Xaricdə təhsil adı ilə dələduzluq
Budəfəki mövzumuz Azərbaycan
vətəndaşlarının qeyri-qanuni yollarla xaricdə təhsil
almaları ilə bağlıdır. Hamımıza məlumdur
ki, son illər ölkənin ali məktəblərinə
aparılan qəbul imtahanlarında zəif nəticə
göstərən abituriyentlər, bir qayda olaraq, xarici ölkələrin
universitetlərinə “əlverişli təhsil” təklifləri
edən şirkətlərə üz tuturlar. Bu şirkətlər
əvvəlki illərdə gənclərə əsasən
MDB məkanındakı ali məktəblərə qəbul təklif etsələr
də, son zamanlar bir az da irəli gedərək, Türkiyə,
İsveçrə, Çexiya və bu kimi nüfuzlu Avropa
ölkələrini də öz siyahılarına əlavə
ediblər. Yəqin oxucularımızı da maraqlandırar ki,
bu cür inkişaf etmiş ölkələrdə qeyri-leqal təhsil
necə həyata keçirilə bilər?
Araşdırmalarımız göstərdi ki, əsasən azərbaycanlılardan
ibarət olan bəzi işbazlar asan pul qazanmaq
üçün bu ölkələrdə hər hansı bir
universitet adıyla kurs statusunda olan təşkilat və cəmiyyətlər
yaradırlar. Hətta dil bacarıqları belə
yoxlanılmadan həmyerlilərimizi attestat balı
ilə bu müəssisələrə qəbul etdirirlər. Bu şirkətlər xüsusilə yay aylarında
KİV və digər vasitələrlə “Xarici universitetlərə
tək attestat ilə, imtahansız qəbul”
başlığı altında reklamlar hazırlayır, bu
reklamlar hesabına vətəndaşları həmin
“universitetlərə” qəbul etdirirlər. Nəticədə
bilik, bacarıq baxımından aşağı səviyyədə
olan gənclərimiz 4 il boş-boşuna həmin müəssisələrə
ayaq döyür, xeyli vəsait xərcləyir, sonda isə
lazımsız, heç bir təşkilat tərəfindən
qəbul edilməyən sənədə-kursu bitirmək
haqqında diploma sahib olurlar. Bu işlə məşgul olan şirkətlər isə
bu kimi hallardan istifadə etməklə böyük mənfəət
əldə edirlər.
Rusiya, Ukrayna, Gürcustan kimi ölkələrin
universitetlərinə təklif olunan “təhsil xidmətləri”
isə gənclərimizi tamamilə başqa problemlərlə
üz-üzə qoyur. Yalançı təhsil şirkətlərı
azərbaycanlı abituriyentləri özlərinin də
söz verdikləri kimi, attestatla həmin ölkələrin hətta
bəzi nüfuzlu dövlət universitetlərinə də
yerləşdirə bilirlər. Amma təəssüf ki, onlara
təhsil yox, diplom almaqda kömək edirlər. Bu təhsil maklerləri azərbaycanlı
gənclərdən aldıqları yüksək məbləğdə
vəsait hesabına 4 il ərzində onların bütün təhsil
problemlərini də “yola verməyi” öz üzərlərinə
götürürlər. Sonda isə ölkə
sərhədlərindən çıxmayan həmyerlilərimizə
həmin ölkələrdə yerləşən universitetlərin
diplomlarını təqdim edirlər. Təhsil
Nazirliyinin belə diplomları tanımaması
işbazların toruna düşmüş həmyerlilərimizin
asan yolla ali təhsil almaq sevdasını
gözündə qoyur. Qeyd edək
ki, gənclərimizin dünyanın ən nüfuzlu
universitetlərində təhsil alması məqsədilə
ölkə Prezidenti cənab İlham Əliyev tərəfindən
“2007-2015-ci illərdə Azərbaycan gənclərinin xarici
ölkələrdə təhsili üzrə Dövlət
Proqramı” qəbul olunub. Hər il yüzlərlə azərbaycanlı
gənc bu proqramdan bəhrələnərək
dünyanın yüksək reytinqli universitetlərində təhsil
ala bilirlər. Bundan başqa, öz vəsaiti hesabına qanuni
yollarla xaricdə təhsil alan gənclərimiz
də az deyil. Bəs onda bəzi gənclərimizi qeyri-qanuni yollarla
təhsil almağa vadar edən səbəb nədir?
Araşdırmalarımız göstərdi ki, bu məsələlərdə
valideynlərin və gənclərin məlumatsızlığı
əsas səbəblərdən biri
olsa da, digəri asan yolla diplom əldə etmək
sevdasıdır. Hətta çoxları bu diplomların
müvafiq dövlət qurumlarında
tanınmayacaqlarını bilsə belə, ali
təhsil almaq istəklərindən əl çəkə
bilmirlər.
Şirkətlər
təhsili deyil,
maddi
maraqlarını üstün tuturlar
Mütəxəssislərin fikrincə, bu işlə məşğul
olan şirkətlər “övladım universitetə qəbul
olunsun, el qınağına tuş gəlməyək” prinsipi
ilə yaşayan insanların sadəlövhlüyündən
istifadə edərək xeyli vəsait götürürlər. Onlar əsasən
universitetə qəbul olmaq üçün öncədən
pul tələb edirlər. Bundan başqa, abituriyentdən
alınan yüksək təhsil haqqından da hər il müəyyən faiz paya sahib olurlar. Tədris
prosesi zamanı tələbənin
necə təhsil alması isə, ümumiyyətlə,
onları maraqlandırmır.
Təəssüf doğuran məqam budur ki, bununla
bağlı aparılan əks-təbliğata baxmayaraq, insanlar
hələ də kütləvi şəkildə bu şirkətlərə
müraciət edirlər. Onlar
övladlarının təhsilini, gələcəyini diplom
eşqinə qurban verirlər. Lakin nəticədə
övladlarının əldə etdikləri diplom heç bir
işə yaramır.
Universitetləri
yalnız təhsil haqqı düşündürür
Məsələnin
başqa tərəfi isə bu abituriyentləri qəbul edən
ali təhsil müəssisələri ilə
bağlıdır. MDB məkanında olan bəzi universitetlər
heç bir imtahan vermədən vətəndaşları ali məktəbə qəbul edirlər. Onları əcnəbi tələbənin
dil bilikləri, ümumi bilik səviyyəsi, Avropa və
ABŞ universitetlərindən fərqli olaraq, hətta verdikləri
diploma görə öz nüfuzları belə maraqlandırmır. Bu məktəblərdə
əcnəbi vətəndaşlara yalnız maliyyə mənbəyi
kimi baxırlar. Əcnəbilərə
hansısa səviyyədə təhsil vermək qətiyyən
universitetin maraq dairəsində deyil. Burada
təhsil haqqı məsələlərində də qeyri-bərabərlik
mövcuddur. Belə ki, həmin universitetlər
əcnəbi tələbələrdən yerli tələbələrə
nisbətən 30-40 faiz artıq təhsil haqqı alır.
Deməli, belə qənaətə gəlinir
ki, imtahansız xaricdə təhsil verən “universitetlər”i
də təhsil vermək deyil, pul qazanmaq
düşündürür.
Bu məsələdə
ən böyük məsuliyyət
valideynlərin üzərinə düşür
Yuxarıda qeyd etdiyimiz kimi, övladlarını
dırnaqarası xaricdə oxudan valideynlər sonrakı
dövrlərdə böyük peşmançılıq
hissi keçirirlər. Öncə övladlarının əldə etdikləri
diplomu təhsildən üstün dəyərləndirən
valideynlər uşaqları ali məktəbi
bitirdikdən sonra fərqli mənzərə ilə
qarşılaşırlar. Diplomların
nostrifikasiyası ilə bağlı müvafiq quruma müraciət
edərkən başa düşürlər ki,
övladlarının əldə etdiyi diplom kağız
parçasından başqa heç bir şey deyil. Nəzərə çatdıraq ki, mövcud
qanunvericiliyə görə belə yollarla təhsil
alanların diplomu rəsmən tanınmır. Bu barədə rəsmi qurumlar dəfələrlə
vətəndaşlara məsləhət və tövsiyələr
versə də, təəssüf ki, bəzi valideynlər rəsmilərin
dediklərinə deyil, daha çox
fırıldaqçılara inanırlar.
Distant təhsil,
yoxsa?..
Bir vacib məsələni də qeyd etmək yerinə
düşər ki, bu gün qloballaşan dünyada müasir
təhsilin yeni formalarından biri də distant təhsildir. Mütəxəssislər
bu təhsilalma formasının rüşeymlərinin hələ
XVII əsrdən mövcud olduğunu bildirirlər. Onlar iddia edirlər ki, həmin dövrdə bu,
poçt vasitəsilə, müəyyən üsullarla həyata
keçirilib. Get-gedə təkmilləşən
bu formadan əsasən texnologiyanın sürətlə
inkişaf etdiyi XX əsrin sonlarından daha qabarıq şəkildə
istifadə olunur. Distant təhsil sahəsində
bir çox ölkələrin-Amerika, Böyük Britaniya,
Avstraliya kimi ölkələrin təcrübəsi daha
geniş yayılıb. Bu sahədə nüfuz qazanan bir
çox ali məktəb var ki, buna misal olaraq Pensilvaniya Univetsitetini göstərmək
olar. Qeyd edək ki, bu universitetin təcrübəsi
YUNESKO tərəfindən qəbul edilərək digər
universitetlərə tövsiyə edilir.
Distant təhsil - təhsil müəssisəsindən istənilən
məsafədə olan öyrənənlərə xüsusiləşdirilmiş
informasiya-təhsil mühiti vasitəsi ilə göstərilən
təhsil xidmətləri kompleksidir. Distant təhsilin yüksək səviyyədə
verilməsi üçün güclü maddi-texniki baza, əsasən
də İKT bazasının olması vacibdir. Distant təhsil
tələbə
və müəllim
arasında interaktiv əlaqəni telekommunikasiya və
kompüter şəbəkələri vasitəsi ilə
operativ, müntəzəm dialoq, əks-əlaqə əsasında,
uzaq məsafədən həyata keçirən şəbəkə
texnologiyasıdır. Təhsilalanlar
imtahanları yazılı və şifahi şəkildə
verirlər. Şəffaflığın təmin
olunması məqsədilə tələbələr
imtahanları tərəflər arasında rəsmi təyin
olunan yerlərdə- əsasən səfirlik və həmin
universitetin filiallarında verirlər. Tələbələri tədris-metodik materiallarla təmin
etmək, həmçinin tələbə və müəllim arasında
interaktiv əlaqə yaratmaq məqsədi ilə internet şəbəkəsindən istifadə mütləqdir.
Azərbaycanda isə bu gün distant təhsil
texnologiyalarından istifadəni bir o qədər də qənaətbəxş
hesab etmək olmaz. 2009-cu ildə təsdiq olunmuş “Təhsil
haqqında” Qanunda distant təhsil bir təhsilalma forması
kimi qeyd olunsa da, bununla bağlı müvafiq icra mexanizmi və
qanunvericilik bazası hələ də yaradılmayıb.
Mütəxəssislər bunun başlıca səbəblərini
universitetlərimizdə distant təhsilin həyata
keçirilməsi üçün lazımi şəraitin və
bu sahədə püxtələşmiş mütəxəssislərin
olmaması ilə əlaqələndirsələr də, əsl
reallıqda problemin mahiyyəti bu təhsilalma formasının
Azərbaycan və bu kimi inkişaf etməkdə olan ölkələrdə
özünü bir o qədər də doğrultmaması ilə
bağlıdır. Yəni, konkret desək,
distant təhsil adı altında saxtakarlıqların baş
verə biləcəyi ilə əlaqədardır. Lakin bütün bu sadaladıqlarımıza
baxmayaraq, bəzi işbazlar vətəndaşlarımızı
son vaxtlar distant təhsil adı altında aldatmağa daha
çox üstünlük verirlər. Təəssüf
ki, onlar bu mütərəqqi texnologiyalardan öz maraqlarına
uyğun formada istifadə edirlər.
Təhsil
Nazirliyi xəbərdarlıq edir
Etiraf edək
ki, Təhsil Nazirliyi hər il qəbul ərəfəsində
xaricdə “təhsil” təşkil edən belə şirkətlərlə
bağlı rəsmi açıqlama yayır, valideynləri
ehtiyatlı olmağa çağırır. Tövsiyə
edilir ki, xaricdə təhsillə bağlı hər hansı
bir ali məktəbi seçərkən
diqqətli olsunlar. Əks halda, qeyri-qanuni fəaliyyət
göstərən “universitet”lərin verdiyi sənədlər
rəsmi qurum tərəfindən tanınmayacaq.
Nazirlik xəbərdarlıq
edir ki, vətəndaşlar imtahansız və natamam sənədlərlə
xarici ali təhsil müəssisələrinə
qəbul təklif edən bu şirkətlərlə
qarşılıqlı əməkdaşlıq nəticəsində
maddi və mənəvi zərər görə bilərlər.
Buna görə də xarici ölkələrdə ali təhsil almaq niyyətində olan şagird
və tələbələrə, onların valideynlərinə
tövsiyə olunur ki, özləri birbaşa olaraq xarici ali təhsil
müəssisələrindən qəbul prosedurlarını
sorğu edərək aidiyyəti üzrə müraciət
etsinlər. Azərbaycan vətəndaşları
xaricdəki bəzi təhsil şirkətlərinin xidmətlərindən
istifadə edərkən daha diqqətli olsunlar.
Rəsmi
statistika
“2007-2015-ci illərdə Azərbaycan
gənclərinin xarici ölkələrdə təhsili
üzrə Dövlət Proqramı”nın
icrası haqqında qısa statistik faktlar
*
Proqramın mövcud olduğu 8 il ərzində
3558 nəfər Dövlət Proqramı çərçivəsində
təhsil almaq hüququ qazanıb.
*
Proqram üzrə cari ildə 373 nəfər xaricdə təhsil
almaq hüququ əldə edib.
* Tələbələr
32 ölkənin
379 ən nüfuzlu universitetində təhsil
alırlar.
* Tələbələrin
1032 nəfəri Birləşmiş Krallığın, 767 nəfəri Türkiyənin,
441 nəfəri Almaniyanın,
242 nəfəri
Kanadanın, 181 nəfəri Niderland
Krallığının universitetlərində təhsil
alırlar.
*
Proqram çərçivəsində tibb üzrə 923,
iqtisadiyyat üzrə 847, informasiya texnologiyaları üzrə
348, mühəndislik üzrə 337, sosial və humanitar elmlər
üzrə 221 tələbə təhsil alır.
* Tələbələrin
1526 nəfəri magistratura, 1044 nəfəri bakalavr, 547 nəfəri
rezidentura, 168 nəfəri PhD / Doktorantura, 213 nəfər baza
ali tibb təhsili səviyyələri üzrə təhsil
alırlar.
* Bu günədək
1000-ə yaxın tələbə artıq məzun olub.
Sonuncu Dövlət Proqramı təqaüdçülərinin
2021-ci ildə məzun olması gözlənilir, onlar da tibb təhsili
alan gənclərdir.
* Hazırda məzunların 60 faizi
özəl, 40 faizi isə dövlət sektorunda fəaliyyət
göstərir.
Niyazi
RƏHİMOV
Azərbaycan müəllimi.- 2015.- 21 noyabr.- S.7.