Riyaziyyat fənni üzrə
qiymətləndirməni necə aparıram
Qiymətləndirmə təlim prosesinin ən vacib, çətin və həssas yanaşılması lazım olan məsələlərindəndir. İnteraktiv təlimdə qiymətləndirmə ənənəvi təlimdəkindən fərqli olaraq yalnız yaddaşdakı biliyi deyil, eyni zamanda öyrənənin əldə etdiyi bacarıq, vərdiş və dəyərləri də prioritet sayır. Təlim zamanı ilkin olaraq diaqnostik qiymətləndirmə aparılır. Bu qiymətləndirmə şagirdin yaddaşındakı informasiya yükünü, əvvəlcədən əldə etdiyi bacarıq, vərdiş və dəyərləri müəyyənləşdirir. Diaqnostik qiymətləndirmə tədris vahidinin (fəslin) və hər hansı konkret mövzunun əvvəlində aparıla bilər.
Dərs ilinin əvvəlində aparılan diaqnostik qiymətləndirmə ilboyu keçiləcək mövzular
haqqında şagirdin əvvəlcədən
bildiyi informasiyalarla
yanaşı keçmişdə əldə etmiş
olduğu bilik və
bacarığı necə tətbiq edəcəyini də ölçür. Bu zaman bir neçə amili nəzərə almaq
lazımdır. İlk növbədə yeni dərs ilinin
başlanğıcında uzun müddət
dərs prosesindən ayrılmış şagirdlər keçmiş biliklərinin əksər hissəsini
itirirlər. Bu bilikləri bərpa etmək
üçün bir
müddət vaxt lazım olur.
Bacarıqlı şagirdlər isə diaqnostik
qiymətləndirmə zamanı onlara həlli
tapşırılmış problemləri (hər hansı
qısa sual belə bir
problem sayılır) məntiqləri
gücünə həll etməyə
çalışırlar.
Tədris vahidinin başlanğıcında aparılan diaqnostik qiymətləndirmə zamanı şagirdin öyrəniləcək eyni fəsilə aid olan mövzular haqqında
hansı və nə qədər informasiyaya,
hansı bacarıqlara malik olduğu
ölçülür.
Tədris zamanı ilboyu aparılan qiymətləndirmə formativ qiymətləndirmədir. Riyaziyyat fənninin özəlliklərindən
biri odur ki, formativ qiymətləndirmə
məsələ və misal formasında şagirdin qarşısına qoyulmuş
problemin həllində öz
əksini tapa bilir. Yəni
şagirdə tapşırılmış
çalışmaların həlli (həll edilməmiş, səhv
həlli, səhv cavabın alınması, fərqli həll yolu və s.) onun gündəlik qiymətini formalaşdıra
bilir. Bu məsələdə
də diqqətimizi şagirdin məntiqinə
daha çox yönəltməliyik.
Daha yaxşı olar ki, şagirdlərə həll etdikləri
problemə (məsələ və ya misal) oxşar, yeni problemlər quraşdırıb həll
etmək tapşırılsın. Belə olduğu
halda artıq şagird
nəsə kəşf etmiş olur. Formativ qiymətləndirmə keçirilmiş mövzuya
uyğun olaraq şifahi də aparıla bilər. Həndəsə
fənnində bu daha əlverişlidir.
Şagirdin mənimsəməsini, təfəkkürünü,
məntiqini, bacarığını və s.
meyarları sonda ölçmək
üçünsə summativ qiymətləndirmədən
istifadə edilir. Summativ
qiymətləndirmə iki mərhələdə - kiçik
summativ qiymətləndirmə (KSQ) və böyük summativ qiymətləndirməyə
(BSQ) ayrılır. KSQ hər tədris vahidinin
sonunda aparılır. Müəllimin istəyindən
asılı olaraq çoxsaylı
mövzuların sonunda da
aparılır. Ənənəvi təhsildə bunu yoxlama yazı işlərinin
köməyilə demək olar ki, aparırıq. Ancaq yoxlama yazı işləri heç
də şagirdin bilik
və bacarıqlarını ortaya
çıxara bilmir.
KSQ zamanı
şagirdlər problemləri yazılı forma
ilə yanaşı, şifahi də həll
etsələr yaxşı olar. Elə şagirdlər var ki, hər hansı məsələnin həllini
şifahi yolla məntiqi
həll edirlər, yazıya isə ala
bilmirlər və ya problemin
həllinə ip ucları, açarlar
verə bilirlər. Şagirdə imkan yaratmaq lazımdır ki, həll
etməkdə çətinlik çəkdiyi problemə oxşar situasiyalı vəziyyət yaradaraq təhlil və sintezlə həll yolu tapsın.
Həndəsə məsələlərində
şagirdlər problemin həllini çox qısa yolla, yəni
öz məntiqlərində isbat edərək həll etməyi daha üstün tuturlar. Bu normalardan
kənar görünsə də şagirdin
məntiqini qiymətləndirməmək, şübhəsiz, düzgün olmazdı.
Riyaziyyat fənninin bir
maraqlı və yaxşı cəhəti ondadır ki, hər hansı tədris vahidinə uyğun KSQ apararkən əvvəlcədən
öyrənilmiş tədris vahidlərini də çox asanlıqla qiymətləndirilən tədris
vahidinin içərisində qiymətləndirmək
mümkün olur.
Böyük summativ qiymətləndirmə
yarımillərin sonunda aparılır və
yarımillik qiymətləndirmə çıxarılır.
BSQ KSQ-yə söykənərək aparılır. Ancaq bu o
demək deyil ki, BSQ
zamanı şagirdlərin qarşısında heç
bir problem qoyulmamalıdır. BSQ zamanı da keçilmiş mövzu və fəsillərə aid olan yazılı və
şifahi şəkildə problemlər qoyula bilər. Sinfə ümumilikdə maraqlı bir
layihə işlənib hazırlanması tapşırıla
bilər. Təbii ki, layihə keçmiş bütün
mövzuları əhatə etməlidir.
Qiymətləndirmə
zamanı şagirdlərin özlərinin apardığı
qiymətləndirmədən də istifadə etmək
lazımdır. Belə olduğu halda şagirdə vəzifə
tapşırılmış olur və bir çox dəyərlər
üzə çıxır və inkişaf
edir. Dəqiqlik, məsuliyyət, səmimilik,
yoldaşları hərtərəfli tanımaq və s. kimi dəyərlər
formalaşır.
Yekin olaraq onu qeyd edək ki, düzgün
aparılmış qiymətləndirmə gələcəkdə
cəmiyyət üçün vətəndaş
olacaq bugünkü şagirdin bir nömrəli
xasiyyətnaməsidir.
Adib SALMANOV,
akademik Z.Əliyeva adına
Bərdə şəhər
texniki
fənlər təmayüllü məktəb-liseyin
riyaziyyat
və informatika müəllimi
Azərbaycan
müəllimi.- 2015.- 17 yanvar.- S.12.