dövlətlərə aiddir. Təcrübənin
qrup daxilində öyrənilməsinin əhəmiyyəti
var. Yəni hər qrupa daxil ölkələr öz
qruplarındakı ölkələrin uğurundan bəhrələnə,
yaxud qüsurlarından nəticə çıxara bilər.
Lakin ikinci qrup ölkələr birinci qrup
ölkələrin təcrübəsindən bəhrələnə
bilməz. Çünki orada müəllimə yüksək
maaş verirlər, adambaşına düşən milli gəlir
yüksəkdir, deyək ki, 20-30 min ABŞ dollarıdır,
insanın inkişaf potensialı indeksi 0,85-dən yüksəkdir.
Bizdə isə bu göstəricilər müvafiq olaraq 12 min
dollar və 0,73-dür. Belə ölkələrin
təcrübəsini öyrənməyimiz ona bənzəyər
ki, 1-2 mərtəbəli ev tikmək istəyirik,
lakin müəyyən məsələləri öyrənmək
üçün gedib 5-6 mərtəbəli bahalı bir
villaya baxırıq. Sadə dildə desək, hər ölkə
özünə münasib olan ölkənin təcrübəsini öyrənməlidir.
Bu baxımdan biz inkişaf nöqteyi-nəzərindən
özümüzə yaxın ölkələrin təcrübəsini
öyrənməliyik. Təcrübə öyrənmək
üçün uzaq
Meksikaya getmək daha yaxşıdır, nəinki
yaxın Finlandiyaya ki, tətbiq edəndə də əlli
problem ortaya çıxır.
-
Şahlar müəllim, maraqlı söhbət
üçün çox sağ olun. Redaksiyamıza
gəldiyinizə görə təşəkkür edirik.
Yusif ƏLİYEV
Azərbaycan müəllimi.- 2015.- 7 noyabr.- S.9.