Beynəlxalq təcrübədə dərslik
hazırlığı
Azərbaycan
öz müstəqilliyini qazandıqdan sonra uğurla həyata
keçirilməkdə olan təhsil islahatları, innovativ
yeniləşmə və dünyanın qabaqcıl ölkələrinin
təhsil məkanına inteqrasiya prosesi təhsilin
bütün pillələrində məzmun
islahatlarının genişləndirilməsi zərurətini
qarşıya qoyur.
Elmi-texniki
tərəqqi, innovasiyalar və modernləşmə nəticəsində
praktik bilik və vərdişlərlə zənginləşməyən,
sırf nəzəri xarakter daşıyan təhsil öz əhəmiyyətini
itirməkdədir.
Təhsilin məzmunu, onun öyrədici, tərbiyələndirici və inkişafetdirici xüsusiyyətləri isə dərsliklər vasitəsilə konkretləşdirilir. Son illərdə təhsil sahəsində əldə etdiyimiz ciddi nailiyyətlərdən biri də məhz dərslik hazırlığı ilə bağlıdır.
Məlumdur ki, dərslik təlim prosesində istifadə olunan əsas vasitələrdən biridir. Hazırda dərslik yeganə bilik mənbəyi deyildir. İnformasiya texnologiyalarının inkişafı məlumat mənbələrinin sayını da xeyli artırmışdır. Bununla bağlı, indi dərsliyin vəzifəsi şagirdə qaydaları, anlayışları, tərifləri əzbərlətdirməkdən ibarət olmayıb, onlarda müstəqil düşünmə, tədqiqatçılıq, yaradıcılıq vərdişləri aşılamaq, tənqidi təfəkkürü inkişaf etdirməkdir.
Yaxşı dərslik tədris prosesində qarşıya çıxa biləcək bir çox problemi aradan qaldırır, təlimin səmərəliliyini artırır, şagirdlərin biliklərinin sistemləşdirilməsinə, yaradıcı qabiliyyətlərinin inkişafına imkan verir.
Onu da qeyd etmək lazımdır ki, bütün bu illər ərzində ümumtəhsil məktəbləri üçün proqram və dərsliklərin hazırlanmasının yaxşılaşdırılması istiqamətində mühüm işlər görülərək irəliləyişlər əldə olunsa da bununla kifayətlənilməmişdir. Təhsil sahəsində aparılan islahatlar və dünya təcrübəsi göstərir ki, dərsliklər yeni, daha səmərəli məzmun və forma tələb edir.
Artıq qeyd etdiyimiz kimi, dərsliklərin hazırlanması və nəşri sahəsində beynəlxalq təcrübənin öyrənilməsi və nəzərə alınması zəruridir. Bu məqsədlə də qabaqcıl dünya ölkələrinin bu istiqamətdə təcrübələri araşdırılmış, öyrənilib ümumiləşdirilmişdir.
Amerika Birləşmiş Ştatlarında dərslik sahəsindəki siyasət iki kateqoriyaya ayrılır:
1) Təhsil Departamentləri (SEA-lar).
Bu departamentlər ştatlarda fəaliyyət göstərərək yerli təhsil agentliklərinə (local educational agencies) və məktəblərə tədris ədəbiyyatını müstəqil seçmək imkanı verir;
2) ştat səviyyəsində müəyyən edilmiş seçki prosesini rəhbər tutanlar.
Tədris materialının seçilməsi prosesinə dövlət büdcəsindən böyük məbləğdə vəsait ayrılır ki, bu da sosial əhəmiyyət kəsb edir.
ABŞ-da iki komitə yaradılır və onlar dərsliklərin hazırlanması məsələləri ilə məşğul olur. Bu komitələr əsasən 10 və ya daha az üzvdən ibarət olur.
Birincisi, Daimi Komitə olub, dərsliklərin qəbul edilməsi prosesinin düzgün, qanuni şəkildə aparılmasına nəzarət edir və dərsliyə hər baxış üçün müvəqqəti vaxt müəyyənləşdirilir.
İkincisi, Xüsusi Komitədir ki, o da tədris materiallarının seçimi ilə məşğul olur, standartlara və digər meyarlara əsasən dərsliklərin ekspertizasını keçirir. Onun tərkibinə fənni, normativ sənədləri dərindən bilən mütəxəssislər - ekspertlər daxildir. Adətən onun üzvləri təhsil departamentinin mütəxəssisləri, tədris müəssisələrinin direktorları və ictimaiyyətin nümayəndələrindən ibarət olur. Nəticələrə əsasən Xüsusi Komitə tədris materialının qəbulu üçün müvafiq təşkilatlara tövsiyələr hazırlayır.
Amerika Birləşmiş Ştatlarında tədris materiallarının seçilməsi mexanizmi iki mərhələdən ibarətdir. Birinci mərhələ materialın təhvil verilməsi üçün naşirlərin və digər dərslik müəlliflərinin dəvət elanından başlayır. Bu proses iki pillədən ibarətdir. Əvvəlcə naşirlərə məktub yazılır, sonra isə işlərini təqdim etmək istəyən şəxslər təhsil departamentinə dəvət edilir. Müəlliflərə seçimin kriteriyaları haqqında məlumat verilir. Naşirlərdən və müəlliflərdən xahiş edilir ki, təqdim etdikləri materialın müvafiq standarta uyğunluğunu sübut etsinlər və müəyyən edilən vaxt ərzində tədris materialıni bir neçə nüsxədə təhvil versinlər. Bəzi ştatlarda seçki prosesində iştirak etmək üçün pul ödəmək lazım gəlir.
İkinci mərhələ texniki materialın hazırlanması və nəşr edilməsi mexanizmidir.
1) Material müəllifi naşir tərəfindən seçilərkən onun bilik və peşəkarlıq səviyyəsi, imkanlarını genişləndirmək bacarığı nəzərə alınır.
2) Müəllif tərəfindən dərsliyin nəşrinin mümkünlüyünə əsas verən təklif hazırlanır.
3) Təklif qiymətləndirilərkən işin məzmunu ilə naşirin tələblərinin uyğunluğu nəzərə alınır.
4) İşin hazırlanması və nəşr edilməsi.
Amerika Dərslik Şurasında aparılan seçim olduqca ciddi xarakter daşıyır. Son 5 ildə orta məktəblər üçün yalnız 3 yeni tarix dərsliyi yararlı hesab edilmişdir.
ABŞ-da məktəb dərsliklərinin nəşri ilə bağlı senzura sistemi mövcuddur.
UNESCO-nun apardığı tədqiqatlara
görə dərsliklərin və tədris
materiallarının inkişafı siyasətinin müasir
istiqaməti dərsliklərin nəşr edilməsinin bazar
iqtisadiyyatı sisteminə keçidini əks etdirir (UNESCO-IBE,
Development of textbooks and teaching-learning materials. Activity 2:
Textbook evaluation and approval in “Training Tools for Curriculum Development,
A Resource Pack”, www.ibe.unesco.org).
Belə
şəraitdə isə dövlətin rolu
aşağıdakılardan ibarət olur:
* fənlər üzrə düzgün tədris
proqramlarının və dərslik üzrə təlimatların
hazırlanması;
* dərsliklərin yaradılması
üçün bu sənədlərin əldə edilməsi;
* obyektiv qiymətləndirmə prosesinin müəyyənləşdirilməsi;
* maliyyə məsələlərinin həlli və
dərsliklərin məktəblərə ötürülməsi;
* dərsliklərin tərtibi üçün
minimal standartların müəyyənləşdirilməsi;
* digər tədris materialları
üçün də eyni şərtlərin yerinə
yetirilməsi;
* intellektual mülkiyyət hüququnun
qorunması.
Təhsil nazirlikləri ədalətli və obyektiv qiymətləndirmə
məqsədilə müstəqil qiymətləndirmə idarələrinin
yaradılmasını zəruri hesab edirlər. Bu cür idarələr
nazirliyin daxili komitələrindən daha çox məsuliyyətə
malikdirlər. Bir çox ölkələrdə
(Almaniya, Vyetnam) dərsliklər məktəblərdə
istifadədən əvvəl ciddi şəkildə yoxlamadan və
qiymətləndirmədən keçir. Bu
prosesdə naşirlərdən seçmə məktəblərdə
dərsliklərin sınaqdan keçirilməsi tələb
olunur.
Kanadanın
Kvebek şəhərində xarici dil dərslikləri
pedaqogika, anti-irqçilik, bərabər imkanlar və s. kimi
qiymətləndirmə mərhələlərindən
keçir.
Dərsliklərə müxtəlif yanaşmalar dedikdə,
onların hazırlanmasında iştirak edən nəşriyyatın,
yaxud nazirliyin təsdiqini gözləməsi, ya da ki,
satış üçün hansı dərsliyin daha
yaxşı olması haqqında qərar verməsi nəzərdə
tutulur. Bu yanaşma dövlət nəzarətinin və təlim
üçün daha yararlı dərsliklərin seçilməsində
tədris müəssisələrinin rəhbərlərinə
və müəllimlərə sərbəstliyin verilməsini
təmin edir.
Avropa ölkələrində vətəndaş cəmiyyəti
institutları hər sahədə mühüm rol oynayır. Dövlət
sifarişləri müəllimlər arasında referendum
keçirildikdən sonra nəşriyyata verilir. İstifadəçilərinin
razılığı olmadan dərslik çap etdirmək
mümkün deyildir.
Avropa Birliyində və ABŞ-ın bir çox
ştatlarında yeni dərsliklərin təşəbbüskarı
nəşriyyatdır.
Mütəxəssislər hər şeydən əvvəl
hansı dərsliyə ehtiyac olduğunu müəyyənləşdirir. Əvvəlcə dərsliklər
az sayda çap edilir, eksperimental yoxlamadan
keçirilir. Daha sonra dərsliklər reklam məqsədilə
məktəblərə göndərilir. Konkret
olaraq dərsliklərdən istifadə etmək qərarını
məktəb verir.
Fransada hər bir fənn üzrə tədris
proqramının və dərsliklərin konsepsiyası və
məzmununa cavabdeh olan 160 təlimatçı fəaliyyət
göstərir. Burada nəşriyyatların fəaliyyətini və
nazirlik tərəfindən tövsiyə edilən dərsliklərin
istifadəsinə ali məktəb müəllimləri
sırasından seçilən baş inspektor nəzarət
edir. O, tədris proqramlarının və dərsliklərin məzmununa
və konsepsiyaya cavabdeh şəxsdir. Dərsliklər
vahid proqram əsasında nəşr edilir. Dərsliyin nəşr edilməsi prosesi isə 4-5
ildir.
Proqram və dərsliklərin hazırlanması ilə
bağlı son qərarı isə 20-30 nəfərdən
ibarət Milli Komitə verir. Onun tərkibinə
nazirliyin nümayəndələri, pedaqoji və valideyn
şuralarının üzvləri, həmçinin həmkarlar
təşkilatının əməkdaşları daxil olur.
Avstriyada dərsliklərin ekspertizası və onların
maliyyələşdirilməsi Federal Nazirlık tərəfindən
həyata keçirilir. Müəllimlər üçün vəsait
isə ekspertizadan keçirilmir. Nəşriyyatlar
onu pulsuz yayırlar. Nəşriyyata 3 il
müddətinə ildə 10 000 dərslik nəşr etmək
hüququ verilir.
İstənilən müəllif ekspertizanın
keçirilməsi üçün ərizə verə bilər. Bu ölkədə
müxtəlif istiqamətlər üzrə 31 ekspert
komissiyası mövcuddur. Hər bir fənn üzrə
komissiya nazirlik tərəfindən dörd il
müddətinə təyin edilmiş 5 əsas və 5 köməkçi
ekspertdən ibarət olur. Dörd ay müddətində
birgə iclaslarda dərsliklər üzərində ekspertiza
aparılır və komissiya bunun nəticəsinə uyğun
olaraq öz qərarını verir.
Bu ölkədə dərsliyin seçilməsi müəyyən
bir siniflə işləyən müəllim tərəfindən
aparılır, lakin şagirdlərin dərsliyə olan tələblərini
də unutmaq olmaz. Onların kriteriyaları isə müəllimlərinkindən
kəskin surətdə fərqlənə bilər.
Avstriyada şagirdlərə pulsuz dərsliklər verilir
və bu dərsliklər uşaqların şəxsi
mülkünə çevrilir. Bəyənilən dərsliklərin
hamısı tədris planlarına uyğun olur.
Norveçdə dərsliklərin dövlət tərəfindən
təsdiqi sistemi mövcuddur. Dərsliklər
müxtəlif özəl nəşriyyatlar tərəfindən
hazırlanır və nəşr edilərək açıq
satışa çıxarılır. Norveçdə
belə hesab edilir ki, dərslik müəllifləri fəaliyyət
göstərən təcrübəli müəllimlər
olmalıdırlar. Dərslik müəllifləri tədris
proqramını və aşağıdakıları
yaxşı bilməlidirlər:
- dərsliyin perspektiv imkanlarını;
- hansı mövzulardan daha ətraflı bəhs
etmək lazım olduğunu;
- dərsliyin əsas tematikasını;
- müəllim və şagirdlər
üçün metodik ideya və təklifləri;
- dilin səviyyəsini.
Hökumətin təsdiqini almaq üçün dərsliyin
əlyazması Tədris Materiallarının Milli Təkmilləşdirmə
Mərkəzinə göndərilir. Bu Mərkəzdə
müstəqil məsləhətçilər müəyyən
edilmiş müvafiq standartlara uyğun olaraq əlyazmanın
ekspertizasını keçirir. Bunlara
aşağıdakılar daxildir:
- məzmunun pedaqoji təqdimatı;
- gender məsələsi;
- dərsliyin dilinin səlisliyi,
aydınlığı və yaşa müvafiqliyi.
Dərsliklə əlaqədar tədris materialları və
müəllimlər üçün metodik vəsaitlər də
nəşr edilir. Onlardan bəziləri İnternetdə yerləşdirilir.
Dərsliklərin seçimi problemi çox vacib məsələlərdən
biridir, çünki dərsliklər təhsil prosesinə
çox güclü təsir göstərir. Dərsin
planlaşdırılmasında və gedişində dərsliyin
rolu böyükdür. Buna görə də
müəllimlərin və məktəb rəhbərlərinin
seçilmiş dərsliklərlə bağlı qərarlar
verərkən kifayət qədər səriştəli
olmaları çox vacibdir.
Norveçin Təhsil Nazirliyi “Dərsliklərin və digər
tədris vəsaitlərinin seçilməsi, qiymətləndirilməsi
və keyfiyyətinin yaxşılaşdırılması”
adlı layihənin təşəbbüskarıdır. Layihənin məqsədləri
aşağıdakılardan ibarətdir:
- məktəblər tərəfindən dərsliklərin
və digər tədris materiallarının seçilməsinə
dair biliklərin əldə edilməsi;
- bu və ya digər nəşriyyatın
seçiminin qəbul edilməsini müəyyən edən səbəblərə
və qərarların qəbul edilməsinə təsir
göstərənlərin aşkar edilməsi;
- dərsliklərin keyfiyyətinin qiymətləndirilməsi
metodlarının işlənib hazırlanması;
- dərsliklərin seçilməsi, qiymətləndirilməsi
və keyfiyyətinin yaxşılaşdırılması
meyarlarına dair müzakirənin keçirilməsi;
- dərsliklərdə tədris
proqramlarının məqsədlərinin nə dərəcədə
nəzərə alınmasının qiymətləndirilməsi;
- tədris proqramlarının məqsədlərinin
dərsliklərin seçilməsinə və onlardan istifadəsinə
təsirinin qiymətləndirilməsi.
Bundan başqa, Norveçdə “Dərsliklərin nəzərdən
keçirilməsi” adlı layihə də fəaliyyət
göstərir ki, bu layihənin də əsas məqsədi dərsliklərin
əhəmiyyətini ictimaiyyətə
çatdırmaqdır.
Cənubi
Koreyada dərsliklərin hazırlanması
aşağıdakı mərhələlərdən ibarətdir:
- Təhsil
Nazirliyi dərsliklərin və tədris materiallarının
hazırlanması üçün ümumi tədris
planını təsdiq edir və dərsliklərin işlənib
hazırlanması üçün elmi-tədqiqat institutunu
seçir;
- İnstitut elmi-tədqiqatlar aparır və 10 nəfərdən
ibarət müəllif qrupu yaradır. Əsas rolu
konkret layihəni hazırlayan tədqiqat qrupu oynayır. Bu layihədə proqramın əsas prinsipləri
göstərilir.
Bu gün dünyada, xüsusilə Qərbi, Mərkəzi
və Şərqi Avropa ölkələrində orta məktəb
dərsliklərinin hazırlanması və ekspertizası sahəsində
böyük təcrübə toplanmışdır. Dərsliklərin
hazırlanması və praktikaya tətbiqinin (tarix dərslikləri
nümunəsində) Avropa təcrübəsinə nəzər
salsaq, belə bir nəticəyə gələ bilərik:
Avropa ekspertlərinin fikrincə, “yaxşı” tarix dərsliyi
- keyfiyyətin obyektiv meyarları ilə subyektiv pedaqoji və
şagird təcrübəsinin sintezidir (The European Home:
Representations of 20th Century Europe in History Texrbooks, by Falk Pingel).
Bir qayda olaraq, bu ölkələrdə tarix dərsliklərinin
iki variantı mövcuddur. Birinci halda, şagirdlərin
əldə etdikləri tam illik kursu əhatə edən
bütöv dərs vəsaiti, ikinci halda isə artıq
konkret mövzulardan daha müfəssəl bəhs edilən
modullar nəzərdə tutulur.
Başqa sözlə, tarixin şərhinə “variativ
yanaşma” hüququ demokratik ölkələrdə tarixin tədrisinin
fundamental prinsipidir. Qərbi Avropa ölkələrində belə
hesab edilir ki, demokratik ölkələrdə tarix dərslikləri
gənclərə həyatda lazım olan dəyər və
baxışların formalaşmasının və ictimai hadisələrdə
iştirakının əsasını təşkil edir.
“Yaxşı dərsliyin” metodoloji əsasını “elmi
və pedaqoji yanaşmalar arasında diskussiyalar” təşkil
edir. Bu onunla izah edilir ki, dərslik müəllifləri
müasir elmlərdə qəbul edilən ən son
versiyaları və hadisələrin şərhlərini
yaxşı bilməlidirlər. Ümumiyyətlə, dərslik
təhsil sahəsində iş təcrübəsi olan və tədris
prosesinin iştirakçılarının xüsusi
ehtiyaclarını başa düşən müəlliflər
tərəfindən yazılmalıdır.
Təcrübə göstərir ki, dərsliklərin
ekspertizası Təhsil Nazirliyi və ya müxtəlif qurumlar
tərəfindən həyata keçirilə bilər, ekspert
qrupunun üzvləri isə öz sahəsində təcrübəli
mütəxəssis olmalıdır.
Beləliklə,
beynəlxalq təcrübənin öyrənilməsi və təhlili
göstərir:
- Avropa
Birliyində və ABŞ-ın bir çox ştatlarında
yeni dərsliklərin təşəbbüskarı nəşriyyatdır;
- Avropa
ölkələrində vətəndaş cəmiyyəti
institutları hər sahədə mühüm rol oynayır. Dövlət sifarişləri nəşriyyata müəllimlər
arasında referendum keçirildikdən sonra verilir.
İstifadəçilərin razılığı olmadan dərslik
çap etdirmək mümkün deyildir;
- Dərs
vəsaitlərinin nəşri hər bir ölkənin təhsil
nazirlikləri tərəfindən təsdiqlənmiş tədris
proqramlarına ciddi əməl edilməklə özəl nəşriyyatlar
tərəfindən həyata keçirilir;
- Dərsliklər
işlənilib hazırlanarkən müəllimlərin,
valideynlərin və ictimaiyyətin fikri mütləq nəzərə
alınmalıdır;
- Dövlət
təhsil standartlarını özündə əks etdirən
fənn kurikulumlarına uyğunluq dərsliklərin əsas
keyfiyyətlərindən biridir;
- Dərsliklər
ən zəruri informasiyaları, tapşırıq və
çalışmaları əks etdirməklə istiqamətləndirici,
düşündürücü funksiyanı
daşıyır;
- Dərslik
fəal təlim prosesində bir komponent kimi şagirdi idraki fəallığa
sövq etməli, onu tədqiqatçılığa və
yaradıcılığa istiqamətləndirməlidir. Belə olan halda dərsliyin bilik vermək, məlumatlandırmaq
kimi köhnə ənənəyə istinad edən
funksiyası arxa plana keçir.
Dərsliklərin
keyfiyyətinin yaxşılaşdırılması
üçün aşağıdakıların nəzərə
alınması vacibdir:
1) Dərsliklərdə
verilən materialların kurikulumun tələblərinə,
şagirdlərin yaş səviyyələrinə
uyğunluğu və təlim materiallarının
planlaşdırılması ilə bağlı vahid strategiya
və proqram əsasında treninqlərin keçirilməsi təşkil
edilməli, bu sahədə müvafiq ölkələrin təcrübəsinin
öyrənilməsi davam etdirilməlidir;
2) Müəyyən
iş təcrübəsinə malik olan orta məktəb
müəllimlərinin dərslik müəllifləri, elmi
redaktor və nəşriyyatlarla birgə işi təşkil
edilməlidir.
Dərsliklərin hazırlanması, ekspertizası və
nəşri ilə bağlı beynəlxalq təcrübənin
öyrənilməsi onların keyfiyyətinin yüksəlməsinə,
müasir dərsliyin nəzəri və praktik məsələləri
üzrə beynəlxalq əməkdaşlığın
möhkəmlənməsinə təminat verir.
Fəridə
HEYDƏROVA,
ARTPİ-nin Dərslik
və dərs vəsaitlərinin
metodologiyası şöbəsinin
böyük elmi işçisi
Azərbaycan müəllimi.- 2016.-
9 yanvar.- S.11.