“Uşaqların bir çoxu sadəcə
özlərinə
əziyyət vermək istəmirlər”
İnformatika və
proqramlaşdırmaya dair müəllim təcrübəsi
Tanıtma: Mixail Dolinski 1958-ci ildə
Belarusun Qomel şəhərində doğulub. Orta məktəbi
bitirdikdən sonra F.Skorina adına Qomel
Dövlət Universitetində təhsil alıb, dəniz
aviasiyasında xidmət edib, sonra isə yenə də
artıq müəllim kimi doğma universitetə qayıdıb. Hazırda Mixail Dolinskinin əsas
iş yeri Qomel Dövlət Universitetidir. O, burada riyaziyyat
fakültəsinin riyazı idarəetmə problemləri kafedrasında dərs deyir. Ancaq son
10 ildir onu həftədə 2 dəfə (çərşənbə
və bazar günləri) Qomel şəhər 2 nömrəli məktəbdə tapmaq olar ki,
burada o, uşaqları informatika
və proqramlaşdırma üzrə olimpiadalara
hazırlaşdırır. Mixail Dolinski xatırlayır ki,
vaxt var idi, məktəbdə bir neçə on nəfərə
cəmi səkkiz kompüter düşürdü. İndi texniki təchizatla
bağlı problem həll
olunub, artıq hamıya yer çatır və tədris
kompüterləri arxasında əyləşən 6
yaşdan 14 yaşadək uşaqlar
proqramlaşdırma üzrə
tapşırıqları yerinə yetirirlər.
Qloballaşan
dünyada informasiya-kommunikasiya texnologiyaları cəmiyyət
həyatının müxtəlif sahələrində
geniş tətbiq
olunmaqdadır. Bir sıra ölkələrdə İKT
texnologiyaları ümumi təhsilin ayrılmaz hissəsinə
çevrilib. İKT
texnologiyalarından danışanda tədrisin
mühüm aspekti kimi məktəblərdə
informatika və proqramlaşdırma məşğələlərinin
təşkil olunması prioritet məsələ kimi ortaya çıxır. Orta məktəblərdə
informatika və proqramlaşdırmanın əhəmiyyəti, bu sahədə məşğələlərin
hansı siniflərdən başlaması zəruriliyi,
azyaşlıların nə dərəcədə müasir və
heç də sadə olmayan texnoloji sxemlərlə ilk
tanışlığı və müəllim təcrübəsi
də aktuallıq kəsb edən maraqlı
suallardandır. Bütün bu suallara Belarusun
Qomel şəhərində informatika və
proqramlaşdırma müəllimi işləyən, yetirmələrinin sorağı
müxtəlif beynəlxalq informatika olimpiadalarından gələn
Mixail Dolinski öz təcrübəsinə
əsaslanaraq cavab verib.
Mixail Dolinskinin yetirmələrindən Gennadi Korotkeviçin adı həm
Belarus, həm də onun hüdudlarından kənarda da
hamıya məlumdur. O,
məktəblilər arasında informatika üzrə
beynəlxalq olimpiadaların dəfələrlə qalibi,
Google və “Yandex” kimi şirkətlərin
keçirdiyi
proqramlaşdırma
turnirlərinin qalibidir.
Amma hər bir bacarıqlı və istedadlı
insanın onu məqsədə aparan bir müəllimi
olmalıdır. G.Korotkeviçin müəllimi
isə Mixail Dolinskidır.
Proqramlaşdırma barədə danışmaq, kiçik
kompüter dahilərinin bacarıqları nədən
asılıdır, istedad və səylərdən hansı
daha vacibdir kimi sualları bir
çox uğurlu Belarus
proqramçılarının müəllimi olan Mixail Dolinski
həvəslə cavablandırır.
Mixail
Dolinski deyir: - Uşaqla məşğul
olmağa o
vaxt başlamaq olar ki, o artıq gəzə və
danışa bilir. Təcrübə göstərir
ki, bu dörd yaşından mümkündür. Artıq bu yaşda olan uşaqların
inkişafında fərqlər nəzərə
çarpır. Birinci sinifdə bu fərqlər
daha qabarıq şəkildə özünü göstərir. Vaxtilə mən hətta elmi məqaləmdə
yazmışam ki,
belə uşaqları irəli çəkmək
üçün bir il saxlamaq və
yalnız sonra ümumi təhsilə cəlb etmək
düzgündür. Əks halda
indi müşahidə etdiyimiz hallar
baş verir: onlar yorulur, ümumiyyətlə, oxumaqdan
çox tez əl çəkirlər, sadəcə məktəbə gedib-gəlirlər.
Məşqçi (bu söz Mixail Dolinskiyə daha
çox yaraşır) hesab edir ki, uşağın inkişaf
səviyyəsi, ilk növbədə, onun valideynlərindən
birbaşa asılıdır. Əgər onlar
doğulduğu gündən uşaqları ilə məşğul,
onunla həmyaşıd kimi ünsiyyətdə olur, birlikdə
oyun oynayırsa, onda körpə hər bir
tapşırığı həmyaşıdlarına nisbətən
vaxtından daha əvvəl yerinə yetirir. Müvafiq olaraq isə, daha tez inkişaf edir. Uşağın qabiliyyəti dedikdə, biz orta
inkişaf səviyyəsindən üstün inkişaf səviyyəsini
başa düşürük.
Yəqin ki,
anadangəlmə göstəricilər də var,
lakin real həyatda onların mütləq əksəriyyəti
- bacarıq və vərdişlər valideynlərin
uşaqlarla məşğul olması prosesində əldə
olunur. Onun sözlərinə görə,
uşaqlarda ümumu cəhətlər axtarmaq lazım deyil.
M. Dolinski
qeyd edir ki, heç kim məktəbə
“uğura köklənmiş” gəlmir, onlar məktəbdə
öncə konkret nə ilə məşğul
olacaqlarını bilmirlər. Yalnız uğur qazanmış
uşaqların ümumi cəhətləri, məşğələlərdə
bütün vaxtlarını prosesə sərf etməyə
imkan verən maraq və çox işləməyə
hazır olmaları barədə danışmaq olar. Məşqçinin
(müəllimin) vəzifəsi uşağa gərgin işləməyin nədən
ötrü lazım olduğunu düzgün danışmaq,
yolun əvvəlində onu
düzgün motivasiya etməkdir. Və uşağa
proqramlaşdırmanı
mümkün qədər tez öyrətməyə başlamaq lazımdır, məşğələlərin
keçirilməsi texnologiyası uşağın
yaşından çox
asılıdır. Bu yaşda uşaqları işə
daha asan alışdırmaq olar ki, bəzən işə can
yandırmaq istedaddan daha çox əhəmiyyət kəsb
edir. Üstəlik, şagirdlərin bir çoxunda çox işləmək və
çətinlikləri aradan qaldırmaq istəyi
çatışmır.
Mixail
Dolinski deyir: - Mən
məşğələlərdə ümumiyyətlə
tədrisdən qalmayan və ya hətta regional səviyyədə
belə heç bir nəticə əldə edə bilməyən
onlarla, bəlkə də yüzlərlə “ağıllı
gözləri” olan uşaqlar gördüm. Onlar
bu məşğələlərə kifayət qədər
vaxt ayırmayıblar. Əgər əvvəllər mən
özümə
belə bir təskinlik verirdim ki, uşaqlar özlərini göstərə
biləcəkləri sahə taparlar, indi isə
öz-özümə daha çox əminəm ki, onların
bir çoxu sadəcə olaraq
özlərinə əziyyət
vermək istəmirlər.
M.Dolinski sistemi üzrə hazırlıq bir neçə
prinsipə əsaslanır. Birincisi, məktəbə gələnlərin hamısına - məktəbəqədər
yaşlı uşaqlardan tutmuş təqaüdçülərə
qədər hamıya proqramlaşdırmanı öyrətmək
lazımdır. M.Dolinski xatırlayır ki,
proqramlaşdırmanı öyrənmək üçün
bir dəfə
onun yanına hətta
yaşlı bir kişi gəlib,
o iddia edib ki, “deyirlər, beyni
işlətmək ömrü uzadır”. İkincisi, tədris
vaxtından səmərəli istifadə etmək
lazımdır. Məşğələdə şagird hər
dəqiqə ərzində öz imkanları daxilində
işləyir. Müəllim ev
tapşırıqları ilə yetirmələrini yükləmir.
Hər bir şagirdin işinin nəticələri obyektiv qiymətləndirilməli, uşaqların
ilkin hazırlıq səviyyəsi və yaşı nəzərə
alınmaqla təlim metodları,
texnologiyaları təkmilləşməli
və tətbiq olunmalıdır.
M.Dolinski qeyd edir ki, uşaqların proqramlaşdırma qabiliyyətini
əlavə olaraq üzə çıxarmaq
lazım gəlmir. “Əgər proses uşaq üçün
maraqlıdırsa,
o, məşğul olur
və öz bilik səviyyəsini,
vərdişlərini və nəticələrini yüksəldir. Onun yetirməsi olaraq yuxarıda adını çəkdiyimiz
Gennadi Korotkeviç də bu mərhələdən
keçib. Müəllimi ona hər hansı bir
kitab verməyib. M.Dolinskinin təlimi http://dl.gsu.by
saytının bazasında qurulub.
Mixail
Dolinski: - “İnformatika riyaziyyatı” kursu var. Orada bir sıra məsələlər təklif olunur ki, biz onları sonradan
proqramlaşdırma zamanı həll
edirik, amma bu kursda proqram
yazmaq tələb olunmur, sadəcə
məsələləri əllə həll etmək
lazımdır. Mən bu kursdan səkkizinci sinif şagirdlərindən
hansına proqramlaşdırmanı öyrətməyin əhəmiyyət
daşıdığını müəyyən
etmək üçün istifadə etmişəm.
M. Dolinski
yetirmələrinin fəaliyyətini müntəzəm surətdə
izləyir. Onun yetirməsi Gennadi Korotkeviç
bir sıra məsələləri öz həmyaşıdlarından
daha yaxşı həll edib.
Müəllim şagirdinin valideynlərinə
də onun proqramlaşdırmanı öyrənməsini
tövsiyə edib. Valideynləri isə
övladlarının hələ kiçik olduğunu, məktəbə
getmədiyini bildiriblər. Lakin müəllim
onları hər halda inandıra bilib. Tezliklə Gennadinin uşaq oyunlarını
proqramlaşdırma məşğələləri əvəz
edib. Valideynləri də uşaqlarında yeni sahəyə
marağın artdığını, proqramlaşdırma ilə
müntəzəm məşğul olduğunu bildiriblər. Uşaq intensiv məşğul
olduqca onun potensialı daha artıq görünməyə
başlayıb.
- Tezliklə Gennadi proqramlaşdırma üzrə
internet-olimpiadalarda iştirak etməyə başladı. Elə ki, onun nəticələri kifayət qədər yaxşı olmağa
başladı, mən ona informatika üzrə şəhər
olimpiadasına yazılmasını təklif etdim. O, birinci sinifdə
oxuyurdu. Lakin olimpiadanın şəhər turunda iştirak
üçün məktəb turundan keçmək lazım
idi. Anası onu olimpiadaya gətirəndə müəllimlər
dedi ki, bu cür kiçik yaşda uşaqlar informatika
olimpiadasında iştirak edə bilməzlər.
“Yaxşı, siz ona olimpiadada həll olunacaq məsələləri
verin”, - deyə anası bildirdi. Nəticədə
azyaşlı uşaq bütün olimpiada məsələlərini
hamıdan yaxşı
həll etdi. Məktəbdə isə belə bir
utandırıcı elan asıldı:İkinci,
üçünci yerləri filankəslər tutdu, şəhər
olimpiadasına isə birinci sinif şagirdi Gennadi Korotkeviç gedəcək.
Bir il sonra Gennadi olimpiadanın vilayət mərhələsindən
respublika mərhələsinə çıxıb və
diplom alıb. O, V sinifdə beynəlxalq olimpiadada
gümüş medala layiq görülüb, qızıl
medala cəmi 6 balı çatmayıb.
Çoxları
soruşur: Gennadiyə kömək etmək lazım idimi? Gennadi məşğələlərə
başlayanda bizim məktəbdə beynəlxalq
olimpiadaların sonralar qızıl medalını və bir
sıra mükafatlar almış şagirdlər məşğul
olurdu. Aydındır ki, Gennadi onlardan
çox şey öyrənə bilərdi. Bundan əlavə,
uşağa çox yaxşı proqramçı olan atası
da kömək edə bilərdi. Mənə elə gəlir ki, bu məsələdə
konkret kömək yox, uşaqların baş vurduğu
mühit daha çox əhəmiyyət
daşıyır. Lakin Gennadinin əməksevərliyini
də qeyd etməmək olmaz. Belə ki, o, stolüstü tennislə məşğul
olur və bu sahədə böyük uğurlar əldə
edirdi, hətta vilayətin yığma komandasına daxil idi. Dərslərini də
yerinə yetirirdi, elə ki, seçim etmək vaxtı
yetişdi, o,
proqramlaşdırmanı seçdi.
M.Dolinski
təkcə hamıya tanış olan Gennadi Korotkeviçlə
fəxr etmir, onun tələbələrindən Artem Kuznesov
Belarusun ilk çempionu, daha sonra isə informatika
üzrə beynəlxalq olimpiadanın
mükafatçısı olub. İndi o yerli “Interval” kompaniyasında
proqram təminatı şöbəsinə rəhbərlik
edir. Tələbələrindən Slava Litvinov Amerikada yaşayır və “Intel”
şirkətində işləyir. Jenya Qonçar İsveçrədə
“Google” şirkətində, Dima Boqdanov Minskdə “Yandex”
şirkətində çalışır. M.Dolinski qeyd edir ki, bu cür
uğurlardan sonra Belarus Təhsil
Nazirliyi tərəfindən
informatika və proqramlaşdırmaya münasibətin necə dəyişməsi
özü bir sualdır.
- Mən
belə bir faktı qeyd etmək
istərdim:Təhsil Nazirliyinin
himayəsi ilə
informatika üzrə olimpiadanın vahid sistemi, müsabiqə
qaliblərinin imtahansız ali məktəblərə daxil
olmaları, qaliblərin beynəlxalq olimpiadalarda
iştirakı, beynəlxalq
yarışlara hazırlıq toplantılarının
keçirilməsi müxtəlif
səviyyəli perspektiv uşaqlar üçün yay məktəblərinin
təşkili - bütün bunlar uşaqların
proqramlaşdırma məşğələlərinə cəlb
olunmasında güclü stimuldur. Mən,
heç də bütün ölkələrdə bu sahədə
vəziyyətin bizdə olduğu kimi yaxşı
olmadığını çox təəccüblə
qarşıladım. Bir sıra ölkələrdə
olimpiadalar dövlət dəstəyi olmadan təşəbbüskarlar
tərəfindən keçirilir. M.Dolinski hesab edir ki, proqramlaşdırma çətin ki, yaxın gələcəkdə
icbari vərdişə çevrilsin. O bunu belə izah edir ki, istehlak və xidmət
sahəsi bir neçə dəfə
sürətlə inkişaf edir. Onun sözlərinə
görə, Qomel proqramlaşdırma məktəbinin
öyünməli olduğu uğurları var.
-
1997-2015-ci illər ərzində Qomel vilayətindən 15 məktəbli
informatika üzrə beynəlxalq olimpiadalarda ümumilikdə
9 qızıl, 11 gümüş və 8 bürünc olmaqla
28 medal qazanmışlar. Bu gün Qomeldə kifayət qədər
perspektivli uşaqlar var. Onların 2016 və 2017-ci illərdə
keçiriləcək beynəlxalq informatika olimpiadalarında ən
azı gümüş medal
qazanacaqlarına əminəm. Mən birinci sinif şagirdi Kostya Konovalın
adını xüsusi çəkmək istəyirəm, o
artıq proqramlar yazmağı öyrənir və proqram işləmələrinə dair 4 tapşırığı təhvil
verib.
“Yol gedən
qazanar: bir şagird daha əhəmiyyətli uğurlar əldə
etmək istəyirsə, o daha
çox səy göstərməlidir”, - deyə M.Doliski
bildirir.
Oruc MUSTAFAYEV
Azərbaycan müəllimi.- 2015.- 31 oktyabr.- S.11.