Məktəbəqədər təhsil
müəssisələrində öyrədilən
bacarıqların
iş yerində mühüm əhəmiyyət
kəsb etməsinin səbəbi
nədir?
Hal-hazırda texnoloji aparatlar vasitəsilə görülən bütün işlərdə (məsələn, cərrahiyyə əməliyyatını həyata keçirmək, avtomobili idarə etmək, yaxud ərzaqla təmin etmək) hələ də insanlara məxsus bir səciyyəvi xüsusiyyətə yer verilmədiyi açıq-aşkar görünür. Onlar sosial bacarıqlara malik deyil. Bununla yanaşı, əməkdaşlıq,
mərhəmət və çeviklik kimi bacarıqlar
müasir iş prosesində getdikcə daha çox həyati əhəmiyyət
kəsb etməyə başlamışdır. Aparılan
yeni araşdırma nəticəsində müəyyən
olunmuşdur ki, güclü sosial bacarıqların
olmasını tələb edən peşələr 1980-ci ildən
etibarən digər peşələr ilə müqayisədə
daha çox artmışdır. 2000-ci ildən
etibarən ardıcıl əməkhaqqı
artımının müşahidə olunduğu peşələr
isə koqnitiv və sosial bacarıqların olmasını tələb
etmişdir.
Əldə
olunmuş nəticələr iqtisadçılar
üçün müəmmalı qalan sirri izah etməyə
kömək edir: hətta yüksək ixtisaslı iş yerlərinin
artımında qeydə alınan ləngimə. Bütün əməkhaqqı
spektri boyunca ən çox zərər görən iş yerlərinin
sosial bacarıqların olmasını tələb etməyən
iş yerləri olduğu müəyyən edilmişdir.
“Mən sizinlə söhbət etdiyim zaman sizin beyninizdə
hansı fikirlərin dolaşdığı barədə
düşünməliyəm - O darıxır? Mən ona
çox məlumat verirəm? - və hər zaman öz
davranışımı tənzimləməliyəm”, - deyə
Harvard Universitetində təhsil və iqtisadiyyat
kafedrasının dosenti və yeni tədqiqatın müəllifi
David Deminq bildirib. “Proqramlaşdırmaq olduqca çətin
bir işdir, buna görə də o, iş yerlərinin
payı qismində artmaqda davam edir”.
Bəzi
iqtisadçılar və texnoloqlar bu tendensiyanı nikbinlik
üçün səbəb kimi qiymətləndirirlər:
texnologiya bəzi iş yerlərini aradan qaldırsa da, yenilərini
yaradır. Bununla yanaşı, bizim işlədiyimiz
üsul vasitəsilə tələbələri dəyişikliklərə
hazırlamaq üçün məktəblərdə öyrədilən
bacarıqlarda dəyişiklik etmək zərurəti meydana gələ
bilər. Sosial bacarıqlar ənənəvi
təhsildə nadir hallarda vurğulanır.
“Maşınlar
(texnoloji aparatlar) bütün bu prosesləri
avtomatlaşdırır, bu baxımdan şəxsi bacarıq və
qabiliyyətlərə malik olmaq, insan amilini dərk etmək və
texnologiyaları necə təkmilləşdirməyi bilmək
olduqca vacibdir və bizim təhsil sistemimiz bu məqsədə
xidmət etmir”, - deyə Kleyton Kristensen İnstitutunun həmtəsisçisi
hesab olunan və həmin müəssisədə təhsil
prosesini tədqiq edən Maykl Horn bildirib.
Cənab
Deminqin sözlərinə görə, məktəbəqədər
təhsil müəssisələrinin sinif otaqları müasir
iş dünyası ilə xeyli oxşarlıq təşkil
edir. Uşaqlar özlərinin
hazırladığı əl işlərindən
ayrılaraq, oyun meydançasında kiçik qruplar şəklində
birləşərək elmi eksperimentlərə istiqamətlənirlər.
Onların sahib olduqları ən önəmli
bacarıqlar digərləri ilə paylaşmaq və
danışıqlar aparmaqdır. Lakin bu proses tezliklə
başa çatır və peşə
bacarıqlarının mühazirə şəklində tədrisi,
eləcə də müxtəlif səviyyəli subyektlərin
qarşılıqlı fəaliyyəti ilə əvəz
edilir.
Bununla bərabər, iş prosesi məktəbəqədər
təhsil ilə daha çox oxşarlıq təşkil etməyə
başlamışdır.
Cənab
Deminq aşkar etmişdir ki, ünsiyyət və
düşüncə bacarıqlarının, xüsusilə
riyazi bacarıqların olmasını tələb edən
iş yerləri məşğulluq və əməkhaqqı
baxımından ən yüksək nəticələr
nümayiş etdirmişdir. Onların sırasına həkimlər
və mühəndislərin çalışdığı
iş yerləri daxildir. Riyazi deyil, sosial bacarıqların tələb
olunduğu iş yerlərinin sayında da artım qeydə
alınıb: hüquqşünaslar və uşağa qulluq
edən işçilər nümunə qismində
çıxış edir. Nə sosial, nə də
riyazi bacarıqların tələb olunmadığı
peşələr (əl əməyi və ya fiziki əməyin
əsas rol oynadığı peşələr) sürətlə
sıradan çıxan peşələr hesab olunur.
İnformatikanın tədrisi prosesinə xüsusi diqqət
yetirilməsinə baxmayaraq, riyaziyyat və elmin öyrənilməsi
kifayət deyil. Sosial deyil, məhz sözügedən bacarıqları
özündə birləşdirən peşələr (məsələn,
mühasiblər, bankda kassir - əməliyyatçılar və
müəyyən mühəndislər tərəfindən
tutulan vəzifələr) son illərdə ən yüksək
maaşlı iş yerləri istisna olmaqla,
yerdə qalan bütün iş yerləri üzrə məşğulluq
artımında ən aşağı göstəricilər
nümayiş etdirmişdir. Texniki
bacarıqları və şəxsiyyətlərarası
münasibətlər üzrə bacarıqları
özündə birləşdirən peşələr (məsələn,
qrup layihəsi üzərində işləyən informatika
üzrə mütəxəssis) texnologiya sənayesində
sürətlə yayılmağa başlamışdır.
“Əgər
bu, yalnızca texniki bacarıqdırsa, o zaman onun
avtomatlaşdırılması üçün real şans
mövcuddur və əgər bu, yalnızca həssas və
çevik olmağı nəzərdə tutursa, o zaman burada
çoxsaylı insan resursları vardır, bu səbəbdən
bu iş üçün yüksək maaş müəyyən
edilməyəcəkdir”, - deyə Massaçusets Texnologiya
İnstitutunun iqtisadçısı David Autor bildirib. “Bu, hər ikisinin qarşılıqlı əlaqəsidir”.
Cənab
Deminqin, o cümlədən cənab Autorun əldə etdiyi nəticələr
əvvəlki tədqiqatlar tərəfindən dəstəklənir.
Cənab Autor ənənəvi orta ixtisaslı iş yerlərində
işlərin (məsələn, kargüzarlıq və
zavodda icra edilən işlər) texnologiya vasitəsilə həyata
keçirildiyini bildirmişdir. Yeni orta ixtisaslı iş yerləri
texniki təcrübəni və şəxsiyyətlərarası
münasibətlər üzrə səriştəni
özündə birləşdirir (məsələn,
fizioterapiya və ya baş podratçı kimi).
Nobel mükafatı laureatı, iqtisadçı Ceyms
Hekman həyata keçirdiyi işlər əsasında belə
bir nəticəyə gəlmişdir ki, xarakter,
etibarlılıq və əzmkarlıq kimi qeyri-koqnitiv
bacarıqlar idraki nailiyyət qədər mühüm əhəmiyyət
kəsb edir.
Bu nəticələr elmi dairələrin
hüdudlarından kənarda təcrübədə tətbiq
olunmuşdur.
Məsələn, “Google” tədqiqatçıları
ən yaxşı idarəçinin nə etdiyini müəyyənləşdirmək
üçün şirkətin əməkdaşlarını
tədqiq etmişlər. Onlar bunun texniki təcrübə
olacağını hesab edirdilər. Bunun əvəzində
isə onlar təkbətək görüşlərə vaxt
ayıran, problemlər üzərində işləmək
üçün işçilərə köməklik
göstərən və onların həyatları ilə
maraqlanan insanlar ilə qarşılaşdılar.
Cənab Deminqin tədqiqatı bacarıqların bu
növlərinin sayını müəyyənləşdirir. Əmək Nazirliyinin O*NET
adlı icmalında peşələrdən tələb olunan
vəzifə və bacarıqlar haqqında məlumatdan istifadə
etməklə o, koqnitiv bacarıqlar, habelə təhsil və
fəaliyyət illəri kimi amilləri nəzərə
aldıqdan sonra sosial bacarıqların iqtisadi səmərəsini
hesablamışdır.
O müəyyən
etmişdir ki, sosial bacarıqların olmasını tələb
edən peşələrin sayında 1980-2012-ci illər ərzində
24% artım qeydə alındığı təqdirdə, təkrarlanan
vəzifələrin (məsələn, tullantıların
toplanması kimi) icrasını nəzərdə tutan peşələrin,
habelə analitik vəzifələrin icrasını nəzərdə
tutan və komanda işinin yer almadığı peşələrin
(məsələn, mühəndislik kimi) sayında isə
azalma müşahidə olunub.
Cənab Deminq bu prosesi müqayisəli
üstünlük iqtisadi anlayışı baxımından
izah edir. Fərz edək ki, iki işçi elmi məqalə
dərc etdirir. Əgər onlardan biri məlumatların
təhlili, digəri isə yazı üslubu baxımından fərqlənirsə,
o zaman onların birgə əməkdaşlıq şəraitində
işləməsi daha məhsuldar olmağa və daha
yaxşı nəticələr əldə etməyə imkan
yaradacaq. Əgər onların heç biri şəxsiyyətlərarası
münasibətlər üzrə bacarıqlara sahib deyillərsə,
o zaman daha məhsuldar tərəfdaşlıq yaratmaq
üçün birgə işin qiyməti çox yüksək
ola bilər.
Qadınlar sosial bacarıqlara olan tələbatın
xüsusi üstünlüyündən istifadə etmişlər. Gündəlik
işlərin azalması kişilər ilə müqayisədə
qadınlara daha çox zərər vermişdir. Lakin qadınlar müştərək peşələrə
daha uğurla keçid etmişlər.
Tədqiqatçıların fikrincə, bunun
başlıca səbəbi qadınların körpəlik
dövründən başlayaraq sosial həssaslıq, emosional
intellekt və digərləri ilə işləmək
baxımından bir qayda olaraq üstünlük əldə
etməsidir.
Tədqiqatçıların fikrincə, bu nəticələr
ənənəvi təhsilin faydasız və lazımsız
olduğu mənasına gəlmir. Əslində, ənənəvi
məktəb fənləri əmək bazarında rəqabət
aparmaq üçün həmişəkindən daha çox əhəmiyyətlidir.
Lakin bəzi məktəblər sosial
bacarıqların tədris proqramına daxil edilməsi metodunu
təcrübədən keçirirlər.
Biznes və tibb məktəblərinin əksəriyyətində tələbələr öz işlərini başa çatdırmaq üçün kiçik qruplar şəklində bölünür. “Tərs sinif otaqları”nda müzakirə və ya qrup işi üçün dərsdən və ehtiyat dərsdən əvvəl video mühazirələr təşkil edilir. Əsas fikir ondan ibarətdir ki, ənənəvi mühazirələr qarşılıqlı fəaliyyətin çox kiçik bir hissəsini əhatə etdiyinə görə onların onlayn şəkildə həyata keçirilməsi daha məqbul sayıla bilər.
San-Fransiskoda Minerva Məktəbləri - start-up kolleci bu
yanaşmanı tətbiq edir. Kollecin dekanı Stafan
Koslyn bildirib ki, başlıca məqsəd faktları sinfin
hüdudlarından kənara ötürmək və sinifdən
səmərəli ünsiyyət və
qarşılıqlı fəaliyyət məqsədilə
istifadəni təmin etməkdir. “Onun tərkibinə
yaradıcılıq, mühakiməlilik və
maşınların (texnoloji aparatların) proqramlaşdıra
bilmədiyi hər şey daxildir”, - deyə o bildirib.
“Sözügedən
bacarıqların öyrədilməsinin daha bir yolu isə
onları idman, orkestr və ya pyes kimi qrup məşğələləri
vasitəsilə öyrətməkdir”, - deyə Qadınlar
İdman Fondunun icraçı direktoru Debora Slaner Larkin bildirib.
Onun sözlərinə görə, tələbələr
mühüm iş bacarıqlarını öyrənirlər:
bir-birinə etibar etmək, bir-birinin güclü tərəflərini
aşkar etmək və yaxşı təlim keçmək.
Bəlkə də nə vaxtsa, bütün işlər
avtomatlaşdırıla bilər. Amma eyni zamanda, bu tədqiqat
iddia edir ki, tələbələr real əmək bazarına
çıxmağa hazır olmalıdırlar. Bəlkə
də ali məktəblər və kolleclər
məktəbəqədər təhsil müəssisələrində
tətbiq olunan üsuldan istifadə etməklə tələbələri
qiymətləndirməlidirlər - sosial və əmək fəaliyyətində
iştirak etməklə sosial bacarıqların nümayiş
etdirilməsinə baxmayaraq.
Kler Kain Miller,
İnternatıonal New York Times
Azərbaycan müəllimi.- 2015.- 31 oktyabr.- S.7.